[!] Man vindt reeënkop in koplamp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:21

daantje, ook die kop is te zwaar om niet zomaar te merken.. zoals de man zelf ook meldde, hij wist dat hij iets geraakt had (ik zou persoonlijk bij de eerste de beste optie gestopt zijn om mijn auto te checken en te kijken of ik kon achterhalen wat ik geraakt had)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:21

Toen wij met 80 een ree aanreden was ook de koplamp kapot maar konden zonder problemen verder.
Het was echt alleen de koplamp en wat krassen er naast.
Daar lijkt het hier ook op.

En ook het geluid van "alleen maar" een kop merk je neem ik aan ook.
Ooit een duif aangereden? Dat is minder hard dan een kop, maar ook dat ploft behoorlijk. En dan is er niet eens schade.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:24

bruintje123 schreef:
Toen wij met 80 een ree aanreden was ook de koplamp kapot maar konden zonder problemen verder.

Ooit een duif aangereden? Dat is minder hard dan een kop, maar ook dat ploft behoorlijk. En dan is er niet eens schade.

In stop op een drukke weg echt niet voor een duif als ik die aanrijd. En ja dan weet je dus dat je wat hebt aangereden maar stop je niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:26

belle_boef schreef:
bruintje123 schreef:

In stop op een drukke weg echt niet voor een duif als ik die aanrijd. En ja dan weet je dus dat je wat hebt aangereden maar stop je niet.

Euh, ik lees nu nog even 3 keer mijn eigen bericht terug, maar waar schrijf ik dat jij of ik of iemand daarvoor moet stoppen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:47

Bruintje ik doelde meer op het stuk dat je weet dat je dus iets hebt aangereden (duif in jou voorbeeld, ploft hard geen schade, ervaring van mij leert dat die de klap niet overleven en direct stoppen en kijken dus geen zin geeft) maar er dus voor kiest om niet direct te kijken of je schade hebt wat eerder in dit topic door mensen wordt benoemd. Ik bedoelde mij post dus ook op die manier. Niet dat jij zegt dat je dan moet stoppen want dag heb je niet gezegd.

En op die manier kan ik de reactie van de man in de OP wel voorstellen. Weten dag je wat raakt maar niet stoppen.

elenaMM77

Re: [!] Man vindt reeënkop in koplamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:08

niemand stopt er op een drukke weg a la minuut.. maar ik wil toch zeker weten dat ik geen schade heb.. zeer zeker als ineens het licht aan een kant geblokkeerd wordt.. ik wil ook graag weten of ik kan achterhalen wat ik geraakt heb. vandaar dat ik aangeef, ik had gestopt bij de eerste de beste gelegenheid (tankstation bij drachten, carpool plek.. parkeerplek).. maar ik rijd niet helemaal door naar mijn eindbestemming.. des te meer omdat ik persoonlijk toch wel schrik als iets boem doet tegen mijn auto, zeer zeker als ik niets gezien heb.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:54

"Don't go into the light!"

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:56

Ik doelde dus op iemand die zei dat hij het misschien niet gehoord had. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:03

belle_boef schreef:
Tja even advocaat van de duivel.
Bestuurder met muziek aan.???
Je afvragen of je licht altijd zo is. Hmmm. Kijk thuis wel even, heb er geen last van. Lampen springen wel vaker stuk.
Ik zie verder geen schade als in deuken dus blijkbaar zal de klap hebben meegevallen.

Ik kan me zowaar inleven in de bestuurder hoor. Ja hij had kunnen kijken maar in zijn beleving is er waarschijnlijk niks gebeurd anders was je wel gestopt.

Ja hoor, hier ook, als je ze goed raakt hoor je het nauwelijks. Dan zie je het alleen aan de mooie deuk, of kapot licht of aan een hoofd in je lamp. :=

Het klinkt, zeker met een grotere auto, niet eens zo hard

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:27

bruintje123 schreef:
Het is ook zielig voor het dier. Maar raak je hem verkeerd is het zelfs met 50 km over.

Of je voor dit ongeval perse harder hebt moeten rijden dan 120? Ik denk eigenlijk van niet.

Klopt, ook met een lagere snelheid kun je een dier doodrijden. Ik heb geen snelheden genoemd, maar om echt een kop van een romp te scheiden, heeft diegene duidelijk behoorlijk hard gereden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:32

elenaMM77 schreef:
Shenavallie schreef:
Ondanks dat ik weet dat dit (nog steeds) gebeurt, blijf ik het zielig voor het dier vinden. Als je weet dat er op een bepaald stuk weg dieren over blijven steken, dan pas je je snelheid aan, lijkt me. Hoe hard heb je wel niet moeten rijden als je zelfs de kop van de romp hebt weten te scheiden...
Maar ik vind het ook een kwalijke zaak van de gemeente. Mijns inziens zou hier toch echt wat aan gedaan moeten worden, net als op de veluwe langs de (snel)weg.
Een vroegere collega heeft ook ooit een ree aangereden en dat merk je echt wel! Hij reed - zei hij zelf - altijd te hard en het was echt een rotklap, niet te missen. #)

als het een dierenoversteekplaats is, net zoals een zebra voor mensen, waar dieren zich ook keurig aan houden.. ja dan pas je je snelheid aan..

maar op de snelweg met een normale maximum snelheid ga je toch niet langzaam rijden voor het freak accident dat er een keer wat oversteekt..

en zo'n beest staat ook niet aan de kant van de weg te wachten, naar links kijkend, naar rechts.. nog een keer naar links, voor het met een reflecterend vachtje oversteekt.. Nee, die jumpt gewoon net voor je auto de weg op..

met 25 kilomter langzamer (of hoe langzaam wil je op een snelweg gaan rijden), mep je hem nog steeds dood.. met 60 kilometer mep je hem misschien dodelijk gewond.. ook op een provinciale weg of 60 kilometer weg is de kans dat een dier een aanrijding overleeft erg klein.

En dan kun je hem toch beter goed raken zodat hij in een keer weg is, dan half raken zodat hij nog flink moet lijden.. ik denk dat deze dood absoluut niet zielig is voor dit dier.. Het is de weg op gesprongen en was in 1 klap weg van de aarde. van ouderdom sterven in de natuur is heel wat zieliger.

het is sneu dat er een hert onder een auto gekomen is.. maar zielig voor het dier.. dat weet ik niet.. natuurlijke manier van sterven is sec genomen veel zieliger.

zolang de mens en natuur samen leven, houd je ongelukken op de weg tussen dieren en mensen.. of je moet alle natuur met betonnen muren van 3 meter omheinen of alles dat sneller rijd dan een fiets afschaffen.

Als er specifiek op bepaalde wegen dieren aangereden worden, is er niets mis mee om daar wat aan te doen. Ik snap zelf ook wel hoe het werkt, dus de ietwat cynische manier van schrijven was niet nodig geweest. ;)
Hoe het op de Veluwe is opgelost, vind ik een mooi systeem: de dieren kunnen alleen maar via een bepaald viaduct naar de andere zijde. De keuze is aan het dier om daar gebruik van te maken of aan dezelfde zijde te blijven. Het scheelt in ieder geval aanzienlijk in het aantal (onnodige) aanrijdingen! ;)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:33

"Like a deer caught in the headlights"?

Zonder gekheid, ik schrik wel iets van de aantallen aanrijdingen die hier genoemd worden! Zou er echt zoveel wild worden aangereden?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:34

dushi88 schreef:
Shenavallie schreef:
Ondanks dat ik weet dat dit (nog steeds) gebeurt, blijf ik het zielig voor het dier vinden. Als je weet dat er op een bepaald stuk weg dieren over blijven steken, dan pas je je snelheid aan, lijkt me. Hoe hard heb je wel niet moeten rijden als je zelfs de kop van de romp hebt weten te scheiden...
Maar ik vind het ook een kwalijke zaak van de gemeente. Mijns inziens zou hier toch echt wat aan gedaan moeten worden, net als op de veluwe langs de (snel)weg.
Een vroegere collega heeft ook ooit een ree aangereden en dat merk je echt wel! Hij reed - zei hij zelf - altijd te hard en het was echt een rotklap, niet te missen. #)

Helaas maakt de snelheid niet zoveel uit.. Mijn man reed voor 2 weken terug op een weg waar je normaal 100 mag, maar door werkzaamheden 30 (op dat moment was er file waardoor je ook niet harder kon). Het ree is tussen de auto's door gesprongen in de auto van mijn man.. Auto is compleet total loss en het dier lag op de grond te spartelen maar moest afgemaakt worden ivm (waarschijnlijke) schade aan de rug.. Uiteindelijk heeft het beest nog 15 min pijn liggen lijden voor het afgeschoten werd..

Jeetje, zo zie je maar. Arm beest, maar ook heftig voor je man. Was er niemand die het aandurfde om eerder in te grijpen? Lijkt me niet alleen afschuwelijk voor het dier zelf om zo te liggen lijden, maar ook om dat aan te moeten zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:36

Shenavallie schreef:
bruintje123 schreef:
Het is ook zielig voor het dier. Maar raak je hem verkeerd is het zelfs met 50 km over.

Of je voor dit ongeval perse harder hebt moeten rijden dan 120? Ik denk eigenlijk van niet.

Klopt, ook met een lagere snelheid kun je een dier doodrijden. Ik heb geen snelheden genoemd, maar om echt een kop van een romp te scheiden, heeft diegene duidelijk behoorlijk hard gereden.

Euh ja, je mag op dat stuk snelweg 130 ja... En op de N31 rijden er ook maar weinig mensen langzamer dan 110...

Anyhow, waarom gaat iedereen er vanuit dat deze bestuurder een complete ree heeft aangereden? Plenty andere mogelijkheden toch?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:37

bruintje123 schreef:

We hebben het hier wel eens gehad dat een duif tegen het raam van het huis aanvloog: inderdaad een beste klap (en bijbehorend geluid) voor zo'n relatief klein dier.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:41

@Janine1990: ik ken de situatie daar niet, ik kom uit een heel ander deel van Nederland, maar die snelheidslimiet verklaart dan wel een heleboel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:47

Shenavallie schreef:
@Janine1990: ik ken de situatie daar niet, ik kom uit een heel ander deel van Nederland, maar die snelheidslimiet verklaart dan wel een heleboel.

Ik dacht dat je in heel Nederland op de snelweg 130 mag, en dat er alleen nog maar restricties zijn voor knooppunten en andere drukke gebieden met veel op/afritten?
Bij Drachten zelf mag je tussen 6 en 19 maar 100, maar in de avond ben je al snel na 19 uur ;)

Ik heb daar trouwens ook nog nooit borden gezien met waarschuwingen voor overstekend wild. Terwijl die hier wel degelijk hier en daar staan op landweggetjes en provinciale wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:59

Ik heb het topic van BB naar NM verplaatst, omdat (ondanks het met een ree te maken heeft) het geen onderwerp is voor BB, wij hebben in overleg besloten dat het beter zou passen op NM.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 12:00

[***] schreef:
Ik heb het topic van BB naar NM verplaatst, omdat (ondanks het met een ree te maken heeft) het geen onderwerp is voor BB, wij hebben in overleg besloten dat het beter zou passen op NM.

hey bedankt!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:05

Shenavallie schreef:
bruintje123 schreef:

Shenavallie schreef:

Ik ken de situatie daar ook niet, maar bij een A weg denk ik aan 120. Of zelfs vaak 130.
Vandaar dat ik die snelheid ook noemde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:06

Behalve de klap ontging het de bestuurder ook dat een koplamp het niet meer deed...dit soort weggebruikers kom ik liever niet tegen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:07

Misschien was het nog niet donker.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:21

Verwar een ree ook niet met een hert, die zijn namelijk een stuk groter (zoeen die meteen op schoot ligt als je er tegenaan rijd).
Dit kan best een ree kalf geweest zijn, aangezien de kop makkelijk in de kop-lamp past en deze zijn vaak niet groter dan een forse hond.
Als dat kalf dan zo half onder je bumper schuift met z'n hoofd dus blijkbaar in de koplamp en de rest van z'n lijf onder een wiel (anders lijkt het mij sterk dat je zo makkelijk de kop er af rukt).

Maar dat hij weinig gemerkt heeft is idd bijzonder te noemen.
De keer dat er een vogel m'n wiel in vloog hoorde ik al een harde klap (en aan de rondvliegende veren te zien was het duidelijk een vogel). Bij thuiskomst bleken er ook hele bloedvlekken op de auto te zitten :+ leg dat maar uit bij de garage :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:27

Tja, blijkbaar gebeurd het toch regelmatig. Ik heb ooit eens op een 100 weg gehad dat er een hert (gezien formaat) al spartelend, op de weg lag. Duidelijk aangereden.

Aangezien ik het niet veilig vond daar stil te gaan staan met kinderen achterin heb ik de politie ervan op de hoogte gesteld zodat ze het dier uit zijn lijden konden helpen en voorkomen dat iemand anders er nog bovenop knalde.

Maar blijkbaar had iemand anders het niet gemerkt dat ze het dier geraakt hadden of vonden ze het niet nodig even stil te gaan staan...