Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:27

_Summerly_ schreef:
Wat Onali, denk ik, bedoelt is dat ze wel begrijpt waar het sentiment vandaan komt, maar dat ze de uiting daarvan afkeurt. Aan beide kanten kan daar iets aan gedaan worden en het een sluit het ander niet uit, maar aangezien Onali daar niets over zegt, kunnen wij ook niet weten hoe zij daarin staat.

Dat bedoelde Onali inderdaad, maar na een nachtdienst is mn bed maar al te welkom.

Ik vond dat SS zelf erg racistisch bezig was, zwarte Piet was slecht, ik ben gekleurd, ergo alles wat met zwarte Piet te maken heeft heeft met mij te maken.

Ik wist als kind niet beter dan dat zwarte Piet zwart was door de schoorsteen. En wat maakte het uit dat hij zwart was? Het ging om de cadeautjes die je kreeg.

SS ging te veel door op deze discussie, meer monoloog want de discussie ging ze niet aan, en alles wat er tegen haar gezegd werd nam ze per definitie al negatief op.
Ik zeg niet dat die bedreigingen terecht waren, maar ik snap maar al te goed waar die vandaan kwamen (sommige trouwens dan weer helemaal niet) Zij is zo iemand die al het woord racisme al op de lippen heeft staan ongeacht wat haar discussiepartner zegt.

Ik denk dat de meeste mensen het vooral koud laat. Ja ik ben tegen racisme, maar ik vind en denk niet dat alles met racisme te maken heeft, dat doen alleen mensen die te lange tenen hebben. (ongeacht welke kleur tenen je hebt)
Het is vaak vooral een makkelijk excuus, schreeuw het woord racisme en je krijgt aandacht.

kwita

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:09

Ik wist als kind niet beter dan dat zwarte Piet zwart was door de schoorsteen. En wat maakte het uit dat hij zwart was? Het ging om de cadeautjes die je kreeg. onali

juist dat .....wij zien dat als racistme een kind weet dat niet! al was piet een vleermuis ,die kado's daar ging het om!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:18

Ik denk dat witte mensen het probleem van racisme enorm onderschatten. We krijgen er zelf immers nooit mee te maken. Als er al eens een vervelend woordje over ons gezegd wordt, komt het vrijwel altijd van iemand die 0,0 macht heeft in deze maatschappij en ons sociaal, economisch en juridisch niks kan maken. Om die reden vinden we het ook irritant. Als ze die macht wel hadden, zou het behoorlijk bedreigend worden. Voor etnisch geprofileerde mensen is de situatie andersom.

Overigens heb ik nog nooit een wit iemand een schoorsteen in zien gaan om er weer uit te komen als karikatuur met dikke lippen, een afro, slavenoorbellen en een Surinaams accent.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:24

Maar dat zeggen jullie als fijne blanke dames. Vond ik ook hoor. Maar wie ben jij om als persoon die nooit in dezelfde situatie als - in dit geval- donkere mensen zal komen te zeggen dat het niet waar is? Dat ze zich aanstellen. Blijkbaar is het voor een aantal mensen dus wel kwetsend en vervelend. En waarom veranderen we zwarte piet dan niet in een vleermuis als het voor de kinderen toch niet uit maakt?

En die hele discussie is toch al achterhaald, van oorsprong was zwarte piet toch ook gewoon een slaaf?

Ik vind het heel erg makkelijk (of nee juist moeilijk) om te oordelen over iets wat je zelf niet kunt mee maken. Er zijn mensen die dingen snel op discriminatie gooien, maar er zijn ook mensen die bij elk hoestje bij de dokter zitten. De een is anders dan de ander.
Ik vind het vreselijk al die opmerkingen vooral op Facebook. 'Ik heb niets tegen homo's hoor, maaaaaar ze moeten niet aan me zitten.' Alles wat voor de maar gezegd is kan weggestreept worden...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:46

Onali schreef:
_Summerly_ schreef:
Wat Onali, denk ik, bedoelt is dat ze wel begrijpt waar het sentiment vandaan komt, maar dat ze de uiting daarvan afkeurt. Aan beide kanten kan daar iets aan gedaan worden en het een sluit het ander niet uit, maar aangezien Onali daar niets over zegt, kunnen wij ook niet weten hoe zij daarin staat.

Dat bedoelde Onali inderdaad, maar na een nachtdienst is mn bed maar al te welkom.

Ik vond dat SS zelf erg racistisch bezig was, zwarte Piet was slecht, ik ben gekleurd, ergo alles wat met zwarte Piet te maken heeft heeft met mij te maken.

Ik wist als kind niet beter dan dat zwarte Piet zwart was door de schoorsteen. En wat maakte het uit dat hij zwart was? Het ging om de cadeautjes die je kreeg.

SS ging te veel door op deze discussie, meer monoloog want de discussie ging ze niet aan, en alles wat er tegen haar gezegd werd nam ze per definitie al negatief op.
Ik zeg niet dat die bedreigingen terecht waren, maar ik snap maar al te goed waar die vandaan kwamen (sommige trouwens dan weer helemaal niet) Zij is zo iemand die al het woord racisme al op de lippen heeft staan ongeacht wat haar discussiepartner zegt.

Ik denk dat de meeste mensen het vooral koud laat. Ja ik ben tegen racisme, maar ik vind en denk niet dat alles met racisme te maken heeft, dat doen alleen mensen die te lange tenen hebben. (ongeacht welke kleur tenen je hebt)
Het is vaak vooral een makkelijk excuus, schreeuw het woord racisme en je krijgt aandacht.

Het doet er niet toe of SS een monoloog houdt en tegen ZP is, dat is haar recht van vrijheid van meningsuiting. Dat zij dan wordt uitgescholden o.a. voor aap en wordt afgebeeld met een strop, is nooit goed te praten.

Kijk eens rond op Internet en zeg dan nog eens dat racisme niet bestaat.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 20:00

Ik heb het hier niet eens over die eindeloos lange zwarte pietendiscussie o.i.d.

Sylvana Simons vind ik dan wel een mooi voorbeeld, ik keur de verwensingen die zij heeft gekregen zeker af en ik kan mij dan zeker voorstellen dat iemand zich beoordeeld voelt op zijn/haar afkomst.

Maarr heeft iemand hier haar discussie met Wilfred Genee gezien? Waarin zij zich zo een arrogante houding aanneemt en het tegen hem heeft over 'jij als witte man', dan is zij zelf toch niet beter dan iemand die het tegen haar heeft over 'jij als zwarte vrouw' waar zij van uit haar slof schiet? Dat vind ik dan weer hypocriet, overigens vind ik wel meer dingen van mevr Simons hypocriet maar dat ter zijde.

Ik zie het vooral inderdaad op social media, onder nieuwsbebrichten.

Of als ik weer een filmpje voorbij zie komen van een agent die iemand met een (verre) buitenlandse achtergrond aanhoudt of staande houdt en dan allerlei verwensingen naar zijn hoofd krijgt omdat hij/zij een racist zou zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:42

Dat bedoel ik inderdaad mbt haar :j

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 02:56

Appelmoes_11 schreef:
Ik denk dat witte mensen het probleem van racisme enorm onderschatten. We krijgen er zelf immers nooit mee te maken.

Dit suggereert dat 'witte' mensen niet worden gediscrimineerd. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ook witte mensen met discriminatie en racisme te maken hebben. Of je moet het geen racisme vinden dat er iemand weigert om zijn kaartje af te geven voor controle aan wat hij zelf een 'blanke prutsmuts' noemt dan. Om het even welke huidskleur mensen hebben, er zitten er altijd wel een aardig stel bij die mensen van een andere kleur of afkomst minderwaardig vinden en zich daar ook naar gedragen. Ik heb ooit eens een documentaire gezien over The Black Panthers in de USA. Daar zaten er toch een behoorlijk aantal tussen die precies dezelfde racistische ideeën hadden dan de KKK, alleen dan precies omgekeerd. Ook mensen met dezelfde huidskleur onderling kunnen er wat van. Ik kan me de nieuwsberichten van de Hutus en de Tutsis uit Rwanda nog heel goed herinneren. Of de katholieken en protestanten in Ierland, was ook zoiets fijns.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 06:35

Rascisme is een lastig onderwerp. Maar ik ben zeker van mening dat men tegenwoordig vaker uit hun slof schiet dan eerst. Op Internationale fora merk ik wel dat er steeds eerder met de term rascist word gegooid en vooral naar blanke. Paar weken terug was ik een blanke , christelijke racist en homofoob. Puur omdat ik zei dat ik liever algemene transperante acceptance cafés zag dan speciale exclusieve gaycafes. Jokes on them, ik ben ook gewoon bi met een vriendin. En zwaar atheïst maar nog steeds respectvol naar religie.

Tijdje terug was ik ook een gore rascist. Toen kwam deze discussie ook op en dan voornamelijk over de Turkse gemeenschap. Ik citeerde hoe een vriend zowel de nederlandse turkse gemeenschap als de turkse gemeenschap in Turkije ervaarde. Hij vond om het netjes te zeggen de mensen in Turkije prettiger. Maar hij en ik waren racisten omdat we zo praten over turken. De jongen die de uitspraak maakte was zelf een turk die voor langere tijd in zowel turkije als nederland woonde.

Ik vind bijvoorbeeld Black Lives Matter een verschrikkelijke organisatie. Wat die voornamelijk voor heisa uitkrijsen, verschrikkelijk gewoon. Als ze daadwerkelijk mensen hielpen maar die houden ook soms kkk achtige ideeën op na.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:24

Sylvana bereikt vooral dat mensen de discussie over kleinere en dagelijkse dingen, die neigen naar racisme, gezeur gaaan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:01

Maar is Sylvana ook niet het perfecte voorbeeld van 'het kwetst je pas als je dat laat gebeuren'?
Tuurlijk, zulke woorden doen pijn en zijn echt ontzettend onaardig maar het is aan jezelf wat je er mee doet. Leg je het naast je neer of neem je het op en laat je het je pijn doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:26

Tuurlijk helemaal mee eens. Persoonlijk vind ik haar een geradicaliseerde aandacht junk. Maar ja als je dat zegt moet ze morgen weer aangifte doen :+ .

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:29

Racisme is een raar iets vind ik.
In mijn studietijd woonde ik in de Schilderswijk in Den Haag.
Marokkaanse kinderen die Turkse kinderen uitscholden voor Turk. En die kinderen scholden terug met Marokkaan.
Tja kan gebeuren. Was het een Nedetlands kind geweest, was het waarschijnlijk rascisme geweest.

Ik vind SS niet leuk om haar uitspraken. Boeit mij niet of ze wit, groen, paars of zwart is.
Trump vind ik ook niet leuk en Obama wel.

Ene Marokkaanse buurjongen is een etter, net als de 2 witte etters aan de andere kant van de straat.
Andere Marokkaanse buurjongen is een schatje.

Waarom mag je iemand niet aardig vinden om wie hij/zij is. Ongeacht welke kleur, geloof of sexuele voorkeur iemand heeft.

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:31

Er is zeker racisme, elke dag. Hier in Nederland veelal naar donkere mensen, op andere continenten naar de blanke mens. Er gebeuren verschrikkelijke dingen op de wereld omdat mensen elkaar niet respecteren of geen gelijke kansen krijgen. Is dit op te lossen? Ik hoop het, al denk ik dat er altijd racisme zal blijven. Ik probeer mijn kinderen in ieder geval een ruim denkend perspectief mee te geven met respect voor elkaar ongeacht huidskleur, geloofsovertuiging etc. Mevrouw Simons heeft haar punt gemaakt, maar het irriteert mij dat ze erin blijft hangen en alles wat tegen haar gezegd wordt op racisme gooit. Ze blijft in een slachtofferrol zitten. Iemand het debat met haar gezien bij het lagerhuis? Ze had niks zinnigs te zeggen, ze bleef haar standpunt over gelijkheid, etc herhalen.....tenenkrommend. En dat stuit mij en andere mensen tegen de borst. Ze is echt doodvermoeiend om naar te kijken, al twee jaar geleden zapte ik weg als ze bij dwdd zat. Is ze de laatste twee jaar uberhaupt met iets positiefs op tv geweest? Ze zanikt......vind ik.

Er is sprake van ongelijkheid in nederland door afkomst en huidskleur. Probeer als persoon alleen wel de kansen te pakken die je pakken kunt! Je kunt wel in de slachtoffer rol gaan zitten, maar daar schiet je niks mee op. Maak je kind vooral weerbaar en stimuleer een opleiding, stages en maatschappelijke betrokkenheid. Werk voor je geld!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:53

Electra63 schreef:
Kijk eens rond op Internet en zeg dan nog eens dat racisme niet bestaat.

Volgens mij stelt hier niemand dat racisme niet bestaat.
Er zijn echter wel gevallen van waar iemand "racisme" roept als excuus voor hun eigen falen of omdat ze een discussie aan het verliezen zijn en dit de makkelijkste uitweg is. Dat wil echter niet zeggen dat racisme niet bestaat.

Wat mij stoort is dat er bijna continue oproepen zijn vanuit de media om je tenen wat verder uit te strekken zodat je bij het minste of geringste "racisme" kan roepen. Ik zie dit veel bij de "politiek over-correcte" media zoals Buzzfeed en MTV. De focus is dan vooral op minuscule gevallen van "racisme" terwijl totaal voorbij wordt gegaan aan het grote plaatje. Hetzelfde is nu ook aan de hand met YouTube en demonitization.

Zelf maak ik op regelmatige basis racisme mee; op basis van mijn huidskleur/afkomst betaal ik bijvoorbeeld het tienvoudige (10-voudige!!!) om een natuurpark hier in Thailand in te mogen en dat is in lijn met de officiële richtlijnen van de overheid. Hetzelfde met sportevenementen; op basis van mijn huidskleur/afkomst betaal ik dubbel en maak ik geen kans op prijzengeld. In plaats van huilen en klagen vermijd ik elk nationaal park en doe ik niet meer mee met sportevenementen. Ik beslis zelf of het invloed heeft op mijn gevoelens, en in dit geval leg ik het gewoon naast me neer.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:07

Wat Enzino zegt.

Alle kritiek op bepaalde culturen wordt tegenwoordig bestempeld als racisme, fascime of je bent een 'white supremacist'. Ons land is super tolerant, eigenlijk té tolerant geweest. Ja racisme bestaat, en er zijn mensen die daar extreem in zijn, maar dat wordt alleen maar erger omdat er vanuit de media wordt gehamerd op tolerantie, en het niet mogen geven van kritiek. Tegelijkertijd is er vanuit bepaalde culturen waar we mee te maken hebben geen spoor van tolerantie te bekennen. Kritiek leveren betekent voor je leven vrezen, al helemaal voor ex-moslims bijvoorbeeld die wél succesvol integreren.

Sommige culturen staan over het algemeen haaks op de westerse, open, tolerante, liberale cultuur. Maar we hebben dat maar te accepteren want anders discrimineren we. Een beetje kritiek is hier echt wel op zijn plaats, en dat is waar veel mensen niet mee kunnen dealen. We hebben hier vrijheden en rechten die gerespecteerd moeten worden, doe je dat niet dan zijn er consequenties. Zo simpel is het. Dan kunnen bijvoorbeeld de regels van Allah wel anders zijn, maar daar hebben wij niks mee te maken.

Hier hebben vrouwen dezelfde rechten, mag je je als vrouw kleden zoals je wilt en is je anders kleden geen vrijwaring om aangerand te worden. Hier heb je vrijheid van religie en heb je dus ook te respecteren dat anderen een andere religie hebben of géén religie. Hier volgen we de regels die in het wetboek staan en we nemen het recht niet in eigen hand. Je mag hier ook gewoon kritiek hebben op van alles en nogwat zonder op een dodenlijst te moeten. We hebben hier allemaal normen en waarden die ons welvarend maken, dat en onze vrijheden moeten beschermd worden.

En dus mogen we best kritiek hebben, zonder iedereen over één kam te scheren, maar alle meningen van mensen doodslaan door ze in het racisme hokje te zetten helpt niet. Zo kan je er geen normale discussie over hebben en wordt het extremisme alleen maar erger.

Even voor de goede orde: ik respecteer iedereen van elke afkomst en van elke huidskleur, mijn beste vrienden zijn buitenlanders en ik vind ze geweldig. Voor mij zijn gedrag en intenties het belangrijkst, kan me niet schelen hoe je eruit ziet of waar je vandaan komt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:12

Vanavond bij het klokhuis op npo 3 een uitzending over Africa en Nelson mandela, dat is misschien interressant voor dit onderwerp en als ouders het bespreekbaar te maken met je kinderen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:50

Mijn vriendin is een moslim die uit Pakistan komt en radicaal feministisch is. Volgens haar ben ik dan ook super racistisch.
Nu vind ik wel dat
1. Mensen ongeacht hun huidskleur gelijk behandelt moeten worden.
2. Racisme wel degelijk een probleem is nog steeds, alleen niet zo erg meer als vroeger
3. Als ik vrienden/familie een racistische opmerking hoor maken, dan spreek ik ze daar op aan

Maar omdat ik ooit toen ik 8 was een bepaalde vlecht heb gedragen (die schijnbaar van de Afrikaanse cultuur kwam), ben ik voor de rest van mijn leven racistisch. En ik ben blank natuurlijk dus dan ben je automatisch racistisch.

Ze zegt ook vaak tegen me dat alle blanke mensen dood moeten, dat ze zich niet veilig voelt met hun en dat ze zich moeten schamen om blank te zijn. En dat racisme tegen blanken mensen niet bestaat (als je dat wel denkt dan ben je dom, volgens haar). In het begin vond ik het een beetje... extreem, maar op social media zijn er gerust honderden die het allemaal met haar eens zijn. Niet alleen niet-blanke mensen, maar genoeg witte mensen die allemaal hun verontschuldigingen aan bieden voor hun huidskleur.

Dat vind ik een beetje... te ver gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:59

Browniee schreef:
Maarr heeft iemand hier haar discussie met Wilfred Genee gezien? Waarin zij zich zo een arrogante houding aanneemt en het tegen hem heeft over 'jij als witte man', dan is zij zelf toch niet beter dan iemand die het tegen haar heeft over 'jij als zwarte vrouw' (....)

1)
Nee, ik kijk nauwelijks teevee en heb het niet gezien.
2)
Ik lees de opmerking 'jij als witte man' als feit. De trieste ervaring leert dat vrijwel alle witte mannen anders (meaning: beter) behandeld worden dan zwarte vrouwen.
(Ik denk aan de non stop arrogantie van een x aantal talkshow host waar ik dus niet meer naar kijk....)

En het is ook nog eens een triest feit dat lang niet alle witte mannen zich dit voordeel ("ik word beter behandeld") realiseren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:03

Lestrange01 schreef:
Mijn vriendin is een moslim die uit Pakistan komt en radicaal feministisch is. Volgens haar ben ik dan ook super racistisch.
Nu vind ik wel dat
2. Racisme wel degelijk een probleem is nog steeds, alleen niet zo erg meer als vroeger
3. Als ik vrienden/familie een racistische opmerking hoor maken, dan spreek ik ze daar op aan

Maar omdat ik ooit toen ik 8 was een bepaalde vlecht heb gedragen (die schijnbaar van de Afrikaanse cultuur kwam), ben ik voor de rest van mijn leven racistisch. En ik ben blank natuurlijk dus dan ben je automatisch racistisch.

Ze zegt ook vaak tegen me dat alle blanke mensen dood moeten, dat ze zich niet veilig voelt met hun en dat ze zich moeten schamen om blank te zijn. En dat racisme tegen blanken mensen niet bestaat (als je dat wel denkt dan ben je dom, volgens haar). In het begin vond ik het een beetje... extreem, maar op social media zijn er gerust honderden die het allemaal met haar eens zijn. Niet alleen niet-blanke mensen, maar genoeg witte mensen die allemaal hun verontschuldigingen aan bieden voor hun huidskleur.

Maar zeggen dat alle blanke mensen dood moeten is toch net zo hard racistisch? :?

Ik ben ook tegen racisme maar zulke dingen vind ik dan toch opvallend; zeggen dat je absoluut tegen racisme bent, maar dan zulke uitspraken doen := hoe noemt ze dat dan?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:05

verootjoo schreef:
Lestrange01 schreef:
Nu vind ik wel dat

Maar zeggen dat alle blanke mensen dood moeten is toch net zo hard racistisch? :?

Ik ben ook tegen racisme maar zulke dingen vind ik dan toch opvallend; zeggen dat je absoluut tegen racisme bent, maar dan zulke uitspraken doen := hoe noemt ze dat dan?

"Onze verdiende loon", ik vind doodsbedreigingen ook wel gelijkwaardig aan racisme, maar als ik dat tegen haar zeg dan heb ik waarschijnlijk al haar feministe vrienden over me heen -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:06

En dat is nog een vriendin van jou? Wat een mafkees := ook als feminist en anti-racist kun je doorslaan zo te zien :\

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:07

Danique schreef:
Maar is Sylvana ook niet het perfecte voorbeeld van 'het kwetst je pas als je dat laat gebeuren'?
Tuurlijk, zulke woorden doen pijn en zijn echt ontzettend onaardig maar het is aan jezelf wat je er mee doet. Leg je het naast je neer of neem je het op en laat je het je pijn doen.

Danique, zou je mij dit kunnen uitleggen...?
Ik begrijp je standpunt niet.
Dat woordenpijn kunnen doen (...racisme gaat ook over andere dingen, maar ik begrijp jouw posting als "luister er niet naar".)

Ik begrijp niet helemaal hoe je als mens tegelijkertijd weet dat de woorden zeer doen - en tegelijkertijd moet je iets doen zodat je het niet laat gebeuren dat het je zeer doet...?

Plus: zelfs al bestaat er een mooie truc voor: dat je als mikpunt van spot, arrogantie en vernedering deze mentale gymnastiek moet uitvoeren lijkt mij toch een kwestie van onrechtvaardigheid...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:22

@Janneke2: een kleine context bij dat interview met Wilfred Genee is gegeven door Sylvana Simons in een programma waar ze (ononderbroken) haar verhaal mocht doen. Zeer boeiend gesprek, http://www.nporadio1.nl/de-dagwacht/ond ... ana-simons

Daar ging ze ook in op de situatie met Genee.

Dat interview tussen Genee en Simons was een interview waarbij Sylvana Simons niet wist door wie ze geinterviewd zou worden. Maar er was wel een voorgeschiedenis: in het programma van Genee had Johan Derksen welbewust een erg flauwe rotopmerking gemaakt (die weer samenviel met een minstens net zo kwetsende 'grap' van Giel Beelen) over Sylvana Simons, en Genee wilde daar nadrukkelijk niets mee doen. Hij liet het toe en wilde zich niet verontschuldigen.

En hoewel het een interview had moeten zijn, was Genee meer bezig met praten en beleren dan met vragen en luisteren. Ik heb later ook het interview nog eens bekeken, en ja, dat gebeurt. Simons wordt steeds onderbroken, het is niet een interview om een gesprek te starten, maar een soort strijd, met vooral heel veel beschuldigingen. En dus is de toon van dat interview niet heel erg constructief. Maar wie zet de toon nou helemaal? Het is bijzonder hoe men de rol van de interviewer daar voor het gemak even helemaal in overslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 05:14

Janneke2 schreef:
Danique schreef:

Danique, zou je mij dit kunnen uitleggen...?
Ik begrijp je standpunt niet.
Dat woordenpijn kunnen doen (...racisme gaat ook over andere dingen, maar ik begrijp jouw posting als "luister er niet naar".)

Ik begrijp niet helemaal hoe je als mens tegelijkertijd weet dat de woorden zeer doen - en tegelijkertijd moet je iets doen zodat je het niet laat gebeuren dat het je zeer doet...?

Plus: zelfs al bestaat er een mooie truc voor: dat je als mikpunt van spot, arrogantie en vernedering deze mentale gymnastiek moet uitvoeren lijkt mij toch een kwestie van onrechtvaardigheid...

Ik bedoel er mee dat racisme, pesten, iemand uitschelden om wat voor reden dan ook nooit goed is, maar vooral Sylvana wordt nu aangevallen 'omdat iedereen het doet'. Sinds zij haar mond open heeft getrokken maken mensen een grap van haar en gaat het niet eens meer om de racisme waar het om begonnen is, maar is ze gewoon een hype om om te lachen.

Ze kan ook haar schouders ophalen en denken 'wat een rare mensen' en lekker verder gaan met haar leven. Omring je met de mensen die je blij maken, ga niet baden in haat...