Wereldspanningen - o.a. Verenigde Staten en Noord Korea

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: Wereldspanningen - o.a. Verenigde Staten en Noord Korea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 21:26

Ohmy :n

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:10

:(

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 01:20

Maar dat dreigen is op zich niets nieuws, ze dreigen zo vaak en testen ook zo vaak. De houding van de USA, die is nieuw. En dat veroorzaakt nu die spanning. En NK lijkt nu ook steeds dichter bij een werkende kernkop te komen.. -O-

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:02

Fijn hoor, 2 van die gestoorde kerels die blijkbaar veel te compenseren hebben. Ik gok dat ze beide een micro penis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:28

Goed dat Amerika weer eens een vuist richting Noord Korea maakt. Het is een politiek spelletje van touwtrekken en soms moet je even wat doen om te laten zien dat je het nog serieus neemt; de bevolking wordt nog steeds onderdrukt, er sterven duizenden (maakt daar maar gerust een hoop meer dan duizenden van) mensen per jaar aan honger door mismanagement van de economie, mensenrechten worden op dagelijkse basis geschonden (werkkampen, concentratiekampen, marteling, etc) en de bevelhebbers bouwen rustig door aan kernwapens.

Noord Korea is recentelijk zelfs zo ver gegaan dat China de import van kolen heeft gestopt uit NK en het is duidelijk dat de Koreanen steeds minder steun vanuit China krijgen. Het moge duidelijk zijn dat China er belang bij heeft dat NK "stabiel" blijft maar alles wijst erop dat ze liever ook geen KJU met kernwapens en lange-afstand raketten als buurman willen.

Voor iedereen die bang is voor een kernoorlog: het valt te betwijfelen of NK momenteel de USA kan halen met raketten (met nucleaire lading) en zelfs als ze dat kunnen dan heb je er behoorlijk wat nodig om echt schade aan te richten. Daarentegen kan Amerika NK waarschijnlijk volledig uitschakelen binnen enkele dagen (enkele uren indien nucleaire opties gebruikt worden). En dat weet KJU ook.

De reden van de dreigingen vanuit NK zijn duidelijk; als ze een serieuze optie hebben om hun tegenstanders schade toe te dienen dan is het onwaarschijnlijker dat een ander land ze aan zal vallen en KJU's positie aantast. Vandaar dat ze werken aan lange-afstand raketten en nucleaire wapens. Maar deze gebruiken dient hun doel totaal niet, want een oorlog met westerse mogendheden zullen ze nooit winnen en wanneer die oorlog uitbreekt zal alles voor ze verloren zijn.

NK zal verder blijven blaffen omdat ze dit nodig hebben. Ze zijn namelijk nog steeds in oorlog met Zuid-Korea (al voor meer dan 60 jaar) en ze hebben die vijand nodig om hun bevolking te kunnen blijven onderdrukken. Je zal dus veel militaire parades, rakettesten en retoriek blijven zien.

Wat je kan verwachten:
Geen directe acties aangezien die kunnen escaleren, hier en daar worden wat lijnen in het zand getrokken en verder blijft het een politiek spelletje terwijl het echte werk onder de tafel plaats vind (zie de laatste raketproef die mislukt is mogelijk door sabotage van de USA; de failrate van raketten in NK is rond de 88% terwijl de ontwerpen gebaseerd zijn op Russische designs en Rusland een failrate van rond de 13% had). De bevolking zal blijven lijden tot het regime genoeg verzwakt is tot er een opstand plaats kan vinden. Helaas kan dat nog behoorlijk lang duren. Of als alternatief, iets waar de afgelopen jaren sterke aanwijzingen voor zijn gezien, NK laat langzaam aan kapitalisme in kleine stappen toe wat een positief effect op de voedselproductie zal hebben en zal resulteren in minder lijden van de bevolking.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:48

Ik help het je hopen, Enzino ... Helaas zijn er ook genoeg scenario's denkbaar waarin het anders afloopt.

Mijn indruk is dat Trump c.s. zodanig gefocust zijn op het profileren van de VS als 'sterkste man van de wereld' op een moment dat her en der haantjes aan de macht zijn/komen met dictatoriale neigingen dat ze daardoor te weinig oog hebben voor de risico's van hun oorlogstaal en -acties. Wel opvallend dat binnen enkele maanden het isolationisme dat Trump tijdens zijn verkiezingscampagne nog predikte inmiddels volledig is verdampt. Exact wat ik verwacht had overigens.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:07

Pff ik voel me nu echt even niet prettig als ik alles zo lees. :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:38

enzino schreef:
Goed dat Amerika weer eens een vuist richting Noord Korea maakt. Het is een politiek spelletje van touwtrekken en soms moet je even wat doen om te laten zien dat je het nog serieus neemt; de bevolking wordt nog steeds onderdrukt, er sterven duizenden (maakt daar maar gerust een hoop meer dan duizenden van) mensen per jaar aan honger door mismanagement van de economie, mensenrechten worden op dagelijkse basis geschonden (werkkampen, concentratiekampen, marteling, etc) en de bevelhebbers bouwen rustig door aan kernwapens.

Aan de andere kant houdt dit wel het er is een vijand in stand en dus reden voor al deze beslissingen door het regime van NK. Vraag is dus of het aandacht geven aan dit hele gebeuren wel de juiste manier is om de burgerbevolking te helpen. Je kan het zien als juist de manier om het regime aan de macht te houden. Bedenk je nl wel dat deze mensen geen andere informatiebron hebben dan staats tv en vanaf de geboorte geheel gevormd zijn naar wat de staat het meest gunstig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 03:09

tamary schreef:
Aan de andere kant houdt dit wel het er is een vijand in stand en dus reden voor al deze beslissingen door het regime van NK.

Het maakt niet uit of de vijand reëel is of niet. Een totalitair regime dat alle media controleert kan zonder moeite een vijand verzinnen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 05:00

enzino schreef:
tamary schreef:
Aan de andere kant houdt dit wel het er is een vijand in stand en dus reden voor al deze beslissingen door het regime van NK.

Het maakt niet uit of de vijand reëel is of niet. Een totalitair regime dat alle media controleert kan zonder moeite een vijand verzinnen.

Dit dus. Onderschat de hoeveelheid propaganda niet die daar plaats vindt.. De grenzen zijn gesloten, ze kunnen het internet niet op en door de dictatuur is het ontzettend makkelijk om KJU en co op te hemelen en de Westerse wereld de boze buitenwereld te maken.

Vond dit zelf een erg interessant artikel (en ontzettend leuk geschreven):
http://waitbutwhy.com/2013/09/20-things ... as-in.html

N-Korea door de ogen van een Amerikaan, in 2013

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:34

Ligt er olie in het land? Nee he?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:54

Ann99 schreef:
Ligt er olie in het land? Nee he?

Nee. Maar ik geloof dat ze een steensoort hebben die Rusland graag wilde hebben. Maar dat zou ik even terug moeten zoeken. Heb toen voor mijn studie onderzoek gedaan naar de banden met Rusland en China.