Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NadjaNadja schreef:Janine1990 schreef:
Dat klopt hoor. Mijn bericht was ook meer gericht op wat Bruintje stelde. Natuurlijk kunnen we niet volledig voor iemand bepalen hoe hij of zij zich voelt, maar we kunnen wel op basis van ervaring een inschatting maken wat de toekomstperspectieven zijn. En daarom is het zo moeilijk om psychisch lijden vast te stellen, denk ik.
paardenmiep schreef:Ook een interessante documentaire over dit onderwerp, too young to die, gemaakt door Vice (hier te bekijken: https://www.vice.com/be/article/de-jong ... llen-leven).
Mijn nichtje komt hier in voor, helaas heeft zij geen goedkeuring gekregen voor euthanasie en na tientallen mislukte pogingen om er een eind aan te maken, is het haar vorig zomer toch gelukt. Ze is voor de trein gaan staan, met alle gevolgen van dien.
Iedereen had veel liever gezien dat ze op een waardige manier kon sterven, dat iedereen rustig afscheid had kunnen nemen, en dat ze niet 'in stukjes' in de kist zou komen..
Of, wat met een ander meisje in de documentaire gebeurt, dat ze een stukje rust zou krijgen, omdat ze wist dat ze op elk moment dat ze wou, de keus kon maken om er uit te stappen. Soms werkt dat zo bevrijdend dat de keus gemaakt wordt om nóg een behandeling te volgen, of het nog een beetje uit te stellen..
Wel snap ik dat het een heel lastig punt is om euthanasie toe te kennen, heb namelijk ook genoeg verhalen gelezen van mensen die jarenlang in een zware depressie zaten, maar er toch nog uit zijn gekomen en nu heel blij zijn dat ze niet voor euthanasie konden kiezen..
NadjaNadja schreef:Dat klopt hoor. Mijn bericht was ook meer gericht op wat Bruintje stelde. Natuurlijk kunnen we niet volledig voor iemand bepalen hoe hij of zij zich voelt, maar we kunnen wel op basis van ervaring een inschatting maken wat de toekomstperspectieven zijn. En daarom is het zo moeilijk om psychisch lijden vast te stellen, denk ik.
laetitia schreef:Ik denk dat iemand die al jarenlang depressief is of schizofreen (ook zo'n vreselijke ziekte waarbij de patiënt veel lijdt), er een gedegen dossieropbouw overlegd moet kunnen worden bij een euthanasie-aanvraag.
Ik vind een depressie van 2 jaar niet lang genoeg (heb zelf ervaring met ernstige depressie), maar iemand die al 10 jaar geen verbetering heeft en waarbij alles al is geprobeerd (van therapie, medicijnenwisselingen, ECT, crisisopnames) die moet toch de keuze hebben op een dag niet meer te hoeven lijden? En als die keuze dan is gemaakt en doorgesproken met alle betrokkenen, rustig heen te kunnen gaan?
NadjaNadja schreef:Ik begrijp jullie punt wel hoor Bruintje en Janine, maar tegelijk zit hem daar ook de moeilijkheid in. Ergens moet er een grens komen, maar waar? En hoe? Of moet iedereen vrij zijn om euthanasie te kunnen plegen?
bruintje123 schreef:NadjaNadja schreef:Ik begrijp jullie punt wel hoor Bruintje en Janine, maar tegelijk zit hem daar ook de moeilijkheid in. Ergens moet er een grens komen, maar waar? En hoe? Of moet iedereen vrij zijn om euthanasie te kunnen plegen?
Van mij mag de grens een aantal jaar zijn of een aantal verplichte behandelingen.
Of iemand nu in die ondraaglijke put zit door een aaneenschakeling van verschrikkelijke gebeurtenissen vroeger en nu of zoals jij als voorbeeld gaf door niet over het verlies van de hond heen komen mag daarin geen verschil maken.
laetitia schreef:Ik denk dat iemand die al jarenlang depressief is of schizofreen (ook zo'n vreselijke ziekte waarbij de patiënt veel lijdt), er een gedegen dossieropbouw overlegd moet kunnen worden bij een euthanasie-aanvraag.
Ik vind een depressie van 2 jaar niet lang genoeg (heb zelf ervaring met ernstige depressie), maar iemand die al 10 jaar geen verbetering heeft en waarbij alles al is geprobeerd (van therapie, medicijnenwisselingen, ECT, crisisopnames) die moet toch de keuze hebben op een dag niet meer te hoeven lijden? En als die keuze dan is gemaakt en doorgesproken met alle betrokkenen, rustig heen te kunnen gaan?
NadjaNadja schreef:Ik begrijp jullie punt wel hoor Bruintje en Janine, maar tegelijk zit hem daar ook de moeilijkheid in. Ergens moet er een grens komen, maar waar? En hoe? Of moet iedereen vrij zijn om euthanasie te kunnen plegen?
Geryon schreef:Ik vind dat het gewoon moet kunnen en makkelijk ook (geen/amper eisen eraan vaststellen). Als je dood bent kun je achteraf toch geen spijt hebben dat je de keuze hebt gemaakt, en het is niet zo dat we een tekort aan mensen hebben ofzo.
Het is vreselijk wat sommige mensen moeten meemaken. En ik heb tegen mezelf gezegd dat ik mag gaan als ik het nog eens mee moet maken. Want het weegt niet op tegen de eventuele fijne jaren erna. Dan zou het fijn zijn om een 'normaal' einde te hebben.
Wesco schreef:Janine1990 schreef:Dat klopt hoor. Mijn bericht was ook meer gericht op wat Bruintje stelde. Natuurlijk kunnen we niet volledig voor iemand bepalen hoe hij of zij zich voelt, maar we kunnen wel op basis van ervaring een inschatting maken wat de toekomstperspectieven zijn. En daarom is het zo moeilijk om psychisch lijden vast te stellen, denk ik.
Toekomst perspectieven zijn bij iedereen anders. Ik vind het een gevaarlijke uitspraak. Je zal maar net de persoon zijn die niet in de statistieken valt.
De een heeft meer draagkracht dan de ander.
En misschien was die hond uit een eerder bericht wel alles wat die persoon op dat moment had. Of was het de druppel die de emmer deed overlopen?
Ik blij erbij... zolang personen aankloppen voor hulp en dan 5 maanden moeten wachten op hulp? Dat is belachelijk.
NadjaNadja schreef:Geryon schreef:Ik vind dat het gewoon moet kunnen en makkelijk ook (geen/amper eisen eraan vaststellen). Als je dood bent kun je achteraf toch geen spijt hebben dat je de keuze hebt gemaakt, en het is niet zo dat we een tekort aan mensen hebben ofzo.
Het is vreselijk wat sommige mensen moeten meemaken. En ik heb tegen mezelf gezegd dat ik mag gaan als ik het nog eens mee moet maken. Want het weegt niet op tegen de eventuele fijne jaren erna. Dan zou het fijn zijn om een 'normaal' einde te hebben.
Ik heb ooit een debat moeten voeren met als stelling: er moet een zelfmoordpil op de markt komen.
Los gezien van het feit of dit mogelijk is, zou dit voor jou dus een optie zijn?
Als het ware gewoon verkrijgbaar bij de Kruidvat en zonder dat er veel papierwerk e.d. aan vooraf gaat?
NadjaNadja schreef:Geryon schreef:Ik vind dat het gewoon moet kunnen en makkelijk ook (geen/amper eisen eraan vaststellen). Als je dood bent kun je achteraf toch geen spijt hebben dat je de keuze hebt gemaakt, en het is niet zo dat we een tekort aan mensen hebben ofzo.
Ik heb ooit een debat moeten voeren met als stelling: er moet een zelfmoordpil op de markt komen.
Los gezien van het feit of dit mogelijk is, zou dit voor jou dus een optie zijn?
Als het ware gewoon verkrijgbaar bij de Kruidvat en zonder dat er veel papierwerk e.d. aan vooraf gaat?
Wesco schreef:nadjanadja schreef:Dat klopt hoor. Mijn bericht was ook meer gericht op wat Bruintje stelde. Natuurlijk kunnen we niet volledig voor iemand bepalen hoe hij of zij zich voelt, maar we kunnen wel op basis van ervaring een inschatting maken wat de toekomstperspectieven zijn. En daarom is het zo moeilijk om psychisch lijden vast te stellen, denk ik.
Toekomst perspectieven zijn bij iedereen anders. Ik vind het een gevaarlijke uitspraak. Je zal maar net de persoon zijn die niet in de statistieken valt.
De een heeft meer draagkracht dan de ander.
En misschien was die hond uit een eerder bericht wel alles wat die persoon op dat moment had. Of was het de druppel die de emmer deed overlopen?
Ik blij erbij... zolang personen aankloppen voor hulp en dan 5 maanden moeten wachten op hulp? Dat is belachelijk.