Menstruatieverlof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Menstruatieverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:30

Ik denk inderdaad dat zoiets uit bedrijven zelf zou moeten komen. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:31

Toch best jammer om te lezen dat er ook van vrouwen zulke negatieve reacties komen (niet zozeer rondom het voorstel maar over de pijn zelf), dat toont toch wel aan dat er nog steeds weinig begrip is omtrent menstruatiepijn, helaas.

Als iemand die zelden tot nooit last heeft van krampen zou ik het helemaal prima vinden als een ander met menstruatiepijnen vergelijkbaar met de pijn van een hartaanval "lekker thuis op de bank" mag zitten. Niet meer dan logisch toch?!
Wat misschien nog wel het ergste is, is dat er zo weinig onderzoek naar is gedaan en veel dokters het dus ook afschrijven met een simpel pijnstillertje.
Sowieso worden vrouwen die pijn hebben minder serieus genomen dan mannen (zie link hierboven) en als je met menstruatiepijn aankomt wordt dat doorgaans al snel afgedaan als "het maandelijkse pijntje", terwijl sommige vrouwen echt liggen te creperen.

Ik weet niet of menstruatieverlof de oplossing is (wat mij betreft zou het niet hoeven), maar het zou imo wel veel serieuzer genomen moeten worden door zowel de maatschappij als de werkgevers én doktoren.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 30-03-17 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:32

Kijk, ik ben een van die vrouwen met heel veel geluk. Weinig tot geen buikpijn, soms wel maar dan maar een halve dag. Weinig chagrijn enz. MAAR ik heb sinds ik aan het studeren ben de luxe om tijdens de eerste 2 dagen (de ergste dagen) vrij te nemen. Maar echt vrij. Thuis zitten, stukje wandelen, thee, rustig liggen (dat is het fijnste vind ik) en hoewel ik nooit veel last had van mijn menstruatie, vind ik dit toch heerlijk. Niet om het dagje vrij, maar ik voel me veel frisser, opgewekter en hoewel ik bijna nooit echt chagrijnig was, was ik altijd wel wat prikkelbaarder en hangerig. Dit is echt veel veel minder. Ik voel me opgewekt en heb gewoon energie. Een week vrij voor menstruatieverlof is misschien wat overdreven, maar 2 dagen zullen 95% van de vrouwen meer goed doen dan ze zelf door hebben, denk ik ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:42

Nou ik ben een van die vrouwen die er wel flink last van heeft. De ene keer al meer dan de andere keer. Gelukkig maar of 2 dagen en speciale pijnstillers kom ik de dag/nacht wel door. Ik weet dat er vrouwen zijn dat er nog erger dan mij last van hebben maar zelfs die hebben er oplossingen voor gevonden. Spiraal of doorslikken van de pil. Nee geen voorstander van dit. Gegarandeerd dat er flink misbruik van gemaakt gaat worden en werkgevers gaan nog meer vrouwen weren in hun bedrijf.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:45

Ik vind het best wel heftig dat vrouwen hun pijnen aan andere vrouwen opleggen. Ik heb godzijdank vrij weinig last van mijn menstruatie, maar ik heb vriendinnen die niet aanspreekbaar zijn op die dagen. Hoe kan je zeggen 'ja maar ik heb ook veel pijn, toch vind ik dit onzin' als je niet weet hoe een andere vrouw zich voelt? Er zijn imo zo veel verschillende vrouwen met zo veel verschillende klachten. Om eerlijk te zijn moeten wij dat als vrouw-zijnde ook erkennen. 'Oke, jij hebt ergere klachten dan ik, dat is poedersuiker en dat kan.' Dat zou zo veel mensen sieren. Ook als mannen die klachten serieuzer nemen.
'Vroeger' op school was het al zo'n drama als je moest zwemmen maar je was ongesteld. Mijn mannelijke gymdocenten hadden daar geen begrip voor, terwijl ik elk moment kon doorlekken en krom stond van de kramp.

Niet om te zeggen dat 'wij als vrouwen het zwaar hebben' maar ik vind wel dat we wat meer begrip voor elkaar mogen tonen. Als ik kiespijn heb betekend dat niet dat ik dezelfde pijn voel als jij. Of als ik mijn pols heb gekneusd betekend dat niet dat mijn pijn minder erg is dan jouw gebroken pols.

Of verlof de optie is weet ik niet (zoals ik al lees zouden sommigen hier misbruik van willen maken) maar ik denk wel dat het een goede stap is in de richting van mee begrip.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:46

Ik ga met Emma mee :j

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:47

Huh verlof? Als je te ziek bent om te werken, dan kun je je toch gewoon ziekmelden?

Waarom zouden vrouwen recht op verlof mogen hebben, als ze prima (dus zonder extreme pijnen) kunnen werken? Ik heb ook wel eens een mannelijke collega met buikpijn of hoofdpijn, maar als het te onderdrukken is met pijnstillers, dan kun je toch best nog wel wat doen? En als je niet meer kunt werken, dan is het toch vrij logisch om je ziek te melden?

Misschien dat onderzoek naar de extreme pijnen goed is, maar waarom dan gelijk alle vrouwen over één kam scheren?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:48

:wow: dit is hopelijk niet serieus... wat een belachelijk idee. Laten wij de vrouwen vooral weer kwetsbaar op de werkvloer zetten. En ja hier spreekt iemand die zelfs geopereerd is vanwege klachten. Dus nee ik ben geen geluksvogel die er fluitend doorheen vliegt. Echter zijn er een hoop andere mogelijkheden dan jezelf ziek melden. Mijn baas ziet mij aankomen. En die baas is een vrouw welteverstaan.

Ik ben graag gelijk aan mijn mannelijke collega. Hij kan zichzelf ook niet maandelijks ziek melden, ik dus ook niet.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:51

Moet eerlijk zeggen dat ik nooit ergens last van heb, dus dat ik me ook lastig kan voorstellen dat.... (Ik blijf het nog steeds een smoesje voor de gym vinden.. van die meisjes die 3 van de 4 weken ongesteld zijn ;)) En weet wel dat er mensen zijn die er echt veel last van hebben! Maar als het niet gaat, meld je je ziek lijkt me?

Maar zou het gewoon niet eerlijk vinden... Overal gelijkheid willen en dan opeens dit willen :S Dat blijf ik raar vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:54

Maar gelijkheid betekent niet dat alles precies hetzelfde voor iedereen zou moeten zijn. Het betekent dat iedereen dezelfde kansen zou moeten krijgen en dat er rekening gehouden moet worden met anderen in de maatschappij. Vrouwen zijn geen minderheid, we zijn verdorie gewoon 50% van de populatie.

Er wordt zo makkelijk gezegd dat je je dan maar gewoon ziek moet melden, maar ik weet niet of iemand hier ooit geprobeerd heeft zich ziek te melden wegens menstruatiekrampen bij een mannelijke werkgever, maar je wordt vierkant uitgelachen. Ziek is ziek, maar zo lang extreme menstruatieklachten niet gezien worden als ziekte kom je niet zo ver hé.

Ik ga met Fenrir mee, vind het echt belachelijk hoe vrouwen elkaar hier naar beneden trekken. Juist onderling zouden we moeten weten dat niet alle vrouwen er vanaf komen met een paar pijnstillers en een extra grote tampon.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:55

Heel slecht plan. Zelf ook behoorlijk last, maar met pijnstillers als ik wegmoet wel te doen, maar je kunt je gewoon ziekmelden als het echt niet gaat.

Ik zie niet in waarom daar een apart verlof voor moet komen. Vrouwen hebben jarenlang gevochten voor gelijkheid. Dan ook op alle vlakken gelijk, en niet zoals het uitkomt. Daar gaat misbruik van gemaakt worden ook trouwens.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:58

Emmaa_ schreef:
Maar gelijkheid betekent niet dat alles precies hetzelfde voor iedereen zou moeten zijn. Het betekent dat iedereen dezelfde kansen zou moeten krijgen en dat er rekening gehouden moet worden met anderen in de maatschappij. Vrouwen zijn geen minderheid, we zijn verdorie gewoon 50% van de populatie.

Er wordt zo makkelijk gezegd dat je je dan maar gewoon ziek moet melden, maar ik weet niet of iemand hier ooit geprobeerd heeft zich ziek te melden wegens menstruatiekrampen bij een mannelijke werkgever, maar je wordt vierkant uitgelachen. Ziek is ziek, maar zo lang extreme menstruatieklachten niet gezien worden als ziekte kom je niet zo ver hé.

Ik ga met Fenrir mee, vind het echt belachelijk hoe vrouwen elkaar hier naar beneden trekken. Juist onderling zouden we moeten weten dat niet alle vrouwen er vanaf komen met een paar pijnstillers en een extra grote tampon.

Helemaal hier mee eens. Gelijkheid betekend niet dat wij onze menstruatie klachten gewoon maar weg moeten zetten, moeten onderdrukken met pijnstillers, alleen omdat een man ze ook niet heeft. Of "omdat een man met buikklachten ook gewoon komt werken en ze onderdrukt met pijnstillers". Er wordt dan alleen even vergeten dat die buikklachten (als het goed is) niet elke maand terugkomen EN dat menstruatie meer is dan alleen maar pijn. Die hormonen zorgen er ook gewoon voor dat je minder oplettend bent, je down voelt, minder energie hebt. Dan werk je op halve kracht een week lang. Wat is dan beter, 2 dagen vrij op de ergste dagen en je de rest van de week top voelen? Of een week lang half werken? Waar zou de werkgever meer aan hebben?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:58

Emmaa_ schreef:

uhm....je hoeft niet aan je werkgever aan te geven wat er is. Sorry, maar of dat nou menstruatie is of hoofdpijn....bij beide wordt je uitgelachen. Logisch ook, want een behoorlijk deel van de bevolking stelt zich rete aan (mannen en vrouwen). Maar een werkgever hoef je dus geen verantwoording af te leggen. Bellen en zeggen dat je ziek bent en niet in staat om te komen is voldoende.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:00

Selka schreef:
:wow: dit is hopelijk niet serieus... wat een belachelijk idee. Laten wij de vrouwen vooral weer kwetsbaar op de werkvloer zetten. En ja hier spreekt iemand die zelfs geopereerd is vanwege klachten. Dus nee ik ben geen geluksvogel die er fluitend doorheen vliegt. Echter zijn er een hoop andere mogelijkheden dan jezelf ziek melden. Mijn baas ziet mij aankomen. En die baas is een vrouw welteverstaan.

Ik ben graag gelijk aan mijn mannelijke collega. Hij kan zichzelf ook niet maandelijks ziek melden, ik dus ook niet.

Dit dus. Vrouwen roepen altijd maar dat ze gelijk behandeld willen worden, net zoveel betaald willen krijgen als mannen, etc. Gedraag je dan ook hetzelfde en ga gewoon aan het werk.
Misschien moeten we weer terug naar vroeger, de man aan het werk en de vrouw thuis. Heb je ook geen last dat je moet werken als je ongesteld bent.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:01

nine1987 schreef:
Wat een onzin.. Dus ik als vrouw die weinig last heeft van de menstruatie mag lekker doorwerken, terwijl degenen die er last van hebben ff een paar dagen thuis mogen zitten?

Als vrouw zonder kinderwens en een makkelijle cyclus ben je meer en meer genaaid met (het gebrek aan) verlof..

Nah, ruilen? Krijg jij een paar dagen extra verlof iedere maand en kan ik de eerste dag van m'n ongesteldheid gewoon werken zonder bijna huilend op bed te moeten liggen met krampen die door alle pijnstillers heen net zo hevig blijven. :n Het is niet gezellig thuis m'n ding doen hoor, was het maar waar.

Ik zie een positieve kant, hoewel ik niet zeker ben of ik ook voor doorvoering ben. Ik zie een mogelijkheid om stigma's weg te nemen. Je ziek melden vanwege je ongesteldheid wordt toch veelal nog gezien als aanstelleritis en je werk neemt je ook niet serieus als je iedere maand een dag of wat thuis blijft wegens ziekte. Gevolg is dat vrouwen die er echt, echt last van hebben zich gedwongen voelen door te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:01

Floriske schreef:
Emmaa_ schreef:

Helemaal hier mee eens. Gelijkheid betekend niet dat wij onze menstruatie klachten gewoon maar weg moeten zetten, moeten onderdrukken met pijnstillers, alleen omdat een man ze ook niet heeft. Of "omdat een man met buikklachten ook gewoon komt werken en ze onderdrukt met pijnstillers". Er wordt dan alleen even vergeten dat die buikklachten (als het goed is) niet elke maand terugkomen EN dat menstruatie meer is dan alleen maar pijn. Die hormonen zorgen er ook gewoon voor dat je minder oplettend bent, je down voelt, minder energie hebt. Dan werk je op halve kracht een week lang. Wat is dan beter, 2 dagen vrij op de ergste dagen en je de rest van de week top voelen? Of een week lang half werken? Waar zou de werkgever meer aan hebben?

Daarbuiten vind ik niet dat mannen die buikklachten hebben maar een pijnstiller zouden moeten nemen en door zouden moeten werken. Ik vind het zo'n rare trek van het kapitalisme dat iedereen zich maar tot bloedens toe door een werkdag moet vechten.. Een man met buikpijn zou zich net zo goed moeten kunnen ziekmelden als een vrouw met menstruatieklachten. Maar dat is waar het probleem ligt. Menstruatieklachten worden gewoonweg niet serieus genomen door werkgevers en als je keer op keer aangeeft dat je er echt veel last van hebt word je uitgelachen.

En dan kan je zeggen dat er geen rede opgegeven hoeft te worden voor ziekte, maar dat is echt niet wat ik meemaak. Als ik me ziekmeldde op mijn werk dan was de eerste vraag steevast wat ik dan had en of ik niet toch kon komen werken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:07

Maar hoeveel vrouwen gaan er daadwerkelijk kruipend over de vloer? Ik ben wat dat betreft gezegend hoor, nergens last van...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:11

LadyMadonna schreef:
Maar hoeveel vrouwen gaan er daadwerkelijk kruipend over de vloer? Ik ben wat dat betreft gezegend hoor, nergens last van...

Gelukkig niet de meerderheid, maar ik ken ze wel. Als je zo'n tafereel ziet geef je iemand per direct maandelijks verlof := Er wordt hier trouwens wel heel makkelijk gedaan over ziekmelden, dat je niet hoeft aan te geven wat je hebt etc. maar als je elke maand een week ziek bent... worden veel werkgevers niet blij van.
Begrip voor de pijn is er vaak niet. Zelfs niet van vrouwen! blijkt hier wel uit dit topic.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:16

Ik weet niet of ik dit een positieve on negatieve verandering vind.
Aan de ene kant weet ik hoe vervelend en pijnlijk menstruatie kan zijn, en voor ik met de pil begon op mn 15e was ik inderdaad soms 3 van de 4 weken ongesteld...
Daarna is het veel minder hevig geworden.
Sinds bijna een jaar heb ik een spiraal en ben ik helemaal niet meer ongesteld. Heerlijk, wat een genot. Maar niet voor iedereen een optie.

Persoonlijk zou ik het denk ik fijn vinden als er uberhaupt minder moeilijk wordt gedaan over ziek zijn. Voor iedereen.
Dag ziek? Prima, tot morgen.
Geen reden op moeten geven en zet er een maximaal van 3 dagen in de maand op ofzo. Om misbruik te voorkomen.
Als je niet kan werken, dan kan het niet. Niemand anders kan daar een oordeel over vellen dan jijzelf.
En ik vind dat niemand anders daar ook een oordeel over mág vellen

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:19

Ik had er vroeger nooit last van maar sinds ik ouder wordt heb ik standaard 1 dag dat ik echt gewoon ziek ben van de pijn, ondanks de alive, paracetamol e.d. ik hoef niet persé een week vrij maar als ik aan het werk ben en ik voel me dan zo poedersuiker dan zou het fijn zijn dat ik aan kan geven dat het niet gaat en dan zonder gemopper vrij zou kunnen nemen.
Ik bedoel, als je griep hebt dan neem je vrij en ik zou willen dat het wat meer aanvaardbaar zou zijn als je je ziek zou kunnen melden wegens de maandelijkse periode.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:21

IHN schreef:
Heel slecht plan. Zelf ook behoorlijk last, maar met pijnstillers als ik wegmoet wel te doen, maar je kunt je gewoon ziekmelden als het echt niet gaat.

Ik zie niet in waarom daar een apart verlof voor moet komen. Vrouwen hebben jarenlang gevochten voor gelijkheid. Dan ook op alle vlakken gelijk, en niet zoals het uitkomt. Daar gaat misbruik van gemaakt worden ook trouwens.

Ik vind gelijkheid belangrijk, maar ik snap nog steeds niet hoe een vrouw kan werken (fulltime), kinderen op kan voeden (dat doet dan dus het kindermeisje/opvang?), de tijd heeft voor het huishouden (tenzij je een schoonmaakster en een kok neemt) en daarnaast nog tijd heeft om te genieten.. :n
Ik had het liever gezien zoals vroeger, als vrouw een aantal jaar mee kon werken om te 'kop' van je hypotheek af te betalen en dat je er daarna gewoon kon zijn voor je kinderen. Nu is het voor ons onmogelijk een koopwoning te vinden als we niet allebei werken. Maar goed, dit gaat natuurlijk compleet offtopic.

Ik hoef geen menstruatieverlof, iets meer begrip zou wel op zijn plek zijn. :j Aangepaste werkzaamheden indien iets niet gaat bijvoorbeeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:22

Je kan je ziek melden vanwege je menstruatie. Ziek is immers ziek, en wanneer dat is, is voor iedereen verschillend

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:26

Emmaa_ schreef:

Zoals ik al eerder aangaf weet ik heel erg goed hoe het is om niet te kunnen kijken van de pijn echter zijn er meer oplossingen dan ziek melden.

We zouden juist eens moeten ophouden met het betuttelen van elkaar. Tegenwoordig heeft iedereen een burn-out, is iedereen depressief en kan blijkbaar geen enkele vrouw meer doorgaan met werken of functioneren wanneer zij ongesteld is. Vroeger moesten vrouwen ook gewoon voor hun 12 kinderen en het huishouden zorgen of zij nu ongesteld waren of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:29

Selka schreef:
Emmaa_ schreef:

Zoals ik al eerder aangaf weet ik heel erg goed hoe het is om niet te kunnen kijken van de pijn echter zijn er meer oplossingen dan ziek melden.

We zouden juist eens moeten ophouden met het betuttelen van elkaar. Tegenwoordig heeft iedereen een burn-out, is iedereen depressief en kan blijkbaar geen enkele vrouw meer doorgaan met werken of functioneren wanneer zij ongesteld is. Vroeger moesten vrouwen ook gewoon voor hun 12 kinderen en het huishouden zorgen of zij nu ongesteld waren of niet.

Ik zeg toch ook niet dat iedere vrouw gelijk een week thuis moet zitten? Wat ik wel zeg is dat er vrouwen zijn die er wel degelijk zo veel last van hebben, en dat we daar misschien eens wat meer respect voor zouden moeten hebben. Of in ieder geval begrip. Niet iedere vrouw kan doorwerken met een pijnstillertje, en voor hun lijkt het me meer dan prettig als ze drie dagen, twee dagen of zelfs een halve dag vrij kunnen nemen om even met een kruik in hun onderbroek te relaxen. Ik weet dat het mij in ieder geval erg veel stress had gescheeld als mijn werkgever me daar niet om zou uitlachen en mijn docenten niet hadden gezegd dat het aanstelleritus was als vrouwen zeiden dat ze hier veel last van hadden.

Je opmerking over een burn-out en depressie vind ik al helemaal onwijs respectloos, daar ga ik niet op in.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:30

Wat jij wilt :)

Ik heb ontzettend veel gemist door menstruatiepijn, zelfs de leuke dingen zoals tripjes met school etc. Mede daarom ben ik gaan zoeken naar een oplossing. Dat lijkt mij een beter plan dat het ziek melden makkelijker maken door verlof te geven.