Dieren met een prothese

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:53

Pony met prothese.. nee.. dat is afmaken.

Hond of kat met prothese ook niet, maar die kunnen nog wel gewoon op 3 poten.
Zie ook vaker dan mensen een hond met 2 poten nog een kans willen geven. Lief, maar niet doen. Die zou ik ook af laten maken...

Annalies03

Re: Dieren met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:55

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:56

Ik heb wel eens een halve hond gezien, die op 2 voorbenen balanceerde... Die hond leek zich nog prima te redden en te vermaken, maar ik vond het echt geen kijk. Als mijn hond doormidden moest had ik 'm laten inslapen. Ook mijn kitten met dwarslaesie heb ik moeten inslapen. Het is voor een dier lastig de keus te maken omdat je zijn mening niet kan vragen.

Ik vind: doe zoveel je kan om een dier weer op de been :Y) te krijgen, maar laat het geen lijdensweg zijn. Als mijn paard zijn been breekt, krijgt ze wel een kogel door de kop ipv een jaar boxrust

maava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 13:58

ik vind die pony uit die andere filmpjes er ook niet geweldig uit zien. Zeker wanneer de prothese af is hangt de linker kant helemaal naar beneden. De prothese lijkt ook niet goed neer te komen bij het lopen.

En inderdaad zoals Annalies zegt, de pony uit het desbetreffende filmpje ziet er echt super sneu uit.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:58

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:59

ja dat bedoel ik dus KittyDylan, veel te veel mis met dat beestje..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:00

Die pony vind ik er ook niet echt uitzien :/ Die hadden ze beter kunnen laten inslapen. Het ziet er triestig uit. Soms moeten mensen niet proberen alles te maken.

Honden en katten kunnen prima op 3 pootjes verder, daar is geen prothese voor nodig. Maar als er geen kwaliteit meer aan vast hangt, zou ik ze ook laten inslapen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:05

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:37

Wij zijn de trotse eigenaren van een kat mrt slechts 1 voorpoot (andere geamputeerd) en inmiddels nog 1 oog. Het is een echt kneusje en ondanks dat ze op dit moment gelukkig lijkt is voor ons ook heel duidelijk dat mocht er nog iets bij komen wat dierenarts behandeling vraagt wij haar laten inslapen.

Ook rolstoeltjes oid zou ik niet aan beginnen. Hartstikke leuk dat een dier buiten 'vrij' kan bewegen maar het ding moet af om te kunnen gaan liggen. En daarna moeten ze zich of binnen voort slepen of weer in het stoeltje worden gehesen. Wat mij betreft is dat geen dierwaardig leven.
Hetzelfde geld voor een prothese. Of een dier kan functioneren op een poot minder of hij mag hemelen. Meer opties zijn er wat mij betreft niet.
Voor mijn gevoel word er tegenwoordig veel te veel doorgedokterd

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:40

De pony vind ik sneu. Die staat op geen enkel been goed en kan naar mijn idee alleen maar pijn hebben met zo'n slecht houding.
Bij honden en katten heb ik echter mooie oplossingen gezien. We hebben een dieren prothese praktijk in het dorp en op hun open dag heb ik blije beesten met een prothese gezien die goed liepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:51

Lente schreef:
Ik vind honden met een rolstoel of zo nog wel aardig, afhankelijk van de mogelijkheden die de hond nog heeft en hoe blij hij ermee lijkt.

Maar meer dan dat? Nee. Ik snap dat hele 'we moeten alles redden' sowieso niet.

Onze vorige hond is ingeslapen omdat hij allerlei kwaaltjes had. Is net geen 3 geworden. Die hadden we ook nog wel kunnen rekken met operatie zus en zo maar ik ben er geen voorstander van om een dier zoiets aan te doen. Die kun je het niet uitleggen.
Ons eigen verdriet was er niet minder om overigens...

Helemaal mee eens.. Helaas zie je soms schrijnende gevallen omdat mensen een dier willen 'redden'... Ik vraag me wel eens af of zo'n beestje niet beter af is als hij ingeslapen wordt. Zoals bij die pony, dat vind ik geen waardig leven. Hetzelfde voor die puppy die laatst in het nieuws was, die was beter af geweest als hij werd ingeslapen..

Overigens heb ik zelf wel een kat met drie poten. Kat is onder een paard terechtgekomen waardoor de poot gebroken was. De opties waren amputeren of opereren met een veel kleinere slagingskans. De kat kan prima verder leven op drie poten en komt niks te kort en is helemaal happy. Verder hebben we nog zo'n kneusje, een kat die na een ongeluk geen staart meer heeft. Ook zij kan zich er prima mee redden. Ons kneuzenkliekje heeft buiten alle ruimte om lekker te spelen, wat ze ook graag doen. Maar zodra het niet meer waardig is, dan moet het dier hemelen.

Afbeelding
Hier was ze net geopereerd. Inmiddels is het super mooi genezen en scheurt ze door huis en tuin :D

Voor mijn paarden heb ik ook duidelijk bepaald wat we wel en niet gaan doen qua behandelingen en operaties. Mocht één van hen een been breken, dan gaat de spuit er ook in. Een half jaar tot een jaar boxrust gaan we echt niet aan beginnen, daar worden ze zo doodongelukkig van. Ze hebben hier eens noodgedwongen 24 uur binnengestaan, wat een drama was dat := . Voor mijn oudje ga ik bijvoorbeeld ook niet meer aan zware koliekoperaties en dergelijke beginnen. Ze heeft een prima leven gehad, het zou een zegen zijn als ze nog ouder mag worden, maar dan wel waardig. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:03

Mensen stoppen van alles in rolstoeltjes en protheses omdat ze zo nodig een dier willen "redden", maar of het dier er dan ook echt beter van wordt...

Als ik zoiets zie, kan ik alleen maar denken: arm dier :\

Sommige dieren kunnen prima met een poot minder leven. Ik denk dat bijv. honden in een rolstoel ook diervriendelijker is dan een paard met een prothese. Sowieso zit er een verschil tussen prooidieren en roofdieren, prooidieren die moeite hebben met zich bewegen zal nog veel meer extra stress opleveren.
Daarnaast heb je een hond 24/7 in je huis en zijn ze zeer mensgericht en vaak al aangepast op het leven van de mensen in hun huis, en een paard (of ander groot dier) niet, dus die kun je moeilijk echt optimale verzorging bieden.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:54

Ik zie niet in waarom indien een dier een ledemaat verliest en een prothese nodig heeft ik dat niet zou doen. Nu heb ik het over een hond of kat. Lijkt mij geen reden waarom er daarna geen kwaliteit van leven zou zijn. Bij een paard vind ik het een ander verhaal. Een paard is afhankelijk van zich voortbewegen en de filmpjes die ik ervan gezien zien er meestal niet heel comfortabel uit.

EDIT
Bijvoorbeeld dit filmpje vind ik er totaal niet zielig of misplaatst uitzien.
https://www.thestar.com/news/world/2017 ... -legs.html

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:16

Ik kén een teckel die achter verlamd is en al jaren in een speciaal voor hem gemaakt rolstoeltje loopt. Dus achter in het stoeltje of karretje en voor gewoon lopen. Beest is dol gelukkig en altijd blij.
Kan echt leuk leven zo
Dat vind ik wel leuk en zou ik ook over hebben voor mijn hondje.
Een prothese bij een paard vind ik toch best ver gaan. Honden en katten kunnen makkelijk leven op 3 poten maar een paard niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:46

Dat egeltje hierboven vind ik er eerlijk gezegd niet zielig uitzien, die heeft opnieuw de tijd van zijn leven, vind ik dan ook gewoon prima.

Dat paard met het missend achterbeen is gewoon pure dierenmishandeling, dier gaat constant gaan lopen door dat been, en die vrouw maar zeggen hoe indrukwekkend het is dat hij nog zo loopt. Beest heeft gewoon pure stress én belast dat been niet eens ...
De pony met het voorbeen ook, dat is gewoon zielig, die dieren zijn niet gelukkig.
de verlamde katten van de bokker hier heb ik dubbele gevoelens bij, enerzijds weten de dieren inderdaad niet beter en als ze zich goed uit de slag kunnen trekken, dan voelt het wel goed aan, maar ik zou toch schrik hebben voor sleepwonden etc...

de bulgaarse kat doet het zo te zien ook prima met zijn stomp-pootjes, maar die zitten zo te zien permanent vast, dat lijkt me ook al anders dan protheses die maar X aantal uur aankunnen (meestal een uurtje of 8-10 per dag) en hij de overige 14 uur zich maar moet voortslepen of blijven liggen.

Er passeerde op facebook ook een filmpje van een halve hond, ziet er erg raar uit, maar deze zou ik ook niet laten inslapen ...
https://www.facebook.com/thedodosite/vi ... 798551428/

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:05

https://www.youtube.com/watch?v=NqUEraHGHvI&t=90s

Meet Oscar..de eerste bionische kat.

https://www.youtube.com/watch?v=LUhOKRKksCU

Oscar op zijn blade's.

https://www.youtube.com/watch?v=wcSMo7Y9STI

Oscar in de tuin.

Ik vind dit wel een heel mooi systeem.
Nu zijn katten een ster in zich aanpassen.
Zo ben ik vorig jaar op Skiathos geweest en heb daar Stevie ontmoet...een blinde kat. Het is bewonderingswaardig hoe die beesten zich aanpassen. Zo was er ook een blinde kat die gewoon zijn weg wist te vinden over het hele terrein.

Ik heb wel meer moeite met dieren in een rolstoel en nog meer moeite met verlamde dieren.
Dat is bij mij wel een grens.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:18

Duhelo schreef:
Dat egeltje hierboven vind ik er eerlijk gezegd niet zielig uitzien, die heeft opnieuw de tijd van zijn leven, vind ik dan ook gewoon prima.

Voor een leek misschien, de realiteit is echter dat het dier zo'n beetje in constante stress zal leven en nachten wakker zal liggen zonder zich te kunnen bewegen.
Egels zijn prooidieren en hun manier van afweer is zichzelf oprollen, dat wordt dit dier ontnomen doordat het op een karretje vastgesnoerd wordt en verlamd is.
Daarnaast zijn egels nachtdieren. Het heeft dus totaal geen nut om hem overdag een paar rondjes te laten rennen. Ze voelen zich overdag onveilig (= stress, en oprollen kan hij ook al niet) en willen het liefste terug gaan slapen (wat niet gaat in zo'n karretje).
Je kan hem moeilijk 's nachts uren laten rondrennen, ik ga er vanuit dat je 's nachts zelf ligt te slapen, en onbeheerd achter laten in dat ding de hele nacht is imo onverantwoordelijk en gewoon mishandeling. Dus het dier zal 's nachts wakker worden en zich vervolgens urenlang niet kunnen bewegen.
Tot zover de tijd van zijn leven...

Ik zou mijn egels dit nooit en te nimmer aan doen als ze ooit verlamd zouden raken. Dan wordt het toch echt een enkeltje dierenarts.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:58

Ik denk dat het er wel een beetje van afhangt hoe beweeglijk ze precies zijn in het karretje. In die zin, het achterlijfje voelen ze vast niet meer, dus gewoon gaan liggen om te slapen ziet me er wel mogelijk uit, als het dier dat karretje constant kan omhebben en er dus ook mee kan slapen zonder gigantisch beperkt te zijn, lijkt me dat niet echt een ramp, karretje ziet er ook wel naar uit dat egeltje het zelf recht krijgt bij omkantelen (maar wederom, dat zou ik dan eerst in de praktijk moeten zien) dus door het aanpassen van de leefomgeving zie ik niet in waarom het dier niet snachts kan rondrennen met dat ding om. Het oprollen is wel een punt, maar ook hier hangt het af hoe beweeglijk alle nog is of niet. Indien de basisbehoeften niet voldaan worden (zoals je zegt, het oprollen of het snachts kunnen rondstruinen) is het inderdaad dierenmishandeling.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:30

Hangt inderdaad van het diersoort af.
Een hond of kat zou ik veel liever met drie poten zien dan met vier, waarvan een prothese is.

Dieren met wagentjes vind ik eerlijk is eerlijk ook niet meer kunnen, hoe "blij "sommige dieren er ook mee lijken.
Het is niet natuurlijk meer.
Dieren met zo een ernstige handicap zouden het in de natuur ook niet overleven, sterker......een eigen moeder zou ze nog verstoten.
Ongeacht over welk diersoort het gaat.
Oud en zwak is gewoon kansloos.......dat weet ook de ooit zo stoere sterke Leeuw, Beer of Hengst.
Die sterven 9 van de 10 keer niet in een veilig en warm bedje van blaadjes en/ of stro......hoe zeer je het ze ook zou gunnen.
En kom inderdaad niet aan met de vraag of ik er zo bij mijn geliefde ook over zou denken.
Maar eigenlijk maakt dat ook niet uit, wij zijn vóórstanders van euthanasie bij ondraaglijk lijden of een vervuld leven.

Alles overhebben voor je dier houd wat mij betreft niet in dat je geld nog moeite bespaard om een dier toch maar in leven te kunnen houden, maar op het juiste moment de juiste keuze te maken.
Dood gaan is onderdeel van het leven.
Hoe verdrietig het ook is.

Op de een of andere manier schijnen we dat niet meer te kunnen accepteren.
Of zijn we gewoon al zó ver vervreemd van de natuur??

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:32

Die mini op 3 benen heeft een eigen facebookpagina ( angel-marie the three legged minihorse) kan hem zelf alleen even niet vinden maar ik heb me ooit in een discussie gemengd daar (niemand was het met me eens dat dit beestje niet gelukkig kan zijn) dus misschien hebben ze mij geblokkeerd :=

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:55

Mijn keus is het niet om rolstoelen en protheses voor dieren aan te schaffen.
Kat of hond met maar 3 poten of een ontbrekende staart of oor die zich prima kan redden heb ik geen problemen mee.

Meerdere keren per dag mijn huisdier moeten helpen met poepen en plassen vind ik dieronwaardig.
En dan laat ik ze inslapen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:51

Duhelo schreef:
Ik denk dat het er wel een beetje van afhangt hoe beweeglijk ze precies zijn in het karretje. In die zin, het achterlijfje voelen ze vast niet meer, dus gewoon gaan liggen om te slapen ziet me er wel mogelijk uit, als het dier dat karretje constant kan omhebben en er dus ook mee kan slapen zonder gigantisch beperkt te zijn, lijkt me dat niet echt een ramp, karretje ziet er ook wel naar uit dat egeltje het zelf recht krijgt bij omkantelen (maar wederom, dat zou ik dan eerst in de praktijk moeten zien) dus door het aanpassen van de leefomgeving zie ik niet in waarom het dier niet snachts kan rondrennen met dat ding om. Het oprollen is wel een punt, maar ook hier hangt het af hoe beweeglijk alle nog is of niet. Indien de basisbehoeften niet voldaan worden (zoals je zegt, het oprollen of het snachts kunnen rondstruinen) is het inderdaad dierenmishandeling.

Normaal poepen en plassen kunnen ze dan ook niet meer... moet je ze dus constant helpen... en geloof me ze poepen best veel. En dan is er niemand 's nachts om alles schoon te gaan maken (als ze het er al normaal uit krijgen). Zit je als egel in je eigen poep/plas de hele nacht lang terwijl je je niet kan oprollen en nergens goed kan verstoppen met zo'n ding.
Daarnaast graven ze graag op zoek naar insecten etc. dat gaat ook niet als ze in zo'n ding zitten (rolt alleen op een gladde ondergrond dunkt me). Ze willen ergens onder/in slapen en zich daar in kunnen verstoppen, dat gaat ook niet.
Nee, ik zie voor een egel in een rolstoel echt geen fijn leven :n Zoals ik al zei, ik zou dat de mijne echt nooit aan willen doen. Ik vind het dierenmishandeling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:28

Annalies03 schreef:
hier een linkje naar het artikel (als dat mag geplaats worden zo niet verwijder deze reactie :) )
http://www.bndestem.nl/buitenland/pony- ... ~a8235261/

:r Dit is imo gewoon pure dierenmishandeling. Dier kan niet anders dan pijn hebben. Zelfs als ie nog alle vier de benen had.... Puur en alleen door de stand. :r
"lopen is voor hem een droom die uit komt".
Flikker toch op man.....
Een paard is bovendien niet te vergelijken met een klein huisdier. Een kat of hond verpletterd zichzelf iet door lang te liggen. Zij zullen zichzelf dus minder snel over belasten alleen al door het feit dat als ze sneller moe zijn door hun beperking, ze gewoon meer kunnen rusten. Een paard heeft die optie niet want die verpletterd zichzelf dan. Die moet dus veel langer compenseren en diens lichaam zal veel meer lijden onder een prothese of andere beperking. Zeker als ie sowieso ook al beroerd op de overige benen staat.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:39

Het moet eerlijk zijn voor het dier, dat is iets wat bij mijn man en mij altijd voorop staat. Zolang het eerlijk is gaan we door en zodra dat niet meer het geval is dan stoppen we.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:40

Ik begrijp gewoon werkelijk niet hoe je naar je pony kunt kijken en denken dat hij zo gelukkig is? Hoppend op 3 benen met ingezakte achterbenen?

Die 'dokter doolittle' dierenarts vind ik ook een bespottelijke man, je verstaat duidelijk je vak niet als je hier trots op bent.