Ik doe nog steeds de een na de andere cursus en opleidingen als ik de kans zie

De vraag is: wat vind je dan niet leuk.
Als je leren zelf stom vind dan is het een kwestie van uitzitten en een praktijk gerichte baan zoeken.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

). Anderzijds merk ik nu weer wel dat ik graag de onderzoeksrichting in zou duiken. Je leert jezelf pas goed genoeg kennen voor zo'n keuze als je al een tijdje van de middelbare school af bent. De mensen die ik ken die daadwerkelijk hun eerste studiekeuze hebben volgehouden zijn volgens mij op 1 hand te tellen. Sizzle schreef:Die voorlichting mist inderdaad
Niet alleen voor de studie maar ook tijdens.
Sommige studenten lopen echt een rat race. Eentje was bang dat ze nooit meer carriere kom maken omdat ze 2 jaar ouder was dan de rest en dus de race al verloren had
Door een zware depressie en faalangst heb ik behoorlijk wat studievertraging opgelopen en altijd gedacht: hoe moet ik dit uitleggen aan een toekomstige werkgever zonder meteen al m'n glazen in te gooien? Groot was de verbazing dan ook achteraf toen ik solliciteerde op een stage en er met geen woord over gerept is (en ik de stage gewoon kreeg). 
Een vriendin van mij is na een heel roerige middelbare schoolperiode bij een winkelketen gaan werken en doet het daar ontzettend goed. Haar zus heeft enkele jaren op een manege gewerkt en is daarna weer teruggegaan naar school en dat gaat ook goed. Studeren is geen garantie op een gelukkig leven en niet-studeren betekent niet dat je gefaald hebt.Sizzle schreef:Ik niet iig.Stel dat je eerst 4 jaar was gaan reizen, had je dan wel direct geweten wat je ideale studie was?
Een studie is in de praktijk toch altijd anders dan op papier. Zo is taalkunde bijvoorbeeld veel technischer dan ik dacht, maar dat realiseerde ik me ook pas toen ik op de universiteit wat vakken volgde en in aanraking kwam met studenten taalkunde. Als ik 4 jaar door de jungle van Congo had getrokken, had ik dat ook nooit geweten. Als ik nu weer zou moeten kiezen met de kennis die ik nu heb, dan was ik zeker voor taalkunde gegaan, maar desondanks ben ik nog altijd blij met mijn huidige studiekeuze.
Lastig, want dat kost klauwen vol met geld en ik moet waarschijnlijk ook nog een premaster doen. 
Sizzle schreef:Enma, een baan zoeken die daar op aansluit en dan de master door je werkgever laten betalen
Zit je meestal wel daarna een tijd 'vast' maar ach.
Kan me altijd verbreden door bv thuisopleidingen te doen. Eerst maar eens afstuderen en uberhaupt een vaste stroom aan opdrachtgevers krijgen