Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat dit onderwerp blijkbaar overwaait uit Amerika en nu ook weer hier een punt van discussie wordt.
Vrijheid van keuze hoor. Mensen die tegen zijn nemen gewoon geen abortus - problem solved lijkt me.
Overigens is het aantal abortussen in Nederland laag. Goede beschikbaarheid van abortus, goede voorlichting en goede overige anticonceptie maakt dat het heel erg beperkt gebruikt wordt. Vooral zo houden, en ons niet mee laten nemen door de conservatief-religieuze stromingen die vrouwen weer in een hoekje willen drukken. En als mensen wel meerdere abortussen hebben... gewoon niet teveel van vinden? Waarom moet alles en iedereen voortdurend aangepakt worden of beoordeeld, of moeten we daar een mening over hebben?
Mars schreef:Ik ben voor de keuzevrijheid van vrouwen om wel/geen abortus te laten uitvoeren. De reden doet er niet toe, niemand hoeft daar verder iets van te vinden.
enzino schreef:Mars schreef:Ik ben voor de keuzevrijheid van vrouwen om wel/geen abortus te laten uitvoeren. De reden doet er niet toe, niemand hoeft daar verder iets van te vinden.
En wat met betrekking tot de keuzevrijheid van de man?
Normaal gesproken ontstaat een kind door zowel de acties van een man als een vrouw.
Hebben ze beide die keuzevrijheid?
Wat als de man het kind wil en de vrouw niet?
Of andersom?
amado7 schreef:Ik ben tegen abortus.
Ik ben gelovig en daarom geloof ik dat God dat bepaalt heeft dat een kind geboren is, ook bij iemand die verkracht is. Zelf vind ik het inderdaad lastig omdat verkrachting inderdaad wel heftig is ook voor het kind. Maar dat even terzijde. Voor mensen die het zomaar laten weghalen; verschrikkelijk. Hadden ze maar beter moeten nadenken.
En die 24 weken grens? Absurt, bizar. Het is geen klompje cellen, het is een kind. Ooit weleens foto s gezien van een 20 weken kindje? En dat noemen mensen nog geen kind. Ik kan daar niet bij met mijn verstandIk las pas een verhaal over abortus, kan het zo even niet vinden. Zal hem plaatsen als ik hem nog vind!
Tink89 schreef:[naam] schreef:Ik ben tegen abortus.
Ik ben gelovig en daarom geloof ik dat God dat bepaalt heeft dat een kind geboren is, ook bij iemand die verkracht is. Zelf vind ik het inderdaad lastig omdat verkrachting inderdaad wel heftig is ook voor het kind. Maar dat even terzijde. Voor mensen die het zomaar laten weghalen; verschrikkelijk. Hadden ze maar beter moeten nadenken.
En die 24 weken grens? Absurt, bizar. Het is geen klompje cellen, het is een kind. Ooit weleens foto s gezien van een 20 weken kindje? En dat noemen mensen nog geen kind. Ik kan daar niet bij met mijn verstandIk las pas een verhaal over abortus, kan het zo even niet vinden. Zal hem plaatsen als ik hem nog vind!
Maar vind jij dan ook dat de regel uit jouw geloof ook moet gelden voor mensen die helemaal niet geloven? Dan leg je jouw geloof op aan andere mensen.
Ik vind dat de moeder altijd de keus moet hebben, ongeacht de reden. Maar ik vind ook dat anticonceptie goedkoper zou moeten zijn. Het is raar dat abortus gratis is, maar de pil niet.
enzino schreef:Mars schreef:Ik ben voor de keuzevrijheid van vrouwen om wel/geen abortus te laten uitvoeren. De reden doet er niet toe, niemand hoeft daar verder iets van te vinden.
En wat met betrekking tot de keuzevrijheid van de man?
Normaal gesproken ontstaat een kind door zowel de acties van een man als een vrouw.
Hebben ze beide die keuzevrijheid?
Wat als de man het kind wil en de vrouw niet?
Of andersom?
Palmera schreef:Ik heb nog niet zo lang geleden zelf bijna een abortus moeten ondergaan. Een gevalletje van het spiraaltje werkte niet naar behoren. Gelukkig voor mij kreeg ik met vijf en een halve week een miskraam. (ik woon in Spanje en hier mag abortus pas vanaf 6 weken)
Ik ben voorstander. Van abortus. Ik ben ook voorstander van het verstand gebruiken. Oftewel doe aan anticonceptie, op wat voor een wijze dan ook. Hierin zie ik echter dat er grote fouten gemaakt worden.
Abortus is een noodoplossing. Bij verkrachting, gescheurde condooms, spiraaltjes die niet werken, etc.
Abortus is er, imo, niet voor de pil maar weer eens vergeten in te nemen, het condoom vergeten om te doen of de afspraak bij de huisarts voor een nieuwe spiraal/prikpil/hormoonstaafje/whatever gewoon niet maken. Het valt mij op, en soms ook in het anticonceptie-topic hier op bokt, dat er gewoon niet word nagedacht. Dat er zo laks mee omgegaan word. "Het gebeurd mij heus niet" voert een beetje de boventoon. Dat is jammer en niet nodig. Iedere huisarts in NL werkt mee aan anticonceptie. Zoniet kun je een ander zoeken. Condooms zijn overal verkrijgbaar. En toch zoveel vrouwen ongewenst zwanger door eigen laksheid. Dát is imo een veel groter probleem dan een abortus. We moeten terug naar het tijdperk van betere voorlichting. En niet alleen voor de tieners.
Mars schreef:Dan gaat de vrouw voor, het is haar lichaam, de risico's en verdere gevolgen van zwangerschap zijn voor haar. Dus niemand heeft het recht voor haar te beslissen dat ze een hele zwangerschap moet voldragen tegen haar wil in. Ook de man in kwestie niet.