Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:08

Ik ben in principe voor abortus maar ook voor volledige vergoeding van anticonceptie.
En bij vrouwen die meerdere abortussen plegen door het niet nemen van anticonceptie mogen van mij ook wel strenger aangepakt worden.

verootjoo

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:12

Ik ben in principe tegen abortus maar er moeten uitzonderingen zijn.

Ik vind dat er meer voorlichting gegeven moet worden, een betere psychologische begeleiding, en betere voorzieningen voor moeders die besluiten hun kindje geboren te laten worden ook al zijn hun omstandigheden niet ideaal.

Verder ben ik in sommige gevallen voor gedwongen anticonceptie om (onnodige) abortussen te kunnen voorkomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:27

Ik ben voor de keuze voor abortus en vind ook dat je gewoon je eigen voorbehoedsmiddelen moet betalen. Seks is geen ziekte, maar een keuze. Ga er wijs mee om.

Mocht je om welke reden dan ook geen moeder willen/kunnen worden dan denk ik dat het voor alle partijen beter is dat de zwangerschap wordt afgebroken. Ik werk in de jeugdzorg en heb voorbeelden te over...

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:30

Ik ben pro abortus. Het leek me vroeger ook heel dom per ongeluk zwanger te raken, en in sommige gevallen is er natuurlijk ook sprake van nalatigheid, maar ik weet nu dat alles veel genuanceerder kan liggen dan het van de buitenkant lijkt. Zo'n opmerking als, moet ze d'r beentjes maar bij elkaar houden,is in sommige gevallen echt te kort door de bocht.
Ik wil hier verder liever niet op in gaan maar ik kan me niet voorstellen dat vrouwen dit gewoon lachend afdoen als een verlate anticonceptie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:38

Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat dit onderwerp blijkbaar overwaait uit Amerika en nu ook weer hier een punt van discussie wordt.

Vrijheid van keuze hoor. Mensen die tegen zijn nemen gewoon geen abortus - problem solved lijkt me.

Overigens is het aantal abortussen in Nederland laag. Goede beschikbaarheid van abortus, goede voorlichting en goede overige anticonceptie maakt dat het heel erg beperkt gebruikt wordt. Vooral zo houden, en ons niet mee laten nemen door de conservatief-religieuze stromingen die vrouwen weer in een hoekje willen drukken. En als mensen wel meerdere abortussen hebben... gewoon niet teveel van vinden? Waarom moet alles en iedereen voortdurend aangepakt worden of beoordeeld, of moeten we daar een mening over hebben?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:42

Ik ben voorstander. Er zijn zoveel vreselijke situaties waaronder het nodig is. En ik geloof niet dat er vrouwen zijn die het laten doen als een soort anticonceptie. Een abortus schijnt geen pretje te zijn.

Ondanks dat ik geen kinderwens had kon ik het zelf niet. Maar dat betekent niet dat anderen dat niet kunnen :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:48

Shadow0 schreef:
Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat dit onderwerp blijkbaar overwaait uit Amerika en nu ook weer hier een punt van discussie wordt.

Vrijheid van keuze hoor. Mensen die tegen zijn nemen gewoon geen abortus - problem solved lijkt me.

Overigens is het aantal abortussen in Nederland laag. Goede beschikbaarheid van abortus, goede voorlichting en goede overige anticonceptie maakt dat het heel erg beperkt gebruikt wordt. Vooral zo houden, en ons niet mee laten nemen door de conservatief-religieuze stromingen die vrouwen weer in een hoekje willen drukken. En als mensen wel meerdere abortussen hebben... gewoon niet teveel van vinden? Waarom moet alles en iedereen voortdurend aangepakt worden of beoordeeld, of moeten we daar een mening over hebben?

Nou je haalt me de woorden uit de mond. Ik vind dit haast een non-issue, of moeten we weer aan de gang met gedraaide kledinghangers?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:48

Ik ben voor de keuzevrijheid van vrouwen om wel/geen abortus te laten uitvoeren. De reden doet er niet toe, niemand hoeft daar verder iets van te vinden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:11

Ik ben tegen abortus, maar voor abortus in de uitzonderlijke situaties (door alle voorbehoedsmiddelen heen, verkrachting etc)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:20

Ik lees hier bijna alleen verhalen over abortus bij een ongewenste/onverwachte zwangerschap. Maar wat als je al weet dat je een gehandicapt kindje op de wereld gaat zetten?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:23

Ongeacht de reden ben ik voor de keuze die je mag maken. Dus ook in geval van gehandicapt kind. Waarom zou ik moeten vinden dat een ander dat niet mag?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:25

Ik ben tegen abortus.
Ik vind het in NL al onbegrijpelijk dat de grens zo hoog ligt, volgens mij nergens zo hoog als in Nederland ( 22 weken).
Mijn tweede dochter is met een zwangerschap van over de 23 weken overleden door een complicatie.
Prachtig was ze, alles was er al op en aan.
Ik weet dus zelf hoe zo'n kindje eruit ziet.

Verder vind ik wel een moeilijk onderwerp.
Het is niet dat ik zomaar 'nee' roep.

Stel dat je voor de keuze komt te staan dat je te horen krijgt dat je kind zeer ernstig beperkt is en 0 levensverwachting heeft.
Ik hoop dat ik nooit voor die keus zal komen te staan.
Ik ben tegen het afbreken van leven, maar ik besef natuurlijk ook dat je voor tal van onmogelijke keuzes kan komen te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:28

Mars schreef:
Ik ben voor de keuzevrijheid van vrouwen om wel/geen abortus te laten uitvoeren. De reden doet er niet toe, niemand hoeft daar verder iets van te vinden.

En wat met betrekking tot de keuzevrijheid van de man?
Normaal gesproken ontstaat een kind door zowel de acties van een man als een vrouw.

Hebben ze beide die keuzevrijheid?
Wat als de man het kind wil en de vrouw niet?
Of andersom?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:35

Ik ben tegen abortus.

Ik ben gelovig en daarom geloof ik dat God dat bepaalt heeft dat een kind geboren is, ook bij iemand die verkracht is. Zelf vind ik het inderdaad lastig omdat verkrachting inderdaad wel heftig is ook voor het kind. Maar dat even terzijde. Voor mensen die het zomaar laten weghalen; verschrikkelijk. Hadden ze maar beter moeten nadenken.

En die 24 weken grens? Absurt, bizar. Het is geen klompje cellen, het is een kind. Een klein baby tje. Elk kindje is welkom, ook de kinderen met syndroom van down etc. Die mensen zijn mooier dan ooit, hoeveel zorg ze soms ook nodig hebben. Misschien dat ik daarom de zorg in ga :+ maar ooit weleens foto s gezien van een 20 weken kindje? En dat noemen mensen nog geen kind. Ik kan daar niet bij met mijn verstand :)

Ik las pas een verhaal over abortus, kan het zo even niet vinden. Zal hem plaatsen als ik hem nog vind!
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 08-03-17 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:36

Dat vind ik hele lastige situaties, enzino!

Ik zou niet weten waarom je tegen zou zijn. Ideaal is het zeker niet, maar het kind wel houden is eigenlijk altijd nog minder gewenst. Ik ken iemand die voor haar 18e al meerdere keren abortus heeft gehad. Natuurlijk vraag ik me dan af waar zo iemand mee bezig is, maar als zij met een kind zou komen te zitten is de ellende al helemaal compleet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:38

enzino schreef:
Mars schreef:

Normaal gesproken ontstaat een kind door zowel de acties van een man als een vrouw.

Of andersom?

Daar was ik zojuist op aan het googelen.
https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/abort ... en-abortus
https://www.eo.nl/magazines/visie/artik ... r-abortus/

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:38

amado7 schreef:
Ik ben tegen abortus.

Ik ben gelovig en daarom geloof ik dat God dat bepaalt heeft dat een kind geboren is, ook bij iemand die verkracht is. Zelf vind ik het inderdaad lastig omdat verkrachting inderdaad wel heftig is ook voor het kind. Maar dat even terzijde. Voor mensen die het zomaar laten weghalen; verschrikkelijk. Hadden ze maar beter moeten nadenken.

En die 24 weken grens? Absurt, bizar. Het is geen klompje cellen, het is een kind. Ooit weleens foto s gezien van een 20 weken kindje? En dat noemen mensen nog geen kind. Ik kan daar niet bij met mijn verstand :) Ik las pas een verhaal over abortus, kan het zo even niet vinden. Zal hem plaatsen als ik hem nog vind!

Maar vind jij dan ook dat de regel uit jouw geloof ook moet gelden voor mensen die helemaal niet geloven? Dan leg je jouw geloof op aan andere mensen.

Ik vind dat de moeder altijd de keus moet hebben, ongeacht de reden. Maar ik vind ook dat anticonceptie goedkoper zou moeten zijn. Het is raar dat abortus gratis is, maar de pil niet.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:40

Tink89 schreef:
[naam] schreef:
Ik ben tegen abortus.

En die 24 weken grens? Absurt, bizar. Het is geen klompje cellen, het is een kind. Ooit weleens foto s gezien van een 20 weken kindje? En dat noemen mensen nog geen kind. Ik kan daar niet bij met mijn verstand :) Ik las pas een verhaal over abortus, kan het zo even niet vinden. Zal hem plaatsen als ik hem nog vind!

Maar vind jij dan ook dat de regel uit jouw geloof ook moet gelden voor mensen die helemaal niet geloven? Dan leg je jouw geloof op aan andere mensen.

Ik vind dat de moeder altijd de keus moet hebben, ongeacht de reden. Maar ik vind ook dat anticonceptie goedkoper zou moeten zijn. Het is raar dat abortus gratis is, maar de pil niet.

Ik ben daarom tegen abortus inderdaad. En nee, niet enkel om mijn geloof die ik ook op anderen wil leggen, maar wel om het bijzondere kindje dat daaronder zit, en ook een kans op leven heeft. Het wordt zomaar weggehaald, alsof het niks is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:41

enzino schreef:
Mars schreef:

Of andersom?

Dan gaat de vrouw voor, het is haar lichaam, de risico's en verdere gevolgen van zwangerschap zijn voor haar. Dus niemand heeft het recht voor haar te beslissen dat ze een hele zwangerschap moet voldragen tegen haar wil in. Ook de man in kwestie niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:41

Palmera schreef:
Ik heb nog niet zo lang geleden zelf bijna een abortus moeten ondergaan. Een gevalletje van het spiraaltje werkte niet naar behoren. Gelukkig voor mij kreeg ik met vijf en een halve week een miskraam. (ik woon in Spanje en hier mag abortus pas vanaf 6 weken)

Ik ben voorstander. Van abortus. Ik ben ook voorstander van het verstand gebruiken. Oftewel doe aan anticonceptie, op wat voor een wijze dan ook. Hierin zie ik echter dat er grote fouten gemaakt worden.

Abortus is een noodoplossing. Bij verkrachting, gescheurde condooms, spiraaltjes die niet werken, etc.

Abortus is er, imo, niet voor de pil maar weer eens vergeten in te nemen, het condoom vergeten om te doen of de afspraak bij de huisarts voor een nieuwe spiraal/prikpil/hormoonstaafje/whatever gewoon niet maken. Het valt mij op, en soms ook in het anticonceptie-topic hier op bokt, dat er gewoon niet word nagedacht. Dat er zo laks mee omgegaan word. "Het gebeurd mij heus niet" voert een beetje de boventoon. Dat is jammer en niet nodig. Iedere huisarts in NL werkt mee aan anticonceptie. Zoniet kun je een ander zoeken. Condooms zijn overal verkrijgbaar. En toch zoveel vrouwen ongewenst zwanger door eigen laksheid. Dát is imo een veel groter probleem dan een abortus. We moeten terug naar het tijdperk van betere voorlichting. En niet alleen voor de tieners. ;)

Eens met alles hierboven _/-\o_

Wat mij betreft mag de grens voor abortus zonder medische oorzaak naar beneden naar 12 weken en daarboven op medische oorzaak.

Maar het begint inderdaad bij de voorlichting, bewustwording en alles er om heen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:44

Pittig onderwerp. Ik dub nog even tussen voor en tegen. Ik was nooit zo kritisch over abortus: als het nodig is, dan moet dat gebeuren.
Tot ik onverwachts zwanger raakte. Mijn vriend en ik waren nog maar een paar maanden bij elkaar en ik zat middenin een studie aan het conservatorium. Ik kon mezelf wel voor m'n kop slaan! Toch had ik het gevoel mijn verantwoordelijkheid te moeten nemen: ík heb grote-mensen-dingen gedaan en ík draag die consequenties. Zo paste ik mijn leven aan, stopte ik mijn studie.
Toen de 13-weken echo. Het kleine kriebeltje dat met 8 weken niet meer leek dan een hangende tuinboon had nu al een lichaampje en sprong en draaide. Ik begreep totaal niet dat je zo'n levend iets het leven kan ontnemen.
Gister hadden we de 20-weken-echo. Een zwaaiend handje, een mooie bolle toet, druk bewegen en bovenal: kerngezond.

Dan vind ik het verschrikkelijk dat men 'zomaar' zelfs nog met 22 weken dat leven kan ontnemen. Nu wil ik niet oordelen over verkrachting of dwang, maar bij mensen die gewoon te stom zijn op de pil te letten of denken: "het zal nog wel een keertje gaan" krijg ik enorm de kriebels.

En natuurlijk is het moeilijk, dit onderwerp, want alle vrouwen die gedwongen of verkracht zijn, zitten dan misschien ook écht niet te wachten op dat hummeltje, maar moet die abortus dan echt tot 22 weken kunnen? Die grens moet omlaag!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:46

Overigens, als Jezus of Trump een baarmoeder hadden gehad dan weet ik zeker dat dit soort discussies er heel anders uit zouden zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:49

Mars schreef:
Dan gaat de vrouw voor, het is haar lichaam, de risico's en verdere gevolgen van zwangerschap zijn voor haar. Dus niemand heeft het recht voor haar te beslissen dat ze een hele zwangerschap moet voldragen tegen haar wil in. Ook de man in kwestie niet.

Dat is niet helemaal waar want de vrouw kan vervolgens de man dwingen kinderalimentatie te betalen, ook als de man het kind niet wil erkennen.

(tijd voor maninisme misschien, aangezien vrouwen meer rechten hebben dan mannen in NL? ;) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-17 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:49

Ik lees hier veel dat mensen wel voor zijn bij verkrachting. Maar wat als je netjes je anticonceptie gebruikt en toch zwanger wordt? Mijn grote angst. ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:53

Hier ook hoor Jildau :j

het wordt tussendoor wel genoemd trouwens. Als anticonceptie gefaald heeft moet abortus mogelijk zijn. Als het mij zou overkomen zou ik niet weten wat ik mezelf zou aandoen :n maar ik wil geen kinderen en daar neem ik dan ook de nodige voorzorgsmaatregelen voor. Als het dan toch gebeurt, wil ik er echt vanaf...