Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Koper schreef:Een partij die weidegang verplicht wil stellen... daar is een tijdje geleden elders op bokt al een discussie over geweest. Wat ik niet uit het stukje kan halen is of dan ook eerst verplicht wordt dat die weide geschikt is voor paarden. Want zo lang we paarden blijven behandelen en voeren alsof het koeien zijn zie ik nu al gebeuren dat ze over een tijdje komen met een besluit wat al die hoefbevangen in insulineresistente paarden moet gaan helpen
Mizora schreef:Koper schreef:Een partij die weidegang verplicht wil stellen... daar is een tijdje geleden elders op bokt al een discussie over geweest. Wat ik niet uit het stukje kan halen is of dan ook eerst verplicht wordt dat die weide geschikt is voor paarden. Want zo lang we paarden blijven behandelen en voeren alsof het koeien zijn zie ik nu al gebeuren dat ze over een tijdje komen met een besluit wat al die hoefbevangen in insulineresistente paarden moet gaan helpen
Ik hoop dat de weidegang vervangen wordt door zoiets:
Paarden dienen dagelijks vrije beweging op een oppervlakte van minimaal x vierkante meter te krijgen voor een tijdsduur van minimaal x uur per dag. Hierbij staan ze niet langer dan 3 uur achter elkaar geen ruwvoer en hebben ze permanent toegang tot water. Er moet gestreeft worden naar paarden minimaal in tweetallen houden, maar indien dit geen optie is dan moeten paarden over de omheining kunnen neuzen.
rumay schreef:Janine1990 zoals iemand al schreef er is nog steeds niet duidelijk hoeveel paarden er in NL zijn ik denk dat je aan de hand van het KNHS redelijk kan vaststellen hoeveel paarden er in de "sport" lopen en hoe lang deze paarden in de sport lopen.
Maar de overige? Nog steeds niet iedereen laat een paard registreren.
En denk je echt dat als er een enquete wordt gehouden iedereen eerlijk zou invullen waarom een paard is teruggetrokken uit de "sport"
En dit kan om vele redenen zijn van niet talentvol genoeg, verkocht, geen ambitie meer tot een blessure en de dood.
Hoeveel paarden staan er niet op een relatief jonge leeftijd te koop met een al dan niet blijvende blessure? Lees de advertenties er maar eens op na.
Ik vind ook dat de PvdD een beter onderzoek had moeten doen naar cijfers ed maar ja het is wel verkiezingstijd en daar is nu geen tijd meer voor, ja een gemiste kans voor ze.
Maar dat paardenwelzijn/dierenwelzijn beter moet, daar ben ik het wel mee eens en hoe? dat kan op diverse manieren.
bruintje123 schreef:Die 8 jaar doet al zeker 20 jaar de ronde.
Op zich zal die wel kloppen. Dat is en leeftijd die bij de verzekeraars weg komt.
Waar ook het ongeboren veulen verzekerd kan worden, ook de 2 jarige in de opfok die nog nooit een zadel heeft gezien en ja ook het kapot gereden paard wat mijn uit laat betalen.
Citaat:Paarden zijn volwassen op achtjarige leeftijd. In de paardensport zijn paarden op die leeftijd vaak al afgeschreven: de gemiddelde levensduur is daar acht jaar, tegenover 20-30 jaar ‘vroeger’!
Ibbel schreef:bruintje123 schreef:Die 8 jaar doet al zeker 20 jaar de ronde.
Op zich zal die wel kloppen. Dat is en leeftijd die bij de verzekeraars weg komt.
Waar ook het ongeboren veulen verzekerd kan worden, ook de 2 jarige in de opfok die nog nooit een zadel heeft gezien en ja ook het kapot gereden paard wat mijn uit laat betalen.
Bovendien gaan bij de meeste verzekeringen de paarden er met 16-18 jaar uit. Die tellen ze dus óók niet mee. En dan is 8 jaar prachtig het gemiddelde van alle verzekerde paarden. Goh
Citaat:de gemiddelde levensduur is daar acht jaar, tegenover 20-30 jaar ‘vroeger’!
Koper schreef:Ik leef ook al jaren in de stellige overtuiging danwel met de kennis dat een paard in Nederland gemiddeld een jaar of 7 wordt. De categorie die voor dat gemiddelde zorgt is alleen volgens wat mij verteld is niet zozeer de sportpaarden danwel de pretveulentjes. Die in het najaar toch wel geld gaan kosten aan hooi en bekappen enzo en die dan met allerlei andere veulentjes zonder papieren want ze zijn van de hengst van de buurman op de markt terecht komen en daar aan het einde van de dag met z'n allen in een grote vrachtwagen verdwijnen. Zo is mij dus meegedeeld. En de PvdD meldt er niets over dus wie weet heb ik het wel altijd verkeerd begrepen. Of zij missen iets, dat kan natuurlijk ook.
Een partij die weidegang verplicht wil stellen... daar is een tijdje geleden elders op bokt al een discussie over geweest. Wat ik niet uit het stukje kan halen is of dan ook eerst verplicht wordt dat die weide geschikt is voor paarden. Want zo lang we paarden blijven behandelen en voeren alsof het koeien zijn zie ik nu al gebeuren dat ze over een tijdje komen met een besluit wat al die hoefbevangen in insulineresistente paarden moet gaan helpen
Morganlefay schreef:Misschien, nu er een regeling voor veehouders is om hun koeien op te doeken, men weer teruggaat naar gewone weilanden.
janouk schreef:Ik denk dat men vergeet dat de paardensport niet alleen uit dressuur en springsport bestaat.
In de draverijen bijv. worden paarden namelijk vroeg ingezet (2 jaar) in de sport en veel dravers halen de 8 jaar niet in de drafsport. Er koersen nog maar heel weinig paarden ouder 6 jaar
Er worde ook heel wat shetlandera gefokt, waarvan de hengstjes hun eerste verjaardag niet halen maar verhndeld worden voor vlees
Mizora schreef:Koper schreef:Een partij die weidegang verplicht wil stellen... daar is een tijdje geleden elders op bokt al een discussie over geweest. Wat ik niet uit het stukje kan halen is of dan ook eerst verplicht wordt dat die weide geschikt is voor paarden. Want zo lang we paarden blijven behandelen en voeren alsof het koeien zijn zie ik nu al gebeuren dat ze over een tijdje komen met een besluit wat al die hoefbevangen in insulineresistente paarden moet gaan helpen
Ik hoop dat de weidegang vervangen wordt door zoiets:
Paarden dienen dagelijks vrije beweging op een oppervlakte van minimaal x vierkante meter te krijgen voor een tijdsduur van minimaal x uur per dag. Hierbij staan ze niet langer dan 3 uur achter elkaar geen ruwvoer en hebben ze permanent toegang tot water. Er moet gestreeft worden naar paarden minimaal in tweetallen houden, maar indien dit geen optie is dan moeten paarden over de omheining kunnen neuzen.
Citaat:.De paarden van Melanie staat in een voor velen van ons droomstal. Zij heeft deze zelf ontworpen, maar er zijn wel een aantal regels waar je rekening mee moet houden wil je je paard in Zweden stallen. Zo zijn er veel regels waaraan een stal moet voldoen, zoals dat er een minimale afmeting van de box is en er zijn regels voor het ventilatie-oppervlak.
Ook mogen paarden in Zweden niet 24 uur per dag in hun stal zijn, maar moeten ze minstens 6 uur per dag vrije beweging hebben. Die vrije beweging moet ook weer plaatsvinden op een bepaalde hoeveelheid vierkante meters per paard. Daarnaast is het ook niet zo dat de paarden 24 uur per dag naar buiten mogen, vanwege het wild wat er leeft en de strenge winters.
bruintje123 schreef:Maar als ze dat met levensduur bedoelen, dan bedoelen ze ook dat paarden vroeger tot de 20/30 in de sport liepen. Want dat staat in 1 adem te lezen.Citaat:de gemiddelde levensduur is daar acht jaar, tegenover 20-30 jaar ‘vroeger’!
Het getal 8 is sowieso een getal dat al erg lang rondgaat als leeftijd van inslapen/slacht dus ik kan het ook echt niet anders interpreteren met de rest van de tekst erbij.