Ophef over bange hond die wordt gedwongen voor filmopnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:51

Première is ook uitgesteld omdat ze dit "incident" de film niet willen laten overschaduwen.

Dus alle andere scenes zijn opgenomen met een blije hond? Natuurlijk.

Geen film voor mij. Ik lees het boek wel.

kohtje

Re: Ophef over bange hond die wordt gedwongen voor filmopnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:55

Hoeveel mensen geven niet even extra been als hun paard ergens niet langs wil. Dan zorg je toch ook even voor stress?
Vind het wat overdreven om dit dierenmishandeling te noemen. Je hebt zomaar kans dat de volgende keer die hond er wel in springt. Je ziet ook iemand in het water dus verdrinken zal hij niet zomaar.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:01

Wat ik niet snap .... waar is de hondentrainer? :? Die heeft toch -als het goed is- kennis van zaken en ziet dat zijn hond bang en gestrest is? Dan stop je toch en pak een hond die niet bang voor de situatie is?

Als ik bij het filmen aanwezig was en ze deden dit met mijn hond had ik allang ingegrepen. Zo ga je niet met mijn hond om! Mijn hond was van de week ook zo bang en gestrest bij de DA, ook toen zijn we even gestopt zodat hij wat rustiger werd en hebben we sommige handelingen die niet persé nodig waren niet gedaan. Als iets niet echt nodig is, zoals in deze film, doe je het gewoon niet. :(:)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:04

kohtje schreef:
Hoeveel mensen geven niet even extra been als hun paard ergens niet langs wil. Dan zorg je toch ook even voor stress?
Vind het wat overdreven om dit dierenmishandeling te noemen. Je hebt zomaar kans dat de volgende keer die hond er wel in springt. Je ziet ook iemand in het water dus verdrinken zal hij niet zomaar.

Ik vind extra been geven echt wat anders. Ervan uitgaande dat het paard wat druk voelt, en niet lamgetrapt wordt. ;)

Extra been geven is aanmoedigen. "Kom op joh, je kunt het". Daar leert het paard wat van, als het de ruiter vertrouwd. Maar met geweld ergens langs trappen of slaan werkt averechts.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:08

kohtje schreef:

Als mijn pony bang was voor iets, dan gaf ik hem een lange teugel en alle tijd om er naar te kijken, aan te ruiken en het in zich op te nemen. Tuurlijk zal er ook wat stress zijn, is niet altijd te voorkomen en ook niet altijd slecht, maar dwingen zal ik niet (zo snel) doen. Tenzij het niet anders kan natuurlijk, bijvoorbeeld bij (dreigend) gevaar/ gevaarlijke situaties.
Een dier dwingen iets te doen wat hij eng vind geeft eerder schade en een trauma dan dat hij het de volgende keer uit eigen wil gaat doen. Je kan beter zorgen dat hij gekalmeerd is, aan de situatie kan wennen en het uit vrije wil gaat doen. Duurt natuurlijk wel langer (en dat is het ... tijd kost geld én sommige mensen hebben weinig geduld), maar geeft een veel beter resultaat. :)*

Edit: aanmoedigen zie ik ook niet als dwingen inderdaad.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:37

Eens met Kohtje, storm in een glas water.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:44

kohtje schreef:

Been geven bij een paard of een doodsbange hond in het water dwingen die vervolgens kopje onder gaat vind ik wel wat anders. Als een paard echt niet wil, dan kan je been geven maar hij loopt niet. Als die hond niet wil, gooien ze hem in het water en kan hij moeilijk weigeren. Vind het dus niet helemaal met elkaar te vergelijken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:11

reken maar dat in Amerika allerlei officiële instanties aanwezig zijn bij dit soort films, dat zinnetje dat er geen dieren zijn omgekomen of gewond zijn is een vaststaand keurmerk en wordt niet zomaar afgegeven. ze halen juist dat ene stukje eruit waar dit te zien is om stampij te kunnen maken, als je later ook ziet zie je een enthousiaste zelfvertrouwde herder het bewegende water in springen.

kijk maar eens op deze site daar zie je wat dingen achter de schermen hoe het werkelijk is en hoe dat later is in de commercial/film.
http://www.academic-animals.com/ ik heb met deze man diverse commercials opgenomen met onze honden, honden die we geleend hadden en zijn dieren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:24

Nou Kothje, misschien heb jij pipi langkous krachten en til jij je paard op en gooi hem neer waar hij niet wil.
Maar ik kan been geven totdat ik een ons weeg. Maar als 600 kg dan niet wil ben ik toch echt uit gedaan.
En als mijn paard zo angstig zou zijn als deze hond kan ik willen wat ik wil, maar heb ik toch het nakijken.
Hier wordt alleen maar misbruik gemaakt omdat de hond op te tillen is.

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:37

Wat ontzettend zielig :n

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:49

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet beslissen. Ik ga niet meer naar de film, puur omdat ik niet meer kan genieten als ik weet hoe iets tot stand komt. Daarom zal je mij ook nooit vinden in een circus met dieren of een show van appasionata.
Maar dat mogen we allemaal zelf beslissen gelukkig!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:39

kohtje schreef:

Dat is die hond niet verteld... ik denk dat die hond echt wel doorhad dat dit geen rustig slootje was, maar het water was echt flink in beweging... en het gezonde dierenverstand zegt dan dat dit niet iets is om eventjes in te springen.

Een paard ergens proberen langs laten lopen wat een beetje griezelig lijkt, is een heel ander verhaal dan een dier in een wild bewegende rivier te dwingen.
Bovendien: als een paard net zo bang is voor een situatie als die hond, krijg je dat paard ook niet met "een beetje been" waar je hem wil hebben.

Verder: de crew raakte flink in paniek toen de hond daadwerkelijk kopjeonder ging: dat was onder meer omdat ze wisten dat ze gigantische heisa zouden krijgen met de instanties vanwege "harming an animal".

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:52

Nayomie schreef:
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar een pup wordt ook gedwongen in bij de moeder weg te gaan, en naar een vreemde locatie. Dat levert toch ook stress op?
Ik wil het niet goedpraten, maar denk zeker dat zoiets 2 kanten van het verhaal heeft.

Edit: waar die kopje onder gaat wordt direct op gereageerd.

Het is het feit dat dit levensgevaarlijk was ( tenminste voor mij). De hond had met zijn kop tegen de rand kunnen slaan/ of onder water en dan was hij dood.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:01

Ann99 schreef:
Nayomie schreef:
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar een pup wordt ook gedwongen in bij de moeder weg te gaan, en naar een vreemde locatie. Dat levert toch ook stress op?
Ik wil het niet goedpraten, maar denk zeker dat zoiets 2 kanten van het verhaal heeft.

Edit: waar die kopje onder gaat wordt direct op gereageerd.

Het is het feit dat dit levensgevaarlijk was ( tenminste voor mij). De hond had met zijn kop tegen de rand kunnen slaan/ of onder water en dan was hij dood.

Wat een drama, er waren mensen dichtbij de hond in het water.
Ja hij heeft wat stress gehad, ja het is klunzig uitgevoerd. Nee de hond was niet in levensgevaar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:27

Kuggur schreef:
Wat een drama, er waren mensen dichtbij de hond in het water.
Ja hij heeft wat stress gehad, ja het is klunzig uitgevoerd. Nee de hond was niet in levensgevaar.

Die hond voelde zich wèl in levensgevaar. En dat voor een film waarin het lief zijn voor dieren wordt gepromoot...

Ik heb een filmopname gezien waarbij een mens in snelstromend water mocht proberen op de been te blijven... om te kijken hoe gevaarlijk een overstroming door een rivier kan zijn... Die man voelde zichzelf in doodsangst raken, omdat hij onder een hek getrokken werd door de stroming, hoewel er om hem heen duikers waren om hem in geval van nood te redden.

Laat staan wat er door die hond is heengegaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:32

De post waar ik op reageerde had het dramatisch over het reële levensgevaar waar de hond zich in zou bevinden.
Wij weten beide niet "wat er door de hond is gegaan". Hoewel het natuurlijk wel duidelijk is dat hij het niet echt fijn vond.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:49

Wie zegt dat de hond na de eerste shots daadwerkelijk in het water is gegooid? Misschien waren die eerste beelden wel van wekenlange training net zo lang tot de hond zich comfortabel voelde om wel het water in te gaan. En een beetje ongemak doen we onze huisdieren allemaal wel eens aan door een paard zadelmak te maken, een angstige mee op wandeling te nemen om te laten zien dat het niet zo erg is en noem maar op.

Dat de hond vervolgens kopje onder gaat is natuurlijk sneu. Maar misschien was dit wel een ongeluk. Ongelukken gebeuren.

We zien twee hele verschillende beelden. We weten niet eens of die wel op dezelfde dag, week of maand zijn opgenomen. Van deze beelden kun je helemaal niks beoordelen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:53

Ik denk dat je dit soort van kan vergelijken met een paard of hond die niet de trailer of auto of bench in wilt. Het is eng en vreemd en zus en zo. Absoluut stressvol maar vaak helpen de eerste "geholpen" stapjes wel om over de angst heen te komen. Ik vind het geen schokkend filmpje en ook absoluut geen mishandeling. Wel denk ik dat ze in dit geval beter een stand-in konden gebruiken die wel het water in wilt... beter voor iedereen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:58

Die hond gaat wel even dik kopje onder en dan raken ze allemaal in paniek. Omdat het gewoon een gevaarlijke situatie was. Ze hebben voor het opnemen van een scene een hond willens en wetens in een situatie gebracht waar de hond iets kon overkomen. Dat is niet te vergelijken met een paard die de trailer niet op wil en gedwongen word, een hond die niet in auto wilt, of een hond of paard die de waterplas niet in wil.

Het feit dat er zoveel mensen in het water staan om te zorgen dat de hond niet kan verdrinken, zegt toch al genoeg dat het een gevaarlijke situatie was voor de hond.

Een hond het water mee innemen, rustig aan, om hem te leren zwemmen, dat is inderdaad geen mishandeling te noemen. Net zoals het extra been om het paard ergens langs te krijgen, wat hij/zij eng vind. Dat is 'helpen' om over die angst te komen.

Maar een hond in hard stromend water duwen, terwijl hij overduidelijk bang en gestrest is, en er ook een gevaar is dat het water hem overneemt, zoals ook gebeurd op het einde, dat is gewoon mishandeling. Dat is zeker geen 'helpen' om over de angst en de stress te komen.

... En dat voor een film. Walgelijk.

Ik had de trailer van de film gezien en wilde hem heel graag kijken in de bios. Dat ga ik nu niet meer doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:04

ElineS, ook met trailer laden kan het grandioos fout gaan of een trailer rit zelf. Oud verzorgpaarden van mij brak haar been met laden en werd niet eens gedwongen. Situaties kunnen altijd verkeerd ingeschat worden. Ze zullen de hond echt niet het water in hebben gelaten met de intentie hem te verdrinken :+

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:10

Wat sneu.. Ik vraag me ook af waar het baasje is? Dit laat je toch niet toe als eigenaar

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:20

Niet dat ik de filmpjes etc die er rond zwerven over deze hond er prettig uit vind zien....

Maar dit is blijkbaar de/een andere kant van het verhaal:

Afbeelding

Uiteraard weet ik niet in hoeverre dit verhaal waar is, maar als bovenstaande waar is, is het idd een beetje een storm in een glas water.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:26

lifaya schreef:
ElineS, ook met trailer laden kan het grandioos fout gaan of een trailer rit zelf. Oud verzorgpaarden van mij brak haar been met laden en werd niet eens gedwongen. Situaties kunnen altijd verkeerd ingeschat worden. Ze zullen de hond echt niet het water in hebben gelaten met de intentie hem te verdrinken :+

Dit.

Paarden staan soms ook doodsangsten uit met trailerladen of bijvoorbeeld in sommige gevallen met inrijden. Ik heb genoeg mensen met zweepjes paarden langs enge dingen zien slaan.
Deze discussie is dus misschien een beetje hypocriet.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik deze methode(s) goedkeur. Maar het gebeurt wel dagelijks, en niet alleen voor films :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:35

de film gaat over de liefdevolle verhouding tussen mens en hond....alleen the making of niet

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:04

lissisanne schreef:
lifaya schreef:

Dit.

Paarden staan soms ook doodsangsten uit met trailerladen of bijvoorbeeld in sommige gevallen met inrijden. Ik heb genoeg mensen met zweepjes paarden langs enge dingen zien slaan.
Deze discussie is dus misschien een beetje hypocriet.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik deze methode(s) goedkeur. Maar het gebeurt wel dagelijks, en niet alleen voor films :Y)

Dat hoort men dan met beleid te trainen ipv teveel dwang en druk het klaar proberen te krijgen. Ik vind het ook drie keer niks als ik mensen zie die met longeerlijnen, zwepen en schoppen een bang paard op de trailer proberen te krijgen. Dat had je dan beter moeten trainen voordat je weg ging... Hetzelfde met inrijden, ook daar is er een groot verschil tussen met beleid een bang paard aan iets laten wennen en meteen op een bang paard stappen en sturen.

Je ziet wel dat de 'trainer' niet meteen de hond erin duikelt, maar hem wel gerust stelt, hem er even in doet, er weer uit haalt etc. Hij word er inderdaad niet zomaar 1.2.3 ingegooid. Maar ondanks dat vind ik het te snel gaan en met te weinig geduld. De atmosfeer eromheen komt de hond ook niet ten goede, al dat kabaal en gedoe.

Daarnaast gaat de hond uiteindelijk wel kopje onder en is iedereen in paniek. Dus ook al was de hond niet bang en hadden ze er een paar uur of dagen over gedaan om de hond gerust te stellen, neemt niet weg dat ze bewust het risico opzoeken dat de hond eventueel kan verdrinken, om een filmscene op te kunnen nemen.

Dat is hoe dan ook fout.