Yolocaust

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosannee_

Re: Yolocaust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:12

Heel goed project van deze kunstenaar. Vind het echt belachelijk dat er zo met een monument word omgegaan, toen ik daar was zaten mensen ook rustig een broodje te eten bovenop zo'n blok.. _-:(

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:16

Heel goed van de kunstenaar inderdaad. Heftig om te zien. Belachelijk dat mensen zo er mee om gaan eigenlijk....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:33

Ik vind de gephotoshopte foto's eerlijk gezegd ook wel smakeloos.

Overigens zelf afgelopen jaar bij het holocaust monument geweest. Van alle monumenten die indruk maken roept deze helaas gewoon niet meer op dan rij stenen te zijn. Bedoelt als kunst. Geen goede reden maar bij dit monument vind ik toch anders dan bv auswitch. Maar dat is gewoon het gevoel wat de plek uitstraalt wat ik vergelijk of ik het echt ongepast vind of niet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:30

billionache schreef:
Heel heftig, maar petje af voor deze man om het op deze manier onder de aandacht te brengen!

Ik ben vorig jaar ook op reis geweest naar Polen en daar Auschwitz bezocht. Wat een respectloze dingen ik daar heb gezien, belachelijk lopen lachen en natuurlijk ook selfies of lachend poseren voor de foto... Vraag me af wat dat soort mensen bij die monumenten te zoeken heeft :n

Ik heb mij daar ook over verbaasd. Mensen die met selfie sticks foto's staan te maken in allerlei sexy poses onder het arbeid macht frei bord. Klein kind dat mag spelen met de steentjes op straat waar dus ook as van mensen tussen ligt. Vrolijke familie kiekjes maken op het perron. Echt onbegrijpelijk hoe respectloos mensen kunnen zijn.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:50

Indrukwekkend project, heel erg sterk.

Het schaamteloze gedrag wat sommigen hebben in Auschwitz herken in. Ik ben er twee keer gewest en beide keren mensen die grollend en grappend foto's maken in de voormalige kampen...

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:04

_Sofie schreef:

Het schaamteloze gedrag wat sommigen hebben in Auschwitz herken in. Ik ben er twee keer gewest en beide keren mensen die grollend en grappend foto's maken in de voormalige kampen...

Bizar! Wordt daar door gidsen (of iemand anders) dan niks van gezegd?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:07

Ik vraag me ook af of het ook niet misschien met een gebrek aan wat meer uitgebreide kennis over het onderwerp te maken heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:13

Overigens zou een bezoek voor middelbare scholen aan een concentratiekamp geen slecht idee zijn.
Zelf ben ik in Sachsenhausen geweest net buiten Berlijn. Vond het indrukwekkend en het zou nooit in m'n hoofd opkomen om dit te doen

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:17

Spijtig genoeg is het ook de manier waarop hedendaagse 'belevenissen' gedeeld worden.. Je hebt het niet gehad behalve als je er met een selfie op staat.. Eender welke ramp/gebeurtenis

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:27

Ik keek het gister op tv.
Ik vind het een ludieke actie die zeker zijn doel treft: mensen aanzetten tot nadenken!

Ik 'snap' fototechnisch gezien dat al die blokken een heel mooi abstract onderwerp kunnen zijn, de blije selfies vind ik echter schaamteloos!
Evenals Auschwitz, waar iemand het nodig vond om een hitlergroet te doen _-:(

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:34

Ik heb dit topic van LZP naar NM verplaatst, omdat het over een maatschappelijk onderwerp gaat.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:41

Paisano schreef:
_Sofie schreef:

Bizar! Wordt daar door gidsen (of iemand anders) dan niks van gezegd?

Niet dat ik heb gemerkt. Nu is het ook zo dat niet iedereen met een gids is. Slechts tussen bepaalde tijden en data is het verplicht om met een gids te gaan, daarbuiten mag je zonder. Er wordt wel expliciet gezegd en aangegeven dat er geen foto's gemaakt mogen worden in en bij de gaskamers en daar houdt men zich ook aan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:43

De tekst onder de foto's is ook erg sterk. Met een knipoog, maar hopelijk maakt het iets los. We leven in een tijd waarin er steeds minder mensen zijn die er bij waren, dus we zullen met z'n allen toch íéts moeten doen om de herinnering blijvend te laten zijn (worden?).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:51

Ik vind het echt wel een briljante actie...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:29

Goed project, mooi uitgevoerd, goed voor bewustzijn.

Ik ben ook ooit in Sachenhausen (onder andere) geweest voor studie. Wij kregen toen de opdracht om op te letten op hoe leerlingen daar zich gedroegen en eventueel corrigerend gedrag van de leraren. Heb die dag alleen maar respectvolle leerlingen gezien, zoals het hoort.

Ben zelf ook bij dat monument in Berlijn geweest. Moet wel zeggen dat ik mee kan gaan in de gedachte van biennotje.
Wel vind ik het goed als mensen er rekening bij houden bij zo[n monument door niet op de blokken te gaan zitten/staan/spelen, maar snap wel dat dat minder ernst uitstraalt dan een concentratiekamp (waar ik het absoluut onzettend smakeloos vindt als mensen daar vrolijk op de foto ed gaan. Voor mijn gevoel snappen die mensen niet wat er gebeurd is daar..)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:35

purny schreef:
Ik zag het ook voorbij komen. Triest hoe sommige mensen denken en doen. Zo kon ik mij onwijs kwaad maken over de hoeveelheid selfies die op ground zero gemaakt werden voor de memorial Pools

of vooral niet denken en gewoon doen denk ik

Ik vind het ook niet kunnen, bizar dat dit soort foto's gemaakt worden. Iets met de normen en waarden die je bij je opvoeding meekrijgt zeker?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:36

IK heb dit monument een keer in het donker gezien op een winternacht. Very spooky en zeer indrukwekkend. Heeft op mij dezelfde impact gehad als Buchenwald, maar zeker ook door de omstandigheden. Ik geloof meteen dat het anders is in een zomerzon, wat dergelijke toeristenplaatjes niet goed maakt. Ben heel benieuwd of degene die de oorspronkelijk plaat heft gemaakt ook reageert op de kunstenaar, zou een interessante opvolging zijn.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:38

Lielle schreef:
IK heb dit monument een keer in het donker gezien op een winternacht. Very spooky en zeer indrukwekkend. Heeft op mij dezelfde impact gehad als Buchenwald, maar zeker ook door de omstandigheden. Ik geloof meteen dat het anders is in een zomerzon, wat dergelijke toeristenplaatjes niet goed maakt. Ben heel benieuwd of degene die de oorspronkelijk plaat heft gemaakt ook reageert op de kunstenaar, zou een interessante opvolging zijn.

Oja een reactie inderdaad, zou ik ook wel benieuwd naar zijn.

Wellicht hebben ze helemaal niet door hoe onbeschoft het is hoor.

Klinkt indrukwekkend onder de omstandigheden waarop je het hebt gezien. Ik heb het inderdaad met 25 graden in een zonnetje gezien. Concentratiekamp ook, maar dat komt altijd heel zwaar op mij over

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:49

purny schreef:
Overigens zou een bezoek voor middelbare scholen aan een concentratiekamp geen slecht idee zijn.
Zelf ben ik in Sachsenhausen geweest net buiten Berlijn. Vond het indrukwekkend en het zou nooit in m'n hoofd opkomen om dit te doen

Wij zijn inderdaad in de vijfde met school naar Sachsenhausen geweest en dat zorgde eigenlijk alleen voor een groep hele stille scholieren.

Ik denk dat een bezoek aan daadwerkelijk een kamp de ellende van de Holocaust net wat tastbaarder maakt dan het betreffende monument. Zijn we toen uiteraard ook geweest en het heeft op een manier toch een ander soort lading dan een kamp.

Dat neemt echter niet weg dat ik het ronduit belachelijk vind dat er mensen zijn die dit soort foto's maken. De kunstenaar heeft mijns inziens een hele juiste wijze gekozen om dit onderwerp aandacht te geven.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:10

Sunrise_ schreef:
Ik vraag me ook af of het ook niet misschien met een gebrek aan wat meer uitgebreide kennis over het onderwerp te maken heeft.

En met de kennis over het monument zelf.

Er zijn monumenten die interactief bedoeld zijn. Een voorbeeld is het Canadese 'The Living Tribute' waarbij mensen op een touchscreen een virtueel kaarsje kunnen aansteken. Of het 'before I die monument in Californie' waar mensen met krijt op het monument kunnen schrijven wat ze nog willen bereiken/doen voordat ze sterven.

Het Holocaust Memorial is echter nadrukkelijk NIET bedoeld om interactief te zijn. Misschien moet men dit wat meer benadrukken. Wellicht absurd, maar als je tegenwoordig mensen niet expliciet vertelt hoe ze zich dienen te gedragen dan gaat het mis.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:40

Cowboy55 schreef:
Het Holocaust Memorial is echter nadrukkelijk NIET bedoeld om interactief te zijn. Misschien moet men dit wat meer benadrukken. Wellicht absurd, maar als je tegenwoordig mensen niet expliciet vertelt hoe ze zich dienen te gedragen dan gaat het mis.......

Niet helemaal correct, de kunstenaar heeft aangegeven dat het dat wat hem betreft wel is, in 2005 al.
Citaat:
Het is overigens maar de vraag of de Amerikaanse architect van het Holocaustmonument, Peter Eisenman, zelf wel zoveel bezwaren heeft tegen de selfiecultuur bij de gedenkplek. In 2005, vlak voor de opening van het monument, zei hij in een interview met Der Spiegel dat ‘mensen ermee mogen doen wat zij willen’. ‘Ik heb het met de oplevering uit handen gegeven. Als mensen er willen picknicken, nou, dan is dat prima. Er zullen ook fotomodellen poseren en films worden opgenomen. Daar heb ik allemaal vrede mee.’

(Bron Elsevier, maar ook andere nieuwssites).

Overigens vind ik het wel goed om meer awareness te creeeren waarom het monument is ontstaan. Maar de manier waarop deze kunstenaar het doet, met deze foto's, vind ik wel te ver gaan. Want de foto's zijn nu wereldwijd rondgegaan, circuleren ver buiten zijn site. Dus je kan je foto ook niet zomaar weer offline laten halen door simpel de kunstenaar te mailen. Ik denk zelf dat er betere manieren zijn om awareness te creeren voor het monument en de holocaust, bijvoorbeeld door scholen verplicht de voormalige concentratiekampen te laten bezoeken.

Maar een deel van de toeristen op de foto's zal zelf niets weten over WO2, allicht dat hun land er toendertijd al niks mee te maken had. Dan ziet het monument er ook uit als een blokkendoos.

Ik heb ook een foto van mijzelf bij het monument. Deze heb ik uit voorzorg offline gehaald. En dat was niet eens een overdreven vrolijke foto, maar een foto om te laten zien dat ik ben geweest. En daarnaast ook een aantal artistieke foto's die ik wel heb laten staan (waar ik niet op sta). Ik wil niet dat mijn foto voor dit soort projecten gebruikt wordt en de wereld over gaat. En ja, zelf ben ik wel bekend met de geschiedenis, zowel via mensen die mij na gestaan hebben als via school.

Ik hoop voor de kunstenaar dat hij niet een rechtszaak aan zijn broek krijgt wegens imagoschade van de mensen op de foto's. Kijk wat een monsterbedragen er bijvoorbeeld in en vanuit Amerika geeist kunnen worden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:56

Nou, schoolreisjes ed naar kampen vind ik een slecht plan. Ik ben gefascineerd over de WO2, maar als je mij als kind mee had genomen naar een kamp, dan had ik nooit meer kunnen slapen. :*

Aan de ene kant vind ik het wel oke dat mensen foto's maken daar (de knuppel in het hoenderhok gooien), de holocaust wordt op die manier niet vergeten. Máár dit schiet zijn doel voorbij, mensen weten het niet :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:30

Eerlijk gezegd snap ik de ballen niet van dit project :o? . Misschien hebben deze gefotografeerde mensen geen respect voor het monument. Een monument is ook maar een monument, een kunstwerk dat bedoeld is om bij mensen gedachtes op te roepen over een bepaalde gebeurtenis. Iemand kan het monument geen mooi monument vinden en het kan bij hem/haar geen gedachtes aan de holocaust oproepen zonder dat die persoon daadwerkelijk respectloos hoeft te zijn tov van slachtoffers van de holocaust. Bovendien vind ik het al wat kort door de bocht dat iemand die lacht bij een momument, een yogapose doet oid geen respect zou hebben voor het monument, iedereen kan dat anders ervaren, dat iemand zich bij een monument niet precies gedraagt zoals jij zou doen is geeft je niet perse inzicht in hun gedachtes of gevoelens.
Ik vind het persoonlijk veel minder van respect naar de slachtoffers van de holocaust getuigen om foto's van hun gestapelde lijken te gebruiken om een beetje te schokkeren en wat "domme" tieners voor aap te zetten. Imo zou je toch niet zomaar met foto's van dode mensen moeten gaan leuren om een beetje faam te maken als kunstenaar...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:19

Ik heb geloof ik ook een foto van dit monument. Niet heel boeiend, we lachen volgens mij niet eens. Maar ik weet wel dat we verschrikkelijk melig waren omdat we de hele dag in het Joods museum in Berlijn waren geweest. En dat was zo ongelooflijk heftig en pittig dat we er helemaal raar van werden in de middag.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:21

Jesus krijg een naar gevoel van zowel de foto's als de mensen op de foto's.. wat erg