Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elenaMM77 schreef:lol gelukkig komt bij mij uit de stemwijzer dat de PVV helemaal onderaan staat..
Riraito schreef:Ik ben ook van mening dat wanneer je klaagt, je er ook zelf wat aan kan doen door te gaan stemmen. Niet klagen en dan vervolgens niks doen. Waarschijnlijk haalt het niks uit, maar als iedereen zo denkt dan maakt dat wel degelijk een groot verschil.
Ik ben het ook niet eens met alle standpunten van de partij waar ik op stem, maar met veel dingen ben ik het wel eens. Overigens hebben bijna alle partijen wel één goed punt, maar daar halen ze me niet mee over.
Ersina schreef:kwita schreef:het is je plicht in deze maatschappij om te stemmen, doe je huiswerk en kies bewust!
Het is een recht om te stemmen en als je geen goede partij kan vinden, stem je gewoon niet.
Het wordt eens tijd dat de politiek eens beseft, dat niet stemmers ook iets vertellen. Zij vinden vaak dat het niet uitmaakt of je door de hond of de kat gebeten wordt.
Ik ga dit jaar trouwens ook niet stemmen. Heb mijn politieke lidmaatschap opgezegd. Dit omdat vrijwel alle partijen gezegd hebben, dat ze niet willen samenwerken met de PVV, ook al krijgt deze genoeg stemmen. Buiten het feit dat ik dit onder pesten vind vallen, is het een grote belediging naar de stemmers op de PVV toe. Hun mening willen we niet horen? Ik ben een fel tegenstander van PVV en hoop dat er onvoldoende mensen stemmen op deze partij. Maar als een partij wint , is het wel zo netjes om hier zo goed mogelijk mee samen te werken. Het leven is niet zwart of wit, maar altijd iets er tussen in . De gulden middenweg kan gezocht worden. Maar natuurlijk niet op de manier die politici toejuichen...Gewoon negeren wat niet in je straatje past.
Ierpier schreef:Als je niet stemt heb je ook geen recht op klagen imo. Ik zie stemmen wel als een "plicht" in historische context. Als je alle partijen ruk vindt zou ik blanco stemmen.
Citaat:Blanco stemmen is als je geen partij kunt vinden die bij je eigen idealen past. Niet stemmen doe je uit protest. Ik nijg naar niet stemmen en hoop dat niet stemmers eens gehoord worden
Ierpier schreef:Citaat:Blanco stemmen is als je geen partij kunt vinden die bij je eigen idealen past. Niet stemmen doe je uit protest. Ik nijg naar niet stemmen en hoop dat niet stemmers eens gehoord worden
Je stemt óók niet als het je gewoon niks uit maakt. Het is niet duidelijk of een niet-stem protest, of gewoon onverschilligheid is. Daarom kun je beter blanco stemmen: je vind de politiek wél belangrijk en wil stemmen, maar bent tegen hoe het er nu aan toe gaat.
eclair98 schreef:Jammer dat t een stunt was vh Laks om aandacht te vragen voor scholieren. Leek me best een goede kandidaat
patatkraam schreef:Een blanco stem gaat niet naar de grootste partij
Foaly schreef:Voor een stemwijzer voor de verkiezingen in maart is het nog wat vroeg, maar je kunt wel bij prodemos een stemmentracker doen: dan krijg je eerst een aantal stellingen waar je moet zeggen of je voor of tegen bent, en vervolgens krijg je te zien hoe de verschillende partijen in de afgelopen jaren daarop hebben gestemd (en welke partij dus het dichtst bij jouw eigen mening komt).
Als je het mij vraagt is dit veel nuttiger dan verkiezingsprogramma's lezen, want die zijn toch bedoeld om zieltjes te winnen. Je kunt veel beter kijken naar het daadwerkelijke stemgedrag van een partij om te zien of je het een goede partij vindt of niet.
Link naar de stemmentracker: http://www.stemmentracker.nl/
Bij mij stonden de PVDD en GroenLinks met stip op 1, en ik denk dan ook dat ik voor één van die 2 ga stemmen
Citaat:in Nederland heeft blanco stemmen gewoon eigenlijk totaal geen nut..
je laat alleen zien dat je het niet eens bent met de beschikbare keuzes, maar dat kun je net zo goed doen door gewoon niet te gaan stemmen...