Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:12

Vind ik ook Ersina! Elke partij die zo kinderachtig doet valt bij mij eigenlijk al af, maarja dan blijft er dus ook niks over :') Als ik het dan echt niet weet zou ik nog eerder geneigd zijn lekker kinderachtig terug te doen en juist wel op die partij te stemmen. Als we er toch al een bende van maken dan wel goed ook. Ben ook reuze benieuwd of ze zich aan hun woord gaan houden. Vooral Rutte zie ik er zo voor aan om binnen een week toch wel met de PVV te willen regeren als dat even beter uit komt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:15

elenaMM77 schreef:
lol gelukkig komt bij mij uit de stemwijzer dat de PVV helemaal onderaan staat..

De nieuwe stemwijzer staat nog niet online.
Overigens vind ik de opmerking dat wanneer je niet stemt je maar je mond moet houden helemaal nergens op slaan. Juist heel veel mensen stemmen niet meer omdat de regering toch wel hun eigen richtlijnen erdoor zullen zetten. Dus waarom gaan stemmen als er niet naar de mens geluisterd word?
Laatst bijgewerkt door purny op 18-01-17 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

patatkraam

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:17

Als je niet stemt kan je beter blanco stemmen vind ik.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:17

patatkraam schreef:
Als je niet stemt kan je beter blanco stemmen vind ik.

Dit inderdaad. Je stemt, of je stemt blanco.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:47

Riraito schreef:
Ik ben ook van mening dat wanneer je klaagt, je er ook zelf wat aan kan doen door te gaan stemmen. Niet klagen en dan vervolgens niks doen. Waarschijnlijk haalt het niks uit, maar als iedereen zo denkt dan maakt dat wel degelijk een groot verschil.

Ik ben het ook niet eens met alle standpunten van de partij waar ik op stem, maar met veel dingen ben ik het wel eens. Overigens hebben bijna alle partijen wel één goed punt, maar daar halen ze me niet mee over.

ja en dit bedoelde ik dus! ;)

De pvv spreekt wel dingen uit die anderen vermijden , maar het is wel een gevaar.
Een smeulend vuurtje kan een alles verwoestende brandhaard worden.
En daar zijn voorbeelden genoegvan,helaas :x

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:28

Ersina schreef:
kwita schreef:
het is je plicht in deze maatschappij om te stemmen, doe je huiswerk en kies bewust! :x

Het is een recht om te stemmen en als je geen goede partij kan vinden, stem je gewoon niet.

Het wordt eens tijd dat de politiek eens beseft, dat niet stemmers ook iets vertellen. Zij vinden vaak dat het niet uitmaakt of je door de hond of de kat gebeten wordt.
Ik ga dit jaar trouwens ook niet stemmen. Heb mijn politieke lidmaatschap opgezegd. Dit omdat vrijwel alle partijen gezegd hebben, dat ze niet willen samenwerken met de PVV, ook al krijgt deze genoeg stemmen. Buiten het feit dat ik dit onder pesten vind vallen, is het een grote belediging naar de stemmers op de PVV toe. Hun mening willen we niet horen? Ik ben een fel tegenstander van PVV en hoop dat er onvoldoende mensen stemmen op deze partij. Maar als een partij wint , is het wel zo netjes om hier zo goed mogelijk mee samen te werken. Het leven is niet zwart of wit, maar altijd iets er tussen in . De gulden middenweg kan gezocht worden. Maar natuurlijk niet op de manier die politici toejuichen...Gewoon negeren wat niet in je straatje past.

ik vind het een rare redenatie om te zeggen:
omdat mensen niet met mijn partij willen samenwerken trek ik mijn stem aan die partij in..

PVV heeft al bewezen dat ze niet goed kunnen samenwerken + geen consessies willen doen, terwijl dit noodzakelijk is om te kunnen regereren.. Vergeet niet dat PVV in eigenbelang (niet eens in landsbelang) al een kabinet heeft laten klappen.. Veel partijen zitten niet te wachten op samenwerking met een partij die het eigen belang te zwaar laat wegen (en laten we wel zijn.. partij.. het is meer het feestje van wilders zelf)..

En hoezo pesten en niet eerlijk? Als 4 partijen samen een meerderheid kunnen vormen die wel samen kan en wil werken.. dan hebben die samen meer stemmen achter zich dan PVV.. Waarom zouden die stemmers dan niet gehoord mogen worden? dat zijn er meer dan de PVV in dat geval.

Ik kies bewust om een samenwerking te steunen waarin PVV geen partij heeft.. waarom zou jou stem voor PVV dan meer gewicht mogen hebben dan mijn stem?

het gaat niet om wie de grootste partij heeft, maar om wie de grootste partij heeft + kan samenwerken.. Het is in Nederland vrijwel ondenkbaar dat een partij alleen kan regeren.. En PVV heeft al meer dan eens bewezen dat ze niet kan samenwerken.. heck, zelfs binnen de partij kunnen ze geen team en eenheid krijgen vaak.

purny, ik heb niet de stemwijzer gebruikt, maar dat voorloopding.. niet dat ik er iets mee zal doen als PVV wel bovenaan zou staan, dan gooi ik de stemwijzer aan de kant.. :j

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:00

Ierpier schreef:
Als je niet stemt heb je ook geen recht op klagen imo. Ik zie stemmen wel als een "plicht" in historische context. Als je alle partijen ruk vindt zou ik blanco stemmen.

Klagen? Het niet zwart-wit denken, is meer denken, hoe iets beter kan. In de politiek kan de partij nooit iedereen tevreden stellen, maar dat betekent niet, dat overige mensen klagen. Ze vinden het hooguit jammer dat bepaalde doelen niet gehaald zijn. Velen hebben nooit op de partijen van dit kabinet gestemd en dus niet gewild dat dit kabinet er kwam. Dan zijn er mensen die dat spijtig vinden.(Ik bijvoorbeeld)

Natuurlijk kan ik blanco stemmen, maar zeker nu er zoveel versplintering is en er steeds nieuwe partijen opstaan, doet dat dan niemand nadenken, dat er misschien iets wel beter kan?
Ik ga maar niet zeggen wat ik van niet nadenken in de politiek vind. Ik hoop dat iemand met goede argumenten komt, om wel te stemmen en op welke partij. Daar kan ik meer mee, dan met de mensen die in 2 zinnen vertellen, dat je beter kan gaan stemmen. :)
Blanco stemmen is als je geen partij kunt vinden die bij je eigen idealen past. Niet stemmen doe je uit protest. Ik nijg naar niet stemmen en hoop dat niet stemmers eens gehoord worden.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:08

Citaat:
Blanco stemmen is als je geen partij kunt vinden die bij je eigen idealen past. Niet stemmen doe je uit protest. Ik nijg naar niet stemmen en hoop dat niet stemmers eens gehoord worden

Je stemt óók niet als het je gewoon niks uit maakt. Het is niet duidelijk of een niet-stem protest, of gewoon onverschilligheid is. Daarom kun je beter blanco stemmen: je vind de politiek wél belangrijk en wil stemmen, maar bent tegen hoe het er nu aan toe gaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:32

Ersina.. er zijn 2 partijen voor 'niet stemmers' in opkomst.. wie weet is dat wat voor je..

zij willen dat mensen die zich onthouden van stemming of uit onvrede niet gaan stemmen ook daadwerkelijk zich omzetten naar 'lege' zetels... hoe dat dan werkt in de praktijk als die groot zouden worden geen idee.. Maar wellicht een goed idee als reminder voor de zittende partijen.. lege stoelen voor de mensen die zich afgekeerd hebben van de politiek.

Ierpier schreef:
Citaat:
Blanco stemmen is als je geen partij kunt vinden die bij je eigen idealen past. Niet stemmen doe je uit protest. Ik nijg naar niet stemmen en hoop dat niet stemmers eens gehoord worden

Je stemt óók niet als het je gewoon niks uit maakt. Het is niet duidelijk of een niet-stem protest, of gewoon onverschilligheid is. Daarom kun je beter blanco stemmen: je vind de politiek wél belangrijk en wil stemmen, maar bent tegen hoe het er nu aan toe gaat.

if hell freezes over... blanco stem is voor de schaapjes die in de grootste kudde willen zitten.. Een blanco stem is indirect een stem voor de grootste partij. If pigs could fly en zelfs dan niet gaat er direct of indirect van mij een stem naar de PVV. Alleen als het je geen bal uitmaakt wat er gebeurd in Nederland ga je blanco stemmen.

als je niet weet Voor welke partij je wilt stemmen, zoek dan uit welke partij je absoluut Tegen bent... Kies dan voor de grootste concurent van de partij die jij absoluut niet wilt zien regeren....

De keuze 'wie absoluut niet' is soms makkelijker te maken, dan de keuze 'wie dan wel'.
Voor mij is het dit jaar echt doodeenvoudig,

ik zet mijn stem 'blanco' in, echter ik bepaal wel zelf waar die blanco stem dan in veranderd.. Het maakt mij geen drol meer uit wie mijn stem krijgt, hij gaat naar de grootste concurent van de PVV...

Een blanco stem daarentegen, zou op dit moment volgens de peiling een stem voor PVV zijn...

groot verschil.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 14:08

Jammer dat t een stunt was vh Laks om aandacht te vragen voor scholieren. Leek me best een goede kandidaat :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:10

eclair98 schreef:
Jammer dat t een stunt was vh Laks om aandacht te vragen voor scholieren. Leek me best een goede kandidaat :P

is dat wel zo?
er zijn namelijk 2 groepen geweest die dit wilde gaan doen..

In spanje doen ze ook pogingen om zo'n partij van de grond te krijgen (partij blanco)

zo wil ik wel blanco stemmen.. dan gaan ze niet indirect naar de grootste partij lol.

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/polit ... t-stemmers

Hij staat toch los van het Laks?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:39

Een blanco stem gaat niet naar de grootste partij

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:45

Oh eens hoor Elena. Ik leg alleen uit waarom je beter blanco kan stemmem dan niet stemmen als je een punt wil maken.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:48

Ik ben er nog niet uit op welke partij ik ga stemmen, maar het zal in elk geval een partij zijn die ik er op vertrouw dat zij niet samen zullen gaan met de PVV.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:00

Ik mag dit jaar ook voor het eerst stemmen en ben er ook nog niet uit op wie ik zal gaan stemmen. Ik weet heel goed op welke partijen ik niet wil stemmen (oa. PVV, PvdD, christelijke partijen) en bij de stemwijzers die ik heb gedaan komt er VVD uit, maar die hebben het de laatste jaren ook niet waargemaakt. De komende weken zal ik me dus nog meer moeten verdiepen en door het zieltjeswinnen heen moeten gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:06

Ik ben in ieder geval benieuwd naar stemwijzer (komt begin februari online). Ik stem in ieder geval niet op de PVV, PVDD of een partij die vanuit het geloof is opgestart, omdat ik daar helemaal niks mee heb.

Vaak hang ik wat midden, neigend naar links. Ben benieuwd wat er uit de partijprogramma's en stemwijzers gaat komen als ik de eerder genoemden wegschrap. Voorheen altijd op D66 of SP gestemd.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:12

Ik ga waarschijnlijk op het CDA stemmen omdat ik het met een groot deel van hun verkiezingsprogramma eens ben. Ben zelf absoluut niet gelovigen, maar zou niet weten waar ik anders op zou moeten stemmen. Altijd gedacht dat ik op D66 zou gaan stemmen, maar hun verkiezingsprogramma is voor mij niet heel gunstig.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:26

Wel weer interessant.
ik heb geen idee waar op te stemmen. Vaak links. Meestal SP of groenlinks
Vorige keer wilde ik tactisch pvda gaan stemmen. Uiteindelijk groenlinks gekozen.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:00

Ach erger dan het nu is kan het niet meer worden heb ik af en toe het idee...Volgens mij doen ze maar wat in Den Haag..

Ik weet wel al op welke partij is ga stemmen trouwens!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:33

Ik twijfel dit jaar voor het eerst. Ik lees even mee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:59

patatkraam schreef:
Een blanco stem gaat niet naar de grootste partij

Indirect jazeker..
want hij telt mee in de opkomst cijvers,

je verandert niets aan/tegen de grootste stemmentrekker, dus indirect geef je aan het maakt mij geen moer uit dat die partij gaat regeren. daarom kun je rustig stellen, blanco stemmen is instemmen met de grootste partij, je stemt dus indirect in met de grootste partij.

dat geldt ook voor niet stemmers, door geen keuze te maken stem je in met de grootste partij..

in Nederland heeft blanco stemmen gewoon eigenlijk totaal geen nut..
je laat alleen zien dat je het niet eens bent met de beschikbare keuzes, maar dat kun je net zo goed doen door gewoon niet te gaan stemmen...

blanco stemmen heeft in mijn ogen vooral nut als er zoals in belgie een opkomstplicht is.

zowel niet stemmers en blancostemmers hebben invloed op de uitslag, feitelijk had hun stem de grootste partij van de macht kunnen afhouden als ze hadden gaan stemmen..

vandaar mijn stelling.. als je het nergens mee eens bent, stem dan gewoon tegen de slechtste optie

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:44

Foaly schreef:
Voor een stemwijzer voor de verkiezingen in maart is het nog wat vroeg, maar je kunt wel bij prodemos een stemmentracker doen: dan krijg je eerst een aantal stellingen waar je moet zeggen of je voor of tegen bent, en vervolgens krijg je te zien hoe de verschillende partijen in de afgelopen jaren daarop hebben gestemd (en welke partij dus het dichtst bij jouw eigen mening komt).

Als je het mij vraagt is dit veel nuttiger dan verkiezingsprogramma's lezen, want die zijn toch bedoeld om zieltjes te winnen. Je kunt veel beter kijken naar het daadwerkelijke stemgedrag van een partij om te zien of je het een goede partij vindt of niet.

Link naar de stemmentracker: http://www.stemmentracker.nl/

Bij mij stonden de PVDD en GroenLinks met stip op 1, en ik denk dan ook dat ik voor één van die 2 ga stemmen :j

Goed tip +:)+
Ik zat dus al in de goede richting dat blijkt nu

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:57

Citaat:
in Nederland heeft blanco stemmen gewoon eigenlijk totaal geen nut..
je laat alleen zien dat je het niet eens bent met de beschikbare keuzes, maar dat kun je net zo goed doen door gewoon niet te gaan stemmen...

Niet waar. Niet stemmen kan (en wordt) geïnterpreteerd als "het boeit me niet zoveel" of "ik ben te lui om te stemmen". Blanco draagt duidelijker de boodschap uit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:19

Kan geinterpreteerd worden IerPier..

Het enige dat een blanco stemmer dus doet is zeggen: politiek boeit, maar deze politiek niet..

Niet stemmen kan 2 redenen hebben..
1. het boeit mij niet, het is veulllllllllllls te ver naar het stemburea
2. Of ik nu blanco niets doe met de politiek, of mij gewoon de moeite bespaar en het formulier hier gewoon in de vuilnisbak gooi.. het effect is exact hetzelfde.

Ierpier.. Het nut van blanco is slechts 'protest'.. kun je dus ook vanaf je luie stoel doen..

In beide gevallen stem je niets, en geef je daarmee je steun aan de winnaar. als je die winnaar niet wilt of zou willen, moet je stemmen.. dus niet blanco.. want dat doet 0.0 behalve steun geven aan de winnaar en boehoe roepen..

vind het daarom ook heel raar dat mensen zeggen: het is je plicht om erheen te gaan en dan maar blanco te stemmen, maar je moet stemmen.. Blanco is net zo goed een lucifer onder je stembillet houden, alleen dan doe doe je je as het bakje waar de stemmen geteld worden.. Als ik niets wens in te vullen, dan gooi ik mijn as gewoon thuis in de vuilnisbak.. gewoon de populairste laten winnen en dan je handen eraf trekken met 'mijn stem was blanco, dus het is niet mijn probleem, ik heb gestemd'.. dat is geen stemmen.. dat is gewoon publiekelijk je stem in de vuilnisbak proppen in plaats van thuis..

als ik het niet eens ben met de hele poppenkast en geen geschikte kandidaten vind.. dan zorgt mijn stem ervoor dat de slechtste geen steun van mij krijgt. anders kan ik net zo goed thuisblijven.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:29

Ik stem al jaren D66. Ben dan ook lid dus zou raar zijn als ik niet ik ze zou stemmen.