Geweld tegen hulpverlening, hoe denk jij er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Geweld tegen hulpverlening, hoe denk jij er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:36

bij minderjarigheid ook de ouders straffen? pardon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:43

Kuggur schreef:
Ierpier schreef:
Komt "steeds meer" voor en wordt "tegenwoordig normaal gevonden". Zie ik wel meer, maar waar komt dat vandaan? Is dat onderzocht? Ben vaak skeptisch over deze uitspraken. Hysterie om niks zit in een klein hoekje en we weten nu immers meer van wat er gebeurt.

Dit dus. Geweldsmisdrijven nemen juist sterk af, zelfs globaal bekeken.

Inderdaad :)
Het lijkt allemaal heftiger omdat je nu 24/7 nieuws hoort en elk incident nieuws is, maar in werkelijkheid dalen de cijfers juist.
En qua straffen; Nederland heeft al zo ongeveer de zwaarste straffen van de EU, dat wij hier licht straffen in verhouding tot andere landen is echt een fabeltje.

Edit; Mag duidelijk zijn dat ik geweld tegen hulpverlening sterk afkeur, en ik vind het ook prima dat bij zulke incidenten zwaarder word gestraft dan bij regulier geweld.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:58

Ik ben zelf hulpverlener, en vind het iets vreselijks... We werken alle dagen van het jaar, feestdagen of niet. We staan er altijd voor onze medemens. Het voelt als stank voor dank wanneer er ambulancepersoneel of een politie agent in elkaar geslagen word of bespuugd en vernederd word.

Bovendien gebeurd het ook binnen de deuren van een ziekenhuis/zorginstelling. Waarbij mensen stennis schoppen en personeel bedreigen en agressief worden. Het is altijd wel opmerkelijk welk type volk dit dan uitlokt. Geen leuke dingen, maar wel een risico van je vak. Onder het mom iedereen is uniek ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:46

Ik vind geweld tegen hulp verleners verschrikkelijk laag!! Hoe kun je zo stom zijn?? Waar zit die lui hun verstand??
Ik vind dat geweld plegers dan ook heel hard aangepakt mogen worden.
Ook vind ik dat politie harder mag optreden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:48

Ik ben een hulpverlener :D
Ik ben voor zwaardere straffen bij elke vorm van geweld bij een hulpverlener of het nou politie of ambulance personeel is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:00

Ik werk inmiddels 15 jaar in het OV en heb geen statistieken nodig om te weten dat de samenleving verhard en agressie vaker voorkomt. Gewoon eigen ervaring en hoe vaak ik het direct van een betrokken collega hoor. Het laatste ernstige incident, waarbij ik en mijn collega's met de dood zijn bedreigd en 1 collega is bespuugd, was de man in kwestie vol trots aan het roepen dat hij net 6 maanden had gezeten voor geweldpleging. Dat heeft dan niet echt veel indruk gemaakt bij hem. En dat alleen omdat ik netjes vroeg of hij zijn voet van de bank wilde halen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:28

benangelique schreef:
Delphi schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Ik vind het onacceptabel met wat voor reden dan ook. Opzettelijk hulpverleners hinderen moeten ze al gelijk zwaar bestraffen, geweld tegen hulpverleners moet zeer zwaar aangepakt worden. Het is van de gekke dat bijv. brandweer eerst de politie polshoogte moet laten nemen alvorens ze een brand kunnen blussen, omdat ze bekogeld werden met vuurwerk.

Gisteren heb ik wegmisbruikers gekeken. Een man die stilgezet werd wegens wangedrag op de weg. Gelijk een grote mond en tekeer gaan en allerlei ziektes vlogen in het rond in het gebrekkig Nederlands. Dit soort mensen mogen ze van mij hun bus uit slepen en aanhouden.
Het begint gewoon al met het gebrek aan respect voor hulpverleners.

Als ik dan zo'n serie kijk als Buch uit de bajes, dan wordt ik daar echt heel triest van. Je ziet dat ze niet veranderen. Ze komen vrij en belanden zo weer op het foute pad. Dat soort volk heeft voor niemand respect, ook niet voor hulpverleners. Het erge is, ook al worden die flink aangepakt als ze geweld gebruiken tegen hulpverleners, het interesseert ze niets en het maakt geen indruk. Ze lachen erom en zitten hun tijd wel uit als ze hier al voor vast komen te zitten.
En ondertussen kosten dit soort mensen de maatschappij bakken vol met geld.

dat ligt overigens meer aan de hulpverlening in nederland dan aan de jongeren zelf.
Ik zie het hier in de JJI: de jongeren komen binnen, wordt een behandeling toegezegd maar het duurt te lang voordat dit doorgang kan vinden. Er zijn te veel schijven waarop het stroopt zeg maar. Daar komt nog bij dat een gevangenis of een soorgelijke gesloten setting voor enorme verharding zorgt; de emoties stompen (nog verder) af; het is puur overleven voor deze jongeren. Dit heeft consequenties wanneer zij weer buiten komen.

Ik ben het met jullie eens als het gaat om de softe aanpak en kans op recedive, maar er is gebleken dat Nederland het helemaal niet slecht doet op de misdaadschaal. Kijk eens naar landen om ons heen, waarbij keihard wordt opgetreden en de, overwegend jonge mannen, tijdenlang in afzondering opgesloten zitten. Deze mannen komen dan weer zonder enige begeleiding buiten, hebben niets om voor te vechten en hebben niets om te verliezen. Komen buiten zonder dagbesteding en geld; alle ingredienten om voor (ernstig) recedive te zorgen.

Ik vind dat veel mensen het gevangeniswezen enorm idealiseren. We sluiten ze op en dan leren ze er wel van. Zo werkt het helaas niet...

Misschien ligt het deels aan de hulpverlening, maar ik stoorde me enorm aan de houding van de jongeren in Buch uit de bajes. Zo was er iemand die behoorlijk tekeer ging vanwege het feit dat de keuken gesloten was.
Ik schrok ook van de reactie van de persoon die bij haar had ingebroken. Enorm nonchalant ''dan hadden we het verkeerde adres''. Weinig spijtbetuiging. Ze liepen daar zelfs in een groepje rond en hingen ook daar in de gevangenis wat rond en intimideerde de boel. Ze raken daar inderdaad extra afgehard en bij het grootste deel zie je gewoon dat het nooit niks meer gaat worden.

Ik denk dat het ook een groot deel opvoeding en vaak cultuur is. Het valt mij op dat in gevallen van geweldpleging tegen hulpverlening en in dergelijke programma's als Buch in/uit de bajes en opsporing verzocht het aandeel van allochtonen behoorlijk groot is. Ik zie het hier om me heen hoe veel van die jonge kereltjes tot 's avonds laat op straat mogen al dan niet met een oudere broer. Ouders die soms al 20 jaar in Nederland wonen, maar de taal nog niet machtig zijn. Dingen als simpele 10 minuten gesprekken voeren op school lukt al niet. Dat moet allemaal vertaald worden door de jongen zelf of een oudere broer. Ze worden vaak behandeld als prinsjes en hangen het grootste deel van de dag op straat rond. In het naastgelegen dorp vormt dat echt een probleem. 0,0 respect voor de medemens, hangen wat rond op straat maar rijden wel in een dikke BMW.
Komen ze dan vast te zitten, dan zitten ze hun tijd gewoon uit. Je zag het in dat programma ook dat één van die jongens het zag als leerschool. Leren hoe je nog beter in kon breken en de pakkans kan verkleinen.

I.p.v. opsluiten en er een psycholoog voorzetten denk ik dat ze beter een jaar verplicht naar een soort van militair opvoedingskamp gestuurd kunnen worden. Ze eens even van hun troon halen en flink wat respect bijbrengen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:12

Gerritt schreef:
Ik ben zelf hulpverlener, en vind het iets vreselijks... We werken alle dagen van het jaar, feestdagen of niet. We staan er altijd voor onze medemens. Het voelt als stank voor dank wanneer er ambulancepersoneel of een politie agent in elkaar geslagen word of bespuugd en vernederd word.

Bovendien gebeurd het ook binnen de deuren van een ziekenhuis/zorginstelling. Waarbij mensen stennis schoppen en personeel bedreigen en agressief worden. Het is altijd wel opmerkelijk welk type volk dit dan uitlokt. Geen leuke dingen, maar wel een risico van je vak. Onder het mom iedereen is uniek ;)

Uiteraard ben ik mordicus tegen geweld tegen hulpverleners... toch ben ik erachter gekomen dat mijn opa, een sjieke man die destijds in een Blaricumse villa woonde, zich ook schuldig heeft gemaakt aan "geweld tegen een hulpverlener."

Dat zit zo: mijn moeder moest een keizersnede ondergaan, had haar arts gezegd... toen kwam er een jonge betweterige arts die haar die keizersnede weigerde, want het kon ook wel natuurlijk.
Resultaat: bijna doodgebloede moeder, broertje was letterlijk gestikt in haar bloed.

Mijn gewoonlijk rustige en vredelievende opa heeft de verantwoordelijke arts met een vloek om de oren geslagen. (Ik heb de beste man in al die jaren nóóit op een onvertogen woord kunnen betrappen.)

Met de huidige wetgeving zou mijn opa flink de sjaak zijn geweest, en beboet als een ordinaire hooligan... maar nu ik dit verhaal ken, weet ik dat er soms werkelijk 2 kanten aan "geweld tegen hulpverleners" zitten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:05

Zoolgangster schreef:
Uiteraard ben ik mordicus tegen geweld tegen hulpverleners... toch ben ik erachter gekomen dat mijn opa, een sjieke man die destijds in een Blaricumse villa woonde, zich ook schuldig heeft gemaakt aan "geweld tegen een hulpverlener."

Dat zit zo: mijn moeder moest een keizersnede ondergaan, had haar arts gezegd... toen kwam er een jonge betweterige arts die haar die keizersnede weigerde, want het kon ook wel natuurlijk.
Resultaat: bijna doodgebloede moeder, broertje was letterlijk gestikt in haar bloed.

Mijn gewoonlijk rustige en vredelievende opa heeft de verantwoordelijke arts met een vloek om de oren geslagen. (Ik heb de beste man in al die jaren nóóit op een onvertogen woord kunnen betrappen.)

Met de huidige wetgeving zou mijn opa flink de sjaak zijn geweest, en beboet als een ordinaire hooligan... maar nu ik dit verhaal ken, weet ik dat er soms werkelijk 2 kanten aan "geweld tegen hulpverleners" zitten.

Ik kan me voorstellen dat je opa "flipte" en dan doe je dingen waar je je eigenlijk voor moest schamen. Geweld is onder alle omstandigheden af te keuren en beneden peil imo. Als je opa nu geleefd had, had betreffende arts wellicht helemaal geen aangifte gedaan. Zo wel, ja.... dan had hij de gevolgen moeten dragen.(ik ken de exacte gegevens niet en kan daar natuurlijk niet zuiver over oordelen en dat zou een rechter dan wel doen) Aangiftes voor geweld tegen hulpverleners is meestal voor "zinloos" geweld. Eigenlijk bestaat er geen zinvol geweld tegen hulpverleners.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:41

SVRL schreef:
Ik ben verpleegkundige en heb nog niet veel te maken gehad met fysieke agressie, wel verbaal al,heel wat te verduren gehad. En ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat we aan ons lot over gelaten worden. Je mag niets terug zeggen en zeker niets terug doen en de cliënt of familie die de agressor zijn, krijgen altijd gelijk. Er wordt steevast wel iets gevonden waardoor de directie vindt dat je als zorgverlener begrip moet hebben voor de agressie naar jou toe.

Ik weet niet in welk ziekenhuis jij werkt maar ik ervaar dit totaal niet zo. Bij mijn weten werken er meerdere ziekenhuizen met zgn gele en rode kaarten.
Met een gele kaart heb je een officiële waarschuwing en met een rode kaart mag je het ziekenhuis niet meer in. (Behalve SEH als je levensbedreigend ziek bent, ze laten je niet dood gaan :=)

Bij geweld op de ambulance en spoedeisende hulp lijkt het me idd moeilijk. Die mensen mag je wettelijk geen hulp weigeren. Mag wel hard aangepakt worden wat nu betreft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:48

Op een rubberbootje zetten zonder roeispanen, en van Nederland af zetten. Succes jongens....(en dames) veel plezier ;)

Nu serieus.
Hoe haal je het in je hoofd om tegen hulptroepen geweld te gebruiken?
Gewoon... niet!!

Normen en waarden....

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:06

Zoveel mensen trekken de snelle conclusie dat het om asielzoekers gaat... Iedereen maar over één kam scheren. Kan me niet schelen of je dat vaker "ziet" in je omgeving, je blik is toch gekleurd. Als je een zwarte ziet rennen denk je: dief en als je een witte ziet rennen is ie aan t hardlopen... Mensen hebben echt geen flauw benul hoe de wereld er voor staat door die gekleurde bril, sociale bubbel en zelfs gekleurde berichtgeving op Social media

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:19

Ga zelf maar bij de SEH of zo werken en kom dan maar terug op de woorden gekleurde bril.

Het zijn bijna (nee niet altijd) dezelfde bevolkingsgroepen met de korte lontjes.
En ja er wordt echt wel rekening mee gehouden dat ze op dat moment bang, emotioneel, enz zijn en dat mensen dan anders reageren dan normaal.
Maar dat is nog steeds geen reden om maar te schelden of erger.

Vaak ga het wel goed door extra begrip te tonen in hun gezinssituatie, zoals de gewoonte om met de hele familie mee te komen.
Maar het begrip andersom, dat het in Nederland niet de gewoonte is, is vaak toch wat moeilijker voor elkaar te krijgen. Aanpassen?

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:41

Lillith24 schreef:
Zoveel mensen trekken de snelle conclusie dat het om asielzoekers gaat... Iedereen maar over één kam scheren. Kan me niet schelen of je dat vaker "ziet" in je omgeving, je blik is toch gekleurd. Als je een zwarte ziet rennen denk je: dief en als je een witte ziet rennen is ie aan t hardlopen... Mensen hebben echt geen flauw benul hoe de wereld er voor staat door die gekleurde bril, sociale bubbel en zelfs gekleurde berichtgeving op Social media

Ach de bril van de asielzoekerknuffelaar is net zo gekleurd is mijn ervaring. Het is zwart dus hij zal wel niets gedaan hebben hij word vast gediscrimineerd. .. .
Ja ook ik ben hulpverlener en als ik heel objectief en zonder bril kijk is het aandeel wat een bepaalde bevolkingsgroep heeft in mijn persoonlijke ervaringen toch echt aanzienlijk groter.
Maar zwart rood geel blauw of wit ik vind geweld tegen hulpverleners meer dan kansloos

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:34

ik ben het met je eens lilith, echt waar. maar... ik werk in een JJI en werkelijk 99% van onze populatie is 3e of 4e generatie allochtoon.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:18

Toen ik 15 was heb ik een keer een hulpverlener uitgescholden tijdens een zeer pijnlijk onderzoek. Uiteraard direct sorry gezegd, en aan het begin van de volgende afspraak nog een keer uitgebreid mijn excuses aangeboden. Ik keur verbaal geweld niet goed, maar ik snap dat het soms niet expres gaat.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:26

Fish_n_Chips schreef:
Toen ik 15 was heb ik een keer een hulpverlener uitgescholden tijdens een zeer pijnlijk onderzoek. Uiteraard direct sorry gezegd, en aan het begin van de volgende afspraak nog een keer uitgebreid mijn excuses aangeboden. Ik keur verbaal geweld niet goed, maar ik snap dat het soms niet expres gaat.

Niet heel netjes, maar dit is niet wat TS bedoelt. Het gaat om omstanders die er vaak niets mee te maken hebben en zich agressief of beledigend opstellen naar hulpverleners en/of hulpverleners moedwillig hinderen.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:56

Ik denk net, bij omstanders die hinderen.. kan je die ook aanklagen voor het in gevaar brengen van degene die geholpen moet worden?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:22

:list: Ik stel voor dat degenen die zich hieraan schuldig maken dan op een 'blacklist' komen:
Hun huis in brand? Laat maar af fikken tot op de grond. Brandweer komt niet.
Zij Ambulance nodig? Pech dan! Laat maar creperen.
Zijn zij Bestolen? Jammer dan, ze hoeven geen hulp van de politie te verwachten.

Mensen die geweld plegen tegen hulpverleners zeggen mijns inziens met hun acties namelijk dat ze zelf ook niet op hulpverlening zitten te wachten. Dus lekker laten stikken die mensen, dan kunnen hulpverleners zich bezig houden met mensen die wèl dankbaar zijn!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:17

mairead schreef:
:list: Ik stel voor dat degenen die zich hieraan schuldig maken dan op een 'blacklist' komen:
Hun huis in brand? Laat maar af fikken tot op de grond. Brandweer komt niet.
Zij Ambulance nodig? Pech dan! Laat maar creperen.
Zijn zij Bestolen? Jammer dan, ze hoeven geen hulp van de politie te verwachten.

Mensen die geweld plegen tegen hulpverleners zeggen mijns inziens met hun acties namelijk dat ze zelf ook niet op hulpverlening zitten te wachten. Dus lekker laten stikken die mensen, dan kunnen hulpverleners zich bezig houden met mensen die wèl dankbaar zijn!

Dus omdat papa zich misdragen heeft, krijgt de rest van het gezin ook geen hulp? Die mogen verbranden oid, want de brandweer komt niet?
Om maar even een voorbeeldje te noemen ;).

Ik denk dat de enige oplossing is begrip kweken. Begrip voor hulpverleners. Laten zien wat ze doen en waarom.
Regelmatig rijdt politie bv zonder sirene/zwaailicht door rood. Veel mensbe begrijpen dat soort dingen niet en krijgen zo minder respect (want hullie mogen wel de regels overtreden en wij niet).
Daarom denk ik dat wanneer mensen weten waarom hulpverleners bepaalde dingen doen, ze al meteen meer respect hebben voor de hulpverleners.

En ja het is jammer dat t op due manier moet dan. Dat het respect niet "aangeboren" is. Maar zo is het nu wel helaas...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:22

Ehhhh sorry?
Begrip kweken??

Bij mensen, die tijdens een uit de hand gelopen ruzie, ook op de vuist gaat met ambulance personeel, omdat deze mensen een slachtoffer helpen, wat niet gewaardeerd wordt?

Die rellen veroorzaken, zoals bij een Project X?

Nee, het gezin hoeft er niet om de lijden. Maar de desbetreffende persoon zal harder gestraft mogen worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:36

benangelique schreef:
bij minderjarigheid ook de ouders straffen? pardon?

Ja geweldig idee.
Vaak raak je ze daar wel mee en anders de ouders die meer moeite moeten gaan doen om hulp te zoeken.
Ik vind dat dat ook met minder zware vergrijpen moet gebeuren als het gaat om minder jarige. Dan is er nog een kans om die kinderen op te voeden.

En voor de volwassenen die hulpverleners aanvallen, lijkt me zwaardere straffen ook verstandig.
Straffen op maat - mensen die je kunt raken met helpen in bijv de zorg etc is prima, mensen waarbij je denkt dat gevangenis beter is, die daar....
Verder vind ik dat mensen met een strafblad de kans moeten lopen om niet meer vrij tec komen- om de maatschappij te beschermen. Als je niet wilt leren, prima, maar laat de maatschappij niet de dupe zijn van prof.criminelen (groot en "klein" )

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:43

maralyn schreef:
Ehhhh sorry?
Begrip kweken??

Bij mensen, die tijdens een uit de hand gelopen ruzie, ook op de vuist gaat met ambulance personeel, omdat deze mensen een slachtoffer helpen, wat niet gewaardeerd wordt?

Die rellen veroorzaken, zoals bij een Project X?

Nee, het gezin hoeft er niet om de lijden. Maar de desbetreffende persoon zal harder gestraft mogen worden.

Harder straffen werkt gewoon weg niet. Dat is wetenschappelijk bewezen. En nee, Singapore is geen goed voorbeeld van hard straffen. Singapore is een goed voorbeeld van 99% pakkans.

En ja, begrip kweken helpt wel ja! Dan pas snappen mensen waarom anderen doen wat ze doen. Harder straffen werkt totaal niet. Je moet dit soort dingen oplossen voor ze begonnen zijn. Dus wanneer mensen respect voor elkaar (en de hulpverlening) hebben, dan zullen ze die ook niet zomaar aanvallen.

http://ambulancehulpverlening.com/hulpverleners-pak-ze/ , deze blog die onderschrijft dat perfect vind ik.
Citaat:
Ik ben getuige geweest van een massale vechtpartij bij een kooigevecht zonder kooi. Alles en iedereen ging met elkaar op de vuist en als toerist heb je dan toch een onbehaaglijk gevoel als je op een paar meter afstand van het gevecht aanwezig bent. De plaatselijke agent kwam in zijn eentje in looppas aandraven, 2x fluiten, een paar harde keelklanken en het gevecht werd acuut beëindigd. Niks geen agressie naar deze (enige) aanwezige agent. Respect voor deze wetshandhaver stond hoog in het vaandel en niemand die aanstalten maakte zijn gezag in twijfel te trekken.

En die man heeft dat niet afgedwongen met hard straffen en geweld (wat ook lastig kan met je twijgje en je fluitje natuurlijk).

Voorkomen moet je dit soort dingen. En dat kan alleen met respect denk ik.
Zwaardere straffen met een lage pakkans helpt namelijk gewoon niet..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:40

Dus ouders moeten gestraft als hun kind wat uitvreet? Is toch best bizar. Weten jullie wel hoe dergelijke gezinnen al opgevolgd worden door allerlei instanties? Ouders straffen die weigeren mee te werken aan een dergelijk traject, meer dan prima. Maar zomaar rücksichtslos ouders aanpakken wanneer t kind wat doet :n

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:47

Bokt is hier blijkbaar voor middeleeuwse praktijken qua straffen :') . Familieleden straffen, huis laten opbranden, hele zware gevangenisstraffen opleggen? Serieus?
Sowieso helpen zwaardere gevangenisstraffen niet, dus dat heeft geen zin. de rest is misschien nuttig, maar moreel verwerpelijk.