Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Ierpier schreef:Komt "steeds meer" voor en wordt "tegenwoordig normaal gevonden". Zie ik wel meer, maar waar komt dat vandaan? Is dat onderzocht? Ben vaak skeptisch over deze uitspraken. Hysterie om niks zit in een klein hoekje en we weten nu immers meer van wat er gebeurt.
Dit dus. Geweldsmisdrijven nemen juist sterk af, zelfs globaal bekeken.
benangelique schreef:Delphi schreef:
Ben het hier helemaal mee eens. Ik vind het onacceptabel met wat voor reden dan ook. Opzettelijk hulpverleners hinderen moeten ze al gelijk zwaar bestraffen, geweld tegen hulpverleners moet zeer zwaar aangepakt worden. Het is van de gekke dat bijv. brandweer eerst de politie polshoogte moet laten nemen alvorens ze een brand kunnen blussen, omdat ze bekogeld werden met vuurwerk.
Gisteren heb ik wegmisbruikers gekeken. Een man die stilgezet werd wegens wangedrag op de weg. Gelijk een grote mond en tekeer gaan en allerlei ziektes vlogen in het rond in het gebrekkig Nederlands. Dit soort mensen mogen ze van mij hun bus uit slepen en aanhouden.
Het begint gewoon al met het gebrek aan respect voor hulpverleners.
Als ik dan zo'n serie kijk als Buch uit de bajes, dan wordt ik daar echt heel triest van. Je ziet dat ze niet veranderen. Ze komen vrij en belanden zo weer op het foute pad. Dat soort volk heeft voor niemand respect, ook niet voor hulpverleners. Het erge is, ook al worden die flink aangepakt als ze geweld gebruiken tegen hulpverleners, het interesseert ze niets en het maakt geen indruk. Ze lachen erom en zitten hun tijd wel uit als ze hier al voor vast komen te zitten.
En ondertussen kosten dit soort mensen de maatschappij bakken vol met geld.
dat ligt overigens meer aan de hulpverlening in nederland dan aan de jongeren zelf.
Ik zie het hier in de JJI: de jongeren komen binnen, wordt een behandeling toegezegd maar het duurt te lang voordat dit doorgang kan vinden. Er zijn te veel schijven waarop het stroopt zeg maar. Daar komt nog bij dat een gevangenis of een soorgelijke gesloten setting voor enorme verharding zorgt; de emoties stompen (nog verder) af; het is puur overleven voor deze jongeren. Dit heeft consequenties wanneer zij weer buiten komen.
Ik ben het met jullie eens als het gaat om de softe aanpak en kans op recedive, maar er is gebleken dat Nederland het helemaal niet slecht doet op de misdaadschaal. Kijk eens naar landen om ons heen, waarbij keihard wordt opgetreden en de, overwegend jonge mannen, tijdenlang in afzondering opgesloten zitten. Deze mannen komen dan weer zonder enige begeleiding buiten, hebben niets om voor te vechten en hebben niets om te verliezen. Komen buiten zonder dagbesteding en geld; alle ingredienten om voor (ernstig) recedive te zorgen.
Ik vind dat veel mensen het gevangeniswezen enorm idealiseren. We sluiten ze op en dan leren ze er wel van. Zo werkt het helaas niet...
Gerritt schreef:Ik ben zelf hulpverlener, en vind het iets vreselijks... We werken alle dagen van het jaar, feestdagen of niet. We staan er altijd voor onze medemens. Het voelt als stank voor dank wanneer er ambulancepersoneel of een politie agent in elkaar geslagen word of bespuugd en vernederd word.
Bovendien gebeurd het ook binnen de deuren van een ziekenhuis/zorginstelling. Waarbij mensen stennis schoppen en personeel bedreigen en agressief worden. Het is altijd wel opmerkelijk welk type volk dit dan uitlokt. Geen leuke dingen, maar wel een risico van je vak. Onder het mom iedereen is uniek
Zoolgangster schreef:Uiteraard ben ik mordicus tegen geweld tegen hulpverleners... toch ben ik erachter gekomen dat mijn opa, een sjieke man die destijds in een Blaricumse villa woonde, zich ook schuldig heeft gemaakt aan "geweld tegen een hulpverlener."
Dat zit zo: mijn moeder moest een keizersnede ondergaan, had haar arts gezegd... toen kwam er een jonge betweterige arts die haar die keizersnede weigerde, want het kon ook wel natuurlijk.
Resultaat: bijna doodgebloede moeder, broertje was letterlijk gestikt in haar bloed.
Mijn gewoonlijk rustige en vredelievende opa heeft de verantwoordelijke arts met een vloek om de oren geslagen. (Ik heb de beste man in al die jaren nóóit op een onvertogen woord kunnen betrappen.)
Met de huidige wetgeving zou mijn opa flink de sjaak zijn geweest, en beboet als een ordinaire hooligan... maar nu ik dit verhaal ken, weet ik dat er soms werkelijk 2 kanten aan "geweld tegen hulpverleners" zitten.
SVRL schreef:Ik ben verpleegkundige en heb nog niet veel te maken gehad met fysieke agressie, wel verbaal al,heel wat te verduren gehad. En ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat we aan ons lot over gelaten worden. Je mag niets terug zeggen en zeker niets terug doen en de cliënt of familie die de agressor zijn, krijgen altijd gelijk. Er wordt steevast wel iets gevonden waardoor de directie vindt dat je als zorgverlener begrip moet hebben voor de agressie naar jou toe.
Lillith24 schreef:Zoveel mensen trekken de snelle conclusie dat het om asielzoekers gaat... Iedereen maar over één kam scheren. Kan me niet schelen of je dat vaker "ziet" in je omgeving, je blik is toch gekleurd. Als je een zwarte ziet rennen denk je: dief en als je een witte ziet rennen is ie aan t hardlopen... Mensen hebben echt geen flauw benul hoe de wereld er voor staat door die gekleurde bril, sociale bubbel en zelfs gekleurde berichtgeving op Social media
Fish_n_Chips schreef:Toen ik 15 was heb ik een keer een hulpverlener uitgescholden tijdens een zeer pijnlijk onderzoek. Uiteraard direct sorry gezegd, en aan het begin van de volgende afspraak nog een keer uitgebreid mijn excuses aangeboden. Ik keur verbaal geweld niet goed, maar ik snap dat het soms niet expres gaat.
mairead schreef:Ik stel voor dat degenen die zich hieraan schuldig maken dan op een 'blacklist' komen:
Hun huis in brand? Laat maar af fikken tot op de grond. Brandweer komt niet.
Zij Ambulance nodig? Pech dan! Laat maar creperen.
Zijn zij Bestolen? Jammer dan, ze hoeven geen hulp van de politie te verwachten.
Mensen die geweld plegen tegen hulpverleners zeggen mijns inziens met hun acties namelijk dat ze zelf ook niet op hulpverlening zitten te wachten. Dus lekker laten stikken die mensen, dan kunnen hulpverleners zich bezig houden met mensen die wèl dankbaar zijn!
benangelique schreef:bij minderjarigheid ook de ouders straffen? pardon?
maralyn schreef:Ehhhh sorry?
Begrip kweken??
Bij mensen, die tijdens een uit de hand gelopen ruzie, ook op de vuist gaat met ambulance personeel, omdat deze mensen een slachtoffer helpen, wat niet gewaardeerd wordt?
Die rellen veroorzaken, zoals bij een Project X?
Nee, het gezin hoeft er niet om de lijden. Maar de desbetreffende persoon zal harder gestraft mogen worden.
Citaat:Ik ben getuige geweest van een massale vechtpartij bij een kooigevecht zonder kooi. Alles en iedereen ging met elkaar op de vuist en als toerist heb je dan toch een onbehaaglijk gevoel als je op een paar meter afstand van het gevecht aanwezig bent. De plaatselijke agent kwam in zijn eentje in looppas aandraven, 2x fluiten, een paar harde keelklanken en het gevecht werd acuut beëindigd. Niks geen agressie naar deze (enige) aanwezige agent. Respect voor deze wetshandhaver stond hoog in het vaandel en niemand die aanstalten maakte zijn gezag in twijfel te trekken.