Gebrek aan kennis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 17:38

Peperkroket: het ligt niet alleen aan de docenten zover ik kan beoordelen, ook de les methode zijn nou niet bepaald handig. Drie jaar lang alleen maar over de prehistorie, middeleeuwen en de romeinen. Het ís belangrijk, maar er is meer gebeurd _O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 17:39

eclair98 schreef:
kohtje schreef:
Omdat het mij niet interesseert? Waarom zou ik dat moeten weten.

Omdat de geschiedenis zich herhaald. Mensen maken dezelfde fouten, en dat hoeft niet nodig te zijn :P

Dit vind ik heeeeeeeeeel kort door de bocht....
Sorry maar als ik naar huis ga, ga ik niet met paard en koets ;)[/quote]
Leg uit! Nu ben ik benieuwd :) Ik heb het namelijk niet direct over de auto en de industriële revolutie, maar meer over basis van de Nederland. Of de verloop van oorlogen etc...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:40

Annekeee schreef:
Dit vind ik heeeeeeeeeel kort door de bocht....
Sorry maar als ik naar huis ga, ga ik niet met paard en koets ;)

ik denk dat deze reactie precies aanstipt wat het belang van geschiedenis is.
en wat eerder gezegd is, dat mensen nauwelijks verbanden lijken te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:41

Romeinen hebben de muur van Hadrianus gebouwd tegen de Picten
Sorry dames, geschiedenis is leuk :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-16 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:43

Morganlefay schreef:

lol tenzij je daarmee een verband wilt leggen tussen de berlijnse/chinese/triumptiaanse/ muur en deze muur, is dat slechts een leuk feitje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:45

elenaMM77 schreef:
Morganlefay schreef:

lol tenzij je daarmee een verband wilt leggen tussen de berlijnse/chinese/triumptiaanse/ muur en deze muur, is dat slechts een leuk feitje :')

De muur van Hadrianus had dezelfde functie als de Chinese muur
nl de barbaren buiten de deur houden
De Berlijnse om het Westen(!) buiten te houden
:+

eclair98

Re: Gebrek aan kennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 17:46

Dat is het nut van een muur, buiten houden wat er niet thuis hoort :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:48

eclair98 schreef:
Dat is het nut van een muur, buiten houden wat er niet thuis hoort :))

Ligt eraan van welke kant je het bekijkt.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:48

Nou wellicht ben ik daar heel nuchter in.
Het is zoals het is.

Ik vond geschiedenis een heel mooi en interessant vak.
Maar om precies te weten wanneer Koning Willem III geleefd heeft.. en alle ins en outs..?
Als ik het wil weten, bijv. tijdens een film, ga ik wel googelen. ;)
Ik denk dat de laatste 100 jaar voor mij het "belangrijkste" is omdat dat nog vrij kort is.
Zeg maar de jeugd van mijn (over)grootouders.
Laatst bijgewerkt door Afwezig op 28-12-16 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:49

ja lol, dat weet ik toevallig nog Morgan,
maar is was de hadrian wall geispireerd op de muur van de chinezen, is er dus een verband tussen het romeinse rijk en kennis van de chineze muur etc..

want een verdedigingsmuur an sich is natuurlijk slechts een overeenkomst, niet zozeer een verband.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:50

Maar zonder dollen, zou graag zien dat dit soort zaken weer op het schoolmenu terugkomen.
Mede om verbanden te leren zien tussen gebeurtenissen die in het heden spelen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:52

eclair98 schreef:
Peperkroket: het ligt niet alleen aan de docenten zover ik kan beoordelen, ook de les methode zijn nou niet bepaald handig. Drie jaar lang alleen maar over de prehistorie, middeleeuwen en de romeinen. Het ís belangrijk, maar er is meer gebeurd _O-

Nee het ligt absoluut niet alleen aan de docenten! Ik ben op dit moment bezig met een interessant onderzoek naar geschiedenismethoden en daar is heeeeel veel op aan te merken, inderdaad. Docenten en methoden zitten erg vast aan de tien tijdvakken en het is heel moeilijk daar vanaf te wijken. Ik denk ook niet dat dat hoeft, maar ik denk dat het een belangrijke taak van de docent is om leerlingen bij te brengen waarom ze moeten leren wat er in de methoden wordt voorgeschoteld.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 17:53

Ik hoorde in het Archeon toen ik iets van 11 was, dat er meer dan 100 fouten in een schoolboek staan. Ik weet niet of dit klopt?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:55

Morganlefay schreef:
Maar zonder dollen, zou graag zien dat dit soort zaken weer op het schoolmenu terugkomen.
Mede om verbanden te leren zien tussen gebeurtenissen die in het heden spelen.

maar ze zijn toch altijd op het menu geweest? half PVV beminnend Nederland is ouder dan 25 en roepen zaken waarvan je denkt.. geschiedkundig gezien snap je toch dat je onzin staat uit te brallen, of
waarom wil je dat, kijk naar de geschiedenis.. mensen kijken alleen naar wat ze willen zien en gooien uit hun geheugen wat er niet inpast of voor hen niet interessant is.

eclair natuurlijk.. zeker in geschiedenisboeken.. immers het is de perceptie van gebeurtenissen met hier en daar feiten.. feiten die niet in de lijn liggen komen er niet in.. verandering van perceptie zorgt ervoor dat er dus fouten in staan.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-12-16 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:56

Dat zou ik niet weten, dat is niet precies wat ik onderzoek. Wat mij is opgevallen is dat er heel veel schort aan formulering. Dat vind ik veel belangrijker. Foutjes zijn stom, maar nogmaals, m.i. is het niet erg als iemand een jaartalfout maakt. Als er echter door verkeerde formulering een gekleurd beeld van de geschiedenis ontstaat, vind ik dat veel erger. Of wanneer bepaalde onderwerpen geen of te weinig aandacht krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:59

Het PVV verhaal is te plaatsen naar het feit dat er niet meer wordt geluisterd naar wat mensen graag willen en politici gewoon hun eigen straatje gingen leggen.
Dit gedrag is begonnen na het Enron Schandaal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-16 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:00

Peperkroket schreef:
Dat zou ik niet weten, dat is niet precies wat ik onderzoek. Wat mij is opgevallen is dat er heel veel schort aan formulering. Dat vind ik veel belangrijker. Foutjes zijn stom, maar nogmaals, m.i. is het niet erg als iemand een jaartalfout maakt. Als er echter door verkeerde formulering een gekleurd beeld van de geschiedenis ontstaat, vind ik dat veel erger. Of wanneer bepaalde onderwerpen geen of te weinig aandacht krijgen.

maar wat hanteer je als maatstaf voor 'juist'.
als je kijkt naar hoe wij naar de kruistochten kijken:

Citaat:
De bekendste kruistochten of kruisvaarten zijn de religieus geïnspireerde militaire ondernemingen die westerse christenen tussen 1096 en 1271 ondernamen voor de herovering of het behoud van de heilige plaatsen in Palestina tegen de islam.[1] Het is een vroeg voorbeeld van de Europese expansiebeweging die op gang kwam nadat er in de tiende eeuw een einde was gekomen aan de invasies van Europa door Vikingen, Moren en Aziatische steppevolkeren (de Hunnen).[2] De krijgsheren die zich eerder tegen elkaar en de bevolking richtten, werden nu bij elkaar gebracht door de overtuiging dat de door het christendom als rechtmatig eigendom beschouwde heilige plaatsen in het Heilige Land bevrijd moesten worden van de islamitische heersers, die ze sinds 638 in bezit hadden genomen.

denk je dat alle partijen die hierboven genoemd zijn in het kort, dezelfde perceptie hebben op de gebeurtenissen binnen europa in die tijd als wij?

Morganlefay schreef:
Het PVV verhaal is te plaatsen naar het feit dat er niet meer wordt geluisterd naar wat mensen graag willen en politicie gewoon hun eigen straatje gingen leggen.
Dit gedrag is begonnen na het Enron Schandaal.

ah welnee, dat is van alle tijden, zo oud als de mensheid is, je kunt bijna zeggen 'mens eigen'.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:04

Ik denk dat het vele oorzaken heeft. Voor een deel vast desinteresse, gebrek aan intelligentie maar ook zeker het feit dat de wereld gewoon verandert. We leven in een tijd dat alle informatie slechts een muisklik (of zelfs een duimpje op je telefoon) verwijdert is. Hoe gek is het dan dat mensen feitjes minder belangrijk gaan vinden? Je kan het immers zo opzoeken?

Ik ben zo iemand die allerlei feitjes gewoon niet weet. Voor een deel boeit het me niet, maar mn hersenen willen het ook gewoon nooit opslaan. Geschiedenis op school vond ik saai, al die droge feitjes over imo irrelevante zaken... hard mn best moeten doen om het te halen maar al die informatie is ook weer verdwenen. Betekent overigens niet dat ik het belang van geschiedenis niet begrijp. Ik vind alleen dat de nadruk op de verkeerde zaken ligt. Het wanneer, wie en wat vind ik niet zo belangrijk. Het hoe en waarom lijkt mij vele malen belangrijker! Feiten vs begrijpen. Beide is het mooist, maar dingen begrijpen vind ik het meest essentieel. Wat heb ik eraan om de jaartallen van een oorlog te weten als ik niet begrijp hoe deze kon ontstaan? De laatste jaren kijk ik wat meer documentaires o.a. over de tweede wereldoorlog. Pas daardoor vielen feitjes op hun plek en ben ik het geheel gaan begrijpen.

Om het voorbeeld uit de op te gebruiken: waarom is het zo belangrijk te weten dat hij is vermoord door balthasar gerards? Wat is het werkelijke nut van dat feit?

Ik vind het bijvoorbeeld veel belangrijker om wat meer kennis en begrip te hebben van de menselijke psyche. Want ook dan kan je begrijpen hoe bepaalde gebeurtenissen konden en kunnen plaatsvinden. Of eigenlijk kan je het dan pas echt bevatten, feitjes geven je dat begrip niet.
Zo kan je dan ook begrijpen dat niet elk mens op dezelfde manier leert. De ene onthoud droge feitjes alleen, de ander ziet er verbanden in en weer een ander kan er totaal niks mee en leert hetzelfde veel beter via andere methodes.... de wereld is niet zwartwit en mensen zeker niet!

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:04

@Elena Uiteraard niet, en objectiviteit is een illusie. Maar wat me opvalt aan bovenstaande is dat de kruistochten worden omschreven als 'militaire ondernemingen' en dat de militaire ondernemingen van de Vikingen en de Moren etc. worden omschreven als invasies. De laatste zin vind ik veel te verwarrend.

'Juist' is heel moeilijk en onmogelijk, maar het is wel mogelijk om als auteur je best te doen een gebeurtenis vanuit meerdere kanten te belichten, ofwel de leerlingen te blijven helpen herinneren dat dit het beschrijven van een gebeurtenis vanuit één specifiek oogpunt betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:07

Er zitten inderdaad meerdere kanten aan een verhaal
Juist die objectiviteit gaat verloren door de mening dat "onze" kant de juiste is.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:08

eclair98 schreef:
kohtje schreef:
Omdat het mij niet interesseert? Waarom zou ik dat moeten weten.

Omdat de geschiedenis zich herhaald. Mensen maken dezelfde fouten, en dat hoeft niet nodig te zijn :P

De geschiedenis herhaalt zich nooit, maar rijmt altijd een keer - Spinvis ;)

Dat vind ik altijd een mooie uitspraak :) Geschiedenis die zich herhaalt, dat weet ik nooit zo goed. Ik zie heus wel verbanden tussen situaties in het verleden en het heden, maar ik denk niet zozeer dat geschiedenis zich herhaalt. Denk eerder dat zegmaar dieperliggende concepten steeds geopenbaard worden. Oorlogen worden eigenlijk vrijwel altijd vanuit macht gevoerd (ja, óók godsdienstoorlogen) dus dat laat de diepe drift van de mens naar macht zien (haha doet me denken aan Nietzsche dit) en datzelfde geldt voor andere gebeurtenissen (kan zo gauw even niets anders bedenken, heb vooral klassieke geschiedenis gehad vanwege gymnasium en dat gaat vooral over macht ;)). Denk dus niet echt dat de geschiedenis zich herhaalt, maar vooral dat menselijke driften altijd aanwezig blijven.

Oké goed, however, zoals ook al eerder werd gezegd worden alfavakken heel erg verdrongen voor bètavakken en dit vind ik heel jammer. Bètavakken zijn belangrijk voor het begrijpen van de wereld, maar alfavakken ook zeker, en ook veel voor het begrijpen van de mensheid wat in mijn optiek net zo belangrijk is :) Ik heb bijvoorbeeld ook een grote passie voor filosofie, maar mensen kijken voorbij aan de intrinsieke waarde van dit soort vakken, ze vragn gelijk naar het nut, tja.. (Overigens ook heel leuk om je af te vragen of de geschiedenis überhaupt bestaat, enkele filosofen betwijfelen dat, denk hierbij bijvoorbeeld aan het 5 seconds wereldbeeld :D)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:09

Morganlefay schreef:
Juist die objectiviteit gaat verloren door de mening dat "onze" kant de juiste is.

Ja inderdaad. Het is al moeilijk dat op de middelbare school uitgelegd wordt dat er een keihard verschil bestaat tussen objectiviteit en subjectiviteit. Natuurlijk, objectieve informatie bestaat wel, maar objectieve geschiedenis niet, als je begrijpt wat ik bedoel.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:10

Peperkroket schreef:
Morganlefay schreef:

Ja inderdaad. Het is al moeilijk dat op de middelbare school uitgelegd wordt dat er een keihard verschil bestaat tussen objectiviteit en subjectiviteit. Natuurlijk, objectieve informatie bestaat wel, maar objectieve geschiedenis niet, als je begrijpt wat ik bedoel.

Volledig objectieve informatie bestaat ook niet hoor, kan ook helemaal niet bestaan ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:13

Nou ik weet dat soort dingen niet (meer) daar is niks van blijven hangen omdat het me werkelijk helemaal niks intresseert. :+

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:14

@naarppc. Ik vind het altijd een moeilijk onderwerp, voornamelijk omdat je bij het aanleren van heel veel dingen wel uit moet gaan van objectieve feiten. Dingen als: "Het regent", "Willem van Oranje was stadhouder", etc. Daar heb je alleen niet heel veel aan. Alle informatie eromheen, de verbanden, etc, zijn allemaal subjectief. En daar moet je leerlingen bewust van maken, denk ik.

Edit: oei wat een vaag bericht. Ik hoop dat je m'n punt snapt. Objectiviteit is een afspraak, bijvoorbeeld op het gebied van taal. Maar omdat dat al zo 'diep' gaat, kan je wat mij betreft wel zeggen dat objectieve informatie bestaat, in de vorm van constateringen o.i.d.
Laatst bijgewerkt door Peperkroket op 28-12-16 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt