Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
eclair98 schreef:kohtje schreef:Omdat het mij niet interesseert? Waarom zou ik dat moeten weten.
Omdat de geschiedenis zich herhaald. Mensen maken dezelfde fouten, en dat hoeft niet nodig te zijn
elenaMM77 schreef:Morganlefay schreef:Romeinen hebben de muur van Hadrianus gebouwd tegen de Picten
Sorry dames, geschiedenis is leuk
lol tenzij je daarmee een verband wilt leggen tussen de berlijnse/chinese/triumptiaanse/ muur en deze muur, is dat slechts een leuk feitje
eclair98 schreef:Peperkroket: het ligt niet alleen aan de docenten zover ik kan beoordelen, ook de les methode zijn nou niet bepaald handig. Drie jaar lang alleen maar over de prehistorie, middeleeuwen en de romeinen. Het ís belangrijk, maar er is meer gebeurd
Morganlefay schreef:Maar zonder dollen, zou graag zien dat dit soort zaken weer op het schoolmenu terugkomen.
Mede om verbanden te leren zien tussen gebeurtenissen die in het heden spelen.
Peperkroket schreef:Dat zou ik niet weten, dat is niet precies wat ik onderzoek. Wat mij is opgevallen is dat er heel veel schort aan formulering. Dat vind ik veel belangrijker. Foutjes zijn stom, maar nogmaals, m.i. is het niet erg als iemand een jaartalfout maakt. Als er echter door verkeerde formulering een gekleurd beeld van de geschiedenis ontstaat, vind ik dat veel erger. Of wanneer bepaalde onderwerpen geen of te weinig aandacht krijgen.
Citaat:De bekendste kruistochten of kruisvaarten zijn de religieus geïnspireerde militaire ondernemingen die westerse christenen tussen 1096 en 1271 ondernamen voor de herovering of het behoud van de heilige plaatsen in Palestina tegen de islam.[1] Het is een vroeg voorbeeld van de Europese expansiebeweging die op gang kwam nadat er in de tiende eeuw een einde was gekomen aan de invasies van Europa door Vikingen, Moren en Aziatische steppevolkeren (de Hunnen).[2] De krijgsheren die zich eerder tegen elkaar en de bevolking richtten, werden nu bij elkaar gebracht door de overtuiging dat de door het christendom als rechtmatig eigendom beschouwde heilige plaatsen in het Heilige Land bevrijd moesten worden van de islamitische heersers, die ze sinds 638 in bezit hadden genomen.
Morganlefay schreef:Het PVV verhaal is te plaatsen naar het feit dat er niet meer wordt geluisterd naar wat mensen graag willen en politicie gewoon hun eigen straatje gingen leggen.
Dit gedrag is begonnen na het Enron Schandaal.
eclair98 schreef:kohtje schreef:Omdat het mij niet interesseert? Waarom zou ik dat moeten weten.
Omdat de geschiedenis zich herhaald. Mensen maken dezelfde fouten, en dat hoeft niet nodig te zijn
Morganlefay schreef:Er zitten inderdaad meerdere kanten aan een verhaal
Juist die objectiviteit gaat verloren door de mening dat "onze" kant de juiste is.
Peperkroket schreef:Morganlefay schreef:Er zitten inderdaad meerdere kanten aan een verhaal
Juist die objectiviteit gaat verloren door de mening dat "onze" kant de juiste is.
Ja inderdaad. Het is al moeilijk dat op de middelbare school uitgelegd wordt dat er een keihard verschil bestaat tussen objectiviteit en subjectiviteit. Natuurlijk, objectieve informatie bestaat wel, maar objectieve geschiedenis niet, als je begrijpt wat ik bedoel.