Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:31

Arabesk schreef:
Nrc zoekt zaken echt wel goed uit. Dit is waarschijnlijk het topje van de ijsberg.

Als je onder het artikel doorklikt kom je bij bij een aantal artikelen van een 3-luik over de sekte. Als je dat leest weet je wel zeker dat het een topje van de ijsberg is. Wat een misselijke gebeuren zeg.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:35

Bah, wat een vervelend verhaal.

Ik heb wel altijd naar volle tevredenheid besteld. Ook retourneren oid is altijd goed gegaan. Maar omdat ik wel meer las over slechte communicatie, bestelde ik altijd via afterpay.

Arabesk

Re: Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:13

Zo zo zelfs Hoefslag bericht erover

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:17

Enge dingen, die sektes. Blegh.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:18

Nrc had een paar maanden geleden ook al een artikel over de broeders, alleen werd daar Horze nog niet genoemd.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:09

Dusss: uitbuiting in Europa is schandalig en dan moet er een boycot komen maar uitbuiting een halve wereldbol verder (wat er zoveel merken doen) dat is geen probleem???? >;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:47

Omdat het topic op VN is gesloten,
hier dan nog maar eens mijn reactie van deze middag daarop:

Zo zeg,
Flinke beerput die open wordt getrokken :wow: :oo

Zal vast nog niet alles zijn.

Goed dat dit aan het licht wordt gebracht.
Dat dergelijke praktijken ook nog bij ons in NL gebeuren zeg... tsjonge.

Vraag me wel af, gezien het artikel daar geen duidelijkheid over verschaft, of deze werknemers/jongeren in Drenthe Nederlandse jongeren zijn?
Niet dat dat voor de ernst van deze praktijken wat uitmaakt, maar ben wel benieuwd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:54

Ik heb mensen van het distributiecentrum gesproken 1 x NL en de andere x moest ik Engels praten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:33

Over het algemeen zullen het Nederlandse jongeren zijn, maar die kerk is wereldwijd dus ander nationaliteiten zullen er ook tussen zitten. De meeste jongeren uit de kerk spreken goed Engels en Noors.
Door haar talen is mijn ex-collega ook aangenomen bij ons.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:44

maximuss schreef:
Dusss: uitbuiting in Europa is schandalig en dan moet er een boycot komen maar uitbuiting een halve wereldbol verder (wat er zoveel merken doen) dat is geen probleem???? >;)

Dit dacht ik ook.. Het is toch bekend dat bijna alle merken het goedkoop in het buitenland laten maken onder slechte omstandigheden en er hier vervolgens heel dik op verdienen.. Het is natuurlijk zowel in binnen als buitenland heel slecht, maar waar vind je nou merken die wel eerlijke winst maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:15

Ben bang dat het probleem is dat je nooit kan controleren.

Gene wat ik mij ook af vraag, er wordt over uitbuiting gesproken. Maar wie zegt dat die jongeren dat ook zo ervaren, wie weet is dit juist wat ze willen en genieten ze juist heel erg van dit soort werk vakanties en weinig verantwoordelijkheden die ze hebben en de kerk die in hun basis behoefte voorzien.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:22

We hebben een wetgeving die niet voor niets is. En daar hebben we ons nu eenmaal aan te houden.

En de meeste bedrijven zijn al dan niet ivm angst imagoschade toch ook echt wel bezig om kinderarbeid etc te verminderen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 20:22

Tobbes schreef:
Ben bang dat het probleem is dat je nooit kan controleren.

Gene wat ik mij ook af vraag, er wordt over uitbuiting gesproken. Maar wie zegt dat die jongeren dat ook zo ervaren, wie weet is dit juist wat ze willen en genieten ze juist heel erg van dit soort werk vakanties en weinig verantwoordelijkheden die ze hebben en de kerk die in hun basis behoefte voorzien.

Zeau jij durft. Goedpraten -O- -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:05

Ik wil niet goed praten maar is mogelijk wel een andere kant van het verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:21

Bedankt voor het plaatsen Arabesk, ik wist dit ook niet.
Jammer dat ze nou net betaalbare dekens hebben die ook nog goed zijn. Moet ik toch maar bij horseware blijven en hopen dat het daar netter aan toe gaat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:25

Dit merk verkopen ze bij Agradi ook. Toch?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:29

Arabesk schreef:
Nrc zoekt zaken echt wel goed uit. Dit is waarschijnlijk het topje van de ijsberg.
Je koop in het zand steken en met deze kennis en informatie toch nog daar bestellen is echt een no go. :n

Helemaal met je eens. Wat een walgelijke praktijken! Ik ben echt geschokt. Mensen die voor 60 euro per maand meer dan 48 uur moeten werken, vaak 7 dagen per week. Wtf!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:48

Nou ok, ik wilde óf bucas, if een horze avalanche deken voor mijn pony.
Ik weet wel wat ik bestel nu, bucas dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:00

Rinske schreef:
Arabesk schreef:
Je koop in het zand steken en met deze kennis en informatie toch nog daar bestellen is echt een no go. :n

Helemaal met je eens. Wat een walgelijke praktijken! Ik ben echt geschokt. Mensen die voor 60 euro per maand meer dan 48 uur moeten werken, vaak 7 dagen per week. Wtf!!

Goh, wat dacht je van de mensen die kleding maken of telefoons in elkaar zetten??
Wil nog wel even doorgaan hoor.
Wel allemaal moord en brand gillen maar oei die nieuwe IPhone of Samsung is wel mooi
en dat truitje voor de Kerst ook.
Dus miepen is heel goed maar ga eens goed nadenken wat er nog wel eerlijk wordt gemaakt
Wat zuiniger omgaan met grondstoffen scheelt al een boel.
Koop ook eens leer gelooid in Nederland.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:46

Morganlefay schreef:
Rinske schreef:

Goh, wat dacht je van de mensen die kleding maken of telefoons in elkaar zetten??
Wil nog wel even doorgaan hoor.
Wel allemaal moord en brand gillen maar oei die nieuwe IPhone of Samsung is wel mooi
en dat truitje voor de Kerst ook.
Dus miepen is heel goed maar ga eens goed nadenken wat er nog wel eerlijk wordt gemaakt
Wat zuiniger omgaan met grondstoffen scheelt al een boel.
Koop ook eens leer gelooid in Nederland.

Waarom denk je dat ik dat niet zou doen?
In Nederland hebben we gewoon de wet en daar hebben bedrijven zich aan te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:04

Dat dit gebeurd is natuurlijk vreselijk, maar Horze is inderdaad echt niet het enige merk waarbij arbeidsomstandigheden veel beter kunnen.
Toen ik het een jaar of 5 geleden uitgepluisd heb was ANKY het enige merk met in elk geval 1 keurmerk voor goede arbeidsomstandigheden. De andere bedrijven gaven uiteraard aan volgens de plaatselijke regels (in China of India meestal, dus ook met hun regelgeving...) te werken, maar voldeden niet aan enig keurmerk.
Ik geloof er dus niet zo in dat als je bij bijvoorbeeld Divoza of Eppeljeck besteld je zoveel beter af bent.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:49

Het feit dat het bij een ander bedrijf misgaat wil niet zeggen dat je hier niet iets mee moet. Elk stapje voor een beter wereld is er 1 die telt.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:31

De kinderen die de kleding voor Primark in elkaar zetten verdienen nog minder. Daar hoor je niemand over. Loopt al tijden een heel gezellig Primark topic hier. Als Horze het doet moet het geboycot worden. Beetje vreemd. Of is hier nu zoveel ophef over omdat er een sekte achter zit?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:46

Ik kom uit principe niet bij de primark..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:15

Ik boycot de primark ook en maak dat ook gewoon publiek. Betere wereld begint bij jezelf.