Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:36

....en even een andere invalshoek: ik ben klant bij TNT, PostNL en hoe al die bezorgbedrijven maar heten mogen.

Ik doe de deur open, om pakketten (...soms :) voor de halve buurt) aan te nemen.

Ik vind het wel prettig, dat dit bedrijf er een beetje op let, dat ik geen al te ongure types aan mjn deur krijg.

BigOne

Re: Chauffeur post.nl op staande voet ontslagen wegens racisme!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 19:42

Ik vind de opmerkingen van deze persoon gewoon veel te ver gaan. Dom van hem maar waarschijnlijk word zijn vreemdelingenhaat nu nog verder aangewakkerd. Maar diegene die hij beledigt , in dit geval Turken, daar zitten blijkbaar net zulke rotte appels tussen gezien de reacties. Vraag is dus of daar iets mee gedaan word op het moment dat deze man aangifte van doodsbedreiging doet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:44

Mixje90 schreef:
@bruintje, dan ben je best een uitzondering. Al helemaal iemand die makkelijk vervangbaar is, wegwezen na zulke uitspraken.
Ik heb vaak genoeg gehoord dat een orthodoxe moslim ontslagen wordt omdat hij een hand van een vrouw weigert, dat vind ik veel minder erg dan zo een uitspraak. Met andere woorden, er vallen genoeg ontslagen voor minder. Goed actie van Post NL

Dat hand schudden kan je werkzaamheden belemmeren. Deze man heeft zijn mening niet onder werktijd geuit en daar ligt het (imo niet eens zo subtiele) verschil.

Ik denk ook dat PostNL hier niet mee weg gaat komen. :o

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:45

Je weet vaak niet waarom iemand een bepaalde uitspraak doet. Het hele bericht is misschien wel uit zijn verband getrokken, zoals zo vaak.

Behoorlijk personeelsmanagement houdt overigens in dat je mensen aanspreekt op acties, gedrag en zo. Maar ook dat je met ze afspreekt dat ze zich aanpassen en ze een kans geeft om zich te verbeteren.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:47

Gypsy schreef:
Mixje90 schreef:
@bruintje, dan ben je best een uitzondering. Al helemaal iemand die makkelijk vervangbaar is, wegwezen na zulke uitspraken.
Ik heb vaak genoeg gehoord dat een orthodoxe moslim ontslagen wordt omdat hij een hand van een vrouw weigert, dat vind ik veel minder erg dan zo een uitspraak. Met andere woorden, er vallen genoeg ontslagen voor minder. Goed actie van Post NL

Dat hand schudden kan je werkzaamheden belemmeren. Deze man heeft zijn mening niet onder werktijd geuit en daar ligt het (imo niet eens zo subtiele) verschil.

Ik denk ook dat PostNL hier niet mee weg gaat komen. :o

Dat t kan, wil niet zeggen dat het zo is. Genoeg voorbeelden waarbij het niet het geval is.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:53

Ik kijk nu even na mezelf als postbezorger van Postnl. Ik ga er stiekem vanuit dat het bij de pakketdienst van Postnl niet anders is. Toen ik aangenomen werd bij Postnl kreeg ik bij het contract een gedragscode mee waarin staat hoe je moet gedragen, wat wel en niet mag.. Dus hij had op de hoogte kunnen zijn..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:56

Laatst bijgewerkt door slimmerik op 12-12-16 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:58

pjotrg schreef:
Je weet vaak niet waarom iemand een bepaalde uitspraak doet. Het hele bericht is misschien wel uit zijn verband getrokken, zoals zo vaak.

Behoorlijk personeelsmanagement houdt overigens in dat je mensen aanspreekt op acties, gedrag en zo. Maar ook dat je met ze afspreekt dat ze zich aanpassen en ze een kans geeft om zich te verbeteren.

De betreffende meneer had al eerder zulke uitspraken gedaan....
Soms is er geen: probeert u zich maar te verbeteren.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:01

Een gedragscode die je wordt opgelegd door een bedrijf geeft aan hoe je je als vertegenwoordiger van dat bedrijf te gedragen hebt. Er zal vast in staan dat je het bedrijf geen schade mag toebrengen of woorden van gelijke strekking. In hoeverre het bedrijf daarmee kan bepalen wat jij in je privéleven doet staat te bezien. Volgens mij hanteert de wetgever hierbij vaak de term "redelijkheid"

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:03

pjotrg schreef:
Een gedragscode die je wordt opgelegd door een bedrijf geeft aan hoe je je als vertegenwoordiger van dat bedrijf te gedragen hebt. Er zal vast in staan dat je het bedrijf geen schade mag toebrengen of woorden van gelijke strekking. In hoeverre het bedrijf daarmee kan bepalen wat jij in je privéleven doet staat te bezien. Volgens mij hanteert de wetgever hierbij vaak de term "redelijkheid"

Hij plaatstte de post als chauffeur bij PostNL..... dus dit kun je niet los zien van PostNL. Hij beschadigde daarmee het bedrijf. Volgens mij geen speld tussen te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:07

bigone schreef:
Ik vind de opmerkingen van deze persoon gewoon veel te ver gaan. Dom van hem maar waarschijnlijk word zijn vreemdelingenhaat nu nog verder aangewakkerd. Maar diegene die hij beledigt , in dit geval Turken, daar zitten blijkbaar net zulke rotte appels tussen gezien de reacties. Vraag is dus of daar iets mee gedaan word op het moment dat deze man aangifte van doodsbedreiging doet.

Ja, daar zeg je eens een paar ware woorden...

Ook ik vind het moreel volstrekt verwerpelijk - ik ben het met je eens vwb 'te ver' en 'dom'.
De bui 'dat hij een nog veel grotere hekel aan vreemdelingen gaat krijgen' zie ik ook hangen...

Het woord 'Turken' vind ik ingewikkeld.
Ik heb hier gelezen 'dat de man vaker is gewaarschuwd', maar verder weet ik niets.
Turkije is wat mij betreft een land in burgeroorlog met een regelrechte dictator aan het hoofd. Ik heb mij nog afgevraagd of deze man misschien geen Koerd zou zijn, met familieleden die door de Turkse politie zijn gemarteld en/of vermoord. (....zou dat zo zijn, dan is en blijft "juichen over een aanslag" een bedenkelijke zaak, maar staat het wel in een ander licht. En gaat het ontslag een kant op dat de baas bang is een terrorist in huis te hebben.)

En contra een christelijk cliché : slachtoffers zijn niet per definitie heiligen.
Dat 'de Turken die hij beledigd heeft' zich niet onbetuigd laten is begrijpelijk.
Dat daar minder stichtelijke woorden vallen wil ik in deze tijd heus geloven, maar dat wil nog net niet zeggen dat Turken dus maar beledigd mogen worden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-12-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:11

Kortom: we hebben met zijn allen weer een mening over een situatie waar we de exacte details niet van kennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:13

pjotrg schreef:
Kortom: we hebben met zijn allen weer een mening over een situatie waar we de exacte details niet van kennen.

Geldt dat niet voor alle (nieuws)items en topics?

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:14

Helaas vaak wel.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:15

Iedereen weet dat de baas mee leest op social media.

Ik vind het een goede ontwikkeling, om naar te worden wat er allemaal op social media gezegd wordt...die rem is er totaal van af..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:15

Citaat:

Als het "vrouwen geen handen schudden en op andere wijze respectvol groeten" het functioneren daadwerkelijk belemmert, is dat 1 ding.
Maar in talloze functies, zoals postbezorger is het niet wezenlijk en dus geen reden voor ontslag.
Dat is het verschil.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:53

Janneke2 schreef:
Citaat:

Als het "vrouwen geen handen schudden en op andere wijze respectvol groeten" het functioneren daadwerkelijk belemmert, is dat 1 ding.
Maar in talloze functies, zoals postbezorger is het niet wezenlijk en dus geen reden voor ontslag.
Dat is het verschil.

"kan" (1e zin, 4e woord.) Het hoeft inderdaad niet. Het was even een voorbeeld, over de grens tussen werk en privé. De postbode werd door iemand vergeleken met iemand die geen handen wil schudden. Als je zulke dingen dan ook onder werktijd (niet) doet, kom je in een gebied waarin het imo wel gerechtvaardigd is voor je baas om in te grijpen. Maar het interessante aan deze discussie is natuurlijk dat het juist niet onder werktijd was.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:36

Ach ja, dat handen schudden. ....
Er wordt veel over moslims gepraat (Kerstboom in Gouda omgewaaid. De aangiften 'vandalisme' waren al binnen en natuurlijk hadden de moslims het gedaan....) maar erg weinig met hen en regelmatig bekruipt mij het gevoel dat mensen in de verste verte niet weten hoe het toch zit.

Voor wie godsdienst een privé zaak vindt (... je goed recht, een opvatting van de laatste plm 20, 30 jaar) gaat het om een prive opvatting - maar het gaat over een religieuze zaak.
De oeroude traditie in Nederland is, dat verschillende godsdiensten zijn toegestaan en dat we er iets op verzinnen. (Klassiek voorbeeld: 16e, 17e eeuwse steden hebben hun eigen "weermacht", de schutters. Een soort van politie. Maar de 'weerbare mannen' die doopsgezind zijn, weigeren wapens te dragen - wat nu? Simpel: die gaan bij de brandweer. Ik moest als klein meisje ontzettend lachen om die dubbele waterconnectie...)

Het gaat noch om een privé opvatting, noch om willen - enne, het gaat eigenlijk alleen maar over het aanraken van menstuerende vrouwen. (Maar aangezien je dat niet aan een vrouw vraagt, schud je geen enkele vrouw de hand. Ben je arts: geen nood 1) islamitische landen hebben zeer veel vrouwelijke artsen 2)"pikoeach nefesh" in het Arabisch : als een mensenleven op het spel staat ;) is er een regel dat alle regels overboord gaan.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:53

Als je een beetje de ontwikkeling binnen het arbeidsrecht volgt, dan worden er al een paar jaar regelmatig medewerkers ontslagen voor berichten op social media.
Soms gaat de rechtbank hier in mee, zo niet, dan zal de werkgever alsnog een procedure starten om dan via een beeindigingsovereenkomst met vergoeding alsnog de arbeidsrelatie te kunnen beëindigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:27

bigone schreef:

Ja, natuurlijk wordt dat dan serieus opgepakt. Ik sloeg echt achterover van het bericht dat hij plaatste maar mensen die hem vervolgens doodsbedreigingen sturen horen daar imo net zo goed consequenties van te voelen. Let daarbij wel dat iemand dood wensen iets anders is dan iemand bedreigen, met iemand dood wensen kan de politie in principe niets als er geen directe dreiging is.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:53

Janneke2 schreef:
....en even een andere invalshoek: ik ben klant bij TNT, PostNL en hoe al die bezorgbedrijven maar heten mogen.

Ik doe de deur open, om pakketten (...soms :) voor de halve buurt) aan te nemen.

Ik vind het wel prettig, dat dit bedrijf er een beetje op let, dat ik geen al te ongure types aan mjn deur krijg.

Maar dat weet je eigenlijk niet. Aan de ene kant kan je stellen dat dergelijke uitspraken wel wat over iemand zeggen, aan de andere kant zegt het niks. Zat ongure types waar je het niet van weet, en zat types die op FB het hoogste woord voeren maar in het echt gewoon hartstikke aardige types zijn.

Ik heb geen verstand van juridische zaken, maar gevoelsmatig vind ik deze beslissing van PostNL te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:11

Hij vond het jammer dat er slechts 29 doden zijn gevallen bij een aanslag en graag had gezien dat er meer doden waren geweest. In feite keurt zo'n werknemer terroristisch geweld goed met zo'n uitspraak. Ik vermoed dat de post vooral dat niet tolereert van medewerkers.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:15

....en hoeveel *deze* uitspraak zegt over *deze* persoon, daar kunnen we heel genuanceerd over zijn.
Niemand (....of in elk geval: ik niet) wil beoordeeld worden op enkel haar slechtste momenten.

Blijft staan dat ik over 30 jaar een echt oud omaatje ben dat voor de hele buurt de deur open doet en dan heb ik toch liever geen ""ongure types"", maar lieve karakters.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:20

Heb niet alles gelezen maar waar ik aan moet denken is: Hij wordt ontslagen, Wilders mag met strafblad blijven.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:36

benangelique schreef:
Ik snap het statement van post nl niet zo goed. Wat voor punt willen ze maken? Ik heb eerder het idee dat het ze om de publiciteit gaat ipv om eerlijkheid en tegen racisme zijn. Hij schaadt met zo'n post immers niet het bedrijfsimago?
Moeten dan alle sukkels die dergelijke opmerkingen plaatsen op staande voet ontslagen worden?

Het was een ander persoon op fb die op de fbpagina van postnl een screenshot van her bericht had gezet. Veel reacties op gekomen, vandaar dat dit zo gebeurd is. Als dit persoon het niet op de postnl pagina had geplaatst (of in de media was gezet), was postnl er waarschijnlijk nooit achtergekomen en zou hij ook niet ontslagen zijn. Het was nu namelijk een 'gevaar' voor het bedrijf.
Pech voor hem, maar niks mis mee naar mijn idee. Wat hij gezegd heeft kan echt niet.