Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:23

ElineS schreef:
Ik kwam dit nieuwsartikel en filmpje vandaag tegen en ben er helemaal naar van.

Wat een herriemakerij zeg. Ten tijde van het posten van jouw reactie heeft de politie al lang een statement gemaakt. Alsof de telegraaf bekend staat voor het brengen van journalistieke waarheid. Met berichten als dit maak je het alleen maar meer heksenjacht op de handhavers die het echt niet makkelijk hebben.

Fijn dat er aangifte is gedaan en er grondig naar deze zaak gekeken gaat worden. Zonder het totaalbeeld is het onmogelijk om er een goede veroordeling van te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:32

Natuurlijk is er vooraf meer gebeurt. Er is niet voor niets zoveel politie aanwezig.
Dat dit geen brave bejaarde is is voor mij duidelijk.
Maar wat er van te voren ook allemaal is gebeurt zal me even aan mijn bips oxideren, op dat filmpje zie ik een motoragent op die man inslaan terwijl die man op dat moment geen pak slaag verdient.
Misschien was dat buiten wel op de plek geweest, maar daar op dat moment niet.
Zelfs half van achteren zodat hij niets kan.

Komt mij een beetje over als wanneer je dressuurproefje niet fijn ging en je je paard bij de trailer nog even schopt. }>

En ja dan vind ik het een arme man.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:56

Dawn1993 schreef:
Schandalig hoe ze met deze arme man omgaan. Dat ze mannen van hun eigen leeftijd pakken, nee dat durven ze niet maar weerloze mensen pakken ze wel. Politie is je best vriend? Noem het maar gerust je ergste vijand.. Het enige wat ze kunnen is fouten maken en laks zijn..

Wie zegt dat deze man weerloos is?
Ik ken genoeg mensen van die leeftijd waar ik dik van zou verliezen als we zouden gaan worstelen.
Het is geen zeer oude (gehandicapte) bejaarde.

Liannetje86

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:04

Het is een momentopname. Wat is hiervoor allemaal gebeurd? Ik kan ook iemand neerslaan en me dan hevig verzetten, een winkel binnenlopen dat ik hardhandig word opgepakt en dan gaan klagen dat...

Een politie-agent zit ook met een situatie, die moet op dat moment besluiten wat hij doet. Als ik het filmpje zie en zie wat ie zelf nog terug doet...

En het klinkt misschien heel stom.. Met die oude man die op de begraafplaats is mishandeld door tuig (kan het even niet anders benoemen) had ik meteen medelijden. Om de een of andere reden heb ik met deze man ook totaal geen empathisch vermogen. En ik ga meestal puur van mijn gevoel uit :') Dus in mijn ogen klopt er gewoon iets niet aan zijn zielige verhaaltje... Maar dat is puur gevoelsmatig...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 15:21

link2thepast schreef:
ElineS schreef:
Ik kwam dit nieuwsartikel en filmpje vandaag tegen en ben er helemaal naar van.

Wat een herriemakerij zeg. Ten tijde van het posten van jouw reactie heeft de politie al lang een statement gemaakt. Alsof de telegraaf bekend staat voor het brengen van journalistieke waarheid. Met berichten als dit maak je het alleen maar meer heksenjacht op de handhavers die het echt niet makkelijk hebben.

Fijn dat er aangifte is gedaan en er grondig naar deze zaak gekeken gaat worden. Zonder het totaalbeeld is het onmogelijk om er een goede veroordeling van te maken.

Nou nou rustig. Herriemakerij, hoezo? Ik had de statement niet gevonden op het moment dat het gebeurde, maar met of zonder statement vind ik het alsnog een slechte zaak hoe hij word opgepakt. De man is niet heilig nee, maar alsnog praat het dit gedrag van de agenten niet goed, hoe hij zich ook verzette. Dat hij op de grond of tegen een muur word geworpen omdat hij zich verzet bij arrestatie oké. Logisch gevolgen. Maar stompen op zijn hoofd terwijl twee anderen hem vasthouden en vervolgens met vier tegen de grond werken, is zwaar buiten proportie.

Ik mag hopen dat de meeste bokkers geweld tegen geweld geen rechtmatige oplossing vinden. Ook al was hij misschien agressief, agressief terug reageren is nooit goed. Politie hoort een verdachte te bedwingen en te fixeren, niet in elkaar te slaan wat hier wel is gebeurd.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:28

Lastig dit soort kwesties, de politie komt steeds vaker op deze manier in het nieuws, volgens mij niet omdat ze harder optreden maar omdat er steeds meer op film komt te staan. Het kan er bij mij niet in dat het hier om een onschuldige man gaat, daarvoor is er teveel politie op de been. Wat ik eng vind, reuze eng aan dit soort filmpjes is dat de politie straks niet meer op mag treden, dan gaat het volgens mij pas écht uit de hand lopen........ en wie moet mij dan redden als ik lastig gevallen wordt? Wie wil er nog bij de politie gaan werken als ze voor elke handeling berispt worden ??

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:30

ElineS ik denk dat je alleen maar een reltopic gaat maken omdat hier dingen worden gebaseerd op dit moment opnamen. Hierdoor heb ik getemt. Bokt moet leuk blijven en eerlijk is eerlijk met dit soort topics help je de politie niet. De politie geeft steeds minder antwoord omdat mensen dit soort fimpjes plaatsen en de politie steeds meer wordt uitgescholden. Jammer...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:32

ElineS schreef:
Ik mag hopen dat de meeste bokkers geweld tegen geweld geen rechtmatige oplossing vinden. Ook al was hij misschien agressief, agressief terug reageren is nooit goed. Politie hoort een verdachte te bedwingen en te fixeren, niet in elkaar te slaan wat hier wel is gebeurd.

En wat als het een jongeman was met een "getint uiterlijk"?
Dan werd de politie de hemel ingeprezen.... }:0

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:33

maras schreef:
Lastig dit soort kwesties, de politie komt steeds vaker op deze manier in het nieuws, volgens mij niet omdat ze harder optreden maar omdat er steeds meer op film komt te staan. Het kan er bij mij niet in dat het hier om een onschuldige man gaat, daarvoor is er teveel politie op de been. Wat ik eng vind, reuze eng aan dit soort filmpjes is dat de politie straks niet meer op mag treden, dan gaat het volgens mij pas écht uit de hand lopen........ en wie moet mij dan redden als ik lastig gevallen wordt? Wie wil er nog bij de politie gaan werken als ze voor elke handeling berispt worden ??

Amen..
Ik vind het jammer en eng om te zien hoe mensen tegenwoordig (of misschien eigenlijk juist niet goed na)denken en daar ook naar handelen. Zoals deze situatie waarbij niemand weet/ziet wat er vooraf is gebeurd, maar dit wel gebruikt om herrie te schoppen tegen de politie.. :n
Mijn ex is agent en dan hoor je genoeg van de andere kant, terwijl er in de media alles wordt opgeblazen etc.

Was een paar jaar terug ook zo'n filmpje van een vrouwelijke agente die onnodig veel geweld zou hebben gebruikt. Kreeg ook alles over zich heen, gezien alleen het laatste gedeelte was gefilmd en openbaar was gemaakt. Bleek een heel verhaal achter te zitten dat die man dus nog handboeien omhad (aan een pols maar vast, ivm verzet) en haar daarmee probeerde te raken oid en dat dus als "wapen" gebruikte. Maar dat wist niemand, iedereen zag alleen een "arme man" die werd aangepakt ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:54

Zelfs als de oude man (ja oud, want vind 72 toch een zeer respectabele leeftijd), zichzelf buiten de camera vreselijk had misdragen, dan nog scoor je als politiemacht (en een macht waren ze op dat moment zeker) geen punten om een oudje zo af te tuigen, hij had wel het loodje kunnen leggen...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 15:59

Brainless schreef:
ElineS schreef:

En wat als het een jongeman was met een "getint uiterlijk"?
Dan werd de politie de hemel ingeprezen.... }:0

Nee hoor, dan had ik het net zo als nu gevonden. Getint, zwart, wit, pimpelpaars maakt bij mij geen verschil. Excessief geweld is excessief geweld bij wie dan ook.

elinedeau: Eh wat? Een reltopic? Dit is nieuws en maatschappij en dit was nieuws. Ik post normaal weinig hier, maar vond dit filmpje en nieuwsbericht zo apart dat ik het wilde delen om te kijken of mijn mening gedeeld werd en zo niet, waarom niet. Iedereen is netjes in dit topic. Ik heb geen idee waarom je het een reltopic vind. Ik vind je reactie heel apart eigenlijk.

@maras: ik snap wat je bedoelt en dat is ook een moeilijke kwestie.

Wat mag en kan je als agent nog doen tegen iemand die zich verzet als de hele wereld mee kan kijken tegenwoordig. Kans is dat ze dus meer dingen zullen laten voor angst van repurcussies van de maatschappij of het bureau.

Alsnog, is die onzekerheid over wat wel en niet mag geen vrijbrief voor geweld om dan maar zeker te zijn dat elke verdachte niet te zacht word aangepakt. Dan moeten er gewoon duidelijkere richtlijnen komen.

Ik vind het wel goed, dat veel dingen nu worden gefilmd. Toch een extra controlerende factor op de politie. Immers blijven het mensen met emoties en die maken soms fouten. Dat moet niet onder het tapijt worden geveegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:11

Geweld door politie vind ik best gevaarlijk, het loopt zo makkelijk uit de hand.

Geweld door de politie is bijvoorbeeld geen strafmaatregel, niet iets wat toegepast mag worden alleen maar omdat mensen niet luisteren naar de politie. Mijn maatschappij wordt er in elk geval niet veiliger van als de politie op zichzelf een bron van gevaar is. En ik wil niet in een politiestaat leven waar je exact moet doen wat de politie zegt, ik wil in een rechtstaat leven waar de wet en rechtvaardigheid en eerlijk proces uitgangspunten zijn. De politie is er dan voor de extremen, maar niet om onnodig situaties te escaleren of gevaarlijker te maken.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:13

Het ziet er naar uit. Ik ben benieuwd naar het hele verhaal, maar ik denk niet dat we daar achter gaan komen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:29

Arrestaties verlopen zelden agressiever dan nodig- 99,9% van de agenten vindt zoiets niet leuk en wil het voorkomen. Ik kan hier mijn mening niet over geven- want ik zie niet wat ervoor gebeurde.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:34

Dreamy schreef:
maras schreef:

Amen..
Ik vind het jammer en eng om te zien hoe mensen tegenwoordig (of misschien eigenlijk juist niet goed na)denken en daar ook naar handelen. Zoals deze situatie waarbij niemand weet/ziet wat er vooraf is gebeurd, maar dit wel gebruikt om herrie te schoppen tegen de politie.. :n
Mijn ex is agent en dan hoor je genoeg van de andere kant, terwijl er in de media alles wordt opgeblazen etc.

Was een paar jaar terug ook zo'n filmpje van een vrouwelijke agente die onnodig veel geweld zou hebben gebruikt. Kreeg ook alles over zich heen, gezien alleen het laatste gedeelte was gefilmd en openbaar was gemaakt. Bleek een heel verhaal achter te zitten dat die man dus nog handboeien omhad (aan een pols maar vast, ivm verzet) en haar daarmee probeerde te raken oid en dat dus als "wapen" gebruikte. Maar dat wist niemand, iedereen zag alleen een "arme man" die werd aangepakt ..

Dit inderdaad. :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:42

Achja. Agenten doen het nooit goed. De ene keer treden ze niet hard genoeg op, de andere keer weer te hard.

Blijf vooral vanaf je bureaustoel beoordelen zonder enige vorm van context of iets dergelijks. De oliebol die sommigen over zich heen krijgen Is niet mals.

Ik geloof niet dat er een agent opstaat met de gedachte "vandaag sla ik eens lekker een oudere man neer".

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:49

Ben wel benieuwd wat er voor deze opname gebeurden. Voor hetzelfde geld stond de oude man met een pistool buiten, ik zeg maar wat, maar het kan. Vind het dus lastig oordelen.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:51

ElineS schreef:
............ Herriemakerij, hoezo? Ik had de statement niet gevonden op het moment dat het gebeurde, maar met of zonder statement vind ik het .......

Nou, het statement van de politie was al bekend. Het filmpje plaatsen, wat lekker veel kijkers trekt en dan slecht onderzoek doen. Dat vind ik wel herriemakerij, zeker als dit zonder het bericht van de andere partij gebeurt.

Ik vind ook Y;( dat als je geweld met geweld gaat bestrijden er alleen maar geweld kan winnen, maar als iemand het totaalplaatje niet kan overzien is het niet eerlijk om er iets van te vinden. In het gebeuren van "Flight 93" is met geweld veel meer leed voorkomen.
Als de politie fout zit moeten er maatregelen genomen worden. Niet vooraf in de media..... dat is net zo schadelijk voor de arrestant als voor de agenten en het eerlijke proces.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 16:57

Shadow0 schreef:
Geweld door politie vind ik best gevaarlijk, het loopt zo makkelijk uit de hand.

Geweld door de politie is bijvoorbeeld geen strafmaatregel, niet iets wat toegepast mag worden alleen maar omdat mensen niet luisteren naar de politie. Mijn maatschappij wordt er in elk geval niet veiliger van als de politie op zichzelf een bron van gevaar is. En ik wil niet in een politiestaat leven waar je exact moet doen wat de politie zegt, ik wil in een rechtstaat leven waar de wet en rechtvaardigheid en eerlijk proces uitgangspunten zijn. De politie is er dan voor de extremen, maar niet om onnodig situaties te escaleren of gevaarlijker te maken.

Precies. Onschuld tot schuld bewezen is toch. De politie is er niet voor om geweld te gebruiken tegen een verdachte. Straks is die wel onschuldig en heeft de politie die on elkaar getimmerd.

De rechter bepaald de straf. De politie mag die njet uitdelen omdat een verdachte lastig is. Ook al had hij een pistool, om als voorbeeld te nemen, op het moment dat ze hem hadden en tegen de muur drukten, zou die een pistool al niet meer kunnen gebruiken/was die al weg. Dan zijn de stompen op het hoofd alsnog onnodig. Wat hij ervoor ook gedaan heeft, door twee mannen gefixeerd worden was voldoende. De stompen en trap niet. En de vier mannen bovenop een bejaarde ook niet. Of zijn misdaad nou alleen niet zijn rijbewijs bij zich had of agressieve dreiging met of zonder wapen. In het filmpje, wat het laatste stuk van de gebeurtenis, is de man alweer weerloos en dus vind ik het geweld onnodig en teveel.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 17:03

link2thepast schreef:
ElineS schreef:
............ Herriemakerij, hoezo? Ik had de statement niet gevonden op het moment dat het gebeurde, maar met of zonder statement vind ik het .......

Nou, het statement van de politie was al bekend. Het filmpje plaatsen, wat lekker veel kijkers trekt en dan slecht onderzoek doen. Dat vind ik wel herriemakerij, zeker als dit zonder het bericht van de andere partij gebeurt.

Ik vind ook Y;( dat als je geweld met geweld gaat bestrijden er alleen maar geweld kan winnen, maar als iemand het totaalplaatje niet kan overzien is het niet eerlijk om er iets van te vinden. In het gebeuren van "Flight 93" is met geweld veel meer leed voorkomen.
Als de politie fout zit moeten er maatregelen genomen worden. Niet vooraf in de media..... dat is net zo schadelijk voor de arrestant als voor de agenten en het eerlijke proces.

Sorry dat ik niet eerst research ga doen als ik een nieuwsbericht lees :'). Daarnaast, zelf met de statement die ik later las, blijf ik bij exact dezelfde mening.

Men kan ook gewoon zeggen 'ow er is ondertussen een statement gemaakt' en dat neerzetten, waarop ik zou hebben gereageerd, bedankt, had ik nog niet gelezen + mening erover, ipv van de TS te beschuldigen van stemming makerij. Juist jullie reacties in het topic vind ik de stemming niet ten goede komen.

En had ik het filmpje niet moeten plaatsen dan? Had ik een OP moeten openen met oh ik ben zo geschokt van een filmpje van geweld van de politie, maar ik post de link en het filmpje niet hoor! Eh...

Of had ik het helemaal niet moeten plaatsen? Moeten dingen die mogelijk fout gaan bij de politie maar de doofpot in? Gewoon geen mening over hebben en niet delen.

Zo werkt de wereld niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:10

khirshanta schreef:
Arrestaties verlopen zelden agressiever dan nodig- 99,9% van de agenten vindt zoiets niet leuk en wil het voorkomen.

De geschiedenis geeft aan dat dit iets te optimistisch is, er zijn echt meer dan genoeg situaties met excessief geweld gedocumenteerd.

(Uberhaupt, 99,9%? 99,9% van wat dan ook is verdacht. Ik zou zeggen dat je in elke willekeurige dwarsdoorsnede uit kunt gaan van sowieso 10% met genoeg kwade wil om expres rottigheid uit te halen. Welk beroep en welk niveau dan ook. De meesten zullen beslist goede intenties hebben, maar zeker niet 99,9%)

Ook heb ik moeite met het idee dat het 'dus' wel niet zo zal zijn. Macht en de mogelijkheid om geweld te gebruiken moet altijd kritisch bekeken blijven worden. Je bent er niet met 'we hebben afgesproken dat het goed is, dus we hoeven er niet meer naar om te kijken.'

Er sluipen namelijk op elke plek waar mensen bezig zijn, al snel allerlei dingetjes in. En dat hoeft beslist niet opzettelijk te zijn - maar het betekent dat je steeds weer moet blijven kijken: is het allemaal nog steeds in orde? Doen we nog echt ons best om geweld te vermijden? Dat hele tijd kritisch blijven op de politie (en als je politie bent op jezelf en de organisatie) is belangrijk voor een professioneel en integer korps. Dat is niet iets dat af is, dat is iets waar je voortdurend aandacht aan moet besteden.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:11

Zucht ElineS.... Dit bedoelde ik met een reltopic.
Het is jammer dat deze filmpjes worden geplaatst zonder het complete verhaal. Je hebt een moment opname en daar wordt de politie nu totaal op af gemaakt. Ik verschillende agenten en ook woordvoerders van de politie. Die zitten met in handen in het haar met dit soort filmpjes waar mensen topics of fb berichten van maken. Waarom? Antwoord geven naar de buitenwereld wordt voor de politie niet makkelijk. Ze doen het immers nooit goed als je al deze filmpjes ziet en de complete research+verhaal wordt vergeten. Fouten van de politie gaan niet de doofpot in zoals je denkt. Jammer dat jij geen research doet bij een nieuwsbericht. Alles klakkenloos overnemen is helemaal niet de oplossing, maar eerst verdiepen en logisch nadenken helpt al. Daarbij is de Telegraaf al eerder beschuldigt niet 100% de waarheid te zeggen. Met alleen dit al in je achterhoofd bekijk je filmpje anders.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:11

Moet je zien hoe die "zielige oude man" terug blijft vechten, zijn vuisten komen meerdere keren in beeld ondanks dat de politie hem in bedwang probeerde te houden.
Daarna zie je dat wanneer de man eenmaal rustig is, de politie dat ook is.
Zou de politie echt rot zijn, dan zouden ze juist dan doorslaan.....

Dit is weer zo n stemmingmakerij filmpje. Bah.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:44

Dat de oude man slaat geeft de politie toch niet het recht terug te stompen?

Ik heb ook cliënten die meppen en schoppen, geen haar op mijn hoofd die ooit bedenkt om hetzelfde geweld terug te gebruiken. Daar heb je fixatietechnieken voor die echt volledig geweldloos zijn.

Mijn hemel zeg dat dit goedgepraat wordt. Op het hoofd van iemand slaan?? Zijn ze nou helemaal.

Als ze hadden gezorgd dat ze tegelijk het gebouw binnen kwamen hadden ze hem gelijk goed vast kunnen pakken. Nu komen ze 1 voor 1 binnen druppelen.. niet bepaald goed georganiseerd en over na gedacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:00

Kimbers schreef:
Ik heb ook cliënten die meppen en schoppen, geen haar op mijn hoofd die ooit bedenkt om hetzelfde geweld terug te gebruiken. Daar heb je fixatietechnieken voor die echt volledig geweldloos zijn.

Dat is toch een totaal andere situatie?!
Ik mag hopen dat je daar wel het verschil in ziet.