Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:15

Emmaa_ schreef:
Ik heb hier toevallig gister een draadje over geplaatst op twitter. Ik ben zelf verkracht en heb daar destijds over geschreven. Nu lees ik reacties op zo'n stuk en dan lijkt het alsof iedereen het oh zo erg vindt (maar het zullen wel moslims zijn he) terwijl ik de volledige beerput over me heen kreeg inclusief letterlijke doodsbedreigingen in mijn inbox. 'Als ik jou tegenkom zal ik je wel laten voelen wat verkrachting is'. Nou weet ik wat ik gezegd heb, en ik wist dat het niet bij iedereen lekker ging vallen dus ik heb me erop voorbereid, maar uiteindelijk ben ik wel flink aan die reacties onderdoor gegaan. Ik kan me enorm ergeren aan die oppervlakkige solidariteit. Verkrachting is alleen erg als het door mensen uit een azc wordt gedaan, terwijl het overgrote deel van de vrouwen die verkracht wordt juist het slachtoffer is van een bekende. De meerderheid zelfs door een partner of ex-partner. Het gaat dus niet om solidariteit met slachtoffers, maar om het doordrukken van een bepaalde agenda.

Wat mij de laatste tijd vooral ergert is dat je met bijna alles wat je zegt voor racist uitgemaakt wordt. Zwarte piet moet uitgebannen worden omdat de mensen beledigt. Maar over vrouwen mag je de meest schunnige opmerkingen maken die er maar te bedenken zijn.

antje_vip

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:22

Vind dit alleen maar een heel verdrietig bericht :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:28

antje_vip schreef:
Vind dit alleen maar een heel verdrietig bericht :(

En nog veel verdrietiger dat dit zo herkenbaar blijkt te zijn.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:29

Ondanks dat ik weet dat het percentage erg hoog ligt schrik ik In hier wel van. Ook ik heb meerdere nare ervaringen op dit gebied, het verwoest je leven. Toen ik aangifte ging doen werd ik totaal niet serieus genomen. Sterker nog het zal vast mijn schuld zijn geweest.....dagggg vertrouwen in oom agent..... heb er nog elke dag problemen van, zoiets maakt veel kapot in een mens. Soms heb ik echt het gevoel dat we nog in de Middeleeuwen leven.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:32

Economisch onafhankelijk is vooral belangrijk binnen een relatie. Maar je bent als vrouw in heel veel meer situaties "afhankelijk" van een ander. Denk aan studenten op stage plekken of op een opleiding. Ik heb daar bijvoorbeeld tijdens mijn stage bij een dierenasiel mee te maken gehad. Niet heel heftig hoor, maar seksueel getinte opmerkingen en aanrakingen die eigenlijk net niet kunnen. Langs lopen en een vriendelijke hand op je heup, een opmerking van de dierenarts tegen de beheerder van het asiel dat 'ie wel iets leukers om naar te kijken heeft dan de kreupele hond terwijl ik met de hond heen en weer loop om het probleem te laten zien. Dat soort dingen. Veel te klein om stennis over te schoppen, vooral omdat ik daar voor mijn stage zat en wel graag mijn opdrachten af getekend wilde hebben.

Ik weet zeker dat er nu nog veel jonge meiden met dit soort aanrandingen te maken krijgen. En ik geloof eigenlijk dat deze mannen het ook niet verkeerd bedoelen, maar zich niet realiseren hoe ongemakkelijk het is voor zo'n meisje. Wellicht als ik tegen die man gezegd had, sorry, maar ik voel me hier ongemakkelijk bij, wil je dit niet meer doen, hij gezegd had, sorry, niet zo bedoeld. Maar hij voelt zich ook nog steeds een jonge god, ondanks dat 'ie de 50 gepasseerd is, en denkt wellicht dat 'ie vleiend bezig is. Ik denk dat veel mannen zichzelf ook aanpraten dat de vrouw in kwestie ook heus wel interesse heeft, en zolang ze dan geen hele duidelijk nee krijgen ze toch geloven in wat ze graag willen geloven.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:34

En omdat het zo 'normaal' is ga je als slachtoffer nog twijfelen aan jezelf ook.. was ik dan niet duidelijk genoeg, die persoon was best aardig dus het zal wel aan mij liggen, zou het dan wel echt verkrachting zijn geweest, zei ik eigenlijk wel nee?.. enz enz.. en vervolgens doen ze ook nog eens geen aangifte hierdoor.. en mannen gaan gewoon door met waar ze mee bezig waren..

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:50

Emma ik herken je overlevingsmechanisme heel erg. Ook ik ben misbruikt op mijn 12de, door notabene mn paardrijinstructeur van 30. Ik liet t wel uit mn hoofd om tegengas te geven, puur en alleen omdat ik gewoon verlamde op t moment. En ja dit tekent je leven voor altijd, helaas. T is triest dat de cijfers zo hoog zijn, als je mij vraagt wat er aan gedaan moet of kan worden, heb er niet eens n antwoord op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:52

Fenrir schreef:
Er is echt nog steeds een hoop mis met onze cultuur :n

Dat schrijf ik ook en hoppa dan heb ik weer een ban omdat ik de sfeer zou verpesten 8)7

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:00

Fenrir schreef:
Ierpier schreef:
Eén woord: rape culture.

Dat zijn er 2 :+

Een kwart, bizar... en te triest voor woorden. En dan nog denken mensen dat er overdreven wordt? Er is echt nog steeds een hoop mis met onze cultuur :n

:') :') :')

Maar ja.. Eens met jullie allebei
Super walgelijk en verdrietig dat zulke meningen nog zo vaak voorkomen -O- En dat in de VS zo'n flapdrol met 12 (!) sexual charges nu president gaat worden
Ik heb vrienden die gewoon full-on verkracht zijn maar dat niet zo zien omdat "het toch hun vriendje was" bv.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:04

Trieste cijfers.... En hoewel men het niet wil horen, het zal er niet op gaan beteren. De onderlinge frustraties groeien alleen maar en men zal op elk gebied geweldadiger naar zijn of haar (want niet enkel vrouwen worden verkracht) medemens worden vrees ik. :\

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:07

als we nu eens beginnen met de opvoeding; nog steeds zie je bij veel gezinnen dat de zoon meer mag dan de dochter (meer naar buiten en later buiten), krijgen jongens geen commentaar op kleding (of toch heel wat minder dan meisjes), worden contacten via internet veel minder gereguleerd door de ouders bij jongens, eens ophouden met dat walgelijke genderrole speelgoed; babypoppen en keukentjes voor meisjes, die helemaal gericht zijn op een moedertje en huisvrouwtje maken van meisjes ipv echte ontwikkeling van bv het creatieve deel van de hersenen.....jongensspeelgoed daarintegen is juist veel meer gericht op ontwikkelen van het creatieve deel, ontwikkelen van vaardigheden zoals dingen onderzoeken of maken etc etc.
En zo zijn er meer voorbeelden te vinden.

Met dat soort praktijken geven we onbewust onze kinderen mee dat jongens meer waard zijn dan meisjes. Dat ze sterker en intelligenter zijn.

Als we alleen al daarmee zouden beginnen dan zou het ook een stuk makkelijker worden om dit soort meningen over sex te veranderen, want als we elkaar als gelijken zien, voel je ook eerder empathie voor de ander en zal je minder geneigd zijn die persoon uit te buiten.

Moeten we even een paar generaties wachten misschien, maar dan zouden we eindelijk een maatschappij hebben waarin vrouwen idd gelijk zijn aan mannen....want voor alsnog is de situatie heel anders.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 25-11-16 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:07

Kennelijk heb ik dan geluk gehad. Nog nooit iets tegen mijn zin gebeurd. Of ik moet de keer meerekenen dat ik in het bos een vaag figuur ben tegengekomen op afstand die met zichzelf bezig was en welk pad ik ook nam hij daar ook weer stond. Zat nog zeker 200 m tussen en ik had drie erg felle herders bij me. Waarvan een gegarandeerd had gebeten.

Toch al geen slimme actie danWel naar eerste huis gelopen en daar de politie gebeld. Man is niet opgepakt helaas moet ik zeggen. Omdat tijd later bij opsporing verzocht dezelfde meneer gezocht werd wegens ernstig zedendelict. :x heb het tot dat bericht niet als eng ervaren of zo. Daana was wel even slikken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:11

Huertecilla schreef:
Fenrir schreef:
Er is echt nog steeds een hoop mis met onze cultuur :n

Dat schrijf ik ook en hoppa dan heb ik weer een ban omdat ik de sfeer zou verpesten 8)7

Dan gaat er bij jou toch iets fout denk ik dan... misschien ligt het meer aan de manier waarop iets wordt geschreven ;)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-11-16 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:13

Omdat hier over het algemeen toch veel dames zitten.
Leg mij eens iets uit.
Uitgangspositie is een cafe disco laat in de avond en wat pubers 17-18 jaar
NEE is NEE en dat is duidelijk
Uitdagende kleding Snap ik ook nog maar de kans op opmerkingen is al een stuk groter.
En de kans op handtastelijkheden bij een te kort rokje is groter dan bij een oversized tuinbroek. NEE blijft dan natuurlijk wel NEE
Maar dan op het gebied van dronken en geen verzet.
Daar wordt het toch lastig voor de meeste pubers vol hormonen.
Die gaan echt niet 20x vragen of het echt goed is.
Ik denk namelijk dat in die gevallen maar 1 partij vind dat er misbruik heeft plaatsgevonden.
Laatst bijgewerkt door cjb op 25-11-16 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:15

Ik kan helaas ook niet zeggen dat ik mij er niet in herken. En ik zat ook in een relatie, wat dus inderdad ook weer een taboe is. Want, hoe kan je eigen partner je nu aanranden of verkrachten? Je hebt toch een relatie? Je vindt hem toch leuk, dat is toch wat mensen doen in een relatie?
En ik was niet afhankelijk of onwetend. Ik had financieën genoeg. Ik had een warm gezin en een sterke vriendenkring. Ik was hoogopgeleid, sterker nog ik heb een opleiding gevolgd waarin dit soort zaken besproken werden. Maar in mijn eigen relatie zag ik het niet. Omdat er een deel manupulatie bijkomt. Omdat het inderdaad bijna als "normaal" beschouwt wordt, omdat je inderdaad begint te denken dat je het zelf wel uitgelokt hebt, dat jij de dader bent of op zijn minst medeplichtig. Je partner laat je geloven "dat het allemaal zo erg niet was", en de maatschappij denkt met hem mee, is weer te zien aan de reacties die je op dit soort berichten krijgt "dat dit niet kan kloppen, dit is toch allemaal overdreven".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:17

Als je drank op hebt is je broek aan houden de enige optie, zeker met de soa's tegenwoordig, want als je al niet genoeg aandacht hebt voor je partner om het gebrek aan participatie op te merken vergeet je het condoom ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:22

cjb schreef:
Leg mij eens iets uit.
Uitdagende kleding Snap ik ook nog maar de kans op opmerkingen is al een stuk groter.
En de kans op handtastelijkheden bij een te kort rokje is groter dan bij een oversized tuinbroek. NEE blijft dan natuurlijk wel NEE
Daar wordt het toch lastig voor de meeste pubers vol hormonen.
Ik denk namelijk dat in die gevallen maar 1 partij vind dat er misbruik heeft plaatsgevonden.

Niet zoveel zuipen dat je blijkbaar niet meer in staat bent om beetje fatsoen te tonen en je hormonen in te tomen.
Wil je het op hormonen gooien dan zit er maar één ding op bij verkrachters... Net als bij hengsten die zich niet kunnen gedragen niet hanteerbaar/veilig genoeg zijn door hun gedrag: Balletjes deraf.
Wil je je gedragen als een dier dat zich laat leiden door hormonen en daardoor gevaarlijk wordt dan moet je zo ook maar behandeld worden in de oplossing. :-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:23

cjb schreef:
Leg mij eens iets uit.
Daar wordt het toch lastig voor de meeste puber vol hormonen.

De kans is groter zeg je. Maar waarom dan? Ik ga toch ook niet aan een jongen zitten of opmerkingen maken omdat hij een t-shirt met korte mouwen draagt ipv een vest? Sterker nog, al droeg hij wel een vest, dan doe ik dat toch ook niet?
Het probleem zit 'm er dus in dat er nog gedacht wordt dat het oké is om opmerkingen te maken en aan vrouwen te zitten, en dat bepaalde dingen dat rechtvaardigen. En dat is NIET oké!

Ook een puber kan nadenken. Als iemand katjelam is en half buiten bewustzijn ga je niet door. "Geen verzet" betekent niet automatisch "ja leuk ga door!"
Sterker nog, genoeg vrouwen die in shock raken en het letterlijk maar over zich heen laten komen (of ze nou dronken zijn of niet).
Ik heb het zelf ook meegemaakt op 16 jarige leeftijd (geen verkrachting, wel aanranding). Ook drank in het spel, maar weg proberen te komen en hem wegduwen was kennelijk geen duidelijke nee want hij bleef achter me aan komen en me vastgrijpen en mijn handen in zijn kruis duwen want "voel dan wat je met me doet". En dan mag je als jong meisje maar hopen dat je niet verkracht wordt (vaak is een man nog een flink stuk groter en sterker ook, wat wil je gaan doen?)
Een deel van het probleem is dat mannen niet alleen "nee" niet snappen, ze accepteren het niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:24

@cjb, wat is je vraag precies? Wat begrijp je niet?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:26

tennan schreef:
Zo triest... Onze maatschappij werkt die rape culture in de hand. Ik geef in het middelbaar onderwijs en merk de aanwezigheid ervan elke dag. Buiten school ook. Meisjes plagen kusjes vragen, het verbieden van naveltruitjes en zichtbare bh-bandjes, weerbaarheidstrainingen voor meisjes, het werkt dat 'victim blaming' alleen maar in de hand.

Zo lang mensen (niet alleen meisjes!) nog (aan)leren dat je je drankje nooit alleen mag laten in plaats van dat je geen drugs in drankjes mag stoppen (...) hebben we nog heel wat te bevechten.
Het wordt tijd dat verkrachting gezien gaat worden als mishandeling in plaats van seks.

Mee eens! Ik verbaas me al jaren over het feit hoe "normaal" meisjes het vinden dat ze risico lopen gedrogeerd te worden als ze hun drankje ook maar éven niet in de gaten houden...
Plus dat ik me afvraag waar de vriendinnen zijn, als een meisje inderdaad haar drankje even niet in de gaten kan houden, zodat iemand een rapedrug erin kan gooien...
Samen uit samen thuis en op elkaar letten geldt blijkbaar niet voor meiden onderling...
Maar het probleem is inderdaad omgekeerd: het zou niet normaal moeten zijn dat iemand rommel in een drankje gooit.

Vergelijk: als je een winkel of bank binnenloopt zijn er meerdere camera's die je op film zetten.
In een bar kan iedereen iets in je drankje gooien en het wordt blijkbaar nóóit gefilmd. De dader kan dus straffeloos en ongefilmd zijn gang gaan.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:32

Ik verbaas me nergens over. Al die mannen die het blijkbaar heel normaal vinden in de kroeg in je kont te knijpen, om zich (als je je omdraait om er wat van te zeggen) als een groep allemaal om te draaien zodat je niet weet wie het gedaan heeft. Helden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:32

Het is snel gebeurt ook Zoolgangster.
Als wij uit gingen hadden we elkaar en elkaars drank (als die al bleef staan) altijd in de gate... Dachten we... Daar waren we heel duidelijk in: we letten op elkaar.
Het heeft voorkomen dat een vriendin van mij effectief slachtoffer werd van verkrachting/aanranding maar niet dat ze gedrogeerd raakte. We weten tot op de dag van vandaag niet hoe het is kunnen gebeuren. We hadden gelukkig wel snel in de gate dat er iets mis was en zijn met haar naar spoed gereden voor er iets is kunnen gebeuren en voor het mis kon gaan (gezien je niet weet wat en hoeveel ze hebben gegeven.).
Maar het is wel in haar drankje geraakt.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:35

Haha. Dan vinden die mensen het vast ook oké dat ik ze zonder pardon op hun hoofd timmer dan.

Mensen zijn raar. Nee is nee en je blijft van mijn lijf, in aangeschoten toestand of niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:46

Ik zal nu vast heel bokt over me heen krijgen,maar ik kijk er toch heel anders tegenaan..

Zo is het tegenwoordig maatschappelijk geaccepteerd dan 12/13 jarige meisjes er compleet opgemaakt/opgedirkt en hooggehakt bij loopt (en vrij veel bloot in de kleding).. Ondanks dat de heren er dan uiteraard alsnog af moeten blijven, geven deze meiden wel een bepaald signaal van beschikbaarheid af.. Imho wil je met zo'n look iets zeggen tegen de andere sekse (of dezelfde, we leven immers in 2016..)

Ook vinden we het doodnormaal dat kinderen (want dat zijn het) op 14/15 jarige leeftijd voor t eerst seks hebben.. Tsja.. Vind ik ook apart..

Iets anders is dat men tegenwoordig wel heel erg snel op de teentjes getrapt.. Als ik een seksueel getinte opmerking krijg en ik ben hier niet van gediend, dan kaats ik deze ofwel vrolijk, danwel bot terug.. Dit ligt aan de persoon die ik tegenover me heb.. Van vrienden kan ik het juist weer heel goed hebben, sterker nog.. Ik heb er ook wel een handje van.. :P

En vrouwen spelen ook graag de vermoorde onschuld.. Ik zie t vaak om me heen als ik op stap ga.. Uitdagen.. Uitdagen.. Nog meer uitdagen.. (echt wulps gedrag.. Tegen een vreemde gozer aanrijden, zoenen etc en dan op de rem trappen..) ook dan is t uiteraard geen excuus om een vrouw te verkrachten, maar als de gozer dan eens in haar kont knijpt, dan is de hel los.. Tja.. Ik vind het heel dubbel..

En eerlijk is eerlijk.. Vrouwen zijn ook echt wel slangen.. Het komt vaak zat voor dat er als wraak geroepen wordt dat ze verkracht is door jantje of pietje, als meneer in kwestie geen interesse (meer) heeft voor de dame..

Let wel: ik praat het in geen geval goed als een vrouw verkracht wordt..

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:51

Waarom zend je een signaal van 'beschikbaarheid' uit? Ik maak me op, kleed me leuk en draag hakken omdat IK me er goed in voel, omdat het mij flatteert. Niet om aandacht te treken van andere mensen. Maar omdat ik mij goed wil voelen in mijn eigen vel. Dat mag dus blijkbaar niet?