Laurent het wonderkind? met 6 jaar naar de middelbare

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:52

Met langer op de basisschool blijven doe je hem ook alleen maar een plezier als hij het daar leuk vindt. Misschien wordt hij wel gepest daar omdat hij anders is. Thuisblijven kan hij niet, hij heeft leerplicht. Dan moet je toch een basisschool hebben die allemaal persoonlijke dingen faciliteert en dat is vaak niet zo. Je zou hem hooguit apart kunnen zetten en Chinees laten leren ofzo. Ik denk niet dat de middelbare school ook maar iets oplost, maar hij kan persoonlijk wel weer wat verder.
Ik heb jongetjes van 10 in de klas (middelbare) en het is echt persoonsafhankelijk hoe ze zich redeen en hoe erg het opvalt. Maar 6? Neeh, gaat niet lukken denk ik, qua aansluiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:53

Ik vind dit echt triest, hij is nog zo jong, en dan al naar de middelbare school met allemaal kinderen die een stuk ouder zijn. Hoe wil hij daar aansluiting bij vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:55

phormicola schreef:
Denk je nu echt dat zo'n jongetje aansluiting vindt bij leeftijdsgenootjes? Die droom kun je meteen wegstoppen.

In plaats van frustratie over te langzame en makkelijke lessen naast de sociale frustratie van klasgenoten die geen bal van 'm snappen kun je zo'n jongetje wmb inderdaad beter stimuleren om zich intellectueel te ontwikkelen.
Of het normale gymnasium daar de beste plek voor is? Dat denk ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat ze moeten roeien met de riemen die ze hebben.

Er zijn genoeg hoogbegaafde kinderen die wel normaal kunnen spelen met andere kinderen hoor. Niet altijd, maar ken er genoeg die wel 'gewoon' lekker kunnen spelen en ravotten met andere kinderen. Daar zijn altijd uitzonderingen op natuurlijk.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:57

Het lijkt me niet bepaald gezond of wenselijk om een kind van 6 tussen kinderen die 2 keer zo oud zijn als hijzelf te zetten. Hij zou dan echt onmogelijk aansluiting kunnen vinden.

Er zijn echt genoeg dingen te doen op de basisschool om een slim kind uit te dagen. Laat hem gewoon een activiteit/project kiezen waar hij aan kan werken als hij zijn opdrachten af heeft en laat hem verder gewoon lekker kind zijn en met leeftijdsgenoten spelen en met leeftijdsgenoten in de klas zitten. Dat hoeft voor een docent niet eens veel tijd of moeite te kosten, maar daar doe je dat kind (lijkt mij) veel meer plezier mee.

Vind het sowieso vrij sneu dat zijn vader hiermee de media wil opzoeken. Laat dat kind gewoon lekker met rust.

En als we het hebben over dat hoogbegaafden sowieso geen aansluiting kunnen vinden: dat is helemaal niet waar. En kinderen die gemiddeld begaafd zijn kunnen net zo goed geen aansluiting vinden bij leeftijdsgenoten. Dat staat daar los van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:00

Felicxa schreef:
Het lijkt me niet bepaald gezond of wenselijk om een kind van 6 tussen kinderen die 2 keer zo oud zijn als hijzelf te zetten. Hij zou dan echt onmogelijk aansluiting kunnen vinden.

Er zijn echt genoeg dingen te doen op de basisschool om een slim kind uit te dagen. Laat hem gewoon een activiteit/project kiezen waar hij aan kan werken als hij zijn opdrachten af heeft en laat hem verder gewoon lekker kind zijn en met leeftijdsgenoten spelen en met leeftijdsgenoten in de klas zitten. Dat hoeft voor een docent niet eens veel tijd of moeite te kosten, maar daar doe je dat kind (lijkt mij) veel meer plezier mee.

Vind het sowieso vrij sneu dat zijn vader hiermee de media wil opzoeken. Laat dat kind gewoon lekker met rust.

En als we het hebben over dat hoogbegaafden sowieso geen aansluiting kunnen vinden: dat is helemaal niet waar. En kinderen die gemiddeld begaafd zijn kunnen net zo goed geen aansluiting vinden bij leeftijdsgenoten. Dat staat daar los van.

Maar tussen een slim kind en een kind die in 4 jaar de hele basisschool doorloopt, zit nogal een verschil denk ik. Wat zou hij nu nog moeten doen dan op de basisschool, als hij alles al heeft gehad? Dat lijkt me namelijk ook een ongezonde situatie, want dan doet hij hele andere dingen dan de andere kinderen en daarbij komt hij in een buitengewone positie, wat ook weer kan zorgen voor verwijdering van zijn klasgenootjes, in de vorm van pesten of onbegrip.
Dus het lijkt me kiezen uit twee kwaden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:03

Vraag: heeft de leerplichtwet helemaal geen opties voor alternatief onderwijs die bereikt kunnen worden via internet of thuisonderwijs?
De wet is er toch vóor het kind? Niet tegen het kind?

Domweg regulier volgen werkt gewoon niet als je buiten de extremen van de normaalverdeling valt.
Maar er is zo veel te halen op gebied van taal, techniek en filosofie die je op geen geen enkel moment zal tegen komen binnen het regulier.
Daar is zat uitdaging te vinden.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:29

Joolien schreef:
Felicxa schreef:

Maar tussen een slim kind en een kind die in 4 jaar de hele basisschool doorloopt, zit nogal een verschil denk ik. Wat zou hij nu nog moeten doen dan op de basisschool, als hij alles al heeft gehad? Dat lijkt me namelijk ook een ongezonde situatie, want dan doet hij hele andere dingen dan de andere kinderen en daarbij komt hij in een buitengewone positie, wat ook weer kan zorgen voor verwijdering van zijn klasgenootjes, in de vorm van pesten of onbegrip.
Dus het lijkt me kiezen uit twee kwaden.

Maar is de intelectuele ontwikkeling van een kind dan belangrijker dan zijn sociale ontwikkeling?

Als een kind bv geschiedenis heel erg leuk vindt, dan kan je daar (zeker op de basisschool) echt veel dieper op in. Laat hem lezen, wellicht onder schooltijd verslagen of werkstukken schrijven. Laat hem een vreemde taal leren of wat wiskunde/natuurkunde/scheikunde proberen te maken. Er zijn echt wel dingen te bedenken die het kind interessant vindt en die hij gewoon op de basisschool kan doen.
Het lijkt me echt zeer ongezond, wellicht zelfs onverantwoord, om een kind van zijn leeftijd al naar de middelbare school te sturen. Zoals ik al zei: hoe vindt hij dan aansluiting? Wordt hij gelukkig als hij elke pauze alleen zit? Als er niemand is die met hem op het schoolplein wil spelen? Want dat hij met kinderen van 12 en ouder geen aansluiting vindt, staat vast. Terwijl hij op de basisschool wel gewoon vrienden zou kunnen maken. Wellicht heeft hij zelfs wel goede vrienden, dat vertelt het verhaal niet.

Uiteindelijk lijkt het doel me van de extra uitdaging (of naar de middelbare gaan) namelijk dat hij dat leuk vindt, en er gelukkig van wordt. Maar als een kind zich daardoor ontzettend eenzaam gaat voelen, kan hij daar dan ook echt gelukkig mee zijn?

Bloemetje75

Re: Laurent het wonderkind? met 6 jaar naar de middelbare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:34

Felicxa, de sociale en emotionele ontwikkeling van een kind wat intellectueel niet wordt uitgedaagd en zo slim is en snel denkt, komt ook niet goed.
Zijn leeftijdgenootjes snappen zijn humor niet, zien niet in waarom hij zich ergens druk over kan maken. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een enorm rechtvaardigheidsgevoel. Voelen daarnaast haarfijn aan dat ze anders zijn en denken dan hun leeftijdgenootjes.

Uiteraard kun je verbreden verdiepen en verrijken, maar ook dat houdt op een gegeven moment op.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:37

"Straks wordt hij verwaand als hij een hoger iq heeft" aldus vader. Nee want dat wordt hij vast niet doordat je hem nu perse op tv wilt hebben en hem bij de koning op bezoek moet hebben |o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:39

Bloemetje, verdiepen houdt nooit op.
Er is niemand op de wereld die alles weet ;)

Wetenschap en filosofie zijn grenzenloos.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:51

hier ook zo'n snelle rakker thuis. Hij kan dingen gewoon vanzelf. Die had ook zo snel de basisschool kunnen doen. Wij hebben er voor gekozen om het proces wat op te rekken. eigen leerlijn en 2 keer per week naar middelbaar voor plusles. Hij is 8 en zit in gr 7. Dat gaat al hard zat. Helemaal remmen kun je niet, maar er anders mee omgaan wel. En hij speelt gewoon met leeftijdsgenoten. Maar kan ook prima met ouder of jonger overweg. Hij is een gelukkig kind met zijn eigen leerlijn.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:06

Sizzle schreef:
Vraag: heeft de leerplichtwet helemaal geen opties voor alternatief onderwijs die bereikt kunnen worden via internet of thuisonderwijs?

Domweg regulier volgen werkt gewoon niet als je buiten de extremen van de normaalverdeling valt.
Maar er is zo veel te halen op gebied van taal, techniek en filosofie die je op geen geen enkel moment zal tegen komen binnen het regulier.

Maar dan moet je je afvragen; is prive onderwijs beter voor het kind dan naar de middelbare te gaan? Dan sluit je je kind helemaal af van de buitenwereld. Lijkt mij nog minder effectief dan wel naar de middelbare te laten gaan en hem nog enigszins tussen de mensen te laten bevinden. Ja misschien vind hij geen aansluiting, maar dan kan hij er onder begeleiding wel mee om leren gaan en zichzelf op het vlak ook proberen te ontwikkelen. Als de juiste middelbare school wordt gekozen kan er misschien ook (een deel van) de benodigde uitdaging gegeven worden, 2-talig onderwijs bijvoorbeeld.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:19

Kyno schreef:
Wat zielig.... :(

Ik was zelf 10 (bijna 11) toen ik naar de middelbare ging en oh wat hebben ik en mijn ouders daar spijt van. Sociaal emotioneel vond ik totaal geen aansluiting bij mijn klasgenootjes van 12 en 13. Zij waren al met jongens bezig en ik interesseerde me nog voor my little ponies. :')
Ik lach er nu om, maar wat heb ik het zwaar gehad en me eenzaam gevoeld...
Hopelijk vergaat het Laurent beter.

Om die reden mocht mijn zoon ook geen klas(sen) overslaan: hij moest sociaal emotioneel aansluiting zien te vinden, volgens de leerkracht. In zijn geval achteraf stom, want hij heeft nooit overweg gekund met leeftijdgenootjes en juist wel altijd aansluiting gehad/gevonden bij oudere kinderen en volwassenen. Hij heeft zich stierlijk verveeld op de basisschool, tot hij eindelijk naar de middelbare mocht. En dan nog vond hij zijn klasgenootjes niet je van het. Dat kwam pas een paar jaar later.
Zo zie je maar weer dat echt ieder kind anders is. Zagen de leerkrachten dat nu ook maar eens in, maar met die veel te grote klassen van tegenwoordig word je als 'pluskind' meer als een last gezien.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:32

Sizzle schreef:
Bloemetje, verdiepen houdt nooit op.
Er is niemand op de wereld die alles weet ;)

Wetenschap en filosofie zijn grenzenloos.

Ja maar volledig met eigen programma bezig zijn in de klas is ook niet ideaal.
Mijn jongste had gelukkig een vriendje waarmee hij samen kon werken maar het was nog een soort van "mini-combiklas" en ze raakten het contact met de klasgenootjes toch deels kwijt doordat ze alleen gymnastiek en verkeer en knutselen klassikaal deden.

Dus dan rek je wel wat maar sociaal zit een kind dan vaak nog niet op zijn plek. Medeslimmerikken waar ze een klik mee hebben, zijn noodzakelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:45

Aansluiting is belangrijk, maar ik verbaas me soms hoe weinig creatief mensen zijn.
Er zijn meer vormen van klassikaal leren zonder op regulier aangewezen te zijn.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:47

Tja Sizzle, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Het blijft afhangen van de school, de leerkracht van het jaar, de sociale verhoudingen in de klas en daarnaast de opties, de mogelijkheden etc die ouders hebben om na school extra/andere dingen aan te bieden.

Maar ook van het karakter van het kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:47

Zal zo even een andere video opzoeken. Daarin werd verteld dat het middelbare in hetzelfde gebouw zat.

Op de middelbare krijgt hij dan les, en met de pauzes kan hij gewoon naar zijn 'oude' klas om met hun te spelen etc. Dat vind ik een mooie middenweg, mocht hij bij wat middelbare scholieren goed aansluiten :D

*zoekt video*

Edit: vanaf 1.40

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:59

Dat is al wel een heel ander verhaal. Ik denk wel dat het een verstandige zet is, je kunt niet je gehele onderwijs om 1 leerling bouwen. Je kunt m niet voor de rest van z'n carrière zeggen: ga jij maar een werkstuk maken doei. Een school heeft niet de financiële middelen om zo'n jongen de begeleiding te geven die hij nodig heeft. Ja een plusklasje twee keer in de week. Maar daar haalt hij ook niet genoeg uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 00:04

Dat maakt de situatie inderdaad een stuk anders :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:07

Sizzle schreef:
Aansluiting is belangrijk, maar ik verbaas me soms hoe weinig creatief mensen zijn.
Er zijn meer vormen van klassikaal leren zonder op regulier aangewezen te zijn.

Ik gaf mijn zoon thuis zelf extra les, omdat school (eigenlijk alle scholen hier in de buurt) die optie niet had. Volledig op zijn interessegebied, wat echt een succes bleek. En vooral veel meenemen de natuur in: hij heeft daar meer geleerd dan menig basisschool een kind kan leren (rekenen hoef je echt niet alleen uit een boek te leren bijvoorbeeld). Een basisschool die mogelijk kon aansluiten was helaas te ver weg. Uiteindelijk is het goedgekomen: hij heeft nu - zo goed als eind middelbare school - zijn draai gevonden en een vervolgopleiding die volledig voldoet aan zijn wensen. Het heeft wat voeten in aarde gehad, want als ouder krijg je ook niet alles voor elkaar gebokst op (basis)scholen, maar het gaat de goede kant op en hij geniet nu echt. Vooral een goede decaan op de middelbare, die echt kennis heeft van zaken en meer ziet bij leerlingen dat alleen de buitenkant, scheelt enorm!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:07

Joaltijd schreef:
Zal zo even een andere video opzoeken. Daarin werd verteld dat het middelbare in hetzelfde gebouw zat.

Op de middelbare krijgt hij dan les, en met de pauzes kan hij gewoon naar zijn 'oude' klas om met hun te spelen etc. Dat vind ik een mooie middenweg, mocht hij bij wat middelbare scholieren goed aansluiten :D

*zoekt video*

Edit: vanaf 1.40
[ Video ]

Dat is echt een mooie oplossing!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:18

Super shenavallie :)

Er is inderdaad zoveel meer dan het lees en rekenpakket.
Mijn partner had de volledige 24 delige enceclopedie gelezen tegen het eind van de basisschool. Zijn ouders hadden hem deze cadeau gedaan.
Nadeel is dat hij daarom nagenoeg onslaagbaar is met kennisspelletjes, hij kent echt al die jaartallen uit zijn hoofd -O-
Op de middelbare verdiende hij leuk bij door heel veel bijles te geven aan klasgenoten.

Zo zijn er dus ook kinderen die op die manier zo ongeveer het volledige planten en dierenrijk bij naam kennen. Of enorm goed een muziekinstrument leren spelen of zelfs leren composeren. Zulke kennis leer je niet op school, al sla je 30 klassen over.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:21

Inderdaad, Sizzle! :j

Wel balen van die spelletjes, ha ha ha! :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:05

Zo, dit is een topic naar mijn hart. :)

Ik ben pedagoog bij een dagbesteding voor hoogbegaafde dropouts vanuit school, dus ik kan in ieder geval mijn mening hierover geven en wellicht wat toelichten vanuit het 'hoogbegaafdheidsperspectief'.

Om te beginnen bij de OP. TS, ik wil niet stom doen, maar 145 is niet het maximale IQ. Het is het maximaal meetbare IQ, maar in principe zit er geen plafond aan. Waarmee de reactie van vader mij ook opvalt. Ze geven aan niet te willen weten wat het daadwerkelijke IQ van het ventje is, want als hij hoger uitvalt 'wordt hij misschien verwaand'. Ik ben van mening dat er een sterke uitwisseling is van nature en nurture. Papa mag wellicht eerst kritisch naar zichzelf kijken, want de omgang met je IQ is niet intern gemotiveerd. Dit neem je over van je sociale omgeving. Kans is dus groot aanwezig dat het jonkje later inderdaad een verwaande attitude opbouwt, want wat ik zo kan zien van twee minuten film af zet vader het kind op een onrealistisch voetstuk. Het kind heeft een slim hoofd. Dat klopt. Dit staat echter niet in verhouding met 'normale' mensen die een handje van de koning krijgen. Zij hebben hier hard voor gewerkt. Simpelweg een eigenschap (want dat is hoogbegaafdheid) in bezit hebben is geen speciale skill waarvoor je beloond zou moeten worden door de koning. En laten we wel wezen: "maar" 2% van de Nederlanders is hoogbegaafd, in België zal dat niet anders zijn. Die koning is jaren bezig met handjes schudden hoor. :')

Ik ga grotendeels mee met een aantal gegeven meningen. In de basis is het kind op het gebied van cognitieve vaardigheden ver voor op zijn leeftijdsgenoten. Dit klopt. Wat er echter ook nog meeweegt en wat hierin vergeten lijkt te worden zijn de emotionele ontwikkeling en de sociale ontwikkeling. Een kind van zes zal niet snel aarden tussen kinderen van een jaar of 12. Op cognitief niveau? Wellicht. Emotioneel en sociaal loopt hij echter nog ver achter op de andere kinderen. Wat ik zo in het filmpje kan zien, afgezien van het overweldigd zijn van de media, weet hij zich geen houding te geven en is de contactname niet vergelijkbaar met die van een twaalfjarige. Laten we wel wezen, dat is logisch (!!!). Hij is zes jaar! Maar op het moment dat hij op het gymnasium terecht komt bestaat er een levensgroot risico dat hij geen aansluiting vindt bij de rest van zijn klasgenoten.
Wat hier echter ook geopperd wordt; 'hij wil gewoon spelen met zijn leeftijdsgenoten!' is ook niet waar. Wat me opgevallen is bij mijn werk is dat deze kinderen tussen wal en schip vallen. Er is een gevoel van niet passen tussen klasgenoten. Waar andere kinderen bezig zijn met coole schoenen zijn hoogbegaafde kinderen rond 6/7 jaar al bezig met hele andere dingen. Ik heb al meerdere keren gehoord dat ze beginnen met de vraag: 'Is er leven na de dood?' en eindigen met 'Waarom leef ik eigenlijk überhaupt?' Het moge duidelijk wezen dat deze kinderen veel vaker dan gemiddeld last hebben van depressiviteit en suïcidale gedachten. Wat hierin een steun kan zijn is peercontact, dus: contact met andere hoogbegaafde kinderen. Hierin zien ze dat ze geen eenzame ziel zijn, de enige in hun soort. Er zijn ook andere kinderen die zo slim zijn en door deze realitycheck soms te krijgen kunnen ze vaak hun hoofd beter relativeren.

Wat mij ook opgevallen is in mijn werk is dat dit soort kids op een bepaald punt in hun leven vastlopen in hun leren. Omdat zij nooit hun leervaardigheden hebben hoeven benutten komen zij op een gegeven moment op een punt dat ze die wel nodig hebben maar niet weten hoe ze ze in zouden moeten zetten. Op dat punt beginnen ze vast te lopen, stromen ze af, blijven zitten of -zoals bij de jongeren op mijn werk- komen ze thuis te zitten, waar de problematiek toeneemt. Ze hebben dan namelijk vaak geen doel meer en zijn zwaar depressief op dat punt.. Twee weken vakantie is leuk. Twee jaar vakantie is geen vakantie meer.

Wat Joolien inderdaad ook aangeeft is dat faalangst en perfectionisme ook een enorme rol gaat spelen. Jongeren hebben vaak -wat bij Laurent ook duidelijk te zien is- duizend complimenten gekregen als ze alles in één keer goed deden. Op het moment dat iets niet in een keer lukt knalt de perfectionisme erin en ontstaat er faalangst. Ik ben bang dat, zeker met deze sociale omgeving, Laurent mogelijk het risico loopt dat hij zwaar teleurgesteld raakt en mogelijk zelfs niet meer zal durven doorzetten als het de eerste keer niet lukt. Op het moment dat jongeren twee keer falen, durven ze de derde keer niet eens meer te beginnen.

Doubtless schreef:
Ik vind het gek om te lezen dat sommige bokkers van mening zijn dat zo'n kind op de basisschool moet blijven, met 'extra uitdaging'. Dit kind gaat geen uitdaging noch aansluiting vinden op de basisschool. Zo'n kind intellectueel tegenhouden gaat hem echt niet helpen bij zijn sociale ontwikkeling, gezien hij al weinig overeenkomst heeft met zijn leeftijdgenoten.

Op wat voor plek zou jij hem dan willen zien? :)

Sheran schreef:
Met langer op de basisschool blijven doe je hem ook alleen maar een plezier als hij het daar leuk vindt. Misschien wordt hij wel gepest daar omdat hij anders is. Thuisblijven kan hij niet, hij heeft leerplicht. Dan moet je toch een basisschool hebben die allemaal persoonlijke dingen faciliteert en dat is vaak niet zo. Je zou hem hooguit apart kunnen zetten en Chinees laten leren ofzo. Ik denk niet dat de middelbare school ook maar iets oplost, maar hij kan persoonlijk wel weer wat verder.
Ik heb jongetjes van 10 in de klas (middelbare) en het is echt persoonsafhankelijk hoe ze zich redeen en hoe erg het opvalt. Maar 6? Neeh, gaat niet lukken denk ik, qua aansluiting.

Dat is ook afhankelijk van de basisschool. Er is een beweging van basisscholen die bezig zijn met onderwijs anders in te richten. Als voorbeeld noem ik de School of Understanding, waar niet alleen HB'ers zitten, maar waarbij het onderwijs wel gericht is op het kunnen faciliteren van onderwijs voor deze groep van de bevolking.

Sizzle schreef:

Kinderen/jongeren kunnen grofweg op twee manieren 'ontzet' worden van (een zekere vorm van leerplicht). Op basis van 11D in de leerplicht kunnen kinderen voor een langere periode thuis gehouden worden omdat zij door langdurige ziekte niet deel kunnen nemen aan onderwijs. Ziekte is in dit geval depressie/aanverwante problematiek. Dit is op dit moment de meest voorkomende manier van ontheffing van de leerplicht. Hierbij is de school van oorsprong nog wel verantwoordelijk voor het kind en moeten zij de lesmaterialen verschaffen zodat het kind nog bezig kan zijn met leren. In dit geval wordt er vaak gekozen voor onderwijs op afstand. Echter moet hier nog een flink proces aan vooraf gegaan zijn op het gebied van zoeken naar passend onderwijs (veelal speciaal onderwijs).
De andere optie is 5D, dit is volledige ontheffing van de leerplicht, op basis van handelingsverlegenheid. Het kind is dan "opgegeven".
Houd echter wel in je achterhoofd dat andere vormen dan "regulier" onderwijs veel en veel langere wegen zullen opleveren om op je plek in de arbeidsmarkt terecht te komen, waardoor dit een laatste middel is waar niet snel naar gegrepen zal worden.

Ik vind persoonlijk de oplossing van in de pauzes spelen met zijn oude klasgenoten ook niet ideaal. Op deze manier heeft hij geen kans om een goed contact te maken met zijn nieuwe klasgenoten en de aansluiting met zijn oude klasgenoten wordt ook een stuk minder omdat hij deze alleen kort in de pauzes ziet.

Wat betreft de conclusie die ik kan trekken: ik had het anders aangepakt. Hij is nog niet klaar voor de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ik vraag me af tot in hoeverre dit goed is voor dit kind. Door alleen veel aandacht te besteden aan het cognitieve niveau van Laurent loop je het risico dat je veel problemen in de hand werkt. Denk hierbij aan faalangst en perfectionisme, het niet aanleren van leren leren (executieve vaardigheden), focussen op prestatie en minder op interesse en uiteraard de isolatie van het kind ten opzichte van het sociale stuk. Op emotioneel gebied vraag ik me af hoe ver Laurent daadwerkelijk is, er kunnen grote hiaten ontstaan waardoor hij een groot risico loopt op psychische problematiek.

Over mogelijke oplossingen voor deze situatie ga ik even nadenken, eerst knuffelen met mijn bed. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:50

Fijne post :)
Bedankt dat je zoveel moeite genomen hebt.