Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
phormicola schreef:Denk je nu echt dat zo'n jongetje aansluiting vindt bij leeftijdsgenootjes? Die droom kun je meteen wegstoppen.
In plaats van frustratie over te langzame en makkelijke lessen naast de sociale frustratie van klasgenoten die geen bal van 'm snappen kun je zo'n jongetje wmb inderdaad beter stimuleren om zich intellectueel te ontwikkelen.
Of het normale gymnasium daar de beste plek voor is? Dat denk ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat ze moeten roeien met de riemen die ze hebben.
Felicxa schreef:Het lijkt me niet bepaald gezond of wenselijk om een kind van 6 tussen kinderen die 2 keer zo oud zijn als hijzelf te zetten. Hij zou dan echt onmogelijk aansluiting kunnen vinden.
Er zijn echt genoeg dingen te doen op de basisschool om een slim kind uit te dagen. Laat hem gewoon een activiteit/project kiezen waar hij aan kan werken als hij zijn opdrachten af heeft en laat hem verder gewoon lekker kind zijn en met leeftijdsgenoten spelen en met leeftijdsgenoten in de klas zitten. Dat hoeft voor een docent niet eens veel tijd of moeite te kosten, maar daar doe je dat kind (lijkt mij) veel meer plezier mee.
Vind het sowieso vrij sneu dat zijn vader hiermee de media wil opzoeken. Laat dat kind gewoon lekker met rust.
En als we het hebben over dat hoogbegaafden sowieso geen aansluiting kunnen vinden: dat is helemaal niet waar. En kinderen die gemiddeld begaafd zijn kunnen net zo goed geen aansluiting vinden bij leeftijdsgenoten. Dat staat daar los van.
Joolien schreef:Felicxa schreef:Het lijkt me niet bepaald gezond of wenselijk om een kind van 6 tussen kinderen die 2 keer zo oud zijn als hijzelf te zetten. Hij zou dan echt onmogelijk aansluiting kunnen vinden.
Er zijn echt genoeg dingen te doen op de basisschool om een slim kind uit te dagen. Laat hem gewoon een activiteit/project kiezen waar hij aan kan werken als hij zijn opdrachten af heeft en laat hem verder gewoon lekker kind zijn en met leeftijdsgenoten spelen en met leeftijdsgenoten in de klas zitten. Dat hoeft voor een docent niet eens veel tijd of moeite te kosten, maar daar doe je dat kind (lijkt mij) veel meer plezier mee.
Vind het sowieso vrij sneu dat zijn vader hiermee de media wil opzoeken. Laat dat kind gewoon lekker met rust.
En als we het hebben over dat hoogbegaafden sowieso geen aansluiting kunnen vinden: dat is helemaal niet waar. En kinderen die gemiddeld begaafd zijn kunnen net zo goed geen aansluiting vinden bij leeftijdsgenoten. Dat staat daar los van.
Maar tussen een slim kind en een kind die in 4 jaar de hele basisschool doorloopt, zit nogal een verschil denk ik. Wat zou hij nu nog moeten doen dan op de basisschool, als hij alles al heeft gehad? Dat lijkt me namelijk ook een ongezonde situatie, want dan doet hij hele andere dingen dan de andere kinderen en daarbij komt hij in een buitengewone positie, wat ook weer kan zorgen voor verwijdering van zijn klasgenootjes, in de vorm van pesten of onbegrip.
Dus het lijkt me kiezen uit twee kwaden.
Sizzle schreef:Vraag: heeft de leerplichtwet helemaal geen opties voor alternatief onderwijs die bereikt kunnen worden via internet of thuisonderwijs?
De wet is er toch vóor het kind? Niet tegen het kind?
Domweg regulier volgen werkt gewoon niet als je buiten de extremen van de normaalverdeling valt.
Maar er is zo veel te halen op gebied van taal, techniek en filosofie die je op geen geen enkel moment zal tegen komen binnen het regulier.
Daar is zat uitdaging te vinden.
Kyno schreef:Wat zielig....
Ik was zelf 10 (bijna 11) toen ik naar de middelbare ging en oh wat hebben ik en mijn ouders daar spijt van. Sociaal emotioneel vond ik totaal geen aansluiting bij mijn klasgenootjes van 12 en 13. Zij waren al met jongens bezig en ik interesseerde me nog voor my little ponies.
Ik lach er nu om, maar wat heb ik het zwaar gehad en me eenzaam gevoeld...
Hopelijk vergaat het Laurent beter.
Sizzle schreef:Bloemetje, verdiepen houdt nooit op.
Er is niemand op de wereld die alles weet
Wetenschap en filosofie zijn grenzenloos.
Sizzle schreef:Aansluiting is belangrijk, maar ik verbaas me soms hoe weinig creatief mensen zijn.
Er zijn meer vormen van klassikaal leren zonder op regulier aangewezen te zijn.
Joaltijd schreef:Zal zo even een andere video opzoeken. Daarin werd verteld dat het middelbare in hetzelfde gebouw zat.
Op de middelbare krijgt hij dan les, en met de pauzes kan hij gewoon naar zijn 'oude' klas om met hun te spelen etc. Dat vind ik een mooie middenweg, mocht hij bij wat middelbare scholieren goed aansluiten
*zoekt video*
Edit: vanaf 1.40
[ Video ]
Doubtless schreef:Ik vind het gek om te lezen dat sommige bokkers van mening zijn dat zo'n kind op de basisschool moet blijven, met 'extra uitdaging'. Dit kind gaat geen uitdaging noch aansluiting vinden op de basisschool. Zo'n kind intellectueel tegenhouden gaat hem echt niet helpen bij zijn sociale ontwikkeling, gezien hij al weinig overeenkomst heeft met zijn leeftijdgenoten.
Sheran schreef:Met langer op de basisschool blijven doe je hem ook alleen maar een plezier als hij het daar leuk vindt. Misschien wordt hij wel gepest daar omdat hij anders is. Thuisblijven kan hij niet, hij heeft leerplicht. Dan moet je toch een basisschool hebben die allemaal persoonlijke dingen faciliteert en dat is vaak niet zo. Je zou hem hooguit apart kunnen zetten en Chinees laten leren ofzo. Ik denk niet dat de middelbare school ook maar iets oplost, maar hij kan persoonlijk wel weer wat verder.
Ik heb jongetjes van 10 in de klas (middelbare) en het is echt persoonsafhankelijk hoe ze zich redeen en hoe erg het opvalt. Maar 6? Neeh, gaat niet lukken denk ik, qua aansluiting.
Sizzle schreef:Vraag: heeft de leerplichtwet helemaal geen opties voor alternatief onderwijs die bereikt kunnen worden via internet of thuisonderwijs?
De wet is er toch vóor het kind? Niet tegen het kind?
Domweg regulier volgen werkt gewoon niet als je buiten de extremen van de normaalverdeling valt.
Maar er is zo veel te halen op gebied van taal, techniek en filosofie die je op geen geen enkel moment zal tegen komen binnen het regulier.
Daar is zat uitdaging te vinden.