Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:59

lieveli schreef:
Ik vind het een beetje zielig, zoveel drukte als mensen er om maken. Hebben ze dan zo'n leeg leventje?

Dat.

Men is nu al een jaar of 5 van september t/m december met die pieten in de weer. Ga je druk maken over iets nuttigs zeg.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:05

Ik vind het ook nogal grappig dat blanke mensen voor zwarte mensen bepalen dat iets niet racistisch is.

Kom op zeg, die kinderen maakt het geen reet uit welke kleur zwarte piet heeft, dus doe maar lekker alle kleuren van de regenboog. :))
Het zijn ook altijd volwassenen die zich er het meeste druk om maken, om het vervolgens voor hun eigen kinderen te verpesten.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:09

Fira schreef:
Ik vind het ook nogal grappig dat blanke mensen voor zwarte mensen bepalen dat iets niet racistisch is.

Kom op zeg, die kinderen maakt het geen reet uit welke kleur zwarte piet heeft, dus doe maar lekker alle kleuren van de regenboog. :))
Het zijn ook altijd volwassenen die zich er het meeste druk om maken, om het vervolgens voor hun eigen kinderen te verpesten.

Maar wat is er racistisch aan iemand die zwart is van het roet omdat hij door de schoorsteen gekropen is 's nachts? Volgens mij niks? :n

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:14

Ik ben dit jaar zelf weer zwarte piet bij de intocht in Alphen aan den Rijn. Als ze daar gezegd zouden hebben dat het witte pieten zouden worden zou ik niet gaan vrijwilligen.
De traditie is met zwarte Piet, en ik geef je dan ook volledig gelijk dat je je dochtertje niet naar de witte versie van piet laat kijken

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:20

Fira schreef:

Het zijn zwarte pieten, geen clowns. :')
Vind al die rare kleurtjes ook maar niks hoor.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:23

Kim_RC schreef:
Fira schreef:

Maar wat is er racistisch aan iemand die zwart is van het roet omdat hij door de schoorsteen gekropen is 's nachts? Volgens mij niks? :n

Heb jij weleens een zwarte piet gezien met blonde haren? Dan zal het al geloofwaardiger zijn dat het van het roet komt... alle pieten hebben namelijk zwart kroes/ gekruld haar.

Ikzelf hou me helemaal niet bezig met deze discussie en begrijp beide kanten van het verhaal!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:26

Kim_RC schreef:
Fira schreef:

Ach kom toch, dan zouden ze wel vegen van het roet op hun gezicht hebben, in plaats van het hele gezicht zwart geschminkt. (Zoals bij het begin van de traditie van Sinterklaas, later werden de gezichten zwart geschminkt).

Ziet er niemand in dat dit echt ontzettend fout is eigenlijk?
Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk, van mij mag Zwarte Piet wel verdwijnen :j

Anoniem

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:06

Zoals ik al aangaf vond ik de oplossing van vorige keer perfect, daar had je schone (witte pieten), roetveeg pieten, en (vieze) zwarte pieten. Daar lieten ze in het verhaal ook een verslaggever een pieten-les volgen, die verslaggever ging schoon (dus blank) de schoonsteen in, en hoe vaker hij er door ging, des te zwarter kwam hij er uit. Maar als ze zwarte piet helemaal weg gaan halen, dan ga ik toch voor de zwarte alternatieven i.p.v. een helemaal blank pieten-festijn. En ja, ik zou dus graag vooraf willen weten of het sinterklaas-journaal vanaf het begin al niet aangezet hoeft te worden, of dat we er wel voor gaan zitten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:07

Fira schreef:
<KNIP>

En dan moet ik denken aan deze beelden die al 15 jaar in mijn geheugen gegrifd staan:

Dit zijn beelden uit een voorstad van Belfast in 2001. Katholieke ouders die hun kinderen naar de katholieke basisschool brengen en daarbij door ‘protestantse’ straten lopen.

De katholieke ouders hadden ook een andere weg kunnen kiezen waarbij ze de ‘protestantse’ straat hadden vermeden. Dat deden ze niet uit principe.

De protestanten hadden de zaak gewoon op zijn beloop kunnen laten en die kindjes gewoon door de straat kunnen laten lopen. Dat deden ze niet uit principe.

Beide groepen volwassenen gingen op hun strepen staan met de gevolgen die je op de beelden ziet. Let vooral op de gezichten van de kindjes die het slachtoffer worden van deze principes! Elke schooldag weer, wekenlang werd deze strijd tussen volwassenen over de ruggen van kinderen uitgevochten. Elke dag leidden de katholieke ouders hun kinderen weer uit principe die weg op, elke dag stonden de protestanten ze uit principe op te wachten en elke dag gebeurde hetzelfde met die kindjes.

Als ik de ‘Pietendiscussie’ in NL volg denk ik wel eens: zou eindigen wij ook nog een keer. En daar hebben wij niet eens 850 jaar godsdienstoorlogen voor nodig gehad. Ons lukt dat al over zwarte piet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:31

Ik was altijd pro zwarte piet (gewoon traditie)

Maar nu denk ik. Om nou ruzie te maken om een zwarte piet. Daar wil ik geen energie aan verspillen. Wij vieren het gewoon. Of piet nu zwart of wit is. Maar regenboog, stroopwafel en weet ik veel wat voor piet mogen weg blijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:48

Sorry hoor maar ik vind de discussie pas triest... blijkbaar is mijn humor jullie humor niet

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:50

purny schreef:
Sorry hoor maar ik vind de discussie pas triest... blijkbaar is mijn humor jullie humor niet

Zoveel mensen, zoveel wensen, zo veel meningen en zoveel verschillende soorten humor. Daarom botst het ook altijd........

Ik kon wel om je grapje lachen hoor :) vooral omdat ik natuurlijk een heel ander beeld in mijn hoofd had, en dit niet eens had verzonnen :P

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:57

En straks vinden diezelfde mensen het weer discriminatie dat er alleen maar witte pieten zijn :') er komt geen einde aan deze discussie!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:06

Ik heb juist gelezen dat heel veel intochten gewoon met de echte zwarte pieten zijn :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:11

Sleeper schreef:
Sheran schreef:
Een witte piet haalt ook gewoon het hele Sinterklaasverhaal onderuit. Eentje, ok, maar allemaal witte pieten is wat ongeloofwaardig.

Voor wie is het ongeloofwaardig? Niet voor de kinderen hoor, die maken het niks uit. Het zijn de volwassen die willen vasthouden aan traditie's die niet meer van deze tijd zijn. Maar goed, in deze hele discussie is al gezegd door zo een beetje heel Nederland met een mening.

Voor de kids ja... Die zien dan toch gelijk dat buurman Kees en tante Jeanet piet spelen :')

Verder interesseert die discussie me vrij weinig, snap niet waarom ze er in den haag niet meteen kortemetten mee maken.

Is deze discussie er trouwens ook in belgie? :)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:32

purny schreef:
[ [url=m/bWJEqI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bedoel je deze soms? :D
Sorry kon het niet laten. Nu weer serieus over de zwarte pieten discussie

My god wat laag.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:37

purny schreef:

Nee nou ja, discriminerende plaatjes vind ik niet echt tof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:38

Kim_RC schreef:
Fira schreef:

Komt iemand dan ook met rode lippenstift en gouden oorbellen uit de schoorsteen? Het is gewoon een feit dat zwarte piet een karikatuur is uit de slavernij.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:40

Emmaa_ schreef:
Komt iemand dan ook met rode lippenstift en gouden oorbellen uit de schoorsteen? Het is gewoon een feit dat zwarte piet een karikatuur is uit de slavernij.

Jij weet echt helemaal niks van het verhaal en ontstaan van Sinterklaas hè :n

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:41

Ik vind de discussie echt te gek voor woorden. NL heeft sinterklaas als traditie, daar horen zwarte pieten bij. Ben je het daar niet mee eens? Prima, je hoeft het niet te vieren. NL blijft zich maar aanpassen omdat het discriminatie zou zijn. Dat is het niet, het is een traditie.

antje_vip

lieveli schreef:

Ik zie nergens discriminerende plaatjes? Alleen een foto van een vrouw die zelf graag discrimineert.

Anoniem

antje_vip schreef:
Emmaa_ schreef:

Jij weet echt helemaal niks van het verhaal en ontstaan van Sinterklaas hè :n

Hahahahaha. Jij je zin joh :')

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:44

Dat is ouwe koeien uit de sloot halen. Hoe vaak en ver willen we geschiedenis blijven gebruiken als antwoord..

En pik zwart zoals de schmink ben ik geen 'buitenlander' of 'negroide' of 'medelander' of 'allochtoon' tegengekomen ...

Druk maken, waarom doet men dat word hier gevraagd.. Tja, kan ook de andere partij vragen waarom zij zich zo druk maken?
Laatst bijgewerkt door Jolandaa_ op 18-10-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:47

antje_vip schreef:
lieveli schreef:

Ik zie nergens discriminerende plaatjes? Alleen een foto van een vrouw die zelf graag discrimineert.

Als ik je dit serieus moet gaan uitleggen en als we gaan discussieren op het niveau van 'maar hunnie doen het ook' dan wil ik daar wel voor betaald krijgen want aan vrijwilligerswerk doe ik niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:47

Maar ik blijf me afvragen zwarte piet kan niet mensen voelen zich gediscrimineerd.Want buiten de kleur van Piet ga je ook het gros van de liedjes aan moeten passen .Want niet paarse piet ging fietsen maar zwarte piet en zo zijn er nog honderd liedjes te verzinnen.
Wij moeten dus onze traditie's aan passen die eeuwen oud zijn.

Maar ook moeten wij ondanks dat er Dierenrechten zijn verdragen dat dieren onverdoofd de keel overgesneden word omdat er een groepering Halal moet eten.Aan die tradite til ik veel zwaarder het leed wat veel dieren moet doorstaan vanwege een geloof en traditie.

Waar ga je grenzen trekken en waarom krijg ik altijd het idee dat wij ons aan moeten passen?

Ik snap trouwens de humor van Purny wel,zeiken over zwarte Piet en dan je haar blond verven ? :')