Halal eten, waarom wel of niet?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:11

Ik vind het de plicht van de "heerser" op aarde (in dit geval in deze tijdspanne de mens) om onze hersens en macht te gebruiken om altijd te streven naar zo min mogelijk leed voor alle dieren (de mens is ook een zoogdier, niets meer niets minder).

Het maakt mij verdrietig dat er mensen zijn die bewust kunnen kiezen voor doodsnood. Al duurt het 6 seconden. Geen enkel leven op aarde wil dood. Het is het sterkste instinct: overleven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58031
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:13

Ik heb er geen begrip en ook geen respect voor. Dat het in onze landen toegelaten wordt vind ik al helemaal schandalig! :r

En zeker als het dan zo'n jan doedel is die het eigenlijk allemaal niet zo nauw neemt met die hele regeltjes maar dan wél ineens halal vlees wil!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:16

Ik maak me er niet druk om maar erger me wel heel erg aan de hypocriete mensen die perse halal vlees moeten eten maar het verder niet boeit wat er in hun eten zit. Eet dan gewoon ook normaal geslacht vlees.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:16

Hier hebben ze op de universiteit en op vele andere universiteiten onderzoek gedaan naar hersenactiviteiten bij slachten en het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat onversoofd slachten etisch niet door de beugel kan.

Verder is de orde der diergeneeskunde ook op politiek vlak bezig voor het verbieden van onverdoofd slachten en dat doen ze niet omdat het een diervriendelijke methode is. Wat vroeger diervriendelijk was is nu helaas niet meer.

Ik snap niet dat je als dierenliefhebber deze vreselijke praktijken kan onderdersteunen, we hebben als mens de plicht om het op de meest diervriendelijke manier te laten verlopen en godsdienst mag nooit een excuus zijn

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 19:20

@Hananas en Ayasha, compleet mee eens!

Ik was alseerst wat braver met mijn mening, maar na meer onderzoeken te hebben gelezen en de reacties in dit topic, ben ik er echt steevast op tegen. Hoe graag ik ook strijdt voor vrijheid van geloof en tegen racisme, we leven in het nu en weten ondertussen beter. Tijd om de regels aan te passen.

NIET VOOR DE GEVOELIGE MAAG:
https://www.piepvandaag.nl/veertig-seco ... le-slacht/

Een koe doet er 40seconden over om hersendood te gaan, het filmpje is bewijs, en ook van het pijn en lijden van de dieren tijdens de rituele slacht. (Hoe erg sommige professoren/hoogleraren er ook op staan dat pijn bij dieren niet bewezen is)

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:27

Voor de goede orde, ik ben er ook op tegen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat een dier niet lijd terwijl het de hals wordt doorgesneden.

Edit; na dat filmpje van hierboven kan ik er al helemaal met mijn hoofd niet meer bij..

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:28

Furrow schreef:
We hebben als mens de plicht om het op de meest diervriendelijke manier te laten verlopen en godsdienst mag nooit een excuus zijn

Eens :j

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:34

WildDreams schreef:


Dit filmpje bedoelde ik inderdaad. Heb het nog een keer geprobeerd te kijken, maar het lukt mij gewoon echt niet. Snap niet dat mensen hier bewust voor kiezen en dat het nog niet verboden is in dit land :n

Maar ben nu dan toch wel heel erg benieuwd naar de beweegredenen van mensen die dit dus juist wel bewust kiezen?

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:35

WildDreams schreef:
@Hananas en Ayasha, compleet mee eens!

Ik was alseerst wat braver met mijn mening, maar na meer onderzoeken te hebben gelezen en de reacties in dit topic, ben ik er echt steevast op tegen. Hoe graag ik ook strijdt voor vrijheid van geloof en tegen racisme, we leven in het nu en weten ondertussen beter. Tijd om de regels aan te passen.

NIET VOOR DE GEVOELIGE MAAG:
https://www.piepvandaag.nl/veertig-seco ... le-slacht/

Een koe doet er 40seconden over om hersendood te gaan, het filmpje is bewijs, en ook van het pijn en lijden van de dieren tijdens de rituele slacht. (Hoe erg sommige professoren/hoogleraren er ook op staan dat pijn bij dieren niet bewezen is)


Alhoewel ik het meest bizarre misschien nog wel vind dat er onder het filmpje in de reacties iemand doodleuk post dat het vlees zoveel smakelijker is. Is het je dat waard?

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:09

Pff die angst in de ogen.. 40 seconde doodsangst... Waarom bestaat dit nog??
Ik vind het verschrikkelijk. Tuurlijk, religie is belangrijk. Maar is één deeltje daarvan (halal eten dus) belangrijker dat het welzijn van een dier?
Waarom moeten dieren zo verschrikkelijk veel pijn en angst hebben voor het geloof. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
(Ik ben trouwens vegetariër)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:15

Tortilla schreef:
WildDreams schreef:
@Hananas en Ayasha, compleet mee eens!

Ik was alseerst wat braver met mijn mening, maar na meer onderzoeken te hebben gelezen en de reacties in dit topic, ben ik er echt steevast op tegen. Hoe graag ik ook strijdt voor vrijheid van geloof en tegen racisme, we leven in het nu en weten ondertussen beter. Tijd om de regels aan te passen.

NIET VOOR DE GEVOELIGE MAAG:
https://www.piepvandaag.nl/veertig-seco ... le-slacht/

Een koe doet er 40seconden over om hersendood te gaan, het filmpje is bewijs, en ook van het pijn en lijden van de dieren tijdens de rituele slacht. (Hoe erg sommige professoren/hoogleraren er ook op staan dat pijn bij dieren niet bewezen is)


Alhoewel ik het meest bizarre misschien nog wel vind dat er onder het filmpje in de reacties iemand doodleuk post dat het vlees zoveel smakelijker is. Is het je dat waard?


Hoe kunnen ze dat nu weten? Je kan de koe niet volgens NL wetgeving slachten, proeven, weer in elkaar puzzelen, nieuw leven inblazen en dan halal slachten om dat te gaan proeven.
In het andere topic gaf iemand aan dat er minder vocht uit het vlees komt, waarschijnlijk doordat er geen water ingespoten is. Nou, dat verschil heb ik ook als ik het vlees bekijk van de koe die bij familie is geslacht tov de supermarkt en tov de slager om de hoek. Bij de bio-koe is het vlees ook lekkerder, mooier, zachter en ligt het niet te koken in eigen sap bij wijze van spreken.
Wat iemand lekkerder vindt, is ook gewoon persoonlijke smaak en voorkeur.

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:21

En dan nog is het geen halal. Het slachten is het laatste stukje van het hele leven van het dier dat ook halal moet zijn. Staat allemaal fantastisch omschreven, maar daar wil niemand moeite voor doen. Halal boerderijen bestaan hier niet. Alleen het laatste wrede stukje blijft staan en wordt toegepast. Ik persoonlijk vind het walgelijk, en nog walgelijker vind ik dat het helemaal doorgedreven wordt in werkomgevingen zodat de halal liefhebbers niet de kans lopen per ongeluk haram te eten. Waarom moeilijk als het gemakkelijk kan...dan maar allemaal halal.

Inderdaad zou het fijn zij als ik zou weten dat ik geen halal geslachte dieren koop. Helaas is daar geen keurmerk voor.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:22

Ik ben benieuwd hoe goed jullie je hebben ingelezen. Begrijp me niet verkeerd. Na het zien van het filmpje dacht ik precies hetzelfde, maar na wat googlen lijkt het heel eenzijdige informatie. Vooral Hallal slachten is onderzocht. Ik ben heel benieuwd wat jullie voor onderzoek hebben gevonden wat bewijst dat westers slachten beter is voor het dier. Ik ben oprecht heel benieuwd, wil graag geloven dat het 'gewone' slachten beter is, maar dan wil ik wel weten waarom.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:23

finnens schreef:
Ik maak me er niet druk om maar erger me wel heel erg aan de hypocriete mensen die perse halal vlees moeten eten maar het verder niet boeit wat er in hun eten zit. Eet dan gewoon ook normaal geslacht vlees.

Ik erger me ook aan de hypocriete mensen die de halal manier van slachten super zielig vinden voor het dier, maar net wel een plofkip weg gegeten hebben.

Ik vind het heel erg dat dit mag in Nederland.

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:25

sureido schreef:
finnens schreef:
Ik maak me er niet druk om maar erger me wel heel erg aan de hypocriete mensen die perse halal vlees moeten eten maar het verder niet boeit wat er in hun eten zit. Eet dan gewoon ook normaal geslacht vlees.

Ik erger me ook aan de hypocriete mensen die halal vlees super zielig vinden voor het dier, dat ze pijn lijden tijdens de slacht, maar net wel een plofkip weg gegeten hebben.

Ik vind het heel erg dat dit mag in Nederland.


De halal geslachte dieren zijn precies dezelfde dieren die wij eten, alleen wordt wreder geslacht. Halal is dus ook plofkip.....

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:27

kanniet schreef:
sureido schreef:
Ik erger me ook aan de hypocriete mensen die halal vlees super zielig vinden voor het dier, dat ze pijn lijden tijdens de slacht, maar net wel een plofkip weg gegeten hebben.

Ik vind het heel erg dat dit mag in Nederland.


De halal geslachte dieren zijn precies dezelfde dieren die wij eten, alleen wordt wreder geslacht. Halal is dus ook plofkip.....

Niet alle plofkip wordt halal geslacht of heb ik me fout ingelezen? :Y)

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:30

Nee, plofkip noemt men halal al deze halal geslacht wordt. Er bestaat ook haram plofkip.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:31

Pertinent tegen. Ik gun iedereen zijn religie maar in deze moderne tijden kun je daar best een alternatief voor maken. Ik kan me niet voorstellen dat Allah wil dat dieren zo extra moeten lijden zodat men een stukje vlees kan eten.
Ik eet zelf sowieso geen vlees, maar vind wel dat het duidelijk vermeld moet worden op het product zodat men een bewuste keuze kan maken. Ik weet niet of dit misschien wel zo is (ik woon niet in NL)?

purny

Berichten: 27569
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:32

Ik weet niet wat meer leed veroorzaakt. 6 uur op een transport met zoveel mogelijk dieren op een kluitje of een dier uit de wei plukken en ritueel slachten.
Maar ik ga me er niet mee bezig houden.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:33

Ik snap je punt niet echt? Als mensen wel vallen over halal, maar ondertussen wel plofkip eten (halal geslacht of niet) vind ik raar. In mijn optiek heeft een plofkip evenveel leed gehad als een dier dat halal geslacht wordt. Misschien een plofkip nog wel meer.

powiepower
Berichten: 761
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: op Snis =)

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:36

klein feit om de discussie nog meer aan te wakkeren; er wordt veel meer Halal geslacht dan er gegeten wordt. Dit wordt opgelost door het overschot aan de Halal-vlees bij het "reguliere" vlees te doen.

Dit vind ik een grote schande.....als iemand er voor kan kiezen om Halal te eten, moet er ook een keuze zijn om dit NIET te doen.

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:40

purny schreef:
Ik weet niet wat meer leed veroorzaakt. 6 uur op een transport met zoveel mogelijk dieren op een kluitje of een dier uit de wei plukken en ritueel slachten.
Maar ik ga me er niet mee bezig houden.


Alleen het slachten is anders hier in NL, de rest van het leven is het zelfde. Het verschil is uit de wei geplukt worden en halal of verdoofd geslacht te worden, maak halal niet mooier dan het is. het is hetzelfde vlees als wij eten, alleen is daarbij bij het dier in volle bewustzijn de keel doorgesneden en haram is met een pin of elektriciteit verdoofd voordat het de keel doorgesneden krijgt.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:40

powiepower schreef:
klein feit om de discussie nog meer aan te wakkeren; er wordt veel meer Halal geslacht dan er gegeten wordt. Dit wordt opgelost door het overschot aan de Halal-vlees bij het "reguliere" vlees te doen.

Dit vind ik een grote schande.....als iemand er voor kan kiezen om Halal te eten, moet er ook een keuze zijn om dit NIET te doen.



Komt dit vlees ook bij het biologische vlees terecht?

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:40

sureido schreef:
Ik snap je punt niet echt? Als mensen wel vallen over halal, maar ondertussen wel plofkip eten (halal geslacht of niet) vind ik raar. In mijn optiek heeft een plofkip evenveel leed gehad als een dier dat halal geslacht wordt. Misschien een plofkip nog wel meer.


Er is halal 'plofkip' en niet halal 'plofkip'. Als ik dan mag kiezen ga ik voor de niet halal. Lijkt mij logisch? Ik ben sowieso niet an sich tegen 'plofkip'. Maar dat is dan weer een hele andere discussie en zal ik niet onderbouwen nu.

BigOne
Berichten: 38487
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:41

~~}> ~~}>
Ayasha schreef:
Ik heb er geen begrip en ook geen respect voor. Dat het in onze landen toegelaten wordt vind ik al helemaal schandalig! :r

En zeker als het dan zo'n jan doedel is die het eigenlijk allemaal niet zo nauw neemt met die hele regeltjes maar dan wél ineens halal vlees wil!

+:)+