Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:26

ElizeVdS schreef:
Raar dan, Resistance. Ben het helemaal eens met StableDoor trouwens.

Standaard regels die ik op verenigingen door heel het land tegen kwam:

Niet met je rug naar de bar zitten (barpersoneel staat er immers vrijwillig). Straf: bier in je nek

Niet vozen in de soos (zit niemand op te wachten immers). Straf: bier over je heen.

Dat soort dingen die wat mij betreft alleen maar een fatsoenlijke gedragsnorm aangeven en echt niet zo schokkend zijn als de media doet denken.

Ja, je komt wel eens een figuurtje tegen waarop is aangegeven wie met elkaar bezig geweest is (zonder specificatie wat dan en al helemaal geen bangalijst) maar zulke dingen zie je ook op studieverenigingen.

Ik vind het overigens ook heel jammer dat er rotte appels tussen zitten die er voor zorgen dat alles direct een slechte naam heeft. Het is ook te bizar voor woorden dat het in Groningen op korte termijn meerdere keren achter elkaar mis is (zeker gezien mijn ervaring is dat de URaad er toch echt bovenop zit).

Jij vindt het een fatsoenlijke gedragsnorm om bier in iemands nek of overheen te gooien omdat iemand met z'n rug naar de bar zit :?
Sorry, maar dit gaat mij al echt te ver :n

Veel mensen die in zo'n studentenvereniging zitten zijn sommige dingen normaal gaan vinden die m.i. absoluut niet normaal zijn
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 30-09-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:26

Resistance schreef:
ElizeVdS schreef:
Waarom je meedoet? Omdat het lid zijn van een vereniging heel leuk is (kan zijn).
Vergeet niet dat het de excessen zijn die het nieuws halen. Zo erg is het normaal echt niet. Over vindicat kan ik niet meepraten, van andere verenigingen in Groningen heb ik ervaring uit de eerste hand.

De dingen die ik nu lees over fysiek geweld zijn voor mij overigens ook schokkend en zo hoort het echt niet.

Een ontgroening is in de regel echt zo dramatisch niet, het vormt een band en leert je voor jezelf op te komen. Ik kijk er in ieder geval prettig op terug!

Excessen? Op het corps waar mijn beste vriendin bij zit (en weg gaat), mag iedereen seks hebben met een meisje als ze op de sociëteit een rode broek draagt. Ook tegen haar zin, "want ze heeft die rode broek toch aan?"

En dat is één van de "normaalste" dingen die er daar gebeuren. En dat is geen heel heftig corps, ééntje dat minder berucht is. Ik wil niet weten wat de huisregels zijn bij corpsen zoals minerva.

Waar the piep is dit?

Ik ben lid geweest bij het corps, al mijn zusjes, mijn ouders, vrienden etc. en dit heb ik nog nooit gehoord!

En echt, ik probeer het niet eens meer uit te leggen. Heel veel mensen denken er iets over te weten en hebben het dan over heftige corpora als Minerva. Waarom is het daar zo heftig?
Ik ben tegen de excessen, maar het beeld dat nu van corpora geschetst wordt klopt echt niet :)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 30-09-16 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:27

Hee Furrow, ik wist niet dat jij ontgroend was! Bij welke vereniging zit je als ik vragen mag?

Overigens is er in België bij iedere vereniging een zedenmeester die altijd aanwezig is en alles in het oog houdt.

Zijn er ook mensen geïnteresseerd in positieve verhalen over verenigingen :+ ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:28

StableDoor schreef:
Hee Furrow, ik wist niet dat jij ontgroend was! Bij welke vereniging zit je als ik vragen mag?

Overigens is er in België bij iedere vereniging een zedenmeester die altijd aanwezig is en alles in het oog houdt.

Ik wel op zich, want ik heb alleen bijzonder slechte ervaringen :j

Maar misschien moet daar een ander topic over komen :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:30

Beetje Neanderthaler gedrag vind ik zo'n ontgroening. Heb zelf op Universiteit Leiden gezeten en werd lid van een studievereniging, dat was gewoon leuk kennismaken met hapje, drankje, werd een praatje gehouden etc.
Waarom zou je jezelf als mens zo laag laten zinken om rare dingen te gaan doen om bij een clubje te horen? Gaat mijn pet echt te boven en ik snap heel goed dat de Uni er klaar mee is.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:31

Overigens mag je in Groningen tijdens je ontgroening geen alcohol drinken, ook niet buiten de tijd op je vereniging. Daar staan voor de vereniging hoge straffen op.

Bier in je nek als je een regel overtreedt waar je mee bekend bent.. Tsja. Dat vind ik acceptabel. Je wist welk risico je nam en het is niets wat een wasje niet oplost :')

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:32

StableDoor schreef:

Ik ben ontgroent geweest bij transfusia (de verpleegkunde groep van de karel de grote hogeschool in antwerpen)

Ik heb ook in het praesidium geweest en verschillende andere ontgroeningen bezocht en nooit iets schrikbarend gezien.
Zelfs ooit een rode broek gedragen en dat heb ik vlekkeloos overleefd :P

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:33

Mars schreef:
Beetje Neanderthaler gedrag vind ik zo'n ontgroening. Heb zelf op Universiteit Leiden gezeten en werd lid van een studievereniging, dat was gewoon leuk kennismaken met hapje, drankje, werd een praatje gehouden etc.
Waarom zou je jezelf als mens zo laag laten zinken om rare dingen te gaan doen om bij een clubje te horen? Gaat mijn pet echt te boven en ik snap heel goed dat de Uni er klaar mee is.

Als mens zo laag laten zinken? Vind mezelf niet bepaald laag haha. En ja, die excessen zijn niet goed te praten en daar hou ik me ook verre van, maar dat mensen nu zo een harde mening hebben over iets waar ze zo weinig van weten vind ik op zijn minst opmerkelijk.

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:34

Dit zijn gewoon excessen en zo gaat het niet bij elke vereniging. Ik heb ook een ontgroening doorlopen en bij ons waren er veel regels zoals minsten 6? Uur slaap per nacht waar 2 keer vanaf geweken mag worden en er mag geen alcohol gedronken worden. Deze worden ook streng gecheckt en je kiest er daarnaast zelf voor. Ik denkt dat het daar vooral misgaat bij Vindicat. Ik heb in ieder geval een super leuke tijd gehad en ben nooit anders behandeld omdat ik een vrouw ben.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:34

Ik zit niet bij studentenvereniging.. niets voor mij..

Maaarrr met dinge als bier in je nek en rode broek aan.. tsja niet zeiken als het gebeurt. Je kiest vrijwillig om bij een vereniging te gaan en accepteert daarbij regels en maffe gewoontes

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:35

Simbaa schreef:
Mars schreef:

Als mens zo laag laten zinken? Vind mezelf niet bepaald laag haha. En ja, die excessen zijn niet goed te praten en daar hou ik me ook verre van, maar dat mensen nu zo een harde mening hebben over iets waar ze zo weinig van weten vind ik op zijn minst opmerkelijk.

Dat vind ik ja.
En het gaat hier over de zaken in de OP toch? Dus je hoeft het dan niet op jezelf te betrekken lijkt me.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:36

Mijn zus is vroeger gedoopt in [plaats] en buiten dat ze nog weken naar de look rook, vooral bij het sporten, was er niet veel aan de hand. Ja, ze zag er niet uit, de kleren die ze aanhad waren voor de vuilbak maar ja dat hoort er wel bij.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:37

In Groningen is het het gesprek van de dag..

Maar ga nu niet de groningse studentenverenigingen veroordelen zonder zelf ooit een voet in groningen te hebben gezet.
Vindicat staat nou niet bepaald als 'gezellige' studentenvereniging bekend.. Naar mijn idee zijn de studenten die hierbij willen horen echt de studenten die er wanhopig bij willen horen. Hoewel niemand de precieze ontgroening weet bij aanvang, weet iedereen dat het ontgroeningsproces tot extreme waanzin uit kan lopen, en toch kiezen ze ervoor wel mee te doen. Studenten die niet komen om te studeren maar om te zuipen.

Er zijn ook meer dan genoeg studentenverenigingen die wel gezellig kunnen zijn. Zo heeft groningen ook Dizkartez die helemaal geen ontgroening kent. Die hoor je alleen niks over, want er gebeurt ook niks heftigs. Maar als ik mijn vriendinnen mag geloven een super leuke vereniging. Volgens mij heeft ook Bernlef geen ontgroening.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:38

Die 'gewone' excessen zijn niet bij elke vereniging, maar elk jaar in september is het wel in het nieuws dat en excessen hebben plaatsgevonden die al dan net niet hebben geleid tot een sterfgeval...

En ik vind het ook een beetje raar om idiote opdrachten uit te voeren om bij een clubje te willen horen :=

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:39

Ik snap vooral ook niet waar je zelfrespect is als aan je aan zoiets (extreems) meedoet? :? Is groepsdruk dan werkelijk zo belangrijk? Mensen die zulke dingen bedenken zou ik niet eens mee om willen gaan.

De 'grappige' ontgroeningen heb ik niet zoveel moeite mee (als je jezelf graag voor schut zet midden in de stad moet je dat vooral doen) maar alles wat effect kan hebben op je gezondheid (of die van een ander) vind ik echt belachelijk.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:40

Ik ging er van uit dat je het over ontgroeningen in het algemeen had, aangezien daar inderdaad rare dingen worden gedaan om bij een clubje te horen, zoals je het noemt :)

En laraxxxemma, ken je mensen bij Vindicat? Dat zijn echt niet allemaal mensen die er wanhopig bij willen horen. Er zullen vast mensen zijn die daar wel last van hebben, maar dat heb je bij ieder clubje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:44

Dit soort dingen verschillen ook gewoon heel erg per vereniging hoor. := Dit zijn wel echt dingen die echt uit de hand lopen, maar dat vind ik dat een fout van die vereniging an sich en verder heeft iedere vereniging zijn eigen ding.

Ik ben zelf bij een (leuke) vereniging gegaan om mensen te leren kennen, heb er nooit spijt van gehad. :) Maar onze ontgroening was ook meer kennismakingstijd met liedjes zingen. ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:46

Ik zit bij een hele leuke studtenvereniging, zonder ontgroening. Wij gaan op kamp een paar dagen en leren daarna de stad, het pand en de vereniging kennen. Er is alleen maar gezelligheid, iedereen is gelijk, weinig verplichtingen, onze eigen tradities en eerstejaars mogen meteen aan alles meedoen.
Ontgroeningen zijn om eenheid te scheppen zeggen ze, erna kan je erom lachen. Wij hebben meteen gezelligheid, bereiken eenheid en kunnen tijdens én erna lachen.

Ik heb niks met ontgroeningen, de vernedering, rare dingen doen. Het kan prima zonder al dat gedoe, bewijst mijn vereniging!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:48

Ik ken ook wat mensen bij Transfusia, stuk voor stuk aardige mensen :)

Ik zal vertellen hoe mijn doop en ontgroening in zijn werk gingen.
Ik heb mijn doop en ontgroening dus als iets positiefs ervaren. Ik ga inhoudelijk niet veel vertellen over de doop, want dan is de verrassing voor mogelijke nieuwe leden eraf :P Bij ons was er een buiten- en binnendoop, Binnendoop is gewoon wat doen op een podium, buitendoop bestond uit verschillende opdrachten, bijvoorbeeld zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke menselijke piramide bouwen. Helaas hadden wij veel pech met het weer, de buitendoop was daardoor koud en nat, maar er werden direct warmtelampen aangezet toen de buitendoop gedaan was, wij hebben toen met onze doopmeesters liedjes gezongen en gedanst tot we weer opgewarmd waren (was super gezellig). Het heeft echt een groot groepsgevoel gecreëerd en het heeft ons geleerd goed samen te werken, omdat alle opdrachten onmogelijk waren om alleen te doen.

De ontgroening volgde enkele maanden later, we hebben daarvoor een filmpje moeten maken, wat echt hilarisch was! De maanden tussen de doop en de ontgroening hebben we met elkaar en ook met onze schachtentemmer en zedenmeester een goede band opgebouwd, gewoon vaak gezellig met zijn allen pizza gaan eten en geleerd hoe je goed moet cantussen. Ik heb pintjes gedronken, gekletst en gefeest met praesidiumleden, gewonnen met adten van mannen en veel plezier gemaakt :+ De ontgroening zelf is mij ook alles meegevallen, ondanks dat ik ziek was. Wanneer ik mij echt niet goed voelde werd ik in een zetel gelegd en kwam er iedere 10 minuten iemand bij me kijken of het wel goed ging, iedereen was super lief voor me. Het was misschien niet heel verstandig om naar ontgroeningscantus te gaan terwijl ik ziek was, maar ik wilde er echt bij zijn, zo leuk vond ik mijn vereniging! En als je eenmaal ontgroend bent met zijn allen, dat is zo'n fantastisch gevoel! Iedereen is trots op elkaar, ook van iedereen in het praesidium krijg je een dikke knuffel :)
Ik ben zelf niet in het praesidium gegaan wegens tijdgebrek, maar ik had het wel gewild. Je leert er enorm veel van! Je leert organiseren, sponsors werven, je regelt mensen die interessante lezingen geven, je legt contacten die belangrijk zijn voor je hele carrière, je maakt nieuwe studenten enthousiast voor het studentenleven... Naast dat het veel tijd kost, enkel voordelen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:49

melody7 schreef:
Ik snap vooral ook niet waar je zelfrespect is als aan je aan zoiets (extreems) meedoet? :? Is groepsdruk dan werkelijk zo belangrijk? Mensen die zulke dingen bedenken zou ik niet eens mee om willen gaan.

De 'grappige' ontgroeningen heb ik niet zoveel moeite mee (als je jezelf graag voor schut zet midden in de stad moet je dat vooral doen) maar alles wat effect kan hebben op je gezondheid (of die van een ander) vind ik echt belachelijk.

Ja, precies. Zelfs die "grappige" dingen vind ik verschrikkelijk kinderachtig en flauw.

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:55

Nies_ schreef:
melody7 schreef:

Ja, precies. Zelfs die "grappige" dingen vind ik verschrikkelijk kinderachtig en flauw.

Betekent toch niet dat het ook flauw is/ andere dat ook niet meer kunnen doen? :+

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:57

Als er iets is wat ik niet begrijp is dat je mee wilt doen aan zoiets.
Prima dat ze je zware opdrachten laten doen (sporten/nacht oplblijven) Maar waarom moet alles zo vernederend? dan wil je toch niet eens meer bij die mensen horen als ze je de grond in trappen en voor van alles uitschelden en je behandelen als vuil? Melody haalt de woorden uit mn mond, waar is dan je zelf respect?

Fijn, het zal vast heel leuk zijn om erbij te horen (ik hoef het sowieso voor geen goud), maar om dat er voor over te hebben? nee, dat kan ik echt niet begrijpen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:01

Simbaa Vindicat staat voor mij wel zo bekend. Welke zelfrespecterende student wil nou dat ontgroenings gebeuren doormaken, terwijl je ook een gezellige club vrienden kan maken zonder al dat gedoe? Zonder jezelf lam te zuipen omdat andere dat graag zien, jezelf te vernederen en jezelf als hun slaaf op te dragen. Voor de leuke tijd die je kan hebben? Voor 'de vrienden voor het leven'? Want die zijn ook echt ergens anders wel te krijgen. Dus dan is mijn vraag waarom zou je anders bij Vindicat willen zitten behalve de reden "om erbij te horen"?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:05

Rey schreef:
Nies_ schreef:

Betekent toch niet dat het ook flauw is/ andere dat ook niet meer kunnen doen? :+

Ik vind het flauw, kinderachtig, triest en kansloos. Zoals ik in dit topic al zei. Of anderen het wel of niet doen heeft daar niet zoveel mee te maken.

dromertje2

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:14

Dat is ook ieders keus.
De één vind het het flauw en zal daar niet aan mee doen, maar dat betekend niet dat een ander dit niet mag/moet doen.
En moet er ook geen commentaar geleverd worden van diegene die het "flauw" vinden over diegene die dit wel doen.

Ieders keus dus.