Joggers en honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:11

Duke schreef:
nikilover schreef:
Ah oke, ja dat snap ik dan weer wel.
Al vind ik vervelende honden/kinderen geen probleem,
maar het moet inderdaad, beide kanten op, niet te ver gaan.

Maar dat iemand dat denkt, dat moeten ze helemaal zelf weten.
Misschien in dit topic even anders verwoorden, dat wel.. Maar ik kan me anderzijds ook goed voorstellen dat je je gedachten op papier zet, zoals je ze op dat moment voelt.

In mijn ogen maakt het niet uit of het om een hond of een kind gaat.

Mij ook niet. Ik vind agressie tegen kinderen en dieren even verwerpelijk. Maar als hardloper en ruiter, kan ik mij voorstellen dat je, uit verdediging een hond van je afslaat. Maar enkel uit verdediging!

Precies, dat is dus ook wat ik zeg :)
Een hond die op iemand afstormt kan inderdaad heel eng zijn, en ik kan me ook goed voorstellen dat je dan uit 'schrikreactie' je been uitsteekt of iets dergelijks.
Een hond die echt agressief aanvalt: Inderdaad van je af schoppen !

Maar een hond die gewoon voorbij loopt, je niet aanraakt, of misschien op het verkeerde moment oversteekt, lekker met rust laten en eventueel de eigenaar aanspreken op het gedrag.

Zo zie ik het ook met mensen, loop je me gewoon voorbij, niks aan de hand.
Stoot je opzettelijk tegen mij aan, of kom je al zwaaiend met je armen en schreeuwend naar me toe, dan verdedig ik mezelf ook.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 14:48

nikilover schreef:
Een hond die op iemand afstormt kan inderdaad heel eng zijn, en ik kan me ook goed voorstellen dat je dan uit 'schrikreactie' je been uitsteekt of iets dergelijks.

Maar een hond die gewoon voorbij loopt, je niet aanraakt, of misschien op het verkeerde moment oversteekt, lekker met rust laten en eventueel de eigenaar aanspreken op het gedrag.

Stoot je opzettelijk tegen mij aan, of kom je al zwaaiend met je armen en schreeuwend naar me toe, dan verdedig ik mezelf ook.

Jij vat precies voor me samen hoe ik er over denk. :j

Overigens: Er is echt een hemelsbreed verschil tussen je agressief voelen worden en neiging hebben tot agressief gedrag enerzijds, en agressieve handelingen anderzijds. Het agressief gedrag van de jogger in dit geval kan ik uiteraard niet goedkeuren, maar ik heb wel begrip voor het feit dat hij agressief werd.

Wat betreft de vergelijking met kinderen: het ligt aan de leeftijd. Jonge kinderen heb je niet altijd in de hand. Oudere kinderen kun je inderdaad opvoeden. En ongelukkige situaties kunnen uiteraard altijd voorkomen.

Goof

Re: Joggers en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:52

Losloopgebied of niet, een hond hoort mijns inziens nooit iemand anders (jogger, fietser, skater, andere wandelaars) lastig te vallen. Als hij dat wel doet, lekker aan de lijn houden.
Die van mij kijkt gelukkig niet eens naar anderen. Ik Vind het zelf wel bloedirritant als andere honden op mij of mijn hond af komen rennen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:54

Ik vind dat een hond buiten het losloopgebied, aangelijnd hoort te zijn. zelfs als ze goed luisteren. er zijn ook mensen bang voor honden. als ze de hond los willen hebben, prima.maar dan alleen in het losloopgebied.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:58

soesita schreef:
nikilover schreef:

Jij vat precies voor me samen hoe ik er over denk. :j

Overigens: Er is echt een hemelsbreed verschil tussen je agressief voelen worden en neiging hebben tot agressief gedrag enerzijds, en agressieve handelingen anderzijds. Het agressief gedrag van de jogger in dit geval kan ik uiteraard niet goedkeuren, maar ik heb wel begrip voor het feit dat hij agressief werd.

Wat betreft de vergelijking met kinderen: het ligt aan de leeftijd. Jonge kinderen heb je niet altijd in de hand. Oudere kinderen kun je inderdaad opvoeden. En ongelukkige situaties kunnen uiteraard altijd voorkomen.

Maar nog even over de vergelijking dan: Vindt je het, als het puppies zijn, ook een ander verhaal? Die moet je namelijk nog ook erg veel leren, en die zijn op dat moment ( In mijn geval tenminste ) nog bezig met de nodige trainingen en cursussen. Zoals die hond dan aangelijnd moet zijn, verwacht je toch ook dat de ouders hun jonge kind een handje geven als ze zien dat er meerdere mensen rondlopen, en die hoogstwaarschijnlijk geen zin hebben om over jouw koter te struikelen?

De rest van je post ben ik het mee eens, er zit een verschil tussen woede voelen, of dit ook echt uiten in fysiek geweld.
Je richt geen schade aan met je gedachten/gevoelens en dit is dan ook compleet logisch en vrij.
Maar ik vind geweld ( tenzij echt genoodzaakt ) nooit de oplossing inderdaad, niet naar mensen, niet naar dieren, naar niemand :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:13

Sonja89 schreef:
Een hond los in een aanlijngebied hoort gewoon niet.

Dat gezegd hebbende: joggers in losloopgebieden gedragen zich met enige regelmaat zó debiel (een beter woord is er niet voor): staren naar de honden, armen al optrekken of zelfs maaiende bewegingen maken, ineens sneller gaan rennen óf juist afremmen, roepen met een angstige ondertoon...

En dán wordt zo'n persoon ineens héél interessant voor mijn honden. Ze zullen niet bijten, maar wel mee rennen en blaffen, omdat iemand zo gek doet. Tja... Wie heeft het dan gedaan?

Uh, jij als eigenaar... Je hoort je eigen hond onder controle te hebben en anders niet los. Losloopgebied betekent niet dat ze niet meer hoeven te luisteren.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:20

Science90 schreef:
Sonja89 schreef:

Dat gezegd hebbende: joggers in losloopgebieden gedragen zich met enige regelmaat zó debiel (een beter woord is er niet voor): staren naar de honden, armen al optrekken of zelfs maaiende bewegingen maken, ineens sneller gaan rennen óf juist afremmen, roepen met een angstige ondertoon...

En dán wordt zo'n persoon ineens héél interessant voor mijn honden. Ze zullen niet bijten, maar wel mee rennen en blaffen, omdat iemand zo gek doet. Tja... Wie heeft het dan gedaan?

Uh, jij als eigenaar... Je hoort je eigen hond onder controle te hebben en anders niet los. Losloopgebied betekent niet dat ze niet meer hoeven te luisteren.

Dit vind ik dan wel weer raar.. Tuurlijk mag je hond in een losloopgebied niemand aanvallen of iets dergelijks.. Maar ze zijn er wel zodat je hond lekker los kan lopen, en eventueel met andere honden kunnen spelen.

Stel de honden zijn lekker aan het spelen, of jij bent aan het spelen met je hond ( Die losloopt )
En er rent een jogger voorbij, waar de hond op reageert, een sprintje trekt, maar verder niks doet..
Vind je dan dat die jogger recht heeft om agressief te worden?

Je rent in 1 van de weinige losloopgebieden voor honden..
Honden mogen daar lekker hun gang gaan en in speelmodus.

Als je niks van honden kunt hebben, ga dan niet dwars door een losloop gebied..

Verder vind ik wel dat mijn hond ten allen tijde naar mij moet luisteren, los/vast of waar dan ook.
Maar als jogger daar gaan rennen, kan eenmaal dergelijke reacties uitlokken, OOK van een hond die normaal gesproken gewoon netjes onder appel staat..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:22

En jogger heeft nooit het recht agressief te worden , maar een losloopgebied is geen vrijbrief voor bepaald gedrag. Ongeacht de plek hoort een hond wat mij betreft nooit achter iemand aan te rennen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:25

nikilover schreef:
Science90 schreef:

Dit vind ik dan wel weer raar.. Tuurlijk mag je hond in een losloopgebied niemand aanvallen of iets dergelijks.. Maar ze zijn er wel zodat je hond lekker los kan lopen, en eventueel met andere honden kunnen spelen.

Stel de honden zijn lekker aan het spelen, of jij bent aan het spelen met je hond ( Die losloopt )
En er rent een jogger voorbij, waar de hond op reageert, een sprintje trekt, maar verder niks doet..
Vind je dan dat die jogger recht heeft om agressief te worden?

Je rent in 1 van de weinige losloopgebieden voor honden..
Honden mogen daar lekker hun gang gaan en in speelmodus.

Als je niks van honden kunt hebben, ga dan niet dwars door een losloop gebied..

Verder vind ik wel dat mijn hond ten allen tijde naar mij moet luisteren, los/vast of waar dan ook.
Maar als jogger daar gaan rennen, kan eenmaal dergelijke reacties uitlokken, OOK van een hond die normaal gesproken gewoon netjes onder appel staat..

Op het moment dat je hond naar een jogger rent die voorbij komt zit de eigenaar al fout. Hond hoort niet ongevraagd naar vreemden toe te gaan, mensen kunnen heel veel redenen hebben om dat niet leuk te vinden (angst voor honden?). Prima als ze loslopen, maar als eigenaar roept, komt hond meteen. Anders niet los. En nee dat geeft iemand niet het recht om agressief te worden, maar je moet ook niet gek opkijken als iemand van schrik of angst wel een trap geeft.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:31

Science90 schreef:
Sonja89 schreef:

Precies, losloopgebied. Daar ga je toch niet joggen als je bij voorbaat al paniekerig reageert op honden die daar aan het wandelen zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:52

Toen ik hier net kwam wonen, was ik over het algemeen erg verbaasd over hoeveel mensen hun honden hier écht goed onder appel hebben staan. Dat was ik namelijk bepaald niet gewend in de omgeving van de stad waar ik voorheen hardliep :n Vooral in het bos, veel mensen waren te beroerd om hun honden aan te lijnen en die beesten kwamen dan vaak met een noodvaart op je af rennen. Soms gevolgd door angstig roepende baasjes.... Na een paar jaar denk je dan als hardloper al snel "he bah, weer zo'n onopgevoed rotbeest". Ik snap dan ook niet zo goed waar de drang vandaan komt om honden los te laten lopen :n
De grappigste was trouwens een aussie die tegen me op sprong en zijn poten op mijn schouders legde, echt een enorm beest was dat. Ook totaal niet onder appel, maar overduidelijk wel heel vriendelijk :j
Het stomme is dat ik niks tegen honden heb, maar door het hardlopen daar op een gegeven moment wel kreeg.
En nee, ik ga niet stilstaan totdat het de eigenaar een keer lukt om zijn dier weer bij zich te krijgen :n

Daarom was hier hardlopen dus een verademing. Genoeg honden hoor, maar die blijven gewoon netjes op het erf of bij de baas :j (op de hond van de buren na, maar die is gewoon heel vriendelijk). En zo kan het dus ook, maar veel mensen nemen blijkbaar niet meer de moeite om hun hond op te voeden ofzo en de rest van de wereld moet zich daar blijkbaar maar op aanpassen? Ik snap dat dus echt niet :n

Natuurlijk is dat geen reden om agressief te worden, al zal ik af en toe best een keer een scheldwoord naar een baasje van een onopgevoede hond geslingerd hebben ;) Maar een beetje begrip heb ik er wel voor....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:57

Ik jog, met mijn hond aan de lijn, dan is het dubbel irritant als je een niet luisterende losloper tegen komt. Vooral omdat mijn hond nog aan het leren is netjes mijn tempo aan te houden (daarom zit ze ook vast). Maar een hond kan er niks aan dien dat ie niet opgevoed is/wordt....
Maar irritant is het wel.
Dit is echter geen excuus om agressief te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:02

Hier even de juiste link: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-will ... -a2871990/

Natuurlijk moest de hond aan de lijn, en ik begrijp als het als irritant kan worden ervaren gaat een hond voor je staan. Maar om dan maar gelijk een trap uit te delen en het baasje te slaan? Daar kan ik mij zo kwaad om maken.

De hond deed nota bene niks!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:06

Pichu schreef:
Hier even de juiste link: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-will ... -a2871990/

Natuurlijk moest de hond aan de lijn, en ik begrijp als het als irritant kan worden ervaren gaat een hond voor je staan. Maar om dan maar gelijk een trap uit te delen en het baasje te slaan? Daar kan ik mij zo kwaad om maken.

Je hoort het verhaal van één kant he. Bovendien had de eigenaar gewoon, zoals al eerder gezegd, de hond bij zich moeten roepen. Heel simpel.
En nee, agressie is nooit goed te praten, maar ik heb er wel een heel klein beetje begrip voor eigenlijk.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:13

Op het moment dat je hond naar een jogger rent die voorbij komt zit de eigenaar al fout. Hond hoort niet ongevraagd naar vreemden toe te gaan, mensen kunnen heel veel redenen hebben om dat niet leuk te vinden (angst voor honden?). Prima als ze loslopen, maar als eigenaar roept, komt hond meteen. Anders niet los. En nee dat geeft iemand niet het recht om agressief te worden, maar je moet ook niet gek opkijken als iemand van schrik of angst wel een trap geeft.[/quote]

Maar als je bang bent voor honden, waarom dan gaan rennen in een losloopgebied waarvan je dus weet/kunt zien dat hier honden aan het spelen zijn, en dan wel/niet met hun baas bezig zijn?
Ik weet niet in wat voor omgeving jullie wonen, maar in mijn omgeving zijn die er al bijna niet :(
Als je dan ook nog bij iedere jogger je hond vast moet doen omdat hij, als hij een keer de aandacht geeft aan een jogger, misschien wel een trap kan verwachten?
Dat vind ik raar.. Tuurlijk hoort een hond te luisteren.. Maar zelfs de best getrainde honden kunnen weleens een foutje maken, als in, net een keertje niet luisteren/te laat reageren of iets dergelijks..
Mensen mogen fouten maken en ook kinderen luisteren niet altijd perfect naar een ouder, waarom wordt dat dan wel van een hond verwacht?
Als die een keer een foutje maakt, 1 keer niet luistert op dat moment, verdient hij dan gelijk een schop?
Ik vind dat persoonlijk zeer verontrustend.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:15

Wendy schreef:
Pichu schreef:

Je hoort het verhaal van één kant he. Bovendien had de eigenaar gewoon, zoals al eerder gezegd, de hond bij zich moeten roepen. Heel simpel.
En nee, agressie is nooit goed te praten, maar ik heb er wel een heel klein beetje begrip voor eigenlijk.

Nou, ik heb hier dus nul begrip voor. Ja, de hond moest aan de lijn. Dat was niet netjes van het baasje. Maar het kan gebeuren dat er een hond vrolijk op je af komt. De hond denkt "leuk, spelen!". Die weet dus niet dat jij je daar zo aan ergert.

En als je dan agressie voelt opkomen, houd je dat maar binnen. Je gaat niet schoppen en slaan, kom op zeg. Onwijs kinderachtig. En dan ook nog vluchten, wat een loser. Wees dan een man en geef toe.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:18

Pichu schreef:
Wendy schreef:

Nou, ik heb hier dus nul begrip voor. Ja, de hond moest aan de lijn. Dat was niet netjes van het baasje. Maar het kan gebeuren dat er een hond vrolijk op je af komt. De hond denkt "leuk, spelen!". Die weet dus niet dat jij je daar zo aan ergert.

En als je dan agressie voelt opkomen, houd je dat maar binnen. Je gaat niet schoppen en slaan, kom op zeg. Onwijs kinderachtig. En dan ook nog vluchten, wat een loser. Wees dan een man en geef toe.

Maar wie zegt dat de hond vrolijk op de mensen af kwam? Ja, het baasje. Degene die haar hond los liet lopen (waar het niet mag) en niet op stond te letten en vervolgens een grote mond opzette. Juist ja.

Met andere woorden: met zo'n eenzijdig verhaal kun je niks :n

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:21

LadyMadonna schreef:
Maar een hond kan er niks aan dien dat ie niet opgevoed is/wordt....

Hetzelfde geldt voor kinderen en als mensen daar eens wat aan zouden doen dan was de ergernis minimaal. De hond van een van mijn buren is ook zo'n ongeleid projectiel en volgens hun zelf luistert hij nog heel goed ook. Echt irritant, al helemaal als ik met mijn puppy's loop die ik het een en ander bij wil brengen.

Niet dat ik agressie goed wil praten, maar een hond die als een wilde op je af komt een enkele schop geven kan ik me nog wel iets bij voorstellen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:21

nikilover schreef:
Dat vind ik raar.. Tuurlijk hoort een hond te luisteren.. Maar zelfs de best getrainde honden kunnen weleens een foutje maken, als in, net een keertje niet luisteren/te laat reageren of iets dergelijks..
Mensen mogen fouten maken en ook kinderen luisteren niet altijd perfect naar een ouder, waarom wordt dat dan wel van een hond verwacht?
Als die een keer een foutje maakt, 1 keer niet luistert op dat moment, verdient hij dan gelijk een schop?

Het punt is dat de meeste honden helemaal niet goed getraind zijn en vaker niet dan wel luisteren. En dat eigenaren daar blind voor zijn.

De vergelijking met een kind raakt natuurlijk kant noch wal. En ik vind het verontrustend dat je het opvoeden van een hond vergelijkt met het opvoeden van een kind, dat zegt volgens mij iets over jouw capaciteiten om honden te trainen en niet in positieve zin :n

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:22

Er zijn maar weinig honden echt agressief hoor..
Dat het misschien zo over is gekomen kan ik me wel goed voorstellen, maar over het algemeen zijn er maar weinig valse honden ( Die dan ook nog eens los lopen )

Ik denk dat de jogger dit heeft opgevat als agressief, of dat hem niks uitmaakte hoe de hond op hem afkwam..

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:24

Wendy schreef:
nikilover schreef:

Het punt is dat de meeste honden helemaal niet goed getraind zijn en vaker niet dan wel luisteren. En dat eigenaren daar blind voor zijn.

De vergelijking met een kind raakt natuurlijk kant noch wal. En ik vind het verontrustend dat je het opvoeden van een hond vergelijkt met het opvoeden van een kind, dat zegt volgens mij iets over jouw capaciteiten om honden te trainen en niet in positieve zin :n

Hoezo raakt dat kant nog wal?
Mag ik mijn hond niet als mijn kind zien? Zijn kinderen per definitie belangrijker of iets? Wie ben jij om dat de bepalen?
HEEL knap dat jij dit zo kunt zeggen, aangezien mijn hond getraind wordt binnen de vereniging en ze allemaal erg positief over hem te spreken zijn.. ;)
Mensen zoals jij moet ik eigenlijk niet eens aandacht aan besteden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:25

Er zijn maar weinig honden die zomaar op mensen af rennen en aanvallen. Daar gaat wat aan vooraf. En dat gebeurde hier niet, dus lijkt het me sterk dat de hond kwade bedoelingen had. Met schoppen wek je juist agressie op.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:26

Pichu schreef:
Er zijn maar weinig honden die zomaar op mensen af rennen en aanvallen. Daar gaat wat aan vooraf. En dat gebeurde hier niet, dus lijkt het me sterk dat de hond kwade bedoelingen had. Met schoppen wek je juist agressie op.

Precies..

En als de jogger misschien zijn been had gestrekt uit angst/reactie, oke..
Maar in dit geval was de jogger duidelijk agressief, anders sla je niet ook nog eens het baasje..

De reactie is hoe dan ook niet gepast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:30

Overigens ligt de opvoeding van een kind heel dicht bij de opvoeding van een hond. Ik vind het dus wel logisch om kinderen en (jonge) honden te vergelijken. Als een klein kind onoplettend voor je rent schop je toch ook niet? Of komt er dan ook agressie bij je op? Zelfde verhaal hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:30

nikilover schreef:
Wendy schreef:

Hoezo raakt dat kant nog wal?
Mag ik mijn hond niet als mijn kind zien? Zijn kinderen per definitie belangrijker of iets? Wie ben jij om dat de bepalen?
HEEL knap dat jij dit zo kunt zeggen, aangezien mijn hond getraind wordt binnen de vereniging en ze allemaal erg positief over hem te spreken zijn.. ;)
Mensen zoals jij moet ik eigenlijk niet eens aandacht aan besteden..

Nee, wat ik bedoel te zeggen is dat je met kinderen, zeker oudere kinderen, soms wat minder consequent hoeft te zijn omdat je ze zaken kunt uitleggen. En dat kan bij honden nou nét niet :n Bijvoorbeeld.
Verder mag jij je hond best als je kind beschouwen, je doet maar :j
Ik heb niks met kinderen, dus ik ga zeker niet beweren dat een kind daar boven staat ofzo :n