Racisme in een ander daglicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Racisme in een ander daglicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:49

Ik vind het trouwens wél lachwekkend dat je zelf zo schrikt van je reactie en preekt dat racisme belachelijk is. Maar je gebruikt zelf gretig woorden als ginger. Wat niet echt fijn is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:57

Het filmpje spreekt me niet aan en is zo te horen onnodig grof, ik denk dat er betere voorbeelden zijn om deze discussie te illusteren.

Een experiment die ik altijd facinerend heb gevonden is het blauwe vs bruine ogen experiment bij kinderen. Een juf heeft dit opgezet, waarbij de kinderen met blauwe ogen te horen kregen dat ze beter waren en voorgetrokken werden dan kinderen met bruine ogen: http://www.todayifoundout.com/index.php ... xperiment/

Facineren om te lezen hoe zich dat ontwikkelde, in zulke jonge kinderen en zonder angst of vooroordelen vooraf, blauwe en bruinogige kinderen gingen daardoor gelijkwaardig met elkaar om.

Ik denk dat racisme weinig met ras te maken heeft en meer met vooroordelen, angst, je beter voelen etc.
Ander interessant experiment is het Stanford Prison Experiment, die miz in dezelfde lijn ligt: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stanfor ... experiment

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:58

Racisme en discriminatie zijn een gevolg van de processen in onze hersenen die de wereld categoriseren zodat we hem kunnen bevatten. Omdat onze hersenen in feite niet snel genoeg zijn om ál de informatie te verwerken, werken we met "doosjes". We delen stukjes informatie die op elkaar lijken in één doosje in zonder naar de details te kijken. De ene doet dat al wat extremer dan de andere. :)
Maar in wezen is het gewoon een psychologisch en onbewust proces. Wel een waar je (gedeeltelijk) bewust van kan worden overigens. :) Maar helemaal zonder vooroordelen wordt heel moeilijk denk ik.. Dan wordt de wereld voor onze hersenen nl een hele moeilijke plek. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:04

Precies Ayasha, en die doosjes noemen we sociale categorieën. Oorspronkelijk volstond het indelen op geslacht, algemeen uiterlijk, etc... Maar de dag van vandaag zijn die sociale categorieën gebaseerd op geslacht, afkomst, huidskleur en ga zo maar door. Voor elk type is er wel een stereotype ontwikkeld door de mens.

Even over het blauwe-bruine ogen experiment: is inderdaad een zeer interessant onderzoek. Maar wat ook bewezen is, is dat wanneer mensen zich zodanig gaan indelen in groepen er natuurlijk een vorm van cohesie binnen die groep ontstaat. Je zou dus denken dat wanneer je in de ene groep geboren wordt, je automatisch een afkeer van de andere groep hebt. Maar niets is minder waar. Je kan perfect kant kiezen voor je eigen groep zonder tegen de andere groep te zijn. Het hele idee van onschuldige kinderen die door hun opvoeding racistisch worden klopt dus als een bus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:08

Inderdaad. :) Psychologisch gezien is "racisme" gewoon een vorm van coping met de drukke, ingewikkelde wereld waarin we leven. :) En hoe drukker en ingewikkelder ze die wereld maken (hoe meer we uit onze comfortzonde gehaald worden) hoe moeilijker onze hersenen het zullen hebben met al die nieuwe inormatie en hoe minder gedetailleerd te categorieën worden en hoe groter de groep is die in die categorie past. :)
En daar komen dan nog heel veel dingen bij.

identificatie met een groep is idd geen probleem, het wordt past een probleem als groepen denken dat de andere groep hen iets af gaat nemen/hen tekort zal doen. Dán pas wordt het categoriseren echt een probleem eigenlijk.
Zolang er geen belangen van af hangen is categoriseren niet eens zo'n groot probleem. :) Bovendien is de cohesie ook doorbreekbaar. Het is niet omdat je jezelf "ingedeeld hebt" in een bepaalde groep dat je daar moet blijven. :) Die groepen en subgroepen zijn erg veranderlijk zelfs. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:13

vooroodelen zijn noodzakelijk, het is zeer nuttig als en in een donker steegje loopt alleen en je komt een duister figuur tegen. Dan is het veiliger om te denken: 'wegwezen, hij lijkt mij gevaarlijk' dan 'ik loop gewoon door, hij is vast heel lief voor kittens'. Snel denken en handelen is noodzaak. En dan zijn die short cuts geweldig!

Je bewust zijn van je vooroordelen zijn in niet gevaarlijke situaties wel handig. Iedereen heeft ze, zonder kan je niet functioneren maar je er bewust van zijn is wel belangrijk. Als ik een groep donkere jongen mannen zie staan en ik ben alleen en ik moet er langs in het donker, dan voel ik mij er niet prettig bij. Zou er een groep van donkere moeders staan met een hun jonge kinderen, zou ik het niet eng vinden. Dat roept niet het stukje gevaar in mij op. Ik zal in eerste geval best een ander pad kunnen kiezen. Neemt niet weg dat ik bewust ben van het vooroordeel, maar dat weegt op dat moment niet op tegen mijn gevoel van potentieel gevaar en geen onnodig risico nemen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:14

Ik vind dit altijd een erg interessant onderwerp, maar het filmpje vond ik gewoon onnodig gewelddadig en het zette het voor mij ook niet in een ander licht. Dit zie je ook in andere films met mensen met een donkere huidskleur. Zelf probeer ik altijd zo onveroordeeld mogelijk te zijn naar andere mensen, maar soms is dit best moeilijk en dat vind ik ook echt een minpunt van mijzelf.
Ik heb een keer zelf meegemaakt hoe het is dat er iemand was die niet door mij geholpen wilde worden in Duitsland omdat ik een buitenlander ben, ik ben gewoon een blonde Hollandse meid en dat was voor mij toch wel een eyeopener. Maakt niet uit hoe goed je ergens in bent, er zullen toch altijd mensen zijn die je negatief beoordelen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:16

Ja dat klopt, Ayasha. We leven immers niet meer in de tijd van de verzuiling, gelukkig maar. Het blijft toch interessant, het waarom van racisme en discriminatie. Een onderdeel van de sociologie waar we nog lang niet over uitgeleerd zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:22

vuurneon schreef:
vooroodelen zijn noodzakelijk, het is zeer nuttig als en in een donker steegje loopt alleen en je komt een duister figuur tegen. Dan is het veiliger om te denken: 'wegwezen, hij lijkt mij gevaarlijk' dan 'ik loop gewoon door, hij is vast heel lief voor kittens'. Snel denken en handelen is noodzaak. En dan zijn die short cuts geweldig!

Je bewust zijn van je vooroordelen zijn in niet gevaarlijke situaties wel handig. Iedereen heeft ze, zonder kan je niet functioneren maar je er bewust van zijn is wel belangrijk. Als ik een groep donkere jongen mannen zie staan en ik ben alleen en ik moet er langs in het donker, dan voel ik mij er niet prettig bij. Zou er een groep van donkere moeders staan met een hun jonge kinderen, zou ik het niet eng vinden. Dat roept niet het stukje gevaar in mij op. Ik zal in eerste geval best een ander pad kunnen kiezen. Neemt niet weg dat ik bewust ben van het vooroordeel, maar dat weegt op dat moment niet op tegen mijn gevoel van potentieel gevaar en geen onnodig risico nemen.

Dat is een heel ander soort vooroordeel. Dat is gewoon menselijk instinct: gevaarlijke situatis incalculeren en zonodig vermijden. Heeft niets met huidskleur of afkomst te maken, wanneer het klaarlicht is, er wat mensen rond je heen zijn en je ziet in een steegje een 'vreemde' man/vrouw lopen zal je eerder geneigd zijn om door te lopen. Wanneer ja alleen door dat steegje zou moeten lopen en je ziet iemand staan, helemaal op zijn eentje zal je waarschijnlijk ook de andere kant op gaan. Niet omdat het een vreemde is, maar omdat het je gevaarlijk lijkt. Dat heeft niets met xenofobie of racisme te maken. Ik zie je ook enkel spreken over hem en hij, niet over haar. Daar kruipt al een vooroordeel in. Of het was wel zo makkelijk, da kan ook uiteraard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:23

Heleennn schreef:
Ja dat klopt, Ayasha. We leven immers niet meer in de tijd van de verzuiling, gelukkig maar. Het blijft toch interessant, het waarom van racisme en discriminatie. Een onderdeel van de sociologie waar we nog lang niet over uitgeleerd zijn.

Ik vond sociologie echt een super leuk vak! :) Zou het zo opnieuw willen op nemen. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:29

Ja het is niet mijn favoriet, maar het hoort er wel bij natuurlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:50

Heleennn schreef:
vuurneon schreef:

Dat is een heel ander soort vooroordeel. Dat is gewoon menselijk instinct: gevaarlijke situatis incalculeren en zonodig vermijden. Heeft niets met huidskleur of afkomst te maken, wanneer het klaarlicht is, er wat mensen rond je heen zijn en je ziet in een steegje een 'vreemde' man/vrouw lopen zal je eerder geneigd zijn om door te lopen. Wanneer ja alleen door dat steegje zou moeten lopen en je ziet iemand staan, helemaal op zijn eentje zal je waarschijnlijk ook de andere kant op gaan. Niet omdat het een vreemde is, maar omdat het je gevaarlijk lijkt. Dat heeft niets met xenofobie of racisme te maken. Ik zie je ook enkel spreken over hem en hij, niet over haar. Daar kruipt al een vooroordeel in. Of het was wel zo makkelijk, da kan ook uiteraard.

Is wel degelijk een vooroordeel. ik ga er immers gelijk al vanuit dat die duistere man in het steegje iets slechts op mij gemund heeft, terwijl hij misschien wel gewoon op weg naar huis is en mij wel doodeng vind :+ . Terwijl bv een blanke vrouw van 50 al niet eng zou ervaren. Dus idd bewust voor hem gekozen :) mannen ervaar ik sneller als gevaar dan vrouwen. En ik vind mensen waar ik mij niet mee identificeer in een groep sneller bedreigend (de Antiliaanse mannen van 40 bv) dan die moeders met een kind. Als ik aan kampers denk, krijg ik ook gelijk een beeld. Iemand met de naam Djeelano roept ook bij mij geen beeld op van een kind uit een hogere SES. Bij een beeld van een mongoloïde man zie ik gelijk een Chinees voor mij op een vrolijke kinderfiets, keurig in pak op weg naar college. Ik ben ook maar een mens haha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-09-16 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:53

En dat is ook perfect te begrijpen vuurneon. Zo zitten we in elkaar. Maar wat niet onze groep is niet perse slecht, en daar knelt nu net het schoentje :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:59

Bewust worden van die vooroordelen is het belangrijkste, dan handel je er minder naar.

(En voor de sociologie vakken zelden een boek open geslagen, zit zo'n stuk gezond verstand in en logisch nadenken en vooral heeeeeeeel veel herhaling dat dat mijn favo vakken waren haha. Weinig doen en hoge cijfers halen hahaha)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:10

Ik geloof niet meer zo zeer in racisme en discriminatie. Ik denk alleen wél dat een heleboel mensen zijn blijven hangen in het verleden en dat hierdoor dit allemaal nog actueel blijft. Ik ben zelf absoluut niet racistisch en ik zal niemand discrimineren. Racisme en discriminatie is gewoon niet meer van deze tijd.

Het enige waar ik mij ongelofelijk aan stoor, is dat de racisme/discriminatie kaart te pas en te onpas getrokken word zonder dat er maar enige vorm van informatie over het onderwerp ingewonnen word. Het is iets simpels als een zwarte pieten discussie. Ik zie racisme en discriminatie als iets negatiefs, maar zwarte piet als een ontzettend positief figuur. Daarom kan ik me al niet vinden in het feit dat mensen zwarte piet discriminatie vinden, omdat het figuur in mijn ogen enkel blijdschap, vriendschap, cadeautjes en lekkers komt brengen. Nu wil ik hier niet een enorme discussie over zwarte piet starten, maar even om te visualiseren hoe ik het zie.

Ik denk dat een heleboel mensen die zich gediscrimineerd voelen, heel gauw naar de negatieve kant trekken. Het glas is halfleeg. En als "blanken" moet je op je tenen lopen, want wat je ook zegt, wat voor kritiek je ook uit naar mensen van een andere huidskleur of religieuze voorkeur, het kan altijd omgedraaid worden naar discriminatie.

Ik denk, dat als wij de stempels racisme en discriminatie uit ons woordenboek zouden halen en mensen wat meer open zouden zijn naar elkaars mening dat je snel zal zien dat het helemaal niet meer voorkomt in onze samenleving.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:18

Ik heb ook een hekel aan positieve discriminatie. Je moet worden aangenomen omdat je geschikt voor en funcite bent, niet omdat je toevallig Ibrahim heet of een vrouw bent of een kerel of noem maar op omdat het bedrijf een quotum moet halen met minderheden of geslacht.

(Want het is dan een verplichting ipv dat rascisme of discriminatie echt verdwijnt. Want dat blijft helaas, ook met solliciteren)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:23

vuurneon schreef:
Ik heb ook een hekel aan positieve discriminatie. Je moet worden aangenomen omdat je geschikt voor en funcite bent, niet omdat je toevallig Ibrahim heet of een vrouw bent of een kerel of noem maar op omdat het bedrijf een quotum moet halen met minderheden of geslacht.

(Want het is dan een verplichting ipv dat rascisme of discriminatie echt verdwijnt. Want dat blijft helaas, ook met solliciteren)

Klopt, vind ik ook idioot want aan de andere kant worden mensen ook gediscrimineerd. Iemand die beter geschikt is voor de baan krijgt hem niet omdat er iemand een huidskleur heeft die het bedrijf nog niet in zijn verzameling heeft zitten :roll:

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:25

Soms is het zo simpel:
Ik ken heel veel leuke, aardige mensen. Daar zitten Nederlanders, Europeanen, Afrikanen en Aziaten tussen.
Ik ken heel veel eikels, hufters. Daar zitten Nederlanders, Europeanen en Afrikanen tussen.
(Geen Aziaten gek genoeg :D )

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:34

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:38

Selka schreef:
Bijzonder dat TS eerder dit topic opende [LZP] Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden
Spreekt elkaar imo nogal tegen..

Nou, met alle gebeurtenissen rond de vluchtelingen kan ik mij heel goed voorstellen dat dit topic geopend is hoor. En daarbij, wat voegt dit toe aan dit topic?? Gaat het specifiek om de TS?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:40

Mij viel de plotselinge omslag van de TS op :) Racisme is belachelijk en onnodig op ieder front. Ook wanneer het vluchtelingen betreft.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:44

Selka schreef:
Mij viel de plotselinge omslag van de TS op :) Racisme is belachelijk en onnodig op ieder front. Ook wanneer het vluchtelingen betreft.

Het is ook geen racisme, het is bezorgdheid. En dat kan ik mij goed voorstellen gezien de berichten over de vluchtelingen die naar buiten komen. Natuurlijk heeft het gros geen kwaad in de zin, maar je zal maar net een verkeerder groep treffen.

Dat is toch hetzelfde met de voetbalsupporters? Het gros van de ajax aanhang kijkt de wedstrijd en gaat naar huis, maar een groep hooligans zorgt ervoor dat er bij sommige wedstrijden geen ajax supporters aanwezig mogen zijn.

En wat dacht je van de motorclubs? Wanneer de Shadow Motorclub voorbij komt in een dorp word de politie gebeld, terwijl ze niks fout doen of hebben gedaan... Enkel en alleen omdat er met een motorclub genaamd Hell's Angels of een andere club genaamd Satudarah wél negatief in het nieuws zijn geweest.

En zo zijn er nog wel meer te noemen. En ja, ik pak bewust de "blanken" erbij ipv de allochtone groeperingen, want ik heb altijd het idee dat discriminatie volgens een hoop mensen niet bestaan voor "blanken".

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:45

Je zorgen maken over iets dat onbekend is, is normaal. Is niet perse racisme immers. Ik sta ook niet te juichen als bv naast ons studenten worden geplaatst. Of Polen of dat 10 huizen overgekocht worden door woningbouw en naar sociale huur gaan.

Is het niet pas rascisme en discriminatie als je ernaar handelt? Daarvoor blijft het een vooroordeel toch? Het is een vooroordeel als ik denk dat negroïde mensen eng zijn, maar wordt pas rascisme als ik een bord neer hang dat ze niet welkom zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:46

vuurneon schreef:
Je zorgen maken over iets dat onbekend is, is normaal. Is niet perse racisme immers. Ik sta ook niet te juichen als bv naast ons studenten worden geplaatst. Of Polen of dat 10 huizen overgekocht worden door woningbouw en naar sociale huur gaan.

Is het niet pas rascisme en discriminatie als je ernaar handelt? Daarvoor blijft het een vooroordeel toch? Het is een vooroordeel als ik denk dat negroïde mensen eng zijn, maar wordt pas rascisme als ik een bord neer hang dat ze niet welkom zijn.

Dit dus precies. Ben het volkomen met je eens!
En hier gaat het ook in fout, mensen zien een vooroordeel al gelijk als negatief, fout en discriminatie terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:48

Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar ik heb een vader gehad die echt wel r was, mijn broer ook.
Toch kun je als moeder veel positiefs bijdragen aan het beeld van anderen , vreemdelingen en op het gebied van raciste.
Ik ben toch mijn moeder erg dankbaar dat zij mij in ieder geval een goed beeld heeft mee kunnen geven, en dat ik toch echt niet zo een bekrompen en negatief beeld heb van onbekenden.