Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vuurneon schreef:vooroodelen zijn noodzakelijk, het is zeer nuttig als en in een donker steegje loopt alleen en je komt een duister figuur tegen. Dan is het veiliger om te denken: 'wegwezen, hij lijkt mij gevaarlijk' dan 'ik loop gewoon door, hij is vast heel lief voor kittens'. Snel denken en handelen is noodzaak. En dan zijn die short cuts geweldig!
Je bewust zijn van je vooroordelen zijn in niet gevaarlijke situaties wel handig. Iedereen heeft ze, zonder kan je niet functioneren maar je er bewust van zijn is wel belangrijk. Als ik een groep donkere jongen mannen zie staan en ik ben alleen en ik moet er langs in het donker, dan voel ik mij er niet prettig bij. Zou er een groep van donkere moeders staan met een hun jonge kinderen, zou ik het niet eng vinden. Dat roept niet het stukje gevaar in mij op. Ik zal in eerste geval best een ander pad kunnen kiezen. Neemt niet weg dat ik bewust ben van het vooroordeel, maar dat weegt op dat moment niet op tegen mijn gevoel van potentieel gevaar en geen onnodig risico nemen.
Heleennn schreef:Ja dat klopt, Ayasha. We leven immers niet meer in de tijd van de verzuiling, gelukkig maar. Het blijft toch interessant, het waarom van racisme en discriminatie. Een onderdeel van de sociologie waar we nog lang niet over uitgeleerd zijn.
Heleennn schreef:vuurneon schreef:vooroodelen zijn noodzakelijk, het is zeer nuttig als en in een donker steegje loopt alleen en je komt een duister figuur tegen. Dan is het veiliger om te denken: 'wegwezen, hij lijkt mij gevaarlijk' dan 'ik loop gewoon door, hij is vast heel lief voor kittens'. Snel denken en handelen is noodzaak. En dan zijn die short cuts geweldig!
Je bewust zijn van je vooroordelen zijn in niet gevaarlijke situaties wel handig. Iedereen heeft ze, zonder kan je niet functioneren maar je er bewust van zijn is wel belangrijk. Als ik een groep donkere jongen mannen zie staan en ik ben alleen en ik moet er langs in het donker, dan voel ik mij er niet prettig bij. Zou er een groep van donkere moeders staan met een hun jonge kinderen, zou ik het niet eng vinden. Dat roept niet het stukje gevaar in mij op. Ik zal in eerste geval best een ander pad kunnen kiezen. Neemt niet weg dat ik bewust ben van het vooroordeel, maar dat weegt op dat moment niet op tegen mijn gevoel van potentieel gevaar en geen onnodig risico nemen.
Dat is een heel ander soort vooroordeel. Dat is gewoon menselijk instinct: gevaarlijke situatis incalculeren en zonodig vermijden. Heeft niets met huidskleur of afkomst te maken, wanneer het klaarlicht is, er wat mensen rond je heen zijn en je ziet in een steegje een 'vreemde' man/vrouw lopen zal je eerder geneigd zijn om door te lopen. Wanneer ja alleen door dat steegje zou moeten lopen en je ziet iemand staan, helemaal op zijn eentje zal je waarschijnlijk ook de andere kant op gaan. Niet omdat het een vreemde is, maar omdat het je gevaarlijk lijkt. Dat heeft niets met xenofobie of racisme te maken. Ik zie je ook enkel spreken over hem en hij, niet over haar. Daar kruipt al een vooroordeel in. Of het was wel zo makkelijk, da kan ook uiteraard.
vuurneon schreef:Ik heb ook een hekel aan positieve discriminatie. Je moet worden aangenomen omdat je geschikt voor en funcite bent, niet omdat je toevallig Ibrahim heet of een vrouw bent of een kerel of noem maar op omdat het bedrijf een quotum moet halen met minderheden of geslacht.
(Want het is dan een verplichting ipv dat rascisme of discriminatie echt verdwijnt. Want dat blijft helaas, ook met solliciteren)
Selka schreef:Bijzonder dat TS eerder dit topic opende [LZP] Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden
Spreekt elkaar imo nogal tegen..
Selka schreef:Mij viel de plotselinge omslag van de TS opRacisme is belachelijk en onnodig op ieder front. Ook wanneer het vluchtelingen betreft.
vuurneon schreef:Je zorgen maken over iets dat onbekend is, is normaal. Is niet perse racisme immers. Ik sta ook niet te juichen als bv naast ons studenten worden geplaatst. Of Polen of dat 10 huizen overgekocht worden door woningbouw en naar sociale huur gaan.
Is het niet pas rascisme en discriminatie als je ernaar handelt? Daarvoor blijft het een vooroordeel toch? Het is een vooroordeel als ik denk dat negroïde mensen eng zijn, maar wordt pas rascisme als ik een bord neer hang dat ze niet welkom zijn.