Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:01

Ik ben het eens met de man maar zijnnverzekering is voor mij nog duurder dan ik nu al ben kwa aanvullingen. Ik schiet er dus niks mee op. Helaas ik ben over de 140 euro per maand kwijt inmiddels aan premie. Ben begin februari al door mijn eigen risico heen,en kan sinds een aantal jaren heel veel dingen zelf betalen omdat de vergoedingen daarvoor beperkt of geschrapt zijn. Dat is nog rond de 80 euro per maand er boven op nog.

Dus mijn minder goed werkende lijf kost me een kapitaal. Ook nog omdat ik daardoor in de wao zit en op die manier ook nog eens wordt belast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:22

Van mij mogen ze de zorgverzenkringen afschaffen. Ik betaal verschrikkelijk veel premie terwijl zelf bijna gebruik gebruik maak van het zorgstelsel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:54

Tot je een keer van je paard valt Tobbes, een knobbeltje voelt of over een stoeprand struikelt...

Ritje met een ambulance kostte al 750 euro, dus daar gaat je eigen risico al... Traumateam, foto's, CT scan, opname, nacomtroles.... Dan lopen de kosten snel op en ben je blij dat je verzekerd bent. Anders krijg je Amerikaanse toestanden, mensen met torenhoge schulden door zorgkosten en dat lijkt me totaal niet wenselijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:50

Ik had bij Agis/Zilveren Kruis ook geen klachten over vergoedingen maar ik vond het erg duur worden daar en ik kon toen niet mijn ER per maand betalen, bij DSW kon dat toen wel al want ik ben ook al snel daar doorheen. Ik weet wel dat er veel mensen in de problemen raken door de zorgkosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:55

tiwi1969 schreef:
Tot je een keer van je paard valt Tobbes, een knobbeltje voelt of over een stoeprand struikelt...

Ritje met een ambulance kostte al 750 euro, dus daar gaat je eigen risico al... Traumateam, foto's, CT scan, opname, nacomtroles.... Dan lopen de kosten snel op en ben je blij dat je verzekerd bent. Anders krijg je Amerikaanse toestanden, mensen met torenhoge schulden door zorgkosten en dat lijkt me totaal niet wenselijk.

Maar dat kost echt geen 10.000,-
En waarschijnlijk bel ik geen ambulance maar ga ik met de auto of vraag een stalgenoot om mij te brengen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:58

DSW geeft ook geen geld uit aan dure reclames.

De reclame die dsw maakt komt door de handelswijze van de directeur!

Ik stap over op DSW 1 januari enkel en alleen omdat ik de filosofie van deze meneer enorm kan waarderen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:59

Drico schreef:
Helaas is het eigen risico toch landelijk ingesteld en kan meneer Oomen wel zeggen dat hij het onzin vindt maar afschaffen kan toch niet.

<KNIP>

Maar je kunt natuurlijk wel (als je echt wil als miljonair) de jaarlijkse premie vaststellen, daar het Eigen Risico van aftrekken en het restantbedrag als jaarlijkse premie innen. Dan draag je als miljonair de kosten van het ER van je klanten en DAN geef je pas een signaal af. Dan zal je bedrijf wellicht ook een beeeetje (veel) gaan groeien omdat je premie voor mensen die weinig zijn op 60% van de concurrentie ligt.......

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:01

Tobbes schreef:
tiwi1969 schreef:

En waarschijnlijk bel ik geen ambulance maar ga ik met de auto of vraag een stalgenoot om mij te brengen.

Ah, maar als iemand anders al uit bezorgdheid of in paniek (of uit sensatiezucht) 112 gebeld heeft en die komen voor jou dan heb JIJ de kosten, zelfs als ze alleen maar even ter plekke een check doen en je NIET meenemen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:11

Tobbes schreef:
tiwi1969 schreef:

Als je bewusteloos op de grond ligt heb je geen keuze..... De rest ligt aan de schade die je hebt en de duur van je opname.

En knobbeltje, kanker loopt in de tonnen met alle behandelingen door de jaren heen. Je kan pech hebben of geluk, maar wil je dan dat ze zeggen: sorry je hebt dubbel pech, je kan de behandeling niet betalen ga maar dood?

Een zorgverzekering is iets sociaals, iedereen betaalt een beetje en krijgt zorg als hij dat nodig heeft. Jij ook als je dat wel nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:18

DSW is al jaren de luis in de pels van verzekeraars Nederland, is ook de enige die het preferentiebeleid mbt medicijnen aanvecht. Goede polissen, maken geen onderscheid bij leeftijd, simpele pakketten, verwerken declaraties akelig snel en zijn niet duur.
En ja ben al een flink aantal jaren bij ze verzekerd.
En DSW betaalde tot een jaar geleden als ze premieoverschot hadden een stukje premie terug.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:46

Morganlefay schreef:
DSW is al jaren de luis in de pels van verzekeraars Nederland, is ook de enige die het preferentiebeleid mbt medicijnen aanvecht. Goede polissen, maken geen onderscheid bij leeftijd, simpele pakketten, verwerken declaraties akelig snel en zijn niet duur.
En ja ben al een flink aantal jaren bij ze verzekerd.
En DSW betaalde tot een jaar geleden als ze premieoverschot hadden een stukje premie terug.

Dit hebben wij ook meegemaakt inderdaad, een bedrag teruggekregen :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:02

Tobbes schreef:
tiwi1969 schreef:

Ik had zonder raar te doen spontaan mijn arm uit de kom.
Ben door iemand ander naar de Seh gebracht. Dus geen ambulance.
Er worden foto's gemaakt.
Je krijgt verdoving (die niet werkte)
De arm wordt terug gezet door een arts. Er worden na controle foto's gemaakt.
En dan heb je al flink wat kosten gemaakt.

Nou helaas genezing ging niet zoals het hoorde en fysio sloeg niet aan.
Dus naar de orthopeed.
Deze wilde onder algehele narcose een inkijk operatie.
€€€€
Daaruit kwam dat er toch het een en ander kapot was en er een nieuwe operatie gepland werd die bijna 3 uur ging duren.
Ik kan je zeggen dat 3 uur lang de operatie kamer en dat hele OK team om je heen hebben niet goedkoop is.

Dan nog weer een half jaar lang elke week twee keer in de week naar de fysio.

Eindresultaat was tegen de 18.000 euro.
Even pats arm uit de kom.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:08

Maar is dat het bedrag dat je als patient zelf moet betalen? Is er in Nederland geen ziekenfonds?

In Belgie is er een ziekenfonds, die een gedeelte vergoed en dan kan je zelf nog een bijkomende verzekering nemen om het restbedrag te dekken.

Zo heb ik niets van mijn keizersnede moeten betalen, opname van mijn zoon, al was het een dagopname.

Ben in april naar ziekenhuis gebracht en dat heeft me misschien 30 euro gekost, waar ik nog een gedeelte van terug kreeg.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 08-09-16 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:08

Niet verzekeren is absoluut geen optie! Mijn opa was niet verzekerd. In die tijd mochten ziektekostenverzekeringen gewoon mensen weigeren. Dat deden ze dus ook. Gewoon de mensen die iets hebben uitsluiten of opzeggen. Hij had sinds zijn 26e een nierziekte, is maar 46 geworden. Heeft in die jaren meer dan 20 x in het ziekenhuis gelegen. Saillant detail: hij was de eerste (of 1 van de eersten) in nl bij wie een nier is weggehaald. Enfin, alles hebben mijn grootouders zelf moeten betalen. Nog een wonder dat ze niet failliet zijn gegaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:12

Nee dat was vergoed op het eigen risico na.
Maar ik wilde even de uitspraak dat kost geen 10.000 ontkrachten.
Je kunt hier precies zien wat je ingreep heeft gekost.
En het eigen risico is inderdaad veel en veel te hoog.
Maar ik ben wel blij dat we ons kunnen verzekeren. Want heb je een keer wat kan het echt erg hoog worden.

En inderdaad gaat het om erge dingen als kanker gaat het om veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:15

Maar moet de zorg dan wel zo duur zijn dat uit kom geschoten arm 18.000 kost?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:16

Ja, natuurlijk kost alles heel veel, als je het gedeelte wat het ziekenfonds betaald meerekent. Die andere bokker zal misschien ook enkel uitgaan wat zij zelf moet betalen, niet het totaal bedrag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:19

Ik vind het Nationaal Zorgfonds een erg goed plan. Dat huidige gedoe met verzekeringen is belachelijk (al die bureaucratie, dat speculeren met eigen risico, preferentiebeleid dat volslagen buiten proportie is, rare wachtlijsten omdat de verzekeraar limieten stelt aan hoeveel behandelingen er bij een bepaald ziekenhuis mogen.)

Graag anders, dit verspilt tijd en geld en is meer nadelig dan voordelig voor de kwaliteit van zorg.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:25

Het lijkt heel wat wat deze man doet, maar als je kritisch gaat kijken valt het imo vies tegen.
Met zoveel geld mist hij dat salaris niet eens en het is een prachtige manier om meer klanten binnen te halen. Voor iemand die beweert zo begaan te zijn met het volk, vind ik zijn verzekeringen nog best duur maar het ergste: omg wat een slechte vergoedingen!! Het leek me nog interessant want tja, iets doen is beter dan niets natuurlijk en ik wil niet meteen de cynische zeikerd uithangen.
Maar voor mij valt het gewoon direct af door de slechte vergoedingen. Mijn huidige aanvullende verzekering kost minder en levert me meer op. Voor mij is fysiotherapie het belangrijkste en dat vergoeden ze erg slecht. Met het maximale pakket wel 36 behandelingen (genoeg anderen geven je dan onbeperkt!) maar slechts 9 manuele behandelingen. Ehm met 2x per maand manueel red ik dat dus niet... Terwijl ik nu minder betaal voor 27 behandelingen ongeacht wat het is.
Verder even door de vergoedingen heen gebladerd en alles wat ik zag is imo zo beperkt en voorwaardelijk... Dus echt zo begaan met de arme medemens? Mwah, dat durf ik te betwijfelen als je verzekering er zo uitziet...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:27

Ik ben ook voor de afschaffing van het ER. alleen ben ik bang dat wanneer dit zal gebeuren we ineens heel veel geld kwijt zullen zijn om onze normale premie te betalen. Dus dat het eigen risico verwerkt zit in de premie. Ik ben zelf chronisch ziek maar wel aan de beterende hand mbt m'n astma dus ik heb nu genoeg puffers liggen voor 2 jaar.
Het eigen risico werkt 2 kanten op. Het is een goede stimulans om mensen daadwerkelijk bewust te maken van de kosten van medicatie en ziekenhuiskosten maar ook stimuleert het mensen om even aan het eind van het jaar te gaan shoppen bij de zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:51

Het hoge eigen risico zorgt ervoor dat mensen zorg gaan mijden en pas als het echt uit de hand is gelopen aan de bel gaan hangen. Kostenplaatje is dan vele malen hoger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:55

Tobbes schreef:
tiwi1969 schreef:

In 1997 viel ik helaas van mijn paard.
Rug op 3 plekken gebroken.
Zonder ambulance naar het ziekenhuis was echt geen optie.....

In 2005 viel ik heel stom... bekken gebroken.
Nou ik heb mijn ziektekosten voor (bijna) mijn hele leven eruit.

Mijn man heeft medicijnen voor zijn psoriasis, en die kosten al meer per maand, dan de premie voor het hele gezin.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:01

purny schreef:
Het eigen risico werkt 2 kanten op. Het is een goede stimulans om mensen daadwerkelijk bewust te maken van de kosten van medicatie en ziekenhuiskosten.

Dat doet het eigenlijk niet echt: Het enige wat we weten over de kosten is wat men op de factuur zet. Het is niet eens bekend of dat de werkelijke kosten zijn. En er is ook weinig dat we kunnen doen als we die kosten weten, want daar is niet iets dat je op patientniveau kunt oplossen. Dat moet gezamelijk - maar helaas gebeurt juist dat allemaal achter gesloten deuren en hebben we dus geen flauw idee.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:17

Morganlefay schreef:
Het hoge eigen risico zorgt ervoor dat mensen zorg gaan mijden en pas als het echt uit de hand is gelopen aan de bel gaan hangen. <KNIP>

Yup. Om het heel cynisch te zeggen: over 5-10 jaar kun je aan iemands gebit zien was zijn inkomen is..... -O-

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:25

ElineS schreef:
Ik ben nu ook de eigen risico in één klap kwijt. Vorig jaar + nog allerlei extra eigen bijdrages bij bepaalde dingen die ik moest hebben voor mijn zorg en revalidatie. Dit jaar weer eigen risico + extra's en de fysio die niet compleet vergoed word... En het is straks alweer 2017 en dat komt er ook weer bij. Ik ben dan in totaal al 2300 afgerond kwijt aan mijn zorg en het is gewoon zwaar lastig dit op te brengen..

Dan heb ik ook nog familie en vrienden die het niet zo breed hebben. Eén iemand die ik ken had zware kiespijn en ontstekingen etc. Maar goed, de bijstand, ze kon de tandarts niet veroorloven en geen enkele verzekering wilde haar aannemen voor de tandarts verzekering, want dan verdienen ze er niet aan. Je moet een bijna perfect gebit hebben wil je een tandarts verzekering, maar die mensen nemen vaak geen extra verzekering want het is niet nodig. Gevolg was dat die persoon jaren heeft rondgelopen met kiespijn en ontstekingen en gewoon heeft moeten wachten tot het zo uit de hand liep dat die naar de kaakchirurg moest. Dan was je ook eigen risico kwijt, maar dan was dat in ieder geval de max en daar was dan ook voor gespaard, dat dat betaald kon worden. Behalve dan ook nog het gebit wat erbij kwam, aangezien alles eruit moest, zo erg was het geworden. Even 400,- voor het gebit... Dus nu heeft die persoon een gebit al ver voor zijn 40ste en een schuld van 400 erbij. Als die gewoon jaren geleden naar de tandarts had gekund, dan had het niet zo ver hoeven komen.

Het is triest dat zoiets kan in Nederland... Zeer triest.

Volgend jaar stijgt de eigen risico niet, want tja, het is dan verkiezingstijd hé. Niemand wil dan zijn vingers daaraan branden. Maar het jaar daarop gaat het gestaag door. Het was wat, 150 in het begin, en het word straks het driedubbele en dat in maar een paar jaar tijd. Het is belachelijk die stijging.

En het werd ingevoerd om mensen te ontmoedigen naar de dokter te gaan. Ja, dat doen ze zeker ja. Mensen gaan gewoon niet meer omdat ze het niet kunnen veroorloven. Maar hé, je kan ook maandelijks aflossen. Ja, klinkt leuk, maar in de praktijk betekend dat vaak dat je niet kan overstappen in december, want je mag niet weg bij je verzekering zolang er een schuld is.. En het jaar daarop, weer je eigen risico kwijt, en dus blijf je afbetalen en kan je nooit naar een andere verzekeraar.

Ik kan me er soms behoorlijk over opwinden. Gewoon omdat ik in een milieu leef met veel mensen met een minimum salaris en hoe ze omgaan met ziektes etc.

Een vriendin kan niet eens steunzolen voor haar dochtertje veroorloven. Ze heeft platvoeten. Maar ze moet het zelf betalen, word niet vergoed.. En dus krijgt haar kindje geen steunzolen. Zo word je al door de zorg in de rug gestoken voordat je zelf erover kan beslissen.

Ik snap niet waarom het volk dit zolang blijft pikken. Er zijn al zoveel pogingen gedaan om te protesteren, om de straat op te gaan, maar een paar honderd mensen komen opdagen en dat heeft niet veel impact.

Waarom maken we wel allemaal lawaai over allerlei andere zaken, maar blijft de zorg liggen, ondanks dat grote aantallen het niet meer oké vinden... We draaien ons op onze rug en laten het allemaal maar over ons heen komen.

Het is absurd.

@Eight: Eén van de redenen waarom ik toch wil overstappen, want ik heb veel fysio nodig maar heb het gewoon nu niet voldoende kunnen doen, omdat ik maar 9 lessen per jaar vergoed krijg en hoger gaan wel heel duur is. Ik ben voordeliger uit bij DSW

@Liezel: Deze man uit al jaren kritiek op het zorgstelsel en doneerde delen van zijn salaris al aan goede doelen/werknemers ver voordat hij directeur werd bij DSW.

Daarnaast, wat kan mij het schelen als 125.000 euro doneren aan de Voedselbank een verkooppraatje is, als de Voedselbank even 125.000 euro krijgt! En ik met een verzekering zit met gunstige polis voorwaarden. Hij zijn nieuwe klant en ik steun voor mijn gevoel iets goeds en een gulle man, of dat nou uit de goedheid van zijn hart komt of omdat het zakelijk een slimme zet is, dat kan me geen bal schelen. Hij doneert tenminste geld en is een miljonair met invloed, die het eens is met bepaalde grote zorgen onder vooral de minima. Dat zie je niet heel vaak.

Het verkooppraatje in mijn eerste post is trouwens mijn verkooppraatje. Ik heb even de info die ik had opgezocht kort in mijn eigen woorden beschreven. Artikel die gelinkt staat wat de aanleiding was en de meest recente, gaat over zijn kritiek op de eigen risico.

Ik ben even kritisch:

Er zijn genoeg tandartsverzekeringen (FBTO, Zilveren Kruis heb ik allebei zelf meegemaakt) die helemaal geen keuring of toelatingsvoorwaarden voor een tandartsverzekering hebben. Onzin dus.

Overstappen in december kan ook gewoon als je bij je huidige verzekeraar je eigen risico nog aan het afbetalen bent. Ik betaal maandelijks m'n eigen risico van vorig jaar aan FBTO en ben gewoon per januari overgestapt naar Zilveren Kruis. Onzin dus.

En verder zijn de aanvullende verzekeringen van DSW wel heel beperkt! Amper manuele therapie bijvoorbeeld... en ook nog behoorlijk duur. Met de collectiviteitskorting van m'n werk ben ik bij Zilveren Kruis vele malen beter verzekerd voor hetzelfde geld. Ik kan daar net zo goed m'n eigen risico gespreid betalen en ze betalen declaraties binnen een paar dagen uit. Ik snap dus niet zo goed waarom DSW zo veel beter zou moeten zijn. Zeker niet als ik dan m'n bril e.d. eerst zelf moet gaan voorschieten...