De (on)zin van ontwikkelingshulp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 13:29

Sakura789 schreef:
@TS ben je wel eens naar ontwikkelingsgebieden geweest? (geen aanval hoor, maar ben gewoon heel benieuwd)

Nee.

Die lokale projectjes waar mensen zienderogen van opknappen vind ik mooi +:)+

Maar o.a. dit stoort mij:

Citaat:
Deze landen/gebieden stonden op eigen benen voordat westerse mensen daar kwamen om er te "oogsten". Dan gaat het om delfstoffen, agrarische producten en arbeidskracht waardoor de bestaande infrastructuur wordt vernietigd. Vervolgens moet onze vorm van maatschappij organisatie daar opgezet worden van ons, meer democratie. Helaas werkt dat niet zo...En het oogsten blijft doorgaan door het westen.

Citaat:
Zo was ik begin dit jaar in Zimbabwe, waar de noodtoestand was uitgeroepen wegens de droogte. De oogst ging verloren, mensen leden honger, enz. Toen na die droge maanden de regentijd eindelijk aanbrak, deden ze niks met het water. Ook niet toen hen werd uitgelegd dat het belangrijk is om met bijvoorbeeld reservoirs water op te slaan zodat je voorraad hebt voor de droge periode. Daar wilden ze niet aan, ze snapten het nut niet en ze zouden het wel redden als het weer droog werd. Zo kom je natuurlijk niet verder.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:44

Die landen zijn arm en worden arm gehouden zodat wij rijk kunnen zijn. Ontwikkelingshulp is niets anders dan een farce, een manier om mensen het idee te geven dat er iets aan gedaan wordt.

Feit is dat niet iedereen rijk kan zijn. Hoe armer zij zijn, hoe rijker wij worden. Simpel.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:38

phormicola schreef:
Die landen zijn arm en worden arm gehouden zodat wij rijk kunnen zijn. Ontwikkelingshulp is niets anders dan een farce, een manier om mensen het idee te geven dat er iets aan gedaan wordt.

Feit is dat niet iedereen rijk kan zijn. Hoe armer zij zijn, hoe rijker wij worden. Simpel.

Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt. Is daar ook bewijs van?

Popstra

Re: De (on)zin van ontwikkelingshulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:18

Ik vind alle hulp goed mits deze ook daadwerkelijk aan komt. Echter is het wel zo dat sommige landen niet te helpen zijn naar mijn mening. In de 44 jaar dat ik leef is er altijd hulp nodig in Afrika bijv. Zal nooit anders worden daar en dat is natuurlijk jammer. De een na de andere instantie word het leven in geroepen om daar te helpen. Het is gewoon jammer dat het zo ongelijk verdeeld is op de wereld.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:45

Citaat:
Zo was ik begin dit jaar in Zimbabwe, waar de noodtoestand was uitgeroepen wegens de droogte. De oogst ging verloren, mensen leden honger, enz. Toen na die droge maanden de regentijd eindelijk aanbrak, deden ze niks met het water. Ook niet toen hen werd uitgelegd dat het belangrijk is om met bijvoorbeeld reservoirs water op te slaan zodat je voorraad hebt voor de droge periode. Daar wilden ze niet aan, ze snapten het nut niet en ze zouden het wel redden als het weer droog werd. Zo kom je natuurlijk niet verder.

Dit is iets wat ik ook van vaak van mensen hoor die in ontwikkelingsgebieden zijn geweest om medische hulp te verlenen. De bevolking wil niet zien wat belangrijk is, het gaat allemaal wel prima zoals het is. Daarom versloffen sommige westerse projecten ook weer als de 'westerlingen' weg gaan. Het wordt niet belangrijk geacht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:50

kimmysan schreef:
Citaat:

Dit is iets wat ik ook van vaak van mensen hoor die in ontwikkelingsgebieden zijn geweest om medische hulp te verlenen. De bevolking wil niet zien wat belangrijk is, het gaat allemaal wel prima zoals het is. Daarom versloffen sommige westerse projecten ook weer als de 'westerlingen' weg gaan. Het wordt niet belangrijk geacht.

Waarom zouden ze luisteren naar de blanken-die-het-allemaal-zo-goed-weten? ;) de mensen daar zijn jarenlang onderdrukt geweest door de blanken, de blanken hebben niets meer dan ellende gebracht en nu ze eindelijk onafhankelijk zijn komen ze alsnog vertellen wat ze moeten doen...

Ik snap wel waarom ze niet zitten te wachten op ontwikkelingshulp ;)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:54

Zoals jij het stelt Verootjoo, gaan de mensen daar liever dood door verhongeren dan zelf actie ondernemen of hulp aanvaarden. Of bedoel je nu iets heel anders?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:29

Je hebt ontwikkelingshulp en ontwikkelingshulp.
Het korte termijn denken is idd wel een vaststaand feit in sommige landen. Als het goed gaat, gaat het goed en als het slecht gaat zullen we wel zien wie ons komt helpen.
Als er projecten opgesteld worden moet dat door de lokale bevolking ondersteund worden. Anders krijg je idd de scenario's dat het snel verpieterd.
Heb zo in Niger bvb een rijstteeltproject gezien. Liep goed, tot de westerse projectleider weg ging, rijstvelden waren daarna compleet vervallen. Een soort van microkredietsysteem waarbij de vrouwen dmv hun eigen veestapeltje (geiten) konden sparen liep wel goed, ook zonder 'begeleiding'.
We hebben niet dezelfde cultuur en zouden dat ook niet moeten willen en ik kan begrijpen dat ze het westers paternalistisch gedrag goed beu zijn maar ik begrijp soms ook niet waarom 'ze' soms niet wat meer vooruitdenkend zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:52

kanniet schreef:
Zoals jij het stelt Verootjoo, gaan de mensen daar liever dood door verhongeren dan zelf actie ondernemen of hulp aanvaarden. Of bedoel je nu iets heel anders?

Neem bv de ebolacrisis; die kon alleen maar zo uit de hand lopen door een groot cultuur verschil. Wij weten hoe belangrijk de hygiene is, hoe besmettelijk het is. De mensen daar zagen de blanken als de boosdoeners, want zij mochten hun zieke familieleden niet meer zien (want besmettingsgevaar) die gingen nog dood ook (dat het vooral hulp was om verdere verspreiding t voorkomen werd niet gezien), dus de blanken helpen ook nog eens niet en zijn niet te vertrouwen (want dat is hun aangeleerd door ervaringen in het verleden)
Er is dus een heel andere aanpak nodig dan zomaar medische hulpverlening gaan brengen.

Ik zeg niet dat ze liever verhongeren of doodgaan, maar de hulp die geboden wordt, wordt niet bepaald gezien als hulp.

Wat imo beter werkt, en dat kun je zien in bv Kenia, want dat land is sinds dat ze onafhankelijk zijn enorm aan het groeien. Zij laten westerse mensen (veel Nederlanders) een bedrijf opstarten die alleen maar Kenianen in dienst mogen nemen. Want immigreren in Kenia mag, maar je mag er niet in loondienst werken, alleen maar in je eigen bedrijf. Er wordt zo dus veel werkgelegenheid gecreëerd en ook op een hoger niveau. Want, met alle respect en zonder de bedoeling om te discrimineren, Afrikanen zijn nu eenmaal geen sterren in bedrijfsvoering, handelen en managen. Zij hebben dit nooit geleerd, zijn altijd klein gehouden in de kolonisatie. Hun onderwijs is daar ook totaal niet op gericht en sowieso op veel lager niveau.

Maar wat je ziet in Kenia is een groeiende middenklasse, een stijgend niveau onderwijs, een afnemende werkloosheid en een enorm ontwikkelend land.

Wat ik daarom nooit begrijp, is dat mensen in nl geld inzamelen om daar zelf een school t gaan bouwen. Gebruik dan dat geld om daar mensen in te huren om een school te bouwen. Zijn er weer een paar mensen aan het werk, hebben er weer gezinnen geld om te eten en om ook daadwerkelijk hun kinderen naar die school te sturen. :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-08-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:58

Thioro schreef:
We hebben niet dezelfde cultuur en zouden dat ook niet moeten willen en ik kan begrijpen dat ze het westers paternalistisch gedrag goed beu zijn maar ik begrijp soms ook niet waarom 'ze' soms niet wat meer vooruitdenkend zijn.

Omdat 'ze' dat nooit geleerd hebben. Wij worden daar mee opgevoed, Afrikanen zijn van nature wat luier en lakser aangelegd, leven meer met de dag en zijn meer van het motto 'maak je geen zorgen'. En dat doen ze ook echt niet. Ook al hebben ze honger en weinig te eten, misschien is het morgen wel beter en hebben we dan wel eten.

Ook is het niveau van onderwijs erg laag, als er al mensen geld hebben om dat onderwijs te volgen. Het niveau zal dus ook niet hoger worden, want er zijn ook weinig mensen die zich druk maken om het feit dat ze het 'niet goed' hebben in hun land.
Het 'niet goed' hebben is ook betrekkelijk. Wij vinden dat het niet goed gaat, omdat wij weten hoe het anders kan. Zij denken elke dag dat het morgen wel beter zal gaan en weten niet beter dan dat het nu is zoals het is.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:22

Ik begrijp het cultuurverschil Verootjoo, en daarom denk ik ook dat ontwikkelingshulp niet aanslaat. Als de eigen bevolking er al niet om geeft of er morgen iets te eten is of niet, stimuleren wij (de gevers) dit van de hak op de tak leven dan door überhaupt te noodhulp te geven tijdens bv hongersnoden. Per saldo hoeven ze daar dan niet aan de te denken, want er is altijd nog het rijke westen wat wel iets doneert om zichzelf goed te voelen. Dus over de toekomst denken doen anderen wel.

Wat ik me dan meteen afvraag is in hoeverre de westerling "schuld" is aan de situatie daar, zoals sommigen hier stellen.
Na de WO2 hadden wij hier de Marshallhulp. Met deze hulp is in enkele tientallen jaren heel Europa weer op poten gezet. Maar zoiets kan alleen als iedereen de schouders eronder zet.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:01

verootjoo schreef:
Waarom zouden ze luisteren naar de blanken-die-het-allemaal-zo-goed-weten? ;) de mensen daar zijn jarenlang onderdrukt geweest door de blanken, de blanken hebben niets meer dan ellende gebracht en nu ze eindelijk onafhankelijk zijn komen ze alsnog vertellen wat ze moeten doen...

Toch was dat op de plek waar ik was zeker niet het geval. Ik liep stage in een ziekenhuis wat was opgezet via ontwikkelingshulp. Op hetzelfde terrein was ook een school. Er zijn op heel het terrein 'maar' vier blanken die alles een beetje aansturen. Hun grootste taak is om de lokale bevolking op te leiden voor zowel in het ziekenhuis als om les te geven. En dat gaat echt super! De mensen doen hard hun best om goed in hun werk te worden en zijn zeker gemotiveerd. Dus op dat gebied nemen ze het wel aan van de blanken.
Alleen ik weet niet waarom het in andere situaties niet aanslaat. Misschien omdat ze wat dat betreft toch vinden dat ze het zelf ook wel kunnen, het gaat immers al eeuwen 'goed'. Een ziekenhuis of school was er nooit en dat zien ze dus als een verbetering waarbij de blanken wel weten hoe het moet.

Edit: overigens is daar de samenwerking en verstandhouding tussen de blanken en lokale bevolking wel ontzettend goed. Beide nemen dingen van elkaar aan en helpen elkaar waar nodig. Er is absoluut geen rangorde van de blanken als 'baas' en de locals als 'slaaf'.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:03

Yaralisa schreef:
verootjoo schreef:

Toch was dat op de plek waar ik was zeker niet het geval. Ik liep stage in een ziekenhuis wat was opgezet via ontwikkelingshulp. Op hetzelfde terrein was ook een school. Er zijn op heel het terrein 'maar' vier blanken die alles een beetje aansturen. Hun grootste taak is om de lokale bevolking op te leiden voor zowel in het ziekenhuis als om les te geven. En dat gaat echt super! De mensen doen hard hun best om goed in hun werk te worden en zijn zeker gemotiveerd. Dus op dat gebied nemen ze het wel aan van de blanken.
Alleen ik weet niet waarom het in andere situaties niet aanslaat. Misschien omdat ze wat dat betreft toch vinden dat ze het zelf ook wel kunnen, het gaat immers al eeuwen 'goed'. Een ziekenhuis of school was er nooit en dat zien ze dus als een verbetering waarbij de blanken wel weten hoe het moet.

Edit: overigens is daar de samenwerking en verstandhouding tussen de blanken en lokale bevolking wel ontzettend goed. Beide nemen dingen van elkaar aan en helpen elkaar waar nodig. Er is absoluut geen rangorde van de blanken als 'baas' en de locals als 'slaaf'.

Dat het in andere situaties niet aanslaat ligt er heel erg aan waar in Afrika het is ;)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:16

verootjoo schreef:
Dat het in andere situaties niet aanslaat ligt er heel erg aan waar in Afrika het is ;)

Ja maar ik bedoel op eenzelfde plek. Onderwijs en gezondheidszorg slaan daar prima aan, bijv. het geval van waterreservoirs niet.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:19

Valt me op dat er hier van uit word gegaan dat alleen in Afrika ontwikkelings hulp is. Maar ook o.a. in zuid Amerika is ontwikkelings hulp en daar is de cultuur weer heel anders een steeds minder hulp nodig. Mijn vader werkt daar een kan steeds moeilijker werk daar vinden. Dus daar werkt het wel.

Yaralisa

Re: De (on)zin van ontwikkelingshulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:36

Daar wordt zeker niet vanuit gegaan, ik denk dat iedereen wel weet dat het zeker niet alleen Afrika is.
Alleen de ervaringen/voorbeelden zijn hier toevallig vanuit Afrika dus vandaar dat daar op verder gegaan wordt :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:40

In Azie werkt het ook.
Misschien toch iets te maken met ondernemingsgeest.
En zoals gezegd, ook in Afrika hangt het er van af waar. Er zijn landen waar het niet aanslaat en er zijn landen die zich wel goed kunnen redden.
Mijn zus en moeder zijn zo bvb teruggegaan naar Rwanda laatst (25 jaar geleden hebben we er een tijdje gewoond). Rwanda heeft een gruwelijke geschiedenis en mijn moeder heeft het vroeger nooit een fijn land gevonden (wij zaten er in de late jaren '80) vanwege sluimerende spanningen en korte termijn denkende mentaliteit.
Nu blijkt het land compleet veranderd, flinke mentaliteitsverandering en ze zijn letterlijk uit de as herrezen. Het is nu een stabiel, goed ontwikkeld en zelfvoorzienend land met goede faciliteiten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:15

elenaMM77 schreef:
vind dat wel heel makkelijk gedacht Barbet,
alsof iemand het prettig vind om van anderen afhankelijk te zijn.

Nee niet kortzichtig, hoor.
Lees de rest van het topic, daar staan allerlei voorbeelden van wat ik bedoelde, maar dan beter uitgelegd door anderen. :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:45

Ik heb nooit begrepen waarom we in europa 60% vd europese gelden terugpompen in landbouw/veeteelt terwijl we overproductie hebben.....en dan vervolgens importheffingen toepassen op de goederen uit ontwikkelingslanden. Om het geweten dan te sussen moet elk europees land een % van hun bnp betalen aan ontwikkelingslanden. Welk geld voor 2/3e verdwijnt in de zakken van dictators, dat is onderzocht...

https://www.europa-nu.nl/id/vg9pijs4vzzn/handelsbeleid

noodhulp is idd iets heel anders.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:05

Thioro schreef:
In Azie werkt het ook.
Misschien toch iets te maken met ondernemingsgeest.
En zoals gezegd, ook in Afrika hangt het er van af waar. Er zijn landen waar het niet aanslaat en er zijn landen die zich wel goed kunnen redden.
Mijn zus en moeder zijn zo bvb teruggegaan naar Rwanda laatst (25 jaar geleden hebben we er een tijdje gewoond). Rwanda heeft een gruwelijke geschiedenis en mijn moeder heeft het vroeger nooit een fijn land gevonden (wij zaten er in de late jaren '80) vanwege sluimerende spanningen en korte termijn denkende mentaliteit.
Nu blijkt het land compleet veranderd, flinke mentaliteitsverandering en ze zijn letterlijk uit de as herrezen. Het is nu een stabiel, goed ontwikkeld en zelfvoorzienend land met goede faciliteiten.

Afgelopen jaar zijn we in Namibië op vakantie geweest, ook daar merk je een hele goede sfeer. Laatst stond er in de Elsevier ook een artikel over dit land. Zij omarmen ook de westerlingen om ondernemingen op te zetten. Daarnaast zijn ze vreselijk gastvrij en is het heel fijn om er op vakantie te gaan. Er staat zelfs voor de volgende verkiezingen een witte 'Obama' op de lijsten. Respect voor elkaar en samen op naar een goede toekomst, elkaar versterken.

Maar goed, heb ook blanke boeren in Zambia (bananen) en Kenia (rozen), daar vraag ik me soms wel af of ze echt goed zijn voor de bevolking. Ik denk ook serieus dat er nog wel een soort van slavernij zou kunnen zijn. Maar goed, we zien ook wat voor een chaos het is geworden in Zimbabwe met het wegjagen van de blanke boeren. Het is geven en nemen, maar veel investeren in elkaar.

Wat ook heel belangrijk is; wat voor signaal geven de leiders af? Was het laatst niet ergens in Africa dat een president zijn salaris met xxx had verlaagd? Ook bij het binnenkomen in Namibië hingen er posters om corruptie te melden. Onderweg wel politieposten gehad, maar zonder problemen. Heel anders dan bijv. in Mozambique, 30km van de grens en politiepost. Alle papieren waren op orde, maar je mag toch betalen of je wordt vastgehouden. Nou geloof me, dat geeft echt geen goed gevoel!