Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:EvaC: nee, ik denk dat het mensen zijn die net als veel anderen in Nederland gewoon wel eens in de Efteling zijn geweest, misschien recent. Maar dat ze tegelijkertijd de ervaring hebben (die wij niet hebben als we wit zijn) dat ze veel op hun kleur worden aangesproken. En dan valt op een bepaald moment ineens op dat 'wauw, eigenlijk kan dat helemaal niet.'
Bedenk dat al die dingen samenwerken: het is niet 1 beeld, 1 attractie die racisme maakt. Racisme is juist dat er op allerlei plekken dat soort dingen zijn die allemaal hun eigen kleine beetje bijdragen aan het idee dat zwarte mensen ver van ons verwijderd zijn, anders zijn, op afstand staan. En dat maakt dan weer de ruimte vrij voor pesten, discriminatie, uitsluiting.
Het probleem is dat als je dat wilt veranderen, je dus op een bepaald moment vrij groots aandacht moet vragen: kijk, zo veelomvattend is het. Zo makkelijk doen we dat in Nederland, zo weinig staan we stil bij wat die beelden eigenlijk zeggen.
(En tegelijkertijd: iedere keer dat mensen daar boos op worden, 'ga naar je eigen land', 'ik ben niet racistisch maar ik heb geen zin om me te verdiepen in hoe racisme nou eigenlijk werkt' benadrukken we hoe weinig moeite we eigenlijk willen doen om het te verbeteren. Als wij het als maatschappij niet kunnen handelen dat er een paar keer kritiek komt, goedbeschouwd over slechts een paar punten die niet eens heel belangrijk zijn...
Hoe kunnen we verwachten dat zwarte mensen wel gewoon begrip blijven houden als ze keer op keer op keer heel daadwerkelijk worden staandegehouden door de politie, extra worden gecontroleerd, discotheken niet binnenkomen, of niet worden uitgenodigd voor sollicitaties? Wij vinden het blijkbaar al een ramp als onze efteling-attractie wordt bekritiseerd... kun je nagaan hoe het is als je zelf gecriminaliseerd wordt?)
Shadow0 schreef:Hoe kunnen we verwachten dat zwarte mensen wel gewoon begrip blijven houden als ze keer op keer op keer heel daadwerkelijk worden staandegehouden door de politie, extra worden gecontroleerd, discotheken niet binnenkomen, of niet worden uitgenodigd voor sollicitaties? Wij vinden het blijkbaar al een ramp als onze efteling-attractie wordt bekritiseerd... kun je nagaan hoe het is als je zelf gecriminaliseerd wordt?)
Cer schreef:Winged: dat heeft, naar mijn idee, niks met racisme te maken, maar met de verharding van de maatschappij in het algemeen...
Overigens, liepen er ook zwarte mensen voorbij die niet hielpen? Kan me niet voorstellen dat het de enige gekleurde mensen waren op die plek?
MiniMouse schreef:Weet je wat nog het erge is!!
Ze hebben daar speciaal gebedsruimtes gemaakt voor "moslims/gelovige" ..
Dus eerst "lokken" ze die mensen daar heen, om ze daarna te beledigen met rascistische figuren in een attractie!
Zijn ze nou helemaal!!!![]()
Winged schreef:Afgelopen zaterdag zat er een (oudere, jaartje of 65) zwarte man te klooien met zijn fiets, de fiets was gevallen en hij stond er bovenop en zat vast. Had heel simpel even een handje nodig om eruit te komen en door te kunnen gaan. Tot mijn verbazing liepen heel wat mensen deze man gewoon voorbij. Ik (blank als de pest, momenteel blond haar) heb de man een handje geholpen en hij was helemaal blij met de hulp. Ik vraag mij af of deze man eerder was geholpen wanneer hij blank was.
Gisteren ging er een zwarte jonge man onderuit met zijn fiets. Veel mensen fietsen door zonder er een blik op te werpen. Waren zo'n 20/25 man op hetzelfde punt die allemaal door fietsten. 2 mensen vroegen hem of het goed met hem ging. Dat is toch gek?
Shadow0 schreef:Ik weet ook werkelijk niet of ik het leuk zou vinden als het Japanse pretpark dat Nederland zo mooi afschildert, dat aan zou vullen met een karikaturaal beeld van ons in negatieve zin (bv ons zou afschilderen als monterachtige rovers en uitbuiters - zelfs al is het gebaseerd op werkelijke geschiedenis want de VOC was niet zo lief.) En dan heb ik niet eens wat met Japan te maken... veel mensen met een donkere huidskleur hebben de Nederlandse nationaliteit.
purny schreef:@shadow: is het niet een beetje wat deze groep over zichzelf afroept. Ik woon zelf in den haag en de enigste groep die overal schijt aan heeft is jawel de gekleurde mens. Ik ben zelf niet racistisch aangelegd maar als je dan weer een situatie tegenkomt waarbij er weer een gekleurde iets flikt en al bij voorbaat begint te krijsen dat ze worden geduscrimineerd ga je 2 keer nadenken.
Zwarte piet was onze cultuur. Ik ken geen enkel klein kind die over discriminatie begint maar gewoon de lol van zwarte piet inziet.
Wij raken Nederland steeds meer kwijt.
Sees schreef:Hoe kun je dit nou in godsnaam zeggen Shadow? Sinterklaas DE traditie van Nederland, de enige nationale traditie die we (nog) hebben zowat...
Citaat:Ik zeg niet dat er geen aandacht mag zijn voor discriminatie, wat deze mensen echter niet begrijpen is dat dit discriminatie alleen maar in de hand werkt. Mensen krijgen een afkeer van dit soort acties en DUS de mensen die dit soort acties op touw zetten.
Shadow0 schreef:maar nu draai je het om? Omdat JIJ het niet belangrijk vind, hoeven anderen het ook niet belangrijk te vinden? maar die vinden het wel belangrijk, dus mogen zij gehoord worden.Zijn nationale tradities zo belangrijk dan? Ik kan me prima Nederlander voelen zonder tradities - sterker nog, ik voelde mij vooral trots als Nederlander toen we nog ons best deden om niet vanuit tradities te denken maar juist voorvechter waren van tolerantie en vrijheden...
Het sinterklaasfeest als feest kan prima blijven bestaan, we kunnen echt nog steeds cadeautjes geven, schoen zetten, marsepein eten, surprises maken en gedichten schrijven.
Citaat:Ja, dat argument wordt vaker gebruikt. Maar eigenlijk zeg je 'als je zwart bent dan heb je minder rechten om kritiek te geven dan als blank persoon, en als je je niet aan die regels houdt dan heb je het aan jezelf te danken.'
Citaat:Het is knap vervelend om dat op de spits te moeten drijven, maar racisme is niet opgelost als je er als wit persoon geen last van hebt. Homohaat is niet opgelost als je er als hetero geen last van hebt. Vrouwenhaat is niet opgelost als er als man geen last van hebt. En dat betekent dus helaas steeds weer dat je aandacht moet vragen van mensen die er helemaal niet bij stil willen staan omdat zij] er geen last van hebben.
Winged schreef:Maar moeten we niet allemaal toleranter naar elkaar zijn?
Cer schreef:Toch zitten er dingen in die elkaar tegenspreken.. want we moeten wel, onder het mom van 'we willen niet discrimineren' bepaalde leefwijzen gaan toestaan omdat het bij andere culturen hoort (anti homo bijvoorbeeld..)
Citaat:Maar ik snap gewoon niet dat dit soort geneuzel een platform krijgt.. De media zijn wat dat betreft goed bezig met olie op het vuur gooien in een maatschappij die steeds meer onder spanning komt te staan..
Shadow0 schreef:Zijn nationale tradities zo belangrijk dan? Ik kan me prima Nederlander voelen zonder tradities - sterker nog, ik voelde mij vooral trots als Nederlander toen we nog ons best deden om niet vanuit tradities te denken maar juist voorvechter waren van tolerantie en vrijheden...
Het sinterklaasfeest als feest kan prima blijven bestaan, we kunnen echt nog steeds cadeautjes geven, schoen zetten, marsepein eten, surprises maken en gedichten schrijven.
Shadow0 schreef:Ja, dat argument wordt vaker gebruikt. Maar eigenlijk zeg je 'als je zwart bent dan heb je minder rechten om kritiek te geven dan als blank persoon, en als je je niet aan die regels houdt dan heb je het aan jezelf te danken.'
Shadow0 schreef:Het is knap vervelend om dat op de spits te moeten drijven, maar racisme is niet opgelost als je er als wit persoon geen last van hebt. Homohaat is niet opgelost als je er als hetero geen last van hebt. Vrouwenhaat is niet opgelost als er als man geen last van hebt. En dat betekent dus helaas steeds weer dat je aandacht moet vragen van mensen die er helemaal niet bij stil willen staan omdat zij] er geen last van hebben.