Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:36

EvaC: nee, ik denk dat het mensen zijn die net als veel anderen in Nederland gewoon wel eens in de Efteling zijn geweest, misschien recent. Maar dat ze tegelijkertijd de ervaring hebben (die wij niet hebben als we wit zijn) dat ze veel op hun kleur worden aangesproken. En dan valt op een bepaald moment ineens op dat 'wauw, eigenlijk kan dat helemaal niet.'

Bedenk dat al die dingen samenwerken: het is niet 1 beeld, 1 attractie die racisme maakt. Racisme is juist dat er op allerlei plekken dat soort dingen zijn die allemaal hun eigen kleine beetje bijdragen aan het idee dat zwarte mensen ver van ons verwijderd zijn, anders zijn, op afstand staan. En dat maakt dan weer de ruimte vrij voor pesten, discriminatie, uitsluiting.
Het probleem is dat als je dat wilt veranderen, je dus op een bepaald moment vrij groots aandacht moet vragen: kijk, zo veelomvattend is het. Zo makkelijk doen we dat in Nederland, zo weinig staan we stil bij wat die beelden eigenlijk zeggen.

(En tegelijkertijd: iedere keer dat mensen daar boos op worden, 'ga naar je eigen land', 'ik ben niet racistisch maar ik heb geen zin om me te verdiepen in hoe racisme nou eigenlijk werkt' benadrukken we hoe weinig moeite we eigenlijk willen doen om het te verbeteren. Als wij het als maatschappij niet kunnen handelen dat er een paar keer kritiek komt, goedbeschouwd over slechts een paar punten die niet eens heel belangrijk zijn...

Hoe kunnen we verwachten dat zwarte mensen wel gewoon begrip blijven houden als ze keer op keer op keer heel daadwerkelijk worden staandegehouden door de politie, extra worden gecontroleerd, discotheken niet binnenkomen, of niet worden uitgenodigd voor sollicitaties? Wij vinden het blijkbaar al een ramp als onze efteling-attractie wordt bekritiseerd... kun je nagaan hoe het is als je zelf gecriminaliseerd wordt?)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:40

Misschien moeten we Monsieur Cannibale een spanbord geven ipv kooklepel. Dat is het nieuwe stereotyp geworden. En je wordt er horendol van...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:41

Shadow0 schreef:
EvaC: nee, ik denk dat het mensen zijn die net als veel anderen in Nederland gewoon wel eens in de Efteling zijn geweest, misschien recent. Maar dat ze tegelijkertijd de ervaring hebben (die wij niet hebben als we wit zijn) dat ze veel op hun kleur worden aangesproken. En dan valt op een bepaald moment ineens op dat 'wauw, eigenlijk kan dat helemaal niet.'

Bedenk dat al die dingen samenwerken: het is niet 1 beeld, 1 attractie die racisme maakt. Racisme is juist dat er op allerlei plekken dat soort dingen zijn die allemaal hun eigen kleine beetje bijdragen aan het idee dat zwarte mensen ver van ons verwijderd zijn, anders zijn, op afstand staan. En dat maakt dan weer de ruimte vrij voor pesten, discriminatie, uitsluiting.
Het probleem is dat als je dat wilt veranderen, je dus op een bepaald moment vrij groots aandacht moet vragen: kijk, zo veelomvattend is het. Zo makkelijk doen we dat in Nederland, zo weinig staan we stil bij wat die beelden eigenlijk zeggen.

(En tegelijkertijd: iedere keer dat mensen daar boos op worden, 'ga naar je eigen land', 'ik ben niet racistisch maar ik heb geen zin om me te verdiepen in hoe racisme nou eigenlijk werkt' benadrukken we hoe weinig moeite we eigenlijk willen doen om het te verbeteren. Als wij het als maatschappij niet kunnen handelen dat er een paar keer kritiek komt, goedbeschouwd over slechts een paar punten die niet eens heel belangrijk zijn...

Hoe kunnen we verwachten dat zwarte mensen wel gewoon begrip blijven houden als ze keer op keer op keer heel daadwerkelijk worden staandegehouden door de politie, extra worden gecontroleerd, discotheken niet binnenkomen, of niet worden uitgenodigd voor sollicitaties? Wij vinden het blijkbaar al een ramp als onze efteling-attractie wordt bekritiseerd... kun je nagaan hoe het is als je zelf gecriminaliseerd wordt?)

Hoe kun je dit nou in godsnaam zeggen Shadow :? ? Sinterklaas DE traditie van Nederland, de enige nationale traditie die we (nog) hebben zowat...

Ik zeg niet dat er geen aandacht mag zijn voor discriminatie, wat deze mensen echter niet begrijpen is dat dit discriminatie alleen maar in de hand werkt. Mensen krijgen een afkeer van dit soort acties en DUS de mensen die dit soort acties op touw zetten. En zo wordt het wij vs zij gevoel alleen maar groter. Je kunt je ook hard maken voor discriminatie zonder alles waar men waarde aan hecht af te schaffen of te proberen te veranderen.
Laatst bijgewerkt door Sees op 05-07-16 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:42

Ik kan er werkelijk niet bij... zo vaak als tegenwoordig de racismekaart wordt getrokken..
altijd een goed excuus om te wijzen naar anderen ipv eens naar zichzelf te kijken.

Ik als witte, blonde, oudere, werd óók regelmatig niet uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Welke instantie kan ik daarvoor de schuld geven? Bij welk loket kan ik me melden?
Vrienden komen niet in aanmerking voor een huurwoning die ze kunnen betalen, wie kunnen ze daar de schuld van geven?? Niemand, omdat ze blank zijn..

Echt werkelijk wat een onzin, ik kan er echt niet bij. Lekker de nadruk op blijven leggen, want dan komen we er goed vanaf, dan kunnen we gezamenlijk verder als gemeenschap
Vanuit de zwartepiet discussie is ook gebleken dat daar mensen tussenzitten die demonstreren PUUR om het demonsteren, en NIET omdat ze ergens voor staan... En wij, schaapjes die we zijn, geven ze ook nog een platform... want waarom ook niet...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:43

Shadow0 schreef:

Maar moeten we niet allemaal toleranter naar elkaar zijn?

Afgelopen zaterdag zat er een (oudere, jaartje of 65) zwarte man te klooien met zijn fiets, de fiets was gevallen en hij stond er bovenop en zat vast. Had heel simpel even een handje nodig om eruit te komen en door te kunnen gaan. Tot mijn verbazing liepen heel wat mensen deze man gewoon voorbij. Ik (blank als de pest, momenteel blond haar) heb de man een handje geholpen en hij was helemaal blij met de hulp. Ik vraag mij af of deze man eerder was geholpen wanneer hij blank was.

Gisteren ging er een zwarte jonge man onderuit met zijn fiets. Veel mensen fietsen door zonder er een blik op te werpen. Waren zo'n 20/25 man op hetzelfde punt die allemaal door fietsten. 2 mensen vroegen hem of het goed met hem ging. Dat is toch gek?

Sollicitaties e.d.: Ik heb na veel moeite na 5 maanden zoeken weer een baan. Dik 40 brieven verstuurd, 2 uitnodigingen gehad. Dus of het werkelijk zo is dat daar racisme op plaats vindt....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:45

Als witte knul van 18 met je petje en oorbel wordt je ook vaak genoeg staande gehouden in je volkswagen golf. Net zoals auto's uit polen en andere oostbloklanden. Heeft niks te maken met racisme maar met risicogroepen. Een zwarte vrouw zal ook niet zomaar worden aangehouden of de discotheek niet in mogen, en een oudere zwarte man ook niet. Dat ze toevallig vanwege hun huidskleur, geslacht en leeftijd in een risicogroep vallen is nu eenmaal zo. Dat heeft echt niks te maken met de slavernij of wat dan ook voor geschiedenis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:46

Winged: dat heeft, naar mijn idee, niks met racisme te maken, maar met de verharding van de maatschappij in het algemeen...
Overigens, liepen er ook zwarte mensen voorbij die niet hielpen? Kan me niet voorstellen dat het de enige gekleurde mensen waren op die plek?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:46

Ik snap dan wel weer dat ze een punt maken: van alle poppen in die attractie zijn alleen de "bosnegers" zwart. Donkere mensen wonen niet in Frankrijk, niet in Duitsland, niet in Nederland, nergens, behalve in het oerwoud waar ze andere mensen opeten. Er is ook geen donkere laaf, geen donkere elf, geen donker persoon in een sprookje...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:47

Weet je wat nog het erge is!!
Ze hebben daar speciaal gebedsruimtes gemaakt voor "moslims/gelovige" ..
Dus eerst "lokken" ze die mensen daar heen, om ze daarna te beledigen met rascistische figuren in een attractie!
Zijn ze nou helemaal!!! :') :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:47

Cer schreef:
Winged: dat heeft, naar mijn idee, niks met racisme te maken, maar met de verharding van de maatschappij in het algemeen...
Overigens, liepen er ook zwarte mensen voorbij die niet hielpen? Kan me niet voorstellen dat het de enige gekleurde mensen waren op die plek?

Een enkel Marocje. Verder eigenlijk niet. Het hoge noorden is sowieso iets minder gekleurd dan het westen natuurlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:50

MiniMouse schreef:
Weet je wat nog het erge is!!
Ze hebben daar speciaal gebedsruimtes gemaakt voor "moslims/gelovige" ..
Dus eerst "lokken" ze die mensen daar heen, om ze daarna te beledigen met rascistische figuren in een attractie!
Zijn ze nou helemaal!!! :') :')

De Efteling heeft juist geen gebedsruimtes. Ze geven aan dat er dusdanig weinig naar gevraagd wordt dat het niet nodig is. Mensen die apart willen bidden (wat maar 2x per jaar voorkomt) worden in een 'gewone' lege ruimte gezet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:51

Winged schreef:
Afgelopen zaterdag zat er een (oudere, jaartje of 65) zwarte man te klooien met zijn fiets, de fiets was gevallen en hij stond er bovenop en zat vast. Had heel simpel even een handje nodig om eruit te komen en door te kunnen gaan. Tot mijn verbazing liepen heel wat mensen deze man gewoon voorbij. Ik (blank als de pest, momenteel blond haar) heb de man een handje geholpen en hij was helemaal blij met de hulp. Ik vraag mij af of deze man eerder was geholpen wanneer hij blank was.

Gisteren ging er een zwarte jonge man onderuit met zijn fiets. Veel mensen fietsen door zonder er een blik op te werpen. Waren zo'n 20/25 man op hetzelfde punt die allemaal door fietsten. 2 mensen vroegen hem of het goed met hem ging. Dat is toch gek?

Wij kwamen laatst een oudere, blanke man in een scootmobiel tegen die in de stromende regen stil stond. De een na de andere auto passeerde hem, maar denk maar niet dat iemand stopte hoor := We zijn uiteindelijk omgedraaid en hij bleek een lekke band te hebben en had al iemand gebeld. Mensen zijn gewoon niet meer behulpzaam naar anderen, heeft weinig te maken met huidskleur als je het mij vraagt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 09:51

Racisme is in mijn ogen wanneer 1 bepaalde bevolkingsgroep neer wordt gezet. Op welke manier dan ook (positief of negatief). In Carnaval Festival staan de Japanners met spleetogen, de Nederlanders met klompen, de mensen uit Hawaï met rietenrokjes half ontbloot, enz. Zoveel bevolkingsgroepen die stereotiep worden neergezet... Dat is geen discriminatie of racisme, dat is een verzameling van culturen. Die wij Nederlanders overigens voor onszelf ook gewoon neerzetten met de kaasmarkten en Keukenhof om meer toeristen te trekken.
Het is allemaal niet zo zwart wit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:52

@shadow: is het niet een beetje wat deze groep over zichzelf afroept. Ik woon zelf in den haag en de enigste groep die overal schijt aan heeft is jawel de gekleurde mens. Ik ben zelf niet racistisch aangelegd maar als je dan weer een situatie tegenkomt waarbij er weer een gekleurde iets flikt en al bij voorbaat begint te krijsen dat ze worden geduscrimineerd ga je 2 keer nadenken.
Zwarte piet was onze cultuur. Ik ken geen enkel klein kind die over discriminatie begint maar gewoon de lol van zwarte piet inziet.
Wij raken Nederland steeds meer kwijt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:54

Shadow0 schreef:
Ik weet ook werkelijk niet of ik het leuk zou vinden als het Japanse pretpark dat Nederland zo mooi afschildert, dat aan zou vullen met een karikaturaal beeld van ons in negatieve zin (bv ons zou afschilderen als monterachtige rovers en uitbuiters - zelfs al is het gebaseerd op werkelijke geschiedenis want de VOC was niet zo lief.) En dan heb ik niet eens wat met Japan te maken... veel mensen met een donkere huidskleur hebben de Nederlandse nationaliteit.

Ik zou me daar geen seconde druk over maken. Leven en laten leven hoor, er zijn wel belangrijker dingen om je over op te winden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:55

Amanda schreef:
Het is allemaal niet zo zwart wit.
:oo

Ik denk ook dat het een beetje is waar je woont en wat je ervaringen zijn en hoe je dan verder reageert.. Ik ben wel benieuwd of al die actiegroepen subsidie of zoiets ontvangen..

En Shadow: nee, ik zou me daar geen seconde druk over maken.

Vjestagirl

purny schreef:
@shadow: is het niet een beetje wat deze groep over zichzelf afroept. Ik woon zelf in den haag en de enigste groep die overal schijt aan heeft is jawel de gekleurde mens. Ik ben zelf niet racistisch aangelegd maar als je dan weer een situatie tegenkomt waarbij er weer een gekleurde iets flikt en al bij voorbaat begint te krijsen dat ze worden geduscrimineerd ga je 2 keer nadenken.
Zwarte piet was onze cultuur. Ik ken geen enkel klein kind die over discriminatie begint maar gewoon de lol van zwarte piet inziet.
Wij raken Nederland steeds meer kwijt.

De enige groep die overal schijt aan heeft is de gekleurde mens. Je weet zelf ook dat "de gekleurde mens" geen groep is?

Overigens wordt de opmerking "ik ben niet racistisch hoor..." altijd gevolgd door een ontzettend racistische opmerking. Misschien iets om over na te denken.

Shadow0

Sees schreef:
Hoe kun je dit nou in godsnaam zeggen Shadow :? ? Sinterklaas DE traditie van Nederland, de enige nationale traditie die we (nog) hebben zowat...

Zijn nationale tradities zo belangrijk dan? Ik kan me prima Nederlander voelen zonder tradities - sterker nog, ik voelde mij vooral trots als Nederlander toen we nog ons best deden om niet vanuit tradities te denken maar juist voorvechter waren van tolerantie en vrijheden...
Het sinterklaasfeest als feest kan prima blijven bestaan, we kunnen echt nog steeds cadeautjes geven, schoen zetten, marsepein eten, surprises maken en gedichten schrijven.

Citaat:
Ik zeg niet dat er geen aandacht mag zijn voor discriminatie, wat deze mensen echter niet begrijpen is dat dit discriminatie alleen maar in de hand werkt. Mensen krijgen een afkeer van dit soort acties en DUS de mensen die dit soort acties op touw zetten.

Ja, dat argument wordt vaker gebruikt. Maar eigenlijk zeg je 'als je zwart bent dan heb je minder rechten om kritiek te geven dan als blank persoon, en als je je niet aan die regels houdt dan heb je het aan jezelf te danken.'

Dat lijkt mij niet echt een eerlijke gelijkheid. Het doet ook denken aan 'je mag best homo zijn als je het maar:
- niet op straat laat zien
- niet zomaar over begint
- niet mij lastig valt (een redelijke eis want niemand hoort ongevraagd lastiggevallen te worden, behalve dan dat het in schril contrast staat met hoe we accepteren dat mannen wel vrouwen lastig vallen)
- niet wilt trouwen (je kunt toch gewoon een samenlevingscontract sluiten? Gelukkig is dit nu geregeld.)
... etc

Schijntolerantie.

Het is knap vervelend om dat op de spits te moeten drijven, maar racisme is niet opgelost als je er als wit persoon geen last van hebt. Homohaat is niet opgelost als je er als hetero geen last van hebt. Vrouwenhaat is niet opgelost als er als man geen last van hebt. En dat betekent dus helaas steeds weer dat je aandacht moet vragen van mensen die er helemaal niet bij stil willen staan omdat zij] er geen last van hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:04

Shadow0 schreef:
Zijn nationale tradities zo belangrijk dan? Ik kan me prima Nederlander voelen zonder tradities - sterker nog, ik voelde mij vooral trots als Nederlander toen we nog ons best deden om niet vanuit tradities te denken maar juist voorvechter waren van tolerantie en vrijheden...
Het sinterklaasfeest als feest kan prima blijven bestaan, we kunnen echt nog steeds cadeautjes geven, schoen zetten, marsepein eten, surprises maken en gedichten schrijven.
maar nu draai je het om? Omdat JIJ het niet belangrijk vind, hoeven anderen het ook niet belangrijk te vinden? maar die vinden het wel belangrijk, dus mogen zij gehoord worden.
Naar mijn idee vind van alle donkere mensen slechts een HEEL KLEIN percentage dit een probleem, en die worden toch ook gehoord? Sterker nog, er wordt van alles ondernomen om het hen maar zoveel mogelijk naar de zin te maken...

Citaat:
Ja, dat argument wordt vaker gebruikt. Maar eigenlijk zeg je 'als je zwart bent dan heb je minder rechten om kritiek te geven dan als blank persoon, en als je je niet aan die regels houdt dan heb je het aan jezelf te danken.'

Volgens mij betekent het meer "hou nou es op met ouwehoeren en raap je zooitje bij elkaar, je bent niet de enige met een probleem"

Citaat:
Het is knap vervelend om dat op de spits te moeten drijven, maar racisme is niet opgelost als je er als wit persoon geen last van hebt. Homohaat is niet opgelost als je er als hetero geen last van hebt. Vrouwenhaat is niet opgelost als er als man geen last van hebt. En dat betekent dus helaas steeds weer dat je aandacht moet vragen van mensen die er helemaal niet bij stil willen staan omdat zij] er geen last van hebben.

Toch zitten er dingen in die elkaar tegenspreken.. want we moeten wel, onder het mom van 'we willen niet discrimineren' bepaalde leefwijzen gaan toestaan omdat het bij andere culturen hoort (anti homo bijvoorbeeld..)

Maar ik snap gewoon niet dat dit soort geneuzel een platform krijgt.. De media zijn wat dat betreft goed bezig met olie op het vuur gooien in een maatschappij die steeds meer onder spanning komt te staan..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:04

Winged schreef:
Maar moeten we niet allemaal toleranter naar elkaar zijn?

Ja, natuurlijk. Als je mijn berichten leest dan is een thema toch wel dat we een samenleving vooral samen doen en dat ik dus ook vind dat we dat allemaal samen best wat leuker en vriendelijker kunnen maken.

Maar racisme bestaat, aantoonbaar. Dat is niet iets wat alleen om individuele gevallen gaat: ja, ook blanke nederlanders moeten zich rotsolliciteren als ze pech hebben. Het betekent ook niet dat iedere werkgever mailtjes stuurt zoals destijds 'is neger, wijs maar af', (of for that matter, 'hij is homo, schop 'm eruit')
Maar het racisme is wel echt aangetoond, bijvoorbeeld door het versturen van sollicitaties met verschillende namen. Het geeft aan dat in onze maatschappij als geheel, je echt veel minder vaak onterecht negatief wordt aangesproken als je wit bent, en veel vaker als je donker bent. Dat geeft een structurele ongelijkheid, en om die structurele ongelijkheid recht te trekken, zullen we dingen die voor ons zo vanzelfsprekend zijn en waar we niet over nadenken, toch bewust moeten veranderen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:06

De Speld zeker B-)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:07

Dat niemand helpt bij een ongeluk heeft weinig met racisme te maken, maar alles met verharding van de maatschappij. Mensen zijn druk druk druk of zijn bang dat er wat gebeurt. Die blonde vrouw die van haar fiets afvalt, kan net zo goed een zakkenroller zijn met een goede truc. Of het boeit mensen gewoon totaal niet. En ik ben persoonlijk net zo voorzichtig als er een groepje blanke opgeschoten jochies ergens staat, dan als het een groepje Marokkaanse jongens betreft.

Dat er geen donkere mensen in de sprookjes van de Efteling voorkomen heeft denk ik meer te maken met het feit dat er gewoon heel erg weinig gekleurde mensen voorkomen in sprookjes. Ik kan me althans zo even geen sprookje voor ogen halen. Een donker elfje zou dan wel weer kunnen, maar dan zou je eigenlijk ook alle andere 'kleurvariaties' en uiterlijke kenmerken in de wereld mee moeten nemen. Sla je dan niet een beetje de plank mis, wordt het dan niet een beetje krampachtig?

Ik vind dat mensen hun mening moeten kunnen uiten, maar tegelijkertijd word ik wel een beetje moe van al die soort discussies. Nederland moet niet overal maar in meegaan, tolerantie en aanpassingsvermogen moet van twee kanten komen. Al die discussies wakkeren naar mijn idee eerder racisme aan dan dat het racisme vermindert...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:08

Cer schreef:
Toch zitten er dingen in die elkaar tegenspreken.. want we moeten wel, onder het mom van 'we willen niet discrimineren' bepaalde leefwijzen gaan toestaan omdat het bij andere culturen hoort (anti homo bijvoorbeeld..)

Dat is typisch een stok om mee te slaan. Homointolerantie krijgt meer aandacht als het gebruikt kan worden om moslimintolerantie mee aan te wakkeren. De algehele verontwaardiging was lang zo groot niet over het geweld recent tegen een lesbisch stel, of dat de politie soms helemaal geen aangiftes wil opnemen over homogeweld, en de reacties over het afwijzen van de jonge designer bij een christelijk bedrijf waren ook best gematigd, want een bedrijf had toch wel het recht om zelf te kiezen etc.

De dubbele maatstaven zijn er zeker, alleen niet slechts op de manier die je aangeeft. Het is ook zo dat we ook daar liever niet te kritisch zijn naar onszelf.

Citaat:
Maar ik snap gewoon niet dat dit soort geneuzel een platform krijgt.. De media zijn wat dat betreft goed bezig met olie op het vuur gooien in een maatschappij die steeds meer onder spanning komt te staan..

Tsja, ik ben niet degene die het topic geopend heeft.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:10

Shadow0 schreef:

Ja ik vind van wel :j. Ga eens naar Frankrijk bijvoorbeeld, een land dat trots is op zijn geschiedenis, cultuur en tradities. Het woord chauvinisme wordt in relatie tot de Fransen in mijn optiek als iets negatiefs gezien terwijl men daar iig niet alles maar altijd gelaten over zich heen laat komen zoals wij Nederlanders. We mogen best trots zijn op NL en op onze tradities. Het zal mij worst wezen of er voortaan alleen maar gekleurde pieten op de boot aankomen maar je kunt ook te ver gaan. In beide gevallen gaat het om iets voor kinderen. Onschuldige kinderen die de betekenis van het woord discriminatie (vaak) niet eens weten.

Shadow0 schreef:

Waar haal je dit nou weer vandaan? Ik zeg niks over regels en rechten. Rare redenatie...

Ik vind dit nogal een discriminerende opmerking eerlijk gezegd. Men mag zich wel druk maken om zwarte Piet maar ik mag me niet druk maken om het feit dat men zwarte Piet dan maar af wil schaffen toevallig omdat ik blank ben?

Shadow0 schreef:

Als mensen zich er niet druk om maken, zullen ze dat ook niet gaan doen als ze er mee dood gegooid worden en dingen waar zij waarde aan hechten worden afgeschaft. Je werkt discriminatie dan alleen maar in de hand.

Volgens mij is het veel beter om bijvoorbeeld Sire spotjes te laten maken en gediscrimineerde mensen aan het woord te laten.
Laatst bijgewerkt door Sees op 05-07-16 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:10

Het lastige is dat racisme gewoon een onderdeel is van hoe je brein functioneert. Je hebt "in groups" waar je jezelf mee associeert (in meer of mindere mate) en "out groups", groepen waar je jezelf niet mee associeert. Je ingroepen zijn misschien wel je familie, je collega's, je vrienden, de mensen in je straat etc. En misschien is een ingroep ook wel "blanke mensen" als je blank bent. Of "dertigers" als je een dertiger bent. Je bent als persoon altijd geneigd om fouten van je ingroep te zien als op zichzelf staande incidenten of als kleine foutjes in iemands karakter, terwijl als een outgroep-lid een fout maakt of iets doet, je de neiging hebt om te denken "altijd" "zij allemaal".

Dit heeft trouwens niets te maken met hoe slim je bent, hoe hoog je IQ is, hoe veel opleiding je hebt gehad of hoeveel wereldburger je bent. Dit doen mensen gewoon.