Tientallen doden op vliegveld Istanbul na explosies/schoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:04

Elke Aanslag waar ook in de wereld het is en blijft vreselijk erg. Ik zat gisteren tv te kijken toen er opeens in beeld kwam over de aanslagen in Istanbul, ik heb heel even gekeken op de zenders waar het op te zien.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:04

Ik ben blij dat mijn zus haar vakantie gecanceld heeft,anders was zij nu daar geweest :(
Wat een verschrikking. En erg genoeg was het ook nog te verwachten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:08

Barbet schreef:
Heel erg.
Helaas schrik ik er allang niet meer zo van, dat is toch erg?
Er zijn zoveel aanslagen de laatste jaren dat je er een soort van gewend aan raakt.
Of dat je jezelf verhard dat het je niet meer zo raakt of zo.

Ik kan het gewoon nooit begrijpen, al die onschuldige mensen die elke keer overlijden.
De wereld lijkt steeds gekker te worden.

Het begint zo langzamerhand inderdaad normaal te worden. Terwijl het absoluut niet normaal is. Met een paar weken vlieg ik zelf naar Midden-Amerika, maar moet wel overstappen op een internationale luchthaven etc.... Het enige wat je er tegen kan doen is als het je overkomt is op de grond gaan liggen en afwachten -O-

Ik hoop dat dit de laatste aanslag is, maar ik denk dat het een hoop is die nog heel lang gaat duren.... Vreselijk voor Turkije in ieder geval...

MarliesV

Re: Tien doden op vliegveld Istanbul na explosies en schoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:12

Wat een gruwel zo'n aanslag. Of dat nu in Turkije, Verweggistan of Omdehoek is.

Dodental loopt nog steeds op las ik vanmorgen. Mijn hart huilt van zoveel haat en dood.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:18

Inmiddels 39 doden en meer dan 150 gewonden...

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:25

Vreselijk |( ik ga juist over een week naar Turkije wel een beetje angstig nu :j ;(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:27

Clau1981 schreef:
In mei nog naar Turkije geweest en in september ga ik waarschijnlijk weer. Nee, dit houd me gek genoeg niet tegen om te gaan. Ik vlieg gelukkig niet op Istanbul. Daar zou ik dan toch goed over nadenken.

Maar wie zegt dat er geen andere luchthaven word gepakt. Het kan net zo goed Antalya zijn ofzo.
Ik ga wel in september naar New York en volgende maand naar Berlijn. Zal toch blij zijn als ik veilig geland ben

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:12

purny schreef:
Clau1981 schreef:
In mei nog naar Turkije geweest en in september ga ik waarschijnlijk weer. Nee, dit houd me gek genoeg niet tegen om te gaan. Ik vlieg gelukkig niet op Istanbul. Daar zou ik dan toch goed over nadenken.

Maar wie zegt dat er geen andere luchthaven word gepakt. Het kan net zo goed Antalya zijn ofzo.
Ik ga wel in september naar New York en volgende maand naar Berlijn. Zal toch blij zijn als ik veilig geland ben

Iemand die het snapt _/-\o_

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:36

Clau1981 schreef:

Ik denk dat de kans groter is om nu in een andere luchthaven iets te krijgen als diegene die nu getroffen is. Ze kiezen vaak gewoon andere doelwitten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:02

Wat verschrikkelijk weer.
Wat een verdriet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:08

hoorde iets van 39 doden, 147 gewonden. Onder de 39 doden zijn ook de drie personen die de aanslag gepleegd hebben.

Hoorde het pas net want gisteren zelf uitgevallen dus niet meer tv gekeken. Wat erg weer dit... vriendin van mij heeft een kennisje die daarheen zou gaan op vakantie gisteren ze heeft nog niks gehoord van die persoon..

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:10

Ik kreeg vanmorgen heel vroeg een appje van mijn zusje, die in Istanbul woont dat we ons geen zorgen hoeven te maken omdat ze momenteel buiten Istanbul is. Altijd als ik hoor een aanslag in Istanbul ben ik toch bang dat er wat met haar en haar gezin gebeurd is.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:31

Vreselijk wat er weer gebeurd is.. wat een verdriet weer :(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:36

Ze hadden wat beelden zag ik net naar buiten gebracht brr... Gelukkig is die ene vriendin veilig al in hotel,dus die is gelukkig met kids ongedeerd.

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:41

Als je binnenkomt op Istanbul vliegt ben je juist veiliger denk ik, iedereen staat nu al helemaal op scherp om te zorgen dat het niet nog een keer gebeurd!

Maar wel heel triest weer :(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:42

Toch als ik lees dat het al over de 10 keer gebeurd is... vraag ik me ook wel iets af over de beveiliging ?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:46

Booooo schreef:
Heel erg, maar kan overal gebeuren, zijn jullie Belgie alweer vergeten?

Bedoel het niet banketstaaf, maar de toerisme in Turkije gaat al niet goed, en al die bangmakerij helpt er niks bij. Mijn vriend zit op dit moment in Gumbet, maar in november, februari en 3 weken geleden heb ik nog via Ataturk gevlogen. Voelde me er niet onveilig daar. Over een maand vlieg ik op Bodrum om naar Gumbet, daar is tot nu toe nog niks gebeurt, maar ook al zou het wel zijn zou ik nog steeds gaan.

Mijn vriend werkte in Istanbul in Taksim waar laatst een aanslag was. Een uur later, en hij was naar zijn werk gelopen. Tuurlijk ben ik nu wel blij dat hij in Gumbet zit, maar ik blijf er Turkije niet voor uit. Ik ben 3 weken geleden zelfs naar Van (oosten bij grens van Iran) geweest. Heel dat gebied is oranje gekleurd als reisadvies. Heb er niks van gemerkt.

Jij niet hebt er niets van gemerkt, maar die bijna 40 doden en meer dan 150 gewonden hebben wel iets gemerkt. Mooi dat het jouw en je vriend niet is overkomen, dat hij in Gumbet zo, gelukkig, maar er zijn wel veel mensen dood en gewond en dus is het logisch dat een groot deel uit angst niet meer naar bepaalde landen op vakantie willen, of zelfs maar willen vliegen en op het vliegveld zijn. Het is niet alleen 'bangmakerij'. Het is reëel, het is echt, er kan je in Turkije of andere risico landen iets overkomen, in Istanbul of andere vliegvelden of het centrum van grote steden, of bepaalde evenementen... En dat die kans klein is, daar heb ik geen boodschap aan. De kans is er. En ik ga niet gokken met mijn leven. Ik blijf wel even lekker veilig in NL.

We zouden deze zomer op vakantie naar Turkije, mijn oom woont er, en ook vliegen via Istanbul. Dat gaan we dus nu niet meer doen. Ik neem liever geen enkel risico met mijn leven en dat ik dan een vakantie moet laten schieten, liever dat.

Ben blij dat mijn oom dit jaar niet voor TT in Assen is geweest. Jij logeert dan bij ons. Dan zou hij gisteren zijn terug gevlogen namelijk. Brr.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:53

Eerlijk gezegd raakt het me echt helemaal niet, ik ben er gewend aan geraakt. Ja, België raakte me wel want daar waren familieleden en vriendinnen bij betrokken. Maar iets wat geen 'verband' met me heeft raakt me niets. In Istanbul ken ik niemand en ik vond het toen ik er op vakantie was een onprettig land.

Dat neemt niet weg dat ik het enorm erg vind en medelijden heb met de nabestaanden en iedereen die er schade onder lijdt. Ook bizar dat het zo vaak gebeurd dat je er gewoon aan gewend raakt, zou niet moeten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:53

ElineS: is Nederland veilig dan? Kans is denk ik groter dat Schiphol nu eens aan de beurt is dan dat ze volgende week weer Istanbul doen. ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:34

Ik vind het zo ongelooflijk dat sommige mensen kunnen zeggen dat het hun niet raakt. Ik kom het overal tegen, alsof het minder erg is dan wat er in Brussel of Parijs gebeurt is?

Naast dat mijn gedachten uitgaan naar dr slachtoffers en nabestaanden, moet ik ook steeds aan de Turkse bevolking denken waarvan een groot aantal afhankelijk is voor toerisme. Er wordt zo ongelooflijk veel angst gezaaid dat het toerisme minder en minder wordt, dat is zo ongelooflijk zonde want het is een geweldig vakantieland met de meest vriendelijke mensen die ik ken.

Over twee weken vlieg ik dan ook 'gewoon' naar Turkije. Het risico is er, maar dat is er ook in Spanje nu iedereen met oogkleppen op daar massaal naar toe trekt. Nee, mijn liefde voor Turkije en de Turkse bevolking staat boven deze vreselijke daden. Ik ga niet toegeven aan deze zwakke, terroristische daden door thuis te blijven.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:35

Ik zeg niet dat het minder erg is dan Brussel of Parijs maar omdat in Brussel familieleden en vriendinnen wonen raakt mij dat meer dan onbekenden. Nogmaals, ik vind het ook in Turkije en Parijs heel erg maar ik ga niet zeggen dat iets mij raakt als het niet zo is. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:36

Inderdaad Jildau, dat wou ik net zeggen.

Juist de plaatsen waar nog geen aanslag is geweest zijn gevoeliger voor een nieuwe aanslag.
Nergens krijg je garanties, niet op plaatsen zoals nu in Istanbul dat ze niet morgen nog een keer een aanslag plegen, niet in NL omdat wij zo'n goed netwerk hebben die alles in de gaten houdt.

Als je je door angst laat tegen houden om iets te doen dan hebben de terroristen precies jou waar ze je willen hebben. Dat is het doel van terrorisme: niet het doden maar het zaaien van angst

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:38

Laat de cijfers maar spreken.

Ik beperk me tot 2016.

Istanbul werd opgeschrikt door een aanslag op 12 januari, 3 maart, 19 maart, 12 mei, 7 juni en 28 juni. 6 in totaal.

Kijk je naar heel Turkije, dan zijn er dit jaar al 15 terroristische aanslagen gepleegd. Met heel veel slachtoffers.

Turkije heeft niet alleen een vijand in IS. Maar ook in de binnenlandse terreurgroepen PKK, TAK, YPG militie, DHPK-C, THKP-C.

Turkije voert oorlogshandelingen uit in het buitenland. Maar ook in eigen land. Extra veel vijandschap.

Neem me daarom niet kwalijk dat ik het niet "snap", Booooo.

Ik denk zeker dat de kans dat Istanbul volgende week weer wordt getroffen groter is dan dat Schiphol volgende week wordt getroffen, Jildau. Veel groter zelfs.

De terroristen kunnen zomaar besluiten hun werkgebied uit te breiden naar het toeristische zuiden. Wie gaat dat tegenhouden?

Het kan overal gebeuren. Maar in turkije, in Istanbul, kan dat niet alleen, het gebeurt ook. En steeds vaker. Maandelijks, wekelijks. De cijfers spreken voor zich, zet ze maar af tegen aanslagen elders. Bijvoorbeeld in België.

Geeft toch een heel ander beeld. Of beter, een hele andere realiteit.

Iedereen maakt zijn eigen afweging.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:53

En dus moet iedereen maar toegeven aan terreur en dus angstig thuis gaan zitten? Dan hebben terroristen in ieder geval hun doel bereikt.

In België worden toch nog steeds terroristen opgepakt? De zus van mijn oma geeft aan dat het nog steeds een zooitje is. Het enige verschil is dat België steun krijgt bij het verdrijven en opsporen van de terroristen en dat Turkije dit niet krijgt. Er lopen tot nog steeds zwaar bewapende munities in de metrostations? Doen die dat voor de lol? De kans op een nieuwe aanslag binnen Europa is overal aanwezig, dus ook op Schiphol. En wie dat niet wil zien en met de mainstream mee blijft lopen verkondigen dat Turkije (veel) gevaarlijk(er) is, heeft als je het mij vraagt oogkleppen op.

Verder verwacht de Turkse geheime dienst volgens mij dat IS achter de aanslag zit en volgens mij heeft deze terreurgroep genoeg bewezen dat zij niet alleen in Turkije handelen. ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:49

Natuurlijk niet moet men niet toegeven aan terreur. Ik doe verder gewoon mijn ding en blijf zeker niet thuis zitten. Ik vind niet dat ik toegeef aan terreur of de angst zaaierij, maar ik ben ook niet dom en ik ga ook niet onnodig mijn leven riskeren alleen maar zodat ze niet winnen. Leuk dat ze niet winnen als we niet toegeven aan terreur, maar ik win niet als ik mijn leven verlies. Dus, sorry, nee. Iedereen die wel gewoon doorgaat met al hun plannen, ook risicoplekken, succes en veel plezier. Ik vind het knap dat mensen het blijven doen, als dat is wat ze willen, als zij er niet bang voor zijn. Maar ik doe dat niet. Iedereen mag dat toch voor zichzelf kiezen en bepalen? Het lijkt zo alsof het zwaar veroordeeld word als je dingen laat vanwege de terroristen. Alsof die mensen thuis bang voor de TV zitten en niets meer doen. Alsof ze laf zijn. Dat is gewoon niet zo.

Ik doe wel lekker wat ik altijd doe, maar met een paar uitzonderingen. Ik ga niet op vakantie naar risicolanden of steden. Grote steden vermijd ik sowieso en ook grote vliegvelden. Ik word daar niet minder op, heb net zo goed een leuke gevulde zomer, maar een zomer met minder kans dat ik opgeblazen of neer geschoten word.