Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:21

Emmaa_ schreef:
Een week geleden stond de pond even laag als dat hij gister stond, dus zo ver is de pond nou ook weer niet gekelderd. Dat betekent niet dat dit hele grapje niet enorm veel geld gekost heeft aan de Britse economie, het laatste wat ik gelezen heb is het ze evenveel gekost heeft als 40 jaar contributie aan de EU.

Waar ik een week geleden nog 450 euro voor 300 pond moest betalen, is dat nu 371 euro voor 300 pond... Dus gekelderd is hij zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:23

heidy_wilco schreef:
Emmaa_ schreef:
Een week geleden stond de pond even laag als dat hij gister stond, dus zo ver is de pond nou ook weer niet gekelderd. Dat betekent niet dat dit hele grapje niet enorm veel geld gekost heeft aan de Britse economie, het laatste wat ik gelezen heb is het ze evenveel gekost heeft als 40 jaar contributie aan de EU.

Waar ik een week geleden nog 450 euro voor 300 pond moest betalen, is dat nu 371 euro voor 300 pond... Dus gekelderd is hij zeker!

Ik zeg niet dat hij niet gekelderd is, ik zeg alleen dat het een valuta is die wel vaker keldert.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:25

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:32

chanicha schreef:
Nederland is altijd heel goed geweest in zijn eigen broek ophouden en ik weet zeker dat dit zou lukken. Er moet gewoon wat veranderen want nu krijg je steeds meer ontevreden mensen die zich blauw betalen aan o.a. huurverhoging en ziektekosten en daar steeds minder voor terug krijgen.Daarbij betalen de rijke landen miljarden aan de arme landen die vervolgens nu even ver zijn dan een paar jaar geleden maar dat geld wordt o.a. door ons verdiend terwijl er hier ook nog zat armoede is.

Dit is nou precies zo'n reactie waar de populisten op hopen! Gebaseerd op gevoelens en angsten. Niet op feiten.
Dat alles duurder wordt klopt, maar dat ligt niet per defenitie aan Brussel. Dat riepen de populisten van de Brexit ook:er gaat zoveel mljn naar Brussel terwijl we het in de gezondheidszorg hadden kunnen stoppen. Klopte geen biet van die cijfers.
De boeren in de UK worden zo ongeveer door subsidie overeind gehouden, die hebben straks ook niks meer. Industrie, invoeren, arme mensen worden nog armer. Nee die zijn echt niet beter af....
Maar ja, iedereen is bang voor de toekomst en de migranten. En een kat in het nauw maakt rare sprongen. Daar hoopt "onze" (beslist mijne niet) Geert ook op....
Laatst bijgewerkt door Kamy op 25-06-16 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:35

Geweldig stuk! R12312!

Precies Kamy!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:35

We hadden er nooit in moeten gaan, maar nu we er eenmaal in zitten kunnen we beter blijven..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:36

LesleyxLinn schreef:
We hadden er nooit in moeten gaan, maar nu we er eenmaal in zitten kunnen we beter blijven..

Heb je het stuk gelezen wat R12312 net heeft gelinkt?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:38

R12312 schreef:

Inderdaad! Ik denk dat veel mensen zich gewoon niet bewust zijn van wat Europese wetgevingen en handelsverdragen allemaal doen voor hun eigen dagelijks leven, simpelweg omdat relatief hoge levensstandaard met een grote verscheidenheid aan (veilig, goedgekeurd) voedsel 'normaal' is geworden. Dat er geen oorlog, importproblemen, verschillende gezondheids- en economische regels in verschillende landen, of dramatisch wisselde kwaliteit/prijs/diversiteit van voedsel en producten is, valt mensen niet op omdat het zo vanzelfsprekend lijkt - maar zonder de EU is het dat niet.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:42

Mooi R12312! Als ik dat lees ben ik blij om te weten dat er ook nog mensen zijn die zo denken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:45

R12312 schreef:

Ja dat is zeker een mooi stuk.
Het is heel vanzelfsprekend geworden dat we ons veilig voelen, er vanuit gaan dat alles goed geregeld is.
We hoeven eigenlijk nooit bang te zijn.
En als we al bang zijn, zijn dat voor dingen die juist buiten Europa gebeuren.
Als er toch dingen fout gaan, gaan we er vanuit dat het opgelost wordt.

Het zou heel zonde zijn als dat kwam te vervallen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:51

Dat er dingen misschien anders moeten, dat kan.
En de EU verlaten...ik weet het niet. Der is teveel onstabiliteit dat het nu zeker geen goede tijd is.
En mbt vluchtelingen die nu toch voor een groot deel de uitkomst/stemming zouden bepalen: als we uit de EU gaan, zetten we ze dan de grens over hop een EU land in? Denk toch na, dat werkt zo toch niet!!??

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:57

chanicha schreef:
Nederland is altijd heel goed geweest in zijn eigen broek ophouden en ik weet zeker dat dit zou lukken. Er moet gewoon wat veranderen want nu krijg je steeds meer ontevreden mensen die zich blauw betalen aan o.a. huurverhoging en ziektekosten en daar steeds minder voor terug krijgen.Daarbij betalen de rijke landen miljarden aan de arme landen die vervolgens nu even ver zijn dan een paar jaar geleden maar dat geld wordt o.a. door ons verdiend terwijl er hier ook nog zat armoede is.

Dat was dus niet waar, dat dacht het volk.
De staatsschulden van NL waren behoorlijk hoog, en liepen ieder jaar verder op.
Door de EU is dat aan banden gelegd en is zelfs een max aan verbonden.
Sindsdien zit NL onder de norm en blijft het stabiel

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:07

Emmaa_ schreef:
Ik zeg niet dat hij niet gekelderd is, ik zeg alleen dat het een valuta is die wel vaker keldert.

Klopt...oorzaak was de mogelijke Brexit. Na de moord op Jo Cox wezen de peilingen naar een remain, dat gaf vertrouwen en dus een herstel van de koers.
Een artikel van FD uit februari over de pond en Brexit

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:20

Kamy schreef:
chanicha schreef:

Dit is nou precies zo'n reactie waar de populisten op hopen! Gebaseerd op gevoelens en angsten. Niet op feiten.
Dat alles duurder wordt klopt, maar dat ligt niet per defenitie aan Brussel. Dat riepen de populisten van de Brexit ook:er gaat zoveel mljn naar Brussel terwijl we het in de gezondheidszorg hadden kunnen stoppen. Klopte geen biet van die cijfers.
De boeren in de UK worden zo ongeveer door subsidie overeind gehouden, die hebben straks ook niks meer. Industrie, invoeren, arme mensen worden nog armer. Nee die zijn echt niet beter af....
Maar ja, iedereen is bang voor de toekomst en de migranten. En een kat in het nauw maakt rare sprongen. Daar hoopt "onze" (beslist mijne niet) Geert ook op....

Ik vind de term "populist" geen goede in deze discussie. Je zet mensen er mee in een hokje terwijl dat niet terecht is. Mensen kunnen en mogen een andere mening hebben. Dat maakt ze niet direct een populist.

Toen de er bij de vluchtelingenstroom geroepen werd dat er terroristen tussen zaten werd er ook geroepen populist, xenofoob en racist. Nu dat achteraf toch op een zeer pijnlijke wijze de waarheid bleek hoor je deze mensen niet zeggen: we hadden het fout.

De termen "populist" en "realist" liggen denk ik heel erg dicht bij elkaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:22

EskeGirl schreef:
chanicha schreef:
Ik ben voor. We hebben in ons eigen land niks meer te vertellen door die geldverslindende "organisatie" die voor miljoenen boete oplegt als je het te goed doet in je land.

Dus zelf gaan bepalen, grenzen dicht, bedrijven wijken uit naar bijvoorbeeld de haven van Antwerpen ipv Rotterdam. Das zeer, zeer slecht voor onze exportgerichte economie. Een nieuwe munt zal veel inflatie betekenen, wat nadelig is voor handel en alles zal ook duurder worden.

Voor de Rotterdamse haven- en aanverwante bedrijven zal het een ramp zijn. Ook de Brexit zal negatieve (administratieve) gevolgen hebben. En dat werkt uiteindelijk door in alles.

janderegelaa

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:27

Onze handel is niet veranderd met de EU. Met de EEG werkte het ook prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:28

Emmaa_ schreef:
Nederland is een exporteconomie. Een grote rede dat wij zo'n exportland zijn is dat we onderdeel zijn van een enorm stabiele munteenheid waar veel vertrouwen in is. Als we eruit stappen dondert onze economie in. Dus nee, ik ben absoluut tegen een Nexit.

Onze gulden was een van de meest stabiele munteenheden ter wereld, dus die vlieger gaat niet op. Ik heb voor gestemd en wel met de reden dat de EU zich weer moet gaan bezig houden met het doel waar de EEG voor is opgericht, handel en transport en veiligheid moet er ook bij. Nu steken ze overal hun neuzen in, bepalen bijna alles en de regeringen van de landen lopen aan het handje en kruipen om het hardst om het de EU naar de zin te maken, met Nederland voorop. Gemeenschappelijke overkoepelende regels, prima. Maar niet dat geneuzel over allerlei randzaken en landen allemaal aanpakken wanneer ze zich niet aan de regels houden. Geen nieuwe leden meer en de zwakke landen er uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:30

bigone schreef:
Emmaa_ schreef:
Nederland is een exporteconomie. Een grote rede dat wij zo'n exportland zijn is dat we onderdeel zijn van een enorm stabiele munteenheid waar veel vertrouwen in is. Als we eruit stappen dondert onze economie in. Dus nee, ik ben absoluut tegen een Nexit.

Onze gulden was een van de meest stabiele munteenheden ter wereld, dus die vlieger gaat niet op. Ik heb voor gestemd en wel met de reden dat de EU zich weer moet gaan bezig houden met het doel waar de EEG voor is opgericht, handel en transport en veiligheid moet er ook bij. Nu steken ze overal hun neuzen in, bepalen bijna alles en de regeringen van de landen lopen aan het handje en kruipen om het hardst om het de EU naar de zin te maken, met Nederland voorop. Gemeenschappelijke overkoepelende regels, prima. Maar niet dat geneuzel over allerlei randzaken en landen allemaal aanpakken wanneer ze zich niet aan de regels houden. Geen nieuwe leden meer en de zwakke landen er uit.

Onze gulden toen ja. Als wij nu uit de EU zouden stappen zou onze oude vertrouwde gulden echt geen zak meer waard zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:33

Bigone, dan praat je over hervormingen van de EU. Terug naar de EEG is ook niet meer mogelijk. Eruit is eruit en dan kan je ook niet meer meepraten over hoe het anders moet in de toekomst.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:34

Tegen. Ik heb nog geen enkel argument gehoord voor een nexit dat niet racistisch, populistisch of grofweg ongefundeerd was. Ik vind een terugkeer naar de goede oude tijd absoluut geen argument. De welvaart is alleen omhoog gegaan en de wereld is in zoverre geglobaliseerd dat een terugkeer naar "vroeger" met de gulden stomweg niet meer van deze tijd is. Maak je geen illusies met "Noorwegen doet het ook prima". Noorwegen barst namelijk van de olie, en wij niet. De EU is in die goede ouwe tijd niet voor niets opgericht, blijkbaar vond men dat nodig.

En dat ik voor in de Eu blijven ben betekent niet dat ik het met alles eens ben wat de eu doet, maar als je uit de wagen stapt kun je m al helemaal niet meer besturen (of erop meerijden).

En ik heb al helemaal de pest aan dat "zij", "de mannen in Brussel" en "geldgraaiers" gedoe. :o

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:36

Emmaa_ schreef:
Onze gulden toen ja. Als wij nu uit de EU zouden stappen zou onze oude vertrouwde gulden echt geen zak meer waard zijn.

Wil je dit eens onderbouwen? Ik ben wel benieuwd hoe je er bij komt namelijk.

Mijn onderbouwing: de waarde van de Euro wordt bepaald door de economie van alle EU landen samen. Ook die van landen zoals Griekenland, Hongarije, Italië, Spanje etc. Omdat deze landen een hele zwakke economie hebben is onze Euro minder waard.

Nederland heeft een hele sterke en stabiele economie en dat verandert niet met de (her)invoer van de gulden. Die wordt gewoon weer net zo sterk.

Nu jij Emma.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:39

Ierpier schreef:
Tegen. Ik heb nog geen enkel argument gehoord voor een nexit dat niet racistisch, populistisch of grofweg ongefundeerd was. Ik vind een terugkeer naar de goede oude tijd absoluut geen argument. De welvaart is alleen omhoog gegaan en de wereld is in zoverre geglobaliseerd dat een terugkeer naar "vroeger" met de gulden stomweg niet meer van deze tijd is. Maak je geen illusies met "Noorwegen doet het ook prima". Noorwegen barst namelijk van de olie, en wij niet. De EU is in die goede ouwe tijd niet voor niets opgericht, blijkbaar vond men dat nodig.

En dat ik voor in de Eu blijven ben betekent niet dat ik het met alles eens ben wat de eu doet, maar als je uit de wagen stapt kun je m al helemaal niet meer besturen (of erop meerijden).

En ik heb al helemaal de pest aan dat "zij", "de mannen in Brussel" en "geldgraaiers" gedoe. :o

De EU is opgericht om te voorkomen dat er weer oorlog zou komen.

Tegenwoordig bepalen ze in Brussel zelfs hoe recht een komkommer moet zijn om in de winkel te mogen liggen(en dat is geen grapje).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:46

janderegelaa schreef:
Emmaa_ schreef:

Wil je dit eens onderbouwen? Ik ben wel benieuwd hoe je er bij komt namelijk.

Mijn onderbouwing: de waarde van de Euro wordt bepaald door de economie van alle EU landen samen. Ook die van landen zoals Griekenland, Hongarije, Italië, Spanje etc. Omdat deze landen een hele zwakke economie hebben is onze Euro minder waard.

Nederland heeft een hele sterke en stabiele economie en dat verandert niet met de (her)invoer van de gulden. Die wordt gewoon weer net zo sterk.

Nu jij [naam].

Ik heb het niet over de waarde van de munt, die fluctueert net als alle andere vormen van valuta met de markt mee. Er zijn periodes waarin het een sterkere munt is dan anders, er zijn ook periodes van zwakte.

Daarentegen is, als je kijkt naar kredietbeoordelingen, de euro de meest betrouwbare munt die we kennen. Op dit moment even niet door de brexit (yen) maar op verschillende markten wordt tegenwoordig olie verhandeld in euro's ipv dollars. Dat zegt echt wel wat.

Als wij uit de eurozone zouden stappen en de gulden weer zouden invoeren zouden we de positieve kredietbeoordelingen die bij de euro horen kwijtraken. Uiteindelijk zou dat vertrouwen wel weer toenemen, maar de eerste tientallen jaren zou onze beoordeling dusdanig laag zijn dat er bijna geen staatsobligaties verkocht zouden worden. Door het vertrekken uit een sterke munt zou het vertrouwen in Nederland als handelsmacht gewoon afnemen, en als land dat in het kapitaal bijna volledig afhankelijk is van export (niet te vergelijken met bv Noorwegen of GB dus) kunnen wij het ons niet veroorloven om een daling in export te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:47

In Brussel wordt ook al jaaaaaaaaren door een speciale taskforce onderhandeld over een universele stekker. Ze kunnen niet eens besluiten nemen over een stekker. Ik zeg nergens dat de EU niet verwikkeld is geraakt in bureaucratische rompslomp, ik zeg alleen dat ons land ondertussen slechter af zou zijn zonder.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:50

De euro wordt helemaal niet beoordeeld bij de kredietwaardigheid van een land. De economie wordt beoordeeld. Jouw verhaal gaat dus niet op Emma.

De vaten Brent olie gaan nog steeds in dollars.