Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:De EU heeft zeker ook voordelen, purny. In Den Haag zitten ook een stelletje oelewappers bij elkaar. De EU heeft genoeg goede regeltjes ingevoerd. Voedselveiligheid bijvoorbeeld, is voor een deel europees geregeld. Zouden we uit de EU stappen, dan kan Nederland bijvoorbeeld weer voeding importeren die niet aan die regels voldoet en dus slecht voor onze gezondheid kan zijn.
Dat vind ik zo jammer als ik het nieuws kijk.. Die britten roepen massaal dat ze eruit willen, maar veel mensen weten niet waarom. Als je een brit de keuze geeft tussen Brussel en Londen, en je zegt er niet bij waar het over gaat, dan kiezen ze allemaal voor Londen. Ze stemmen tegen vluchtelingen, maar denken er niet aan dat het nog minstens twee jaar duurt voordat ze er echt uit zijn, en de oorlog in Sirië dan misschien/hopelijk voorbij is..
Het is prima om tegen de EU te stemmen, maar ik vind wel dat mensen zich dan op z'n minst een beetje moeten hebben ingelezen in zowel de voor- als nadelen.
Sunrise19 schreef:Welke democratie? Wake-up.. Zelfs na laatste referendum willen ze het ons alsnog door de strot proberen te duwen.. Is het niet op de ene manier, dan wel op de andere. Zo democratisch is NL niet hoor. Dat willen ze je laten geloven, maar ik zie keer op keer bewijs dat het volk aan de kant word geschoven voor idealen van een kamerlid.
Resistance schreef:8nnemiek schreef:De EU heeft zeker ook voordelen, purny. In Den Haag zitten ook een stelletje oelewappers bij elkaar. De EU heeft genoeg goede regeltjes ingevoerd. Voedselveiligheid bijvoorbeeld, is voor een deel europees geregeld. Zouden we uit de EU stappen, dan kan Nederland bijvoorbeeld weer voeding importeren die niet aan die regels voldoet en dus slecht voor onze gezondheid kan zijn.
Dat vind ik zo jammer als ik het nieuws kijk.. Die britten roepen massaal dat ze eruit willen, maar veel mensen weten niet waarom. Als je een brit de keuze geeft tussen Brussel en Londen, en je zegt er niet bij waar het over gaat, dan kiezen ze allemaal voor Londen. Ze stemmen tegen vluchtelingen, maar denken er niet aan dat het nog minstens twee jaar duurt voordat ze er echt uit zijn, en de oorlog in Sirië dan misschien/hopelijk voorbij is..
Het is prima om tegen de EU te stemmen, maar ik vind wel dat mensen zich dan op z'n minst een beetje moeten hebben ingelezen in zowel de voor- als nadelen.
Helaas wordt er op scholen en universiteiten tegenwoordig nog maar weinig aandacht besteed aan het begrip kritisch redeneren en leren mensen gewoon niet te zeggen: "maar wacht even, wat houdt dit nou precies in? Wat staat hier nou? Is deze bron wel betrouwbaar? Wat is het gevolg?" Daar zit de zwakte van de democratie. Iedereen heeft het recht om te stemmen, maar het merendeel van de bevolking heeft gewoon niet de vaardigheid om hun stem goed te onderbouwen.
cjb schreef:Resistance schreef:[
Helaas wordt er op scholen en universiteiten tegenwoordig nog maar weinig aandacht besteed aan het begrip kritisch redeneren en leren mensen gewoon niet te zeggen: "maar wacht even, wat houdt dit nou precies in? Wat staat hier nou? Is deze bron wel betrouwbaar? Wat is het gevolg?" Daar zit de zwakte van de democratie. Iedereen heeft het recht om te stemmen, maar het merendeel van de bevolking heeft gewoon niet de vaardigheid om hun stem goed te onderbouwen.
Jullie hebben een punt. Maar als zelfs de deskundige op dit gebied het niet met elkaar eens zijn. Hoe kun je dan verlangen van de gewone man/vrouw dat ze alle gevolgen op korte en lange termijn overzien.
Als alleen die mensen mogen stemmen die "het weten" was de opkomst 0%
Resistance schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Juist nu zijn er zoveel mensen die "het weten". Namelijk de mensen die blindelings het geroep van een politicus volgen en zonder ook maar 1x nadenken stemmen. Men moet juist zelf gaan nadenken. Inderdaad, er zullen maar weinig mensen zijn die het zullen weten, dat komt doordat je de gevolgen op lange termijn gewoonweg niet kan overzien en voorspellen. Maar laten we nou eens beginnen met niet alles volgen maar ergens vraagtekens bij zetten. Erover nadenken, en dan pas een onderbouwde mening formuleren. Er zullen dan alsnog veel mensen voor en veel mensen tegen zijn, maar dan is het in ieder geval niet gebaseerd op wat geroep van een paar banketstaaf.
KimD schreef:Wat dan wel weer gunstig is, is dat we in Augustus 2 weken daar op vakantie gaan en de pond vannacht gekelderd is.Ben me aan het bedenken of ik geld zal bestellen.
gekkesies schreef:Wat 8nnemiek zegt: een referendum over Nexit zou ik allemaal prima vinden als mensen eens zouden inlezen ipv klakkeloos geloven in de klinkklare onzin die verspreid wordt door een aantal politici. Helaas heeft Farage/Trump/Wilders/enkele anderen bewezen dat mensen je "feiten" wel gaan geloven als je ze maar hard en vaak genoeg herhaalt
jasmijn16 schreef:Ik vraag me af wat nou precies de nadelen zijn van het uit de EU stappen? Ik zie zelf namelijk meer voordelen. Het uit de EU stappen zal de eerste 2 jaar zwaar zijn, maar kijk naar Denemarken, ze zitten niet bij de EU en hun economie loopt super..