Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:02

De EU heeft zeker ook voordelen, purny. In Den Haag zitten ook een stelletje oelewappers bij elkaar. De EU heeft genoeg goede regeltjes ingevoerd. Voedselveiligheid bijvoorbeeld, is voor een deel europees geregeld. Zouden we uit de EU stappen, dan kan Nederland bijvoorbeeld weer voeding importeren die niet aan die regels voldoet en dus slecht voor onze gezondheid kan zijn.
Dat vind ik zo jammer als ik het nieuws kijk.. Die britten roepen massaal dat ze eruit willen, maar veel mensen weten niet waarom. Als je een brit de keuze geeft tussen Brussel en Londen, en je zegt er niet bij waar het over gaat, dan kiezen ze allemaal voor Londen. Ze stemmen tegen vluchtelingen, maar denken er niet aan dat het nog minstens twee jaar duurt voordat ze er echt uit zijn, en de oorlog in Sirië dan misschien/hopelijk voorbij is..
Het is prima om tegen de EU te stemmen, maar ik vind wel dat mensen zich dan op z'n minst een beetje moeten hebben ingelezen in zowel de voor- als nadelen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:06

t is de vraag hoe GB er over een paar jaar voor staat?
Is het vanaf nu alleen maar slechter geworden, zullen de gevolgen voor de EU meevallen.
Maar als GB er over een paar jaar beter voor staat zullen landen als spanje italie portugal griekenland en andere snel volgen.
De toekomst zal het ons leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:06

8nnemiek schreef:
De EU heeft zeker ook voordelen, purny. In Den Haag zitten ook een stelletje oelewappers bij elkaar. De EU heeft genoeg goede regeltjes ingevoerd. Voedselveiligheid bijvoorbeeld, is voor een deel europees geregeld. Zouden we uit de EU stappen, dan kan Nederland bijvoorbeeld weer voeding importeren die niet aan die regels voldoet en dus slecht voor onze gezondheid kan zijn.
Dat vind ik zo jammer als ik het nieuws kijk.. Die britten roepen massaal dat ze eruit willen, maar veel mensen weten niet waarom. Als je een brit de keuze geeft tussen Brussel en Londen, en je zegt er niet bij waar het over gaat, dan kiezen ze allemaal voor Londen. Ze stemmen tegen vluchtelingen, maar denken er niet aan dat het nog minstens twee jaar duurt voordat ze er echt uit zijn, en de oorlog in Sirië dan misschien/hopelijk voorbij is..
Het is prima om tegen de EU te stemmen, maar ik vind wel dat mensen zich dan op z'n minst een beetje moeten hebben ingelezen in zowel de voor- als nadelen.

Precies dit.

Helaas wordt er op scholen en universiteiten tegenwoordig nog maar weinig aandacht besteed aan het begrip kritisch redeneren en leren mensen gewoon niet te zeggen: "maar wacht even, wat houdt dit nou precies in? Wat staat hier nou? Is deze bron wel betrouwbaar? Wat is het gevolg?" Daar zit de zwakte van de democratie. Iedereen heeft het recht om te stemmen, maar het merendeel van de bevolking heeft gewoon niet de vaardigheid om hun stem goed te onderbouwen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:09

Ik denk dat een Nexit heus niet zo makkelijk als een Brexit.

UK had de pond nog. Waar moeten wij op terug? Guldens? Dat is jezelf de verdoemenis in jagen.

Ik had niet verwacht dat Brexit zou winnen. Dacht persoonlijk dat het een blaffende honden bijten niet, gevalletje was.
Ik zei al maanden dat de pond zou gaan vallen en ben blij dat ik m'n ponden (woonde in UK) nog heb kunnen wisselen voor redelijk geld.

Ben benieuwd wat het gaat betekenen voor immigranten die er nu al zitten (zoals ik bijv was) en voor de mensen die nu graag nog willen komen (of niet meer).

Wat sneu voor Schotland ook. Eerst verliezen ze het referendum om van Engeland af te gaan.. en nu worden ze ook nog meegesleept in dit (ook al had zo'n beetje heel schotland voor gestemd).

Nagini

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:10

@CJB, lol spanje, griekenland en italie zijn juist landen die we liever kwijt dan rijk zijn en alleen maar geld kosten (en geld krijgen) die zullen niet gaan.

Het gaat zich om de economisch sterke landen die het zat zijn.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:11

Welke democratie? Wake-up.. Zelfs na laatste referendum willen ze het ons alsnog door de strot proberen te duwen.. Is het niet op de ene manier, dan wel op de andere. Zo democratisch is NL niet hoor. Dat willen ze je laten geloven, maar ik zie keer op keer bewijs dat het volk aan de kant word geschoven voor idealen van een kamerlid.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:12

Sunrise19 schreef:
Welke democratie? Wake-up.. Zelfs na laatste referendum willen ze het ons alsnog door de strot proberen te duwen.. Is het niet op de ene manier, dan wel op de andere. Zo democratisch is NL niet hoor. Dat willen ze je laten geloven, maar ik zie keer op keer bewijs dat het volk aan de kant word geschoven voor idealen van een kamerlid.

Door de strot duwen, want? Had Rutte een andere keus dan? Je kunt toch niet als één lidstaat zijnde voor heel Europa gaan beslissen? :+

mysa
correspondent/vertaler

Op een forum van collega's: "the world has gone mad and all because of some politicians with bad hairdo's (Boris, Geert, Trump) ;)

DarkoFoitzik

helaas is het wel een fiet aangezien het ene bindend referendum is. hierdoor zal artikel 50 in werking worden gezet. (schijnbaar het artikel voor het opzeggen van het EU lidmaatschap)

het zal inderdaad lang duren voordat alle verdragen met GB weer op de rit zijn. in de tussen tijd zal het moielijk zijn voor de Britten.

de EU heft voor en nadelen. dit referendum voelt ene beetje als de presidents verkiezingen in de VS. vooral heel veel spectakel en populariteit en heel weinig echt kennis overbrengen en kennis vergroten bij de massa.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:13

Onze Geert heeft CNN weer gehaald

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:14

Dat is ook niet iets om trots op te zijn. :')

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:16

Je kunt ook de keuzes van je volk accepteren. Nee is nee. En dan op slinkse wijze proberen het je volk alsnog aan te smeren terwijl er NEE gestemd is vind ik persoonlijk erg vervelend. Er is nu Brexit. En wat zegt meneer Rutte: Oh, maar dat gaat toch niet door. Lekker goed ben je dan voor een land. Ik dacht dat democratie inhoud dat je als volk mag stemmen. Maar blijkbaar denken ze in de politiek dat, dat naar schijn is.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:17

Wat 8nnemiek zegt: een referendum over Nexit zou ik allemaal prima vinden als mensen eens zouden inlezen ipv klakkeloos geloven in de klinkklare onzin die verspreid wordt door een aantal politici. Helaas heeft Farage/Trump/Wilders/enkele anderen bewezen dat mensen je "feiten" wel gaan geloven als je ze maar hard en vaak genoeg herhaalt. :r

[quote="DarkoFoitzik"]helaas is het wel een fiet aangezien het ene bindend referendum is./quote]

In theorie is dit geen bindend referendum aangezien het Britse Lagerhuis de uiteindelijke beslissing moet nemen en zelfs (in theorie) kan kiezen voor "Bremain". In de praktijk betekent dat helaas politieke zelfmoord dus dat zal nooit gebeuren..

purny

@Darko. Het is geen bindend referendum maar een raadgevend. Dus als ze het a la Rutte willen spelen hebben ze schijt aan de mening van de Britten

cjb

Resistance schreef:
8nnemiek schreef:

Helaas wordt er op scholen en universiteiten tegenwoordig nog maar weinig aandacht besteed aan het begrip kritisch redeneren en leren mensen gewoon niet te zeggen: "maar wacht even, wat houdt dit nou precies in? Wat staat hier nou? Is deze bron wel betrouwbaar? Wat is het gevolg?" Daar zit de zwakte van de democratie. Iedereen heeft het recht om te stemmen, maar het merendeel van de bevolking heeft gewoon niet de vaardigheid om hun stem goed te onderbouwen.

Jullie hebben een punt. Maar als zelfs de deskundige op dit gebied het niet met elkaar eens zijn. Hoe kun je dan verlangen van de gewone man/vrouw dat ze alle gevolgen op korte en lange termijn overzien.
Als alleen die mensen mogen stemmen die "het weten" was de opkomst 0%

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:21

Ik vind het erg jammer, ook muzikaal gezien.

Wat dan wel weer gunstig is, is dat we in Augustus 2 weken daar op vakantie gaan en de pond vannacht gekelderd is. :+ Ben me aan het bedenken of ik geld zal bestellen. :P

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:21

Sunrise19 schreef:
Je kunt ook de keuzes van je volk accepteren. Nee is nee. En dan op slinkse wijze proberen het je volk alsnog aan te smeren terwijl er NEE gestemd is vind ik persoonlijk erg vervelend.

Dat kán niet als het een onderwerp betreft waar de hele EU over dient te beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:23

cjb schreef:
Resistance schreef:
[

Jullie hebben een punt. Maar als zelfs de deskundige op dit gebied het niet met elkaar eens zijn. Hoe kun je dan verlangen van de gewone man/vrouw dat ze alle gevolgen op korte en lange termijn overzien.
Als alleen die mensen mogen stemmen die "het weten" was de opkomst 0%

Daar ben ik het niet mee eens. Juist nu zijn er zoveel mensen die "het weten". Namelijk de mensen die blindelings het geroep van een politicus volgen en zonder ook maar 1x nadenken stemmen. Men moet juist zelf gaan nadenken. Inderdaad, er zullen maar weinig mensen zijn die het zullen weten, dat komt doordat je de gevolgen op lange termijn gewoonweg niet kan overzien en voorspellen. Maar laten we nou eens beginnen met niet alles volgen maar ergens vraagtekens bij zetten. Erover nadenken, en dan pas een onderbouwde mening formuleren. Er zullen dan alsnog veel mensen voor en veel mensen tegen zijn, maar dan is het in ieder geval niet gebaseerd op wat geroep van een paar banketstaaf.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:23

Ik vraag me af wat nou precies de nadelen zijn van het uit de EU stappen? Ik zie zelf namelijk meer voordelen. Het uit de EU stappen zal de eerste 2 jaar zwaar zijn, maar kijk naar Denemarken, ze zitten niet bij de EU en hun economie loopt super..

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:24

Resistance schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Juist nu zijn er zoveel mensen die "het weten". Namelijk de mensen die blindelings het geroep van een politicus volgen en zonder ook maar 1x nadenken stemmen. Men moet juist zelf gaan nadenken. Inderdaad, er zullen maar weinig mensen zijn die het zullen weten, dat komt doordat je de gevolgen op lange termijn gewoonweg niet kan overzien en voorspellen. Maar laten we nou eens beginnen met niet alles volgen maar ergens vraagtekens bij zetten. Erover nadenken, en dan pas een onderbouwde mening formuleren. Er zullen dan alsnog veel mensen voor en veel mensen tegen zijn, maar dan is het in ieder geval niet gebaseerd op wat geroep van een paar banketstaaf.

_/-\o_

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:24

KimD schreef:
Wat dan wel weer gunstig is, is dat we in Augustus 2 weken daar op vakantie gaan en de pond vannacht gekelderd is. :+ Ben me aan het bedenken of ik geld zal bestellen. :P

:+
Ik zat al te kijken of ik vandaag dan toch maar die slowjuicer uit GB zou bestellen, die nu ineens 120 euro kost ipv 130 euro :Y)
Maar als ik de vooruitzichten moet geloven gaat de pond nog wel verder dalen..

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:28

gekkesies schreef:
Wat 8nnemiek zegt: een referendum over Nexit zou ik allemaal prima vinden als mensen eens zouden inlezen ipv klakkeloos geloven in de klinkklare onzin die verspreid wordt door een aantal politici. Helaas heeft Farage/Trump/Wilders/enkele anderen bewezen dat mensen je "feiten" wel gaan geloven als je ze maar hard en vaak genoeg herhaalt

Je noemt een paar namen. Maar de opmerking die je maakt geldt voor elke politieke lijsttrekker of partij. Rutte belooft ons ook €1000,- die we nog moeten krijgen. T kwartje van kok zouden we ook terugkrijgen. Wat zijn feiten en wat is klinkklare onzin?
Ik weet het niet. En als je het mij vraagt zijn alle politieke figuren grote leugenaars om een stem en daarmee macht te verkrijgen.
Laatst bijgewerkt door cjb op 24-06-16 08:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:28

jasmijn16 schreef:
Ik vraag me af wat nou precies de nadelen zijn van het uit de EU stappen? Ik zie zelf namelijk meer voordelen. Het uit de EU stappen zal de eerste 2 jaar zwaar zijn, maar kijk naar Denemarken, ze zitten niet bij de EU en hun economie loopt super..

Denemarken zit wel bij de EU... Noorwegen en Zwitserland zitten niet bij de EU maar die hebben zo belachelijk veel geld dat ze het makkelijk zonder de EU kunnen. Er is een grote kans dat Engeland wel een arm land wordt, het is namelijk al niet het meest welvarende land ter wereld.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:30

wij gaan ook eind dit jaa rop vakantie.

dank ben ik verkeerd ginformeerd. ik was in de veronderstelling dat het ene bindend referendum was.

de handel verdragen met de EU zijn een groot voordeel voor GB. ze zijn een van de grootste import en export landen. door als 1 front op te treden kun je veel meer druk uitoefenen op eventuele handels partijen. dit zal voor Gb een groot punt zijn denk ik wat ze nu verliezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:30

Denemarken zit al sinds begin jaren zeventig in de Europese Unie.
Laatst bijgewerkt door mysa op 24-06-16 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt