Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Re: Beeld van naakte zwarte vrouw in Keukenhof 'racistisch'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:10

Ik zie hier ook niks in dat als beledigend ervaren kan worden.

Maar wat ik me los daarvan wel afvraag, mag je dan niks meer afbeelden waar ook maar enige controverse om bestaat? Als het net wél de bedoeling was geweest om een beeld/schilderij/whatever van een zwarte slavin te maken, is dat dan per definitie verkeerd?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:11

Racisme is inderdaad universeel, maar in onze westerse wereld kan je toch niet ontkennen dat de blanken het vaakst de racisten zijn, en dan bedoel ik het niet op persoonlijk niveau maar in zijn compleet geheel, en de minderheden het vaakst de slachtoffers zijn van racisme.
Uiteraard wordt er bijv onderlingen tussen zwarten ook gediscrimineerd of tussen zwarten en aziaten.
Maar ontkennen dat er geen blanke-andere huidskleur racisme hier is....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:14

Damned schreef:
Racisme is inderdaad universeel, maar in onze westerse wereld kan je toch niet ontkennen dat de blanken het vaakst de racisten zijn, en dan bedoel ik het niet op persoonlijk niveau maar in zijn compleet geheel, en de minderheden het vaakst de slachtoffers zijn van racisme.
Uiteraard wordt er bijv onderlingen tussen zwarten ook gediscrimineerd of tussen zwarten en aziaten.

Tuurlijk. Maar er is ook zwarte-andere huidskleur racisme. En er is ook Marrokanen-andere huidskleur racisme. En er is ook Antillianen-andere huidskleur racisme. En er is ook atheisten-gelovigen discriminatie (en andersom). Maar dat geeft je nog niet het recht om alles, maar dan ook alles wat ook maar een beetje doet denken aan iets wat jou zou kunnen beledigen weg te laten halen...

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:17

Azmay schreef:
Eigenlijk vind ik het vooral raar dat we proberen te ontkennen dat de historie met slaven nooit gebeurd is. In de juiste context moet zo'n beeld toch juist een sterk punt over kunnen brengen? (als het in dit geval al een slavin betreft uiteraard)

Mag ik vragen wie je ooit hebt gehoord, die het heeft ontkent? Want daar ben ik ontzettend benieuwd naar.
Volgens mij kan je het namelijk niet ontkennen. Maar wat ik wel soms merk is dat er ontkent wordt dat niet alleen zwarten slachtoffer waren. Ik zeg hiermee niet dat die niet het meest worden gediscrimineerd, kijk maar naar de zaak van die verkrachter. Als hij zwart was geweest had hij een paar jaar gevangenisstraf gekregen in de plaats van een paar maanden.
Maar soms heb ik wel eens het gevoel dat er wordt vergeten dat er meer groepen slachtoffer waren van slavernij of andere dingen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:18

bakkabouter schreef:
Maar wat ik me los daarvan wel afvraag, mag je dan niks meer afbeelden waar ook maar enige controverse om bestaat? Als het net wél de bedoeling was geweest om een beeld/schilderij/whatever van een zwarte slavin te maken, is dat dan per definitie verkeerd?

ik denk dat veel zwarte mensen dit wel erg vinden, als ze zo'n beeld zien, (natuurlijk ik ben zelf blank, dus ik doe maar een gok) omdat het hen misschien herinnert aan hun ondergeschikte positie die ze ten grote dele nog steeds bekleden in de westerse wereld, misschien storen ze zich vooral aan het feit dat dit zo open en bloot neergezet wordt en alle blanken het bekijken en mooi vinden en zien als 'kunst', terwijl het voor hun om hun eer en geschiedenis en positie die ze bekleden gaat.

Wij vinden dat het allemaal maar snel moet kunnen, maar tja, wij zijn dan ook degenen die onszelf altijd als beter hebben beschouwd, landen hebben gekoloniseerd, ze tot slaven hebben gemaakt, andere culturen hebben verdrongen en overal en altijd onszelf als standaard hebben genomen, waar de minderheden zich maar in moesten schikken.
Wij kunnen het ons niet voorstellen, omdat wij aan het 'goede' eind ervan staan.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:20

Maar hebben wij wel aan het goede eind gestaan? Want er zijn evenveel/meer "witte" slaven geweest.
En daarmee bedoel ik niet gelijk dat we gelijk iedereen moeten discrimineren of gediscrimineerd moeten voelen. Maar dat iedereen gewoon op gelijk behandeld moet worden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:21

Vjestagirl schreef:
Damned schreef:

Tuurlijk. Maar er is ook zwarte-andere huidskleur racisme. En er is ook Marrokanen-andere huidskleur racisme. En er is ook Antillianen-andere huidskleur racisme. En er is ook atheisten-gelovigen discriminatie (en andersom). Maar dat geeft je nog niet het recht om alles, maar dan ook alles wat ook maar een beetje doet denken aan iets wat jou zou kunnen beledigen weg te laten halen...

maar hier gaat het over huidkleur/etniciteit waarvan de blanke meerderheid, degenen die de 'opperhand' hebben, een beeld neerplanten dat door tamelijk wat gezien wordt als een, of een knipoog naar een zwarte, vrouwelijke slaaf.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:25

geerte schreef:
Azmay schreef:
Eigenlijk vind ik het vooral raar dat we proberen te ontkennen dat de historie met slaven nooit gebeurd is. In de juiste context moet zo'n beeld toch juist een sterk punt over kunnen brengen? (als het in dit geval al een slavin betreft uiteraard)

Mag ik vragen wie je ooit hebt gehoord, die het heeft ontkent? Want daar ben ik ontzettend benieuwd naar.
Volgens mij kan je het namelijk niet ontkennen. Maar wat ik wel soms merk is dat er ontkent wordt dat niet alleen zwarten slachtoffer waren. Ik zeg hiermee niet dat die niet het meest worden gediscrimineerd, kijk maar naar de zaak van die verkrachter. Als hij zwart was geweest had hij een paar jaar gevangenisstraf gekregen in de plaats van een paar maanden.
Maar soms heb ik wel eens het gevoel dat er wordt vergeten dat er meer groepen slachtoffer waren van slavernij of andere dingen.

Dit beeld mag dus eigenlijk niet, terwijl dit beeld dan eerder onder historie valt dan "laten we even slavernij aanhalen om te pesten".

Of wij aan de goede kant hebben gezeten weet ik zelf niet, want ik weet alleen nog van geschiedenisboeken wat er gebeurd is. Voor mij persoonlijk is het net zo ver in de geschiedenis als Cesar, het is dat ik beter weet maar toch.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:26

geerte schreef:
Maar hebben wij wel aan het goede eind gestaan? Want er zijn evenveel/meer "witte" slaven geweest.
En daarmee bedoel ik niet gelijk dat we gelijk iedereen moeten discrimineren of gediscrimineerd moeten voelen. Maar dat iedereen gewoon op gelijk behandeld moet worden.

Natuurlijk staan wij aan het goede eind :+ we zijn het welvarendst, (op kosten van hoeveel andere niet-Europese landen??), de hele westerse media en tv wordt gedomineerd door blanken, we zien onszelf als de standaard (hoeveel reclameboodschappen zijn er met andere huidkleuren? hoeveel make-up wordt er gepromoot op zwarte vrouwen?...) We voelen onszelf per definitie en automatisch beter. (op algemeen vlak, op vlak van 'de westerse blanke wereld')

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:29

Oke ik ben niet heel goed in dingen verwoorden merk ik al :')

Ik bedoelde eigenlijk dat we vroeger misschien ook niet aan het goede eind hebben gestaan.

@Azamy: Ik snap niet zo goed wat je uit mijn tekst haalt?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:39

voor degene geïnteresseerd in het begrijpen van wat ik bedoel, niet of we al dan niet racisten zijn, maar over het ontkennen van racisme omdat we zelf aan de goede kant staan:

https://www.youtube.com/watch?v=Nqv9k3jbtYU

ik raad jullie sterk aan om de gehele video te bekijken, ik vind hem namelijk erg interessant!
voor de ongeduldigen, het 'start' vanaf 15:10

doel: mensen worden niet opgesplitst op basis van huidkleur, maar op basis van ogen. De bruine ogen zijn de meerderheid, de agressors, de blauwogigen zijn de onderdrukten, de gediscrimineerden.
De antwoorden van de blauwogigen, die het hele theoretische concept maar niet lijken te snappen, zijn erg... geven ons een inzicht in hoe wij als blanken over het algemeen denken.

ook de comments onder de video zijn interessant als conclusie/samenvatting!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:41

Damned schreef:
bakkabouter schreef:

ik denk dat veel zwarte mensen dit wel erg vinden, als ze zo'n beeld zien, (natuurlijk ik ben zelf blank, dus ik doe maar een gok) omdat het hen misschien herinnert aan hun ondergeschikte positie die ze ten grote dele nog steeds bekleden in de westerse wereld, misschien storen ze zich vooral aan het feit dat dit zo open en bloot neergezet wordt en alle blanken het bekijken en mooi vinden en zien als 'kunst', terwijl het voor hun om hun eer en geschiedenis en positie die ze bekleden gaat.

Wij vinden dat het allemaal maar snel moet kunnen, maar tja, wij zijn dan ook degenen die onszelf altijd als beter hebben beschouwd, landen hebben gekoloniseerd, ze tot slaven hebben gemaakt, andere culturen hebben verdrongen en overal en altijd onszelf als standaard hebben genomen, waar de minderheden zich maar in moesten schikken.
Wij kunnen het ons niet voorstellen, omdat wij aan het 'goede' eind ervan staan.

Is dat wel zo? Zijn wij 'blanken' daarin de enige? Op dit moment is slavernij nog aan de orde van de dag. Ook blanken zijn slaven die worden uitgebuit door (donkere) mensen...
Kunst staat compleet los hiervan. En al zou er een slaaf worden afgebeeld... Moeten we dan alles in de geschiedenis maar vergeten? Het is nu eenmaal gebeurd, waarom mag daar geen herinnering van zijn..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:42

Damned schreef:
maar hier gaat het over huidskleur/etniciteit waarvan de blanke meerderheid, degenen die de 'opperhand' hebben, een beeld neerplanten dat door tamelijk wat gezien wordt als een, of een knipoog naar een zwarte, vrouwelijke slaaf.

Ja maar, wat dan? Wetten maken dat alle beelden van naakte mensen blank moeten zijn? Dat beelden van donkere mensen minimaal x% kleding aan moeten hebben? Of misschien dat ze geen sieraden om mogen? En wat als de kunstenares nou zou zeggen dat dit beeld gebaseerd is op een blanke vrouw? Mag het dan ineens wel?

Ik snap best dat je je beledigd kan voelen. Maar als blanke vrouw kan ik me dan ook beledigd gaan voelen om het beeld van een blanke naakte vrouw, want dan word je lust-object voor mannen.

Daarom denk ik dat je je beter kunt focussen op dingen die explicieter zijn, dan over iedere kiezel te struikelen. Dit is een interpretatie geval. Als het nou bewust was neergezet om het slavernij verleden te verheerlijken dan vond ik het wat anders. Maar dit kun je ook interpreteren als: "deze slavin heeft zich nooit verloren, ondanks haar ketens houdt ze haar rug recht, haar blik gericht op wat echt telt: het innerlijk en haar geest".
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-06-16 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:45

staat dat beeld toch bijna in me achtertuin :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:47

Vjestagirl schreef:
Damned schreef:
maar hier gaat het over huidskleur/etniciteit waarvan de blanke meerderheid, degenen die de 'opperhand' hebben, een beeld neerplanten dat door tamelijk wat gezien wordt als een, of een knipoog naar een zwarte, vrouwelijke slaaf.

Ja maar, wat dan? Wetten maken dat alle beelden van naakte mensen blank moeten zijn? Dat beelden van donkere mensen minimaal x% kleding aan moeten hebben? Of misschien dat ze geen sieraden om mogen? En wat als de kunstenares nou zou zeggen dat dit beeld gebaseerd is op een blanke vrouw? Mag het dan ineens wel?

Ik snap best dat je je beledigd kan voelen. Maar als blanke vrouw kan ik me dan ook beledigd gaan voelen om het beeld van een blanke naakte vrouw, want dan word je lust-object voor mannen.

Daarom denk ik dat je je beter kunt focussen op dingen die explicieter zijn, dan over iedere kiezel te struikelen. Dit is een interpretatie geval. Als het nou bewust was neergezet om het slavernij verleden te verheerlijken dan vond ik het wat anders. Maar dit kun je ook interpreteren als: "deze slavin heeft zich nooit verloren, ondanks haar ketens houdt ze haar rug recht, haar blik gericht op wat echt telt: het innerlijk en haar geest".

Het gaat erom dat wij, als blanke mens, niet moeten invullen of de zwarte bevolking zich daardoor beledigd MAG voelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:49

Damned schreef:
Het gaat erom dat wij, als blanke mens, niet moeten invullen of de zwarte bevolking zich daardoor beledigd MAG voelen.

Iedereen MAG zich er beledigd door voelen. Maar dat wil niet zeggen dat het dan ook direct veranderd moet worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:51

knollentuin schreef:
Er zijn meer blanken verhandeld als slaaf dan donkere mensen las ik laatst ergens,

Niets verleden tijd zelfs. Is helaas nog helemaal actueel. Vooral blanke slavinnen.

Kortom; net als de ridicule zwarte piet 'discussie' voor het serieus nemen van werkelijke discriminatie schadelijk geneuzel.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:52

Azmay schreef:
benangelique schreef:
Mij vallen de borsten eerder op dan het feit dat het om een Afrikaanse vrouw gaat eerlijk gezegd

Ik vind het een prachtig beeld, maar de borsten zijn inderdaad nogal opzichtig.

sjaa maar die zie je op het naaktstrand toch ook of mensen topless zonnen. :D :D :+ :+ :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:02

Het gaat volgens mij niet om beledigd voelen. Wat veel meer het probleem is, is dat de beelden die we zien, ons onderbewuste invullen. Dit beeld mag kracht uitstralen, maar het straalt kracht uit die anders ('puur') is dan onze kracht. In ons onderbewuste geeft dat een nieuw streepje bij 'zwart = natuurmens' maar bijvoorbeeld ook een minnetje bij 'zwart = techneut, zakenvrouw.' En die minnetjes, daar hebben mensen met een donkere huidskleur natuurlijk wel heel concreet last van.
(Ook de mensen die daar doorheen breken, want die moeten vaak behoorlijk wat opgeven. Als je je hebt weten in te worstelen als zakenvrouw of techneut, dan word je wel geacht om flink afstand te nemen van alles wat te weinig 'blank' voelt. Dan dien je bv je haar in een knot te hebben, en niet het kapsel van de vrouw van het beeld, want dat is dan toch te etnisch.
En maak je een fout, of doe je iets wat niet populair is, dan liggen al die clichés alvast klaar in ieders hoofd om meteen erbij te pakken in boosheid.)

Het probleem van racisme is dat het niet 1 groot simpel idee is van mensen die opzettelijk wreed willen zijn, maar dat het bestaat uit heel veel kleine onbewuste duwtjes, die alleen wel bijna allemaal dezelfde kant op gaan. De onbalans zit 'm niet in dit ene beeld, maar in al die kleine dingen bij elkaar.

En om dat te veranderen moet je wel een punt maken van kleine duwtjes.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:09

Het mooie van kunst is dat het emoties oproept, en dat er verschillende mensen naar kunnen kijken, waarbij het bij allen een andere emotie of idee oproept, daar kunnen mooie discussies/gesprekken uit voortvloeien.

Iedereen heeft het recht om gevoelens te hebben, maar we moeten wel waken voor een nieuw soort slaverij, waarin we de slaaf worden van onze geschiedenis,of de slaaf worden van andermans gevoelens.

Racisme is nog actueel, slavernij ook, daar zouden we over kunnen discussieren, verbeteringen maken, zorgen dat we niet onze geschiedenis herhalen.
Kunstwerken weghalen, woorden schrappen, en tradities veranderen omdat iemand er een negatief gevoel bij heeft, is voor mij doorslaan in naar een onwenselijke situatie, en het lost niets op.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:30

Shadow0 schreef:
En om dat te veranderen moet je wel een punt maken van kleine duwtjes.

Door in de slachtofferrol te kruipen en te brullen over slavernij terwijl er OOK blanke slaven waren/zijn in gebruik door ZWARTEN?

Statement maken, goed.
Iets onder de aandacht brengen, prima.
Maar keer op keer herhalen dat zwarten altijd worden herinnerd aan slavernij, leer je geschiedenis en get over it.

Overigens vind er ook op grote schaal discriminatie tussen geslachten, leeftijden en opleidingsniveau plaats maar daar horen we niets over.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:35

Ik denk dat het die armbanden en ketting is die intentie naar slavernij kan wekken.
Ik kan wel zien dat mensen zich daarin gekwetst voelen maar... De rede achter het beeld is totaal anders.
ik vind het een lastig iets, dit beeld en racisme.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:37

Ik vind het een mooi beeld :) zou het zelf zo in mijn achtertuin willen.

Gewoon neutrale kunst maken dat nooit iets oproept o wacht.... Dan schiet je het doel van kunst voorbij :+ laat het maar emoties oproepen, laat mensen maar discussie voeren. Top!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:40

magda_90 schreef:
Maar keer op keer herhalen dat zwarten altijd worden herinnerd aan slavernij, leer je geschiedenis en get over it.

Het gaat er onder andere om dat de ongelijkheid die toen grootschalig is ingezet, nog steeds doorspeelt in het nu. Mensen met een donkere huidskleur worden vaker staande gehouden door de politie, ze worden vaker geweigerd voor werk, ze worden vaker gewantrouwd... En dat gebeurt onder andere omdat we al die clichés en beelden van vroeger nog steeds herhalen, waarin steeds opnieuw herhaald wordt hoe 'zij' anders zijn van 'wij.'

De nadruk op 'hunnie doen het ook' is eigenlijk vanaf de kleuterschool al niet meer echt een goed excuus. Daar zouden we echt voorbij kunnen groeien als we dat zouden willen.

Citaat:
Overigens vind er ook op grote schaal discriminatie tussen geslachten, leeftijden en opleidingsniveau plaats maar daar horen we niets over.

Ik kan je verzekeren dat daar ook heel wat mensen voor opkomen. :j Die overigens op hun beurt ook regelmatig als overgevoelige aanstellers worden weggezet. Zoveel ruimte voor constructieve discussie is er helemaal niet.

Verder doe ik volgens mij met regelmaat ook over die onderwerpen op Bokt mijn best, dus als dat het criterium is, dan claim ik het alvast :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:40

bigone schreef:
Waar blijft SYLVANA !!! Ik vind het zo'n bullshit, al dat gezeur over discriminatie en racisme. Kunst is kunst dus daar mag iedereen een mening over hebben maar omdat het zwart is is het weer fout?? Kom nou, heb er zo genoeg van.

Die zit er al. Vind het gezicht wel iets van haar weghebben. Ben het volledig met je eens de laatste tijd is het geloof ik het kleinste ding dat men roept dat er racisme in het spel is.