Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Damned schreef:Racisme is inderdaad universeel, maar in onze westerse wereld kan je toch niet ontkennen dat de blanken het vaakst de racisten zijn, en dan bedoel ik het niet op persoonlijk niveau maar in zijn compleet geheel, en de minderheden het vaakst de slachtoffers zijn van racisme.
Uiteraard wordt er bijv onderlingen tussen zwarten ook gediscrimineerd of tussen zwarten en aziaten.
Maar ontkennen dat er geen blanke-andere huidskleur racisme hier is....
Azmay schreef:Eigenlijk vind ik het vooral raar dat we proberen te ontkennen dat de historie met slaven nooit gebeurd is. In de juiste context moet zo'n beeld toch juist een sterk punt over kunnen brengen? (als het in dit geval al een slavin betreft uiteraard)
bakkabouter schreef:Maar wat ik me los daarvan wel afvraag, mag je dan niks meer afbeelden waar ook maar enige controverse om bestaat? Als het net wél de bedoeling was geweest om een beeld/schilderij/whatever van een zwarte slavin te maken, is dat dan per definitie verkeerd?
Vjestagirl schreef:Damned schreef:Racisme is inderdaad universeel, maar in onze westerse wereld kan je toch niet ontkennen dat de blanken het vaakst de racisten zijn, en dan bedoel ik het niet op persoonlijk niveau maar in zijn compleet geheel, en de minderheden het vaakst de slachtoffers zijn van racisme.
Uiteraard wordt er bijv onderlingen tussen zwarten ook gediscrimineerd of tussen zwarten en aziaten.
Maar ontkennen dat er geen blanke-andere huidskleur racisme hier is....
Tuurlijk. Maar er is ook zwarte-andere huidskleur racisme. En er is ook Marrokanen-andere huidskleur racisme. En er is ook Antillianen-andere huidskleur racisme. En er is ook atheisten-gelovigen discriminatie (en andersom). Maar dat geeft je nog niet het recht om alles, maar dan ook alles wat ook maar een beetje doet denken aan iets wat jou zou kunnen beledigen weg te laten halen...
geerte schreef:Azmay schreef:Eigenlijk vind ik het vooral raar dat we proberen te ontkennen dat de historie met slaven nooit gebeurd is. In de juiste context moet zo'n beeld toch juist een sterk punt over kunnen brengen? (als het in dit geval al een slavin betreft uiteraard)
Mag ik vragen wie je ooit hebt gehoord, die het heeft ontkent? Want daar ben ik ontzettend benieuwd naar.
Volgens mij kan je het namelijk niet ontkennen. Maar wat ik wel soms merk is dat er ontkent wordt dat niet alleen zwarten slachtoffer waren. Ik zeg hiermee niet dat die niet het meest worden gediscrimineerd, kijk maar naar de zaak van die verkrachter. Als hij zwart was geweest had hij een paar jaar gevangenisstraf gekregen in de plaats van een paar maanden.
Maar soms heb ik wel eens het gevoel dat er wordt vergeten dat er meer groepen slachtoffer waren van slavernij of andere dingen.
geerte schreef:Maar hebben wij wel aan het goede eind gestaan? Want er zijn evenveel/meer "witte" slaven geweest.
En daarmee bedoel ik niet gelijk dat we gelijk iedereen moeten discrimineren of gediscrimineerd moeten voelen. Maar dat iedereen gewoon op gelijk behandeld moet worden.
Damned schreef:bakkabouter schreef:Maar wat ik me los daarvan wel afvraag, mag je dan niks meer afbeelden waar ook maar enige controverse om bestaat? Als het net wél de bedoeling was geweest om een beeld/schilderij/whatever van een zwarte slavin te maken, is dat dan per definitie verkeerd?
ik denk dat veel zwarte mensen dit wel erg vinden, als ze zo'n beeld zien, (natuurlijk ik ben zelf blank, dus ik doe maar een gok) omdat het hen misschien herinnert aan hun ondergeschikte positie die ze ten grote dele nog steeds bekleden in de westerse wereld, misschien storen ze zich vooral aan het feit dat dit zo open en bloot neergezet wordt en alle blanken het bekijken en mooi vinden en zien als 'kunst', terwijl het voor hun om hun eer en geschiedenis en positie die ze bekleden gaat.
Wij vinden dat het allemaal maar snel moet kunnen, maar tja, wij zijn dan ook degenen die onszelf altijd als beter hebben beschouwd, landen hebben gekoloniseerd, ze tot slaven hebben gemaakt, andere culturen hebben verdrongen en overal en altijd onszelf als standaard hebben genomen, waar de minderheden zich maar in moesten schikken.
Wij kunnen het ons niet voorstellen, omdat wij aan het 'goede' eind ervan staan.
Damned schreef:maar hier gaat het over huidskleur/etniciteit waarvan de blanke meerderheid, degenen die de 'opperhand' hebben, een beeld neerplanten dat door tamelijk wat gezien wordt als een, of een knipoog naar een zwarte, vrouwelijke slaaf.
Vjestagirl schreef:Damned schreef:maar hier gaat het over huidskleur/etniciteit waarvan de blanke meerderheid, degenen die de 'opperhand' hebben, een beeld neerplanten dat door tamelijk wat gezien wordt als een, of een knipoog naar een zwarte, vrouwelijke slaaf.
Ja maar, wat dan? Wetten maken dat alle beelden van naakte mensen blank moeten zijn? Dat beelden van donkere mensen minimaal x% kleding aan moeten hebben? Of misschien dat ze geen sieraden om mogen? En wat als de kunstenares nou zou zeggen dat dit beeld gebaseerd is op een blanke vrouw? Mag het dan ineens wel?
Ik snap best dat je je beledigd kan voelen. Maar als blanke vrouw kan ik me dan ook beledigd gaan voelen om het beeld van een blanke naakte vrouw, want dan word je lust-object voor mannen.
Daarom denk ik dat je je beter kunt focussen op dingen die explicieter zijn, dan over iedere kiezel te struikelen. Dit is een interpretatie geval. Als het nou bewust was neergezet om het slavernij verleden te verheerlijken dan vond ik het wat anders. Maar dit kun je ook interpreteren als: "deze slavin heeft zich nooit verloren, ondanks haar ketens houdt ze haar rug recht, haar blik gericht op wat echt telt: het innerlijk en haar geest".
knollentuin schreef:Er zijn meer blanken verhandeld als slaaf dan donkere mensen las ik laatst ergens,
Azmay schreef:benangelique schreef:Mij vallen de borsten eerder op dan het feit dat het om een Afrikaanse vrouw gaat eerlijk gezegd
Ik vind het een prachtig beeld, maar de borsten zijn inderdaad nogal opzichtig.
Eigenlijk vind ik het vooral raar dat we proberen te ontkennen dat de historie met slaven nooit gebeurd is. In de juiste context moet zo'n beeld toch juist een sterk punt over kunnen brengen? (als het in dit geval al een slavin betreft uiteraard)
Shadow0 schreef:En om dat te veranderen moet je wel een punt maken van kleine duwtjes.
magda_90 schreef:Maar keer op keer herhalen dat zwarten altijd worden herinnerd aan slavernij, leer je geschiedenis en get over it.
Citaat:Overigens vind er ook op grote schaal discriminatie tussen geslachten, leeftijden en opleidingsniveau plaats maar daar horen we niets over.
bigone schreef:Waar blijft SYLVANA !!! Ik vind het zo'n bullshit, al dat gezeur over discriminatie en racisme. Kunst is kunst dus daar mag iedereen een mening over hebben maar omdat het zwart is is het weer fout?? Kom nou, heb er zo genoeg van.