Wanneer mag mijn kind sterven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:13

Dankjewel Hobbyhorse!

Is hetzelfde als de gehandicapten kinderen die in tehuizen verkracht ect worden. Je wilt er goed voorzorgen en wilt ze helpen. Komen ze daar blijkt dat ook niet waar te zijn. Helaas is mijn nicht daar slachtoffer van. Zoweel geestelijk als lichamelijke gehandicapt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:14

Wat is het nut van het leven uberhaupt?

Maar als tegenlicht bv 'het leven van Sam' - waarvan iedereen aannam dat de ouders inderdaad de keuze zouden moeten maken om hem te laten sterven, maar die bleef leven. En een diploma heeft gehaald en veel heeft bereikt en heel overduidelijk aangaf dat hij wilde blijven leven. En wie heeft er nou meer recht op om over kwaliteit van leven te beslissen dan iemand zelf?

http://www.npo.nl/sam/26-04-2010/AVRO_1357150

Het is gewoon niet eenvoudig, en een wereld waarin we makkelijk te denken 'oh, defect, nutteloos, verstoot maar, laat maar doodgaan of maak maar dood' lijkt me een hele enge wereld. Als we beslissen over andermans dood, dan wat mij betreft toch echt alleen maar als een moeilijke, hartverscheurende keuze vanuit liefde is.

Anoniem

Re: Wanneer mag mijn kind sterven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:24

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:25

xyzutu2 schreef:
Sammy_xxs schreef:
Ik ben het wel eens met Rapido hoor, en vind er niks respectloos aan.

En als je kijkt naar de natuur, dieren die nakomelingen krijgen die niet helemaal goed/gezond zijn worden ook verstoot.

Verstoten is iets anders dan actieve euthanasie, dus hoe is dit een voorbeeld van wat precies? Ik neem toch aan dat je niet bedoelt dat ouders van gehandicapte kinderen een voorbeeld moeten nemen aan de natuur en hun kind verstoten, gewoon ergens neerleggen of stoppen met verzorgen tot het vanzelf op een dag niet meer beweegt?
Dat gebeurt trouwens met gehandicapte kinderen in sommige culturen wel (oa China, zeker vroeger), maar toch wordt dat door de westerse wereld nooit echt toegejuichd als oplossing.

Nou ik neem aan dat je snapt dat ik het niet zo letterlijk bedoel nee.
Maar wat ik bedoel is dat wij dan toch gewoon mogen kiezen om euthanasie uit te voeren.
Als iemand zodanig ziek is dat het alleen kan leven met intensieve zorg ( medisch ) dan vind ik dat het niet een bestaanswaardig leven is. En je zelf zeker de keuze mag maken voor iemand die dat zelf dus duidelijk niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:30

bruintje123 schreef:
Xyzutu
Natuurlijk niet.
Maar zou dat niet het moment mogen zijn voor ouders of ze mogen beslissen en medisch handelen om leven te rekken. Of medisch te handelen om het leven te beëindigen.

Het lastige is dat er met euthanasie bij een volwassen persoon maar 1 partij is: de aanvrager is de patient en vindt zijn leven niet meer draaglijk.
Bij een kind zijn er altijd twee partijen: aan de ene kant de patient/kind en aan de andere kant ouders/verzorgers. Aangezien de ouders als enige volwassenen als enige beslissingsbevoegd zijn, moeten zij oordelen over of het leven voor een ander (het kind) nog draaglijk is en dat helemaal loskoppelen van of zij als ouders het leven van/met zo'n ziek kind nog wel draaglijk vinden.

Ik denk dat in de gevallen waarbij een kind zelf om euthanasie vraagt de motivatie wel duidelijk is, maar hoe zit dat bij kinderen die daar zelf niet om vragen maar waarvan de ouders het kind een volgende operatie 'niet meer aan willen doen'? Dan wordt het al een stuk lastiger om erachter te komen wie wat precies wil, helemaal omdat de belangrijkste partij door de leeftijd niet helemaal toerekeningsvatbaar/beslissingsbevoegd is: het zou best kunnen dat een kind niet meer geopereerd wil worden, maar wel verder wil leven. Kinderen zijn nog niet goed in logisch nadenken, dus niet geopereerd worden betekent niet per se dood willen.

Ik vind het afschuwelijk om te zien hoeveel en hoelang kinderen moeten lijden door eindeloos doorbehandelen van iets wat nooit beter wordt, maar ik ken ook stellen met gehandicapte kinderen die wel gewoon levensvatbaar zijn (om het zo maar even te noemen) en als ik zie hoe verschrikkelijk zwaar zij het als ouders hebben, dan kan ik me voorstellen dat de overheid heel voorzichtig is met het toekennen van euthanasie aan ouders, aangezien de ouders degenen zijn die dit aanvragen voor het kind en achter die aanvraag een enorm ingewikkelde brei schuilt van wat het kind wil, wat de ouders voor het kind willen en wat de ouders willen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:36

Dit soort zaken zijn zo moeilijk dat je ze per geval zou moeten bekijken.
Echter geeft het huidige systeem helemaal geen recht om anders te oordelen dan in leven houden.
Van mij mag dat lot voor een groot deel in de handen van de ouders gelegd worden.
Want zelfs als de ouders zouden kiezen voor hun 'eigen leven' is dat te rechtvaardigen.
Want wat heeft het kind eraan als het aan alle kanten aanvoelt dat het ongewenst is, maar niet voor zichzelf kan zorgen?
dat is net zo goed iets wat men in de beoordeling mee kan nemen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:36

Ik vind het altijd zo bijzonder dat als ik mijn dier laat leven in die toestand ik strafbaar ben, en een mens maar door moet blijven leven omdat het een mens is.

Wat dat betreft overtreffen de dierenwelzijnswetten het bij de menswelzijnswetten.

Ik ben ook van mening dat je nou eenmaal niet alles in leven moet willenl houden dat ademt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:46

Ik stoor mij er ook behoorlijk aan dat ernstig zieke ongeneesbare mensen of kasplantjes niet dood zouden mogen dmv euthanasie. Waarom alles koste wat kost in leven houden? Frustrerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:01

Ik hoop altijd dat ik geen kasplant word , lijkt mij vreselijk . Dieren stoten jongen af die niet 'goed' zijn , wij mensen houden alles in leven even heel hard .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:06

antje_vip schreef:
Ik stoor mij er ook behoorlijk aan dat ernstig zieke ongeneesbare mensen of kasplantjes niet dood zouden mogen dmv euthanasie.

Dat is heeeeel iets anders. Ik vind dat iedereen hun eigen keuze mag maken. MAAR levens kun je niet zomaar weggooien omdat ze niet goed genoeg zijn in de ogen van anderen. Zeker nu we de levenskwaliteit van kwetsbare mensen flink verslechteren, niet omdat dat medisch noodzakelijk is maar vanwege allerlei rare 'bezuinigingen' (die eigenlijk niet eens echt geld opleveren, maar wel veel onnodige onrust en gebrek aan zorg geven), moeten we daar best een beetje mee oppassen. Doodgaan moet geen sociale druk worden om lastige problemen op te lossen.

En ja, daarin vind ik dat de positie van mensen wel degelijk anders moet zijn dan die van dieren. Voor mensen hebben we een ondubbelzinnige zorgplicht (en dat gaat dus verder dan bij dieren, want dieren kun je verkopen of weggeven, daar mag je als eigenaar over beslissen. Dat brengt andere rechten en plichten met zich mee. Een mens is geen huisdier.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:11

Een mens is geen huisdier, maar soms vind ik wel dat huisdieren beter af zijn.
Helemaal als de patient eerder aangegeven heeft dat bij de volgende stroke de stekker eruit moet en de familie danwel verpleger maar blijft rekken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:32

Shadow0 schreef:
antje_vip schreef:
Ik stoor mij er ook behoorlijk aan dat ernstig zieke ongeneesbare mensen of kasplantjes niet dood zouden mogen dmv euthanasie.

Dat is heeeeel iets anders. Ik vind dat iedereen hun eigen keuze mag maken. MAAR levens kun je niet zomaar weggooien omdat ze niet goed genoeg zijn in de ogen van anderen. Zeker nu we de levenskwaliteit van kwetsbare mensen flink verslechteren, niet omdat dat medisch noodzakelijk is maar vanwege allerlei rare 'bezuinigingen' (die eigenlijk niet eens echt geld opleveren, maar wel veel onnodige onrust en gebrek aan zorg geven), moeten we daar best een beetje mee oppassen. Doodgaan moet geen sociale druk worden om lastige problemen op te lossen.

En ja, daarin vind ik dat de positie van mensen wel degelijk anders moet zijn dan die van dieren. Voor mensen hebben we een ondubbelzinnige zorgplicht (en dat gaat dus verder dan bij dieren, want dieren kun je verkopen of weggeven, daar mag je als eigenaar over beslissen. Dat brengt andere rechten en plichten met zich mee. Een mens is geen huisdier.)

Shadow ik ben het wel met je eens, dat mensen idd niet uit de weg geruimd moeten worden omdat een ander hun irritant vind. Maar hoe kun je zo'n kind als in het voorbeeld van TS vragen of ze het leven nog leuk vinden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:34

ik denk soms...als baby's geboren worden en met kunst en vliegwerk in leven gehouden worden,omdat ze zelf niet kunnen ademen enzo.Is dat wel goed?Daar begint het vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:35

Sizzle schreef:
Van mij mag dat lot voor een groot deel in de handen van de ouders gelegd worden.
Want zelfs als de ouders zouden kiezen voor hun 'eigen leven' is dat te rechtvaardigen.
Want wat heeft het kind eraan als het aan alle kanten aanvoelt dat het ongewenst is, maar niet voor zichzelf kan zorgen?

Dan stap je dus echt op een ontzettend gevaarlijk pad, als de levenskwaliteit van de ouders mee mag wegen in de vraag of het kind mag sterven. Dat kan gewoon niet. Dat gaat lijnrecht in tegen alle wetten van de mens.

Ook het argument dat zo'n kind toch wel voelt dat het ongewenst is en aangezien het niet voor zichzelf kan zorgen heeft het dan niet meer zoveel aan het leven vind ik ontzettend gevaarlijk. In diezelfde groep vallen dan namelijk ook alle kinderen die door hun ouders mishandeld/misbruikt worden omdat ze ongewenst zijn. Ook zij kunnen nog niet voor zichzelf zorgen, hun ouders kunnen/willen het niet op de juiste manier doen dus dan hebben zij ook niets meer aan het leven?

Als ouders om welke reden dan ook niet meer met hun kind kunnen/willen leven dan zijn er in mijn ogen altijd andere manieren te vinden om het kind toch een leven te gunnen.
Alleen als het kind door ziekte/handicap zelf niet meer wil leven, ongeacht wat zijn of haar ouders vinden, dan vind ik dat de dood een optie is die serieus overwogen moet (kunnen) worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:39

Het kromme is dan ook nog dat als je het voor de geboorte al weet je legitiem kunt afbreken maar daarna heet het moord.

Xuzumtu, dat is iets waar ik absoluut oordeelvrij in wil zijn.
Als iemand de beslissing zou nemen: liever 1 leven over dan 3 vernietigt, dan is zo iets echt niet even bij de koffie besloten. (Nog lis ervan dat het niet eens kan op dit moment).
Ik wil en kan daar geen oordeel over geven en zou dat niet veroordelen als ik dat horen, ik kan daar immers niet over oordelen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:42

rapido schreef:
Kinder zijn zwaar gehandicapt, poepen en pissen in hun broek,mkwijlen en stikken in hun voedsel waardoor ze maagzondes hebben. Hebben altijd ten alle tijden zorg nodig. Ik vind dat geen leven. Kan me zeer goed voorstellen dat ouders euthenasie willen toe passen.

Sorry maar hoe respectloos is dit?
En nee een sonde mág niet geplaatst zonder toestemming want dat moet operatief gedaan worden en daar moeten áltijd de ouders toestemming voor geven. Tenzij het een tijdelijke neussonde is.
Daarbij moet je ook beseffen dat deze kinderen zelf vaak niet beter weten. Ze zijn altijd zo geweest en kunnen wel degelijk een gelukkig leven hebben. Dat jij dat geen leven vind is omdat je beter weet.

En als je als ouder niet meer voor je kind wil/ kan zorgen en het in die zin niet gewenst is dan kan je ook nog kiezen voor een instelling met wel of niet volledig wonen.

Los daarvan ben ik het er wel mee eens dat de regels rondom deze ernstige handicaps wel aangepast mogen worden en niet te vergelijk met een mens zonder beperking.
Ik walg van al die sites met help bij zelfdoding op een illegale manier.
Je verliest als ouder je kind maar kan niet eens fatsoenlijk rouwen omdat je direct wordt opgepakt, dat zeggen ze er niet bij
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 17-06-16 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:42

Er moeten websites zijn waar je een soort zelfmoord kit besteld.
Doet de Einder niks meer, lang niks van gehoord???
Er is nog wel een website https://www.deeinder.nl/ weet eigenlijk niet wat ze hierbij doen....

Even heel cru gezegd maar hulp bij zelfdoding, en dus kiezen voor een waardig einde, je zou het een gat in de markt kunnen noemen |(

Gehandicapte kinderen, ik vind dat heel lastig onderwerp, vaak zijn juist zij erg gelukkig, in vergelijking met ons, met ons drukke bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:46

Sizzle schreef:
Het kromme is dan ook nog dat als je het voor de geboorte al weet je legitiem kunt afbreken maar daarna heet het moord.

Wat ik nog veel akeliger vind is dat doordat veel ziektes en handicaps tegenwoordig al voor de geboorte opgespoord kunnen worden, mensen die zo'n kind toch laten leven vervolgens als egoïstisch worden gezien omdat ze ervoor hebben gekozen om het kind toch zo'n moeilijk leven aan te doen.
Hoe naar is dat...

Citaat:
Xuzumtu, dat is iets waar ik absoluut oordeelvrij in wil zijn.
Als iemand de beslissing zou nemen: liever 1 leven over dan 3 vernietigt, dan is zo iets echt niet even bij de koffie besloten. (Nog lis ervan dat het niet eens kan op dit moment).
Ik wil en kan daar geen oordeel over geven en zou dat niet veroordelen als ik dat horen, ik kan daar immers niet over oordelen.

Ah, ik las het als dat jij een groot deel van het lot in de handen van de ouders wilde leggen, maar je bedoelt het dus meer 50/50, dat het je niet uitmaakt of het alleen vanuit het kind uitgaat of dat de ouders ook inspraak hebben? Of bedoel je op een andere manier oordeelvrij?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:48

geerke schreef:
ik denk soms...als baby's geboren worden en met kunst en vliegwerk in leven gehouden worden,omdat ze zelf niet kunnen ademen enzo.Is dat wel goed?Daar begint het vaak.

Ja en nee. Ik ken mensen die te vroeg zijn geboren maar uiteindelijk en gewoon gezond persoon zijn geworden.
Er zal dan voor mij persoonlijk al bewezen moeten zijn dat het kindje zwaar gehandicapt is of word.
Dan zeg ik ja...dat is niet goed.

Ik heb de docu gezien en heb echt te doen met die mensen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:50

"Gehandicapte kinderen, ik vind dat heel lastig onderwerp, vaak zijn juist zij erg gelukkig, in vergelijking met ons, met ons drukke bestaan"

Ik ga er vanuit dat het niet om deze kinderen gaat.
Dat is imo geen lijden.

Ik ga er vanuit dat het om de bedlegerige zwaar gehandicapten gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:52

Xyz,Ik bedoel dat ik hoop dat ik sterk genoeg ben om nooit bewust of onbewust een oordeel te vormen over ouders die gekozen zouden hebben voor eurhanasie omdat ze het zelf (ook met hulp) niet meer aan konden.

Ik heb nog altijd enorm medelijden met de Duitse vrouw die haar gehandicapte dochter ombracht omdat ze zelf te oud werd om voor haar te zorgen en de instellingen het af lieten weten.
Die heeft 50 jaar met liefde voor dat kind gezorgt en nu is ze een misdadiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:01

Er zijn ook mensen die weten voor ze zwanger worden dat de kans op zo'n kind ontzettend groot is, en er toch voor gaan. Daarbij stel ik me dan ook de vraag, waarom? Omdat je zo noodzakelijk graag een kind wil?

Wat ik ook zo krom vind in de wetgeving rond euthanasie, is wanneer er sprake is van dementie/hersenschade. Je kan documenten laten opstellen wat je wil tot je een ons weegt dat je in die en die toestand niet verder wil en instemt voor euthanasie. En dan krijg je een beroerte en je bent een kasplantje. Of een ernstig ongeval en je weet van toeten noch blazen meer. Of je wordt stilletjes aan dement tot je zielsongelukkig ergens zit weg te kwijnen. Dat eerder opgestelde document, dat heeft dan gewoon 0,0 waarde. Omdat je medisch gezien niet meer op betrouwbare wijze je eigen wil kan uitdrukken, volgens de wet dan toch. Je kan zogenaamd de ernst niet meer inschatten van de gevolgen. Dus doen ze het niet... En moet je alsnog je leven eindigen op een manier die je nooit voor jezelf had gewild.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:04

En dan vind ik ook nog trouwens, als je dus ouders wordt van een kind wat geen normaal bestaan kan leiden, je toch zeker wel het besluit mag nemen om dat te beëindigen? Jullie hebben het dan tenslotte op de wereld gezet, dat vind ik dat je ook het recht heb om het van de wereld te halen.
Is toch net als een abortus, als je bij de 20 weken echo ziet dat het kind niet een normaal leven kan leiden mag je het toch ook weghalen?
Waarom zou dat niet na de geboorte mogen?

Laat me wel even duidelijk maken dat ik het heb over een kind wat nooit zelfstandig kan leven/ zichzelf verzorgen en dus volledig afhankelijk is van alle medische zorg en medicatie, zowel lichamelijk als geestelijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:11

bruintje123 schreef:
"Gehandicapte kinderen, ik vind dat heel lastig onderwerp, vaak zijn juist zij erg gelukkig, in vergelijking met ons, met ons drukke bestaan"

Ik ga er vanuit dat het niet om deze kinderen gaat.
Dat is imo geen lijden.

Ik ga er vanuit dat het om de bedlegerige zwaar gehandicapten gaat.

Ja, maar die kunnen ook heel gelukkig zijn.
Ik heb vroeger gewerkt met jonge mensen die heel weinig kunnen, ze liggen of in bed of in zo'n ligrolstoel hebben, ze vechten voor het leven en om zo autonoom mogelijk te zijn....zou het niet in mijn hoofd halen te vragen of ze misschien liever dood zijn.

Een enkeling wil dood, vraagt en krijgt euthenasie van huisarts.
Maar in de 3 jaar dat ik in viel voor een hele grote stichting, is dat 2x gebeurd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:21

xRaisin schreef:
Omdat de doktoren geen 'moord' op hun geweten willen hebben moeten vier mensen een ellendige leven lijden?

Dat is geen kwestie van willen!, Ze mogen dat niet, doen ze het wel dan zijn ze gewoon strafbaar!!
Mochten ouders terug krabbelen kunnen ze de arts nog voor moordenaar terecht stellen ook nog.
Dus nee het is geen gemakzucht of kwestie van de baas willen spelen dat artsen die beslissing maken