Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:54

Ik ken niemand die mee doet aan de ramadan, hou er dus verder ook geen rekening mee.

Ik woon in een straat waar best wat moslims wonen en het is precies te merken wanneer het suikerfeest is :)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:11

Goof schreef:
_Siri schreef:
Ik werk in het onderwijs en een groot deel van mijn leerlingen zijn moslim. Vaak kun je het aan de leerlingen wel merken dat ze wat rustiger zijn.

Ik vind mijn leerlingen vaak juist (zeker op het einde van de ramadan) wat sneller geïrriteerd, ze hebben dan duidelijk een korter lontje.

O echt? Dat heb ik vorig jaar helemaal niet gehad. Ben benieuwd of dat dan dit jaar komt.
Zou me er namelijk wel iets bij voor kun stellen. Ik raak ook geïrriteerd zonder eten :').
Merk wel dat leerlingen sneller thuis blijven en/of zich ziekmelden.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:23

Emmaa_ schreef:
Maar wat maakt het jou uit of iemand meedoet aan de ramadan maar zich verder niet aan de regels van het islamitische geloof houdt? Vind het juist enorm raar dat jij de drang voelt om mensen daarop aan te spreken.

Voor mij maakt het wel wat uit als er "misbruik " van gemaakt wordt en daardoor ook nog gevaarlijke situaties onstaan bij machines....
Wil je Ramadan doen,oké. Maar dan ook goed en juist en niet om je werkgever een oor aan te naaien.En niet omdat de rest van jou familie geen weet heeft wat je allemaal uitvreet .... en als ik dat toevallig wel weet en als ik situaties zie waar mensen echt gevaarlijk worden met machines, dan spreek ik ze wel op aan. Of je bent eerlijk en dan krijg je alle vrijheid of je bent hypocriet om je gezicht niet te verliezen voor je familie en brengt andere hiemee in gevaar. ... daarom zeg ik er wat van

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:39

Minimus schreef:
Kun je daar iets over uitleggen Anjali? Ik ben benieuwd hoe het vasten van de Rooms-katholieken gaat. Zelf katholiek geboren maar het heeft me nooit getrokken, dus ook nooit gevast :)

Mag je dan ook de hele dag niks eten en drinken?

Je mag wel eten en drinken,maar oorspronkelijk werd erdan geen vlees gegeten(carne-vale betekent letterlijk:vaarwel aan het vlees).En niet gesnoept,als je dan in die tijd een snoepje kreeg deed je dat in een vastentrommeltje,en dat mocht je met Pasen pas gaan opeten.Tegenwoordig kijkt men niet meer nauw,sommigen eten wel soberder of geven geld aan goede doelen. Vroeger was het ook zo dat je voor de H.Mis op Zondag nuchter moest zijn,d.w.z. vanaf 12 uur s'nachts de nacht ervoor niets meer eten of drinken. maar dat is afgeschaft omdat er daardoor heel veel mensen flauw vielen in de kerk.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:46

Hier ook een collega die eraan mee doet, ik begon vanmorgen al lekker door te vragen of hij ook koffie wilde.
Oh ja oeps! Hij vond het niet erg gelukkig :D Is een gewoonte om te vragen of iemand anders ook wil.
Tijdens de pauze gaan wij gewoon eten, als hij het storend zou vinden zou hij weglopen neem ik aan...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:53

Heb er niks mee, wel een klasgenoot die meedoet maar er zelf ook geen groot iets van maakt.
We houden geen speciaal rekening ofzo.
Wel hebben we vorig jaar de traktatie die we allen kregen voor hem ingepakt zodat hij het kon bewaren tot na zonsondergang. Werd zeer gewaardeerd.

proudmamaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:54

Punt 1 , ik vind het niet echt vasten als je , je na zonsondergang wel lekker vol mag proppen, het is alleen onthouden van roken en seks.
Nou in het ziekenhuis vond ik dat wel te merken bij moslim ( vaak mannelijke ) patienten, kortaf , agressief en inderdaad hele korte lontjes.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:54

Ik doe er niet aan en houd er ook geen rekening mee. Een ander hoeft voor mijn ook geen rekening te houden met mijn dieet en mag eten wat die wil.
Verder vind ik persoonlijk de vasten maand helemaal geen vasten. Ze mogen alleen niet tussen zonsopgang en zonsondergang eten of drinken. Heb wel mensen gekend die het van geloof deden en wat die na zonsondergang naar binnen werkte :oo Dat is voor mij geen vasten meer :n Vasten is voor mij een week of wat helemaal geen eten, wel water om te drinken. Dan heeft vasten pas effect op het reinigen van het lichaam.

Anoniem

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:56

Ik heb er niet minder respect om omdat ze na zonsondergang wel eten. Als ik zag hoe zwaar de meiden op mijn werk het hadden als ze in de snikhitte niet een glaasje water mochten drinken kon ik alleen maar mijn petje af doen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:01

aikon schreef:
Ik doe er niet aan en houd er ook geen rekening mee. Een ander hoeft voor mijn ook geen rekening te houden met mijn dieet en mag eten wat die wil.
Verder vind ik persoonlijk de vasten maand helemaal geen vasten. Ze mogen alleen niet tussen zonsopgang en zonsondergang eten of drinken. Heb wel mensen gekend die het van geloof deden en wat die na zonsondergang naar binnen werkte :oo Dat is voor mij geen vasten meer :n Vasten is voor mij een week of wat helemaal geen eten, wel water om te drinken. Dan heeft vasten pas effect op het reinigen van het lichaam.

Het vasten van de ramadan is geloof ik niet bedoeld voor het reinigen van het lichaam op die manier.

Ik woon in een buurt met veel moslims en nu door dit topic weet ik dat het ramadan is, dus ik ga er eens op letten of ik ook verschil merk. :j

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:09

Ik werk op een vrij klein kantoor en we zitten regelmatig met maar twee, drie man. Als we eens een ramadannende stagiair hebben houden we er wel wat rekening mee. Even wachten met koekies snaaien of lunchen tot diegene naar buiten gaat bv. Kleine moeite. Bovendien mogen we dan ook meegenieten met het suikerfeest (nog leuker, stagiaires die ook leuk kunnen bakken :9 ) dus dan ook maar even rekening houden met de ramadan. Bovendien vinden ze het niet eens erg of gaan ze naar buiten als het lunchtijd is, en als het dan toch al van twee kanten komt wordt het wel heel makkelijk.

Ik vind het trouwens maar knap hoor, als je dat zo netjes kunt volhouden. Zeker niet drinken als het zo warm is...Dat je na zonsondergang dan wel eet en drinkt maakt het er voor mij niet minder knap om.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:17

Ik heb in de horeca een collega die meedoet aan de ramadan. Die mag dus pas eten halverwege zijn shift. Wij houden daar rekening mee in de zin dat wij allemaal onze pauze gewoon een half uurtje opschuiven. Vinden we allemaal wel zo gezellig, om dat maar iets later met z'n allen wat te gaan eten/drinken wat over is in het restaurant. Van mijn collega hoefde dat absoluut niet, voelde zich zelfs half bezwaard, maar de rest van het team vond het geen enkel probleem.

Even voor de duidelijkheid, ik werk in het horecadeel van een theater.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:19

Ik vraag me af of de meeste hier wel weten waarom de moslims vasten... :)
Niet dat alle moslims daar een eenduidig antwoord op geven, maar toch...

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:22

Ik doe er niet aan mee. En ik hou er ook geen rekening mee..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:25

ik heb 1 collega die aan de ramadan doet. Ik let er wel op dat ik niet voor zijn neus gaat eten. Maar omdat hij later naar bed gaat en sochtends voor zonsopgang opstaat om te eten gebruikt hij onze eetpauze, we hebben 45 minuten, om dan wat extra te slapen.

Alleen wel storend, ook naar de patienten toe, dat als je niet eet of drinkt je echt zo een gruwelijk stink adem krijgt.

Qua betekenins van de ramadan, ff knippie plakkie van google: Toegepast op de religie heeft het vasten de betekenis gekregen van het uit vroomheid afzien van: eten; drinken; seksuele relaties en alles wat geacht wordt het vasten te kunnen verbreken. Het vasten begint bij het aanbreken van de dageraad en eindigt met het ondergaan van de zon.

Het vasten geeft de mensheid een groot gevoel van saamhorigheid. Iedereen heeft een vast dagritme ingesteld in deze maand en alle moslims waar ook ter wereld vasten gedurende deze maand. Een ander belangrijk aspect van de maand Ramadan en het vasten is, dat het ons leert medeleven te hebben met de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Het is belangrijk dat wij mensen aan elkaar denken en rekening houden met elkaar, zodat we liefde en barmhartigheid voor elkaar ontwikkelen en elkaar als gelijke zien. Wat een voorwaarde is voor een betere wereld.

ik heb daar met mijn collega ook wel eens over gehad, ik vind het idee van de ramadan mooi. Maar doordat mensen zich dan snachts en met het suikerfeest flink vol zitten te proppen ga je denk ik toch aan een groot deel van de betekenis voorbij.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:53

Yunomi dat is mij door een moslim vrouw verteld: het reinigt lichaam en geest.

Knuffeldier in mijn ogen is het ook niet gezond. Je lichaam de hele dag onthouden van drinken lijkt mij schadelijk, net als het 's avonds vol proppen vlak voor het slapen gaan. Je lichaam moet dan dubbel zo hard werken 24 uur achter elkaar (dit heb ik van een diëtiste)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:05

Volproppen is echt onzin. Ik heb het er wel eens met mijn collega over. Na een paar dagen wen je eraan en zij eten gewoon een sober diner, maar dan na zonsondergang. Als ze 's morgens opstaat eet ze een boterham met een kop thee en dat was het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:09

Ik heb een aantal collega's die meedoen, maar voor de rest hou ik er niet echt rekening mee. (eten/drinken op de werkvloer mag niet, en in de pauze zitten hun nu niet in de kantine en ik wel). Heb er wel veel respect voor(vooral met dit weer niet kunnen drinken lijkt me vreselijk en ook best ongezond), en vraag wel eens extra hoe het gaat ect,. Maar dat is het ook.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:16

Ik had 2 collega's die het deden, en die aten echt niet sober hoor! Die gaven toe echt zo lang mogelijk van de uren gebruik te maken en zich dan dus inderdaad finaal volpropten

Buiten dat vind ik het levensgevaarlijk met dit weer, maar dat is een andere discussie

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:21

ze doen maar...van mij mogen ze hoor.Ik heb er geen last van.Zie geen mens hier op mijn berg,ook geen vastende mens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:26

Ik doe er niet aan mee, heb geen reden om er rekening mee te houden (kom nooit moslims tegen). Zou er geen moeite mee hebben om er wel rekening mee te houden wanneer dat nodig zou zijn. Maar dat is voor mij hetzelfde als dat ik niet zou vloeken op een christelijke school oid

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:27

Mixje90 schreef:
Ik vraag me af of de meeste hier wel weten waarom de moslims vasten... :)
Niet dat alle moslims daar een eenduidig antwoord op geven, maar toch...

Inderdaad, zelfs moslims weten dat volgens mij niet allemaal :+
Als ik het aan mijn leerlingen (tussen 12 en 14 jaar oud) vraag krijg ik op 1 dag erg veel verschillende antwoorden.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:29

Ik doe ook niet mee. Wel ken ik veel moslims die er aan mee doen. Ik let wel op als hun in de buurt zijn dat ik niet chips oid ga zitten eten.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:30

In mijn klas zijn er zo ongeveer meer mensen die wel vasten dan niet, maar ik hou er geen rekening mee. Als ik honger heb eet ik gewoon mijn broodjes :+

Ik heb er wel respect voor, lijkt mij heel moeilijk.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:36

Nee ik houd geen rekening met mijn collega's. Zou dat nooit volhouden zolang niet eten/drinken, zeker niet met deze temperatuur. :=