Crowdfunding voor luxe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Re: Crowdfunding voor luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:24

1 merrie is dankzij donaties teruggekomen bij de oude eigenaresse die haar heeft moeten verkopen. Zijzelf zegt wel geld te hebben gespaard, maar dit niet te willen uitgeven voor de aankoop, omdat ze het wil achterhouden voor als er iets met het paard gebeurd..

In principe vind ik het prima dat men zoiets opzet, moet je zelf weten toch?

Maar ik vind het wel krom, ik heb zelf geen paard, juist door die aankoopkosten, moet ik dan ook maar een crowdfunding opzetten, ookal wil ik geen verkocht paard terugkopen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:26

Dimphyl schreef:
1 merrie is dankzij donaties teruggekomen bij de oude eigenaresse die haar heeft moeten verkopen. Zijzelf zegt wel geld te hebben gespaard, maar dit niet te willen uitgeven voor de aankoop, omdat ze het wil achterhouden voor als er iets met het paard gebeurd..

Vrij vertaald, ze bedelt de aankoopsom bij elkaar omdat ze hem zich niet kan/wil veroorloven. Ik vraag me af waar je gevoel voor eigenwaarde dan zit......

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:29

Kuggur schreef:
Dimphyl schreef:

Vrij vertaald, ze bedelt de aankoopsom bij elkaar omdat ze hem zich niet kan/wil veroorloven. Ik vraag me af waar je gevoel voor eigenwaarde dan zit......

Dat vraag ik me eigenlijk ook af. We willen allemaal wel iets, moeten we allemaal maar gaan zitten bedelen voor wat we willen?
En ondertussen proberen we de jeugd duidelijk te maken dat er gewerkt moet worden voor geld. Heel krom....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:30

Geen problemen mee. Crowdfunding is toch geheel vrijblijvend? En waarom wel om een bedrijf van de grond te krijgen en niet voor een sneu paard?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:33

Crowdfunding om een bedrijf op te zetten zit anders in elkaar. Hier leent iemand dat geld aan dat bedrijf om het later terug te krijgen als het bedrijf van de grond is gekomen en winst heeft gedraait. Degene die het geld dan heeft geleend, krijgt dat bedrag terug, samen met een percentage van dat geleende bedrag. Of dat geleende bedrag + bijvoorbeeld een tegoedbon of speciale klantenkaart.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:35

Misschien mogen de funders er een rondje op rijden?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:35

Volgens mij is dit verschijnsel heel kenmerkend voor de tijd waarin we leven. We maken elkaar wijs dat we leven in een wereld van onbegrensde mogelijkheden waarin iedereen krijgt wat hij of zij verdient. Kinderen krijgen te horen dat ze alles kunnen worden en krijgen wat ze maar willen als ze er maar voor werken. Als er al eens iets is wat echt niet kan volstaat een simpel 'nee' niet meer, maar moet er op zijn minst uitvoerig worden gediscussieerd of onderhandeld. We zijn tot op het bot verwend, maar zien niet in wat voor rijkdom we leven. In plaats daarvan zijn we vaak gefrustreerd en ongelukkig omdat we nou eenmaal niet in staat zijn om genoegen te nemen met wat we hebben. Dat er mensen zijn die proberen om beslag te leggen op iets van een ander is niet meer dan een logisch gevolg hiervan. Bij dit soort acties wordt er tenminste nog netjes om gevraagd. Hoeveel mensen gaan er geen leningen aan waarvan ze bij voorbaat al weten dat ze niet aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen? Mensen die van een uitkering leven maar het vanzelfsprekend vinden dat ze voor duizenden euro's een betalingsregeling kunnen krijgen bij een kliniek. Om nog maar te zwijgen over mensen die niet van de spullen van anderen af kunnen blijven, zoals die meiden die ongevraagd pony's uit een weiland trekken om mee te gaan rijden. Je kunt je er boos over maken, maar in een bredere context geplaatst is het vooral ontzettend triest. We zien niet wat we hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:37

Kuggur schreef:
Misschien mogen de funders er een rondje op rijden?

Op dat ongeboren veulen? Dat is gemeen. :') :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:39

Lous schreef:
Crowdfunding om een bedrijf op te zetten zit anders in elkaar. Hier leent iemand dat geld aan dat bedrijf om het later terug te krijgen als het bedrijf van de grond is gekomen en winst heeft gedraait. Degene die het geld dan heeft geleend, krijgt dat bedrag terug, samen met een percentage van dat geleende bedrag. Of dat geleende bedrag + bijvoorbeeld een tegoedbon of speciale klantenkaart.

Dat is inderdaad een ander principe, niet zo snel aan gedacht. Hoewel het een flinke gok is. Als men geen geld los krijgt bij de reguliere financiers , zit er per definitie een redelijk groot risico aan vast.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:41

Het staat iedereen vrij te vragen. Het staat ook iedereen vrij om niet te geven.

Het past echter wel in de huidige tijd waarin mensen op alle mogelijke manieren gestimuleerd worden hun dromen na te jagen en enige terughoudendheid mbt tot het stellen van brutale vragen niet meer bestaat. Overal word je geleerd dat je alles zelf moet regelen en maar gewoon moet proberen te vragen. Doen mensen dat dan daadwerkelijk, krijg je dit soort topics.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:45

Kuggur schreef:
Dimphyl schreef:

Precies. Deze actie was echter niet door haar opgezet maar door een vriendin (al heeft ze het uiteindelijk wel zelf overal gedeeld ook)

De mensen die hier aan mee zouden doen, geld aan zouden geven dus, mag ik vragen waarom??
Is dat dan omdat je het verhaal zielig vind?
Of zetten jullie zelf ook zo'n actie op als je een nieuwe tv, een paard of een grotere auto willen hebben?

Mij is altijd geleerd om zelf hard te werken voor mijn geld, om er slim mee om te gaan en dat wat er over blijft aan het eind van de maand, is voor luxe items. (Waar een paard dus onder valt)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:47

Kuggur schreef:
Het is gebedel. En om iets als een paard? Te belachelijk voor woorden. Pas je levensstijl aan bij je inkomen.
En het hebben van een paard hoort daarin een hele lage prioriteit te hebben.

En over prioriteiten gesproken, er zijn nogal wat goede doelen van mensen die zich werkelijk in nood bevinden, waar ik eerder geld aan zou spenderen dan aan één of andere miep in één van de meest welvarende delen van de wereld die haar dure speelgoed niet zelf kan bekostigen....

Ik ben het heel erg vaak met je eens, maar nu niet.
Ik zou zelf nooit een dergelijke actie starten, noch zal ik doneren, maar kennelijk is er "een markt" voor...
Ik heb er geen last van....

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:48

Als mensen mij graag geld geven voor een borstvergroting, de audi die ik graag wil, een nieuwe trailer, een moestuin, mijn stichting voor lieveheersbeestjes, of de manege die ik spontaan wil gaan starten (hoop dat jullie inzien dat dit allemaal onzin -dingetjes zijn ;)) dan hou ik ze niet tegen en geef ik ook graag mijn rekeningnr.

Niet geschoten is altijd mis.. Het op die manier proberen.. Tjah, zou niet mijn keuze zijn, maar als het helpt... Waarom niet?

Het is niet dat ik verplicht mee moet doen met een actie waar ik zelf niet achtersta of wat dan ook. Dus stoor me er niet zo aan. Heb meer last van "opdringerige goede doelen mensen in de stad" of de "ik ben zo zielig, dus..."

Maar mochten mensen mij voor iets onzinnigs/onverstandig/opwellingsaankoop willen sponsoren, ik pb graag mijn rekeningnr ;) het doel moet nog bedacht worden :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:01

Zo leuk dat mensen wel oordelen maar niet lezen....

Dat paard vanwege aanschaf waarde is mijn paard.
Ik heb wel geld voor de dierenarts, de financiële situatie waarom ik haar 15 maanden geleden heb moeten wegdoen is (thank God) niet meer van toepassing nu dus ik snap niet zo goed waar een ieder zich druk om maakt.
Als je niet wil doneren dan doneer je toch niet? Klik je het weg of weet ik veel wat. Leef en laat leven en maak je alsjeblieft niet druk om mijn paard, die komt echt geen zorg tekort :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:02

Of je paard zorg tekort komt staat hier niet ter discussie.
Jij leest blijkbaar ook niet al te best (begin eens met de topictitel zou ik zeggen).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:06

Ik zal nooit geld aan dit soort dingen geven.
Ik moet er zelf ook hard voor werken en als je iets wilt heb ik geleerd werk je ervoor en spaar je.

Het is de tijd van nu dat dit soort dingen gedaan worden maar ik zou mezelf een bedelaar voelen. Luxe op andermans kosten.

Maar goed, dat is mijn mening en als mensen geld willen geven.. prima.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:08

Ik had het over oordelen over mensen die je niet kent.. Volgens mij heb jij dat uitgevonden :D

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 16:14

Ik weet niet waarom mensen zich persoonlijk aangevallen voelen, er staat duidelijk bij dat het voorbeelden zijn en nergens dat het niet zou mogen/kunnen/wat dan ook. Ieder moet voor zich uitmaken om een actie te starten dan wel te doneren.

Iemand anders haalde het ook al aan, mij is geleerd te werken en te sparen, en dat er ook aan spaargeld een grens zit, maw op is op.
Het is gewoon typerend dat de laatste tijd het zo veel voorbij komt voor luxe, en ja een paard valt daar ook onder.

Dat ieder dier de juiste zorg moet krijgen ben ik helemaal mee eens, echter zie je in veel gevallen echt wel de bodem aankomen.

Geld niet willen uitgeven voor aanschaf ivm spaargeld willen gebruiken voor eventuele kosten helemaal prima. Ik begrijp alleen dan niet waarom er niet door gespaard kan worden om ook zelf de aanschaf te kunnen betalen en het de voorkeur heeft om dit geld aan anderen te vragen.
(Nogmaals, ieder z'n eigen keuze :) )

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:16

Voor mij voelt het ook als bedelen voor luxe dus ik zorg gewoon dat ik er niets mee te maken heb.
Hoewel het wel fijn is als een dier een operatie kan krijgen en daardoor weer prima kan leven, dat moet ik dan weer nageven ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:17

Ik vind het gebedel om paarden ook bizar (zoals crowdfunding om je paard terug te krijgen), maar goed het is maar net wat de gek ervoor geeft. Niemand is verplicht te doneren. Maar ik vind het wel apart dat mensen steeds meer lef lijken te krijgen wat bedelen om luxegoederen betreft. Ik doneer dan liever iets aan iemand die het echt hard nodig heeft (om medische redenen bijv).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:18

Luxe is een relatief begrip. Wat de een luxe noemt is voor de ander van het grootste belang. Stel dat ik in ernstige problemen zou komen, dan zou ik ook proberen aan geld te komen om mijn ponies in leven te kunnen houden. (ik heb wel een voorziening voor ze, voor de langere termijn, het zou dan gaan om een jaar of twee/drie). Het geval waar hier aan gerefereerd wordt vind ik ook niet zo onbegrijpelijk. En nogmaals, je doet er aan mee of niet, niemand dwingt je.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:19

Omdat het in mijn geval zo was dat die tijd er niet was :) ik was niet opzoek naar een paard, ik was opzoek naar haar. Ze stond te koop, bij een handelaar op een manege, dus de kans was groot dat ze snel weg was.
In mijn geval was het niet geschoten is altijd mis en als ik het geld niet bij elkaar gekregen had, ja dan was het zuur geweest maar dan had ik mij erbij neer gelegd.
Er zijn veel mensen die ons geholpen hebben en daar ben ik dankbaar voor, ik ben echt wel heel bewust geweest in deze met al mijn eigenwaarde ( :D) en ik ben zelf heel blij met hoe het is afgelopen.

Gebedel kan ik me dan ook niet zo in vinden, vind het ook rot dat te lezen, dat is in mijn geval nooit de intentie geweest. Je bent gewoon vrij om het te lezen / te doneren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:20

mysa schreef:
Luxe is een relatief begrip. Wat de een luxe noemt is voor de ander van het grootste belang. Stel dat ik in ernstige problemen zou komen, dan zou ik ook proberen aan geld te komen om mijn ponies in leven te kunnen houden. (ik heb wel een voorziening voor ze, voor de langere termijn, het zou dan gaan om een jaar of twee/drie). Het geval waar hier aan gerefereerd wordt vind ik ook niet zo onbegrijpelijk. En nogmaals, je doet er aan mee of niet, niemand dwingt je.

Ik vind dat er nog wel een verschil zit in dieren die je al hebt proberen te onderhouden en een nieuw dier aanschaffen. Verder blijft een paard gewoon een luxe tenzij jij je pony's nodig hebt om bijv. je land te kunnen ploegen en je daar je inkomsten uit haalt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:22

:) Andere mensen vragen geld te geven voor iets dat jij aan wilt schaffen is bedelen. En het lijkt me vreselijk dat te moeten doen. Voor een dure, levensreddende operatie is er wat voor te zeggen imo. Maar voor aanschaf van paarden, auto's en andere luxe goederen... Nee, zou er nooit aan beginnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:23

't Zou me mijn leven lang achtervolgen als ik ze vanwege financiële nood zou moeten laten slachten/inslapen. Wat mij betreft geen luxe dus. (watje ;) )