Horen sommige diersoorten niet uit te sterven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Horen sommige diersoorten niet uit te sterven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 21:28

Zwart wit gezien is het toch ook evolutie dat wij zo sterk zijn? Kan je de mens toch moeilijk kwalijk nemen dat wij het beste zijn, ook dat is natuur? Zo zijn wij nu zo ver dat we via DNA uitgestorven dieren weer tot leven kunnen wekken, dus onze evolutie kan ook juist ten goede van de natuur komen. Er is verder geen enkele diersoort die dat kan :)

Overigens laat ik mijn eigen mening nog redelijk buiten beschouwing, vind dit gewoon een boeiend standpunt :)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:40

Het is al meerdere keren naar voren gekomen. Wij als mens hebben er de hand in gehad dat sommige dieren uitsterven. Laatst las ik iets over een apenkolonie die bedreigd werd. Niet de sterkste apen, maar de apen met de meeste vrienden overleefden. Dat vond ik een opsteker om te lezen. Ik hoop dat dit ook voor mensen geldt. Niet de sterksten, maar de aardigste hebben de meeste kansen :D
Dan hebben de lieve mensen die alles in het werk stellen een bepaald diersoort te redden de meeste kansen. Ik denk aan de mensen die neushoorns redden, tijgers, panda's maar ook dieren waar ik nooit van gehoord heb. Wij als mens hebben makkelijk praten. Voor veel ziektes is een geneesmiddel. Ik ben erg blij met deze voorsprong, maar om nu te zeggen dat we de besten zijn...
Zijn we zo ver dat we via DNA uitgestorven dieren weer tot leven kunnen wekken? Noem me een plaats waar ik een levende dinosaurus of dodo kan bezichtigen! Er is een verschil wat mensen zeggen/beweren en realiteit. Ook nu weer. Voorlopig merk ik er niets van dat er dieren herboren zijn(Ik trek deze woorden gelijk in als je een voorbeeld noemt! Kom niet met gekloonde dieren, zij waren niet uitgestorven!)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:46

Ersina schreef:
Niet de sterksten, maar de aardigste hebben de meeste kansen :D
Degenen die de meeste vrienden hebben zijn echt niet per se de aardigste mensen hoor. Dat kunnen bijvoorbeeld ook de rijkste mensen zijn. Kijk maar hoeveel vrienden iemand ineens heeft als hij de loterij wint.

"Als je wint, heb je vrienden" :)ddd

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:24

Of de dominante, iedereen wil vrienden zijn met degene die de baas is?

Ik zal nog wat opzoeken over dat DNA, volgens mij is het wel degelijk mogelijk :)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:41

ruitje schreef:

Ik zal nog wat opzoeken over dat DNA, volgens mij is het wel degelijk mogelijk :)

Dat kwam dus uit dat onderzoek met die apen. Dat de dominante als 1e aan hun lot over gelaten werden.
@ oomens Denk jij dat mensen veel vrienden hebben, omdat ze veel geld hebben? Het 1 sluit het ander niet uit en natuurlijk zijn er rijke mensen met veel vrienden. Maar gelukkig is geld niet noodzakelijk om aardig gevonden te worden en veel vrienden te hebben. Een vriend die je hebt, alleen omdat je veel geld hebt, is in mijn ogen geen vriend.
En om op dit topic terug te komen, het zijn wel heel vaak de mensen met veel geld, die er mede schuldig aan waren dat dieren uitstierven. (Ik denk even aan plezierjacht, of het jagen op vogels met speciale veren voor hoeden die alleen de elite draagt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:49

ruitje schreef:
Zwart wit gezien is het toch ook evolutie dat wij zo sterk zijn? Kan je de mens toch moeilijk kwalijk nemen dat wij het beste zijn, ook dat is natuur? Zo zijn wij nu zo ver dat we via DNA uitgestorven dieren weer tot leven kunnen wekken, dus onze evolutie kan ook juist ten goede van de natuur komen. Er is verder geen enkele diersoort die dat kan :)

Overigens laat ik mijn eigen mening nog redelijk buiten beschouwing, vind dit gewoon een boeiend standpunt :)

Ik vind dat interessant om over na te denken! Maar met die 'sterkte' hebben wij ook een enorme mogelijkheid om ons zeer gedetailleerd te uiten, dingen te overdenken, gevolgen op korte en lange termijn van onze acties te overzien, en te reflecteren op onze daden. Daar is denk ik niets mis mee, daar kunnen we inderdaad weinig aan doen.

Maar wel aan wát we daarmee doen, want met al die 'sterktes' komt naar mijn idee dan ook een stukje verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid om niet onnodig andere levende wezens / soorten uit te roeien. Wij kúnnen de gevolgen van onze acties overzien en zouden onze keuzes daarop moeten baseren. Ook dat vind ik dan weer evolutie, dat wij de mogelijkheid hebben en hopelijk ook steeds vaker nemen (zoals in jouw voorbeeld) om dit alles een moreel 'juiste' manier in te zetten.

Als door onze schuld andere dieren uitsterven, vind ik dat eerder bijna een falen dan een goed voorbeeld van de evolutie, omdat wij dan niet ons volledig vermogen hebben ingezet, mijn inziens...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:59

het klonen van recentelijk uitgestorven dieren is mogelijk. ze hebben eht al gedaan namelijk met een of ander zeer onbekent padden soort. dit is dus ook mogelijk mat de passanger pidgeon en de dodo. DNA blijft ene aantal duizend jaar goed daarna breekt het af en vergaat ongeacht hoe het bewaard wordt. dus echt dino's tot leven brengen zal hen niet worden. er zijn wel wetenschappelijke stappen gemaakt met het de-evolueren van kippen. zo hebben ze kippen kunnen maken met tanden en met een been structuur gelijk aan dat van theropoden.

dieren sterven uit dat klopt maar als dat door ons toedoen is waardoor de natuurlijke balans nog meer ontwricht wordt vind ik dat een slechte zaak. de mens valt buiten de natuurlijke wetten door ons sterkste organ (brein). zoals al gesteld, de wet van de sterkste/ eest geschikte, gaat niet meer op.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:09

Ersina schreef:
ruitje schreef:

Dat kwam dus uit dat onderzoek met die apen. Dat de dominante als 1e aan hun lot over gelaten werden.
@ oomens Denk jij dat mensen veel vrienden hebben, omdat ze veel geld hebben? Het 1 sluit het ander niet uit en natuurlijk zijn er rijke mensen met veel vrienden. Maar gelukkig is geld niet noodzakelijk om aardig gevonden te worden en veel vrienden te hebben. Een vriend die je hebt, alleen omdat je veel geld hebt, is in mijn ogen geen vriend.
En om op dit topic terug te komen, het zijn wel heel vaak de mensen met veel geld, die er mede schuldig aan waren dat dieren uitstierven. (Ik denk even aan plezierjacht, of het jagen op vogels met speciale veren voor hoeden die alleen de elite draagt.)

Het gaat hier ook niet per se om wat je 'echte' vrienden noemt. Je kunt het ook omschrijven als degene die het effectiefst bondgenootschappen kan sluiten. Dat gaat het makkelijkste als je iets hebt om die mee te kopen, of iets om mee te dreigen. Of die bondgenoten je nu ook daadwerkelijk aardig vinden, dat is van ondergeschikt belang, zolang ze maar bijdragen aan jouw 'fitness'.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:27

NikkiDeKerf schreef:
Als door onze schuld andere dieren uitsterven, vind ik dat eerder bijna een falen dan een goed voorbeeld van de evolutie, omdat wij dan niet ons volledig vermogen hebben ingezet, mijn inziens...

Zo is dat. Wij mensen zijn niet de aardigste "aap" maar wel toevallig de enige, en toevallig ook nog heel gulzige, aap met genoeg inzicht om de sleutel op de deur naar naar de voorraadkamer te bedienen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:50

oomens schreef:
Het gaat hier ook niet per se om wat je 'echte' vrienden noemt. Je kunt het ook omschrijven als degene die het effectiefst bondgenootschappen kan sluiten. Dat gaat het makkelijkste als je iets hebt om die mee te kopen, of iets om mee te dreigen. Of die bondgenoten je nu ook daadwerkelijk aardig vinden, dat is van ondergeschikt belang, zolang ze maar bijdragen aan jouw 'fitness'.

Eens.."degene die het effectiefst bondgenootschappen kan sluiten" heb ik (en de mensen die het onderzoek deden) vertaalt als vrienden.
Het dreigen of kopen, wat eerder soms voldoende is om aan de top te komen is echter onvoldoende om te overleven. En daar gaat deze topic over...uitsterven. Wat heb je aan geld bij een echte ramp?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:05

"Gelukkig" zijn wij evolutionair zo goed dat we ons zelf wel om zeep helpen, als het niet direct is dan is het wel indirect.
We maken elkaar af tijdens territoriumgedrag, spuiten gif om ons eten te beschermen maar zelf krijgen we die troep ook binnen. Insecten gaan er aan dood en laat het nu net die insecten zijn die ons eten bestuiven en dus zorgen voor het overleven van ons plantje.

We gaan roken, drinken, gebruiken drugs etc etc

Nee, ik zie ons zelf niet als een evolutionair sterk ras. Aan het eind van het liedje sterven wij ook gewoon uit. Het is alleen jammer dat de wereld dan al uitgeleefd is en niet zo erg geschikt voor de rest.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:27

Ik denk dat als de mens eenmaal uitgestorven is, de aarde zich weer hersteld en diverse diersoorten weer verder evolueren. :)