Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Willl65 schreef:coldsummers schreef:Geld wordt in zaken zoals dit gestoken (geen probleem mee). Waar ik echter wel een probleem mee heb is dat er een referendum is gehouden en dat circa 40 miljoen euro heeft gekost, terwijl er wordt bezuinigd op de ouderen zorg en de zorg in het algemeen. Steek liever het geld in de zorg dan een onnodig referendum dat eigenlijk niets meer kan uitmaken.
Over de vluchtelingen, tsja. ze zijn gevlucht van de oorlog. Ze hebben niet veel en zijn vaak nog beschadigd (mentaal). Maar gratis reizen met het ov? Beetje krom idd.
Maar zoals hierboven ook al is genoemd er zitten ook zat rotten appels tussen de Nederlanders zelf; tussen het "eigen" volk.
Er zijn miljoenen over in de zorg. Dat is pas schandalig. Gemeenten die hun regels zo streng hebben gemaakt dat de mensen die van zorg afhankelijk zijn en die het gewoon niet krijgen omdat de regeltjes bepalen dat ze er geen recht op hebben. Miljoenen overschot tot gevolg. Dat potje heeft overigens totaal niets te maken met het geld wat voor referendum is gebruikt.
Het recht om mee te stemmen is bepaald door het aantal Nederlanders die het referendum wilde.
Weet je trouwens hoeveel miljoen er over de balk gegooid wordt tijdens de tweede kamer verkiezingen?
Daar is die 40 miljoen een schijntje bij.
Verder eigen volk eerst onzin . Verder ben ik geen seconde jaloers om de positie die zij hebben. Financieel niet en emotioneel.
Wel vind ik dat er veel mensen tussen zitten die hier niet komen omdat eigen land onveilig is maar om geld te halen. Daar zouden ze snellere uitzetprocedures voor moeten hanteren.
BloemBloem schreef:Ik vind overigens de andere kant ook vaak heel erg, en daar
snap ik dan gezien deze hele discussie helemaal geen zak van.
Asiel aangevraagd, mensen wonen hier jaren, krijgen hier kinderen en dan moeten
ineens de kindjes terug naar eigen land ... WTF![]()
![]()
jorika1986 schreef:Waar bij mij mijn mond van open viel was dat de vluchtelingen niet blij waren dat ze werden ondergebracht in een omgebouwde gevangenis, en hier behoorlijk stampij over aan het maken waren.
Als ik moet kiezen tussen een kapot geschoten onveilige stad, waarbij ik maar moet hopen of dat mijn partner weer thuis komt met wel of geen eten.
Of ik zit in een veilig land, warm en droog met 3 keer per dag een maaltijd en daarbij ook nog in verhouding een royaal zakcentje in een omgebouwde gevangenis, waar ik kan gaan en staan waar ik wil zonder dat ik doodgeschoten wordt.
Nou dan weet ik mijn keuze wel...
Roodvos schreef:Voordat ik hierover mijn mening kan geven ben ik wel benieuwd naar de definitie van “eigen volk”.
Moeten je ouders, en hun ouders enz. van beide zijden dan een minimaal 3 generaties in het bezit zijn van de NL nationaliteit? Of is het voldoende dat je hier geboren bent en met een enkelvoudige (NL) nationaliteit? Vallen dan de mensen die hier geboren zijn met een dubbele nationaliteit dan af? Of mogen die wel meedoen maar mits ze geïntegreerd zijn? En wanneer ben je dan geïntegreerd? En is bijv. Aboutaleb wel “eigen volk”? Hij is immers geboren in Marokko.
Ben erg benieuwd naar hoe jullie dit zien.
benangelique schreef:jorika1986 schreef:Waar bij mij mijn mond van open viel was dat de vluchtelingen niet blij waren dat ze werden ondergebracht in een omgebouwde gevangenis, en hier behoorlijk stampij over aan het maken waren.
Als ik moet kiezen tussen een kapot geschoten onveilige stad, waarbij ik maar moet hopen of dat mijn partner weer thuis komt met wel of geen eten.
Of ik zit in een veilig land, warm en droog met 3 keer per dag een maaltijd en daarbij ook nog in verhouding een royaal zakcentje in een omgebouwde gevangenis, waar ik kan gaan en staan waar ik wil zonder dat ik doodgeschoten wordt.
Nou dan weet ik mijn keuze wel...
Ben jij in de betreffende opvang geweest? Ik wel een het is mensonterend geweest. Ik snap het verzet wel! Met zijn allen op een kluitje, vrijwel geen ruimte om te gaan en staan waar je wilt want overal wordt je geweerd en zelf psychisch vaak flink in de knoop.
badeendje schreef:Ik vind dat we de situatie omtrent vluchtelingen veel te rooskleurig inzien. Die mensen komen hier in Nederland, spreken de taal niet, snappen het alfabet niet, hebben geen huis, geen eigen plek, niks. Wachtend op hun lot, dag in dag uit. Ze mogen niet werken, ze mogen eigenlijk gewoon niks. Als ze dan éindelijk een leuk dagje krijgen worden de kosten uitgebreid besproken, hebben 'de mensen in de schulden' hier het nog slechter. Gun een ander ook eens een lolletje. Ik denk dat de mensen die dagelijks met vluchtelingen werken maar wát blij zijn dat ze een dagje naar zo'n festival kunnen. Ik begin al vervelend te worden na 3 dagen niks doen, laat staan weken zoniet maanden achter elkaar.
Lekker erin blijven houden, goed om ze direct kennis te laten maken met de nederlandse cultuur
Blue_Eyes schreef:badeendje schreef:Ik vind dat we de situatie omtrent vluchtelingen veel te rooskleurig inzien. Die mensen komen hier in Nederland, spreken de taal niet, snappen het alfabet niet, hebben geen huis, geen eigen plek, niks. Wachtend op hun lot, dag in dag uit. Ze mogen niet werken, ze mogen eigenlijk gewoon niks. Als ze dan éindelijk een leuk dagje krijgen worden de kosten uitgebreid besproken, hebben 'de mensen in de schulden' hier het nog slechter. Gun een ander ook eens een lolletje. Ik denk dat de mensen die dagelijks met vluchtelingen werken maar wát blij zijn dat ze een dagje naar zo'n festival kunnen. Ik begin al vervelend te worden na 3 dagen niks doen, laat staan weken zoniet maanden achter elkaar.
Lekker erin blijven houden, goed om ze direct kennis te laten maken met de nederlandse cultuur
Dit. Helemaal mee eens.
Ik vind de OP weer typisch zo'n gevalletje 'schreeuwen om niks' - je kunt beter eerst écht kennismaken met de situatie en dán pas wat roepen. Daaronder valt googelen om te ontdekken of die geruchten wel kloppen, maar ook eens een keer een dag in een AZC aan de slag gaan.
nine1987 schreef:Ik vind t een moeilijke kwestie..
Van mij is iedereen welkom in Nederland, als het hommeles is in eigen land.. Men mag hier van mij ook een toekomst opbouwen en blijven, MITS er ook daadwerkelijk ingeburgerd wordt hier.. Men moet de taal leren, een baan vinden, kortom een aanwinst zijn voor de maatschappij.. Let wel, wil je je eigen godsdienst en gebruiken uitoefenen.. Prima.. Moet ruimte voor zijn vond ik.. Maar weer MITS er ook respect is voor ongelovigen/mensen met een ander geloof/gebruiken.. Durf te leren van elkaar.. Toon interesse.. Zo burgert iemand ook veel makkelijker in..
Het volk dat hier rotzooi loopt te trappen (ja ook de 2e/3e generatie) mogen ze van mij linea recta eruit gooien.. Daar heb ik een broertje dood aan.. 40 jaar in NL wonen en nog maar 4 woorden Nederlands soreken.. Jongeren die de boel vernielen.. Mannen die vrouwen lastig vallen.. Groepen die met slinkse trucjes de mensen van hun sieraden beroven, groepen die honden stelen voor gevechten.. En ga zo maar door.. Weg ermee.. Allemaal..
BloemBloem schreef:Ik ben niet perse voor eigen volk eerst, aangezien er daar soms ook
echt wel hele rotte appels tussen zitten, die bijvoorbeeld uitkeringen ontvangen, terwijl
er makkelijk gewerkt kan worden.
Echter, vind ik bepaalde regels die nu gelden voor de asielzoekers echt
te ver gaan
sloffiee schreef:Het volk dat hier rotzooi loopt te trappen (ja ook de 2e/3e generatie) mogen ze van mij linea recta eruit gooien.. Daar heb ik een broertje dood aan.. 40 jaar in NL wonen en nog maar 4 woorden Nederlands soreken.. Jongeren die de boel vernielen.. Mannen die vrouwen lastig vallen.. Groepen die met slinkse trucjes de mensen van hun sieraden beroven, groepen die honden stelen voor gevechten.. En ga zo maar door.. Weg ermee.. Allemaal..
Blue_Eyes schreef:sloffiee schreef:Het volk dat hier rotzooi loopt te trappen (ja ook de 2e/3e generatie) mogen ze van mij linea recta eruit gooien.. Daar heb ik een broertje dood aan.. 40 jaar in NL wonen en nog maar 4 woorden Nederlands soreken.. Jongeren die de boel vernielen.. Mannen die vrouwen lastig vallen.. Groepen die met slinkse trucjes de mensen van hun sieraden beroven, groepen die honden stelen voor gevechten.. En ga zo maar door.. Weg ermee.. Allemaal..
Well, that escalated quickly.
Ik vind dat er een héél groot verschil zit tussen rotzooi trappen en na 40 jaar de taal nog niet beheersen. Daar zit voor een groot deel ook een cultuurding achter. Vrouwen die niet verder komen dan de voordeur van hun eigen huis en dat van hun moeder/zus/vriendin en eventueel de Aldi, die leren de taal niet. En voor heel veel met name oudere dames van Noord-Afrikaanse afkomst geldt dat. Die voelen zich daar zelf overigens meestal prima bij, dus begin nu niet over onderdrukking. Als je bij deze dames thuiskomt, zullen ze je overladen met gastvrijheid - want zo is hun cultuur tegelijk ook weer. Ze kunnen alleen geen Nederlands met je spreken.
En ja, er zijn ook veel oudere heren die slecht Nederlands spreken. Een beetje hetzelfde laken een pak, en dat zeg ik als docent NT2: deze heren komen (vaak) wel (verplicht) op taalles/inburgering, maar die cursussen leren je alleen het absolute minimum dat je nodig hebt om het examen te halen. Als je na afloop daarvan vooral in je eigen kringetje blijft rondlopen en je moedertaal spreekt met mensen die uit dezelfde cultuur komen, wordt een taal heel gauw roestig. Zeker als die taal zo ver van je af ligt dat er weinig tot niets aan herkenbare woorden of zelfs maar klanken in zit. Onze taal leren vinden ze moeilijk. En als je je ook kunt redden met je eigen taal, waarom zou je dan ook? Ik vind dat echt, écht iets totaal anders dan criminele activiteiten uitvoeren!
nine1987 schreef:Ik vind t een moeilijke kwestie..
Van mij is iedereen welkom in Nederland, als het hommeles is in eigen land.. Men mag hier van mij ook een toekomst opbouwen en blijven, MITS er ook daadwerkelijk ingeburgerd wordt hier.. Men moet de taal leren, een baan vinden, kortom een aanwinst zijn voor de maatschappij.. Let wel, wil je je eigen godsdienst en gebruiken uitoefenen.. Prima.. Moet ruimte voor zijn vond ik.. Maar weer MITS er ook respect is voor ongelovigen/mensen met een ander geloof/gebruiken.. Durf te leren van elkaar.. Toon interesse.. Zo burgert iemand ook veel makkelijker in..
Het volk dat hier rotzooi loopt te trappen (ja ook de 2e/3e generatie) mogen ze van mij linea recta eruit gooien.. Daar heb ik een broertje dood aan.. 40 jaar in NL wonen en nog maar 4 woorden Nederlands soreken.. Jongeren die de boel vernielen.. Mannen die vrouwen lastig vallen.. Groepen die met slinkse trucjes de mensen van hun sieraden beroven, groepen die honden stelen voor gevechten.. En ga zo maar door.. Weg ermee.. Allemaal..
friesiszwart schreef:precies verwoord zoals ik er ook over denk.
Daarbij vind ik dat iemand die een uitkering krijg best verplicht kan worden een x aantal uur vrijwilligers werk te doen. (al naar gelang eigen interesses in te vullen). Goed de voor degene die een uitkering krijgen, ze werken dan ook voor hun geld. En tevens goed voor verschillende groepen mensen en zaken.
Palmera schreef:M.b.t uitjes voor asielzoekers: ik snap het belang van integreren, meedoen met de lokale bevolking en gewoon simpelweg plezier maken. Daar hebben ze recht op.
Maar: waar is het recht op een uitje voor chronisch zieken, bejaarden en gehandicapte kinderen? In deze groepen zitten er ook zat die niet meer zien dan hun eigen kamer, het eeuwige dagverblijf of hun bed. Deze groepen zien óók weinig. De verpleegster, de dagverzorger en af en toe wat familie.
Als er meer vrijwilligers zouden zijn (ja, ook asielzoekers kunnen helpen) komen deze mensen er ook wat vaker uit.
In een klein land als NL kunnen we alleen maar samenleven en voor elkaar zorgen als iedereen meewerkt. En niet alleen het gezonde deel van de bevolking die wel een baan heeft. Ook de werkloze kan bijspringen, en ook de gehandicapte die niet kan lopen, maar wel een kind een verhaaltje kan voorlezen, om maar een voorbeeld te noemen.
Als alles word afgeschoven op een bepaalde groep van de bevolking krijg je inderdaad hele scheve gezichten. En dáár mag vanuit de politiek best iets aan gedaan worden.
Ailill schreef:Autochtoon: Persoon van wie de beide ouders in hetzelfde land, dit geval Nederland, zijn geboren, ongeacht het land waar men zelf is geboren.
Allochtoon: Persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen personen die zelf in het buitenland zijn geboren (de eerste generatie) en personen die in Nederland zijn geboren (de tweede generatie). Ook wordt onderscheid gemaakt tussen westerse en niet-westerse allochtonen.