Geen 4 mei voor mij....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:12

Smee__ schreef:
Ik las het gisteren inderdaad ook met verbazing. Al van kinds af aan is mij verteld dat we op 4 mei inderdaad álle slachtoffers herdenken en niet alleen landgenoten :n

Behalve de Duitse slachtoffers. De gewone Duitse jongens en mannen die (dienstplichtig) stierven voor het verkeerde land.
Dat is het enige hypocriete dat ik vind aan 4 mei. (zie herdenking 2013)

Als je alle oorlogsslachtoffers wil herdenken moet je nergens een lijn trekken. In een oorlog zijn alleen maar slachtoffers. (op een enkeling na)

Maar goed, zover heeft de dame uit de OP niet gedacht. En vind het dus ook alleen maar aandachttrekkerij. Want hoewel ik er zelf niet actief bij stil sta (moet gewoon werken) vind ik het wel belangrijk om stil te staan bij alle mannen en vrouwen die zich voor hun land inzetten/ingezet hebben (en dan ook diegenen die niet ervoor gestorven zijn).

Smee__

Re: Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:16

Oke, waar. Maar dan nog herdenk ik voor mezelf ook de onschuldige Duitse slachtoffers, daar trek ikzelf in ieder geval geen lijn :n

Hm, en wat hoor ik net in een tv reclame? "Morgen is het 4 mei en herdenken we alle Nederlandse slachtoffers in WO2" etc etc :=

Jillsil

Het is dat ik geen idee heb hoe ik een foto moet of kan plaatsen anders zou ik graag de foto willen plaatsen die vorig jaar ook al rond ging. De oudere man (een voormalige soldaat) die knielt op het strand en daar bloemen neerlegt. Die foto zegt meer dan een miljoen woorden.

Dankzij die man en de andere mannen ben ik vrij om te doen en laten wat ik wil. Het gaat op 4 mei allang niet meer alleen om slachtoffers van de tweede wereld maar om alle slachtoffers. 1 dag per jaar je er nog eens extra bewust van te zijn waarom we nooit geen oorlog meer zouden moet willen kan echt geen kwaad. Dit meisje heeft het totaal niet begrepen! En dat sommige mensen zeggen dat ze haar begrijpen omdat er gemene dingen worden gezegd over moslims slaan ook de plank mis. Waar het om gaat is dat we elkaar in elkaars waarde laten. Maak geen ruzie /oorlog over geloof maar laat iedereen zijn eigen ding doen en heb respect voor elkaar!

verootjoo

Marjoow schreef:
Ik vraag mij toch af. Wat is er zo erg aan het feit dat de witte geschiedenis belangrijker is dan de zwarte? Om het te benoemen als die mevrouw doet. Nederland is een wit land. Gek he dat er dan veel meer witte geschiedenis is om over te leren etc.

Daarbij, de tweede wereldoorlog is nog enorm dichtbij. Bijna iedere Nederlander heeft een opa of oma die in die tijd leefde. Het is 61 jaar geleden. Daar mogen we toch de slachtoffers van herdenken zonder hypocriet te zijn? En de bevrijders die zijn gesneuveld?

Ik zal stil zijn. Mijn telefoon gaat uit en ik herdenk op 4 mei en zal stil staan bij vrijheid.

71 O:)

beatje

julius_juut schreef:
Ik moet zeggen dat ik het ook wel heel erg dubbel vind hoor, facebook word volgegooid met de meest misselijke, haatzaaiende plaatjes en teksten, en vervolgens op vier mei allemaal braaf met het hoofd naar beneden naar toespraakjes luisteren over hoe erg het was toen er volkomen legaal allerhande 'afwijkende' bevolkingsgroepen zwartgemaakt en daarna uitgemoord werden. De nazi's begonnen ook niet van de ene op de andere dag uit het niets mensen op te sluiten te vermoorden, daar zat ook een aanloop van haatzaaierij en angst aan vooraf.

Ik denk dat er een verschil is tussen een haatdragende tekst verspreiden en een daad werkelijke oorlog.
Die teksten zijn er uiteindelijk niet voor niks gekomen.Als mensen zoals zij oa zo'n hekel hebben aan het westen en aan Europa dan blijf ik mezelf afvragen wat doen julie hier in vredesnaam.
Juist mensen zoals haar maken dat mensen haatdragende teksten gaan verspreiden.
Jammer genoeg hoor je weinig van de moslims die het hier wel gezellig en aardig vinden en zich aanpassen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:19

Ik vind het zeer respectloos als je op 4 mei niet even stil staat bij álle gesneuvelden die er voor hebben gezorgd dat wij hier nu in vrijheid kunnen leven. Wij hebben ontzéttend veel te danken aan al die mensen en ze herdenken is wel het minste wat je kunt doen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:20

Wat me ook even te binnen schiet. Dankzij al die geallieerden zijn wij een vrij land. Dankzij hen kunnen wij hier een multiculturele samenleving hebben. Homohuwelijk... diverse geloven en religies. Overal is plaats voor in ons kikkerlandje.

Maar het lijkt wel alsof niemand tevreden is. Want al die immigranten die hier konden komen vanwege de vrijheid waar toen voor is gevochten hadden hier misschien niet eens kunnen zijn als Hitler had gewonnen.

Maar in plaats van stil te staan bij die feiten word 4 mei gekoppeld aan het feit dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat wij discrimineren. Kijk naar zwarte piet. Dit bericht ook weer. Ik geloof werkelijk dat wij het nooit goed kunnen doen in de ogen van zulke mensen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:20

verootjoo schreef:
Marjoow schreef:
Ik vraag mij toch af. Wat is er zo erg aan het feit dat de witte geschiedenis belangrijker is dan de zwarte? Om het te benoemen als die mevrouw doet. Nederland is een wit land. Gek he dat er dan veel meer witte geschiedenis is om over te leren etc.

Daarbij, de tweede wereldoorlog is nog enorm dichtbij. Bijna iedere Nederlander heeft een opa of oma die in die tijd leefde. Het is 61 jaar geleden. Daar mogen we toch de slachtoffers van herdenken zonder hypocriet te zijn? En de bevrijders die zijn gesneuveld?

Ik zal stil zijn. Mijn telefoon gaat uit en ik herdenk op 4 mei en zal stil staan bij vrijheid.

71 O:)

Hallo he. Ik mag ook terug naar de basisschool :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:24

Als zij het niet wil herdenken doet ze t gewoon lekker niet.
Ik heb altijd geleerd dat ik dan stil moest zijn, en toen ik ouder was ben ik het gaan begrijpen. Ik denk dan ook aan de Slag om Verdun (1916), mensen in barre omstandigheden, en aan iedereen die voor onze vrijheid hebben gestreden.
In een commercial op tv wordt ook gezegd:" omdat vrijheid niet overal vanzelf sprekend is".

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:24

Hoewel ik juist stil wil staan bij 4 mei, omdat het van onze Nederlandse geschiedenis zo'n belangrijk onderdeel is. En ik inderdaad stil sta bij meer dan alleen de Nederlandse slachtoffers van de tweede wereld oorlog, snap ik wel dat er soms wat onvrede leeft bij mensen die naast de Nederlandse achtergrond ook een andere achtergrond hebben.

Hoeveel Nederlanders hebben geen enkel idee bij hoe wij zijn omgegaan met bijvoorbeeld Molukkers of gastarbeiders. Ik vind 4 mei niet de juiste dag om je punt over te willen maken, maar ik denk wel dat wij sommige onderdelen van onze geschiedenis net even te makkelijk "vergeten".

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:27

beatje schreef:
Jammer genoeg hoor je weinig van de moslims die het hier wel gezellig en aardig vinden en zich aanpassen.

Ik zag zaterdag een heel mooi voorbeeld, nja hoorde ook vooral. Moslima liep met haar kindje over straat, kindje jaar of 5 oud ofzo. Kindje sprak Arabisch. Moeder corrigeert het kindje door te zeggen 'nu in het Nederlands, wij lopen buiten.' Vond het heel opmerkelijk, maar ook heel fijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:29

Het is maar hoe je er zelf instaat. Ik herdenk niet alleen de slachtoffers van de tweede wereldoorlog maar elk slachtoffer wat is gevallen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:33

Wel ja, eerst moeten we 'onze zwarte pieten' afstaan, nu ook 4 mei?!
Ook maar geen kerst meer vieren dan?!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:34

KoudbloedKim schreef:
Ik snap wel een beetje wat ze ermee probeert te zeggen (denk ik).
Op mijn tijdlijn van FB verschijnen soms de meest haatdragende berichten over moslims, asielzoekers etc.
Deze mensen verwijder ik zoveel mogelijk natuurlijk, maar toch ontkom je er soms niet aan.
Als ik zoiets zie, kan ik ook ontzettend kwaad worden... want denk je eens in dat er in Nederland een grote oorlog uit zou breken, je vreest voor je leven en nérgens welkom bent!

Ik herdenk al sinds ik me kan herinneren alle oorlogen, alle slachtoffers op 4 Mei en zal daar niet mee stoppen, omdat ik zelf geen haatdragende teksten verspreid.
Maar snap wel dat het hypocriet over kan komen als je aan de ene kant slachtoffers uit een oorlog herdenkt en tegelijkertijd slachtoffers uit een oorlog terug wil sturen naar de hel.

Echter spreekt zij over het kwaad dat men bommen op Syrië gooit, niet dat men de vluchtelingen niet op zou vangen..

Persoonlijk zie ik ook liever dat regerende leiders het onderling uitpraten haha, maar ik ben bang dat we het met praten niet gaan redden in de oorlogen die nu spelen..
Ik sluit me verder volledig aan bij de post van svez.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:37

De enige reden dat zij dit kan zeggen is omdat we 4 mei de mensen herdenken die gevochten hebben toen en nu voor onze vrijheid

VOOR MIJ WEL 4 MEI

Ierpier

Ik vind sommige mensen hier aardig nationalistisch en xenofobisch. Vind ik ook niet erg passend bij 4 mei...

ariatje

We leven in een land met vrije meningsuiting.

Van mij mag ze. Maar ik hoef het er niet mee eens te zijn. En dat ben ik dus ook niet.
4 mei is hoe NL oorlogsslachtoffers herdenkt. 5 mei de bevrijding op ene Adolf Hitler. 1 januari vieren wij nieuwjaar en 31 december oudjaar. Op 5 december Sinterklaas en 25 en 26 december kerstmis.

Dát is Nederland.

Van mij mag ze haar 5 minuten van fame. Ze brengt hiermee de oorlogsherdenking alleen maar meer onder de aandacht. We zouden haar ervoor moeten bedanken. We worden weer met neus op de feiten gedrukt dat de wereld bestaat uit mensen met verschillende meningen en hoe fragiel daardoor soms de wereldvrede kan zijn.

Nu is er tenminste een topic op bokt. Bedank haar ervoor. In NL zal ze niet veel bijval krijgen. Wij gaan door met ons leven. Haar foto met tekst zal de rest van haar leven op Inet blijven zweven. Dat zal haar nog eens in de rug aanvallen. En dan zal ze idd ervaren dat de wereld hypocriet is. Dat mensen die haar op Facebook misschien een like geven haar in de werkelijke wereld geen baan zullen geven.
Juist vanwege die foto.

De wereld is niet zoals het aan onze ouders in de jaren 50 tig werd voorgespiegeld. De echte wereld is niet zo fraai. Maak hem daarom in je eigen kleine kring zo mooi mogelijk !

Verbeter de wereld begin bij jezelf.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:38

Och, ik zag dat ze 't had over 'wit Nederland'. Toen was ze mijn aandacht al kwijt.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:42

Marjoow schreef:
Wat me ook even te binnen schiet. Dankzij al die geallieerden zijn wij een vrij land. Dankzij hen kunnen wij hier een multiculturele samenleving hebben. Homohuwelijk... diverse geloven en religies. Overal is plaats voor in ons kikkerlandje.

Maar het lijkt wel alsof niemand tevreden is. Want al die immigranten die hier konden komen vanwege de vrijheid waar toen voor is gevochten hadden hier misschien niet eens kunnen zijn als Hitler had gewonnen.

Maar in plaats van stil te staan bij die feiten word 4 mei gekoppeld aan het feit dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat wij discrimineren. Kijk naar zwarte piet. Dit bericht ook weer. Ik geloof werkelijk dat wij het nooit goed kunnen doen in de ogen van zulke mensen.

_/-\o_

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:42

ariatje schreef:
We leven in een land met vrije meningsuiting.

Van mij mag ze. Maar ik hoef het er niet mee eens te zijn. En dat ben ik dus ook niet.
4 mei is hoe NL oorlogsslachtoffers herdenkt. 5 mei de bevrijding op ene Adolf Hitler. 1 januari vieren wij nieuwjaar en 31 december oudjaar. Op 5 december Sinterklaas en 25 en 26 december kerstmis.

Dát is Nederland.

Van mij mag ze haar 5 minuten van fame. Ze brengt hiermee de oorlogsherdenking alleen maar meer onder de aandacht. We zouden haar ervoor moeten bedanken. We worden weer met neus op de feiten gedrukt dat de wereld bestaat uit mensen met verschillende meningen en hoe fragiel daardoor soms de wereldvrede kan zijn.

Nu is er tenminste een topic op bokt. Bedank haar ervoor. In NL zal ze niet veel bijval krijgen. Wij gaan door met ons leven. Haar foto met tekst zal de rest van haar leven op Inet blijven zweven. Dat zal haar nog eens in de rug aanvallen. En dan zal ze idd ervaren dat de wereld hypocriet is. Dat mensen die haar op Facebook misschien een like geven haar in de werkelijke wereld geen baan zullen geven.
Juist vanwege die foto.

De wereld is niet zoals het aan onze ouders in de jaren 50 tig werd voorgespiegeld. De echte wereld is niet zo fraai. Maak hem daarom in je eigen kleine kring zo mooi mogelijk !

Verbeter de wereld begin bij jezelf.

Nu dacht ik dat ook bij de 'zwarte pietendiscussie' en die is toch behoorlijk geëscaleerd. Social media heeft zo ontzettend veel invloed. Ik hoop van harte dat hier geen 'radicalen' met deze mening bij zitten, die gaan protesteren op 4 mei, of iets dergelijks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:47

Ik snap wat ze bedoelt. Mijn vader is slachtoffer van de tweede wereldoorlog, hij is opgegroeid op Java en toen hij 4 jaar was kwam hij terecht in een kamp van de Japanse bezetter. Is nooit meer goed gekomen, bijna 70 jaar trauma enz enz enz.

En dan vind ik het helemaal prima als we in Nederland met z'n allen op 4 mei de slachtoffers van alle oorlogen die je maar wil herdenken. Maar kunnen we dat dan alsjeblieft ook even op 15 augustus doen? Gewoon met z'n állen, en niet alleen met de mensen die het direct aangaat? Dat doen wij namelijk andersom ook.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:49

julius_juut schreef:
Ik moet zeggen dat ik het ook wel heel erg dubbel vind hoor, facebook word volgegooid met de meest misselijke, haatzaaiende plaatjes en teksten, en vervolgens op vier mei allemaal braaf met het hoofd naar beneden naar toespraakjes luisteren over hoe erg het was toen er volkomen legaal allerhande 'afwijkende' bevolkingsgroepen zwartgemaakt en daarna uitgemoord werden. De nazi's begonnen ook niet van de ene op de andere dag uit het niets mensen op te sluiten te vermoorden, daar zat ook een aanloop van haatzaaierij en angst aan vooraf.

Eh...maar JUIST daarom is het toch belangrijk te blijven herdenken??? Om stil te staan bij hoe deze vreselijke tijd heeft kunnen gebeuren? Dat haat zaaien klein begint maar kan uitmonden in de afschuwelijke praktijken van de tweede wereld oorlog??? Dat wij met zijn allen moeten waken en vechten hier tegen. We moeten blijvend herinnert worden aan wat gebeurt is en hoe dit kon gebeuren en zo leren dat de mens niet veranderd is en we dus juist moeten leren er van voor de huidige tijd?

Ik snap werkelijk niet wat daar dubbel aan is. Ik vind juíst dat het feit dat het weer aan gebeuren is een reden om stil te staan, na te denken en dan te kiezen voor vrede.

En eh...witte geschiedenis???? Hoezo wit? Het was een WERELD oorlog, omdat het een oorlog in de hele wereld was!

Ja natuurlijk wordt er in Nederland voornamelijk geleerd over de Nederlandse bezetting. Want dat is wat Nederland heeft gevormd tot hoe het nu is. Elk land leert de kinderen de geschiedenis van het eigen land! Denkt ze soms dat mensen in Mozambique, die het geluk hebben naar school te gaan daar, klagen dat de geschiedenis te veel over 'zwarten' gaat? Het is de geschiedenis van dat land en dat leer je, logisch, je kan niet alles leren. Als je meer wil weten over de rest van de geschiedenis kun je toch tegenwoordig zelf googlen en lezen?

Op de lagere school in Australië werd mij vroeger ook de Australische kant van de tweede wereldoorlog geleerd. Natuurlijk hoorde wij over Nazi-Duitsland, maar minstens zoveel over Japan. Want de Australiërs vochten nu eenmaal vooral tegen Japan, dus dat is wat wij leerde over diezelfde oorlog!!! En Japanners zijn niet echt wit, toch? Het was een WERELD oorlog...er zijn vreselijk afschuwelijke dingen gebeurt over de hele wereld.

En juist het vreselijk trieste feit dat mensen nog steeds verdreven worden door oorlog, nog steeds gemarteld en vermoord worden en nog steeds worden weggezet als een ongewenste groep vluchtelingen, juist dat feit doet mij stil staan bij 4 mei! Een herdenking die ik pas op latere leeftijd op deze manier leerde kennen toen ik hier in Nederland kwam maar in het hart heb gesloten omdat het normaliter zo respectvol is naar alle oorlogsslachtoffers van welke oorlog dan ook. Omdat wij in vrijheid mogen leven, wij de vrijheid hebben eigen keuzes te maken. Wij zijn vrij om er voor te kiezen niet mee te doen aan het haat zaaien. Wij zijn vrij om niet onze kop in het zand te steken. Wij zijn vrij om te zeggen wat we willen, wat ons niet de plicht ontneemt eerst ná te denken over wat we willen zeggen. Wij zijn vrij om het goede te doen. Vrij om te kiezen voor verdraagzaamheid, vrede en medemenselijkheid.

Wij zijn vrij.
Juist omdat degene die toen leefde en sneuvelde de moed hadden verder te kijken dan hun neus lang was. Omdat zij hun leven gaven voor hun idealen. Omdat ze de moed hadden mensen niet zwart te maken op hun afkomst maar wanhopigen een onderduik adres gaven maar verraden werden door zieke geesten. Omdat ze vermoord werden om wie ze waren, jood, homo, zigeuner, verzet strijder of gewoon een jonge soldaat dat door zijn thuisland gedwongen naar Nederland werd gestuurd om te vechten en geen vragen te stellen.

Omdat zij allen stierven in een afschuwelijke strijd in de hoop dat ooit wereldvrede komen zou, ben ik stil op 4 mei. En denk ik aan hen die vielen en nog steeds vallen in oorlogen die vaak niet de hunne zijn. De meeste slachtoffers van welke oorlog dan ook hebben nooit voor die oorlog gekozen.

Het minste wat wij kunnen doen is respect tonen. Het hele jaar door, en op 4 mei extra door even stil te staan en te beseffen waar de mensheid toe in staat is. Tot gruwel daden, maar ook tot al 61 jaar leven in vrijheid.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:51

Koper schreef:
Ik snap wat ze bedoelt. Mijn vader is slachtoffer van de tweede wereldoorlog, hij is opgegroeid op Java en toen hij 4 jaar was kwam hij terecht in een kamp van de Japanse bezetter. Is nooit meer goed gekomen, bijna 70 jaar trauma enz enz enz.

En dan vind ik het helemaal prima als we in Nederland met z'n allen op 4 mei de slachtoffers van alle oorlogen die je maar wil herdenken. Maar kunnen we dat dan alsjeblieft ook even op 15 augustus doen? Gewoon met z'n állen, en niet alleen met de mensen die het direct aangaat? Dat doen wij namelijk andersom ook.

Waarom dan ook op 15 augustus? Wat is het probleem om dat ook op 4 mei te doen? Het is maar een datum. Er zijn zoveel oorlogen geeindigd op andere dagen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:52

Koper schreef:

Is 1 collectieve datum niet genoeg, dan :)?

Als je voor iedere oorlog en gebeurtenis die aandacht verdient een aparte dag moet gaan pakken, kunnen we iedere dag een minuut stil zijn :).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:53

Als het toch maar een datum is: lekker 4 mei afschaffen en voortaan op 15 augustus herdenken. Heb je ook grotere kans op mooi weer.

Dat Nederland op 5 mei 1945 is bevrijd is harstikke mooi. Maar dat er na die datum nog ruim een half jaar Nederlanders in een oorlogssituatie leefden lijkt nooit iemand te interesseren.

_San87_ het GAAT over de zelfde wereldoorlog. Dat mensen dat niet eens weten zegt toch wel genoeg. al ruim 70 jaar worden de slachtoffers uit Indië een beetje onder het kleed gemoffeld in Nederland en dat vind ik erg.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-05-16 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt