Shadow0 schreef:Even heel duidelijk: denken dat je genetische selectie moet toepassen om de mensheid voor de evolutie te redden is echt een heel kwalijk en schadelijk idee, wat al ettelijke miljoenen mensenlevens heeft gekost.
musiqolog schreef:Mensen verbieden, hetzij moreel hetzij wettelijk, om kinderen te krijgen vanwege een afwijking vind ik heel eng. Dat is eugenetica, sociaal darwinisme en daar zijn in het verleden... nou ja, je weet wel.
Ik vind het dan weer heel kwalijk dat ze haar mening niet mag geven of ze wordt al vergeleken met Hitler, enz. Want dat is wel waar 'tegenstanders' van haar mening iedere keer weer naar verwijzen...
DAT is echt een uitspraak die heel erg kwetsend kan zijn n totaal ongepast, dat is geen mening meer, maar iemand beledigen in mijn ogen (inclusief mezelf, want ik deel voor een groot gedeelte de mening van Resistance).
Shadow0 schreef:Ah, dat klinkt als echt respectvol ja. En over 2 dagen gaan we herdenken dat we dit echt nooit meer zouden willen...
Wat Restistance schreef is ook niet helemaal goed verwoord, maar bedoel je met je laste zin dan echt dat ze dezelfde rare ideeën erop na houdt als Hitler enz? Want ik vind jouw laatste zin dus ook echt evenmin respectvol…
Normaal vind ik je juist altijd heel netjes reageren Shadow0, dus dat valt me dan wel weer heel erg tegen van je helaas. Ik hoop dus ook dat je het niet zo bedoelt en dat je het gewoon een beetje op de verkeerde manier hebt opgeschreven.
Ik ben het voor een (groot) gedeelte met je eens Resistance. Heb me dit ook vaak afgevraagd en ik ben ook van mening dat "wij" mensen onszelf uiteindelijk zullen "uitroeien". Ook (niet alleen) door inderdaad maar te "vermenigvuldigen" en iedere zwakkere of mensen met beperking beter te maken. Dat is gewoon geen survival of the fittest meer.
Shadow0 schreef:Maar die redenen zijn dus alleen al mathematisch gezien echt heel erg onzin. Dat is niet een kwestie van een mening, dat is een kwestie van statistiek, en de situatie is simpelweg zo dat het niet in onze macht ligt om door het selectief selecteren van ouders / toekomstige kinderen, we ook maar een significante verandering te werk kunnen stellen. Op genetisch en praktisch vlak doet het niets. Het maakt ons niet rijker, niet sterker.
Dan ben ik dus wel benieuwd naar die statistiek. Waar is die te vinden?
Ik deel haar mening voor een (groot) deel. Ik denk ook dat we onszelf zo steeds zwakker maken. Wat ik al zei, wij hebben geen survival of the fittest meer. In ieder geval niet meer zoals bij de andere dieren. Het is natuurlijk heel fijn dat we veel kunnen genezen en beter kunnen maken; daar doe ik zelf ook aan mee. Maar of dat nou echt goed is voor het ras mens, dat betwijfel ik wel heel erg.
Daarbij vind ik het ook wel egoïstisch om kinderen te krijgen als je een ernstige erfelijke afwijking hebt. Wat ernstig is, moet je per situatie bepalen. Syndroom van down vind ik namelijk in veel gevallen ook niet ernstig genoeg om te zeggen dat het kind beter niet geboren had moeten worden. In veel gevallen zijn die kinderen ook heel vrolijk en blij. Toch zijn er ook ernstige afwijkingen waarbij ik niet snap dat mensen ervoor kiezen om kinderen te krijgen. Ik weet iemand die echt niets, maar dan ook echt niets zelf kan. Dat is gewoon echt geen leuk leven en dan vind ik dus ook dat het wel egoïstisch is om dat kind op de wereld te brengen.
musiqolog schreef:Leuk, maar als je zelf niets mankeert heb je makkelijk loelen.
Wie zegt dat ze niets mankeert? Daar heeft ze het verder helemaal niet over gehad toch?
Ik heb zelf wel een erfelijke afwijking. Ik heb 80% kans op bostkanker en 60% op eierstokkanker door een bepaald gen. Er is 50% kans dat ik dit gen doorgeef als ik een kind krijg. Dat is natuurlijk lastig, wan tik heb een kinderwens. Toch kies ik ervoor om niet een kind te krijgen, omdat dit gewoon erg egoïstisch zou zijn van mezelf. Even voor de duidelijkheid: Mijn moeder wist dit niet toen ze mij kreeg, maar als ze het wel had geweten had ze mij nog steeds laten komen zegt ze. Dat respecteer ik, maar ik blijf het egoïstisch vinden.
Anoniem schreef:Bepalen of iemand met "genetische afwijkingen/defecten" zich niet zou mogen voortplanten vind ik best een enge uitspraak. Dat zou betekenen dat je een soort "superieur mens" zou willen "creëren" als het ware.
Ik weet natuurlijk niet wat zij ermee heeft bedoelt, maar in mijn ogen is dat niet zo. Ik wil niet bepalen o ze zich mogen voortplanten, maar zou ze wel beter willen inlichten. Je bepaalt wel over het leven van een ander. Dat betekent niet dat je een soort superieur mens zou willen creëren, maar dat betekent dat je de ander het leed wil besparen. Daarnaast is het dan ook nog zo dat je inderdaad niet echt bijdraagt aan the suvival of the fittest, maar dat is in mijn ogen echt een heel stuk minder belangrijk. Daarbij helpen we de wereld al op veel meer verschillende manieren naar de knoppen.
Anoniem schreef:Ook de uitspraak 'alles kan tegenwoordig maar gered worden, heel fijn, maar gezond?' vind ik nogal een bijzondere afspraak. Zoals een andere bokker al (terecht) zegt; makkelijk lúllen als je zelf gezond bent en (ik ga hier voor het gemak even vanuit) geen ziekenhuis opname hebt hoeven meemaken. En een genetische afwijking hoeft echt niet te betekenen dat je geen kinderen kan of mag krijgen, omdat het lang niet altijd wil zeggen dat dit over wordt gedragen aan je kinderen. En ja, wellicht is dat een gok.
Maar je weet helemaal niet of diegene die dat zegt geen erfelijke afwijking heeft. Ik wel, zoals ik hierboven al zei. Ik heb een gen dat ervoor zorgt dat ik 80% en 60% kans heb op een bepaalde kanker. Er is 50% kans dat ik dit doorgeef als ik een kind krijg. Dat vind ik een heel groot risico. Te groot. (Als je 50% kans hebt om de staatsloterij te winnen, dan koopt iedereen denk ik ook een lot, want dat is de kans ook opeens erg groot dat je het wint. Dat is dan even waarmee ik het vergelijk.)
Er zijn er meer in mijn familie met dit gen en ik heb dus ook van heel dichtbij de ziekte en behandelingen al vaak meegemaakt. Dat wil je gewoon niet voor je kind. Daarom wil ik later ook geen kind van mezelf, maar wil ik een kind adopteren.
Anoniem schreef:Als laatste wil ik daaraan toevoegen dat ik het bijzonder vind om te beginnen over 'overbevolking'. Makkelijk praten als je zelf al geboren bent

Fijn dat je er zelf zo stellig over bent dat je daarom wellicht ook geen kinderen wilt krijgen; een ieders goed recht. Maar houd alsjeblieft geen enge kletspraatjes over overbevolking en wie er wel of geen kinderen zouden mogen krijgen als je zelf géén erfelijke belasting hebt, geen kind hébt en eigenlijk nog een beetje kind bént.
Jij mag dat vragen, maar zij mag dat wel ook gewoon zeggen. Dat is de vrijheid van meningsuiting en ík ben blij dat we dát hebben. Ik héb een erfelijke belasting, heb geen kind, maar wel een sterke kinderwens en bén geen kind meer. Ja, ik ben geboren, maar mag ik er daarom niet over praten? Maar jij dus blijkbaar wel? Dat is ook wel een beetje krom nietwaar?
Ben het er verder alleen zelf ook niet geheel mee eens dat je daarom geen kinderen zou mogen krijgen, dat moet iedereen zelf bepalen. Toch wilde ik er wel op reageren, omdat ik het dan wel weer eng vindt dat je vind dat ze haar mening daar niet over mag geven.
Anoniem schreef:Resistance;
jij hebt het over "Je moet je gewoon niet voortplanten."
en " Ieder mens is mijn vriend, totdat diegene iemand opzettelijk pijn doet."
Bij deze; ieder mens is mijn vriend, maar deze opmerking doet mij pijn. Pijn kan ook in woorden liggen. Maar wat ik al zei; het is anders oordelen als je zelf vrij bent van ongemakken en nog een beetje kind mag zijn. Hou dat vast, lijkt me heerlijk

Maar ik ben blij dat jij niet mag bepalen of ik wel of geen kinderen op de wereld mag zetten. Nogmaals; ik krijg een beetje een "uberras" idee.
Rachelle, welke opmerking van haar doet jou dan zo pijn? (kan dat ik ergens overheen gelezen heb, sorry dan daarvoor.) Jouw stukje vind ik verder inderdaad wel heel netjes en respectvol geschreven. Op dit kleine stukje hierboven, over de overbevolking, na dan. Ik vind ook dat iedereen zelf moet kunnen bepalen of ze kinderen krijgen. Toch kan ik in bepaalde gevallen ook de gedachte om het te verbieden heel goed begrijpen.
Je laatste zin is dan weer wat minder respectvol en kan mensen ook pijn doen. Vergeleken worden met uberras is niet netjes mijn inziens.
Je zal mij echt niet met een spandoek zien demonstreren bij moeders die willens en wetens een kind op de wereld zetten met een ernstige erfelijke aandoening, maar ik vind dat ik hier gewoon mijn mening daarover hoor te kunnen geven zonder dat je wordt vergeleken met Hitler of wie of wat dan ook vergelijkbaars… Zo, daarom even mijn lange post