Askja schreef:Wat mij mateloos irriteert aan de berichtgeving omtrent de uitslag is dat er nu een beeld wordt neergezet dat nu toch echt serieus geluisterd moet worden naar de nee-stemmers, want meer dan 60% heeft nee gestemd. Tja, 70% van de stemgerechtigden heeft NIET gestemd, dat lijkt mij toch een wat grotere meerderheid. Bovenstaande redenering waarin het percentage nee-stemmers omgezet wordt in een aantal Kamerzetels snijdt ook geen hout, want een referendum over een specifiek onderwerp is iets geheel anders dan een Kamerverkiezing, waarbij er gestemd wordt op partijen en de keuze van kiezers (hopelijk) gebaseerd is op een vergelijking tussen de verschillende verkiezingsprogramma's.
Los nog van het feit dat bij Kamerverkiezingen de opkomst veel hoger is, waardoor er wel degelijk sprake is van een afspiegeling van de bevolking. Hooguit kun je zeggen dat de uitslag van dit referendum indirect aangeeft dat een deel van de NL bevolking kritisch staan ten opzichte van de EU, en dan met name verdere uitbreiding van de EU.
Zelf heb ik uit principe niet gestemd omdat ik een referendum, en al helemaal over zo'n onderwerp als dit, voor de meeste onderwerpen een onzinnig instrument vind dat te veel ruimte laat voor populistische stemmingmakerij. Je kunt eens in de vier jaar (of eerder, al de regering valt) je stem uitbrengen en dan wordt er een nieuwe volksvertegenwoordiging gekozen, waaruit een regering wordt samengesteld. Zo werkt onze democratie, en dit systeem heeft zeker ook zijn nadelen (eindeloze kabinetsformaties, veel gepolder) maar er zijn naar mijn idee geen betere alternatieven.
Hopelijk worden de regels aangaande het aanvragen van een referendum nu aangepast (daar zijn geloof ik wel plannen voor) zodat we de komende tijd gevrijwaard blijven van allerlei nieuwe initiatieven voor referenda over bij populisten geliefde onderwerpen (vul zelf maar in).
Ook bij de Tweede Kamer verkiezingen is het opkomstpercentage geen 100% (ligt rond 75% meen ik), dus die 70% kan je nog minder over zeggen dan de 30% die wel zijn gaan stemmen.
Overigens mis je mijn punt. Wat ik bedoel te zeggen is dat de mensen die nu tegen hebben gestemd, staan voor grofweg 28 zetels in de kamer. Door die groep mensen nu domweg te vertellen, "leuk dat je gestemd hebt, maar we doen er geen zak mee", kán je die groep juist bij je eigen partij wegdrijven en richting een partij die daar wel/meer voor open staat. Is dat onderbouwd/correct? Nee, natuurlijk niet, en natuurlijk hoop ik samen met jou dat mensen beter nadenken over hun stem dan dat, maar zo werkt het in de praktijk wel voor een hoop mensen. Dus ik snap wel dat de partijen - ondanks dat ze gewoon doorgaan op de weg die ze al ingeslagen hebben - het beeld willen schetsen dat ze iets met deze uitslag gaan doen.