Waarom betekent een NEE van het volk een einde van de EU?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:51

Emmaa_ schreef:
janderegelaa schreef:
Er was wel een kieswijzer....

De kieswijzers die ik gezien heb stonden bol van stellingen die moeilijk te begrijpen waren voor iemand die zich niet heeft ingelezen in dit onderwerp..

Het gaat erom dat ze zegt dat er geen kieswijzer was en die was er wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:51

Tja, we zijn bij de omwisseling van de gulden naar de euro al flink genaaid, wisselkoers had achteraf hoger moeten zijn. Nu was 1 euro 2,20 gulden waard, dit had 2.00 moeten zijn. Dus op een bedrag van 1000 gulden scheelde dat al 50 euro. En dat is nooit rechtgezet en verbeterd.

manubres

Re: Waarom betekent een NEE van het volk een einde van de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:56

Weet je wat ik zo erg vind, je bent afhankelijk van de informatie die je krijgt om een juiste beslissing te nemen om te kiezen. Maar de informatie is steeds vaker gebaseerd op leugens, een eenzijdig beeld en achtergehouden info. Daarom besluiten veel mensen denk ik om niet te kiezen, omdat je niet eens weet waarvoor je wel of niet kiest....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:57

Maik79 schreef:
janderegelaa schreef:
Het gaat erom dat Rutte zegt dat een terugkeer naar de gulden niet goed zou zijn voor de export. Waarmee hij eigenlijk al aangeeft dat de gulden een sterkere munt is dan de euro. Wat hij niet noemt is dat de import dan goedkoper wordt. Veel goedkoper zelfs.

Daarbij ga je er wel vanuit dat de 'nieuwe' gulden net zo sterk is als de oude. En dat vind ik een aanname. Net als de aanname dat Rutte zegt dat terug gaan naar de gulden niet goed is voor de export, omdat die gulden eigenlijk sterker is. Er speelt veel meer in allerlei handelsbetrekkingen en voordelen die we daaruit halen dan puur de ene munt of de andere.

Daarnaast kost het heel, heel veel geld om uit de Euro te stappen.

Al met al hoop ik juist niet op een Nexit.

De Nederlandse economie is wel veel sterker dan de economie van heel veel lidstaten. Daarom is de euro zo instabiel. Als onze economie niet meer vasthangt aan de economie van bijv Griekenland en Italië is onze munt altijd sterker. Dat is geen koffiedik kijken. Rutte heeft gelijk dat het de export zou kunnen beïnvloeden maar daar hebben we toch een dik overschot terwijl onze import achterblijft. En die zou dan beter worden. En dat komt direct ten goede aan de consument terwijl export direct ten goede komt van bedrijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:58

manubres schreef:
Weet je wat ik zo erg vind, je bent afhankelijk van de informatie die je krijgt om een juiste beslissing te nemen om te kiezen. Maar de informatie is steeds vaker gebaseerd op leugens, een eenzijdig beeld en achtergehouden info. Daarom besluiten veel mensen denk ik om niet te kiezen, omdat je niet eens weet waarvoor je wel of niet kiest....

Je slaat de spijker op z'n kop en eigenlijk zou daarom iedereen gewoon nee hebben moeten stemmen omdat dan de regering gewoon wel gedwongen werd om heel duidelijk alles uit te leggen. Niemand kan het hele verdrag begrijpen maar het gaat niet alleen over handel maar ook militair enz. En dat is allemaal angstvallig weg gehouden van de gewone mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:13

bigone schreef:
manubres schreef:

Je slaat de spijker op z'n kop en eigenlijk zou daarom iedereen gewoon nee hebben moeten stemmen omdat dan de regering gewoon wel gedwongen werd om heel duidelijk alles uit te leggen. Niemand kan het hele verdrag begrijpen maar het gaat niet alleen over handel maar ook militair enz. En dat is allemaal angstvallig weg gehouden van de gewone mens.

Maar dit is dus niet de bedoeling van een referendum. Als je nee stemt zou dat een weloverwogen keuze moeten zijn, hetzelfde als je ja stemt. Alleen maar nee stemmen omdat je dan gedwongen wordt om informatie te krijgen van de politiek die je zelf ook kan opzoeken vind ik eigenlijk een beetje misbruik maken van de democratie. Nee stemmen omdat je het niet eens bent met de binnenlandse politiek net zo goed.

Het hele internet stond de afgelopen weken bol met informatie over het referendum. Alle grote kranten hebben enorme uiteenzettingen van het verdrag gepubliceerd, je hoeft dus niet de Volkskrant te lezen om aan die informatie te komen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:26

Indy_Mouse_9 schreef:
Citaat:
Daarnaast is het ook een signaal dat heel veel mensen het niet eens zijn met de politiek zoals die nu bedreven wordt.

Ja, heel jammer dat het referendum daar voor misbruikt is. Mensen geven nee als antwoord op een vraag die helemaal niet gesteld is.

Een vriendin zei gisteren over de uitslag en de mening dat er iets mee moet worden gedaan: '62% van de 30% opkomst vindt men een duidelijke meerderheid. Ik stel voor dat we dit soort slagingspercentages niet overnemen voor medicijnstudies.'

Even los van dat er mensen zijn die het referendum misbruikt hebben als protest tegen de huidige politiek. Met die 64% van de 30% opkomst, zit je toch op 18,6% van de kiezers. Vrij vertaald staan die mensen voor 28 zetels in de Tweede Kamer. De grootste partij heeft er op dit moment 41. Dus ja, ik snap wel dat er geroepen wordt dat er iets mee gedaan moet worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:39

bigone schreef:
manubres schreef:

Maar dit is dus niet de bedoeling van een referendum. Als je nee stemt zou dat een weloverwogen keuze moeten zijn, hetzelfde als je ja stemt. Alleen maar nee stemmen omdat je dan gedwongen wordt om informatie te krijgen van de politiek die je zelf ook kan opzoeken vind ik eigenlijk een beetje misbruik maken van de democratie. Nee stemmen omdat je het niet eens bent met de binnenlandse politiek net zo goed.

Het hele internet stond de afgelopen weken bol met informatie over het referendum. Alle grote kranten hebben enorme uiteenzettingen van het verdrag gepubliceerd, je hoeft dus niet de Volkskrant te lezen om aan die informatie te komen.[/quote]
IK heb me er wel in verdiept, voor zo ver mogelijk was en een wel overwogen keuze gemaakt om nee te stemmen. Waarom, omdat de politiek veel zegt maar steeds vaker grote leugens en onwaarheden zit te verkondigen om de EU maar ter wille te zijn. Heb niets tegen handel met dit land maar daar zit ook een flinke lucht aan, Twee grote Nederlandse banken ING en RABO hebben al 170 miljoen geinvesteerd in grote stallen waarbij de winst echt niet in de Oekraine en de gewone burger blijft. En dit is maar een heel klein voorbeeld van de scheve toestanden daar. Moeten wij als burgers gaan betalen voor zaken die hier in Nederland verboden zijn?? Gigantische legbatterijen met kippen en die eieren komen in onze voedselketen terecht. Niet als losse verkoop maar in allerlei produkten verwerkt en hier streven we naar een zo diervriendelijk mogelijke omgeving.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:41

Indy_Mouse_9 schreef:
Citaat:
Daarnaast is het ook een signaal dat heel veel mensen het niet eens zijn met de politiek zoals die nu bedreven wordt.

Ja, heel jammer dat het referendum daar voor misbruikt is. Mensen geven nee als antwoord op een vraag die helemaal niet gesteld is.

Een vriendin zei gisteren over de uitslag en de mening dat er iets mee moet worden gedaan: '62% van de 30% opkomst vindt men een duidelijke meerderheid. Ik stel voor dat we dit soort slagingspercentages niet overnemen voor medicijnstudies.'

Wat een flutstelling. Alsof een medicijnstudie hiermee vergelijkbaar is. Misschien als je iedereen een doosje nieuwe pillen toestuurt en dan gaat kijken wie de pillen geslikt hebben. Of als je iedereen gaat verplichten om te stemmen...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:54

Wat mij mateloos irriteert aan de berichtgeving omtrent de uitslag is dat er nu een beeld wordt neergezet dat nu toch echt serieus geluisterd moet worden naar de nee-stemmers, want meer dan 60% heeft nee gestemd. Tja, 70% van de stemgerechtigden heeft NIET gestemd, dat lijkt mij toch een wat grotere meerderheid. Bovenstaande redenering waarin het percentage nee-stemmers omgezet wordt in een aantal Kamerzetels snijdt ook geen hout, want een referendum over een specifiek onderwerp is iets geheel anders dan een Kamerverkiezing, waarbij er gestemd wordt op partijen en de keuze van kiezers (hopelijk) gebaseerd is op een vergelijking tussen de verschillende verkiezingsprogramma's.
Los nog van het feit dat bij Kamerverkiezingen de opkomst veel hoger is, waardoor er wel degelijk sprake is van een afspiegeling van de bevolking. Hooguit kun je zeggen dat de uitslag van dit referendum indirect aangeeft dat een deel van de NL bevolking kritisch staan ten opzichte van de EU, en dan met name verdere uitbreiding van de EU.

Zelf heb ik uit principe niet gestemd omdat ik een referendum, en al helemaal over zo'n onderwerp als dit, voor de meeste onderwerpen een onzinnig instrument vind dat te veel ruimte laat voor populistische stemmingmakerij. Je kunt eens in de vier jaar (of eerder, al de regering valt) je stem uitbrengen en dan wordt er een nieuwe volksvertegenwoordiging gekozen, waaruit een regering wordt samengesteld. Zo werkt onze democratie, en dit systeem heeft zeker ook zijn nadelen (eindeloze kabinetsformaties, veel gepolder) maar er zijn naar mijn idee geen betere alternatieven.

Hopelijk worden de regels aangaande het aanvragen van een referendum nu aangepast (daar zijn geloof ik wel plannen voor) zodat we de komende tijd gevrijwaard blijven van allerlei nieuwe initiatieven voor referenda over bij populisten geliefde onderwerpen (vul zelf maar in).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:10

Askja schreef:
Wat mij mateloos irriteert aan de berichtgeving omtrent de uitslag is dat er nu een beeld wordt neergezet dat nu toch echt serieus geluisterd moet worden naar de nee-stemmers, want meer dan 60% heeft nee gestemd. Tja, 70% van de stemgerechtigden heeft NIET gestemd, dat lijkt mij toch een wat grotere meerderheid. Bovenstaande redenering waarin het percentage nee-stemmers omgezet wordt in een aantal Kamerzetels snijdt ook geen hout, want een referendum over een specifiek onderwerp is iets geheel anders dan een Kamerverkiezing, waarbij er gestemd wordt op partijen en de keuze van kiezers (hopelijk) gebaseerd is op een vergelijking tussen de verschillende verkiezingsprogramma's.
Los nog van het feit dat bij Kamerverkiezingen de opkomst veel hoger is, waardoor er wel degelijk sprake is van een afspiegeling van de bevolking. Hooguit kun je zeggen dat de uitslag van dit referendum indirect aangeeft dat een deel van de NL bevolking kritisch staan ten opzichte van de EU, en dan met name verdere uitbreiding van de EU.

Zelf heb ik uit principe niet gestemd omdat ik een referendum, en al helemaal over zo'n onderwerp als dit, voor de meeste onderwerpen een onzinnig instrument vind dat te veel ruimte laat voor populistische stemmingmakerij. Je kunt eens in de vier jaar (of eerder, al de regering valt) je stem uitbrengen en dan wordt er een nieuwe volksvertegenwoordiging gekozen, waaruit een regering wordt samengesteld. Zo werkt onze democratie, en dit systeem heeft zeker ook zijn nadelen (eindeloze kabinetsformaties, veel gepolder) maar er zijn naar mijn idee geen betere alternatieven.

Hopelijk worden de regels aangaande het aanvragen van een referendum nu aangepast (daar zijn geloof ik wel plannen voor) zodat we de komende tijd gevrijwaard blijven van allerlei nieuwe initiatieven voor referenda over bij populisten geliefde onderwerpen (vul zelf maar in).

Ook bij de Tweede Kamer verkiezingen is het opkomstpercentage geen 100% (ligt rond 75% meen ik), dus die 70% kan je nog minder over zeggen dan de 30% die wel zijn gaan stemmen.

Overigens mis je mijn punt. Wat ik bedoel te zeggen is dat de mensen die nu tegen hebben gestemd, staan voor grofweg 28 zetels in de kamer. Door die groep mensen nu domweg te vertellen, "leuk dat je gestemd hebt, maar we doen er geen zak mee", kán je die groep juist bij je eigen partij wegdrijven en richting een partij die daar wel/meer voor open staat. Is dat onderbouwd/correct? Nee, natuurlijk niet, en natuurlijk hoop ik samen met jou dat mensen beter nadenken over hun stem dan dat, maar zo werkt het in de praktijk wel voor een hoop mensen. Dus ik snap wel dat de partijen - ondanks dat ze gewoon doorgaan op de weg die ze al ingeslagen hebben - het beeld willen schetsen dat ze iets met deze uitslag gaan doen.

Anoniem

Re: Waarom betekent een NEE van het volk een einde van de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:21

Maar het is al lang aangegeven dat er niet niks wordt gedaan met de uitkomst, de meerderheid in de TK wilt hier op zijn minst over in beraad.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:25

Ik heb me aardig ingelezen, maar ben door omstandigheden niet gaan stemmen. Ik ga niet dood van de honger, maar mensen daar worden vaak wel aan hun lot over gelaten. Ja, ik heb deze info van de mensen zelf.

Ik zie alleen maar de haat overal, "stem NEE, we moeten die lui hier niet". Ik snap dat veel mensen niet zitten te wachten op dieronvriendelijke producten of hordes mensen die hier heen komen, maar ik ben van mening dat wij het hier altijd nog beter hebben dan de mensen daar. Ik word misselijk van mensen als Wilders, helaas zijn een aantal mensen uit mijn familie wel helemaal fan en kijken ze mij niet meer aan, omdat ik een andere mening heb.

Hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk gestemd voor het handelsverdrag? Hoeveel zijn er gewoon anti-EU of tegen alles wat niet Nederlands is? Ik zal de helft wel niet snappen, ik ben jong en naïef. Maar ik weet ook niet meer wat ik er mee moet...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:03

janderegelaa schreef:
Er was wel een kieswijzer....

De kieswijzers die ik gezien heb stonden bol van stellingen die moeilijk te begrijpen waren voor iemand die zich niet heeft ingelezen in dit onderwerp..[/quote]
Het gaat erom dat ze zegt dat er geen kieswijzer was en die was er wel.[/quote]

Ik heb hier gekeken en die was er niet.
Er stond onder dat er geen subsidie voor was. Tja, ik heb niet verder gekeken dan mijn neus lang was wellicht, of geen zin gehad een gemanipuleerde in te vullen..
http://www.stemwijzer.nl/

Ik heb net die van de kieswijzer ingevuld.
Ben afgehaakt. Staat er een stelling, klik ik op meer info omdat ik wil weten wat de bedoeling ervan is staat er een tekst waarvan ik hem niet begrijp.

Nee ik ben niet dom, maar ik spreek geen universitaire taal en zo ik wel alles omschreven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:34

Askja schreef:

De regering heeft destijds bepaald dat 30% opkomst voldoende is voor een democratische beslissing. De mensen die nu "uit principe" niet gestemd hebben die hebben gewoon niet gebruik gemaakt van hun democratisch recht. Prima, maar dan ook niet zeiken. De volgende keer komt er misschien wel een referendum in iets dat je wel interesseert. Bijvoorbeeld dat alle scholen gratis moeten zijn of dat we terug moeten naar het oude ziekenfonds. Dat is het mooie van de wet die we nu hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:44

Wat betreft de EU. Het geldverslindende elke 14 dagen uitgevoerde verhuiscircus van Brussel naar Straatsburg en omgekeerd, is velen al jaren een doorn in het oog. Nu zelfs dat is nog niet opgelost.
En als je Wiki opentrekt ga je ook laagvliegen omtrent verdragen onderling en de EU in het algemeen.
Ben zelf altijd een voorstander geweest van een Noordelijke en een Zuidelijke Euro en dan ook nog gewoon devaluerend tov elkaar. Want al die financiele ellende van de afgelopen pak m beet 10 jaar is hier debet aan.
Aanpassing huurgrens voor oa toekenning huurtoeslag van 42.000 terug naar 33.000 is niet door ons eigen (r)overheid bedacht maar door de EU, de enige die hier van profiteren zijn de armere zuidelijke landen.
Nu weer een referendum waarin duidelijk een Nee wordt neergezet. Niet tegen het referendum maar tegen de EU.
Meelopen in dat onmogelijke Vluchtelingenverhaal, het gevolg van het Schengen verdrag.
Kan nog wel even doorgaan, zo uit het blote hoofd. Denk als ik een middagje ga zitten dat er nog wel meer troep boven water komt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:18

Riraito schreef:
Ik heb me aardig ingelezen, maar ben door omstandigheden niet gaan stemmen. Ik ga niet dood van de honger, maar mensen daar worden vaak wel aan hun lot over gelaten. Ja, ik heb deze info van de mensen zelf.

Ik zie alleen maar de haat overal, "stem NEE, we moeten die lui hier niet". Ik snap dat veel mensen niet zitten te wachten op dieronvriendelijke producten of hordes mensen die hier heen komen, maar ik ben van mening dat wij het hier altijd nog beter hebben dan de mensen daar. Ik word misselijk van mensen als Wilders, helaas zijn een aantal mensen uit mijn familie wel helemaal fan en kijken ze mij niet meer aan, omdat ik een andere mening heb.

Hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk gestemd voor het handelsverdrag? Hoeveel zijn er gewoon anti-EU of tegen alles wat niet Nederlands is? Ik zal de helft wel niet snappen, ik ben jong en naïef. Maar ik weet ook niet meer wat ik er mee moet...

Je bent dom als je dit aan Wilders hangt. De partijen die tegen waren zijn bijna allemaal links georiënteerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:42

janderegelaa schreef:
Riraito schreef:

Je bent dom als je dit aan Wilders hangt. De partijen die tegen waren zijn bijna allemaal links georiënteerd.

Inderdaad, Wilders heeft hier niets mee te maken maar het risico dat mensen dit denken kan escaleren in een grote verkiezingsoverwinning voor dit figuur. Dit verdrag geeft wel alle vrijheid aan nog een hele lading Oekraïners die hier massaal zullen komen werken, en dat doen ze graag tegen het minimum salaris waardoor er steeds meer Nederlanders ook gedwongen worden voor het allerlaagste te werken. Met als gevolg nog meer armoede. Ik begrijp heel goed dat het daar slecht is maar Nederland moet eens stoppen met de honingpot zijn voor alles en iedereen, al tientallen jaren lang. En waar kunnen de Nederlanders de honing vinden?? Niet meer in eigen land en zeker niet in het buitenland en zo zit een land in een neerwaartse spiraal waarbij de ouderen en zwakkeren de pineut zijn en niet zo zuinig ook. Het is ronduit belachelijk dat hier mensen in grote armoede leven terwijl onze regering van onze belastingcenten de mindere goden van Europa op de been houd dus ja, in die zin, eigen volk eerst.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:38

Riraito schreef:

Wat een aparte redenatie.. "Omdat we het hier goed hebben, moeten we in zee gaan met partijen die er een zootje van maken"? Er zijn betere methodes om Oekraïne te helpen dan dit associatieverdrag. Daarnaast bestond dit associatieverdrag uit meer dan alleen handel, o.a. samenwerken op militair gebied. M.i. Niet iets wat we moeten willen met zo'n onstabiel land.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:07

Als stemmen ook maar iets zou veranderen, zouden ze het wel afschaffen. Want uiteindelijk bepalen die konjo's in het torentje. En Rutte zei dat hij toch even goed na moest denken over een negatief geluid vanuit het volk of hij ging tekenen ja of nee..