"Vegetarisch dieet niet geschikt voor iedereen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:11

Zwerte, TS had het over omega 3 en 6, vandaar dat ik daar op in ga.
Arachidonzuur ken ik niet, maar via google lijkt het geen gezond vetzuur te zijn.. Ik lees alleen maar dingen als 'ontstekingsbevorderend' en
Citaat:
Het blijkt evenwel steeds meer dat dit overwicht van omega-6 vetzuren een bijzondere negatieve invloed heeft op tal van gezondheidsaspecten als hart- en vaatziekten, reumatoïde artritis, astma, psoriasis en eczeem.

Je hebt het waarschijnlijk nodig omdat het icm omega 3 goed samenwerkt, maar je hebt er geen grote hoeveelheden van nodig zo te zien.

Ik heb trouwens nergens beweerd dat iedereen vegetarisch kan leven; alleen gezonde mensen, en ja, daar sta ik nog steeds achter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:15

tamary schreef:
Wat ik zo kan stellen is dat geen enkel primitief volk (jagers/verzamelaars en primitieve landbouw) vrijwillig vegetarier is/wordt. En kijkend naar de gezondheidsproblemen die we zo makkelijk ontwikkelen bij ons huidige voedingspatroon (en via een "primitief" dieet ook weer rap kwijt raken), is ons lijf en metabolisme niet bepaald modern.

Toch zijn we ooit uit noodzaak vlees gaan eten. Rond de ijstijd was er niet genoeg groenvoer meer, en is de mens gaan jagen om te overleven. Daarvoor aten we net als andere primaten vooral fruit, noten, zaden enz, en misschien af en toe een klein dier zoals chimpansees dat wel eens doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:18

8nnemiek schreef:
tamary schreef:
Wat ik zo kan stellen is dat geen enkel primitief volk (jagers/verzamelaars en primitieve landbouw) vrijwillig vegetarier is/wordt. En kijkend naar de gezondheidsproblemen die we zo makkelijk ontwikkelen bij ons huidige voedingspatroon (en via een "primitief" dieet ook weer rap kwijt raken), is ons lijf en metabolisme niet bepaald modern.

Toch zijn we ooit uit noodzaak vlees gaan eten. Rond de ijstijd was er niet genoeg groenvoer meer, en is de mens gaan jagen om te overleven. Daarvoor aten we net als andere primaten vooral fruit, noten, zaden enz, en misschien af en toe een klein dier zoals chimpansees dat wel eens doen.

We aten in Afrika al vlees, zonder dat vlees waren onze hersenen niet doorontwikkeld naar waar ze nu zijn. Vlees gaf ons de energie en bouwstenen voor een complexer brein. Ijstijd kwam een stuk later.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:19

tamary schreef:
8nnemiek schreef:

We aten in Afrika al vlees, zonder dat vlees waren onze hersenen niet doorontwikkeld naar waar ze nu zijn. Vlees gaf ons de energie en bouwstenen voor een complexer brein. Ijstijd kwam een stuk later.

Ik ben erg benieuwd naar jullie bronnen! :D Wil er graag meer over lezen.

En als was het trouwens niet gezond voor mezelf, het is zeker niet gezond voor de dieren zoals wij ze houden.

AlwaysH

Re: "Vegetarisch dieet niet geschikt voor iedereen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:21

Het lukt anders prima.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:25

DGL schreef:
Interessant artikel! Dat zal wel een eigenschap zijn die langzaam ontwikkeld is over de loop van tijd. Een ander voorbeeld wat ik al kende is lactose intolerantie. Voorbij het zuigelingen stadium is in Azië wel 90% lactose intolerant, net als in Afrika. Hoe dichter je naar Noord-Europa toe gaat hoe minder lactose intolerantie er is, echt een gradiënt. Blijkbaar was het voor Noord-Europeanen een voordeel qua overlevingskansen om melk te kunnen blijven gebruiken als voedselbron, en was dat in Azië niet aan de orde. Zouden we die vetzuren ingeruild hebben voor melk? Een beetje jammer wel...

In Afrika bestaan ook stammen die wèl lactose tolerant zijn, dat zijn de stammen die al eeuwen als melkveehouders leven en melk van hun dieren gebruiken.
Waarmee we dan meteen een aannemelijke verklaring vinden voor de mutatie die mogelijk maakt dat "we" tegen lactose kunnen: veel volkeren in het noorden waren ook melkveehouders.
Je was dus in het voordeel als je lactose kon verteren.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:26

Blijkbaar heb ik hier geen last van en mijn vriend ook niet, want wij eten vegetarisch maar vallen echt niet af zonder daar werk in te steken. :')
Ieder lichaam is anders, maar denk ook dat het kleine nuances zijn. Wij hebben in ieder geval geen moeite met gezond blijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:29

Solleke_Noah schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk het laatste :). Gezonde voeding is voor iedereen anders.

Ik denk juist dat er zeker verschil kan zitten binnen bevolkingsgroepen. Zo is lactose (intolerantie) ook iets dat eerder speelt bij Aziaten of Afrikanen en minder bij Europeanen. Verder onderzoek naar de oorzaak lijkt me wel interessant :j

edit: denk dat als we als Europeanen stug een vegetarisch dieet blijven aanhouden, we daar ook wel weer aan aangepast geraken. Al zal dat wellicht moeilijker gaan dan heel vroeger, nu wordt dankzij de medische wetenschap alles "in leven gehouden", dus ook mensen met minder handige genen. (goed, bedoel ik niet zo cru als het er staat, puur wetenschappelijk bekeken he)

Dat is wat ik zeg. Gezond is voor iedereen anders. Iedereen in dit geval dan bevolkingsgroepen, maar ook op individuele schaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:36

MarlindeRooz schreef:
tamary schreef:

Ik ben erg benieuwd naar jullie bronnen! :D Wil er graag meer over lezen.

En als was het trouwens niet gezond voor mezelf, het is zeker niet gezond voor de dieren zoals wij ze houden.

Ik zal straks eens zoeken of ik dat artikel nog kan vinden :j
Eerder werd er inderdaad ook al wat vlees gegeten, maar lang niet zo veel. We waren toen vooral verzamelaars. Schijnbaar kunnen ze dat aan de tanden zien, doordat die afgesleten zijn door het kauwen op botten.
Of het vlees de reden is van onze grote hersenen daar zijn wetenschappers het niet over eens. Het jagen kostte schijnbaar veel denkvermogen, net zoals het plannen en het beschermen tegen roofdieren, en dat zal ook zeker hebben meegespeeld. Je kan wel heel veel vlees eten, maar als je niet hoeft na te denken om aan dat voedsel te komen dan zullen je hersenen ook niet groeien, anders dan zou onze kat wel wat slimmer zijn :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:38

Simoonzel schreef:
Blijkbaar heb ik hier geen last van en mijn vriend ook niet, want wij eten vegetarisch maar vallen echt niet af zonder daar werk in te steken. :')
Ieder lichaam is anders, maar denk ook dat het kleine nuances zijn. Wij hebben in ieder geval geen moeite met gezond blijven.

Ben ik toch niet de enige met dat probleem.
Sinds ik bijna helemaal veganistisch eet kom ik alleen nog maar bij :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:45

anjali schreef:
Fenrir schreef:
Ik denk een beetje van beide, kan me goed voorstellen dat er bepaalde groepen zijn die meer/minder zijn aangepast aan vegetarische diëten maar daarnaast verschilt het denk ik ook per persoon.

Zelf ben ik al mijn hele leven vegetariër en doe het er prima op, ik heb een keer drie maanden lang achtereen dagelijks vlees moeten eten (werk in het buitenland, vegetarisch geen optie) en persoonlijk merkte ik geen verschil behalve dan dat ik ineens aankwam ondanks zwaar fysiek werk (niet alleen in spieren maar ook in vet, ik was daarvoor altijd op perfect gewicht en dat was al jaren hetzelfde. Ik ging van 53 naar 60 kilo).

@Fenrir: Mag ik vragen welk buitenland dat was? Ik heb op reis wel gemerkt dat het in sommige landen moeilijker is aan vegetarisch eten te komen. Als het ergens helemaal niet gaat dan ben ik graag gewaarschuwd, dan kan ik beter ergens anders heen gaan. Want i.t.t. dit artikel kan ik juist gewoonweg helemaal geen vlees verteren,ik zou dan doodziek worden.

In dat land kan het best wel hoor maar ik werkte er en at met het gezin mee dus voor mij was het geen optie. Toen ik later zelf nog ging reizen gewoon weer vegetarisch gegeten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 13:03

interessante discussie wordt het zo al :)
Het gaat natuurlijk niet alleen maar om je gewicht en als je aankomt/niet afvalt betekend dat niet dat jij nergens last van hebt.
Zoals aangegeven: slechts 17% van de Europeanen is in staat om omega 3 en 6 uit plantaardige voeding voldoende om te zetten. Je kan natuurlijk ook prima op gewicht blijven/ aankomen zonder dat je dat kan. Je hebt echter wel omega 3 en 6 nodig om gezond te blijven. Dus een argument dat als je niet afvalt dat je vast tot die 17% hoort klopt niet. Ik denk niet dat je aan je gesteldheid kan beoordelen of je tot die 17% hoort of niet.

Wat mij ook weer aan het denken zet: zet dit margarine niet volledig op losse schroeven als bron van omega vetten? Als slechts 17% van de mensen het kan benutten?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:28

Aangezien het vooral degeneratieve ziektes helpt voorkomen denk ik niet dat ik het ergens anders aan zou kunnen merken, dus dat moet ik dan maar voor lief nemen. :P
Alleen omega-6 draagt bij aan het immuunsysteem, maar ik heb gelukkig geen gezondheidsproblemen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:24

Ik denk dat vegetarisme voor een hoop mensen meer 'survive' dan 'thrive' is, al zal dat voor Aziaten en Afrikanen dus anders zijn.
Als ik naar mezelf kijk dan weet ik dat hoe meer vlees, lever en vette vis ik eet, hoe minder hartklachten ik heb. Echter heb ik ook periodes dat mijn maag lastig gaat doen met al die eiwitten en dan eet ik een tijdje veganistisch, totdat ik weer hartklachten krijg :D
Nu ben ik door mijn ziekte niet representatief voor de rest van de Europese bevolking, maar het is toch interessant. Voeding blijft boeien :)

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:44

Goh ik vraag me af wie opdracht voor zo'n onderzoek geeft of wie het heeft gesponsord...
Europeanen en amerikanen eten al veel ongezonder en de scheve conclusies die hieruit getrokken worden gaan zeker helpen |(
Er is niet maar 1 vegetarisch dieet. Je kan het zo gezond of ongezond maken als je zelf wilt. (maar in de meeste gevallen altijd nog gezonder dan vlees eten)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:53

@Fenrir: Dat was dan zeker bij Eskimo's of zo, dat ze echt alleen maar vlees te eten hadden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:02

Haha nee, dit was op IJsland. Maar wel bij mensen die een schapenfokkerij (voor het vlees) hadden en het dichtstbijzijnde dorp was 30km verderop, dus dan ga je niet even heen en weer voor je vleesvervanger. Als die al daar in de supermarkt te verkrijgen waren (klein dorpje). Vlees maar gewoon weglaten was geen optie want met zwaar fysiek werk ga je zo'n ongezonde levensstijl/te weinig eten niet lang volhouden.
Natuurlijk zat er ook gewoon groente etc. bij de maaltijd :))

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:05

Laura_Zodine schreef:
Goh ik vraag me af wie opdracht voor zo'n onderzoek geeft of wie het heeft gesponsord...
Europeanen en amerikanen eten al veel ongezonder en de scheve conclusies die hieruit getrokken worden gaan zeker helpen |(
Er is niet maar 1 vegetarisch dieet. Je kan het zo gezond of ongezond maken als je zelf wilt. (maar in de meeste gevallen altijd nog gezonder dan vlees eten)

Vlees eten op zich is niets ongezonds aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:24

Fenrir schreef:
Vlees maar gewoon weglaten was geen optie want met zwaar fysiek werk ga je zo'n ongezonde levensstijl/te weinig eten niet lang volhouden.

Atleten en sporters gaan steeds vaker om van veel rood vlees naar een veganistisch dieet, juist omdat ze daarmee veel sneller herstellen! Maar ik kan me goed voorstellen dat dat in zo'n gebieden erg lastig is, als de meeste groentes uit potjes komen..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:27

Dat met die potjes viel reuze mee, heb nauwelijks tot niet uit potjes gegeten. Ze hadden ook gewoon een eigen moestuin en je kunt daar gewoon groente kopen (al is het vaak wel duurder dan hier, zeker bepaalde soorten). Maar als ik ergens werk ga ik niet mekkeren dat ik vegetariër ben als het voor hen buitengewoon veel moeite is speciaal iets voor mij te moeten regelen. Dan nemen ze wel iemand anders aan. :P

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:58

Fenrir schreef:
Dat met die potjes viel reuze mee, heb nauwelijks tot niet uit potjes gegeten. Ze hadden ook gewoon een eigen moestuin en je kunt daar gewoon groente kopen (al is het vaak wel duurder dan hier, zeker bepaalde soorten). Maar als ik ergens werk ga ik niet mekkeren dat ik vegetariër ben als het voor hen buitengewoon veel moeite is speciaal iets voor mij te moeten regelen. Dan nemen ze wel iemand anders aan. :P

Ik neem dan alleen groente en brood.Brood hebben ze eigenlijk overal wel en dat eet ik hier ook het liefste. Het is waar dat in heel koude landen het aanbod van vegetarisch voedsel kleiner is.Trouwens, door het eten van planten kun je toch wel sterk worden hoor, kijk maar naar olifanten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:11

Ik denk dat met alleen groente en brood ik binnen no time doodop was geweest (tenzij ik enorme hoeveelheden had gegeten) gezien de hoeveelheid fysiek werk (plus dat groente gewoon stukken duurder is daar en je kan moeilijk je werkgever op de kosten gaan jagen omdat jij je niet wil aanpassen). Alleen groente en brood is nou niet echt heel voedzaam of gezond.

De keren dat ik er zelf heb rondgereisd heb ik gewoon voor mezelf vegetarisch gekookt :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:33

Laura_Zodine schreef:

Vlees eten is niet per definitie ongezond hoor... En ik denk niet dat ongezond eten met wel of niet vlees eten te maken heeft. Meer met het feit dat we hier geld genoeg hebben om veel te veel en veel lekkere dingen te kunnen eten.

anjali schreef:
Fenrir schreef:

Ik neem dan alleen groente en brood.Brood hebben ze eigenlijk overal wel en dat eet ik hier ook het liefste. Het is waar dat in heel koude landen het aanbod van vegetarisch voedsel kleiner is.Trouwens, door het eten van planten kun je toch wel sterk worden hoor, kijk maar naar olifanten.

ga je nou serieus beweren dat je van planten eten sterk wordt omdat olifanten ook sterk zijn? :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:40

verootjoo schreef:
Vlees eten is niet per definitie ongezond hoor... En ik denk niet dat ongezond eten met wel of niet vlees eten te maken heeft. Meer met het feit dat we hier geld genoeg hebben om veel te veel en veel lekkere dingen te kunnen eten.

anjali schreef:

ga je nou serieus beweren dat je van planten eten sterk wordt omdat olifanten ook sterk zijn? :+
Ja zeg, Popeye werd ook sterk van de spinazie :)).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:43

Ja. Het plantenrijk bevat alles wat ik nodig heb. :9