Zo ziet de wereld eruit als je autistisch bent.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:59

Eigenlijk kwam het filmpje heel goed overeen met de verwachtingen van wat ik ervan had. Of laat ik het zo zeggen; de verwachtingen die ik had van de manier waarop ze dit zouden uitbeelden, aangezien niet iedereen dit zo ervaart natuurlijk. Ik vond persoonlijk de vraag 'maak jij het tot het einde' wat overdreven, kon het filmpje met gemak uitkijken. Begin me af te vragen of het niet meer iets over mij zegt dan over de makers :')
Heel goed dat hier aandacht aan besteed wordt.

Ik heb ook 'niets' en kan me wel in het filmpje vinden. Raak ook wat sneller overprikkeld door licht, geluid en ook bepaalde geuren. Gelukkig niet in zo'n erge mate dat ik ergens snel weg wil of me helemaal afsluit, tijdelijke prikkels kan ik goed hebben. Pak ook makkelijker details op dan het gehele plaatje.
Nieuwe dingen of onverwachte dingen kan ik moeilijk mee omgaan.

Ik heb trouwens niets in de zin dat ik er last van heb maar ik niet het gevoel heb dat het zo erg is dat er een diagnose aan geplakt moet worden of dat andere er echt voor mij rekening mee moeten gaan houden. Bij mij kan mezelf 2 minuten in de wc verstoppen al een hoop helpen bij wijze van spreken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:30

Hier een aspie. Het filmpje is voor mij erg normaal. Ik flip niet, maar wordt enorm moe. Heeft te maken met de details. Ik moet bewust oogkleppen opdoen en met enorme focus door zo'n plek heen rennen, dan gaat het prima. Ben eigenlijk wel benieuwd naar reacties van neurotypicals op dat filmpje. Ik zie namelijk niet in hoe je de wereld anders kunt zien.

Mungbean

Re: Zo ziet de wereld eruit als je autistisch is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:36

Hier dus 2 'normalen' op de bank die het ook vergelijkbaar ervaren.

Volgens mij wordt het tijd voor een pol.
Krijg door dit topic werkelijk het gevoel dat eigenlijk gewoon iedereen enkel door coping zich door winkelcentra slaat.

Zijn er überhaupt mensen die zich prettig voelen en niet zwaar overprikkeld raken op een zaterdag in een winkelcentrum :o?

Waarschijnlijk is het inderdaad dat verschil tussen aangeleerd kalm blijven en afvloeien bij niet autische mensen en het niet kunnen afvloeien en daardoor doordraaien bij bepaalde vormen van autisme.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:45

Volledig normaal voor me. Erg herkenbaar dus. Ik flip niet maar hoofd loopt volledig over al snel en ik word er kapot moe van. Moet ook niet dagelijks zo iets uithalen dan kun je me echt opvegen. Heb daarom veel rust en prikkelarme omgeving nodig om in het normale dagelijkse leven te kunnen functioneren.

Heel goed en duidelijk gefilmd :j
Kom net uit een restaurant. Kon me lastig concentreren op mijn vader en ons gesprek omdat ik de tafels om me heen net zo goed hoorde en verstond, niet handig. Ben nu ook kapot moe, hersens staan in hoge versnelling en oren fluiten. Nu slapen is onmogelijk.

Edit o ja hebben jullie het aantal vallende muntjes geteld meteen en hoevaak het fotohokje fliste en het lieveheersbeestje? Sticker rechts op een van de etalageruiten gezien? En dat van de linkerschoen de veter los was? :o dat soort dingen vallen me dus nog extra op en ik ruik de parfum die gespoten was er ook nog bij. -O- tsja

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:57

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:00

Link doet het niet hier

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:04

Hikarii schreef:
Ik heb pdd-nos. Toen ik het filmpje zag vannochtend, kwam alles mij heel bekend voor. Elk kleine dingetje komt zo hard aan... Ik sla, zoals het jongetje in het filmpje, niet zo op slot, maar bij mij uit het in spanningen waardoor ik misselijk word en eigenlijk me continue beroerd voel.

Edit: moet er ook bij zeggen dat ik het filmpje al lastig vind om te bekijken. Zelfs daar krijg ik al te veel prikkels van binnen en reageer ik op.

Hier precies hetzelfde, daarbij zie ik ook alle details en dan word ik misselijk en krijg ik een soort ruis in mijn oren en moet ik naar huis anders klap ik helemaal dicht voor 2 dagen.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:10

ik ben autist, heb traag info verwerking, kenmerken van adhd en een hechtingstoornis :j :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:15

Sizzle schreef:
Hier dus 2 'normalen' op de bank die het ook vergelijkbaar ervaren.

Volgens mij wordt het tijd voor een pol.
Krijg door dit topic werkelijk het gevoel dat eigenlijk gewoon iedereen enkel door coping zich door winkelcentra slaat.

Zijn er überhaupt mensen die zich prettig voelen en niet zwaar overprikkeld raken op een zaterdag in een winkelcentrum :o?

Waarschijnlijk is het inderdaad dat verschil tussen aangeleerd kalm blijven en afvloeien bij niet autische mensen en het niet kunnen afvloeien en daardoor doordraaien bij bepaalde vormen van autisme.

Ik heb er eigenlijk weinig tot geen last van als ik in een druk winkelcentrum loop.
Ik vind het zelf af en toe weleens fijn om heel veel prikkels op een dag op te zoeken.
Het enige verschil wat ik merk is dat ik dan in de avond beter slaap. En toch kan ik ook wel weer van rust genieten.

Maar misschien ben ik juist wel degene die niet normaal is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:20

Interessant. Een goede vriend van mij is autistisch. Al hebben zijn ouders zich vanaf jongs af aan zeer sterk voor hem gemaakt om hem te leren omgaan met de huidige maatschappij. Dat betekent dat hij zich eigenlijk vrij goed kan redden en ook best 'zelfstandig' is. Heeft af en toe dagbesteding maar heeft verder altijd gewoon bij zijn ouders thuis gewoond.

Ik laat zo de hond nog even uit voor 't laatste rondje, maar ik ga het filmpje zo zeker even kijken.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:21

Herkenbaar filmpje. Hoewel ik begrijp dat dit filmpje voornamelijk op het autisme spectrum gebaseerd is wil ik er toch een kanttekening bij zetten. Iedere persoon is uniek,dus ook iemand met iets uit het autisme spectrum. En je hoeft bijv ook geen ass te hebben,om hier last van te hebben. Bijvoorbeeld HSP,HSS etc.
Ook mensen met een stoornis in het sensorische integratie gedeelte (waar ook weer unieke 'varianten' en belevingen van zijn kunnen hier last van hebben.
Mijn zoontje kan niet tegen prikkels,maar heeft ze tegelijkertijd ook nodig. Er behoeft weinig informatie om te zeggen dat dit een erg lastige combinatie is. Dit filmpje herken ik dan ook,en dan voornamelijk de blikken van andere mensen,die alleen zien hoe een kind reageert. Filmpje komt binnen hier..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:24

sensorische integratie Wat is dat?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:28

karuna schreef:
sensorische integratie Wat is dat?

Even gekopieerd van een site ;

'Sensorische informatieverwerking is een hele mond vol, maar betekent eigenlijk niet meer dan 'zintuiglijk': horen, proeven, ruiken, voelen.

Bij sommige kinderen werken de zintuigen niet goed samen. Ze hebben dan sensorische informatieverwerkingsproblemen. Dat uit zich in hun gedrag. Ze zijn bijvoorbeeld heel onhandig, of worden snel boos. Maar het kan hun gedrag ook op heel andere manieren beïnvloeden.'

Dit is heel geknopt,maar het gaat dus om prikkels. Prikkels die dus ongefilterd,onder of juist bovengevoelig binnen komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:29

Saskia9 schreef:
Herkenbaar filmpje. Hoewel ik begrijp dat dit filmpje voornamelijk op het autisme spectrum gebaseerd is wil ik er toch een kanttekening bij zetten. Iedere persoon is uniek,dus ook iemand met iets uit het autisme spectrum. En je hoeft bijv ook geen ass te hebben,om hier last van te hebben. Bijvoorbeeld HSP,HSS etc.

Ik zit er weleens aan te denken of het ook niet zo zou kunnen zijn dat onze maatschappij dingen van ons vraagt die gewoon onnatuurlijk zijn.
Er worden altijd veel discussies op bokt gehouden over het natuurlijk gedrag van paarden, honden, katten en nu zelfs dolfijnen. Maar weten we eigenlijk wel wat voor ons zelf natuurlijk is.

Je ziet gewoon zoveel mensen en ook vooral kinderen die op de een of andere manier niet kunnen voldoen aan de eisen en er zijn dan tegenwoordig n ook zoveel vooral kinderen met stoornissen dat ik me weleens afvraag of onze maatschappij gewoon veel te ver van het mens zijn af staat.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:32

Dat is ook zo Loretta. Er is een 'standaard'. Val je daar buiten,nouja dan ben je dus 'anders'. Ik hekel het ook altijd.. Ik gruwel de wereld en de standaarden van tegenwoordig ook enorm..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:34

Ik ben echt blij dat ik ben opgegroeid in een klein dorpje met een lagere school met 4 klaslokalen en 50 leerlingen totaal. Middelbare school was wel groter maar ook rustig en prikkelarm. Ik was denk ik echt doorgedraait.

Merk pas de laatste jaar of 10 dat ik langzaam de grip verlies in drukkere omgeving. En minder tegen bijgeluiden en prikkels kan. Of iedereen en alles wordt zoveel drukker en lawaaieriger dat ik sneller aan mijn limiet zit.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:37

Ik heb Asperger en ADHD, slik hier ook Ritslin voor: misschien komt het omdat ik 27 ben, en als volwassene het anders ervaar dan een kind, maar ik herken het maar deels. Misschien ook omdat ik mijzelf heb aangeleerd om mij op een bepaalde manier af te sluiten. Ruimtes zoals kantines en restaurant etc zijn voor mij wel heel lastig als ik met iemand ben en we praten. Want ik hoor ieder gesprek en onthoud ook allemaal wat er gezegt is. Wel eens situatie gehad dat ik iemand maanden later op het gesprek wees waar zij het over had met haar gesprekspartner terwijl ik 4 tafels verder op zat. Voor mijn gevoel sta ik letterlijk open om alles te ontvangen kwa geluiden. Ben ik alleen, dan kruip ik als t ware in mijn eigen hoofd omdat ik dan toch niet op iemand anders hoef te concentreren en dan kan ik mij er wel voor afsluiten.
Nu vind ik het filmpje duidelijk te gemaakt. Als ik "bomaanslag" was en zo door die ruimte zou lopen,met dat geluid en direct die flitsen van de foto er achter aan, zou ik het ook heel moeilijk hebben. Dus ik begrijp sommigen hier wel.
Maar ik moet wel zeggen, in onbekende ruimtes heb ik het vaak ook wel "moeilijker" dan in bekende ruimtes. Zo kan ik mijn eerste keer in de bus naar Groningen voor mijn opleiding nog goed herinneren. Ik stapte in een bijna volle bus met het station (onbekend voor mij toen) als bestemming, nog nooit alleen met ov gereisd. Ik dacht dat alle mensen naar mij keken en op mij af doken. Vond het zo eng dat ik de hele reis (50 minuten) bijna niet durfde te ademen of te bewegen. Gelukkig werd dit na een paar weken makkelijker en nu stap ik nog wel eens op de p&r bus naar m'n werk en zonder probleem.
Later, toen de chauffeurs een keer staakten en het busstation op Groningen cs helemaal vol stond met mensen heb ik t ook nog wel eng gehad. Gelukkig spotte ik een bekende wat vertrouwen gaf en toen werd ik ook wel rustiger.
Ik benvrij laat gediagnostiseerd. Op mijn 16e de ADHD en op mijn 22 ste pas de Asperger. En toen vielen heel veel puzzelstukjes op z'n plek. O.a. Mijn reactie op de eerste busreis. Na die diagnose heb ik wat therapiesessies gevolgd om wat handvaten en trucjes te leren. Op een aantal val ik nog wel eens terug, maar omdat ik al 22 jaar vol in de maatschappij stond, was mijn therapeut wel heel verbaasd dat ik mijzelf onbewust van alles had aangeleerd door de jaren heen waardoor ik toch vol in de maatschappij kan mee draaien. En toen ben ik ook pas met de ritalin begonnen. Dat was wel een verademing.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:50

Over het algemeen leer je dat vaker ook met de jaren lautje. Al is het met ass lastiger. Als kind zijnde ben je puur, en komt alles puur binnen. Naar mate je ouder bent denk ik inderdaad dat je het 9ver het algemeen wat makkelijker met situaties om kan gaan. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:12

Lautje138 schreef:
Ik heb Asperger en ADHD, slik hier ook Ritslin voor: misschien komt het omdat ik 27 ben, en als volwassene het anders ervaar dan een kind, maar ik herken het maar deels. Misschien ook omdat ik mijzelf heb aangeleerd om mij op een bepaalde manier af te sluiten. Ruimtes zoals kantines en restaurant etc zijn voor mij wel heel lastig als ik met iemand ben en we praten. Want ik hoor ieder gesprek en onthoud ook allemaal wat er gezegt is. Wel eens situatie gehad dat ik iemand maanden later op het gesprek wees waar zij het over had met haar gesprekspartner terwijl ik 4 tafels verder op zat. Voor mijn gevoel sta ik letterlijk open om alles te ontvangen kwa geluiden. Ben ik alleen, dan kruip ik als t ware in mijn eigen hoofd omdat ik dan toch niet op iemand anders hoef te concentreren en dan kan ik mij er wel voor afsluiten.
Nu vind ik het filmpje duidelijk te gemaakt. Als ik "bomaanslag" was en zo door die ruimte zou lopen,met dat geluid en direct die flitsen van de foto er achter aan, zou ik het ook heel moeilijk hebben. Dus ik begrijp sommigen hier wel.
Maar ik moet wel zeggen, in onbekende ruimtes heb ik het vaak ook wel "moeilijker" dan in bekende ruimtes. Zo kan ik mijn eerste keer in de bus naar Groningen voor mijn opleiding nog goed herinneren. Ik stapte in een bijna volle bus met het station (onbekend voor mij toen) als bestemming, nog nooit alleen met ov gereisd. Ik dacht dat alle mensen naar mij keken en op mij af doken. Vond het zo eng dat ik de hele reis (50 minuten) bijna niet durfde te ademen of te bewegen. Gelukkig werd dit na een paar weken makkelijker en nu stap ik nog wel eens op de p&r bus naar m'n werk en zonder probleem.
Later, toen de chauffeurs een keer staakten en het busstation op Groningen cs helemaal vol stond met mensen heb ik t ook nog wel eng gehad. Gelukkig spotte ik een bekende wat vertrouwen gaf en toen werd ik ook wel rustiger.
Ik benvrij laat gediagnostiseerd. Op mijn 16e de ADHD en op mijn 22 ste pas de Asperger. En toen vielen heel veel puzzelstukjes op z'n plek. O.a. Mijn reactie op de eerste busreis. Na die diagnose heb ik wat therapiesessies gevolgd om wat handvaten en trucjes te leren. Op een aantal val ik nog wel eens terug, maar omdat ik al 22 jaar vol in de maatschappij stond, was mijn therapeut wel heel verbaasd dat ik mijzelf onbewust van alles had aangeleerd door de jaren heen waardoor ik toch vol in de maatschappij kan mee draaien. En toen ben ik ook pas met de ritalin begonnen. Dat was wel een verademing.

Ik zelf vind het heerlijk om alleen met het ov te reizen. Bus, trein of vliegtuig ik verheug me er altijd enorm op. Lekker een boek mee in de trein en dan ga ik juist niet in de stilte coupe zitten want ik vind het wel fijn om af en toe een gesprek te horen om mij heen en als ik er dan weer flauw van ben ga ik weer verder met mijn boek en heb ik geen last meer van de mensen om mij heen. Ik vind de trein een heerlijke manier om te reizen en als je soms heel veel geluk hebt kom je soms nog aan de praat met iemand die daar voor open staat. Vooral bij een grote vertraging kan een grapje weleens het ijs breken. Het gebeurt niet vaak want maar weinig mensen staan open om een gesprek mee aan te knopen. Het enige wat ik weleens vervelend vind is als ik een boek zit te lezen En er iemand naast mij gaat zitten en ik het gevoel heb dat diegene dan met mij mee leest. Dat kan bijna niet en is ook zelden het geval alleen het idee voelt dan wat raar. Ach dan ga ik wegdromen uit het raam kijkend en lees ik weer verder als het rustiger is.

Maar goed ikebana dan weer andere problemen met deze maatschappij waarin ik weer tegen dingen aan loop waar ik soms behoorlijke moeite mee heb. Vooral in mijn schooltijd gaf dat soms problemen. Maar nu ik volwassen ben heb ik daar mijn weg in gevonden en kan ik daar zeer goed mee om gaan. Ik denk dan ook dat dat het individuele verschil is. Volgens mij heeft bijna iedereen wel iets in deze onnatuurlijke maatschappij waarbij hij of zijn tegen bepaalde problemen aan loopt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:17

Ik denk dat het vooral de snelheid van en de hoeveelheid in de huidige maatschappij is die maakt dat mensen buiten de "standaard norm" vallen.
Er is geen ruimte voor diepgang meer. Alles is korte termijn, snel, oppervlakkig enz. Tenminste, zo beleef ik het. :)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:19

Zeker herkenbaar, ik ben niet autistisch maar wel hooggevoelig (hsp) en ken dit ook wel. In het algemeen niet zo heftig maar hoe langer zo'n situatie aanhoudt hoe erger het bij mij vaak wordt, net een emmer die vol en op een gegeven moment overloopt. Zeker als ik heel moe of al overprikkelt ben kan ik wel heel heftig reageren dmv bijvoorbeeld een paniekaanval of huilbui. Als mijn emmer dan weer leeg is is het ook weer goed :)

Edit: eens met Coloured, ik heb dat idee ook en voel me vaak wel anders dan bv mijn vriendinnen met een avondje stappen of shoppen als het heel druk is en zij gewoon plezier maken en ik tegen een paniekaanval zit :')
Op mijn vorige werk was er helaas ook geen begrip voor, moest gewoon de vulnorm halen en doorwerken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:28

Ik ben zelf met niks gediagnoseerd ofzo, maar ik herken hier wel veel in. Hoewel ik de prikkels niet zo bewust opvang wordt mijn lichaam heel snel moe en mijn hoofd steeds onrustiger. Herken er dus wel wat van.

Na een paar dagen school kan ik ook een week goed eruit liggen van de mentale vermoeidheid, erg raar.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:30

Coloured schreef:
Ik denk dat het vooral de snelheid van en de hoeveelheid in de huidige maatschappij is die maakt dat mensen buiten de "standaard norm" vallen.
Er is geen ruimte voor diepgang meer. Alles is korte termijn, snel, oppervlakkig enz. Tenminste, zo beleef ik het. :)

Jaa dat herken ik heel erg! Iedereen lijkt zijn plekje met zijn "simpele" taken te weten terwijl ik meer diepgang in dingen zoek en graag de tijd en rust neem voor iets.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 02:49

Voor mij is het filmpje als Asperger enorm herkenbaar.
Het eerste gevoel wat in mij op kwam was iets met dit: :wow: en :j
Wat mij betreft echt een superfilmpje. +:)+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:42

Heel erg lang heb ik gemeend dat dit voor iedereen dus volstrekt normaal was trouwens. En ik snapte ook nooit hoe heel veel vol konden hoiden zo vaak de drukte in te gaan en overal hup heen.