Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen electrische autos verkopen

Goed plan
65 (29%)
Slecht plan
144 (64%)
Anders
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 222

yarrah

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:30

Over 10 jaar kan nog heel veel veranderen. Niet druk over maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:34

Waterstof??
Is nog steeds een stap te ver maar je weet maar nooit.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:36

yarrah schreef:
Over 10 jaar kan nog heel veel veranderen. Niet druk over maken.

Precies. Ik weet niet of we over 10 jaar nog electrisch rijden, maar als we dat doen zal die electriciteit waarschijnlijk in elk geval op een heel andere manier opgewekt worden dan dat we dat nu doen. Reken er ook maar op dat het bereik veeeeeeeel groter zal zijn en dat de produktiekosten flink zullen dalen.....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:37

Morganlefay schreef:
Waterstof??
Is nog steeds een stap te ver maar je weet maar nooit.

Wordt allang mee getest door de Duitse autobouwers in de VS. Nog niks in produktie, maar volgens mij hebben ze al meer dan 500.000 proefkilometers achter de rug....zal effe kijken of ik dat linkje vindt....

Hier is het linkje naar de waterstof auto van Mercedes.....https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_F-Cell let op het bereik van de auto, tussen de 400 en 700 kilometer!

Ik zat trouwens wat te laag met mijn testkilometer-inschatting....ze hebben dus al 2.000.000 kilometers getest....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 31-03-16 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:38

Ik woon in Eindhoven en hier zijn toch echt heel veel mensen die een Tesla kunnen betalen hoor (lease weliswaar). Zijn waarschijnlijk mensen zonder paarden :')

Ik denk dat we echt moeten ophouden met ons zo krampachtig vasthouden aan ons benzine of diesel-vierwieler. Ik weet niet of elektrisch rijden het antwoord is maar rijden op fossiele brandstoffen wordt het sowieso niet in de toekomst. Je auto opladen kan tegenwoordig op elke parkeerplaats en langs de snelweg zijn heel veel snel-laadstations.

Accu's zijn inderdaad maar "vieze" dingen maar de grondstoffen die gebruikt worden in accu's worden gewoon netjes hergebruikt en komen dus niet in de natuur terecht. We zitten wel nog met een hoop metalen die steeds schaarser worden die veelal worden gebruik in elektrische auto's dus er is sowieso nog wat werk aan de winkel in de auto-industrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:38

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:40

Het idee van de PVDA is om verbrandingsmotoren niet meer te (laten) verkopen en alleen nog zero-emission. Dat kan waterstof of full electric zijn, dat maakt dan niet uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 11:41

Zero emmission aan de uitlaat? Maar hoe met de productie van zowel de auto de accus en de stroom tellen ze niet mee dan!
Ik zie een electrische auto met accu geen 15 of 20 jaar meegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:43

Denk dat de Japanners(terecht) haast maken met deze vorm van energie en brandstof gezien hun huidige verbruik en het ontbreken van natuurlijke hulpbronnen en overvloed aan (kernenenergie)centrales.
Verder denk ik dat het balletje van de PvdA nu opgooit gewoon stemmen zoeken is voor verkiezingen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:46

karuna schreef:
Zero emmission aan de uitlaat? Maar hoe met de productie van zowel de auto de accus en de stroom tellen ze niet mee dan!

Heel veel auto's gaan ook geen 15 of 20 jaar mee hoor....Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat je accu dezelfde levensduur heeft als een gemiddelde personenauto. Bij de Zoe lease je de accu overigens, dus mocht die minder worden, dan wordt die vervangen. Die optie is er bij meerdere merken. En dan heb ik het over de techniek van nu, dat wordt alleen maar beter.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:50

karuna schreef:

Tja...wat is duurzaam?
Porsche zegt dat 60% van alle ooit geproduceerde Porsches nog steeds rondrijden;
Land Rover zegt dat de levensduur van de gemiddelde Land Rover 2 40+ jaar is (dan rijden ze dus nog steeds rond in Afrika, etc);
Volvo claimt dat hun benzinemotoren in NL gemiddeld 404.244 kilometer mee gaan voordat de auto naar de sloop gaat. Voor diesels is dat zelfs gemiddeld 681.671 kilometer;

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:55

Maar wat te denken van de wegenbelasting? Mijn oom heeft een elektrische auto gekocht in de tijd dat die belasting vrij waren ivm geen uitstoot. Nu betaald hij per kwartaal bijna een keer meer voor zijn personen auto dan ik met mijn ronkende diesel camper van "92.

Die hybrides en elektrische auto's wegen wel veel meer dan de gewone auto's.

Als er een goede mogelijkheid is op water lopende auto/vrachtwagen motoren dan ben ik zeker bereid om mijn wagen van zo'n motor te voorzien. Maar ombouwen naar elektrisch (dus stekker afhankelijk) :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:59

karuna schreef:

Onze Prius gaat al 7 jaar en ruim 2,5 ton mee (komt uit de lease en inmiddels rijden wij er bijna 5 jaar mee) en lijkt op dit moment nog geen enkel probleem te vertonen, de accuduur wordt niet korter, het verbruik wordt niet hoger, niets.

Wat betreft het trekken: ook daar komt verbetering in. De Prius 4 (is net uit) mag al trekken. Nog niet veel, maar goed, er zit al verbetering in. Voordat we bij 2025 zijn - dat duurt ook nog 10 jaar - kunnen ze nog héél veel doorontwikkelen.

Verder: wat Shadow zegt. Ze moeten íéts om het te stimuleren. Nu gebeurt er maar bar weinig.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:22

aikon schreef:
Maar wat te denken van de wegenbelasting? Mijn oom heeft een elektrische auto gekocht in de tijd dat die belasting vrij waren ivm geen uitstoot. Nu betaald hij per kwartaal bijna een keer meer voor zijn personen auto dan ik met mijn ronkende diesel camper van "92.

Elektrische auto's betalen geen wegenbelasting. Dat is tot nu toe tot 2020 toegezegd. Ik weet niet wat je oom betaalt en aan wie, maar geen wegenbelasting lijkt mij?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:43

Dat is dan waarschijnlijk een hybride. Die zijn volgens mij sinds kort niet meer wegenbelastingvrij, toch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:53

Nee dat klopt inderdaad volgens mij. Maar er staat wel echt 'elektrische auto' :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:07

Kan toch prima.
Goede auto gaat zo 15 jaar mee. Of wel tot 2040 te tijd. Lijk mij een nu mooi streven. Maar zal wel 1 april grap zijn ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:30

Degenen die geloven in elektrische auto's met accu's, die ga ik teleurstellen: dat is een doodlopende weg. Het is simpelweg niet haalbaar.

Waterstof is ook voor de wanna-bees want dat heeft te veel nadelen om economisch interessant te zijn. Alles wat we nu zien dat afwijkt van de auto zoals we die al meer dan 100 jaar kennen, dat zijn vingeroefeningen om de mensheid te laten wennen aan andere oplossingen.

De oplossing zal liggen in een goede mix van mogelijkheden waarbij de basis zal bestaan uit.....

synthetisch gemaakte brandstoffen.......

Google maar op "de nieuwe brandstof HN3"

Bijvoorbeeld, maar zeker niet uitsluitend:
http://www.visionair.nl/ideeen/wereld/r ... r-benzine/
http://www.olino.org/articles/2012/12/2 ... rspectief/

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:39

De fossiele brandstoffen raken vanzelf op. Dus eeuwig op benzine, diesel of gas blijven rijden kunnen we wel willen, maar gaat zeker niet haalbaar zijn :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:49

Marije_jiplover schreef:
De fossiele brandstoffen raken vanzelf op. Dus eeuwig op benzine, diesel of gas blijven rijden kunnen we wel willen, maar gaat zeker niet haalbaar zijn :n

Nee, maar als je synthetische LPG in je tank pleurt, kun je met je huidige auto gewoon doorrijden.

Daarnaast, er zit nog genoeg olie in de grond om jouw achterkleinkinderen gewoon op fossiele brandstof te laten rijden. Daar zit ook het punt: wat denk je dat er gebeurt als we tegen die arabieren zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt....
Neem van mij aan dat dan de derde wereldoorlog echt uitbreekt.
Daar zit niemand op te wachten, de arabieren zelf ook niet, dus zul je ervoor moeten zorgen dat daar alternatieven voor beschikbaar zijn.

Oh en die opmerking over LPG is heel simpel: LPG is een restprodukt van de petrochemische industrie dus die hebben er helemaal geen belang bij dat we massaal op LPG gaan rijden.
Dat is gewoon simpel lobbywerk van de industrie bij de overheid, gebeurt al jaren, op allerlei vlakken, niks nieuws onder de zon.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:58

ikke schreef:
Degenen die geloven in elektrische auto's met accu's, die ga ik teleurstellen: dat is een doodlopende weg. Het is simpelweg niet haalbaar.

Kan je ook onderbouwen op welk gebied het volgens jou niet haalbaar is? Niet betaalbaar, niet produceerbaar, of nog iets anders?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:01

eerst maar eens de accijns op biodiesel omlaag lijkt me..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:01

Op het eerste gezicht klinkt het raar, maar dan moet je je ook bedenken dat we over 10 jaar alweer véél verder zijn in de ontwikkeling van elektrische auto's en de prijs af zal zijn genomen. Nu is het nog speciaal en dus duur.

Kortom, goed plan. :j Of het zo snel al haalbaar is weet ik niet, maar dat het doel er is vind ik al een stap in de goede richting.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:04

Ik geloof er niks van dat er nog zo veel olie in de grond zit. Er wordt niet voor niks al op de pool naar olie geboord. Dat betekent gewoon dat het heel schaars wordt. Fossiele brandstof raakt toch echt op binnenkort, of wordt zo zeldzaam dat het onbetaalbaar wordt. En goed ook, want het is gewoon heel slecht voor het milieu.
Het grote voordeel van elektrisch rijden is dat je bijna voor niks rijdt als je thuis zonnepanelen hebt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:56

En het vrachtverkeer dan? Gaat dat ook allemaal electrisch? En de vrachtrijders die internationaal rijden kunnen die dan straks ook overal hun stekkertje kwijt?