Hoe zit het met gevangenisstraf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 11:30

Leeuwnie schreef:
In dezelfde lijn van dit topic: Hebben jullie de serie "kijken in de ziel van... rechters" gezien?
Fantastische diepte-interviews in een serie van 6 met Nederlandse rechters. Het rechtssysteem wordt daarin uitgebreid besproken. Hoe je tot een vonnis komt, waarom je tot een vonnis komt.

Aanrader. NPO, uitzendinggemist.

Dat ga ik eens opzoeken, bedankt voor de tip !

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:34

Dat sommige gevangene nog een 2de kans moeten krijgen en daardoor een iets minder streng regime krijgen zo worden voorbereid op een terugkeer in de maatschappij is goed.

Maar mijn inziens zijn ze te laks met voor wie dit nog gaat of niet.

De vrouw van Dutroux is ook vervroegd vrijgelaten en die heeft de dood van 2 meisje ondermeer op haar geweten.
Die had niet vrijgelaten mogen worden.
Misdadigers die steeds terug komen ook niet, je kan een 2de kans krijgen in uiterste nood een 3de maar op bepaald moment is het gedaan.
En minder luxe in de gevangenis, hier mogen ze zelfs op de computer en op internet, zou beveiligd zijn maar zo heeft er een moordenaar al een foto van hem die zijn middelvinger opsteekt naar de moeder van diegene die hij heeft vermoord opgestuurd. Fijn voor die moeder en dat was geen alleenstaand geval.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:53

Heel bijzonder hoe mensen zich nog laten beïnvloeden door populistische praat en beweren dat een gevangenis een hotel is. De meeste gevangenissen hebben eens per jaar open dagen. Werknemers kunnen dan familie en vrienden mee nemen achter de muren en laten zien hoe de vork echt in de steel zit. Als je die kans hebt, zou ik het zeker aanraden :)

De reden dat er voorzieningen zijn voor gevangenen, zoals een sportschool of een TV, is ook een manier om de boeven rustig te houden.
Als een gevangene zich goed gedraagt, kan hij een baantje krijgen in de gevangenis (bijvoorbeeld schuttingen maken) voor een heel laag loontje. Met dat geld (paar tientjes per week, als ik mij niet vergis) kan de gevangene een TV huren, eten kopen, pakkie shag kopen enzovoorts. Ga er maar vanuit dat ze aan het eind van de rit niets overhouden aan wat ze in de gevangenis hebben verdiend ;)

Vervroegde vrijlating is ook alleen mogelijk bij goed gedrag. Ja, er zijn veel recidieven en het is maar de vraag of men iets leert in de gevangenis. Maar een poging doen goed gedrag te bemoedigen, is altijd beter dan niets doen denk ik. Langer straffen heeft sowieso geen zin.
Voor sommige mensen is het ook hun manier van overleven, die vinden het fijn om structuur te hebben en zijn 'verloren' in de wereld buiten de muren.

Hypericum

Re: Hoe zit het met gevangenisstraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:27

De meeste straffen worden opgelegd met een voorwaardelijk en een onvoorwaardelijk deel, met aftrek van voorarrest.
Voorarrest (in het HvB) kan zeker bij zware delicten of lastige zaken zo oplopen tot half jaar-jaar.
Dus stel iemand krijgt 7 jaar, waarvan 3 voorwaardelijk met aftrek van voorarrest. En diegene heeft een jaar in voorarrest gezeten, dan blijft er nog 3 jaar over.

En we straffen voornamelijk vanwege de genoegdoening voor de maatschappij en het slachtoffer.
En je ontneemt iemand zijn vrijheid en zijn kans op deelname aan de maatschappij (5 jaar van je leven weg, geen inkomsten, moeilijke kans op een baan als je vrijkomt).
Werkt het? Tja, daar zijn de meningen over verdeeld, wereldwijd qua aanpak en individueel hoe je als mens er in staat.
Ik ben van mening dat een gevangenisstraf als genoegdoening voor de maatschappij zeker relevant is, 'men' wil dit toch zien. Iemand pleegt een delict en moet daarvoor vastgezet worden, simpel zat.
Maar werkt het ook echt? Nah, denk het niet.
Bewustwording, (delict)inzicht, scholing, perspectieven op een normale toekomst dát is naar mijn idee wat beter werkt.
Het is niet voor niets dat talloze onderzoeken aantonen dat zwaarder straffen het recidivepercentage niet terug dringt (en dat zelfs de doodstraf hier geen enkele bijdrage aan levert).

Terroristen, oorlogsmisdadigers, personen als Dutroux of Fritzl vind ik dan weer een ander verhaal. De eersten plegen misdaden tegen de menselijkheid en de maatschappij zal het niet kunnen rijmen wanneer deze binnen afzienbare tijd weer vrij komen, wat ik ook begrijp. De laatsten zijn ernstig ziek en de vraag is of behandeling zinvol is, als in dat zij weer in de maatschappij terug zullen keren. Maar dat neemt niet weg dat het evengoed mensen zijn en ze recht hebben op een menswaardig bestaan, ook al is het in detentie.

En ik denk dat niemand zich beseft hoe het is dat je hele doen en laten bepaald wordt door een ander.
Hoe het is als de deur dicht gaat en je er geen regie over hebt wanneer deze open gaat. Of wanneer je eet, sport, frisse lucht krijgt of 'werkt'.
Vergeet niet dat het aanbieden van zinvolle dagbesteding er ook voor zorgt dat je geest nog redelijk gezond blijft, 24/7 eenzame opsluiting, daar wordt niemand beter van en zorgt voor onnodige risico's voor bijv. het personeel.
Geen idee of iemand wel eens langer dan een week in het ziekenhuis heeft gelegen bijvoorbeeld, dan heb je nog je vrijheden maar geloof me, na een paar dagen ben je er echt wel klaar mee en wil je simpelweg naar huis.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:41

Interessant onderwerp!

Voorkoming van recidive en terugkeer in de maatschappij moet zeker een doel zijn van straffen.
Maar afschrikking heb ik hier nog niet gehoord, en is ook echt wel een doel (dus ter voorkoming van nieuwe incidenten).
Terugkeer in de maatschappij pleit voor kortere straffen, want dan gaat dat beter en is er minder recidive. Afschrikking pleit juist voor langere straffen, want dat zal nieuwe mensen afschrikken om de misdaad in eerste instantie te plegen.
Die twee zijn dus een wisselwerking. Als iemand eenmaal een misdaad gepleegd heeft wil je eigenlijk een korte straf, terwijl je vooraf een lange straf wil.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:45

Ayasha schreef:
Over het algemeen worden gevangenen niet beter van gevangenisstraf; Van mij mogen ze mensen die bedoelt zijn om ooit nog terug te keren in de maatschappij eerder in een gesloten psychiatrische instelling zetten dan in een gevangenis. En mensen die in de gevangenis komen simpelweg nooit meer in de maatschappij laten.

Van jaren in de gesloten psychiatrie zitten ipv gevangenis is ook niet wenselijk. Er is gewoon geen pasklare oplossing en iets wat pr individu bekeken moet worden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:47

De gevangenis is zeker geen hotel, krijg compleet de rillingen als er bij papa weer een open dag is
Je word écht niet blij van de zweer en de kilte die daar hangt :brr:

En daarbij, ze worden op strenge voorwaarden vrij gelaten. Goed gedrag word beloond, slecht gedrag word gestraft. Simpel zat.
Er word ook zeker niet "doei hé!" gezegd, die mensen worden in de gaten gehouden, heel erg. Het zit allemaal net wat ingewikkelder in elkaar dan dat het lijkt.

Vergeet ook niet dat het alleen maar geld kost, hoe minder gevangenen hoe minder geld het onze overheid kost.

Nee, het is niet de verschrikking zoals het op tv in Amerika uitgebeeld word, ze hebben hier in Nederland gewoon een tv, magnetron, waterkoker etc.
Zelfs een PlayStation 1 is toegestaan.
Werken? Kan
Sporten? Kan
Koken? Kan
Naar buiten? Kan, de deuren zitten niet de hele dag dicht
Met andere gedetineerden praten? Kan
Samen eten? Kan
Familie op bezoek? Kan

Maar een dik feest gaat het nooit worden, want ze zitten er niet voor niks. Dat ze met goed gedrag in Nederland na 2/3 vrij gelaten worden, onder de voorwaarde van goed gedrag, vind ik prima. Iedereen verdient een 2e kans.
Levenslang is levenslang en komt er niet meer uit.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:28

Werk in de gevangenis, in NL, dus wil me er toch even mee bemoeien.

Ja mensen hebben iets gedaan, dus verdienen hier straf voor. De strafmaat wordt bepaald dmv wetten, uitspraak komt door de Rechter.
Is echt geen hotel, tuurlijk wordt eten, bezoek en luchtmomenten gegeven (is wettelijk verplicht). Onze paarden willen we ook niet de hele dag in een hokje stoppen toch?
Als gedetineerden zich goed gedragen krijgen ze meer vrijheid tijdens detentie. Ze hebben dan 2 uur bezoek per week ipv 1, ze kunnen 3 uur sporten per week ipv 2. Dit is op vaste momenten, er is vaak niet plek voor alle gedetineerden. Kan je familie niet komen op dit tijdstip (bijv. dinsdag 9.00) dan heb je pech.
Het kan zijn dat je op dubbelcel zit. Cel is 2 bij 5, hier zit ook de douche en wc bij. Dus als de één zit te eten en de ander moet naar de wc is er weinig privacy (gordijntje).
Ben je afgestraft, ben je verplicht om doordeweeks een halve dag te werken, andere helft is voor activiteiten. Je verdient hier 15,-per week mee. Voor je TV betaal je 3,- per weel. Je hebt dus 12,-over om te leven. Hier koop je belkaart, rookwaar en eten/drinken voor. Als je dus geen geld van buiten krijgt heb je niet veel over.
De gedetineerden die in HvB zitten of het niet zo goed doen zitten in een rood programma en hebben 6 uur recreatie per week. Hierin moeten ze koken (met 17 man op 1 gasstel in een uur en hun familie bellen). De goede gedetineerden hebben 9 uur in de week.

Tuurlijk zit iedereen die afgestraft is met een reden vast. Dit kan ook zijn:
Je komt er achter dat de buurman je dochter misbruikt. Als je dit hoort ga je compleet uit je dak. Je handelt dit zelf af met buurman (vechtpartij, misschien zelfs dood(slag)). Vader gaat dus vast zitten, moeder en dochter blijven thuis achter. Dochter heeft nachtmerries, moeder ook problemen (kan huur, eten enz niet betalen in haar eentje, worden uit huis gezet). Vader heeft stress/spijt dat alles zo gelopen is en dat hij er niet is voor het thuisfront. Iedereen wordt hier dus slechter van. En in dit voorbeeld, met een beetje pech heeft de buurman al een ander slachtoffer.

Als met al niet zo een pretje lijkt mij. En voor iedereen die nieuwsgierig is. ga een keer naar een open dag

Ter info: Vroeger kon men om gratie vragen als je levenslang had (er was dan nog een kans dat je vrij kwam). Tegenwoordig kan je geen gratie meer vragen, je zit dus tot je (bijna) dood gaat. Meestal laten ze je vlak voordat je doodgaat naar buiten (ja kan dan bij familie sterven).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 21:35

Een vraagje tihastrona,is in Nl levenslang dan echt levenslang?
Natuurlijk kan je in de gevangenis komen door jou voorbeeld,maar eerlijk is eerlijk dat is de minderheid.
Er zitten zelfs wel mensen onschuldig in de gevangenis maar ook dat komt relatief weinig voor.
Persoonlijk vind ik de straffen voor echte criminelen te laag. Worden die beter van gevangenis straf?Nee waarschijnlijk niet,maar ook niet als je ze loslaat op straat en die word zonder hun toch wel iets veiliger.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:45

Ja levenslang is levenslang. Erg omstreden en in strijd met de rechten van de mens. Daarom is het ook een doorlopend punt van discussie en wordt er gekeken naar aanpassing van de levenslange gevangenisstraf.

Voor het overige: mensen worden er vaak wel beter van als ze in de maatschappij meedraaien en omdat dat ook veel goedkoper is heeft iedereen daar baat bij, ook de gewone burger 'op straat'.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:06

Levenslang is levenslang

Dit was natuurlijk een voorbeeld. Tuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor de keuzes die hij/zij maakt, met de consequentie die daardoor volgt. Alleen heeft niet iedereen een even goede start gehad en zijn die keuzes niet altijd even simpel.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:15

Interessant topic!

Tiahastrona: ik vind je stukje erg interessant om te lezen! Ik wil denk ik ook wel eens naar zo'n open dag gan inderdaad.

Maar hoe kom je aan die informatie over gratie? Het is dat je aangeeft dat je in de gevangenis werkt dat ik nu heel erg begin te twijffelen... maar ik heb toch echt net geleerd dat dit nog gewoon kan. Heb ik dan gewoon echt verkeerde informatie gekregen? :oo

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:29

Dit hebben wij jaar of 2 geleden te horen gekregen. Je kan nog steeds gratie vragen, maar wordt niet meer verleend. Ze kunnen je nog wel vlak voordat je overlijdt (bijvoorbeeld bij erge ziekte) naar je familie laten gaan zodat je thuis kan sterven.

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:52

Interessant!

Zoals al eerder aangehaald is boetedoening is niet de enige reden voor een gevangenisstraf. Ik heb één jaar criminologie gestudeerd en toen zijn wij ook met de studenten naar een gevangenis geweest in Alphen aan de Rijn als ik het mij goed herinner. Ik riep eerst ook dat de gevangenissen hier een hotel zijn maar ik ben toch behoorlijk daar van terug gekomen. Geen privacy (wij mochten een cel in van een gedetineerde die er niet was) en ik denk dat je het niet hebben van vrijheid niet moet onderschatten. Dat ze mogen werken en een tv hebben en eten krijgen maakt het alleen wat dragelijker voor ze. Een doel van een gevangenisstraf is zoals eerder gezegd ook om ze terug de maatschappij in te krijgen. Als het een hel is in de gevangenis denk ik dat mensen ook eerder recidiveren. Preventie is niet alles. De meeste mensen kiezen er niet voor om in de gevangenis te zitten. Ja ze hebben de wet overtreden in zo'n mate dat ze een gevangenisstraf kregen, maar vaak spelen heel veel factoren een rol waardoor ze überhaupt de wet hebben moeten overtreden. Dit is natuurlijk echt niet zo in alle gevallen, maar als je echt geen geld hebt moet je wat. In sommige gevallen is dit ook korte termijn denken. Ik heb geen geld, ik moet eten dus overval ik bijvoorbeeld een tankstation. Het feit dat het in de gevangenis zo erg is zal in zo'n geval ook weinig invloed hebben. Ik denk zelf dus ook dat er meer aan andere preventie gedaan moet worden. Zorgen dat mensen niet in zulke situaties komen. Ik zeg niet dat alle mensen in de gevangenis er zo terecht zijn gekomen, maar sommige wel.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:43

Ik denk trouwens dat een grotere pakkans veel meer afschrikt dan een zwaardere gevangenisstraf. Als je 2% kans hebt op een straf van 30 jaar is het makkelijk om te denken (en waarschijnlijk ook terecht) dat je toch niet gepakt wordt. Bij 90% pakkans is dat wel anders, ook als de straf veel korter is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 18:42

Pak kans schrikt ze helemaal niet uit.Ik weet van Agenten dat ze door kleine criminele boefjes gewoon uitgelachen worden.Op het buro word een pv opgemaakt en dan worden ze weer losgelaten.

Ik vraag me ook af hoeveel van de mensen die hier zeggen dat criminelen het zo slecht hebben in de gevangenis zelf slachtoffer zijn geweest?Want laten we eerlijk wezen achter iedere crimineel schuilen ook slachtoffers.
Het betekent gewoon dat je in landen als Belgie en Nederland gewoon in elkaar geslagen en beroofd kan worden door mensen zonder dat er zware consekwentie's aanhangen ,want ach de dader heeft zo'n slechte jeugd gehad.
Met het lezen van een deel vd reactie's snap ik ook wel waarom er zoveel misdaden door de immigranten of gekleurde medemens word gepleegd,die lachen ons vierkant uit met het gedoogbeleid hier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:49

beatje schreef:
Het betekent gewoon dat je in landen als Belgie en Nederland gewoon in elkaar geslagen en beroofd kan worden door mensen zonder dat er zware consekwentie's aanhangen ,want ach de dader heeft zo'n slechte jeugd gehad.

Het betekent ook dat je in Nederland (en Belgie, al weet ik dat niet uit persoonlijke ervaring) over het algemeen gewoon veilig over straat kunt, zelfs 's avonds, zelfs in je eentje. Het betekent ook dat de kans dat je hier zomaar in de gevangenis gegooid wordt zonder behoorlijke rechtspraak, of dat je slachtoffer wordt van politiegeweld aanzienlijk kleiner is dan in de meeste landen op de wereld.
Zowel berovingen en geweld door criminelen als corruptie, machtsmisbruik, en geweld door politie/justitie komen voor, maar het is hier toch, en laten we dat niet vergeten, de uitzondering.

Het punt met hard straffen is dat het (aantoonbaar) niet werkt, dat het ons meer geld kost en de samenleving minder veilig maakt. Ik snap nog steeds niet waarom iemand dat zou willen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:58

Shadow: Vind je dat voor iedere crimineel? Verdienen terroristen, gespuis als dutroux geen harde straf?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:15

Je kan toch niet elke dronken cafébezoeker gelijkstellen aan Dutroux?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:22

nee, daarmee dat ik het vroeg. Ik heb ook geen vergelijk gemaakt met een dronken cafebezoeker.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:25

Shadow0 schreef:
Het punt met hard straffen is dat het (aantoonbaar) niet werkt, dat het ons meer geld kost en de samenleving minder veilig maakt. Ik snap nog steeds niet waarom iemand dat zou willen.

Ik vraag mij serieus af waarom het geld zou moeten kosten. Is dwangarbeid op geen enkele manier rendabel te maken? Je kunt je terecht afvragen of je door het rendabel te maken de overheid een direct belang bij het opsluiten van mensen moet geven, maar dat iedere vorm van streng straffen alleen geld zou kosten lijkt mij niet waar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:25

chanel: eigenlijk denk ik dat in beide gevallen het straffend effect vrijwel afwezig is, en dat het alleen gaat om het uit de maatschappij halen.

Want iemand die zichzelf op wil blazen - wat kun je die nou nog aandoen? Waar zou die nog bang voor moeten zijn? Als mensen letterlijk willen sterven, wat kunnen wij dan nog verzinnen dat nog afschrikwekkender is?
Om terrorisme te bestrijden denk ik dat we mensen juist veel meer moeten geven om voor te leven, om te leren juist niet hard te worden. Want de krachtmeting in hardheid verliezen we. Dus moeten we daarvoor een andere weg vinden.
En de mensen die zijn opgepakt, moeten wat mij betreft normaal berecht worden via het strafrecht, en volgens mij zijn we dan prima in staat om ze een tijd buiten de wereld te houden, maar meer dan dat maakt onze wereld niets beter of veiliger.

Wat Dutroux betreft: levenslang buiten de samenleving houden lijkt me noodzakelijk. Maar ook daar geldt een beetje: hoe kun je iemand die zo kapot is van binnen nog straffen? Wat zouden we kunnen doen dat zin heeft? Denk je dat Dutroux zich had laten weerhouden door het idee veroordeeld te worden? Het lijkt me dat de draadjes zo verkeerd verbonden zijn dat straf afketst op een volkomen onvermogen tot bepaalde gevoelens. Er is ook wat mij betreft niets dat daar nog hersteld kan worden (in de vorm van boetedoening bv.)

Juist bij die twee voorbeelden hebben hardere straffen volgens mij geen enkel effect om herhaling te voorkomen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 19:26

Dus de dronken cafebezoeker die Hier in Antwerpen een jonge knul doodstak die tussen kwam in een ruzie aaien we over zijn bolletje want hij had een slechte jeugd.

Shadow ik weet niet onder welke steen jij leeft,maar in Belgie ga je in de wat drukkere steden echt niet veilig over straat ,sterker je moet zelfs je kleding aanpassen.
In belgie zijn de juiste mensen ook zeker omkoopbaar,alleen is dat net niet betaalbaar voor de juiste burger.In de politiek zitten zonen en dochters van,tante's van en ooms van ... Dat we mogen kiezen is voor de schijn.Wat dat betreft is Nl denk ik idd iets mindr corrupt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 19:33

En hoe rechtvaardig je dat de noorse staat 36.000 euro aan Andreas breidvik moet betalen omdat hij het zo slecht heeft in de gevangenis.
Het blijft zo krom zoiets,als hij zich gedragen had waren veel familie's nog bijéén en had hij zoveel bewegingsvrijheid als hij wilde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:34

oomens schreef:
Je kunt je terecht afvragen of je door het rendabel te maken de overheid een direct belang bij het opsluiten van mensen moet geven, maar dat iedere vorm van streng straffen alleen geld zou kosten lijkt mij niet waar.

1. volgens mij hoeven we ons helemaal niet af te vragen of je de overheid een direct belang moet geven bij het opsluiten van mensen. Dat is toch geen moeilijke vraag? Er zijn ethische dilemma's, waarbij er een enerzijds/anderzijds is, en daar is deze vraag er niet een van.

2. In maatschappelijke kosten krijg je het altijd terug. De VS lijkt me een prima voorbeeld: het enige dat daar gebeurt is dat er ]nog meer mensen wanhopig leven in armoede, en met geweld. Kinderen die opgroeien zonder een behoorlijke samenleving om zich heen, en zich dus ook zelf niet kunnen ontwikkelen. Als je naar de maatschappij kijkt als geheel, en naar de menselijke maat, is er geen enkele manier waarop dwangarbeid ooit die maatschappelijke impact kan compenseren.
Maar, als je toevallig directeur bent van een gevangenisbedrijf, ja, dan lukt het wel om dwangarbeid rendabel te krijgen. De kosten komen dan op de bordjes van een deel van de maatschappij waar je zelf gelukkig niet in hoeft te leven.