#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:06

Bowen schreef:
amoj schreef:
Waar is de vind ik leuk knop?

Dit precies.
Al die mensen die het denken beter te weten.
Beter te weten dan mensen die 24/7 met koeien bezig zijn.

Je weet dat dit plan opgesteld is met medewerking van mensen die ook 24/7 met koeien bezig zijn?

Dan vind ik het nog stommer. Deze mensen horen te weten waar ze het over hebben...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:09

Esaqar schreef:
Dan vind ik het nog stommer. Deze mensen horen te weten waar ze het over hebben...

Dat weten ze dan ook...

Dit gaat namelijk niet over het welzijn van de dieren, maar over het welzijn van het bedrijf.
Kalveren bij de moeder kost meer moeite, arbeid en evt ruimte. Dat kost meer en dat kan voor sommigen niet uit.

Als je dus wat ervan wil zeggen, hou het dan bij de werkelijke argumenten ipv net te doen alsof het om het welzijn van die dieren gaat.
Dit is getest, wordt toegepast en is ruim onderzocht. Het werkt gewoon en vrij goed ook.

Anoniem

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:36

Uhh, de stelling dat kalf bij de moeder moet blijven komt van Marianne Thieme en niet van de boeren??

Als de melkprijs hoog zou zijn kunnen we met zn allen geschikte stallen bouwen om kalf bij de koe te houden.
Maar he, onze bank wil niet eens geld geven voor nieuwe koe matrassen, dus een nieuwe stal zal er ook wel niet in zitten...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:39

amoj schreef:
Uhh, de stelling dat kalf bij de moeder moet blijven komt van Marianne Thieme en niet van de boeren??

Als de melkprijs hoog zou zijn kunnen we met zn allen geschikte stallen bouwen om kalf bij de koe te houden.
Maar he, onze bank wil niet eens geld geven voor nieuwe koe matrassen, dus een nieuwe stal zal er ook wel niet in zitten...

En daar ligt dan ook het probleem denk ik, met al dat gedoe over onze veehouderij. Consumenten roepen van alles over hoe zielig het is hoe dieren gehouden worden, maar tegelijkertijd betalen echt veel te weinig voor hun litertje melk..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:43

Ik hoop toch zo dat het niet doorgevoerd wordt. Mensen zonder verstand van zaken aan het woord, geeft alleen maar ellende.

Nee, helemaal natuurlijk zal het direct scheiden niet zijn, dat geef ik direct toe. Maar het kalf direct scheiden van de moeder geeft véél minder/ geen stress, dan wanneer je ze wil scheiden na 2 weken. Want geef nou zelf toe: Een kitten die je op visite krijgt is geweldig, maar als het die middag weer naar huis gaat, prima. Maar als die kitten 2 week bij jou is geweest, heb je het toch ook veel moeilijker wanneer die weer weg moet? Misschien een heel slecht voorbeeld, maargoed.

Het zal een discussie zonder einde zijn, maar als we nou allemaal bij ons eigen vak blijven en ons niet gaan bemoeien met andermans vak (wat diegene vaak al generaties lang uitvoert) dan zal het een stuk gemoedelijker worden. Dat je ergens niet mee eens bent is meer dan prima, maar het is en blijft een mening als je niet weet waar je het over hebt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:45

amoj schreef:

Het politieke voorstel komt van Thieme, maar dat is naar aanleiding van werkende bedrijven, testen en onderzoek.

Met dat laatste ben ik het geheel eens trouwens. Zoals ik al zei, dit tegen die kalfjes bij de moeder gaat niet over het welzijn van de dieren, maar over het welzijn van het bedrijf.
Voor een heel aantal bedrijven kunnen die aanpassingen en meer arbeid erin steken gewoon niet uit.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:47

Leffroi schreef:
Ik hoop toch zo dat het niet doorgevoerd wordt. Mensen zonder verstand van zaken aan het woord, geeft alleen maar ellende.

Nee, helemaal natuurlijk zal het direct scheiden niet zijn, dat geef ik direct toe. Maar het kalf direct scheiden van de moeder geeft véél minder/ geen stress, dan wanneer je ze wil scheiden na 2 weken. Want geef nou zelf toe: Een kitten die je op visite krijgt is geweldig, maar als het die middag weer naar huis gaat, prima. Maar als die kitten 2 week bij jou is geweest, heb je het toch ook veel moeilijker wanneer die weer weg moet? Misschien een heel slecht voorbeeld, maargoed.

Het zal een discussie zonder einde zijn, maar als we nou allemaal bij ons eigen vak blijven en ons niet gaan bemoeien met andermans vak (wat diegene vaak al generaties lang uitvoert) dan zal het een stuk gemoedelijker worden. Dat je ergens niet mee eens bent is meer dan prima, maar het is en blijft een mening als je niet weet waar je het over hebt.

En nog 1 die maar stelt dat dit zo uit de losse pols is geschud...
Dit plan is opgesteld met medewerking van mensen die wel degelijk verstand van zaken hebben. Met bedrijven die al zo werken, met testen met dit soort opstellingen en onderzoek ernaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:50

Waarom drinken we überhaupt melk :D ?

Anyway, ik vind het wèl goed dat er een motie is om kalveren langer bij de koe te houden. Ik ben inderdaad alleen bang dat dit in de praktijk niet haalbaar is.

Overigens is het ook onzin om te zeggen dat koeien niet lang buiten kunnen staan ivm hittestress. Zijn de koeien in Frankrijk die zowat het hele jaar rond buiten staan dan van een supersonisch ander ras ofzo :D ?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:54

Uiteraard is er genoeg ruimte voor verbetering. Maar lang niet elke boer stopt het kalf in een hok van 2m2. Veel boeren hebben een kalverengroep, vaak verdeeld in leeftijden/grootte enz.

Wat er nu gebeurd is dat alle boeren over 1 kam gescheerd worden. Dan zeg ik, ga eerst maar eens wat doen aan de boeren die hun koeien nogsteeds in stands houden, want dát is pas zielig. En ja, dat gebeurd nog steeds.

Koeien worden goed behandeld, beter dan paarden soms, in mijn ogen. Alle dagen sociaal contact, beetje melk produceren in ruil voor vaak het beste voer. Veel boeren hebben open, lichte en luchtige stallen, met speciale waterbedden voor de koeien. Wanneer het weer het toe laat kunnen veel koeien zoveel mogelijk de wei op. Want ja, nederland is nu eenmaal niet ideaal om 24/7 buiten te staan, het jaar rond.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:57

amoj schreef:
Kan alleen maar zeggen *\o/*

Goedzo dat er actie wordt gevoerd. Jammer dat ik er niet van op de hoogte was, anders had ik ook wel meegewild richting Den Haag.

Gister nog een pink gekalfd en die liep gewoon over haar kalf heen. Andere koe die erbij in het strohok zat had ook gekalfd en heeft zich ook maar om het andere kalf bekommerd.

Komt dat niet doordat en pink er helemaal nog niet klaar voor is om een kalf te krijgen en er voor te zorgen? 'T zijn zelf nog kalveren..

en ja, we hebben zelf koeien voor de hobby (brandrood, dubbeldoel), en die zijn tot nu toe nog niet op hun kalf gaan liggen. Productie is 'gewoon' belangrijker dan dierenwelzijn, dat lijkt me meer het probleem dan het instinct van de dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:18

Bowen schreef:
amoj schreef:

Het politieke voorstel komt van Thieme, maar dat is naar aanleiding van werkende bedrijven, testen en onderzoek.

En waar heb je die wijsheid vandaan? Want daar geloof ik dus 0.0 van.

Anyhow, ze gaan het er toch nooit door krijgen. En dan nog, wie/hoe willen ze dat gaan controleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:19

dovish schreef:
amoj schreef:
Kan alleen maar zeggen *\o/*

Goedzo dat er actie wordt gevoerd. Jammer dat ik er niet van op de hoogte was, anders had ik ook wel meegewild richting Den Haag.

Gister nog een pink gekalfd en die liep gewoon over haar kalf heen. Andere koe die erbij in het strohok zat had ook gekalfd en heeft zich ook maar om het andere kalf bekommerd.

Komt dat niet doordat en pink er helemaal nog niet klaar voor is om een kalf te krijgen en er voor te zorgen? 'T zijn zelf nog kalveren..

en ja, we hebben zelf koeien voor de hobby (brandrood, dubbeldoel), en die zijn tot nu toe nog niet op hun kalf gaan liggen. Productie is 'gewoon' belangrijker dan dierenwelzijn, dat lijkt me meer het probleem dan het instinct van de dieren!

Toevallig was het deze keer een pink, maar er zijn ook zat koeien die al 3/4 x gekalfd hebben en er niet naar om kijken.
En ook zat pinken die er wel naar om kijken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:20

amoj schreef:

Anyhow, ze gaan het er toch nooit door krijgen. En dan nog, wie/hoe willen ze dat gaan controleren?

Omdat ik bekend ben met bedrijven die de kalveren bij de moeder houden en me wat ingelezen heb?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:21

amoj schreef:
Toevallig was het deze keer een pink, maar er zijn ook zat koeien die al 3/4 x gekalfd hebben en er niet naar om kijken.
En ook zat pinken die er wel naar om kijken.

Er kan altijd wat gebeuren, maar om dat nu tot de norm te verheffen?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:26

amoj schreef:

Waarom een geschikte stal bouwen om de kalf bij de koe te houden?
Wellicht hadden ze beter na moeten denken dat na de afschaffing mensen opeens veel meer koeien gingen houden = meer melkproductie.

Om een aantal koeien te houden moet je wel zoveel hectare grond hebben.
De plannen die er nu liggen, ben benieuwd hoe snel ze die gaan doorvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:29

Bowen schreef:
amoj schreef:

Omdat ik bekend ben met bedrijven die de kalveren bij de moeder houden en me wat ingelezen heb?

Jij beweert volgens mij dat die motie is aangesteld door Marianne Thieme en melkveebedrijven. Ik vraag me af waar je dat vandaan hebt.

Niet de norm, maar ik vind het niet normaal dat wij straks met doodgedrukte kalveren zitten omdat de burger het zo sielugh vind om kalf en koe te scheiden.
En kalveren die niet gezond zijn omdat ze te weinig biest hebben gehad.

Dat laat ik mijn kalveren niet overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:31

gribaldi schreef:
amoj schreef:

Waarom een geschikte stal bouwen om de kalf bij de koe te houden?
Wellicht hadden ze beter na moeten denken dat na de afschaffing mensen opeens veel meer koeien gingen houden = meer melkproductie.

Om een aantal koeien te houden moet je wel zoveel hectare grond hebben.
De plannen die er nu liggen, ben benieuwd hoe snel ze die gaan doorvoeren.

Omdat huidige stallen niet geschikt zijn om kalf bij de koe te houden?
Heeft niks met meer melkproductie te maken?

Welke plannen? Kalf bij de koe komt er toch niet door.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:35

amoj schreef:
Jij beweert volgens mij dat die motie is aangesteld door Marianne Thieme en melkveebedrijven. Ik vraag me af waar je dat vandaan hebt.

Niet de norm, maar ik vind het niet normaal dat wij straks met doodgedrukte kalveren zitten omdat de burger het zo sielugh vind om kalf en koe te scheiden.

Ik zeg vooral dat dit voorstel naar aanleiding van al werkende bedrijven, testen en onderzoek is gedaan. Dat het niet gaat om mensen die nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien hebben dit uit de losse pols geschud.

Je zit nu blijkbaar ook met koeien die over de kalfveren heen denderen, moet daar ook al rekening mee houden. Waarom zou dat niet kunnen als je ze bij elkaar houdt? Of anders een pleegmoeder systeem gebruikt zodat je de kalveren waar moeders niet naar omkijkt daarbij kan plaatsen?

Ook voor die biest zijn er oplossingen, het wordt niet verboden om die kalveren bij te voeden he. Dus je zou bijkans hetzelfde kunnen doen als je nu doet. Afmelken en het handmatig voeren.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:35

Maar ben je weleens bij de "huidige" boer wezen kijken? Ik zie hier in mijn omgeving met de nieuwe stalbouw wel degelijk aparte ruimtes voor koe en kalf.

Er liggen plannen die inderdaad niks met kalf bij de koe te maken heeft maar wel voor de melk.
Omdat er nu meer mest is, doordat mensen meer koeien hebben aangeschaft. (heel gek en je kunt mij niet vertellen dat je niet weet dat als je iets afschaft, waardoor je vrij spel hebt op koeien even vergeet dat er dan ook meer mest komt). De boeren die de mest over hun eigen land kunnen uitrijden mogen het aantal koeien houden, mensen met een overschot aan mest moeten koeien wegdoen.
Ik zal vanavond even dat artikel opzoeken, daarin staat precies hoe of wat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:43

Het lijkt me logisch dat men de kalveren waar de koe niet naar omkijkt sowieso niet laat creperen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:45

Mensen vergeten hoeveel ziektes kalveren van koeien op kunnen lopen. Dierenartsen adviseren niet voor niks om ze direct weg te halen. Zoek maar eens para tbc op. Hebben de kalfjes het nog zo leuk gehad bij moeders kunnen ze alsnog geruimd worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:47

gribaldi schreef:
Maar ben je weleens bij de "huidige" boer wezen kijken? Ik zie hier in mijn omgeving met de nieuwe stalbouw wel degelijk aparte ruimtes voor koe en kalf.

Er liggen plannen die inderdaad niks met kalf bij de koe te maken heeft maar wel voor de melk.
Omdat er nu meer mest is, doordat mensen meer koeien hebben aangeschaft. (heel gek en je kunt mij niet vertellen dat je niet weet dat als je iets afschaft, waardoor je vrij spel hebt op koeien even vergeet dat er dan ook meer mest komt). De boeren die de mest over hun eigen land kunnen uitrijden mogen het aantal koeien houden, mensen met een overschot aan mest moeten koeien wegdoen.
Ik zal vanavond even dat artikel opzoeken, daarin staat precies hoe of wat.

Uhm, ik werk zelf dagelijks op een melkveebedrijf en heb er jaren gewoond... Dus je hoeft mij niet uit te leggen hoe een stal er uit ziet.

Je hebt het over fosfaat rechten, daar is nog vrij weinig over bekend.
Alleen dat de veestapel met 4 tot 8% moet krimpen en dat extensieve boeren min of meer wat ontzien worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:51

Bowen schreef:
amoj schreef:

Ik zeg vooral dat dit voorstel naar aanleiding van al werkende bedrijven, testen en onderzoek is gedaan. Dat het niet gaat om mensen die nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien hebben dit uit de losse pols geschud.

Je zit nu blijkbaar ook met koeien die over de kalfveren heen denderen, moet daar ook al rekening mee houden. Waarom zou dat niet kunnen als je ze bij elkaar houdt? Of anders een pleegmoeder systeem gebruikt zodat je de kalveren waar moeders niet naar omkijkt daarbij kan plaatsen?

Ook voor die biest zijn er oplossingen, het wordt niet verboden om die kalveren bij te voeden he. Dus je zou bijkans hetzelfde kunnen doen als je nu doet. Afmelken en het handmatig voeren.

En daar geloof ik dus niks van. Mensen vinden het gewoon zielig en Marianne Thieme ook, daarom is die motie er gekomen.

Veeartsen, boeren, onderzoekers zeggen allemaal dat meteen scheiden beter is.

Hier gaan de kalveren meestal direct weg van de moeder, alleen gisteren niet, toen hebben ze een halve dag bij elkaar gelopen omdat we het druk hadden met mesten.

Bijvoeden kan, maar je weet dan nog niet of het kalf 1 liter biest gehad heeft of al 4 liter.
Kalf wat al 4 liter gehad heeft wil je niet nogmaals 4 geven.

Plus alle overdraagbare ziektes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:58

Maar: hoe komen die ziektes dan? Lijkt me niet echt een natuurlijk of gezond iets?
Waarom kunnen vleeskoeien wel bij de moeder blijven?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:05

LadyMadonna schreef:
Maar: hoe komen die ziektes dan? Lijkt me niet echt een natuurlijk of gezond iets?
Waarom kunnen vleeskoeien wel bij de moeder blijven?

Om onder andere 1 simpele reden: Vleeskoeien hoeven geen melk te produceren voor de burger.