NL doet; Helpen bij het AZC waarom wel of juist niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:44

Wat goed dat je dit gedaan hebt TS. Zijn er onder je tegenstander-collega's ook mensen die gegaan zijn of zijn ze nu nog steeds ongefundeerd tegenstander?

In Noorwegen heeft een journaliste een paar dagen in een AZC gewoond. Daar hebben ze een aantal mensen gevolgd, en krijg je ook uitleg over hoe de mannen en vrouwen verdeeld zijn over het gebouw enzo. De asielzoekers konden dag en nacht inlopen, maar daardoor kon de ingang niet op slot. En waren ze bang voor andere mensen die er rondliepen en er niks te zoeken hadden. Dat is toen veranderd nadat die journalist er geweest was.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:46

Quanneh schreef:
nynke55 schreef:

Ik ben ook van mening dat we deze mensen niet moeten opvangen, maar kan het wel begrijpen dat ze een beter leven zoeken. Tenslotte deden en doen wij dat ook in grote getale, eerder naar Canada en Australie, tegenwoordig naar Spanje en Italie.

Even hierop ingehaakt; Waarom zouden wij inderdaad wel mogen emigreren naar Amerika 'voor ons lolletje' zonder problemen, maar mensen niet hiernaartoe? (Afgezien van overbevolking, meer het idee)

omdat die mensen die daarheen immigreren zelf voor onderdak zorgen en ook voor inkomen.
Geen van die landen zorgt daarvoor. Dus geen burgers die moeten betalen voor mensen die denken dat het elders beter is.

Sammie

Re: NL doet; Helpen bij het AZC waarom wel of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:48

'Wij' mogen ook niet zomaar voor ons lolletje naar amerika emigreren. Daar zit een hele waslijst aan regels en eisen aan vast :)

Maar goed het was eigenlijk niet de intentie om die discussie hier te gaan voeren.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:51

Quanneh schreef:
Even hierop ingehaakt; Waarom zouden wij inderdaad wel mogen emigreren naar Amerika 'voor ons lolletje' zonder problemen, maar mensen niet hiernaartoe? (Afgezien van overbevolking, meer het idee)

Misschien omdat wij onze koffers niet pakken als we niet in ons eigen onderhoud kunnen voorzien elders? Deze mensen komen hier naartoe met de verwachting dat wij ze gaan onderhouden. Staat het ze niet aan dan gaan ze nog klagen ook, ondanks nog nooit een euro bijgedragen te hebben aan onze maatschappij.

Ik ben er niet blij mee en zoek het dus ook niet om in een AZC te gaan helpen. We vangen hier in het dorp 1000 asielzoekers op, buiten de 800 polen die we al hebben. Dat op 16000 inwoners.....

Als ik zie hoe het er hier aan toe gaat op straat en in de winkels sinds deze 'gasten' er zijn.... Nee bedankt :wave:

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:53

Quanneh schreef:
Ik ben ook van mening dat we deze mensen niet moeten opvangen, maar kan het wel begrijpen dat ze een beter leven zoeken. Tenslotte deden en doen wij dat ook in grote getale, eerder naar Canada en Australie, tegenwoordig naar Spanje en Italie.

nynke55 schreef:

Nederlanders die emigreren (ja dat is wat anders dan vluchtelingen/asielzoekers) ervoor (moeten)zorgen dat ze zichzelf (kunnen)bedruipen.
Amerika kom je zomaar niet in hoor als je wilt emigreren. Australië trouwens ook niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:56

Maiske schreef:
Quanneh schreef:

Misschien omdat wij onze koffers niet pakken als we niet in ons eigen onderhoud kunnen voorzien elders? Deze mensen komen hier naartoe met de verwachting dat wij ze gaan onderhouden. Staat het ze niet aan dan gaan ze nog klagen ook, ondanks nog nooit een euro bijgedragen te hebben aan onze maatschappij.

Ik ben er niet blij mee en zoek het dus ook niet om in een AZC te gaan helpen. We vangen hier in het dorp 1000 asielzoekers op, buiten de 800 polen die we al hebben. Dat op 16000 inwoners.....

Als ik zie hoe het er hier aan toe gaat op straat en in de winkels sinds deze 'gasten' er zijn.... Nee bedankt :wave:

En heb jij dit dan aan al die 1000 mensen gevraagd? Of ben jij, in tegenstelling tot wat we kunnen concluderen over de asielzoekers want hun verhaal hebben we hier niet, iemand met een niet heel genuanceerde mening en met niet al te veel respect voor je medemens?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:01

Tututut wat een vooroordelen over iemand die niet dezelfde mening als jij heeft Koper...
Zij spreekt uit haar eigen ervaring, wie ben jij dan om haar ervaring onderuit te schoffelen.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:03

Ik heb een kantoor aan huis midden in ons winkelcentrum waardoor ik zie wat er door de straat loopt en wat er gebeurt. De hele dag komen ze hier voorbij, neem van mij aan dit zijn geen vluchtelingen maar voor het merendeel gelukszoekers. Allemaal mannen tussen de 20 - 30 jaar, netjes geknipt, nette kleren, al bellend met smartphones. Kopen aan de overkant bij de Primera aan de lopende band krasloten... Nee ik ken genoeg voorbeelden van dorpsgenoten die hulp harder nodig hebben..

Respect voor de medemens? Ik zeker wel, zie alleen bar weinig respect voor de Nederlandse cultuur en onze gebruiken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:12

Ja maar... dat ze geld hebben en krasloten kopen is toch niet erg? Vluchtelingen vluchten in de eerste plaats voor oorlog, niet allemaal voor armoede. Dat je een smartphone hebt, betekent helemaal niets wanneer er dagelijks bommen door de straat vliegen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:16

Szan

Die kras loten kopen jij en ik dus.
En nee daar wil ik niet voor betalen.

ZE hebben hier onderdak, medische zorg en eten.
Af en toe een kleding bon en meer zou er niet te besteden mogen zijn van ons geld.
Schandalig als ze geld kunnen weg gooien aan loten. Dan hebben ze dus teveel te besteden.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:20

Eerlijk gezegd vind ik het hier allemaal een beetje zwart-wit gezegd. Natuurlijk zijn er 'slechte', maar daarom vind ik nog niet dat we er maar vanuit moeten gaan dat iedereen zo is.

@Maiske: Sorry hoor, maar het zijn geen bosjesmensen.. Stel dat hier oorlog zou uitbreken en je vlucht naar Amerika, dan neem je toch ook je smartphone mee? De meeste Syriërs/Libanese mensen komen hier niet uit armoede, maar puur uit angst voor de oorlog.

@bruintje123: dat hoeft helemaal niet persé zo te zijn. Ze kunnen ook zelf geld hebben voor krasloten. Niet alle vluchtelingen zijn arm.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:21

bruintje123 schreef:
Szan

Die kras loten kopen jij en ik dus.
En nee daar wil ik niet voor betalen.

ZE hebben hier onderdak, medische zorg en eten.
Af en toe een kleding bon en meer zou er niet te besteden mogen zijn van ons geld.
Schandalig als ze geld kunnen weg gooien aan loten. Dan hebben ze dus teveel te besteden.

Genoeg mensen in Nederland die niet eens dagelijks een warme maaltijd kunnen bekostigen en vandaag te lezen in de krant dat er wederom iets te zeuren valt: het eten is niet lekker in de opvang..
What??? Genoeg mensen die voedselbank afhankelijk zijn, zouden heel gelukkig zijn met iedere dag een warme maaltijd die voor ze gekookt wordt.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:22

Waar was het in Zweden geloof ik? Daar is een bepaalde grens mbt vermogen of bezittingen dat mensen mogen hebben. Anders moeten ze bijdragen aan hun eigen opvang, ik vind dit niet meer als normaal.

Wat ik met de krasloten aan probeer te geven dat wij nu hun opvang betalen terwijl deze mensen zelf over middelen beschikken.

En bommen over de straat vliegen? Betwijfel of deze mensen uit dergelijke gebieden komen. Als voor mn leven moet vrezen ga ik niet met de grootste reiskoffers op stap.

En dan daarbij waar is de rest van de familie, die zitten nog in die straat waar continue bommen vallen? Ik zie hier alleen maar jonge gasten...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:23

Quanneh.

Wanneer gaan ze dan betalen voor hun opvang?
Kunnen ze ook hun eigen eten kopen.
Zijn ze meteen uitgezeurd.
Nee dat doen ze niet. Wij mogen betalen.

Precies Esther!

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:24

Quanneh schreef:
Ze kunnen ook zelf geld hebben voor krasloten. Niet alle vluchtelingen zijn arm.

Precies, dagelijks te zien dat ze niet arm zijn... eigen boontjes doppen dan maar +:)+ Moeten wij ook!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:26

Dus als hier oorlog gevoerd wordt en je vreest voor je leven mag je niet vluchten want je hebt geld en net geknipt haar?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:26

bruintje123 schreef:
Quanneh.
Kunnen ze ook hun eigen eten kopen.

Ow maar dat doen ze ook, hele tassen vol gaan er terug naar de camping...

Even er vanuit gaan dat ze ook betaald hebben, lang niet altijd het geval...

Judass schreef:
Dus als hier oorlog gevoerd wordt en je vreest voor je leven mag je niet vluchten want je hebt geld en net geknipt haar?

Serieus??
Laatst bijgewerkt door Maiske op 14-03-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:27

Maiske schreef:
En dan daarbij waar is de rest van de familie, die zitten nog in die straat waar continue bommen vallen? Ik zie hier alleen maar jonge gasten...

Dan zie je maar een gedeelte :) Hier in Amersfoort zitten zeker ook ouderen/zestigers.
En op je tweede post: 'Niet alle vluchtelingen' zei ik. Er zijn er dus ook zeker die geen geld hebben voor normaal eten.

@Bruintje: Ik vind het zeker ook een goed idee dat de meer welvarende mensen mee gaan betalen voor hun eigen opvang! Dit heb ik ook nooit ontkend. Maar de regering heeft het niet zo geregeld, misschien komt dat nog in de toekomst. De vluchtelingen hebben ook niet voor deze regeling gekozen hoor.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:27

Nee, ik zou hun niet willen helpen. In mijn ogen vind ik dat hun naar nederland komen, en alles krijgen. Een uitkering, ze krijgen eten en ze kunnen leven en zijn nogsteeds niet tevreden.
Dat vind ik best erg.

Ik zelf ben ziek geworden ''chronisch''ziek, ziekenhuizen willen niet te veel geld aan me uitgeven voor onderzoek, omdat het te onbekend is. Een uitkering krijg ik niet omdat ze vinden dat ik gewoon kan werken. Mijn ziekte kosten zijn momenteel rond de 200,- per maand.. Ik betaal in termijnen af, omdat ik geen cent missen kan. Behandelingen bij mijn therapeut kan ik niet krijgen omdat het ik elke keer forse rekeningen ervan krijg. Ik moet nu gaan lenen bij mijn ouders omdat ik het niet betalen kan.

En als ik dan hoor dat vluchtelingen en asielzoekers hierheen komen, en vooral de mannen, hun vrouw en kind daar achterlaten?!!! Dat vind ik echt heel heftig.

Vervolgens krijgen ze alle zorg die ze nodig hebben, en hoeven geen zorgkosten te betalen. Krijgen eten, hebben een onderkomen. En ze zijn zo vrij als ik weet niet wat. Dat doet me onwijs veel pijn en verdriet! Waarom het eigen volk niet, en vluchtelingen wel?? Echt als ik iets voor mijn geld doen kon, was ik allang weer aan het werken! En hun hoeven niks te doen!!

Misschien zijn mensen het hier niet mee eens, en vinden het ''zwart-wit'' bekeken. Maar dit is hoe ik het zie en beleef

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:52

xkimmieejj schreef:
Nee, ik zou hun niet willen helpen. In mijn ogen vind ik dat hun naar nederland komen, en alles krijgen. Een uitkering, ze krijgen eten en ze kunnen leven en zijn nogsteeds niet tevreden.
Dat vind ik best erg.

Ik zelf ben ziek geworden ''chronisch''ziek, ziekenhuizen willen niet te veel geld aan me uitgeven voor onderzoek, omdat het te onbekend is. Een uitkering krijg ik niet omdat ze vinden dat ik gewoon kan werken. Mijn ziekte kosten zijn momenteel rond de 200,- per maand.. Ik betaal in termijnen af, omdat ik geen cent missen kan. Behandelingen bij mijn therapeut kan ik niet krijgen omdat het ik elke keer forse rekeningen ervan krijg. Ik moet nu gaan lenen bij mijn ouders omdat ik het niet betalen kan.

En als ik dan hoor dat vluchtelingen en asielzoekers hierheen komen, en vooral de mannen, hun vrouw en kind daar achterlaten?!!! Dat vind ik echt heel heftig.

Vervolgens krijgen ze alle zorg die ze nodig hebben, en hoeven geen zorgkosten te betalen. Krijgen eten, hebben een onderkomen. En ze zijn zo vrij als ik weet niet wat. Dat doet me onwijs veel pijn en verdriet! Waarom het eigen volk niet, en vluchtelingen wel?? Echt als ik iets voor mijn geld doen kon, was ik allang weer aan het werken! En hun hoeven niks te doen!!

Misschien zijn mensen het hier niet mee eens, en vinden het ''zwart-wit'' bekeken. Maar dit is hoe ik het zie en beleef

Zo beleef ik als chronisch zieke het ook.
Net als jij ook geen uitkering. Werken valt me zwaar. Ook veel kosten aan peuten en medicijnen.
Nee daar kan de gelukszoeker niets aan doen maar ben daarom wel tegen.
En de echte vluchteling mag van mij hier blijven op mijn kosten. Maar geen verblijfs vergunning. Terug als het weer veilig is.

Nederland mag van mij net zulke strenge eisen aan stelling aan mensen die hier permanent willen komen wonen als Australië.
Hierje eigen bedruipen. Prima. Anders geen plek.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:07

bruintje123 schreef:
xkimmieejj schreef:
Dat vind ik best erg.

Zo beleef ik als chronisch zieke het ook.
Net als jij ook geen uitkering. Werken valt me zwaar. Ook veel kosten aan peuten en medicijnen.
Nee daar kan de gelukszoeker niets aan doen maar ben daarom wel tegen.
En de echte vluchteling mag van mij hier blijven op mijn kosten. Maar geen verblijfs vergunning. Terug als het weer veilig is.

Nederland mag van mij net zulke strenge eisen aan stelling aan mensen die hier permanent willen komen wonen als Australië.
Hierje eigen bedruipen. Prima. Anders geen plek.

Gelukkig iemand die het begrijpt! En ik ben het ook met jou eens!! Was bang voor negatieve reactie's, maar die gaan er misschien nog wel komen!!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:15

Judass schreef:

Dit. Veel mensen die zeggen van "ooh vluchtelingen willen we niet opvangen, ze hebben genoeg geld, ze klagen te veel." Dit soort mensen willen wanneer er hier oorlog is wel opgevangen worden in een ander land en zullen ook zeker gaan klagen in dat land.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:31

maava schreef:
Judass schreef:

Dit. Veel mensen die zeggen van "ooh vluchtelingen willen we niet opvangen, ze hebben genoeg geld, ze klagen te veel." Dit soort mensen willen wanneer er hier oorlog is wel opgevangen worden in een ander land en zullen ook zeker gaan klagen in dat land.

Maar als er dan oorlog is en het is zo slecht daar waar hun zitten. Waarom laten de mannen in hemelsnaam dan hun vrouw, en al helemaal hun kind achter?! En dat die dan het risico nog lopen op vermoord te worden.. Je zorgt dan toch voor je hele gezin? Of zie ik het totaal verkeerd?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:37

xkimmieejj schreef:
maava schreef:

Maar als er dan oorlog is en het is zo slecht daar waar hun zitten. Waarom laten de mannen in hemelsnaam dan hun vrouw, en al helemaal hun kind achter?! En dat die dan het risico nog lopen op vermoord te worden.. Je zorgt dan toch voor je hele gezin? Of zie ik het totaal verkeerd?

Ik kan natuurlijk niet voor iedere vluchteling spreken, misschien wel omdat dat gezin denkt, ik kan als moeder niet met mijn kind deze reis maken, als mijn man alvast daar naartoe gaat kan deze mij later daar naartoe halen. (hoe weet ik niet, je zou het de vluchtelingen zelf moeten vragen, zijn vast ook mannen die heir gekomen zijn die geen vrouw en kind (meer) hebben en mannen die wel met hun vrouw en kind komen of zelf moeders met kind zonder man)

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:40

Aha ik snap het... het is oorlog... ieder moet vrezen voor zijn leven... en dan is het logisch dat de heer des huizes iedereen achterlaat om elders een nieuw bestaan op te bouwen... Als een situatie zo gevaarlijk is dat je moet vluchten laat je volgens mij je gezin niet achter. Kún je je gezin achter laten dan heb je geen recht op opvang lijkt mij.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zie hier ook gezinnen over straat lopen. Dat is echter wat 25% van wat wij hier hebben en lopen er ook wat minder verzorgd bij dan het jongere manvolk.... wat hier in groepen over straat slentert (overdag én 's avonds).

Voor ieder die niet weet hoe het is om een AZC in je achtertuin te hebben; in drie maanden tijd heb ik twee keer de politie moeten bellen.

De eerste keer toen ik twee dronken vluchtelingen in mijn tuin had om tien uur 's ochtends. Waren ze dronken? Ik kan er niets anders van maken, ze hadden de halve liter blikken bier in hun handen en konden nauwelijks op hun benen staan. Waren het vluchtelingen? Wij hebben hier geen andere buitenlanders, woon hier al heel mijn leven.

De tweede keer toen ik mijn honden ging uitlaten. Twee pekingezen en een chihuahua. Een groepje van een man of tien (20-30jr) is mij een aantal straten al blaffend en fluitend achterna gelopen. Dit is intimiderend omdat je niet weet wat te kunnen verwachten, zodoende durfde ik niet eens om te kijken. Ik ben bij een kennis naar binnen gegaan om van ze af te komen.

Elke keer werd ik keurig door de politie terug gebeld een paar dagen later... ze hadden er niets mee gedaan want ze hadden geen auto's beschikbaar... Een volgende keer moest ik zeker weer bellen want dergelijke meldingen waren belangrijk...

Zo nog veel meer incidenten; diefstal, bedreiging, intimidatie e.d. Niks daarvan komt in de pers..

Klinkt ongelofelijk allemaal? Dan is iedereen hier welkom dit eens persoonlijk te komen bekijken, een uurtje is genoeg. Bij voorkeur wel op een dinsdag want dan krijgen ze betaald en is er nauwelijks nog een Nederlander in de winkelstraat te vinden. Rijen dik bij de pinautomaat.. met tassen vol terug naar het AZC... :)F |o