Cowgirl schreef:Of aanpassen of afschaffen.
Ik heb de docu nog niet gezien maar ik ben al een paar jaar tegen dit soort dingen.
Eens. Weg ermee. Als kind vond ik het mooi, nu al jaren niet meer.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoolgangster schreef:De insteek van de documentaire-makers blijkt ook te maken te hebben met het verbod om wilde dieren in circussen te laten optreden. Zij kijken of het Dolfinarium een circus of een dierentuin (met educatieve elementen) is. En komen tot de conclusie dat het Dolfinarium in feite een nat circus is, waar wilde dieren gebruikt worden... wat in een normaal circus niet mag... wat dus de vraag rechtvaardigt, of het Dolfinarium nog wel recht van bestaan heeft.
Magrathea schreef:Ohjee karuna, ik hoop niet dat je daadwerkelijk doorgaat met je vergelijking met planten want dan kan ik echt niet serieus met je discussieren, sorry![]()
Het verschil zit 'm in stereotiep gedrag. Dolfijnen en orka's vertonen duidelijk onnatuurlijk gedrag dat voortkomt uit frustratie of domweg ongelukkig zijn. Denk aan wat je altijd ziet bij orkas in gevangenschap: dat hun rugvin slap gaat hangen. In dolfijnen uit het zich in agressieproblemen met soms het verwonden van elkaar en zichzelf of de verzorgers. Om het iets verder door te trekken: we hebben nota bene een uitdrukking voor "ijsberen", maar heb je dit ooit een ijsbeer zien doen op National Geographic?
Dat dolfijnen in een bad met chloor beter dan een paard in een box is rechtvaardigt het overigens niet. Als een paard 24/7 in een box staat muv rijden en ik zeg "maar ik maak het beter! Hij krijgt nu een 2x zo grote box én mag elke dag een uur los in de paddock!" dan word ik hier nog steeds afgeschoten denk ik, niet?
Jildau schreef:karuna schreef:Hoezo kinderachtig? Is de werkelijkheid elk dier weet niet dat zijn voorouders ooit wild waren. Kan er niets anders van maken.
Iets met evolutie? Domesticeren?
karuna schreef:In hoeverre is het tamme paard wezenlijk anders dan een konik bijvoorbeeld? Of een herder of husky van een wolf? Ja ze tolereren mensen beter in hun buurt maar kwa beweging hebben ze toch echt dezelfde behoeftes. Of een papegaai in een kooitje. Daar mag je niks over zeggen maar als het gaat om dolfijnen of orcas wordt je meteen afgeslacht,
Is voor mij echt hetzelfde.
karuna schreef:Jildau schreef:Iets met evolutie? Domesticeren?
In hoeverre is het tamme paard wezenlijk anders dan een konik bijvoorbeeld? Of een herder of husky van een wolf? Ja ze tolereren mensen beter in hun buurt maar kwa beweging hebben ze toch echt dezelfde behoeftes. Of een papegaai in een kooitje. Daar mag je niks over zeggen maar als het gaat om dolfijnen of orcas wordt je meteen afgeslacht,
Is voor mij echt hetzelfde.
kimmie261 schreef:Magrathea schreef:Kimmie, wat representeert je plaatje precies?
triest als je dat niet ziet,maar dat die laguna klein is,veeeeel te klein om zeezoogdieren in te houden misschien???
Magrathea schreef:Nee ik bedoel, het deel aan de rechterkant, is dit de omvang van een dolfijnen leefgebied? Lijkt mij een beetje klein namelijk
Magrathea schreef:Zoolgangster: ik weet niet of dit ook voor "ons" dolfinarium geldt, maar er is daadwerkelijk een industrie achter het leveren van wilde dolfijnen aan dolfinaria in Europa en Amerika. De site van het dolfinarium noemt "70% van de dieren wordt in gevangenschap geboren" - dus 30% wordt uit het wild gehaald gok ik zo? En voor elk dier dat mooi genoeg is om op transport te gaan voor in een dierenpark worden er velen uitgemoord
dees_daan schreef:Of je nou voor of tegen bent, 1 ding is duidelijk geworden en dat is dat het dolfinarium keihard liegt over wat ze wel en niet doen. Ze draaien overal omheen en zijn gewoon niet eerlijk.
Daarnaast vind ik het niet kunnen dat er 14 dolfijnen in dat kleine stukje leven voor 5 of 6 jaar achterelkaar en dat ze dan weer even naar de lagune mogen maar dus ook weer teruggeplaatst worden in die badkuip. Ze geven ze dus 'even' de ruimte en zetten ze in een groep, om ze vervolgens weer uit die groep te halen en in de badkuip te plaatsen omdat ze de shows moeten doen, dat lijkt me sowieso al niet gezond.