Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:40

Cowgirl schreef:
Of aanpassen of afschaffen.

Ik heb de docu nog niet gezien maar ik ben al een paar jaar tegen dit soort dingen.

Eens. Weg ermee. Als kind vond ik het mooi, nu al jaren niet meer.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:41

karuna schreef:
Hoezo kinderachtig? Is de werkelijkheid elk dier weet niet dat zijn voorouders ooit wild waren. Kan er niets anders van maken.

Iets met evolutie? Domesticeren?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:44

Het is best dubbel: er wordt blijkbaar gefokt met deze dolfijnen, wat voor- en nadelen heeft: voordeel is dat je geen dieren uit het wild haalt, nadeel: de ruimte is beperkt, en van alle dolfinaria is Harderwijk misschien wel het minst slechte/de beste van alle dolfinaria... kun je nagaan hoe slecht de andere dolfinaria kunnen zijn.
Verder speelt Harderwijk duidelijk "mooi weer" en zijn ze, als ik de docu moet geloven, niet erg eerlijk.

De docu mag dan overkomen als bij voorbaat al negatief bedoeld, de "stagiaire" gaf zelf aan met een open mind (niet per se voor of tegen dolfinaria) aan aan zijn stage te zijn begonnen.

De insteek van de documentaire-makers blijkt ook te maken te hebben met het verbod om wilde dieren in circussen te laten optreden. Zij kijken of het Dolfinarium een circus of een dierentuin (met educatieve elementen) is. En komen tot de conclusie dat het Dolfinarium in feite een nat circus is, waar wilde dieren gebruikt worden... wat in een normaal circus niet mag... wat dus de vraag rechtvaardigt, of het Dolfinarium nog wel recht van bestaan heeft.

Om nog terug te komen op het fokken met deze dieren: zó houdt het Dolfinarium natuurlijk ook zijn eigen bestaansrecht, naar het publiek toe, overeind: zoals één van de bokkers al schrijft: waar laat je de in Harderwijk geboren dolfijnen als je het dolfinarium verbiedt? En door steeds dolfijnen geboren te laten worden, maak je het extra moeilijk het dolfinarium op te doeken, want... juist, waar laat je de in gevangenschap geboren dieren... :\

Ik moet wel zeggen dat Rambam een typische jaren '70/'80 Vara-sneer meegeeft in deze docu... zo heel erg netjes vind ik ze niet te werk gaan, met hun Peta-achtige aktie nadat ze voor zichzelf geconcludeerd hebben dat het Dolfinarium niet goed omgaat met de dieren.

Is het goed dat het aangekaart wordt? Ik denk het wel.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 03-03-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:46

afgezien of de dieren wel of niet goed verzorgd worden.

De bassins voor de show dieren zijn echt te klein en daarbij chloor water is not done.

een mooi groot open stuk in natuur water en de bassins vergroten maakt het allemaal ietsjes dier beter. blijft moeilijk want het is midden in een woon wijk...

Ben vroeger 2x geweest met schoolreisje.. en werd er niet erg vrolijk van :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:47

Ohjee karuna, ik hoop niet dat je daadwerkelijk doorgaat met je vergelijking met planten want dan kan ik echt niet serieus met je discussieren, sorry :')

Het verschil zit 'm in stereotiep gedrag. Dolfijnen en orka's vertonen duidelijk onnatuurlijk gedrag dat voortkomt uit frustratie of domweg ongelukkig zijn. Denk aan wat je altijd ziet bij orkas in gevangenschap: dat hun rugvin slap gaat hangen. In dolfijnen uit het zich in agressieproblemen met soms het verwonden van elkaar en zichzelf of de verzorgers. Om het iets verder door te trekken: we hebben nota bene een uitdrukking voor "ijsberen", maar heb je dit ooit een ijsbeer zien doen op National Geographic?

Dat dolfijnen in een bad met chloor beter dan een paard in een box is rechtvaardigt het overigens niet. Als een paard 24/7 in een box staat muv rijden en ik zeg "maar ik maak het beter! Hij krijgt nu een 2x zo grote box én mag elke dag een uur los in de paddock!" dan word ik hier nog steeds afgeschoten denk ik, niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:48

Zoolgangster schreef:
De insteek van de documentaire-makers blijkt ook te maken te hebben met het verbod om wilde dieren in circussen te laten optreden. Zij kijken of het Dolfinarium een circus of een dierentuin (met educatieve elementen) is. En komen tot de conclusie dat het Dolfinarium in feite een nat circus is, waar wilde dieren gebruikt worden... wat in een normaal circus niet mag... wat dus de vraag rechtvaardigt, of het Dolfinarium nog wel recht van bestaan heeft.

Toevoeging: of het nog wel recht van bestaan heeft in de huidige vorm.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:49

Magrathea schreef:
Ohjee karuna, ik hoop niet dat je daadwerkelijk doorgaat met je vergelijking met planten want dan kan ik echt niet serieus met je discussieren, sorry :')

Het verschil zit 'm in stereotiep gedrag. Dolfijnen en orka's vertonen duidelijk onnatuurlijk gedrag dat voortkomt uit frustratie of domweg ongelukkig zijn. Denk aan wat je altijd ziet bij orkas in gevangenschap: dat hun rugvin slap gaat hangen. In dolfijnen uit het zich in agressieproblemen met soms het verwonden van elkaar en zichzelf of de verzorgers. Om het iets verder door te trekken: we hebben nota bene een uitdrukking voor "ijsberen", maar heb je dit ooit een ijsbeer zien doen op National Geographic?

Dat dolfijnen in een bad met chloor beter dan een paard in een box is rechtvaardigt het overigens niet. Als een paard 24/7 in een box staat muv rijden en ik zeg "maar ik maak het beter! Hij krijgt nu een 2x zo grote box én mag elke dag een uur los in de paddock!" dan word ik hier nog steeds afgeschoten denk ik, niet?

Dit komt doordat orca's in gevangenschap niet diep genoeg duiken en teveel aan de oppervlakte blijven, waardoor de rugvin te weinig tegendruk van het water krijgt en daardoor gaat hangen. Dit staat los van hoe het dier zich emotioneel voelt. Los daarvan ben ik het wel met je post eens.

karuna
Drukke kabouter

Jildau schreef:
karuna schreef:
Hoezo kinderachtig? Is de werkelijkheid elk dier weet niet dat zijn voorouders ooit wild waren. Kan er niets anders van maken.

In hoeverre is het tamme paard wezenlijk anders dan een konik bijvoorbeeld? Of een herder of husky van een wolf? Ja ze tolereren mensen beter in hun buurt maar kwa beweging hebben ze toch echt dezelfde behoeftes. Of een papegaai in een kooitje. Daar mag je niks over zeggen maar als het gaat om dolfijnen of orcas wordt je meteen afgeslacht,

Is voor mij echt hetzelfde. :j

Magrathea

Zoolgangster: ik weet niet of dit ook voor "ons" dolfinarium geldt, maar er is daadwerkelijk een industrie achter het leveren van wilde dolfijnen aan dolfinaria in Europa en Amerika. De site van het dolfinarium noemt "70% van de dieren wordt in gevangenschap geboren" - dus 30% wordt uit het wild gehaald gok ik zo? En voor elk dier dat mooi genoeg is om op transport te gaan voor in een dierenpark worden er velen uitgemoord :\

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:50

Magrathea schreef:
Kimmie, wat representeert je plaatje precies?

triest als je dat niet ziet,maar dat die laguna klein is,veeeeel te klein om zeezoogdieren in te houden misschien???

Koper

De konik IS een tam paard :+

Magrathea

karuna schreef:
In hoeverre is het tamme paard wezenlijk anders dan een konik bijvoorbeeld? Of een herder of husky van een wolf? Ja ze tolereren mensen beter in hun buurt maar kwa beweging hebben ze toch echt dezelfde behoeftes. Of een papegaai in een kooitje. Daar mag je niks over zeggen maar als het gaat om dolfijnen of orcas wordt je meteen afgeslacht,

Als je je druk maakt om het natuurlijke gedrag van husky's dat ze niet kunnen uiten omdat ze bij eigenaars zonder voldoende voorkennis zitten, dan moet je daar een topic over openen. Ik denk dat veel bokkers het met je eens zijn :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:51

karuna schreef:
Jildau schreef:

Is ook hetzelfde, maar omdat het ene ook nog bestaat hoef je toch het andere slechte niet goed te keuren :?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:51

kimmie261 schreef:
Magrathea schreef:
Kimmie, wat representeert je plaatje precies?

triest als je dat niet ziet,maar dat die laguna klein is,veeeeel te klein om zeezoogdieren in te houden misschien???

Nee ik bedoel, het deel aan de rechterkant, is dit de omvang van een dolfijnen leefgebied? Lijkt mij een beetje klein namelijk

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:53

Ik heb de docu net bekeken. Vind dat ze zeker gelijk hebben wat ruimte betreft, dat is eigenlijk nooit genoeg voor dolfijnen.

Echter wel jammer dat ze eigenlijk alleen maar naar de showdolfijnen kijken en bijna niet naar de andere dieren. De meeste dieren leven in een 'natuurlijke' omgeving.

Daarnaast begrijpen veel mensen niet dat 'kunstjes doen' echt heel belangrijk is voor de dolfijnen omdat het ze aan het denken zet, dat is echt nodig bij zulke slimme dieren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:53

Niet zozeer want volgens de eigenaar van de twee vreemd gekleurde koniks zijn ze niet echt bestand tegen in gevangenschap leven in een box. Kan ook mustang invullen desnoods.

Gaat erom dat daar geen discussies landelijk over ontstaan maar over dolfijnen wel. Apassionata, spaanse rijschool noem maar op. Zijn dan hetzelfde iets dan een dolfinarium. Deze paarden staan niet lang in de wei in een kudde tijdens de tournees,

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:54

Magrathea schreef:
Nee ik bedoel, het deel aan de rechterkant, is dit de omvang van een dolfijnen leefgebied? Lijkt mij een beetje klein namelijk

dat in de rode cirkel is de laguna... daarnaast ligt een kanaal waarmee je een klein beetje vergelijking hebt hoe "groot" die laguna nu is voor zo'n 30 dolfijnen...

het leefgebied van de dolfijnen die in het showbadje verblijven zijn zo klein dat je ze niet ingezoomd krijgt...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-03-16 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy16

Een ander grooooot verschil met een circus is dat de dieren in dezelfde omgeving blijven en niet steeds verhuizen. Dat vind ik echt één van de grootste bezwaren tegen circussen...

Jildau

Voor mij is een paard 24/7/365 in een stal net zo goed dierenmishandeling en een papegaai in een kleine kooi ook. Een cavia alleen in een hokje ook. Een paard in een weiland echter niet, een papegaai in een grote volière of grotendeels los in huis ook niet en een cavia in een ruim verblijf met soortgenoten ook niet. Bij deze dieren vind ik het goed mogelijk om ze in gevangenschap te houden en dat wordt met dolfijnen gewoon erg lastig. Ik ben erg tegen circusdieren en ik zie deze dolfijnen ook als circusdieren, net als Rambam.

Happy16

Re: Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:55

Vogels vind ik ook niet echt dieren om in gevangenschap te houden...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:56

Oke, ik schrik serieus over het beeld van domesticeren hier in het topic. Het domesticeren is het aanpassen van dieren door het fokken en selecteren door de mens om het in het leven van de mens aan te passen. Een chihuahua is een fok product van de mens over tientallen generaties. Een deel van de natuurlijke behoeftes is het zelfde gebleven, maar een flink deel is ook verdwenen. Paarden net zo. Een kwpn'er is ook aangepast aan de behoeften van de mens en ja het is en blijft een kudde dier en het heeft veel beweging nodig, maar een ander deel van de échte wilde paarden aan gedrag vertonen, is verdwenen, eruit gefokt. Kippen het zelfde verhaal. De huidige vleeskip wil niet eens naar buiten, dat is te stressvol voor zo'n dier en het blijft lekker op zijn stekkie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:57

Magrathea schreef:
Zoolgangster: ik weet niet of dit ook voor "ons" dolfinarium geldt, maar er is daadwerkelijk een industrie achter het leveren van wilde dolfijnen aan dolfinaria in Europa en Amerika. De site van het dolfinarium noemt "70% van de dieren wordt in gevangenschap geboren" - dus 30% wordt uit het wild gehaald gok ik zo? En voor elk dier dat mooi genoeg is om op transport te gaan voor in een dierenpark worden er velen uitgemoord :\

Daarbij is het ook nog zo, dat de dolfijnen die in Harderwijk geboren worden, vast niet allemaal in Harderwijk blijven, er zullen er ook wat naar een ander Dolfinarium gaan.
En dan is het de vraag of ze het daar beter krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:58

Of je nou voor of tegen bent, 1 ding is duidelijk geworden en dat is dat het dolfinarium keihard liegt over wat ze wel en niet doen. Ze draaien overal omheen en zijn gewoon niet eerlijk.

Daarnaast vind ik het niet kunnen dat er 14 dolfijnen in dat kleine stukje leven voor 5 of 6 jaar achterelkaar en dat ze dan weer even naar de lagune mogen maar dus ook weer teruggeplaatst worden in die badkuip. Ze geven ze dus 'even' de ruimte en zetten ze in een groep, om ze vervolgens weer uit die groep te halen en in de badkuip te plaatsen omdat ze de shows moeten doen, dat lijkt me sowieso al niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:01

Iets met sonar dat tegen de wand van het kunstmatig bassin weerkaatst waardoor de dieren horendol worden?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:02

dees_daan schreef:
Of je nou voor of tegen bent, 1 ding is duidelijk geworden en dat is dat het dolfinarium keihard liegt over wat ze wel en niet doen. Ze draaien overal omheen en zijn gewoon niet eerlijk.

Daarnaast vind ik het niet kunnen dat er 14 dolfijnen in dat kleine stukje leven voor 5 of 6 jaar achterelkaar en dat ze dan weer even naar de lagune mogen maar dus ook weer teruggeplaatst worden in die badkuip. Ze geven ze dus 'even' de ruimte en zetten ze in een groep, om ze vervolgens weer uit die groep te halen en in de badkuip te plaatsen omdat ze de shows moeten doen, dat lijkt me sowieso al niet gezond.

Daarbij zitten ze 24/7 in een chloorbad, blijkbaar omdat er teveel dolfijnen in een beperkte ruimte worden gehouden... (en vermoedelijk ook om het water lekker helder te houden, zodat ze goed zichtbaar blijven voor het publiek) en dat voortdurend in chloor zwemmen heeft alleen al voor de ogen geen leuke gevolgen.