Studenten geweerd uit spits, OV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:51

Theeglas schreef:
Oke, ik ben het er niet mee-eens. Maar dat je niet kunt werken omdat je savonds naar school moet, vind ik dan ook weer een beetje onzin. Je kunt ook overdag werken.
Sterker nog; voor de studenten die al aan de slag zijn (ik) is het juist fijn dat je jouw studie makkelijker naast je baan(tje) kunt volgen.

Hoe dan? Ik heb doorgaans college/ kliniek van half 8 tot 5, en dan ook altijd een dag in het weekend. Dus ik zou niet zo goed weten hoe ik overdag dan genoeg moet verdienen om mijn huur te betalen. Het is nu al lastig, en dan werk ik minimaal twee avonden in de week, als ik minder onderwijs heb werk ik full time.
Dit is mogelijk omdat ik al 9 jaar voor dit bedrijf werk, en mijn baas de roosters aanpast op mijn studierooster. Hoeveel werkgevers doen dat nou? Zonder de ontzettend soepele en meewerkende instelling van het bedrijf waar ik werk, had ik allang niet meer kunnen studeren op deze manier.

Indien het onderwijs tot 19.00 uur duurt, kom ik dus elke dag 1,5 uur te laat op het werk... Dan gaat het wel een keer ophouden voor het bedrijf vrees ik. Bovendien is het dan de moeite niet meer. 4 uur reizen om 1,5 uur te werken...
En werk zoeken in mijn studiestad? Alsof iemand me aanneemt als ik dus elke week een ander rooster/programma heb en dus heel onregelmatig kan werken, maar wel minimaal 2 dagen in de week wil. Voor mij 100 anderen....

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:52

Wat een vreselijke onzin! Willen ze niet meer dat mensen gaan studeren of zo? Je kan het als student niet slechter treffen nu...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:53

Wat ik me afvraag: Waarom de studenten weren? Volgens mij is het meeste publiek in de spits het 'gewone' woon-werk verkeer, dus dan kan je die toch beter weren? ;)

Gianti

Re: Studenten geweerd uit spits, OV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:54

Met 3 universiteiten zover krijgen tijden aan te passen, heb je grotere groep, dan voor je 3 bedrijven zover hebt

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:57

Echt belachelijk.. Vraag me af wanneer dit ingaat, ik gok volgend blok al aangezien mijn school al heeft toegestemd (Hogeschool Utrecht).
Ik moet 2 uur reizen om thuis te komen plus 's avonds rijden de bussen nog maar 1x per uur, en mijn trein sluit daar totaal niet op aan. Dat wordt maar veel thuisstudie dan want elke dag 9 uur of later thuis wordt hem niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:57

Klopt ook wel. Maar ik zie dat de UU dus ook in gesprek is. Nou studeer ik zelf diergeneeskunde, en ik loop niet co-schappen op de kliniek. Dan begin je gewoon om half 8 en ben je half 5/5 uur klaar. Later beginnen? Volgens mij kan dat niet, omdat wij ook gewoon te maken hebben met patienten en hun eigenaren. De kliniek is gewoon een bedrijf, en die tijden kunnen ze niet zomaar aanpassen. Denk dat dat voor humane geneeskunde ook zal gelden.
Dus de UU kan wel de collegetijden aanpassen, maar dan heb je als DGK student nog steeds 3 jaar master waarin je sowieso in de spits moet reizen.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:59

Zal betekenen dat veel scholen om 11 uur pas kunnen beginnen en ook rond 3 uur vrij moeten zijn. Ik reis 2 uur heen en 2 uur terug met het ov naar school. Worden dan lekker korte daagjes ;p

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:00

Mijn uni doet er voorlopig niet aan mee, en hoor ook van veel kanten dat zij het echt onzin vinden. Hoop dat het zo blijft. En vraag me ook echt af hoe ze het in het OV willen doen. Inderdaad kaartjes dan maar ongeldig maken? Ik vind het echt belachelijk..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:00

ItsMeGaby schreef:
Zal betekenen dat veel scholen om 11 uur pas kunnen beginnen en ook rond 3 uur vrij moeten zijn. Ik reis 2 uur heen en 2 uur terug met het ov naar school. Worden dan lekker korte daagjes ;p

Je gaat in avond door ;)

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:02

Gianti schreef:
ItsMeGaby schreef:

Je gaat in avond door ;)

hmm dat drukt de pret:( Hoop dat ze dan wel de stalling voor onze paarden gaan betalen en onze huur, want tijd voor paardrijden of werken is dan weg :(

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:04

eilleen333 schreef:
Wat ik me afvraag: Waarom de studenten weren? Volgens mij is het meeste publiek in de spits het 'gewone' woon-werk verkeer, dus dan kan je die toch beter weren? ;)

Tja, studenten reizen gratis, en gewoon woon werk verkeer betaald wel. Dus voor de NS is het wel duidelijk wie er het belangrijkst zijn :')

Ik kan hier zo pissig over worden.
Het voelt echt nogal denigrerend.
Ik las dit op volkskrant.nl: "De NS-topman wil dat universiteiten en hogescholen hun roosters wijzigen, zodat studenten in de drukke spits geen zitplaatsen in de trein meer bezet houden."
Alsof de studenten minder recht hebben op het openbaar vervoer dan werkend Nederland. Om te huilen.

Eerst al de afschaffing van de studiefinanciering, en nu dit. Het lijkt wel alsof bij elke financiele crisis er word gedacht, ach dan maken we het de studenten toch weer wat moeilijker.....

edit:
o ik lees net dat je als beloning een gratis kop koffie krijgt. Nou NS, was genereus van jullie.... :') :') :')
Nu is alles weer goed hoor, ik ben voor.
Laatst bijgewerkt door IsabelHx op 03-03-16 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:06

Misschien is dat het verschil tussen HBO, universiteit of verschillende studies, maar ik had al regelmatig les in de avond hoor.
Het was balen, maar echt niet enorm uitzonderlijk om tot half 7 of tot 21.00 college te hebben.
Daarnaast waren de contacturen minder dus ik werkte dinsdag of woensdag overdag en op zaterdag.

Maargoed, dan zijn er nog een hoop studenten die wel in de problemen komen natuurlijk.
In plaats van de horeca dan een poetsbaantje zoeken, die zijn meestal in de ochtend :P .
Maar ja zit je dadelijk nog steeds in de spits :+

Edit: Las hier iets over dan niet meer 's avonds naar je paard kunnen. Daar heb je dan in de ochtend tijd voor!
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 03-03-16 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:06

De NS krijgt ook gewoon betaald voor de studenten. Alleen betaald de overheid het. Dus wat dat betreft zou dat niet uit moeten maken toch?

Maar idd, wat je zegt. Alsof studenten minder zijn...

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:07

Het hele artikel is gebaseerd op het 'nieuws' dat onderwijsinstellingen hebben toegezegd te kijken of er mogelijkheden zijn om de lestijden te verruimen. De toon van het bericht van Metro is (zoals wel vaker) alsof er vanaf morgen tijdens de spits politie in de trein rondloopt in de studenten uit de rijdende wagons werpen ;)

Ik vind het uiteraard niet kunnen om studenten uit de trein te 'weren', maar dat universiteiten meedenken kan toch ook gunstig zijn? Ik las dat in veel onderwijsinstellingen na 3 uur de helft van de lokalen leeg staat. Dan kun je met een beetje schuiven wellicht al veel bereiken. Het is voor studenten toch ook fijner als ij niet tot de spits verplicht zijn?

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:07

Josien_
In principe kunnen we wel allemaal andere baantjes gaan zoeken, het zal uiteindelijk allemaal met veel gepuzzel lukken. Maar het gaat er eigenlijk gewoon om dat wij de problemen van de NS maar moeten gaan oplossen en daarvoor ons hele leefritme moeten gaan omgooien.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:09

SimoneeM schreef:
De NS krijgt ook gewoon betaald voor de studenten. Alleen betaald de overheid het. Dus wat dat betreft zou dat niet uit moeten maken toch?

o, dat wist ik niet.
Maar dan alsnog, als ze zelf betalende klanten gaan weren, is er grotere kans dat ze de auto gaan pakken, wat minder inkomsten voor de NS betekend.
Terwijl de studenten het ov toch wel blijven gebruiken omdat ze vaak geen auto hebben en ze niet voor het ov hoeven te betalen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:11

IsabelHx schreef:
SimoneeM schreef:

o, dat wist ik niet.
Maar dan alsnog, als ze zelf betalende klanten gaan weren, is er grotere kans dat ze de auto gaan pakken, wat minder inkomsten voor de NS betekend.
Terwijl de studenten het ov toch wel blijven gebruiken omdat ze vaak geen auto hebben en ze niet voor het ov hoeven te betalen.

Daar heb je wel gelijk in!

Ik las net wel dat de NS op facebook ook op mensen reageert dat ze niet zo slim zijn geweest wat betreft inkopen van treinen. Er was namelijk sprake van dat studenten ov zou verdwijnen, dus verwachtten ze minder treinen nodig te hebben. Dit gebeurde echter niet, en toen hadden ze ineens een tekort, aangezien de groep juist groter werd. En nieuwe treinen regelen duurt nogal lang helaas.

purny

Re: Studenten geweerd uit spits, OV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:55

Als dat de grootste groep reizigers is dan zit er niks anders op. Heel rot voor de mensen die ernaast ook nog een paard hebben maar dat is gewoon even aanpassen en plannen. Daar kan en mag de ns geen rekening mee houden.
Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom de duo niet heeft gekozen voor een trajectkaart. Dat zal al een hoop reizigers en geld schelen gezien er veel studenten zijn die een dagje gaan reizen met de trein

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:58

purny schreef:
Als dat de grootste groep reizigers is dan zit er niks anders op. Heel rot voor de mensen die ernaast ook nog een paard hebben maar dat is gewoon even aanpassen en plannen. Daar kan en mag de ns geen rekening mee houden.
Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom de duo niet heeft gekozen voor een trajectkaart. Dat zal al een hoop reizigers en geld schelen gezien er veel studenten zijn die een dagje gaan reizen met de trein

Ik snap niet waarom wij ons zouden moeten aanpassen omdat de NS hun zaken niet op orde heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:00

Ik heb hier echt geen woorden voor.

Eerst wordt de studiefinanciering afgezegd wat op zich niet heel erg is; het is te doen.

Maar nu dit? Er zijn genoeg studenten die nog thuis wonen die dan vervolgens pas 9 uur thuis zijn, en wat dacht je van alle horecabaantjes die moeten worden opgezegd? Dag inkomsten! En de beloning: een kopje koffie. :+

Volgens mij is de mentaliteit van dit land: "laten we het onze studenten zo moeilijk mogelijk maken." Ik word er naar van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:02

Selina schreef:
purny schreef:

Ik snap niet waarom wij ons zouden moeten aanpassen omdat de NS hun zaken niet op orde heeft?

Het is gewoon geven en nemen in deze maatschappij. En het zou toch ergens vandaan moeten komen vind ik

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:03

Je lacht je toch hartstikke naar om deze hele grap die ze 'NS' noemen. Studenten weren uit de spits. Word een mooie om dat te verwoorden bij mijn werkgevers en stage. 'Sorry jongens, ik ben er pas rond 11u, mag niet eerder reizen met de trein'. Ze zien me al aankomen.

Voor de mensen die 'maar studenten gaan vaak genoeg een dagje reizen' een argument vinden. Die zullen A) echt niet zo vroeg gaan reizen in de spits en B) 90% heeft gewoon college dus dat percentage is in aantallen te verwaarlozen. Studeren is een privilege, maar door de afschaffing van de basisbeurs en dit soort ongein zal een grote groep ervoor kiezen gewoon helemaal niet meer te gaan studeren. Ik dank God echt dat ik niet nú nog moet gaan studeren, je start bijna dakloos met de huidige systemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:11

purny schreef:
Selina schreef:

Het is gewoon geven en nemen in deze maatschappij. En het zou toch ergens vandaan moeten komen vind ik

Jij bent serieus?? Hoe moet je dat gaan uitleggen op je stage? 'Ik kan alleen stagelopen tussen 11 en 20 uur want op jullie werktijden mag ik niet reizen' :+

Waarom moet het niet bij de werkende mensen vandaan komen, die over het algemeen wel een auto hebben. En nog beter; waarom niet gewoon bij NS zelf? Zij kunnen de vraag niet aan... Er is gewoon meer vraag naar het OV (wat al die jaren door de overheid gestimuleerd is!!) en nu eens mogen de studenten niet meer in de spits :') het is dat het geen een april is of op de site van de speld staat, anders was dit gewoon een lachwekkende oplossing

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:20

Toen ik het artikel op metro las dacht ik eerst dat het een grap was. Maar helaas blijkt het toch echt zo te zijn.

Ik ben op dit moment een 2de jaars HBO student en studeer in Amsterdam. Ikzelf woon overigens nog thuis en reis 2 uur lang om bij mijn school te komen. Voor mij is het grootste probleem niet het hebben van een bijbaan in de avonduren, want ik heb een bijbaan in het weekend. Het grootste probleem voor mij zou worden is dat ik niet meer thuis kan komen als ik in de avonduren nog naar school moet. Er rijden dan namelijk geen bussen meer naar mijn kleine dorpje.
De enige optie zou dan zijn dat ik het huis uit ga. Ik krijg wel nog een basisbeurs want ik val nog onder de oude regeling. Ik zal dan dus een uitwonende beurs krijgen, maar dat is te weinig om een kamer in Amsterdam te kunnen betalen. Wat dus zou betekenen dat ik daadwerkelijk in de avonduren zou moeten gaan werken. Iets wat niet mogelijk zou zijn naast mijn opleiding die namelijk 24 contacturen heeft verdeeld over 4 dagen + 1 dag stage. Overigens is uit huis gaan sowieso al uitgesloten omdat ik dat geld nu al niet voor elkaar kan krijgen.

Ik snap niet zo goed dat de studenten geweerd worden tijdens de spits. Dat wij gratis reizen is eigenlijk niet helemaal waar. Wacht maar tot je je studie niet afrond en als je dan die heerlijke studieschuld krijgt wat niet alleen bestaat uit studiefinanciering maar ook uit je studentenreisproduct.
Ik snap ook dat het gewone woon-werk reizigers ook gewoon met de trein moeten kunnen reizen. Maar het woon-werk verkeer kan makkelijker de auto pakken dan een student. Wat we dan weer krijgen zijn eindeloze files.

En dan heb je het probleem nog met de stages. Als ik naar mijn stage ga dan moet ik tijdens de spits reizen. Een andere optie is er niet. Net zoals werknemers niet kunnen zeggen dat ze 3 uur later beginnen want ze mogen anders niet met de trein reizen. In mijn geval gaat het maar om 1 dag, maar andere opleidingen hebben soms wel 4 dagen stage. Niet echt goed over na gedacht dus.

Ik vind eigenlijk ook dat de hogescholen en uni's enquêtes moet afnemen bij de studenten. In mijn ogen kunnen ze dit niet zomaar doorvoeren zonder diegene die daadwerkelijk getroffen worden een stem te geven.

Het is jammer dat het zo moet gaan.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:23

Ik heb het idee dat er wel heel veel zwart-wit wordt gezien. Niet álle lessen kunnen naar de avond, want dat past niet op de universiteit of hoge school. Ook kán het niet zo zwart/wit worden doorgevoerd, want hoe worden studenten inderdaad geweerd uit de trein, kan je dan niet inchecken? Kranten (de media over het algemeen eigenlijk) zetten zulke dingen er natuurlijk ook het liefst in alsof álles zo drastisch mogelijk gaat veranderen.

Bij mijn studie zie ik best mogelijkheden. Ik heb weinig contacturen en veel zelfstudie. 3 dagen les met meestal maar 3 uur aansluitend op een dag. In plaats van 9-12 kunnen ze dan drie keer in de week 10-1 of 11-2 doen bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat ze daarmee de spits al iets verminderen als meerdere hogescholen en/of universiteiten er rekening mee houden op deze manier.

MAAR, zou het niet een oplossing zijn om dit bijvoorbeeld alleen op de vrijdagmiddag en maandagmorgen te doen? Of alleen op die dagen alleen meer avondlessen te doen? Misschien zit ik er zelf naast hoor, maar in mijn ervaring is het vooral op deze momenten het drukst in de trein. (of komt dat omdat ik dan zelf vooral met de trein reis?). Dan is het niet gelijk een te grote verandering, hoeven studenten en scholen niet drastisch aan te passen, en is (een deel) van het probleem wellicht opgelost? Of colleges opnemen en online beschikbaar stellen? Daarmee werken wij op dit moment, en dat is eigenlijk erg fijn!

ik zie het dus niet voor me dat het wordt 'verboden', maar dat studenten minder in de spits hóeven te reizen. Dat zou in mijn ogen best tot een vermindering van het probleem kunnen leiden. We moeten eerst maar even afwachten wat de daadwerkelijke plannen worden, want van een krant ga ik niet zomaar alles aannemen.