Veranderde gebruiken rondom geboorte en dood.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Veranderde gebruiken rondom geboorte en dood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:58

Het verschilt denk ik echt per familie. Als ik ooit ga bevallen dan zijn er weinig mensen bij! Alleen mijn vriend, mijn moeder en evt zijn moeder. Misschien nog een goede vriendin, dat is het.

Daar tegenover waren wij met de hele familie bij het overlijden van mijn opa.

Iedereen moet doen waar hij zich fijn bij voelt :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:59

proudmama schreef:
Natuurlijk zijn er velen die geen mensen bij de geboorten willen, en natuurlijk ( gelukkig) zijn er ook nog genoeg mensen die wel het respect op kunnen brengen om bij een familielid te zijn als ze sterven, maar nogmaals mij viel gewoon het veranderde patroon op .

Er zijn altijd vele kanten. Een indrukwekkend verhaal ken ik van iemand waar een familielid op sterven lag, maar die zich op pure wilskracht toch nog 'groot' hield zolang er mensen waren, dagenlang, maar het was zowel voor de stervende als voor de familie echt heel zwaar. Daar gaf de arts als tip om even allemaal de kamer uit te gaan, en toen was het eigenlijk meteen over. Anderen geven het ook al aan.
Maar het illustreert ook wel dat ook sterven blijkbaar ingewikkelder is dan het lijkt en niet altijd gebeurt als er anderen bijzijn.

Een andere situatie ken ik van iemand die zelf weinig draagkracht heeft maar wel in meerdere opzichten veel zorg levert, ook aan anderen. Familielid was al jaren erg dementerend, een groot deel van het afscheid was al geweest, en die persoon deed wat hij/zij kon, en heeft wel degelijk een deel van de zorg op zich genomen. Maar dagen aan een stuk waken was gewoon geen mogelijkheid, en al helemaal niet niet omdat het niet zeker was dat die persoon ging overlijden. Dat is een lastige keuze maar ik denk dat het de juiste keuze is om te zorgen dat iemand overeind blijft.

Iedereen heeft een verhaal wat dat betreft. Met respect heeft het niet altijd te maken.

(En ik denk ook dat de open kisten niet altijd gaan om een afkeer van ziekte en dood. Neem bijvoorbeeld 'Liefde voor later' of 'Over mijn lijk' - daar wordt de ziekte vaak heel erg geaccepteerd, mag er zijn, en toch geloof ik dat men vaker voor gesloten kisten kiest, zowel omdat iedereen die belangrijk is al geconfronteerd is met de ziekte, en ook omdat ze wel een idee hebben over hoe zij herinnerd willen worden, willen blijven voortbestaan. Ik heb het idee dat de boodschap dan niet is, 'de dood is iets dat je moet verstoppen', maar wel 'de dood is maar zo'n klein deel van je leven, al die rest is zo belangrijk, de nadruk hoeft niet op de dood te liggen.'
En dat vind ik een mooie boodschap.)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:12

Ik herken de voorbeelden totaal niet eigenlijk.
Bij de geboorte van mijn dochter was alleen mijn vriend en het ziekenhuispersoneel (doordat het medisch was wel met een paar man personeel, maarja).
Ik ken ook niemand die er meerdere mensen bij had behalve partner, en in uitzonderlijke gevallen nog 1 persoon (bv moeder, zus of beste vriendin). Ik zou daar eigenlijk al persoonlijk niet aan moeten denken...
Wij hadden ook een hele andere ervaring qua kraambezoek in het ziekenhuis. Het leek wel of iedereen bang was om zijn 'boundaries te oversteppen'. Behalve de opa's en oma's en tantes en ooms van de baby (die gewoon smorgens kwamen bij het bezoekuur, terwijl baby in de late nacht geboren is) kwam er niemand ongevraagd langs. Wij moesten een paar dagen ter observatie in het zh blijven en verveelden ons eigenlijk dood. Op een gegeven moment zijn we zelf maar mensen gaan bellen om te zeggen dat ze best langs mochten komen als ze dat wilden. Vonden ze allemaal heel leuk, maar ze waren bang dat het te druk voor ons zou zijn, waardoor ze het niet aan wilden bieden.
Ik heb het wel vrij vlot op fb bekend gemaakt, maar dat kwam eigenlijk omdat een tante (die we helemaal niet goed kennen en die niet eens op kraambezoek geweest is) het via via had gehoord en me met naam van het kind en al uitgebreid openbaar had gefeliciteerd. Op mijn telefoon Kon ik dat niet verwijderen. Tsja...

Maar het zal per gezin/familie regio en cultuur zeker verschillen. bij veel allochtone mensen zijn er meer mensen/familie bij. Dat is bij hun nou eenmaal een stuk gebruikelijker.

Ook zijn dit soort veranderingen niet enkel van deze tijd. Hoe lang is het nou helemaal geleden dat de vader op de gang bleef wachten?!

Dood heb ik gelukkig zelf niet veel ervaring mee. Toen mijn opa erg slecht lag zijn zijn kinderen ombeurten gaan waken tot hij overleden was. Volgens mij is dat in veel families vrij normaal...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:33

Dat iemand aangeeft " 's nachts niet gebeld te willen worden" zou niet in me opkomen... of die persoon heeft wel een héél erg dictatoriale werkgever dat hij blijkbaar bang is ontslagen te worden als hij een nacht slaap mist... of is die persoon psychose-gevoelig? Hoe dan ook, bij ons konden ze dag en nacht bellen als er iets was met mijn ouders of mijn schoonouders.
Mijn moeder werd zelfs onrustig als ze alleen lag, kort voor ze stervende was, en vanaf dat moment zijn we ook bij haar blijven waken, tot ze overleed. Maar ze leek het overlijden wel uit te stellen, zolang we erbij waren... dus kregen we de tip haar alleen te laten, mijn man ging de deur uit, mijn dochter, die er net was, mocht blijven, en ik ging op een veldbed in haar kamer slapen, ik maakte me bewust even los van het waken...
voordat ik sliep, zei mijn dochter al dat mijn moeder niet meer ademde... ik kon haar nog net zien lachen, voor ze echt weg was.

proudmamaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 13:42

In rituelen zitten ook veel gemixte gebruiken van verschillende godsdiensten. De dichte kist bijvoorbeeld heeft misschien ook te maken met het joodse geloof waar het christendom ook veel mee te maken heeft.
Als een joods persoon overlijd, wordt er meteen een doek over het gezicht gelegd. Niemand mag die persoon nog aankijken, dat is niet respectvol want die persoon kan niet terugkijken en niemand kan wegkijken alleen aanstaren.
Zelf vind ik dit zo mooi dat mijn dochters al weten dat als ik kom te overlijden, er geen open kist is waar mensen even komen kijken " hoe mooi ik er wel niet bijlig" , " wat is ze mager geworden " etc etc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:58

Mooi en leuk geschreven OP...en ook nog waar...ik bedenk mij weleens of we niet allemaal gek aan het worden zijn

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:32

Over open of gesloten kist. Ik vind dat ieder dat voor zich moet weten. En vind ik dat iedereen de keuze moet hebben of die nog wil kijken mocht er gekozen worden voor een open kist.
Heb wel eens gehoord dat de kist tijdens de dienst nog open was. Gelukkig zelf niet mee gemaakt maar mijn schoonvader wel.
Of dat de ruimte waar de kist stond zo was dat je er ongeacht je zelf wou kijken de persoon toch zag liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:43

Ik denk dat je beter kunt kijken als de persoon nog leeft....daar heeft ie tenminste wat aan

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:15

geerke schreef:
Ik denk dat je beter kunt kijken als de persoon nog leeft....daar heeft ie tenminste wat aan

Precies!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:21

Ik ben nog nooit bij een geboorte geweest en heb er ook geen behoefte aan, tezij ik dringend wordt verzocht aanwezig te zijn..

Mijn moeder heeft er 5 dagen over gedaan om te sterven in het ziekenhuis. Na twee nachten in het ziekenhuis was ik helemaal gebroken en ben dus maar naar huis gegaan, besloten om s'nachts goed bereikbaar thuis te slapen en alvast wat dingen te regelen.
Uieindelijk ik mijn moeder op zondag ochtend om 8 uur overleden, mijn zusje was erbij die woonde een stuk dichterbij als ik.
Ik was net te laat, heb er achteraf spijt van, maar mijn moeder was de laatste dagen niet bij bewustzijn, dus geloof niet dat ze het erg vond....

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:25

Soms is daar geen mogelijkheid voor. Bv iemand die ver weg woont in het buitenland. Of als iemand plotseling overlijdt.
Zo had ik een aangetrouwd neefje in peru. Die ff ging dochen was nog een tiener. Hij is niet met zelf de badkamer uit gekomen hartstilsrand. Gelukkig waren wij dat toen net op vakantie en hadden we en nog gezien. Maar voor hetzelfde zaten er gewoon in nl.
Hem wou ik niet zien na het overlijden.

Mijn schoonmoeder lag thuis opgebaard. En konden we dus heen wanneer we wouden en dat vond ik wel erg fijn. Dus kan ook nog per persoon verschillende.
Bij mijn schoonmoeder waren we er bij, haar 2 kinderen en aanhang en mijn schoonvader. Ik vond dit zelf heel heftig om me te maken dat ik niet weet of ik dat nog een keert aan zou kunnen en zou willen.
Dat wil niet zeggen dat ik een naast fam. Op zijn sterfbed niet meer zou bezoeken. Of bij staan als dat gewenst is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:28

Mijn zus is onverwachts overleden...kist open werd sterk ontraden.Aangezien ze onherkenbaar was

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:29

Waar ik nog weleens moeite mee heb is dat het sterven voor de familie niet snel genoeg kan gaan. Vragen als: "mag de morfinepomp niet omhoog?" "kan je niet een extra shot geven?" komen zo vaak voorbij!
Voorlichting over de stervensfase lijkt dan niet aan te komen en mensen roepen alleen maar dat de persoon ligt te lijden, maar eigenlijk zijn ze het wachten gewoon beu…
Waar dan nog het meest mijn nekharen van overeind gaan staan zijn de mensen die eigenlijk (wel of niet vanwege geloofsovertuiging) tegen euthanasie zijn, maar wel met deze vragen aankomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:34

Ik weet niet of ze echt het wachten beu zijn...het is geen pretje om te zien hoe iemand ligt te wachten op de dood.Ook al zijn ze vaak buitenbewustzijn ze zijn soms onrustig,willen in ene uit bed enzo.Terwijl het einde toch komt...waarom dan nog wachten?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:38

Moet er niet aandenken een hele familie bij een geboorte..
Hoe het is met een overledenen kan ik niet over mee praten al is het in algemeen steeds meer hoe ouder mensen worden hoe eenzamer zij worden?

Zo vond de reclame van die man die ene kaartje stuurde voor zijn eigen begrafenis om al zijn kinderen met kerst aan tafel te krijgen, triest.. maar denk wel de waarheid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:39

geerke schreef:
Ik weet niet of ze echt het wachten beu zijn...het is geen pretje om te zien hoe iemand ligt te wachten op de dood.Ook al zijn ze vaak buitenbewustzijn ze zijn soms onrustig,willen in ene uit bed enzo.Terwijl het einde toch komt...waarom dan nog wachten?

Hier ben ik het mee eens.

Als mensen zo duidelijk liggen te wachten op de dood, en echt klaar zijn of totaal niet meer bij bewustzijn... Doe dan die morfinepomp maar flink omhoog...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:45

geerke schreef:
Mijn zus is onverwachts overleden...kist open werd sterk ontraden.Aangezien ze onherkenbaar was

Bij mijn vader idem, erg vervelend als je al 11 jarige ineens je vader niet meer mag zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:58

Interessant onderwerp :j

Ik ben meer van de thuis geboorte , met je gezin eventueel de kinderen bij opa en oma en je man of vriend en een vroedvrouw. Heb geen kinderwens maar mocht het voorkomen wil ik thuis bevallen

Overlijden beladen o derwerp , ik vind teveel gehannes tegenwoordig. Moet dagen duren of steeds verder gerekt worden , ene opa had een slagaderlijke bloeding (hals slagader geknapt , hem nooit gekend hij had kanker) oma heeft wel dagen in slaapstand gelegen. Zij had een open kist en al was ik 12 ik heb haar nog bekeken , beeld schiet nog regelmatig door mijn hoofd.

Vind dat bij ziekten teveel gerekt en geleden word , spierziekten en hersenziekten. Lijkt me heen geen leven , en vaak zitten ze vast in hun lichaam wachtend op de dag dat ze dood gaan.

Zou wel eens tandje minder mogen , niet iedereen is te redden of word oud

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:05

geerke schreef:

Wow, wat verschrikkelijk heftig.

Mijn opa was na 10 dagen gestorven, van een 87 jarige die nog de nijmeegse liep en net een boek had uitgebracht naar een soort kasplant. Hij zei, zet me maar bij het vuilnis, maakt mij niet uit. maar ga me niet bekijken als ik dood ben.

uiteindelijk kon dat ook niet, want er was iets mis gegaan met balsemen waardoor hij er heel raar uitzag. en ook nog was leeggelopen.. heel naar..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:11

Ik herken beide gevallen niet al kan ik best voorstellen dat mijn (schoon)ouders en zus in het ziekenhuis zouden zijn tijdens de bevalling maar niet in de kamer zelf ;).
Bij het overlijden van mijn opa waren mijn oma en zijn kinderen erbij. Uiteindelijk is iedereen gewoon naar bed gegaan en is mijn opa dus naast mijn oma in bed gestorven. Mijn familie heeft wel gepusht voor morfine. Mijn opa was vreselijk onrustig en ook al kreeg hij hier zelf waarschijnlijk niks meer van mee, voor mijn oma was het heel naar om te zien hoe zijn lichaam aan het vechten was. Na de morfine werd hij rustig. Ik zie niet in wat hier erg aan is.

Ik vind het trouwens verschrikkelijk om een lijf zonder ziel te zien. Raak al in paniek van foto's van overleden mensen. Dus aub kist dicht of open in een aparte ruimte. Zonder ziel heeft het lijf imo niks meer te maken met de persoon die het was, ik herken het dan niet meer of zo. Ik zou dus ook niet zoals mijn oma nog een nachtje naast mijn overleden man gaan slapen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:20

Ik ken het ook niet : de hele familie bij de geboorte:.
Vroeger (voor 1960/70) mocht de man er geeneens bij zijn en was het een vrouwen zaak.
Mijn vader was ook niet bij mijn geboorte.
Die werd pas gebeld toen ik er was.

Er is een periode geweest (Victoriaanse periode) om foto's met overledenen te maken.
dan werden ze helemaal aangekleed en neer gezet alsof ze nog leefde en ging de familie met ze op de foto.
Voorbeelden ervan:
Let op....
http://www.viralnova.com/post-mortem-vi ... otographs/

proudmamaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 17:10

Als mensen bij mij met die vragen kwamen of het niet sneller kon, of meer medicijnen ( dan wordt het echte euthanasie, geleidelijk omhoog mag wel ) dan antwoordde ik meestal dat geboren worden tijd kost , maar sterven ook !
Bij de 1 is het kind er in 4 uurtjes en bij de ander duurt het 2 dagen. Dat is met sterven ook zo
Geweldig die foto's ( sorry hoor, vind ik echt) ik had er wel van gehoord maar eigenlijk nooit naar gekeken.
Mijn schoonvader lag ook in een open kist en mijn man wilde hem voor de laatste keer zien. Hij wilde niet alleen dus ik maar mee , al is dat totaal tegen mijn principe, maar ach het was zijn vader.
Wat een spijt, daarna ook nooit meer wezen kijken bij een overledene, ze waren vergeten de zwarte draden waarmee ze zijn mond dicht gemaakt hadden vergeten te verwijderen .......

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:23

ik denk dat het erg van situatie afhankelijk is bij serven. (over geboorte heb ik geen ervaring).
Mijn papa is 2 jaar geleden overleden. Hij had een hartslagagader breuk gehad die de broedtoevoer nar de hersenen afsneed. Hij was onmiddellijk buiten bewustzijn. hele familie was in het ziekenhuis, maar de dokter kon ons niet vertellen of zijn hart het over een uur of over ene maand zou opgeven (een kans van bijkomen was er niet meer). Hij is uiteindelijk de eerste nacht gestorven, maar de hele familie zat dus niet te waken. Wel hadden we een beurtrol en waren er 2 familieleden aanwezig. Ik denk niet dat je zomaar kan verwachten dat een hele familie zomaar altijd waakt, want voor hetzelfde geld had hij daar nog een maand gelegen.

En dit is wel vaker het geval dat de familie gewoon niet weet wanneer de persoon gaat sterven. Zeker in deze geïndustrialiseerde maatschappij moeten mensen gewoon werken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:32

Ik moet er niet aan denken dat de hele familie bij de geboorte van een baby aanwezig zou zijn... wat dat betreft ben ik "ouderwets". Maar degene die me zwanger heeft gemaakt, moest er wel bij zijn. (Al was het alleen maar om tegendruk tegen mijn rug te geven, bij rugweeën.)
Aan handje laten vasthouden of zo deed ik niet.

Over opbaren: Vroeger was een open kist bijna niet te vermijden, ik vond het toen al een onzalige gewoonte, vaak is de persoon onherkenbaar (behalve mijn opa en oma en een goede vriendin van me) en ik geloof zo ook wel, zonder ze te zien, dat ze dood zijn, denk ik maar zo.
Wat dat betreft hebben de Joden het wel goed geregeld, dat ze iemand na zijn/haar dood niet meer willen "tentoonstellen".

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:43

Wel of geen open kist vind ik heel persoonlijk, en ook afhangen van de omstandigheden waarin iemand is overleden. Mijn opa is geheel onverwachts overleden en zag er, hoe bizar ook, echt heel mooi uit in zijn kist. Hij had hele zachte trekken gekregen en zag er bijna gewoon slapend uit, omdat het zo onverwachts was ben ik blij dat ik, en wie dat wilde, hem toch nog zo heb kunnen zien. Had opa er echter niet zo 'goed' uitgezien, dan was de kist zonder twijfel dicht gebleven tijdens het condoleren. Ik snap het heel goed dat mensen dat niet willen, vooral niet na een heftig ziekbed. Ik vind een mooie foto op de kist vaak erg gepast.