Ongevallen en vluchtstrookrijders..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:12

sneeuwpop schreef:
Volgens mij hebben die mensen 3 uur stil gestaan . dus geheel onbegrijpelijk vind ik het ook niet.
Gaat er 1, dan zullen er meer volgen...zeker wanneer die mensen die staan te wachten totaal niks voorbij zien komen aan hulpdiensten.

Ik was er niet bij, maar hoorde de op de radio van bdie mensen die zo lang stil stonden... Heeft imo dan wel 2 kanten dat verhaal.

Ook al sta je 4 uur stil, dan ga je toch niet spookrijdend over de vluchtstrook rijden zonder dat de politie je hiertoe opdracht geeft? Je hebt wel gelijk over als er 1 gaat, dan zijn het ineens allemaal volgzame schaapjes die er achter aan rijden(want als hij het mag doe ik het ook)

Trouwens als een weg zo lang dicht blijft wordt er zsm geregeld dat het verkeer wat 'vast' staat weggeleid wordt.(dus 3 uur stilstaan is echt overdreven) Maar als iedereen al op eigen houtje gaat spookrijden is het voor de hulpdiensten lastig dit in gang te zetten aangezien ze hun handen vol hebben aan deze aso's

Ik vind het ook altijd zo jammer dat mensen denken dat ze voor niks staan te wachten omdat ze niks zien, je hoeft niet altijd alles te weten en die weg gaat echt niet voor de lol dicht. Als daar iemand ligt te vechten voor zijn leven dan wacht je inderdaad maar een uurtje of zou je willen ruilen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:22

miramii schreef:
@Lalidan op het moment dat er idioten over de vluchtstrook rijden en daarmee hulpverleners, slachtoffers en anderen in gevaar brengen, vind ik dat wel een goede actie. Op die manier houd je het gevaar eerder tegen en kan je ruimte maken voor hulpverleners. Als er niets aan de hand is uiteraard niet.

Dat is niet briljant... |o
Er zijn mensen die bellen naar de politie en toestemming krijgen om met een spoedgeval over de vluchtstrook te rijden.
Ook zijn er hulpverleners die met eigen vervoer naar een ongeluk gaan en over de vluchtstrook mogen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:26

sneeuwpop schreef:
miramii schreef:
Ik vind het echt niet normaal. Wat als ze er zelf hadden gelegen? Je medemens ligt daar in levensgevaar, maar dat maakt dan allemaal niet uit, want WAT ALS je niet op tijd thuis bent voor het eten.

Overigens zijn er ook vaak zat helden die voor de helft op de vluchtstrook gaan staan, om dit soort acties tegen te houden en ruimte te maken voor hulpverleners. Sommigen vinden het 'irritant', ik vind het meer 'briljant'.

Met betrekking tot de hoeveelheid boetes: voor de meeste mensen geld, als er één schaap over de dam is..

Briljant?
Fijn als je parner die naast je zit dringent naar het ziekenhuis moet en zo'n "held" vind dat hij of zij moet ingrijpen omdat hij zich niet aan de regeltjes houd.
Levensgevaarlijk dat soort domme akties

Daar zijn ambulances dus voor!
Sta je met iets ernstigs waar je -niet slim- geen 112 voor gebeld hebt in de file staar bel je alsnog 112 en lost de politie het op.
Dan ga je dus niet zelf zomaar op de vluchtstrook rijden, wat dus echt iemands leven kan kosten bij het begin van de file.
Hetzelfde met een paard met koliek op weg met spoed naar een kliniek in de file, bel gewoon en zeg dat er een doodziek paard op de trailer staat.
Dar het spoed behoeft en dat het paard nu -dat is dan vaak- vol zit met pijnstillers, en dat ze op de kliniek al paraat staan.
Dan begeleiden ze je over de vluchtstrook naar de kliniek, dat is eerder gebeurd bij ik meen zelfs een bokker.
Als men zich dan aan de regels houdt kan dat dan dus gewoon probleemloos.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:30

@Moonfish
Je krijgt niet altijd begeleiding hoor.
Ze noteren je kenteken en er wordt aan degene die het ongeluk begeleid doorgegeven wie toestemming heeft om door te mogen rijden.
Ik mocht bv met mijn oma langs de file (max 40 km/h) terwijl mijn opa met zeer hoge spoed al vooruit was met de ambulance.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:32

Dubbel
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 02-02-16 01:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:33

moonfish13 schreef:
Brainless schreef:
@Moonfish
Je krijgt niet altijd begeleiding hoor.
Ze noteren je kenteken en er wordt aan degene die het ongeluk begeleid doorgegeven wie toestemming heeft om door te mogen rijden.
Ik mocht bv met mijn oma langs de file (max 40 km/h) terwijl mijn opa met zeer hoge spoed al vooruit was met de ambulance.

Hetzelfde resultaat toch?
Je mag dan dus legaal over de vluchtstrook.

Klopt, maar zonder politiebegeleiding oid.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:48

Wel of niet begeleiding zal ook van de situatie afhangen.
Zoals bij de situatie in de OP kom je er zonder gewoon niet, en dat beseft de politie denk ik ook.

Over spoed trouwens, stel he je staat met paard in de trailer in de file.
In een giga lange onverwachte file breekt je paard in paniek de trailer finaal af wat je niet had verwacht, wat dan?
Ik denk dat ik dan toch ter info zou bellen met de politie, wat de mogelijkheden zijn eerlijk gezegd.
Nu ik er over nadenk is het een goede reden om te zorgen dat er gewoon tranquigel of iets in de auto ligt, zodat je bij nood kunt verdoven.
Of het helpt op dat moment is de vraag, maar niks is ook niks.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:51

Gevalletje als er één schaap over de dam is...
Ronduit asociaal en egoïstisch. Ik mag ook hopen dat het hoge boetes worden.
Vreselijk als je vanwege ongeduld je medemens onnodig in gevaar brengt.

Bij spoed zou ik ook inderdaad eerst de politie bellen alvorens op de vluchtstrook te gaan rijden.
Een belletje is zo gedaan.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 04:56

moonfish13 schreef:
Wel of niet begeleiding zal ook van de situatie afhangen.
Zoals bij de situatie in de OP kom je er zonder gewoon niet, en dat beseft de politie denk ik ook.

Over spoed trouwens, stel he je staat met paard in de trailer in de file.
In een giga lange onverwachte file breekt je paard in paniek de trailer finaal af wat je niet had verwacht, wat dan?
Ik denk dat ik dan toch ter info zou bellen met de politie, wat de mogelijkheden zijn eerlijk gezegd.
Nu ik er over nadenk is het een goede reden om te zorgen dat er gewoon tranquigel of iets in de auto ligt, zodat je bij nood kunt verdoven.
Of het helpt op dat moment is de vraag, maar niks is ook niks.

Even hierop inhaken. Als je paard al op het punt is dat hij de trailer afbreekt dan helpt tranquigel niet meer. Paard heeft dan zoveel adrenaline aangemaakt, daar helpt tranquigel niet meer tegen. Wel verstandig is om een praam-achtig iets te maken en gebruiken (en misschien daarna tranquigel).
Verder inderdaad alle mogelijke opties die je hebt met de politie overleggen. Ik hoop dat er ooit een besluit genomen gaat worden op het verhogen van de straffen voor illegaal vluchtstrook gebruik. Bij voorkeur geen geldboete, sommigen hebben toch 'geld genoeg'.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 05:56

benangelique schreef:
Ik vind t ronduit asociaal van de automobilisten en hoop dat de boetes echt heel hoog zijn.
Je zal daar maar als gewonde liggen en extra lang op hulp moeten wachten vanwege minkukels met haast.
Natuurlijk is file super vervelend, maar dat hoort erbij als je op de weg zit

Als ik in de file sta ben ik altijd blij dat ik niet degene ben die hem gemaakt heeft.
Want meestal is dat niet zo fijn om een file te maken. (op wegwerkzaamheden na dan)

Flinke boetes geven.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 05:57

En wat nu als je een baby van -zeg- 2 maanden in de auto hebt die een fles moet? Of het is 35 graden buiten en je zit in de auto met 2 jonge kindjes en je hebt geen airco? Of je hebt suikerziekte en moet insuline spuiten maar dat ligt nog thuis? Of je zit in de trouwauto naar je eigen bruiloft?

Ik praat niks goed, maar er zijn echt wel situaties waarbij ik me in kan denken dat je zo snel mogelijk naar huis wilt, ongeacht of je nu een boete krijgt of niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 06:00

44 mensen met een smoesje?

Als je de weg op gaat weet je dat je file kunt krijgen.
Ben je medicijn afhankelijk neem je dat mee.

Met 25+ graden zorg ik dat ik altijd water bij me heb.
Ik heb ook altijd een deken in de auto.
In de winter voor de kou, in de zomer en je staat echt stil kun je hem op de raam leggen waar de zon op staat.

http://www.froot.nl/posttype/froot/ze-s ... en-ze-dit/
En dit doe je op je trouwdag :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:34

Storm schreef:
En wat nu als je een baby van -zeg- 2 maanden in de auto hebt die een fles moet? Of het is 35 graden buiten en je zit in de auto met 2 jonge kindjes en je hebt geen airco? Of je hebt suikerziekte en moet insuline spuiten maar dat ligt nog thuis? Of je zit in de trouwauto naar je eigen bruiloft?

Ik praat niks goed, maar er zijn echt wel situaties waarbij ik me in kan denken dat je zo snel mogelijk naar huis wilt, ongeacht of je nu een boete krijgt of niet.

Als je met een baby op pad gaat, gewoon een thermosfles met heet water meenemen en spul voor een flesje. Niks aan de hand, je staat stil, dus kan je kind gewoon voeden.

Als het 35 graden is, is dat vervelend, maar rustig blijven zitten en voldoende drinken. Als het zo heet is, word er eigenlijk standaard water uitgedeeld in dit soort situaties. Is dat niet voldoende, bel je, net als die mensen die met spoed naar het ziekenhuis moeten of met een ernstig ziek paard op pad zijn naar de kliniek, de politie of RWS. Dan ga je niet zelfstandig over die vluchtstrook rijden.

Als suikerpatiënt zonder extra insuline op pad gaan, ik geloof niet dat er zulke idioten bestaan. Maar ook dan geld, in medische situatie de politie of RWS bellen (0800-8002, sla dat nummer gelijk allemaal even op, je kan er ook gevaarlijke situaties onderweg melden) en overleggen. Indien er echt noodzaak is word je echt uit de file gehaald.

En je eigen bruiloft, tja, het is echt heel sneu, maar in mijn ogen nog steeds geen reden om mensenlevens in gevaar te gaan brengen. Ik geloof dat wij met zijn allen in nederland een beetje kwijt zijn welke prioriteiten boven een mensenleven horen te staan...... En anders geld ook hier, politie of RWS bellen. Misschien zijn ze het met je eens dat dit belangrijk genoeg is, misschien niet.

Maar zelf er maar voor kiezen over de vluchtstrook te rijden is gewoon niet slim en vooral in geen enkel geval nodig. Zowel politie als RWS zijn ten alle tijde bereikbaar voor overleg.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:18

Brainless schreef:
miramii schreef:
@Lalidan op het moment dat er idioten over de vluchtstrook rijden en daarmee hulpverleners, slachtoffers en anderen in gevaar brengen, vind ik dat wel een goede actie. Op die manier houd je het gevaar eerder tegen en kan je ruimte maken voor hulpverleners. Als er niets aan de hand is uiteraard niet.

Dat is niet briljant... |o
Er zijn mensen die bellen naar de politie en toestemming krijgen om met een spoedgeval over de vluchtstrook te rijden.
Ook zijn er hulpverleners die met eigen vervoer naar een ongeluk gaan en over de vluchtstrook mogen.

Ik vind persoonlijk dat in dit soort situaties, dat dat niet handig is. Als er drie hulpverleners in eigen auto over de vluchtstrook rijden, worden ze niet herkend. Op zo'n moment krijg je mensen die gaan denken: als zij het mogen, dan ik ook. Precies wat hier is gebeurd, één schaap over de dam. Uiteraard rijd de hulpverlener daar met andere intenties, maar dat weet niemand. Politiebegeleiding of dergelijk is imo dan wel op zijn plaats.
Laatst bijgewerkt door miramii op 02-02-16 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:18

Welke moeder neemt een thermosfles mee als ze een kwartier in de auto zit? Ik heb het nooit gedaan en als mij dit had overkomen (3 uur stilstaan) had ik ook de vluchtstrook genomen, hoe hoog de boete ook is.

Wat ik ook wil zeggen, je weet pas hoe je handelt als het je overkomt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Ongevallen en vluchtstrookrijders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:21

De moeders die ik ken nemen allemaal een thermos mee als ze met de auto weg gaan.... Maar dan nog, bel dan politie of RWS, neem niet het heft in eigen handen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:22

Ben je zelf moeder Lalidan?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:33

Laat ik voorop stellen dat ik dit gedrag ronduit asociaal vind! Of je nou drie of zes uur in de file staar, daar is niks aan te doen. Vervelend ja, maar niks aan te doen.

Maar ik heb het idee dat dit soort gedrag steeds meer komt door het 'klant is koning' praatje. Je merkt het in winkels, op straat, op het terras, overal. Mensen en met name NL vind dat ze overal als koning moeten worden behandeld.

Als er in de AH een rij staat van zeven mensen beginnen ze al te zuchten en te zeggen "komt er geen kassa bij?". Of hier bij de ATU, wij moeten nu allemaal nog sticker in de auto die aangeeft of wij in bepaalde steden mogen rijden met onze auto. Wij hebben drie kwartier in de rij gestaan, wat ik daar allemaal gehoord heb is belachelijk...

Dit is hetzelfde, mensen zijn er gewoon niet van gediend om in de rij te staan en dus denken ze dat ze wel kunnen terug rijden over de vluchtstrook. Belachelijk. Voor mij part mag de straf daarop wel iets strenger dan geld. Een maand rijontzegging bijvoorbeeld. Want als jij dusdanig slecht kunt inschatten dat je op die manier de situatie benadeeld of nog meer in gevaar brengt, dan hoor je niet op de weg.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:35

Storm schreef:
Welke moeder neemt een thermosfles mee als ze een kwartier in de auto zit? Ik heb het nooit gedaan en als mij dit had overkomen (3 uur stilstaan) had ik ook de vluchtstrook genomen, hoe hoog de boete ook is.

Wat ik ook wil zeggen, je weet pas hoe je handelt als het je overkomt.

Dus om jouw kind te voeden, breng je dat van anderen mogelijk in levensgevaar?
Hoeveel moeite is het om op dat moment even de politie te bellen en de situatie uit te leggen? Echt onvoorstelbaar.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:46

Politie bellen zou ik zeker doen hoor. Maar ik betwijfel of ze zouden komen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:47

Wat een vreselijke asociale **kels! Ik hoop van harte dat de boete echt heel hoog is. Eerlijk gezegd ben ik het er ook mee eens dat ze hun rijbewijs moeten inleveren.
Je zou toch maar directe hulp nodig hebben...of horen dat een dierbare is overleden omdat ambulancepersoneel niet over de vluchtstrook kon.

Het verbaast me overigens niet hoor dat zoveel mensen een boete hebben gehad. Ik denk dat iedereen die regelmatig met trailer en paard onderweg is, heel goed weet hoe aso de medemens kan zijn en wat een domme capriolen mensen uit kunnen halen om 'ergens op tijd te zijn'. Die lui snappen niet dat ze gewoon eerder van huis hadden moeten gaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:53

Ik vind dat ze veel vaker boetes uit mogen delen voor dit gedrag! Mijn vader is wegenwacht en werkt dus op de vluchtstrook. Ben altijd al bang dat er een keer een dag komt dat een 1 of andere onverlaat hem doodrijd omdat ze zo nodig niet op de rijstrook kunnen blijven. Dit geldt ook voor het negeren van rode kruizen boven de weg. Van mij mogen ze de boete wel verdubbelen. Het is niet voor niks een VLUCHTstrook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:58

Ben je medicijn-afhankelijk neem je je medicijnen mee. Ik heb de mijne ook altijd mee.
Was druk daar op eerste hulp als er 44 man dringend in het ziekenhuis moest zijn.
WB baby voeden; dan zorg je dat je een flesje mee hebt vanaf nu. IPV dergelijke toeren uit te halen en mogelijk hulpverleners te blokkeren (en daarmee indirect dus mogelijk iemand doden.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-02-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:00

sakvis schreef:
. Ik hoop dat er ooit een besluit genomen gaat worden op het verhogen van de straffen voor illegaal vluchtstrook gebruik. Bij voorkeur geen geldboete, sommigen hebben toch 'geld genoeg'.

Moet kunnen denk ik dan. Schuif dit soort overtredingen onder artikel 5 WVW en leg vervolgens een Educatieve Maatregel Gedrag. Euro 1.000 aftikken en (speciaal voor hen die genoeg geld maar weinig tijd hebben) fijn 4 dagen naar een cursus waar je leert je te gedragen in het verkeer. Niet meedoen? Rijbewijs ongeldig.....

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:14

Cowboy55 schreef:
sakvis schreef:
. Ik hoop dat er ooit een besluit genomen gaat worden op het verhogen van de straffen voor illegaal vluchtstrook gebruik. Bij voorkeur geen geldboete, sommigen hebben toch 'geld genoeg'.

Moet kunnen denk ik dan. Schuif dit soort overtredingen onder artikel 5 WVW en leg vervolgens een Educatieve Maatregel Gedrag. Euro 1.000 aftikken en (speciaal voor hen die genoeg geld maar weinig tijd hebben) fijn 4 dagen naar een cursus waar je leert je te gedragen in het verkeer. Niet meedoen? Rijbewijs ongeldig.....

Ik denk toch dat mensen treffen in hun portefeuille het meest efficiente is. Haal ze er maar tussenuit, de chauffeurs die eigenlijk geen rijbewijs hebben, die blijven eigenlijk vrijwel onzichtbaar.
Elke keer een hoop geld gaan halen, treft hen harder dan de (kleine) kans om betrapt te worden zonder rijbewijs.