Gynaecologen: zwanger raken tot 50 jaar moet kunnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:00

Brainless schreef:
Vroeger toen er nog 12-15 kinderen per gezin waren kwam de laatste ook vaak als ma 45+ was.
Dan hadden haar oudste kinderen vaak al zelf kinderen.

En dat terwijl de vrouw nu veel ouder wordt dan 2 generaties terug (toen overleden ook veel vrouwen in het kraambed).

Dit is niet helemaal juist. Ja er vrouwen die dik in de veertig waren toen ze nog kinderen kregen. 48 is ook voorgekomen, maarrrr dit gebeurde in veel mindere mate dan voor de leeftijd van veertig. En het blijkt ook dat kinderen geboren uit een moeder van plus veertig veelal vroegtijdig overleden. Aangezien dit statistische gegeven zijn kan de reden van overlijden divers zijn, bijv. Vroeggeboorte maar het is niet helemaal juist om te stellen dat ze vaak bij 45+ kwamen. En de overlijdenskans voor de baby was stukken groter. (40+ is een reëler getal en zelfs daar zie een stijging van sterfte).
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-01-16 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:03

Jes schreef:
Er zijn een hoop vrouwen die een grote kinderwens hebben maar niet natuurlijk zwanger kunnen worden.

Maar daar ben je toch hopelijk voor je 45e al achter?

dromertje2

Re: Gynaecologen: zwanger raken tot 50 jaar moet kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:10

Als je achter in de 30 de liefde van je leven ontmoet, je verstandig bent om eerst te zien of de relatie goed zit, ben je al rap 40 voor je door hebt dat je hulp nodig hebt, want eerst probeer je het zo. Dan de mallemolen in waar je als je geluk hebt rap zwanger bent, als e ongeluk hebt het nog wel een paar jaar duurt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:13

Je kan op je 80ste wel de liefde van je leven tegenkomen.. Of op je 60ste of op je 50ste.. Waar leg je de grens?

En een relatie kan altijd uitgaan. Na twee, vijf, tien en zelfs na 30 jaar

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:20

Ik vind het vooral niet eerlijk voor het kind. De ouders van mijn vriend hebben hem op hun 43e en 48e gekregen. Mijn vriend is nu vooral heel bang dat ze hem nooit zien trouwen, zijn kinderen niet zien. Z'n pa is nu 68 en de komende tien jaar wilt m'n vriend nog geen kinderen. Dan moet hij de 78 halen wil hij zijn kleinkinderen kunnen zien.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:20

Er is een grens natuurlijk, maar waar ligt die? Voor sommige, als ik zo hoor de laatste tijd (niet enkel in dit topic), zou die grens al midden 30 moeten zijn, wat echt ridicuul is vind ik.
Persoonlijk vind ik 45 jaar wel een juiste leeftijd om de grens te leggen. Maar dat zeg ik, het is altijd namelijk heel makkelijk praten als je er zelf niet me te maken hebt, dat je het maar moet aanvaarden dat je geen kinderen kan krijgen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:24

Nou ik ben tegen...doe er eens 20 jaar bij.
Ik had ook oudere ouders, vaak kreeg ik de opmerking leuk he bij opa en oma! en dat bedoelden de mensen als compliment, ze schrokken vaak als ik als kind dan zei dat is mama/papa!.

En ik ben nooit iets te kort gekomen , maar mijn ouders waren heel lief maar te oud!
En dat was niet altijd even leuk >;)

Als je dan toch voor iemand kan en wilt zorgen jeugdzorg zit vol met kinderen die een veilig thuis zoeken, dat is net zo belangrijk.... *\o/*

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:30

ja en het is zo makkelijk tegenwoordig om een kind te adopteren. Duurt makkelijk 5 jaar vooraleer de procedure klaar is en is onmenselijk duur.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:33

chanel1985 schreef:
ja e, het is zo makkelijk tegenwoordig om een kind te adopteren. Duurt makkelijk 5 jaar vooraleer de procedure klaar is en is onmenselijk duur.

dat is zo maar dat ivf is ook niet kostenloos en dat betaalt iedereen.En bij ivf is het traject ook vaak jaren lang!
Daarbij word er bij adoptie wel aan de leeftijd gedacht en kun je oudere kinderen ook een goed thuis bieden en niet alleen de babys.

Soms zijn dingen niet voor je weggelegd ,hoe graag je het ook wilt !
Laatst bijgewerkt door kwita op 18-01-16 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:35

karuna schreef:
Ik volg de discussie ook en vind het eigenlijk best zorgwekkend. Omdat een paar gynacologen in het buitenland zo nodig tegennatuurlijk willen werken om vrouwen desnoods na hun overgang nog moeder te laten worden. Daarom moeten we in nederland dat ook maar gaan toestaan. Waarom wil je zo laat nog een kind. Het is idd fysiek denk ik loodzwaar als je ouder bent, en wat doe je je kind aan.

Nog los van de torenhoge kosten die erbij komen om de zwangerschap te begeleiden. Zal meer controle moeten zijn dan bij jongere vrouwen. Op wiens kosten dan nog?

En de vrouwen vroeger begonnen met jong kinderen krijgen. Bij merries vindt iedereen 17 te oud voor een eerste veulen.

Op die leeftijd heb je toch lang genoeg bijgedragen met het betalen van je zorgverzekering, terwijl je (nog) geen gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheden?
Sowieso vind ik dat de mens teveel ingrijpt en heel eerlijk gezegd vind ik dus in iedere situatie, dat als je niet op de gewone manier zwanger kunt raken, het dus niet voor je is weggelegd.
Nu heb ik makkelijk praten want ik heb nooit die kinderwens gehad.
Laatst bijgewerkt door zigranta op 18-01-16 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:35

Prrrr schreef:
Van mij mag je het dan prima proberen - maar niet meer geholpen door de medische industrie. Lukt het, dan lukt het, gaat het niet, dan is het gewoon te laat.

Precies dat.

Lukt het niet via de natuurlijke weg dan houdt het op.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:36

Wat een verschil dan in ervaring en mening over een oudere ouder.

10 jaar geleden ging ik alleen met pa een weekje naar cherso, werden we vies aangekeken! Nee ze dachten dus niet dat het mijn opa was :+

Mijn vader wordt nu idd 78 en natuurlijk hoop ik dat hij mee mag maken dat we trouwen of een kind krijgen. Leeftijd is echter geen enkele garantie... Je kunt altijd dood gaan... Mijn moeder denkt ook dat ze alleen achter blijft. Ja dat lijkt logisch, maar dat kan ook anders lopen.

Adopteren is amper een optie. Je moet aan zo ontzettend veel voorwaarden voldoen (zoals leeftijd, daar ga je al),het kost een hoop geld en dan heb ik het nog niet over de problemen die het met zich mee kan brengen. Dat is niet zo makkelijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:37

zigranta schreef:
karuna schreef:
Ik volg de discussie ook en vind het eigenlijk best zorgwekkend. Omdat een paar gynacologen in het buitenland zo nodig tegennatuurlijk willen werken om vrouwen desnoods na hun overgang nog moeder te laten worden. Daarom moeten we in nederland dat ook maar gaan toestaan. Waarom wil je zo laat nog een kind. Het is idd fysiek denk ik loodzwaar als je ouder bent, en wat doe je je kind aan.

Nog los van de torenhoge kosten die erbij komen om de zwangerschap te begeleiden. Zal meer controle moeten zijn dan bij jongere vrouwen. Op wiens kosten dan nog?

En de vrouwen vroeger begonnen met jong kinderen krijgen. Bij merries vindt iedereen 17 te oud voor een eerste veulen.

Op die leeftijd heb je toch lang genoeg bijgedragen met het betalen van je zorgverzekering, terwijl je er geen gebruik van hebt gemaakt?

dat kun je niet weten misschien hebben ze meerkosten en medicijnen dan jij!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:38

kwita schreef:
chanel1985 schreef:
ja e, het is zo makkelijk tegenwoordig om een kind te adopteren. Duurt makkelijk 5 jaar vooraleer de procedure klaar is en is onmenselijk duur.

dat is zo maar dat ivf is ook niet kostenloos en dat betaalt iedereen.En bij ivf is het traject ook vaak jaren lang!
Daarbij word er bij adoptie wel aan de leeftijd gedacht en kun je oudere kinderen ook een goed thuis bieden en niet alleen de babys.

Soms zijn dingen niet voor je weggelegd ,hoe graag je het ook wilt !

Daar zit dus het probleem, dat je mee moet betalen voor de ivf?
Zijn er geen dingen waar jij gebruik van maakt waar de sociale zekerheid ook voor afdraagt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:44

Eerlijk gezegd vind ik een kind adopteren kosteloos moet zijn, want gaat genoeg geld kosten aan onderhoud en studie.

Ik vind dus dat er geld voor betaald moet worden onmenselijk.
Wees er blij om dat het geadopteerd wordt en dat bij de mensen die heel graag kinderen willen maar het niet kan krijgen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:47

ik heb gisteren een artikel gelezen, dat belgische koppels nu ook amerikaanse kinderen kunnen adopteren, kostprijs, voor amerika alleen al 40 000 euro |o en dan nog de kosten van het belgisch deel, zo'n 3000 euro, wie kan dat betalen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:55

Toevallig heeft mijn man wat oudere ouders. Zijn moeder was zwanger van de tweede toen haar man plotseling stierf aan longembolie. Jaren erna is ze hertrouwt en toen is mijn man als nakomertje geboren.
Zijn vader is nu 81 en moeder 76, terwijl hij 38 is.

Mijn ouders zijn 58 en 63 en mijn oma is 86, 5 jaar jonger dan mijn schoonvader. Zelf word ik over 3 weken 32. Ik ben zelf heel erg blij met jongere ouders, al is dat natuurlijk geen garantie.

Zelf was ik 23 en 26 toen ik moeder geworden ben. Ik had voor mezelf toch wel een bepaalde grens getrokken en bij mij lag hij persoonlijk op ongeveer 34 jaar. Natuurlijk heb je het niet altijd voor het kiezen, maar ik vind het heerlijk dat wij jong ouders zijn geworden.

Mijn schoonzus is op haar 38e bevallen van haar jongste. Als zij 50 is zit haar jongste nog op de basisschool in groep 8, terwijl ik misschien al wel oma ben aangezien mijn dochters dan 24 en 27 zijn :+. Dat is wel eens een gek idee, dat mijn dochters op die leeftijd al zo oud zijn.

Ik denk dat ieder zijn keuze zelf moet maken en moet beslissen waar je grens ligt. Maar ik vind 50 jaar echt veel te oud. De kans op complicaties en afwijkingen is aanzienlijk hoger en daarbij zal je vaker als oma worden aangezien, dan als moeder.
Maar om dan op die leeftijd zwanger te raken d.m.v. vruchtbaarheidsbehandelingen gaat mij veel te ver. Ik vind dat daar echt wel een leeftijdsgrens voor mag zijn. En als ik me niet vergis is die er ook.
Het is normaal dat je op die leeftijd niet meer vruchtbaar bent of zeer vermindert vruchtbaar. Dan hoor je daar in mijn ogen niet meer op in te grijpen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 18-01-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:59

Is er in Nederland niet al een richtlijn dat je maar tot een bepaalde leeftijd ivf mag proberen en/of vergoed krijgt?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:01

chanel1985 schreef:
ik heb gisteren een artikel gelezen, dat belgische koppels nu ook amerikaanse kinderen kunnen adopteren, kostprijs, voor amerika alleen al 40 000 euro |o en dan nog de kosten van het belgisch deel, zo'n 3000 euro, wie kan dat betalen?

:x
Whut
Dammm das veel centen. Ik en mijn partner overwegen adoptie omdat er zoveel kinderen al op de wereld zijn zonder ouders. Maar als dit de kosten zijn dan snap ik waaom mensen naar het buitenland gaan voor een ivf behandeling

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:05

Tja het zou ook mijn keuze niet zijn zo laat, mede door de leeftijd van de ouders. Mijn vriend is hier helaas het levende bewijs van. Zijn vader was 49 en zijn moeder 47, en die zijn helaas beide al overleden (zijn moeder toen hij 19 was en zijn vader toen hij 21 was). Hij heeft een leuke jeugd gehad hoor, maar zo snel zonder ouders staan doe je je kind toch niet aan imo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:06

Selina schreef:
Ik vind het vooral niet eerlijk voor het kind. De ouders van mijn vriend hebben hem op hun 43e en 48e gekregen. Mijn vriend is nu vooral heel bang dat ze hem nooit zien trouwen, zijn kinderen niet zien. Z'n pa is nu 68 en de komende tien jaar wilt m'n vriend nog geen kinderen. Dan moet hij de 78 halen wil hij zijn kleinkinderen kunnen zien.

Een dame die het nieuws haalde: ze werd als 67 jarige zwanger na een behandeling in Los Angeles.
Ze kreeg een tweeling... en drie jaar later was ze overleden. En dat terwijl de arts haar zo gezond vond, toen ze zich met haar kinderwens meldde.
Voor wie me niet gelooft: http://spanje.blog.nl/general/2009/07/16/oudste-moeder-die-tweeling-kreeg-overleden

Je bent als 50 plusser ook gevoeliger voor hart en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk en nog meer zaken. Er is een reden dat vrouwen van nature onvruchtbaar worden op die leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 18-01-16 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:07

Mijn moeder was 30 toen ze mij kreeg en zij is gestorven toen ik 20 was. Daar heeft leeftijd niet altijd mee te maken dus.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:08

chanel1985 schreef:
Mijn moeder was 30 toen ze mij kreeg en zij is gestorven toen ik 20 was. Daar heeft leeftijd niet altijd mee te maken dus.

Nee natuurlijk niet. Mijn overgrootmoeder overleed ook toen mijn oma 21 was. Er zijn ook mensen die veel jonger sterven.
Maar je gaat uit van wat er redelijkerwijs verwacht kan worden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:21

Ik vind het niet kunnen.
Naast alle extra risico's ben je gewoon een oude ouder. Mijn man was hekkensluiter zijn ma 46 zijn pa ik geloof 58.
Vader overleed in zijn pubertijd en was een hele andere vader dan mijn pa. Mijn vader is nu 58 en ik 26.
Mijn man heeft geen 'normale' vader/zoon relatie gehad waarin een papa met zijn zoon voetbalt of stoeit.

Ik vind 40+ al vrij oud :+
Ben zelf 26.en heb 3 kindjes.
4 en 2 jaar en 8 week.
Ik ben jong mama maar als ik mijn man (29) zie stoeien en ravotten met zijn zoons vind ik dat gezonder!
Geestelijk en lichamelijk kun je al 20 en 30ger meer hebben

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:38

Helaas hoeft relatief jonge ouders hebben niks te zeggen over het al dan niet kunnen ravotten met je kinderen... Mijn ouders waren destijds in hun twintiger jaren toen de eerste kwam. Ons pap was altijd actief& bezig. Helaas na een auto ongeluk waar hij aardig verkreukeld uitkwam nooit meer dezelfde geworden. Merendeels van de kinderen kennen hem dan ook vooral als de vader waar je goed mee kan praten& lol trappen. Maar de echt actieve dingen zit er domweg niet meer in, tot spijt van iedereen. Ravotten deden we daarom met de Ooms of anderen waar dat wel mee kon.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat leeftijd niet alles zegt..

Uiteraard zijn er grenzen aan wat kan. Maar is het ook niet een kwestie van een combinatie van heel veel factoren?